AUGUSTS DEGLAVS
RĪGA I
PIRMĀ DAĻA
Desmitā nodaļa
Laiks ritēja uz priekšu. Pagājuši vairāki gadi. Rīga pieņēmusies vēl jo
vairāk plašumā. Viņas iedzīvotāji skaitās jau pāri par simts tūkstošu.
Veikalniecība atkal par lielu soli attīstījusies, satiksme tapusi dzīvāka.
Mainījusies arī pārvaldība. Vāciskā ģenerālgubernatora ģenerāļa barona Līvena
vietā nāca īsi viens pēc otra vairāki krievi: Baranovs, Šuvalovs un pēdīgi
Albedinskis. Tie tad arī uz vietējo tautību jautājumu skatījās citādi. Vismaz tie
nenostājās uz baltiešu redzes stāvokļa, ka latviešu tautiskā kustība, kura
vērsās pret Baltijas vācietību un viņas privilēģijām, apdraudētu krievu valsts
kārtību un būtu tai naidīga. Taisni otrādi. Krievu ģenerālgubernatori ieskatīja
šo kustību par ļoti vajadzīgu un vēlamu. Valdemārs un viņa laikabiedri - Bernhards
Dīriķis, Brīvzemnieks un Andrejs Spāģis krievu nacionālā presē, it sevišķi
Aksakova un vēlāk Katkova vadītā «Moskovskije Vedomostji», bija vērsuši diezgan
krievu augstākās birokrātijas uzmanību uz Baltijas vāciešu, sevišķi feodālās
muižniecības, separātiskiem centieniem. Tā kā viņu nosūnojušās privilēģijas
nesaietas ar Krievijas valsts likumiem, tie par vari cenšas uzturēt savu veco tiesisko
kārtību un uz tās pamatiem izbūvēt tālāk jaunu, kura nodrošinātu viņiem
priekšstāvību uz visiem laikiem. Tamdēļ tie ar visiem spēkiem cenšas uzturēt
Baltijai joprojām viņas vācisko raksturu, jā, pat vācietību vēl jo vairāk
nostiprināt. Šiem priekš krievu valsts nevēlamiem centieniem kā spēcīgs dambis
stājās ceļā latviešu tautiskā kustība, ko arī ieskatīja krievu augstākā
birokrātija, vēl jo vairāk, kur šī kustība ļoti pieticīga un viegli apmierināma.
Baranovs un Šuvalovs, kuri bija Baltijas ģenerālgubernatori tikai īsu laiciņu,
izturējās pret šo «kaitīgo» latviešu kustību diezgan vienaldzīgi. Turpretim viņu
pēcnācējs Albedinskis, kurš drusciņ jau vairāk paguva iedziļināties vietējos
apstākļos, taisni pavēlēja it visas lietas, kas atradās izmeklēšanā, attiecoties
uz «jaunlatviešu kustību», izbeigt un likvidēt. Tas bija sāpīgs trieciens karstajam
baltu patriotam vicegubernatoram fon Kubem, kurš ar tik stingru roku bija vadījis
izmeklēšanu pret šo, pēc viņa ieskatiem, tik kaitīgo kustību. Daudz netrūka, ka
viņš, pēc savām domām, to būtu iznīcinājis līdz pamatiem, un viņam tika izņemti
no rokām ieroči... Savu varas stāvokli tas arī pēc tam paturēja tikai dažus gadus,
jo augstākai birokrātijai iekrita acīs viņa vicegubernatora savienojums vienā
personā ar Rīgas-Dvinskas dzelzceļa direktora amatu. Tā kā viņam bija jāizšķiras
vai nu priekš viena, vai otra no šiem amatiem, tad viņš izšķīrās priekš
pēdējā. Bet, kamēr vien tas bija vicegubernators, tas palika sev uzticams kā nāvīgs
latvietības ienaidnieks, un pat vēlāk, kad tika nodibināta Rīgas Latviešu biedrība,
viņš to pirmos pastāvēšanas gados centās novest pie slēgšanas.
Tātad «jaunlatviskā kustība», kura samērā ļoti maz bija izplatījusies un bija,
tā sakot, jau nospiesta pirmos dīgļos, nu tika drusciņ pie elpas. Biezbārzdis dabūja
atvēli griezties atpakaļ uz dzimteni, tāpat atnāca atpakaļ arī Bernhards Dīriķis,
kurš pat bija nodomājis izdot Rīgā latviešu nedēļas laikrakstu tādā virzienā kā
«Pēterburgas Latviešu Avīzes». Viņš bija iesniedzis koncesiju un gaidīja atļauju
savam «Baltijas Vēstnesim». Tāpat darbīgais Andrejs Spunde, kurš gan bija atstāts
tepat, bet tika turēts zem policijas uzraudzības, tika no tās atsvabināts un atdabūja
pilnu brīvību. Tātad līdz ar to itin dabīgi starp Rīgas latviešiem pamodās atkal
apslāpētie centieni nodibināt savu biedrību, un kādu laiku Pēterim Krauklītim bija
lemts būt par šo centienu viduspunktu.
Visiem pravietojumiem par spīti, ka tas pie Brikmaņa nedzīvos, viņš tomēr vēl
arvien pie tā dzīvoja. Un ne vien dzīvoja, bet bija pa pusei «principāls» par savu
«šefti».
No sākuma viņam bija diezgan grūts stāvoklis, jo Brikmanis viņu pārāk cieti
kontrolēja. Tas Pēterim bija tas rūgtais kumoss. Rīkojies, cik taisni gribi, viņš
tevi tomēr tura aizdomās! Bet pēc notikušās revīzijas principāls bija laipns kā
saulīte, izmaksāja arvien parastos trīs konjakus, runāja par godīgumu un «cik tas
lieliski, ja cilvēks ir krietns». «Tā mēs arvien būsim labi draugi...» Pēteris,
lūk, bija taisījis smalku «īberšusu».
«Tāda draudzība!» Pēteris rūgti nodomāja. «Tikai tad, kad tas izmērojis mani ar
skalu, tas atzīst manu godīgumu un krietnumu...» Beidzot tas nevarēja nociesties un
spēra vaļā: «Vai ziniet, Brikmaņa kungs? Es varu rīkoties priekš jums, cik labi,
jūs tomēr domājiet: viņš zog!»
«Nē, nē, nekādā ziņā!» Brikmanis taisnojās. «Dievs sodi, es tā nedomāju!...»
«Nu, tad jūs domājiet: viņš zags! Kam citam šīs garās, plašās valodas?!... Vai
ziniet, tas cilvēku pazemo... Es nesūdzos ne par ko, bet šīs lietas dēļ, kā
rādās, man būs no jums jāšķiras...»
It kā sabijies Brikmanis viņu ar platām acīm uzlūkoja. «Jaunais cilvēk, vai tā
jūsu nopietnība?!...»
«Mana svēta nopietnība!» Pēteris stingri noteica. «Es nevaru to paciest, nu! Bet man
ir kāds priekšlikums, un, ja jūs to pieņemat, tad mēs varēsim iztikt arī bez tām
skalu mērošanām... Tas ir šis priekšlikums jūsu interesē daudz vairāk nekā
manā...»
«Liekat dzirdēt, liekat dzirdēt jūsu priekšlikumu!» Brikmanis nepacietīgi
iesaucās.
«Cik jūs no sava vīnūža mēnesī varat ieņemt, to jūs tagad ziniet. Tas ir tas
visaugstākais mērs, ko jūs tagad ieņemat. Atskaitat no šīs summas nost izdevumus par
preci, un atlikums iztaisa jūsu bruto peļņu... Labi! Šo summu esmu gatavs maksāt,
jūs par to man dodat lokālu, inventāru un papīrus... Jūs paliekat
vīnūžnieks-īpašnieks joprojām, esat savu peļņu pat nodrošinājuši, bet risks
viss būs mans. Vai es ieņemu vairāk vai mazāk, ar to tad man jāzinās...»
Brikmanis Pēteri lielām acīm uzlūkoja. Kā viņš pats uz tam nebija nācis?...
«Jaunais cilvēk, tas jau ir ģeniāls priekšlikums! Man mana nauda būtu droša un
atkristu nost viss tas kreņķis... Jā, jā, bet kur man tā garantija?»
«Es jums varu dot drošību, ja vēlaties,» Pēteris sacīja.
Neticīgi Brikmanis viņu uzlūkoja, tad sāka vērīgi cauršķirstīt grāmatu. Viņš
taču zināja, ka viss bija ieskaitīts līdz nagiem, - kur šis nu vēl varēja drošību
ņemt?! Kad tikai nav kādi niķi!...
«Tas ir, naudas man pavisam nav,» Pēteris sacīja, «bet man ir kāds labs draugs, kas
būtu gatavs par mani galvot...»
«Ā, tā ir cita lieta!... Kas šis draugs tāds ir?...»
«Tas ir Fuhsings, viens no darīšanu vedējiem konsula Rābemaņa kantorī,» Pēteris
paskaidroja.
«Ā, Fuhsing kungs!» Brikmanis ar vislielāko cienību iesaucās. «Es viņu tā no
tālienes pazīstu... Nu, protams, viņa paraksts man tikpat kā skaidra nauda... Vai tas
tev draugs, jaunais cilvēk?» viņš vēl it kā izbrīnījies piebilda.
«Ko tad jūs domājat, vai es no kādas nieka famīlijas,» Pēteris apzinīgi
atbildēja. «Pats konsuls Rābemanis -» viņš gribēja sacīt: «ir mans onkulis,» -
bet laikā apķērās un nobeidza: «liek uz Fuhsinga lielas lietas...»
«Uz to cilvēku arī var likt!» Brikmanis uzsvēra. «Ja viņš galvo, es esmu uz
miera...»
«Protams, ka viņš uz miera, jo esmu jau ar viņu par to runājis,» Pēteris
piemetināja. «Tātad, Brikmaņa kungs, jūs ziniet, zem kādiem nosacījumiem es pie
jums vēl turpmāk palieku... Ja ne, tad es aiziemu pie Švābi...»
«Nu, es padomāšu,» Brikmanis aiziedams sacīja. «Varbūt gan mēs satiksim...»
