AUGUSTS DEGLAVS
RĪGA I
OTRĀ DAĻA
Divdesmit sestā nodaļa
Lielās svētku dienas tuvojās. Pirmie latviešu vispārējie dziedāšanas svētki
bija nolikti uz 26., 27., 28., un 29. jūniju 1873. gadā. Paši rīkotāji nebija
cerējuši, ka tie izdosies tik kupli un spoži. Jo vēl tikai marta sākumā kori dabūja
piesūtītas notis, tā ka priekš dziesmu samācīšanās atlika vēl tikai laika drusku
vairāk nekā trīs mēneši. Te nu jāievēro, ka dziedātāji pa lielākai daļai bija
laucinieki, kuri dzīvoja verstīm un jūdzēm no savas mēģinājumu vietas atstatu,
kuriem no agra rīta līdz pat vēlam vakaram bija jāsvīst pie steidzīgiem lauku
darbiem un kuriem tikai atlika vēlie vakari un svētdienas. Ja tie tad nu vēl varēja
atlicināt laiku un ierasties uz tālajiem un biežajiem mēģinājumiem un dziesmas
kārtīgi samācīties, tad gan vari ja runāt par laucinieku uzupurēšanos un
patriotismu. Bija jāprasa: kā viņiem tas iespējams?
Bet latvieši, kas izcietuši septiņi simts gadus verdzību, tie arī izturēja šos
mazos grūtumus. Jaunekļus un jaunekles jau arī pie tam vēl kas cits kairināja.
Mēģinājumi, pirmkārt, deva ļoti labu izdevību satikties, it īpaši tiem, kuriem
sirds vilka vienam pēc otra. Tādu toreiz, tāpat kā tagad, katrā dziedātāju korī
bija diezgan. Un tad tā brukšana visiem kopā uz Rīgu un Rīgas dimdināšana - kas
viss kopā par traci! Un, vispār ņemot, kur ir kaut kas vaļā, tur jauni ļaudis arvien
grib būt klāt...
Tomēr, neraugot uz visu to, lielo čaklumu dziesmu iemācīšanās ziņā viņiem nevar
noliegt un nevar noliegt arī toreizējiem koru vadoņiem lielo cītību un neatlaidību.
Piemēram, vēlākais mūzikas mākslinieks Vīgneru Ernests bija toreiz vēl tikai
vienkāršs pagasta skolotājs un kora vadonis Rendā, Kurzemē. Arī tas ar savu jauktu
kori devās uz vispārējiem dziedāšanas svētkiem No Rīgas virzienā uz Tukumu vēl
nebija neviena dzelzceļa. Bet, tā kā vasaras laikā ceļš labs un, izņemot pa karsto
danduru laiku, braukšana patīkama, tad jaunie saimnieki sajūdza savus zirgus kopā
garās orēs, kuras piesēda pilnas dziedātāju, un devās ceļā.
No mājām izbraucot, vēl nebūt visas dziesmas nebija samācītas. Tādēļ ikvienā
orē sasēdās vienas balss cilvēki. Katrā orē arī atradās viens tāds, kas jau
vairāk vai mazāk saprata mūziku un diriģentam varēja noderēt par palīgu. Tas tad nu
braucot savas balss līdzbraucējus apmācīja. Pie kura kroga piebrauca, tur visas balsis
sagāja kopā un diriģenta vadībā sadziedāja dziesmu, kā vajadzīgs. Tā viņi uz
ceļa iemācījās vairākas dziesmas un pie tam tik labi, ka pie dziesmu kara ņēma vēl
godalgu.