Brikmanis bija pārāk veikalnieks, lai viņš, lietu labi nepārlicis un
nepārrēķinājis, noslēgtu līgumu, kur varēja cerēt vēl pieplēst kādu nieku
klāt. Un, ja vēl tāds stingrs noraksts, ka katrs iztrūkums tiek segts un pie tam vēl
tāds galvinieks, kas zaudējumu spēj segt. Un tādēļ, kad viņš atkal atnāca pie
Pētera par to lietu aprunāties, tas sacīja: «Principā es tavu priekšlikumu, jaunais
cilvēk, pieņemu, bet mēs visi esam maldīgi cilvēki... Mēs to iznākumu gan esam tā
aprēķinājuši, bet mēs varam arī pārrēķināties... Drošības dēļ tādēļ
pieliksim klāt kādus desmit procentus...»
Pēteris palika domīgs. «Bet, ja nu neiznāk, kas tad?... Tad man jādzīvo bez
algas...»
«Nu, gan jau iznāks... Tā mēs nemaz nevaram nomērot,» Brikmanis viņu drošināja.
«Iedomājies, mīļais, ka to, kas tev pāri paliks, tu man vis nedosi... Te ir
uzzīmēti mani prasījumi, zem kuriem es zemāk nepielaidīšos... Ja tavs draugs grib
šo papīru līdzi parakstīt, tad no pirmā vari saņemt veikalu uz sava rēķina...»
Tagad nu Pēterim vajadzēja izlūgties laiku lietu pārdomāt. Viņš aprunājās ar
Fuhsingu, kurš domāja, ka kontraktu vajagot tomēr pieņemt, bet tad noslēgt to uz
vairāk gadiem. «Katru gad',» viņš sacīja, «Rīgai pieved arvien vairāk labības,
ar katru gadu tiek vairāk izvests uz ārzemēm un celtas jaunas fabrikas... Vajag prast
kalkulēt! Rīgai vajag lieliski augt, un līdz ar to celsies arī tavi apgrozījumi un
tava peļņa. No sākuma varbūt ies knapāk, bet vēlāk var nopelnīt...»
Galu galā Pēteris ar Brikmani vienojās uz vairāk gadiem un no nākošā pirmā pēc
inventūras uzņemšanas saņēma pats veikalu uz sava rēķina. Pirmo mēnesi tam gan
iznāca tā tikai līdzi nagiem, bet tad atlikums pastāvīgi sāka augt.
Un Pēteris jau bija arī cilvēks, kas prata kundes pievilkt. Taisns, godīgs, šņabi un
alu turēja labu un deva pilnīgu mēru. Pats laipns apkalpotājs, uzmanīgs, smalks, bet
neuzbāzīgs, neplijās nevienam virsū: «Ē, sauc nu tu, tagad tava kārta!» Lai katrs
dara, kā viņam tīk, sauc vai nesauc, tērē daudz vai maz, viņam tas gluži vienalga.
Pret katru vienādi smalks un pieklājīgs, ar katru labprāt pasmējās un jokoja,
vienalga, vai tas nu būtu notērējis vairākus rubļus vai tikai dažas kapeikas.
Tādēļ tad arī ikviens, kas reizi bija pie viņa iegriezies, arī turpmāk labprāt pie
katra gadījuma pienāca. Pie Krauklīšu Pētera ikviens jutās omulīgi.
Viņa lielākie kundes, no kuriem tas visvairāk dzīvoja, bija tirdzinieki. Bet
malēnietis M ā r c i s un viņa tēvocis K r u s t i ņ š arī bija tagad tirdzinieki,
«šeptējās» tepat uz tirgus ar gaļu un brauca arī bieži uz laukiem. Viņi jau
Pēteri pašu pazina kā labu cilvēku, bet, kad bija vēl iepazinušies ar viņa labo alu
un brandvīnu, tie savas magaričas citur nedzēra kā vien pie viņa. «Aizies pie
Krauklīti,» viņi sacīja, «tur ir labs alus un stingrs brandavs...» Kā īsti draugi
viņi sauca to par «tu» un juta līdzi viņam visās lietās tikpat kā savēji. Ka
tikai viņam būtu vairāk noiešana! Ko viņi paši vien būtu nodzēruši, tas bija
nieks, bet viņi vilka arī citus sev līdz. Viņi popularizēja, tā sakot, viņu pa visu
tirgu un pat uz laukiem, nemitīgi aizrādīdami, ka, ja kad grib iedzert savu lāsi, tad
tas vislabāk lon pie Krauklīša Brikmaņa vīnūzī. Un visi, kas šim aizrādījumam
paklausīja, arī paši dabūja pārliecināties: «Tā ir gan!»
Tālāk pie viņa pienāca arī kuģu strādnieki, starp kuriem tam bija atkal labs
paziņa - ventiņš D i d ž i s. Tas aizrādīja ikvienam savam darba biedram uz
Krauklīša «šerpto» šņabi. Ieliec vienu stojaku pa krietnam ribās, deg vien! Tas ar
saviem biedriem, ja vien bija izdevība, iegriezās labprāt pie Pētera un pievilka
viņam daudz viesu. It sevišķi vēlāk, kad Didžis tika par «sviķi», t.i., tādu
priekšstrādnieku, tas citur algu neizdalīja un kompāniju neturēja kā tikai pie
Pētera. Protams, ka viņam tad arī bija tiesība turēt Pēteri par draugu un stāvēt
ar viņu uz «tu» un «tu».
Tālāk Pēterim bija vēl kāds draugs - suits A n d r e j s, kas iznēsāja viņa slavu
starp kokstrādniekiem un «nosčikiem». Tā kā koku dzirnavas atradās otrpus Daugavas,
tad Andreja partija gan te stenku neturēja, tas viņai iznāca par tālu, bet
svētdienās un brīvlaikos, kad uzvilkās svētdienas drēbes un izgāja uz pilsētu, tie
katrā gadījumā tad iegriezās pie Pētera.
Tuvākos vīnūžos, kur tie piegāja katru dienu, viņi dzēra uz stenku, pie Pētera
tikai par skaidru naudu. Bet stenku viņi bieži vien palika parādā, it sevišķi, ja
daudz bija sadzēruši. Tad aizgāja uz citu krogu un nerādījās vairs nemaz. Pēterim
turpretim no viņiem nekādi zaudējumi necēlās. Viņš, tā sakot, noņēma citiem to
kreimu...
K r e i l i s bija iestājies fūrmaņu amatā, un arī tas labprāt iegriezās pie
Pētera. Vienkārt, aiz vecas draudzības kā pie sava biedra un tautieša un, otrkārt
aiz tīra praktiska aprēķina. Jo kurš tad negribēs labu preci un pilnīgu mēru un
vēl par to pašu naudu, par ko citi dabū diezgan šaubīgu «tavaru». Bez tam pie
Pētera bieži varēja satikties ar citiem ļaudīm. B a l o d i s un citi pārdaugavieši
bieži vien pārskrēja darīšanās pāri uz pilsētu. Viņi tad pienāca pie Pētera
savu lāsi iedzert, pastāstīt, kā šiem iet, un izzināt, kā iet pa šo pusi.
Neaizmirsa pienākt arī Mikums un viņa sieva un meita, tās tagad par Pēteri
interesējās tikpat kā māte un māsa.
Pētera šņabis bija tik stingrs un krietns, ka viņa slava bija izplatījusies pat vācu
aprindās. Tā kā arī pats Brikmanis skaitījās par vācieti, tad jau agrāk viņam
bija pienākuši viesi no vācu aprindām, bet ne tik lielā skaitā kā tagad. Un,
neraugot uz visām principiālām starpībām un tautību pretestībām, ļaudis, kuriem
ar Pēteri bija bijušas lielas diferences. G e r l e nāca svinēt pie viņa savas zilās
mandagas un nodzēra savu naudu te. Tāpat arī - kas pavisam neticami - ieradās
cunftīgie meistari: A n d r e a s s C i p f e l b r i n k s ar savu leibmopsi, S i m e o
n s O r k e l b e i n s un J o h e m s Š t e m e i z e n s. Kādēļ tad arī ne!
Dzērieni te tikpat labi kā Klostera pagrabā, bet uz pusi lētāki. Ar ēdienu arī
varēja iztikt, uzbrēc maizes sievai, un viņa tev iztaisa, kā vien vajag. Lētāk daudz
nekā Pētera baznīcas krogā un galu galā labāk. Tāpat biljarda galds - trīs
kapeikas no partijas. Bumbo, ja gribi, vai visu dienu! Un tas šinīs grūtos laikos
vienam cunftīgam meistaram bija no liela svara. Viņam, kuram cauras dienas jānodzīvo
pa viesnīcām, bija gan jāredz, kā tas vieglāk tiek cauri bija tas iemesls, kas viņus
veda šurp.
Pēteris pa tiem gadiem bija pieaudzis, izbriedis un pārvērties, tā ka meistari viņu
vai nu nepazina, vai arī nelikās pazīstam. Viņi pie tam arī, kas attiecas uz
latvietību, bija kļuvuši daudz liberālāki. Jo Cipfelbrinks kādā dienā pats
atzinās saviem biedriem, ka pieņēmis kādu zemnieku puiku mācībā, bet citi jau arī
to pašu darot.
«Kur tagad mūsu laikos to vairs var izmeklēt,» Simeons atmeta ar roku. «Ja es
gribēšu vācu dzimuma mācekļus vien izmeklēties, tad man tiem jābrauc pakaļ uz
Vāczemi... Un galu galā jau arī tie latvieši tādi pat vien cilvēki ir... Daudzi no
viņiem izglītoti tāpat kā mēs, runā vāciski, ka prieks... Kāda tur vairs tā
izšķirība?...»
«Vai ziniet ko?!» Johems Štemeizens iesaucās. «Īstenībā mums it visiem vajadzētu
turēties kopā kā vienas zemes bērniem, tik vāciešiem, kā latviešiem. Mēs
patiesībā esam visi vienas dzimtenes bērni, visi esam rīdzinieki. Mūs visus
vajadzētu vienot un kopot mīlestībai uz kopēju zemes stūrīti. (Pa vāciskam viņš
to sauca «die gemeinsame Scholle».) Bet ko mēs? Mēs ķīvējamies un ķildojamies,
griežam paši savā miesā, un atnāk ārzemnieki, tie mums noņem no deguna tos labākos
kumosus. Visas tās labākās vietas dabū viņi...»
«Tev taisnība, Johem!» Cipfelbrinks attrauca. «Aizej tu pie pilsētas kases
kolēģijas un pieprasi, lai viņa tev dod kādu labāku vietu pie pilsētas, neticu, ka
tu to dabūsi! Vienalga, vai tur vajag inženiera, arhitekta vai tehniķa, - kas ir tas,
kas to naudu paņem? Auslenderis, prūsis, saksis, švābs, tikai ne mūsu pašu
rīdzinieks! Un, pat ja kāds labāks amata darbs pastrādājams, mēs to nekad
nedabūsim. Tur arvien tiks izsaukts kāds no ārzemēm, un tas to naudu paņems... Tikai
viņi tie gudrie, mēs tiekam ieskatīti par muļķiem...»
«Uz priekšu tas tomēr būs citādi, jūs redzēsat!» Simeons pasteidzās iebilst.
«Tādēļ taisni mums Rīgā dibināta politehnika, lai mums būtu savi inženieri un
arhitekti. Gustavs Daniels Hernmarks man to teica! Es par šo lietu ar Gustavu Danielu
esmu izrunājies gari un plaši, tāpat kā tagad ar jums. Viņš saka: «Tas nenormāli,
ka mums pašiem nav savu mācītu spēku un mēs tik lielā mērā esam atkarīgi no
ārzemniekiem. Un tādēļ mums vajadzēja savas politehnikas... Mūsu politehnika mums
tādus spēkus dos...» Tie ir Gustava Daniela vārdi...»
«Es politehnikā vairs neiestāšos un par profesoru nemācīšos!» Andreass
Cipfelbririks sarūgtināts attrauca. «Bet savu godīgu amatu es saprotu un varu to
izpildīt... Tādēļ mums vēl nemaz nevajadzētu darīt bagātus auslenderus... Bez
biksēm un zābakiem viņi te atnāk, šie svešie lupatas, ar caunu kažoku un augstām
galošām atgriežas atpakaļ uz savu tēviju... Bet mēs, dzimtie rīdzinieki,
nomocāmies visu mūžu un tomēr nekur netiekam...»
«Tā jau iet, nahbar!» Johems rūgti nopūtās. «Neviens pravietis netiek godāts savā
tēvijā... Visi mūsu lielie vīri ir ārzemnieki. Vajag pilsētas teātrim aktieru, tos
paraksta no ārzemēm, vajag muzikantus - no ārzemēm! Inženieri un direktori ir
ārzemnieki, preses vīri un pilsētas vadītāji cēlušies no ārzemēm. Pats Gustavs
Daniels ir ārzemnieks un tikai vēlākā laikā pieņēmis Krievijas pavalstniecību. Un,
kas tad nekaiš to pieņemt, kad var rīkoties pa Rīgu tikpat kā savās mājās?... Jā,
jā... Ārzemnieks pie mums ir viss, mēs paši nekas...»
Andreass Cipfelbrinks īgni iesmējās. «Viņiem pašiem tur nav ko rīt, tādēļ viņi
klīst te šurp pie mums! No kartupeļiem un augu ievārījumiem vien viņi dzīvo. Ja
tāds «auslenderis» ēd speķi, tad tie viņam ir augsti svētki! Vai viņi gaļu tur
var nopirkt, savā bada zemē? Bet mums, paldies dievam, vēl arvien ir savs kumoss
gaļas, atliek vēl priekš māgenbitera un glāzes alus... Vai ne, nahbar? Bet nelīstu
tie «auslenderu» lupatas mums uz kakla, mums ietu vēl daudz labāk...»
Gerle, priekšā pie letes dzerdams, to visu dzirdēja, un tas viņam briesmoti grauza
sirdi. Arvien zilāks un zilāks tam tapa deguna gals, un tas sāka raut vaļā par visu
to krievu būšanu. «Kad neb(h)ūt to auslender, jūs vis ekš Rußland stāvēt kā
Ochsen am Berge!» viņš, ļauni smiedamies, iesaucās. «Jūs wis te ir vēn dum
b(h)and!... Mēs, auslenderi, sahši, mēs jums to kultur nesī... Ko jūs no mums
noskatī, t(h)as jums (h)ir!... Jūs visi esat gerade tikpat durn kā prūši... To kunst
jūs nozog no mums, sahšem... Jūs vis te ekš Rußland esat tikai dummes Vieh...»
Viņš to runāja pie sevis «monologā», bet zīmēts tas bija uz meistariem blakus
istabā.
«Halt's Maul, du Ochsenkerl!» garais Simeons, nevarēdams vairs ilgāk uzklausīties,
tam uzbrēca. Un Johems draudoši vēl papildināja: «Daß du von mir nicht führ's
Fresse kriegst...»
Bet Gerlem tas bija tikpat kā uguns pakulās. «Daß du selber niclt kriegst! Attackiere
ich dich? Ich trinke mein Schnaps und mein Bier... Meister... špās'... cunftig meister!
Jūs cunft aber nav nek(h)ād cunft... Tā ir Dreck cunft... Es špuk uz jūs cunft... Pie
mums ēkš Königreich Sachsen, tur ir richtig meister und richtig cunft... Jūs vis' ir'
tikai pauer un mužik un dum k(h)ā zābak.»
Meistari apkusa, ar viņu ņemoties. Tikai Cipfelbrinka mopsis viens turēja kanti un
rējās Gerlem pretim. Bet arī tas bija velti, un tādēļ viņa kungs to apsauca:
«Mops, sei ruhig!» Kad nu Gerle tad pārāk sāka ķengāties un kašķēties citiem
virsū, tad bija divi ceļi, kā viņu apmierināt.
Pēteris tad viņam vai nu uzgāza pašrocīgi kādas reizes ar Brikmaņa ieteikto
«štripi», - pret šo krievu būšanu Gerle sajuta patiešām trakisku respektu, - un
viņam mute tad uzreiz bija ciet!... Vai arī Johems vai Simeons ieminējās: «Görle,
machst du noch ein Schnaps und Bier?»
«Ei, warum denn nicht!» Gerlem tādas lietas nekad nevarēja būt par daudz.
Meistari tad lika viņam uz sava rēķina pasniegt kortelīti šņaba un pāri pudeles
alus. Gerle tad uzvilka pavisam citu meldiņu. «Has taisnip, tas taisnip, ekš Riga ir to
feinako meister un solidako cunft! Bei Gott! Ekš Rigā un ekš Königsreich Sachsen...
Nie es iesī no Rigā prom, nie! Un to latvēs, ta ir ven fein taut... Ven gebillet
taut... Viņai tik vajag savi cunft un savi (b)piedrib... Es to atron recht un billig, ka
latvēs ir sav (b)piedrib... Fein birger ekš Rigā, fein...»
«Ah du Lupat einer!» Cipfelbrinks pie sevis nosmējās. «Nu, Johem, Simeon, taisīsim
vienu preferansu uz biljardu?»
«Taisīsim!» tie atbildēja. Un tā tas gāja dažreiz caurām dienām.
Bez tam Pēterim pienāca vēl cita smalkāka publika, tā ka aiz letes atronošais
kabinets aiz biezajiem drēbju priekškariem gandrīz nekad nebija bez viesu. Labu tiesu
tādu pievilka Fuhsings, kurš pēc sava stāvokļa un ienākumiem gan varēja apmeklēt
labāku restorānu. Bet viņš labprāt pienāca arī pie Pētera. Kad bija viens, tad,
protams, tikai uz īsu brīdi. Viņš tad aizgāja aiz letes, ielēja sev tādu šņabi,
kādu tas vēlējās, zakuskai paņēma no maizes galda jaktsdesu, kuru pārgrieza
gareniski pušu un pats uz šķīvja spirtā uzcepa. «Persy, trinkst du mit?» viņš tad
Pēteri pa vāciski aicināja. Pēteris pa lielākai daļai nedzēra. Tad viņš dzēra
viens pats... Uzvilka pats sev alus pudeli, paņēma papirosus, kādus vēlējās, pats
sarēķināja, cik viņam nācās maksāt, ielika naudu kasē un aizgāja...
Bet dažreiz tas atveda sev līdz arī citus viesus; tad viņš ar tiem uzturējās ilgāk
kabinetā un likās tad sevi apdienēties. Viņš te pieveda lējēju meistarus no
Rozenkranca fabrikas - Veitmani un Zadi, drēbnieku meistaru Lilienfeldu, enkurnieku
aldermani Rozi, kuri tad te bieži vien pienāca. Ieradās šad un tad arī Andrejs Spunde
un atveda sev līdz pa tautietim. Balodis no Pārdaugavas atveda sev līdz fabrikas
meistaru P. Hānu, Mārtiņa baznīcas skolotāju Rātminderu, meseri Jāni Zilberfeilu,
kurš atkal sev vilka līdz citus meserus un liģerus, kā Tīdemani, Levendi, Reklienu
u.c. Dažreiz viņi te sagadījās kopā viss bars, un tad gāja vaļā dzīvas sarunas un
iedzeršana pēc kārtas. Tad arī Pēteris pats labprāt gribēja būt viņu pulkā, un
apkalpojumu uzņēmās Koška, kurš, tiklīdz tam nebija vietas, - un tās tam bija tikai
ļoti reti, - piemita pie Pētera, pārzināja biljarda galdu un palīdzēja pie
apkalpošanas. Un to tādēļ, ka ieskatīja Pēteri par savu draugu. Tad jau, kā
sacīts, gāja vaļā dzīvas sarunas, kuras vērsās it dabīgi uz latviešu lietu un
biedrības darīšanu. Tātad Pētera vīnūzis it nemanot izvērtās par vietu, kur
sapulcējās visi pirmie Rīgas apzinīgie latvieši, un, ja tie viens otru gribēja
satikt, tad vajadzēja atnākt tikai uz tejieni.
Saprotams, ka līdz ar to vairojās lielā mērā Pētera ienākumi un vairojās arī
peļņa. Drīz vien viņa atlikums pie visa brīva iztaisīja 100-150 rubļu mēnesī un
pieauga ar katru mēnesi lielāks. Pēteris to nemaz nebija cerējis. Viņam pret Brikmani
bija tīri neomulīgi, it kā viņš tam nodarītu kādu pārestību. Viņš jau nodomāja
labprātīgi palielināt nodevu savam principālam, bet pirms par to lietu aprunājās ar
Fuhsingu.
«Kāpēc tad!» tas viņu aprāja. «Apskati taču savu kontraktu!... Vai pārpalikums
pēc tā paliek tev vai Brikmanim?»