Tā viņi visi iebrauca Rīgā, šie lauku dziedātāji, ar karogiem un ilkšu pulksteņa
skaņām. No svētku Komitejas puses viņiem par uzturas vietu bija izbrīvēta
Vingrotāju zāle, kur bija sanests siens, un viņi visi dzīvoja kā pa talkām. Tomēr
Līgošu (Vīgneru) Ernests un citi diriģenti bija sagaidījuši, ka «Rīgas kungi»
viņus uzņems vairāk. Iedzers ar viņiem kopā pa glāzītei, izstāstīs viņiem visu,
kas pa Rīgu iet. Jo viņiem, kas no Latviešu biedrības dzīvoja tālāk nost, bija
daudz ko jautāt. Bet neviens nerādīt ne acu. Tas ne mazums radīja īdzību
dziedātājos vai, labāk sakot, viņu vadītājos. Tā būtu izvērtusies par atklātu
kurnēšanu, ja Vingrotāju zālē nebūtu ieradies Lapas Mārtiņš. Gan ne biedrības
sūtīts un pilnvarots, bet pats uz savu roku. Bet, tā kā ieradies starp viņiem daudz
lasītais un populārais dziesminieks Lapas Mārtiņš, kurš prata ne vien dzejot, bet
arī pacelt kausu, dzīvoja lauciniekiem pa vidu kā brālis, tad viņi arī pie senču
miesta noskaloja visu īdzību un «ziedoja slāpušiem gariem»...
Pirmie latviešu vispārējie dziedāšanas svētki, kā jau zinām, tika sarīkoti uz tik
ātru roku, ka neatlika nemaz laika šo rīkojumu diez kā reklamēt. Ievērojot, ka
latviešu avīžniecība toreiz bija vēl ļoti šaura (dienas laikrakstu nemaz nebija),
tad arī preses pabalsta trūka. Pie tam vēl, kā jau zināms, «Baltijas Vēstnesis»
atradās pret toreizējo Latviešu biedrības priekšniecību opozīcijā, tad tas likās,
vai nu tā bija, vai ne, - ka Dīriķis nedarītu visu, kas viņa spēkā, vai pat ar savu
klusēšanu strādātu svētkiem pretim. «Neraksta un neraksta tas «Vēstnesis» ne
akls... Mūs iegāzt grib!» Šiliņš sūrojās. «Strādā, pagāns, pretim tautas
lietai...» Viņa biedri mēmi noraustīja kamiešus par zīmi, ka tur neko nevar darīt.
Vēl mazāk pabalsta no vācu preses. Tā skatījās uz šo pasākumu diezgan šaubīgi un
neticēja, ka tas varētu izdoties pietiekoši mākslas ziņā.
Bailīgu dūšu biedrības veči gaidīja pienākam to dienu. «Nu jau iekšā būsim! Ak
tu piķis, kad neiet, tad neiet...» Iznāca tomēr beidzot ļoti labi.
Atklātības uzskati pret svētkiem apsviedās spēji apkārt par svētkiem. Vispirms
notika garīgais koncerts Doma baznīcā. Bija sapulcēti vairāk nekā tūkstots
dziedātāju, un šāds milzu koncerts, starp citu, kā tas it viegli saprotams, bija
pievilcis lielā skaitā arī mūzikas cienītājus un kritiķus-vāciešus. Viņi nevis
tā kā latvieši bija nākuši aiz patriotisma, bet tikai pašas lietas pēc. Var jau
būt, ka dažs arī bija ieradies aiz ziņkārības, lai noskatītos, kā bauri izgāžas.
Bet dziesmu spēks darīja savu. Izrādījās patiesa vecā paruna, ka dziesmas naidu
mazina. Vācu mūzikas kritiķu atsauksmes par šo koncertu bija bez kaut kādas
piegaršas, tīri objektīvas un lietišķas, īsi sakot, apsprieda priekšnesumus tā, it
kā starp vāciešiem un latviešiem nebūtu nekāda naida. Vācu laikraksti pie tam
aizrādīja arī uz rītdienas lielo laicīgo koncertu Ķeizara dārzā kā uz baudījumu,
kas ne ikkatru dienu sasniedzams. Grieza vērību arī uz latviešu tautas dziesmu
meldijām kā ļoti oriģinēlām, daiļām un harmoniskām. Ieteica ikvienam, kam vien
laiks un vaļa, nepalaist garām reto izdevību un apmeklēt šo milzu koncertu.
Tas iekustināja Rīgas publiku tādā mērā, ka nākošā dienā bija ļaužu «melns».
Šiliņš, kas bija pārzinātājs par biļešu pārdošanu, par tādu iznākumu nevarēja
valdīt prieku. Katram vienam pazīstamam, kas iejautājās: «Nu, kā tad nu iet?» -tas
attrauca: «Labi iet, pavisam labi! «Baltijas Vēstnesis» mūs gan gribēja iegāzt, bet
nevarēja. Tauta zin, kas viņas īstie aizstāvji... Tautas balss dieva balss.»