«Kontrakts gan...» Pēteris iebilda. «Bet es domāju, ja Brikmanis zinātu, ka man tik
daudz atliek, viņš man to nekad nedotu...»
«Protams, ka ne, bet tas tev viņam nav jāsaka,» Fuhsings Pēteri pamācīja. «Tā
taču pilnīgi veikala lieta. Tu ne vien strādā, pūlies, bet nes arī risku un tādēļ
saņem atlikumu...»
«Jā, jā,» Pēteris iebilda, «bet, ja mēs tā domājam cilvēcīgi, tad jau man ar
simts rubļiem mēnesī arī pietiek. Kur es tik daudz naudas likšu?»
«Kur Brikmanis viņu liks?» Fuhsings attrauca. «Tad tu nemāki naudu aiznest uz
špārkasi? Paglabā vien savu naudu... Gan tā tev būs vajadzīga... Zaldātu gadi arī
tev vēl stāv priekšā...»
Tas jau bija tas, kas grauza viņa sirdi un padarīja viņu nemierīgu. Viņam gan liels
atspaids bija tas, ka tas savai mātei kā vecākais dēls bija maizes devējs, - sūtīja
tai arī patiešām katru mēnesi naudu, - un caur to viņam bija privileģēts stāvoklis
un cerība tikt vaļā. Bet tikai cerība, jo karaklausības nastas toreiz bija izdalītas
citādi viņš gan tika ieskaitīts trešā šķirā, bet rekrūšus toreiz nedeva viss
apriņķis kopā, tos deva katrs pagasts atsevišķi, samērā ar savu dvēseļu skaitu.
Maziem pagastiņiem samērā ar savu dvēseļu skaitu bija jādod maz rekrūšu, lieliem
pagastiem - daudz. Tādēļ tad, itin dabīgi, puiši, kas rekrūšu gados, izrakstījās
no lieliem pagastiem un pierakstījās maziem. Maziem pagastiņiem tādēļ puišu arvien
atlika, lieliem - pietrūka. Bet parāds bija jāatlīdzina nākošu gadu. Notika bieži,
ka parāds iekrājās tik liels, ka bija jāķeras pie otras un pat pie trešās šķiras.
Lozes tad nebija jāvelk tā kā tagad, tikai vienu gadu, bet daudzus gadus no vietas -
dažreiz pat līdz trīsdesmitam dzīvības gadam. Ja vienu gadu tika vaļā, tad vēl
arvien nevarēja būt drošs, vai otru gadu nenodos. Bērzmuižas ļaudis bija liels
pagasts, un puišu tur allaž trūka. Tādēļ viņš diezin ko būtu devis, ja viņam tie
krievu gadi būtu pāri...
Lūk, Maris vilstošo acu dēļ... Tagad, kur Pēterim tik labi gāja, Mikumietes atsalums
sen jau pret viņu bija atkusis. Tagad viņa to sauca atkal par «znotiņu» un tā īsti
no sirds, jo Maris tagad sen iesvētīta, liela meita, kuru, jāteic katru dienu var laist
pie vīra. Tādēļ arī tiklab māte, kā meita, ja vien tām bija kāda darīšana
iekšpilsētā, iegriezās labprāt pie Pētera, kurš caur šādu apciemojumu jutās
lieliski pagodināts. Viņš nosēdināja tās pie galdiņa aiz letes vai arī kabinetā
un pacienāja tās kā nu kuru reizi - dubultķiršu, naļifku, bišofu vai pat sarkano
vīnu. Uzkodai peperkūkas vai konfektes...
Tas tikai tad bija «amizieris» un iztriekšanās. Vecā smaidīja vien un skaldīt
skaldīja: «Nu, znotiņ, kad atnāksi pie mums?... Marim tagad mājās klavieres... Viņa
tik smuki māk spēlēt: «Visi putni jau ir klāt, visi tuvi, tāli...» Stundas ņem pie
tādas vecas freilenes... Tēvam prasīju: «Cik tad dosi Marim pūrā...» - šis saka:
«Pieci tūkstoši jau būs jādod...»»
Bet jaunie uz viņas vārdiem negrieza ne mazāko vērību. Marim acis uz Pētera vien,
tikpat kā dedzīklas, pat, dzerot vīnu, tā pār glāzes malu uz viņu raudzījās,
pārgalvīgi smaidot. Viņa tikai pastāvīgi ar viņu «neķēties» vien, kā vecā
sacīja. Slepus viņa tam svieda vai nu ar korķi, vai papīra gabaliņiem, vai atkal, ja
viņš gribēja ņemt kādu priekšmetu, tā steigšus viņam to nogrāba no priekšas,
pie kam viņu rokas arvien aizskārās un viena ar otru cīkstojās... Maris Pētera
pirkstus būtu saspiedusi pavisam plakanus, ja būtu vien spējusi...
Un tad visādas valodas! Grib viņš pudeli vilkt vaļā, viņa ar pieliek savu roku pie
velkamā. «Krauklīt kungs, es jums palīdzēšu!» (Kamēr viņa izaugusi jaunkundze,
tie atkal «jūsinās».) «Kāpēc jūs purināties, Krauklīt kungs?...» «Vai jums
auksti, Krauklīt kungs?» «Kāpēc jūs tik trūvīgs?» «Vai jums sirds sāp?» «Vai
jūs esat iemīlējušies?» «Jaā!...» «Kāds ir jūsu ideāls, Krauklīt kungs?...»
Un tā vien. Pavisam tukšas valodas. Pēteris dažreiz pie sevis pārdomāja: tukši
vārdi, bez mazākā satura, bet tomēr viņam tik patīkami ar viņu tā noņemties un
tenkāties...
Protams, ka arī viņam netrūka mutes pretim dot. «Jā, es esmu iemīlējies lieliski...
Mans ideāls ir tautu meita... Īsta latvju zeltenīte...» Un, kad viņš ņēma viņas
pirkstus spiest, tad tā aiz sāpēm iekliedzās... Atlaida vaļā, pavisam plakani un
balti. Bet viņam pret sāpēm zāles. Viņš žigli šos pirkstiņus pievilka pie savām
lūpām un noskūpstīja. Un patiešām, viņai nesāpēja vairs, tā atkal pārgalvīgi
iesmējās, viņam lēni iesita... Un tā amizieris bez gala...
Maizes galda Matilde tādās reizēs bija nelabi uztraukta, nezināja, kur šauties, ko
iesākt, kur palikt. Lai gan kundes sauca viens šo, otrs to, viņa iedrāza kabinetā ar
lupatu, it kā tai te kas jāslauka.
«Kas tev te par darīšanu?!» Pēteris viņu strupi saņēma. «Mums tevis nevajag, ir
jau viss noslaucīts...»
Viņa spītīgi sacirtās, negribēja klausīt, slepšus uzmezdama Marim nāvīgi naidīgu
skatienu.
Pēteris savilka uzačus. «Nu, taisies, ka tiec! Ko tu te lien cilvēkam acīs, tāda kā
lūžņa?! Nomazgājusi labāk muti un izķemmējusi galvu...»
Kad viņa vēl nepratās, viņš saķēra to pie rokas un izstūma laukā.
«Kas tad tā tāda ir?» Mikumiete ziņkārīgi jautāja, un trakulīgā Maris uzreiz
tāda klusa.
«Mūsu maizes galdnieces meita,» Pēteris mazcienīgi atmeta ar roku. «Pie mācības
jau varbūt arī iznāktu cilvēks, bet tā!... Briesmīgi izlaista, slinka, netīra...
Cūka... Māte gan sit, bet ko tur izsitīsi...»
Mikumiete vērīgām acīm uz Matildi noskatījās. «Meita jau ir gan kā lāva, ka tikai
savu augumu būtu apkopusi... Krekls kā zeme, jaka ļēp vien... Vai, tas jau gan par
kaunu - rādīties tādai priekš tik daudz ļaužu...»
«Matil', vai dzirdi!» Pēteris stingri pavēlēja. «Ej uzkopies!... Nomazgājies un
apvelc tīru veļu, tad nāc veikalā!... Citādi jūs abas ar māti aiztriekšu... Nemaz
nav kauna... Iet savēlusies un nopinkojusies...»
Saviebdama seju un it kā slepeni viņu mēdīdama, tā pazuda aiz kādām durvīm.
«Nu, tad sāksim nu iet, meit,» Mikumiete mudināja, «esam tik lielu laiku
notērgavojušās... Nu, znotiņ, kad tad pie mums atnāksat?»
«Apmeklējat gan mūs, Krauklīt kungs!» Maris glaimi lūdzās. «Jūs tik ilgi neesat
pie mums bijuši... Jums jāieraksta kaut kas iekš manas klades...»
«Jā, un lai viņa jums ko uzspēlē,» Mikumiete papildināja. «Manu Kārlēnu jūs
vairs nepazīsat... Man pāri pa galvu... Iet tagad ģimnāzijā... Mācās ne tikvien pa
vāciski, bet arī franciski... Tā tik ir valoda... Čumuru čumuriem... Prirī žaku
darmavoh... Kārlēns lasa pa franciskam, ka skan vien... Mazais Albertelis nu arī ar
skubu vien jālaiž skolā... Nu, atnāciet taču...»
Pēteris nosolījās. Pie tuvākās izdevības, vai nu svētdienas priekšpusdienu, vai
citu kādu dienu, kad Koška paliks viņa vietā, viņš nokāps pie tām. Tad vēl pie
atvadīšanās viņš mātei nobučoja roku un ar meitu izmainīja zīmīgus skatienus. Un
viņas aizgāja.
Viņš patlaban taisījās noņemt no galda paplāti ar tukšajām glāzītēm, kad pie
viņa ienāca Matilde - nomazgājusies, saķemmējusies, baltu jaku.
Pēteris īgni saviebās. «Ej, ko tu te pinies pa kājām! Tu zini, ka es to nemīlu.»
Bet savā runā viņš apklusa. Meita kā bilde, skaisti noaugusi, daiļiem ģīmja
pantiem, sārtu, baltu seju, veselīga un spēka pilna, degdama aiz mīlas ilgām... Ar
labpatiku viņš uz to noraudzījās. Patiešām kairinoša parādība...
Viņa lēni to manīja un iedrebējās. «Vai pans tagad ar mani mierā?»
«Tādai tev arvien vajadzētu būt,» viņš apmierināts sacīja pavisam citā balsī.
«Tā tu man it labi patīc... Ikvienam patīc, kas ienāk veikalā...»
«Patīku vairāk nekā tā brūnā paņa, kas nāk?....»
Viņa Pēteri ar šo jautājumu pārsteidza, ka tas apjuka un piesarka līdz ausīm tikpat
kā biete.
Pēkšņi viņa nometās priekš tā uz ceļiem, sagrāba viņa roku un to apbēra
karstiem, kaisliem skūpstiem...
Tā viņa arvien mēdza darīt, un tas taisni bija tas, kas Pēteri no viņas atgrūda.
Kaut viņa jel daudzmaz būtu atturīgāka! Viņam rieba šāda uzmācība.
«Atstāj nost!» viņš to no sevis atgrūda. «Tu zini, ka es to nemīlu...»
«Bet viņu tu mīli?!» tā izaicinoši iesaucās, un viņas acis kaisli kvēloja.
«Viņu, pan..»
«Viņas arī es nemīlu, nevienas es nemīlu!» Pēteris, iedzīts spraugā, meloja. Bet
tad viņš piepeši atjēdzās un iesāka pavisam citā balsī. «Bet kas tev par daļu?!
Ko tu gribi?... Viņu tu neņem mutē, saproti!... Viņa godīga mātes meita, bet tu
padauza...»
Bet viņa nebūt nejutās sadragāta. Kvēls skatiens tikpat kā nazis iedūrās Pēterim
sirdī, un, pārgalvīgi smiedama, viņa uzlēca kājās. «Redzēju, redzēju!...
Skatīju savam panam sirdī!...» Tam sekoja kaisli, sidrabtīri smiekli. Prom viņa
bija... Atskanēja tikai viņas sajūsminātie traļļi, bet ar tādu temperamentu, tādu
daiļskaņu, iekšēju sakustinājumu un mākslas gaumi, ka Pēteris sastindzis uz viņu
klausījās, it kā atrazdamies kādā burvības varā. Tā tas gāja ikvienam, kas viņu
dzirdēja. Vēl iz ķēķa dailēs aizgrābtās skaņas, kas plūda iz viņas
nevaldāmās, aizrautās un pārkūsājušās krūts, gaisu tricinādamas, pildīja
drūmās kabaka telpas...
Bet drīz viesi sāka plūst straumēm. Sirēnas vilinājumus pārspēja rupjais kroga
troksnis. Pēterim tik jocīgi ap sirdi... Mehāniski viņš sniedza viesiem prasīto,
steidzīgi lēja šņabjus tik veikli un droši, ka ne piliens nepārlija pār malu, vilka
alus pudeli citu aiz citas, ka nopaukšķēja vien un zili dūmi nokūpēja gaisā. Naudu
ātri saņēma un izdeva tik droši, ka ne kapeikas ne vairāk, ne mazāk, bet galvā
pavisam citas domas. «Ja viņa piestātu pie teātra, tā būtu liela māksliniece...»
Matilde patiešām bija apdāvināta. Viņas gaitā daudz cēluma un cienības. Ja tā
gribēja reiz uzcirsties, tad arī uztaisījās par tādu dāmu, ka dažai labai smalkai
dāmai bija jāiet priekš viņas gulēt. Viņa prata ģērbties ar garšu.
Viņas māte, maizes sieva, bija pārlatvojusies leitiete. Kas tēvs bija, to viņa
nezināja. Laikam katrā ziņā kāds no augstākas kārtas, kas kādā vājā brīdī
bija sevi aizmirsies un noslīcis par dziļu savas kalponītes apkampienos... Vismaz māte
tā reiz izsacījās. Matilde tātad bija karstas mīlestības bērns, un viņas asinīs
vienojies žamaišu kaislīgais romantisms ar kāda dzimuša patricieša vai nobiļa
eleganci un pārgalvīgo nolaidību.
Un viņa ziedojās pat tālāk mīlestībai; kad uzcirtās un izgāja, tad dienām nenāca
mājās, tika redzēta kopā ar svešiem vīriešiem un dažreiz ļoti smalkiem kungiem.
Viņa laikam piekopa mīlestību kā zaru veikalu. Jo «štātes», lai gan viņa tās
nekopa un nesaudzēja, viņai bija vairāk nekā dažai labai. Cik māte viņai spēja
piedot? Un kur viņa to citādi varēja ņemt, ja ne tā... Viņa nebija vairs godīga
meita, un tas Pēterim grauza visvairāk. Tādēļ viņa velti ubagojās pēc viņa
mīlestības un skūpstu vietā dabūja tikai duņķus...
Bet atraidīta un apsmādēta mīlestība, tā kvēlo vēl jo karstāk... Viņa Pēterī
nāvīgi iemīlējusies un nedomāja rimties, kamēr savu mērķi sasniegusi.
Viņa to sen jau būtu pavedusi, bet Pēterim tanī ziņā bija dzelzu raksturs. Šādas
vilstošas kārdināšanas viņš pārspēja kā vīrs. Fuhsings, kurš par viņu visādi
gādāja, tikpat kā vecākais brālis, rūpējās arī par to, lai Pēteris iepazītos ar
tām lielpilsētas vietām, kuras sauc par Zodomu un Gomoru. «Kultūras cilvēkam,»
viņš sacīja, «vajag visu zināt... Citādi par to var sākt zoboties, ka tas ar
pirkstu zīdāms... Viņam vajag arī redzēt, kā izskatās pie «atklātības
nārām»...»
Pēteris arī turēja līdzi. Viņš negribēja būt kāds «lūzis» un «memmes
dēliņš», kas, sargādamies no visiem tādiem vilinājumiem, iebēg aizkrāsnē. Viņš
tiem droši grieza krūtis pretim. Bet tālāk viņš negāja kā līdz zināmai robežai.
Viņš dzēra līdzi, izmaksāja, jokoja, dejoja, bet dabūt viņu dziļāk šo māju
noslēpumos, kaut kur «sānis» vai «trepēm augšā», bija velti. Daža laba nāra
bija tīri uztraukta par šādu augstprātīgu nelokāmību, bija ne vien ar mieru
atdoties bez maksas, bet būtu atdevusi savas pēdējās lupatas, lai novilktu viņu savos
apkampienos. Bet viņš ne!... Vienalga, lai biedri arī zobojas, viņš palika pie sava.
Nevis tādēļ, ka tam būtu trūcis drosmes un uzņēmības gara, bet tādēļ, ka viņš
to ieskatīja par visai mazisku, zemu un gļēvulīgu... Tiklīdz tu, cilvēks, esi
šādā alā iegājis, tu neesi vairs par sevi kungs! Viņš tā ne... Un tādēļ
miesīgi neaptraipīts viņš tādās mājās iegāja un miesīgi neaptraipīts no tām
izgāja....
* * *
Par sevi pašu Pēteris ar savu likteni bija pilnīgi uz miera. Gan tie sievieši
viņam drusciņ mācās virsū, bet citādi tas bija spirgts un vesels, un naudas tam arī
netrūka. Principāls viņam parādīja tādu cienību kā vēl nevienam priekš viņa,
nerunāja ne vairs par cilvēka «krietnumu», ne «godīgumu», paņēma savu naudu,
sadzēra kopā trīs konjakus, un ar to beigts. Un, kas tas labākais, viņam bija
draugi!... Ja cilvēkam ir draugi, tad viņš nekad nevar krist. Fuhsings, Koška,
Mārcis, Didžis, Andrejs, - un visi tie labie cilvēki, - visi viņi krita par viņa
interesēm.
Bet, kad tas iedomājās par savas tautas likteni, tad te vēl tikpat kā nekas nebija
sasniegts, un tas viņam ļoti sāpēja sirdī. Nekas nebija grozījies uz labo pusi...
Mērķis tālāk kā jebkad. Tā pati morāliskā beztiesība, tā pati latviešu
nicināšana visapkārt. Kas cik necik jau kas bija vai pie kā bija ticis, tas latvietis
vairs negribēja būt. Dažs labs pret savu gribu bija spiests noliegt savu tautību, un
pats pie sevis viņš sarka vien, ka pats dažu labu reizi bija klusējis par to, ka ir
latvietis. Un arī nekādas cerības uz labāku izredzi. Neviens jau nekā negribēja
darīt. Kamēr viņš zaudējis visuzticamāko no saviem draugiem un visdedzīgāko no
tautiešiem, viss apstājies uz vietas. Lauris bija tas uguns, kas visiem iedvesa dedzību
un sparu, kurš uzpurināja no jauna ikvienu, kas daudzmaz gribēja gurt. Pašus
šaubīgākos un bailīgākos viņš vilka sev līdzi uz mērķi. Nu viņa vairs nav starp
tiem... Visa darbība uz reizi apklususi, un visi miegaini un apkusuši. Domā vairs tikai
par sevi un ne vairs par vispārējo tautas lietu.
Ai, ka viņš būtu še, viņa Lauris, un redzētu, kā viņam tagad iet!... Nu jau
vairāk gadi, kamēr tas izsūtīts, uz kurieni, to Pēteris nezināja. Viņa sievai, kā
tas jau zināms, tas pirmajā laikā nedrīkstēja acīs rādīties. Tad viņu pašu
pienākums Brikmaņa vīnūzī piesēja tik cieši pie letes, ka ne soli nevarēja no
mājas iziet. Vēlāk, nācis pie elpas un jaudas, tad gan viņš nodomāja Annu uzmeklēt
un pabalstīt, jo, kad jau viņa teica, ka caur viņa vainu, tad ko tad darīs. Bet viņas
vairs nevarēja sadzīt. Gan viņa vēl kādu laiku darbnīcu esot turējusi, bet tad
atdevusi un aizgājusi projām, - uz kurieni, tas nezināms. Žēl viņam ļoti. Varbūt
tā kāvās ar galējo trūkumu un nabadzību?... Varbūt viņa aizgājusi arī pakaļ
savam vīram izsūtīšanā?...
Dažreiz viņš tik ļauns, tik ļauns uz Lauri! Vai tas viņam nevarēja rakstīt? Jel
kādas pāra rindiņas! Viņš taču varēja iedomāties, ka, ja Pēterim kas ir, tas
gatavs dalīt puskumosu... Bet pašam viņam vajadzēja atzīt, ka ļaunojas velti. Kas
tad Laurim deva zināt, ka viņš ir komijs Brikmaņa vīnūzī? Tad viņš jau sen būtu
atrakstījis. Bet kur tad toreiz bija viņa adrese? Vērmaņa parkā zem krūma, kur tas
toreiz bija nakti pavadījis.
Tu brīnums, - it visi dabūjuši atvēli atgriezties no izsūtīšanas... Biezbārzdis
mājā, Dīriķis esot ieradies... Tikai no viņa vien nekādas vēsts! Vai tad viņš
lielāks grēcinieks kā tie citi?...
Nē, nē, viņi, kas te mājās, arī ilgāk nedrīkst snaust, tiem kaut kas jādara
priekš kopējās lietas. Citādi viņi nebūtu Laura piemiņas cienīgi. Un tādēļ
viņa pirmais apciemojums Mikumiem bija veltīts, starp citu, priekš tam, lai atjaunotu
vecos sakarus un pievestu tos no jauna pārējam draugu pulciņam.
Mikumi dzīvoja diezgan smalki, kā vieni kungi. Apdzīvoja kādas piecas sešas istabas.
Viņiem bija pat salons ar mīkstām grīdsegām un polstētām mēbelēm, visādām
bildēm, «nipzahēm» un albumiem. Tur atradās arī Maris klavieres. Pēterim bija
viņas smalki jāapskata. Maris uz tām parādīja savu mākslu, ko bija no vecās
«freilenes» iemācījusies, uzspēlēja tekoši «šļumerpolku», skaitīdama takti:
«viens un div', un trīs un četr' un...» Viņa pat uzdziedāja kādu dziesmiņu
klavieru pavadībā.
To viņai nevajadzēja darīt. Pēterim negribot viņas balsu un dziedāšanu vajadzēja
salīdzināt ar Matildes «traļļiem», no kuriem tas šķita dzirdot tikai karikatūru.
Nebūtu viņš tik pārāk dziļi ieskatījies Maris tumšajās, vilstošās acīs, viņas
dziedāšana tai būtu nākusi par ļaunu. Bet nu, viņš apsvēra arī citas viņas
labās īpašības, kuru Matildei pavisam trūka, un viņai to piedeva, pie sevis
nodomādams: «Nevar taču dzīvot no tādas dziedāšanas vien...»
Viņam vajadzēja apskatīt arī plašo ēdamistabu ar niedru pītiem krēsliem. Vecajiem
bija sava guļamistaba, zēniem sava, Marim atkal sava. Tad vēl māte lika, lai Kārlis
viņam izrāda savas grāmatas. To bija liela paka. Lai palasa viņam priekšā ko pa
«franciskam»... Tas tad arī lasīja, kā bērtin ber! Pēteris nu gan no tam neko
nesaprata un nevarēja arī spriest, bet tik daudz tas varēja nojaust, ka Kārlis ir
cītīgs zēns un ļoti čakli mācās. Mācās tā, ka tas gandrīz viņam ķeras pie
veselības. Jo pastāvīgi tas bubināja, skatīdamies savās grāmatās, un no tām
neatstāja. It kā viņam cita pasaule vairs nemaz nebūtu!...
Mirdzošām un lepnām acīm māte viņu uzlūkoja. «Mans dēls jau mācās!... Nu,
neuzturēsim jau arī viņu... Ved, meit, ciemiņu uz savu istabu un patriecaties tur...
Es tamēr paraudzīšu cieņu...»
Viņi aizgāja turp. Maris parādīja viņam savu albumu, kurā visi viņas paziņas un
draudzenes bija ierakstījuši pa pantiņam. Viņam arī vajadzēja ierakstīt savu un,
tā kā cita nozīmīgāka nezināja, tad ierakstīja tur pantiņu: «Kad atnāks
latviešiem tie laiki, ko tagad citas tautas redz...»
Bet mazais Albertiņš arī bija starp viņiem. Marim par lielu nepatikšanu, jo traucēja
viņu amizieri. Viņš Pēterim taisījās par lielu draugu, sēdēja viņam klēpī un
gribēja rotaļāties ar tā pulksteņa ķēdi. Maris tādēļ aizmānīja viņu ar viltu
projām, sacīdama, ka māte tam došot peperkokus.
Lētticīgais klausīja arī. Viņi tagad palika vieni... Trieca un jokoja, kā jau
parasts. Maris uzsāka savu aiztikšanu un trakošanu, un Pēteris nepalika parādā. Tā
jārēdamies, tie abi iekrita gultā. Toreiz tas nebija nekas ļauns. Latviešu jaunībai
vēl nebija pazīstamas grāmatas par smalku uzvešanos. Pat saviesībās visu ļaužu
klātbūtnē puisis ar patīkamu meitu, mīļi saķērušies, valstījās pa gultu, un
neviens tur neatrada nekā piedauzīga. Neba nu Pēteris ar Mari citādi... Vai nu
jārēdamies tie gultai ceļu grieza... Pēteris pat, savu meiču tajā iesviedis, lauzās
viņu nobučot.
Maris pretojās visiem spēkiem. «To tik ne!... To tik vien ne!» Vai nu no tiesas, vai
izlikdamās, kas to lai zina? Lai izvestu savu nodomu, Pēterim vajadzēja sagrābt viņu
vēl ciešāk un piespiest pie krūts vēl stiprāk... Nolaupītais skūpsts, kurš
dedzīgi uz viņas lūpām tika spiests, arī tikpat dedzīgi tika atbildēts un
izvērtās beidzot tik karsts un lipīgs, ka viņiem abiem sirds vai kusa...
Ar to viņiem pietika. Tie zināja tagad, kas tie viens otram, ka mīl viens otru tik
karsti un neizsakāmi un ka pieder viens otram visu mūžu. Ne vārdiņa viņi par to
viens otram nebija bilduši, un tas jau arī būtu bijis lieki. «Mīļais Pēter, laid
mani augšā,» -ar to bija izteikts viss, uz ko viņš atbildēja: «Upā!...»
«Bērni, nāciet nu pusdienā!» māte iz ēdamistabas aicināja. Tēvs arī bija
atnācis.
Tie ātri noslaucīja savus piesārtušos vaigus un sakārtoja savas frizūras. «Iesim,
Krauklīt kungs, lūdzu!» viņa to, citiem dzirdot, mudināja, itin kā viņa tam būtu
pavisam sveša un it nekas nebūtu noticis. Pat māte, kurai tik laba izmaņa, nevarēja
ne iedomāties, kas viņiem aiz ādas.
Mikums pats arī par viņa apciemojumu bija ļoti priecīgs un spieda tam sirsnīgi roku:
«Ilgi neesam redzējušies... Kā tad nu labi iet? Nu, sēdīsim, sēdīsim klāt..»
Viņi piesēdās pie galda, pie kam Mikumiete jau pasteidzās uzlikt Pēterim uz šķīvja
tos labākos kumosiņus. Tā te tāda cisciņa, tas būs labs... Te tāds krūšu
gabaliņš...
«Paldies, mamm, paldies!» Pēteris tencināja. «Vai, ne tik daudz!...»
«Vai, mamm, lai Krauklīša kungs ņem pats, kas tam tīk!» Maris māti pamācīja.
«Pilsētā jau nav tāda mode...»
«Lai nu, lai, meit, es vēl pa to pašu lauku modi.... Ēdiet nu, radiņi,
nekaunaties!...»
Pēteris divreiz nelikās sacīt. Ēdiens iztaisīts, ka vai pats lien dibenā. Arī citi
tāpat, tā ka kādu brīdi atskanēja tikai nažu un dakšiņu klaudzēšana.
«Tā teic, ka mums esot atkal jauns ģenerālgubernators?» Mikums beidzot ieminējās.
«Diezin vai nu būs labāk...»
«Varbūt, ka kungiem būs labāk,» pati attrauca, «mums, latviešu cilvēkiem, tur
vienalga, vai tas ir šāds vai tāds...»
«Būs gan labāk, mums tikai pašiem vajag censties,» Pēteris, ticis pie vārda,
piebilda. «Bet, ja mēs savas tiesības nemeklēsim, mums tās neviens nedos...»
«Tu domā, ka mums vajag tās biedrības...» Mikums papildināja.
«Es tā domāju,» Pēteris atbildēja.
Iestājās brīdi klusums. Mikumietei, kā rādījās, bija kas uz sirds, ar ko viņa
negribēja nākt laukā. Viņa reižu reizēm ieklepojās, tad ieminējās:
«Nevajag trakot, nevajag trakot! Ka neiziet tāpat kā Laurim... Saņēma ciet un
izputināja pavisam... Un kas tad mums, znotiņ, tur jāsitas zemē priekš pasaules!...
Lai pasaule pati par sevi zin...»
«Bet, ja neviens nekustēsim,» Pēteris iesilis attrauca, «tad tas tā paliks mūžīgi
un latvieši pie savām tiesībām netiks...»
«Lai netiek!» māte sacīja. «Vai tad mēs tagad nedzīvojam?... Tāpat dzīvojam...
Mums, paldies dievam, sava maizīte ir... Lai tie meklējas, kam tās nav...»
Pēteris, dziļi piesarcis, nolūkojās uz savu šķīvi. «Bet, ja visi tā domās, kas
tad rūpēsies par tautas lietu?... Tas te nav pēc maizes... Vienalga, bagāts vai
nabags, mums visiem vajag kopā turēties... Tiem, kuriem kas ir, taisni tiem vajag
stāties priekšgalā un vest tautu pie apziņas... Ja tie nedarīs, - kas tad lai to
dara?...»
«Krauklīša kungam taisnība!» Maris gāja Pēterim palīgā. «Ja vāciešiem,
krieviem un citām tautām ir savas biedrības, tad mums, latviešiem, arī vajag
savas...»
Par šo morālisko pabalstu Pēteris viņai uzmeta siltu, pateicīgu skatienu. Bet māte
vēl arvien nebija pārliecināta. «Jā, jā,» viņa sacīja, «bet vēl neviens no
biedrībām nav paēdis! Katram jāzin taču pirms par sevi un tad tikai par pasauli... Ja
noņems krievos, vai tad biedrība glābs? Āre, par to vajadzētu parūpēties... Kā tad
stāv ar tiem zaldātiem?»
«Nu, kā stāv,» Pēteris atbildēja, «mātei par maizes devēju jau norakstīts
esmu... Pirmā šķirā neesmu. Ja jau tikai puišu nav pārāk liels trūkums, tad jau
gan ceru izkulties...»
Priekš Mikumietes tas bija par maz. «Vajadzētu drusciņ «pamakarēties», jau
iepriekš nodrošināties,» viņa pamācīja. «Ar naudu var daudz ko izdarīt...
Vajadzēja jau agrāk no pagasta izrakstīties un ierakstīties kādā citā biedrībā...
Āre, tepat Mangaļos jau esot tāda. Simts rubļu tikai jāiemaksā... Ja tevi nodod,
biedrība izpērk, tu esi bez bēdu!... Var arī pačakarēties pie ārstiem. Iedod viņam
kādu simtu, pāri simtu, viņš tevi pataisa par slimu, izraksta tev tādu liecību, un
tu esi cauri...»
«Jā, jā, ar naudu var visu!» Mikums piebalsoja. «Bet mūsu pagastā jau tā arī tika
cauri: tika norakstīts par saimnieku vai atkal ieprecējās kādās mājās par
saimnieku... Bija viens brālis no lozēm cauri, rakstīja par saimnieku atkal otru... Bet
dažreiz šis, kā norakstīts par saimnieku, mājas otram atpakaļ vairs nedod... Cits
atkal apprecēja kādu vienīgo meitu, tika norakstīts mātei par maizes devēju un bija
vaļā... Katrs jau taisās un makarējas, kā viņš var...»
Pieri savilcis, Pēteris visu to noklausījās. «Es tur makarēties neko negribu,»
viņš beidzot atbildēja. «Nu labi... Es izmakarēšos, ar naudu aizsmērēšu acis, -
bet kas tad aizies manā vietā?... Tāds pats latvietis, mans tautas brālis!... Un
tādam, kam pavisam nav naudas, tam zaldātos vēl grūtāk. Bet tā... Lai iet pēc
likuma... Ja man loze kritīs un man tomēr jāiet, tad jau vienalga: vai es eju, vai cits
aiziet...»
Par šādu lielu toleranci pat Maris uztraucās, ko varēja redzēt no sārtiem plankumiem
viņas vaigā. Bet māte pavisam aizskarta. «Kā tā nu var runāt! Zaldātu gadi nav vis
nekādi prieka gadi... Kas no viņiem var tikt vaļā un to nedara, tas gan grēku
pelnījis...»
«Bet vienam jau tā kā tā jāaiziet,» Pēteris atvainojās. «Kādu grēku tad tas
pelnījis... Vai tad nu noraus kaklu, ja zaldātos nodos... Pārnāks jau atkal reiz
mājās...»
«Jā, jā, taisnība!» Mikums galu galā piebalsoja. «Ko nu, siev... Cik tad nu tie
gadi ilgi? Agrāk, kad bija jādien divdesmit pieci gadi, tad tas bija citādi. Bet
tagad... Neesi vēl labi apskatījies, jau mājā atkal... Jā, jā, par to tautas
lietu... Nu, kas tur liels, - dibinās ar to biedrību... Es skatos uz to, ko tā augstā
valdīšana saka... Ja viņa atļauj, es turu līdz...»
«Ja tas pēc likuma, kādēļ tad viņa neatļaus,» Pēteris attrauca. «Iesniegsim
lūgumrakstu, pieliksim klāt statūtes... Tad jau mēs redzēsim. Sanāksim visi kopā
pie manis, cieti norunāsim... Bet mums taču vienreiz tai lietā kas jādara...»
«Nu, zināms,» Mikums piebilda. «Mums pašiem tos soļus vajag spert... Kas tad cits
priekš mums ies?... Nu, labi, labi, padod man tikai ziņu... Es būšu...»
Sarunas neveda pie tāda gala iznākuma, kādu Mikumiete vēlējās. It kā aizvainota
viņa klusēja, un tādēļ valodas arī bija diezgan nospiestas un grozījās ap
ikdienējām lietām, kā laiks un tamlīdz. Kad nu arī Mikumam pēc maltītes vajadzēja
iet atpakaļ uz veikalu, tad arī Pēteris atvadījās un taisījās uz iešanu.
Māte tad nu gan rādīja atkal laipnu vaigu un lūdza Pēteri, lai tas atnāk atkal.
Maris pat teicās, ka tai Iekšrīgā darīšana, un tā viņi varēja iet uz turieni
reizē. Pēterim tas, protams, bija ļoti tīkami.
Maris iedama bija tāda klusa un nopietna, pārdomāja visu, kas runāts, netrakoja ne ar
valodu, ne ar darbiem.
«Pēter, es nesaprotu,» viņa beidzot ieminējās. «Tu gribi dibināt tādu latviešu
biedrību... Vai tad mums, sievietēm, arī tur būtu kāda darīšana? Vai arī mēs
priekš tās tautas varam ko darīt, dzirdi?»
«Jums, sievietēm, taisni liela loma!» Pēteris attrauca. «Jums vajag būt īstām
latvietēm un gādāt, ka jūsu bērni uzaug par latviešiem. Tas ir nepareizi, ka mēs
vietā un nevietā pļurkšķam pa vāciski... Pa latviski mums visur vajag runāt...
Bodēs un magazinā prasīt pa latviski: dodat man to un to! Baznīcā iet latviešu
dievkalpošanā. Atklātās vietās, viesnīcās runāt un prasīt tikai pa latviski...»
«Jā, bet, ja labas drēbes mugurā, kā tur lai runā pa latviski?!» Maris iebilda.
«Noturēs tevi vēl par prastu...»
«Taisni tādēļ vajag runāt pa latviski!» Pēteris pastāvēja. «Lai tie kundziņi
tad redz, ka latvieši nav tik vien kā kužas un prasti ļaudis. Ja mums, latviešiem,
pašiem būs savi mācīti vīri un savas smalkas dāmas, tad it visi sajutīs pret mums
cienību! Bet tā viņi domā: ko tie, prasti bauri!...»
«Esmu kādreiz mēģinājusi magazinās prasīt pa latviski,» Maris turpināja, «bet
tad uz tevi skatās kā uz kādu brīnuma zvēru. Dažā vietā nemaz neatbild, dažā
iegrūž sliktu preci...»
«Uz to nevajag skatīties! Mums ir jāpaliek pie sava un pašiem ar apziņu jāatzīstas,
ka esam latvieši. Kādēļ par mums, latviešiem, var smieties, ka mēs runājam pa
latviski? Tad jau var smieties arī par ozolu, ka tam ir ozola lapas, par lakstīgalu, ka
tai lakstīgalas dziesmas un ne papagaiļa... Un tādēļ katrai latviešu sievietei vajag
iet ar labu priekšzīmi pa priekšu. Tikai tādu es varu mīlēt un cienīt... Ja es
kādreiz ņemšu sievu, es precēšu tikai īstu latvieti.»
Maris, klusu saprazdamās, spieda viņam roku cieši jo cieši, un viņš spieda pretim.
«Pēter, zini... Es tagad citādi nerunāšu kā tikai pa latviski un latviski...»
«Tas ir labi, Mari, tā tu man patīc! Es tevi arī cienīšu, kā īstu tautieti...»
Kad viņi bija sasnieguši Vērmaņa parku, viņš ieminējās: «Vai zini ko, iztaisīsim
labu joku! Iesim, nosēdīsimies uz lielā paviljona un prasīsim pa latviski, lai mums
dod ko iedzert...»
Runāts - darīts. Tie uzgāja augšām, apsēdās pie kāda apklāta galdiņa, un
Pēteris pamāja ar roku sulainim. Tas bija drīz klāt, - salveti padusē, paklanījās:
«Womit kann ich dienen?»
«Atnesat man zeideli alus un glāzi sarkanā vīna!» Pēteris apzinīgi pavēlēja.
«Bet žigli!...»
Bet sulainis palika stāvot kā stabs: «Wie mein' Sie? Glas Bier und Wein?...»
No viņa norautās galotnes vien jau varēja redzēt, ka tas ir skaidrs latviešu
cilvēks, tikai negribēja saprast pa latviski.
«Zeideli alus un glāzi sarkanvīna,» Pēteris vēlreiz atkārtoja. «Vai jūs saprotat
pa latviski?...»
Sulainis viņu lielām acīm uzlūkoja, tad aizgāja un nenāca vairs atpakaļ.
Pēteris gaidīja un gaidīja, bet, kad nesagaidīja, tad sita ar savu nūju pa galdu, ka
skan vien: «St... st! Kelner, hierher!... Kelner!»
Kā pa vāciski sauc, tā viņi nāk. Piesteidzās otrs un tāpat ar kalpīgu vaigu
gaidīja uz viņa pavēlēm.
«Zeideli alus un gāzi sarkanvīna!... Jau reizi teicu...» Pēteris atkārtoja pa
latviski. «Nu, pasteidzaties reiz!...»
«Sprechen Sie deutsch... Ich versteh' nicht lettisch...» sulainis atbildēja.
«Es maksāšu pa latviski un tādēļ arī gribu dzert pa latviski,» Pēteris vēlreiz
paskaidroja. «Zeideli alus es gribu un glāzi sarkanvīna!»
Sulainis noraustīja kamiešus, aizgāja tālāk uz otru stūri un apstājās. Ja Pēteris
nemaldījās, tad tas bija Kurmings.
Pēteris nu no visas tiesas sāka palikt ļauns un sita ar savu nūju pa galdu, ka skan
vien. «Ē, sulain, šurp, sulain!...»
Visa publika sāka tapt uz viņiem vērīga, bet sulaiņi, sabāzuši galvas kopā,
smīnēja un nenāca neviens šurp. Pēteris, cilvēks, gribēja vai pārskaisties. Viņš
sāka ālēties un kliegt lopa modē. «Ķelner, piķis un zēvele! Vai apkalpošanas te
nemaz nav?!... Vai te par savu naudu jālūdzas?... Ķelner, šurp!... Ķeln-ē-r!...»
Bet nevienu dabūt tuvumā! Beidzot kāds vecs vecis ar sirmu kabanbārzdu un ļoti
perfidu seju iznāca no citu pulka un, jokaini smīnēdams, viņam tuvojās. «Jūs alu
vēlaties, draugs?» tas sacīja skaidrā latviešu valodā. «Lūgtu, aizejat tur uz mazo
paviljonu... Jums tur iedos...»
Mazais paviljons bija priekš prastiem ļaudīm, bet arī tur nelabprāt runāja pa
latviski.
«Es pateicos!» Pēteris atkliedza, jo viņš saprata it labi, ko vecais ķelneris ar to
gribēja teikt. «Es neesmu nekāds fūrmanis! Es gribu dzert te pie apklāta galda... Es
varu to samaksāt, - vai saprotat?...»
«Jā, jā, bet šī vieta ir tikai priekš kungiem, draugs,» sulainis aizrādīja.
«Taā!» Pēteris uzstājās. «Kas es esmu? Par ko jūs mani ieskatāt? Vai jūs
domājat, ka man naudas nav?!» Viņš izvilka no krūšu kabatas savu resno deņkelbuku
un atrāva to uz galda vaļā. Papīra naudas, ka biezs, pat vairāki simtnieki... «Ko
jūs uzdrošinājaties? Kas es jums par draugu? Kur mēs cūkas esam kopā ganījuši?...
Es esmu kungs, un jūs esat ķelneris, saprotat to! Es jums samaksāju, un jums vajag mani
apkalpot...»
Maris smaidīja vien par Pētera «griezīgo» uzstāšanos, un vecis samazgātu galvu
atvilkās atpakaļ pie citiem. Perfidains smīns viņa vaigā bija nozudis, un tai vietā
bija lasāma apbrīnošana, gan visvairāk pret Pētera biezo naudas maku. Arī citiem
ķelneriem tas ļoti imponēja, mutes ieplētuši, tie noraudzījās šurp. «Hat aber der
Geld wie Mist!» Bet kustēties tomēr neviens nekustējās. Vai nu tiem bija dotas tādas
pavēles, vai arī paši nesamanīja, ko darīt.
Pēteris klapēja un trokšņoja vēl arvien tālāk.
«Saimnieks!... Kur ir saimnieks?!... Atsaucat man saimnieku! Es neiešu projām, kamēr
nebūšu dabūjis par savu naudu, ko paģēru!...»
Apkārtējā publika, kas visa bija vai nu vācieši, vai «kaunīgie» latvieši, tikai
tagad īsti noskārta, ap ko lieta grozās. Vairāki kungi bija ļoti uztraukti par tādu
Pētera uzstāšanos. Te uz lielā paviljona viņš iedrošinājās runāt pa latviski un
gribēja pat vēl godīgiem ķelneriem uzspiest šo bauru valodu! Kā latvietis te vēl
vispār drīkstēja ierasties!... Tādēļ bija dzirdamas visādas aizskartas piezīmes:
«Abführen lassen!»... «Dummes Volk!», «Wo steckt denn cigentlich der Krampf?»,
«Aha, ein junglettischer Agitator...»
Beidzot atskrēja elsdams pūzdams arī pats dārza nomnieks Ertaks - glauns kungs ar
šķeltu bārzdu. Vācieši viņu ļoti lielīja kā laipnu un viesmīlīgu namatēvu. Bet
tagad tas pavisam uzbudināts un nosvīdis.
«Um Gottes willen, was wollen Sie eigentlich?» tas, apspiezdams uzbudinājumu, Pēteri
mierinādams uzrunāja. «Verstehen Sie kein deusch? Verlangen Sie deutcsh, und wird Ihnen
schon verabfolgen.» (No dieva puses, ko jūs īsti gribiet? Vai jūs vāciski neprotat?
Paģērat pa vāciski, un gan tad jums dos.)
«Es protu gan vāciski, Ertak kungs, tikpat labi, kā jūs protat latviski,» Pēteris,
neievērodams viņa aizrādījumu, atbildēja skaidrā latviešu valodā. «Bet tā ir
mana darīšana, kādā valodā es runāju un saucu. Jūs taču esat prātīgs vīrs,
Ertak kungs, nu, sakiet, kā tāda lieta var būt! Ja es pa latviski varu samaksāt, tad
taču man tiesība arī pa latviski saukt...»
«Ja, ja, ich verstehe Sie!» Ertaks atbildēja. «Was verlangten Sie? Schnaps?...
Bier?... Ein Seidel Bier und ein Glas Wein!... Kelner, bringen Sie sofort!...»
Ķelneris lēkšus taisījās izpildīt sava kunga pavēli, bet Pēteris atcirta: «Nē,
nē, nepūlaties velti! Es neņemšu pretim ne piles, kamēr nebūsat mani apkalpojuši
tanī valodā, kurā es pavēlu. Ja jūs būtu ārzemnieks un nesaprastu pa latviski, tad
es labprāt ar jums runātu pa vāciski... Bet jūs esat tāds pat latviešu cilvēks kā
es, bet kaunaties no savas tautības un lienat vācu ādā. Tas nav godīgi un arī
veikala ziņā jums pašiem nāk par ļaunu. Es negribu nekā...»
«Soo!» Ertaks viņu lielām acīm uzlūkoja. «Dann brauchen Sie nichts... Wollen nur
krakehlen?... Ich bitte sehr!... Gehen Sie doch, wo Sie lettisch bekommen konnen...»
(Taā! Jums tātad nekā nevajag... Gribiet tikai kasīties? Es ļoti lūdzu! Ejat jel
tur, kur varat dabūt pa latviski.)
«Nu, pats par sevi saprotams, Ertak kungs,» Pēteris atbildēja. «Vai tad jūs
patiešām domājat, ka mēs tik ļoti pēc tā jūsu alus un vīna esam izslāpuši?! Par
naudu taču tādas mantas it visur var dabūt... Kamēr še pie jums notiek tāda
cūcība, tāda nodevība pret latviešu tautu, tamēr mēs ne kājas vairs nespersim uz
jūsu verandas un mūsu draugi un pazīstami arī ne... Lūdzu, cienītā jaunkundze,
iesim!...»
«Soo!»
«Jā!»
Palocīdamies kā īsts kavalieris, viņš piedāvāja Marim savu elkoni, un arī viņa
savā gaitā bija lepna un stīva, tikpat kā uz drātīm vērta. Tā viņi, lepni galvas
pacēluši, aizgāja.
«Was ist da, was gab es da?» Ertaka pazīstamie viņu apstāja. «Ach, was macht man!»
tas paraustīja plecus. «Der junge Mensch scheint mir vereschroben zu sein!...» (Kas tur
ir, kas tur bija? - Ak, ko lai dara! Tas jaunais cilvēks, man liekas, ir
pārskrūvēts...)
Turpretim uzbudinātā publika ne tik drīz apmierinājās. Kungi vēl ilgi dzīvi
sarunājās un dāmas raustīja kamiešus. «Tie bauri un latvieši jau traki palikuši!»
kāds vecs kungs norūca bārzdā. «Pat uz lielā paviljona viņi grib sēsties mums
līdzi. Tas nāk no tām lielām brīvībām, kas viņiem tiek dotas... Dzimtbūšanas
laikos tādas lietas nepavisam nebūtu iespējamas...»
Patiešām ne!...
Pēteris ar Mari, ne vārda nerunādami, gāja uz priekšu. Lai gan tie bija rīkojušies
pilnīgi ar apziņu un pēc sirdsapziņas, tad tomēr tie jutās iekšēji tikpat kā
nopliķēti. Viņi taču ar savu labo nodomu nekā nebija panākuši...
«Bet tu gan viņiem sadevi it visiem krietni!» Maris beidzot ieminējās.
«Es pats esmu bijis ķelneris... Es zinu, kā tās lietas dara,» Pēteris atbildēja.
«Tad jau nebūtu vērts, ja es neprastu citus ķelnerus iztirdīt... Bet tāda
izturēšanās no viņu puses... Tā ir vairāk kā nekaunība... Tā ir nelietība...»
Pēdīgi viņi atsveicinājās un izšķīrās. Maris aizgāja savās darīšanās un
Pēteris atpakaļ uz savu veikalu.
Viņš nevarēja un nevarēja norīt šo rūgto kumosu. Mājās pārnācis, tas atrada
priekšā Fuhsingu. Aiz letes pēdējais iebaudīja viens savu parasto šņabi un cepa
zakusku.
«Cik ilgi mēs tā gulēsim un snaudīsim!» Pēteris pietvīcis uzrunāja savu draugu.
«Pats pēdējais brīdis ko darīt, lai tiekam pie savas biedrības...»
«Jā, jā, man jau nekas nav pretim!» Fuhsings attrauca. «Man tas nav nekas jauns...
Saki tikai tiem citiem!...»
«Ne tikvien kā biedrību, mums vajag arī savus veikalus,» Pēteris vēl turpināja.
«Mēs pirksim tikai tur, kur mūs pazīs un sapratīs mūs' valodu...»
«Būs arī reiz tādi laiki, vai domā, ka ne!» Fuhsings attrauca. «Ja tas lonēs, būs
latviešu diezgan! Būs tādi kungi latvieši, no kuriem tu ne domāt nedomā...»
Pēteris atviegloja savu dūšu ar to, ka izstāstīja viņam visu notikušo. «Tā ar
mums, latviešiem, vēl apietas Rīgā!» viņš rūgti nobeidza.
Fuhsings, gudri smaidīdams, to visu noklausījās. «Kā tu arī vari būt tik dumjš un
prasīt Vērmaņa parkā alu pa latviski? Tas nav veikalnieciski! Droši vien tu dabūtu
pēdējās samazgas... Tu vari būt latvietis, - bet kas citam tas jāzina? Bet, ja tu
glaunās magazīnās prasīsi preci pa latviski, tu beidzamo braku dabūsi! Vai arī nemaz
nedabūsi... Redzi nu, kā tev izgāja!...»
«Jā, kad es vienīgais uzstājos, kad ir mums arī tādi latvieši, kas domā citādi!»
Pēteris Fuhsingu cieti uzlūkoja. «Tad jau nevar neko izdarīt... Viena bezdelīga
vasaru netaisa! Bet, ja mēs visi, mēs, vīri, mūsu sievas un mātes, visi tā
uzstātos, runātu un paģērētu pa latviski, tad ar mums tā vis nedrīkstētu
rīkoties... Ja esam latvieši, tad lai esam latvieši līdz galam...»
Fuhsings saprata šo pārmetumu un domīgs pasmaidīja. «Labs ir tas, kas ir mūsu
interesē... Labāk pa vāciski labu preci nekā pa latviski sliktu! Katra valoda ir laba
un savā vietā. Ar latviešiem runā pa latviski, ar zirgiem un suņiem pa vāciski... Ar
kungiem eo ipso pa vāciski jārunā! Tā tu arvien labāk tiksi cauri... Ardievu, Persi,
uz redzēšanos!...»