Protams, ka apmeklētāju lielākā daļa jau nu gan bija latvieši, bet bija arī daudz
vāciešu. It sevišķi pirmās un dārgākās vietās. Veselas rindas dzirdēja runājam
tikai pa vāciski. Reti kad kādā rīkojumā bija vienkopus tik daudz Rīgas patriciešu
kā še. Bija ieradies pat Rīgas vārdu vedošais birģermeistars - viņa magnificence
Eduards Hollanders. Par sevi protams, ka viņam, tāpat kā citiem rātes locekļiem un
arī gubernatoram, bija rezervētas brīvvietas.
Svētku komitejas priekšnieks Rihards Tomsons augstos kungus sagaidīja un uz viņu
vaicājumiem deva vajadzīgos paskaidrojumus. Dziedātāju pavisam 45 kori, 34 no Vidzemes
ar 699 dziedātājiem un 11 no Kurzemes ar 304 dziedātājiem. Vakarējais koncerts Doma
baznīcā bijis apmeklēts no 2299 personām; šīsdienas publiku vērtējot apmēram uz
11000. Šim koncertam vēl sekošot rīt dziesmu karš. Koncerta virsdiriģenti esot H.
Zīle no Valkas un .J. Bētiņš no Irmlavas.
Viņiem necik tālu aiz muguras, arī pirmajās rindās, bija ieņēmusi vietas Rābemaņa
dzimta. Studenti-kārtībnieki, Mikentālu Kārlis un Kreiļu Edelberts, ar krāsainām
lentām pie krūtīm viņai vietas ierādīja. Galvu palocīdams, konsuls pateicās, bet
jaunos cilvēkus viņš nepazina.
Kad nobeidzās koncerta pirmā daļa un iestājās pirmais starpbrīdis, publika atlaidās
no nopietnās uzmanības, ar kādu bija sekojusi priekšnesumiem, un, kā rādījās, bija
pāri pārim apmierināta. Konsuls Rābemanis, patīkami uztraukts, noskatījās gan
dziedātājos, gan publikā, kura kustējās un šalca tikpat kā ielīgota jūra. Un uz
estrādes raibs ņudzeklis baltu, melnu un krāsainu uzvalku... Gan puisieši, gan
meitieši. Visi, it kā iekustināti no kāda dzīva gara, aplūkoja savu kopību un
priecājās par savu spēku, ka viņu tik daudz. Konsulam arī bija tā, it kā viņš tur
ko līdzi justu. «Ja, ja, ja,» tas, kā ar sevi sarunādamies, sacīja. «Es ist schon
etwas... Kultur... Kultur bet den Letten...» (Jā, jā, jā... Tas jau ir drusciņ kas...
Kultūra... Pie latviešiem.)
Viņa cienīgā, lepna un dzestra, - sārta vēl kā magone, tomēr retām sirmām
stīdziņām tumšajos matos, - caur savu lorneti mēmi nolūkojās ļaužu masās. Viņai
grūti nācās palikt mierīgai, jo turpat kādas rindas tālāk, arī vēl pirmās
vietās, blakus savam vīram sēdēja Kreiļa madama. Tā viņu it labi pazina, bet
sēdēja pašapzinīga un iepūtusies. «Tāda lielmāte tu, tāda es! Es tāpat savu
vietu samaksāju.» Nelikdamās manīt, konsula kundze aizslīdēja viņai ar savu
skatienu garām.
Baronese Ortrūde atkal bija gaisā par latviešu tautas dziesmu meldijām. Viņa nemaz
nevarēja aprakstīt, kā tās viņu sajūsminājušas. «Man vajag dabūt no viņām
notis priekš klavierēm, mon chere. Meldijas tik oriģinēlas, sēras un savādas.»
Fon Bimmelšteins vienaldzīgi noraustīja kamiešus. «Was findest du da d'ran... Ein
süßliches, weinerliches Zeug?! Mit den deuischen yunstliedem is' ja kein Vergleich.»
(Ko tu tur atroni tik daudz pie tiem salkaniem, raudulīgiem krāmiem? Ar vācu mākslas
dziesmām tās nepavisam nevar salīdzināt.)
«Non, non, mon chere!» Ortrūde tiepās. «Die Noten muß ich haben.» (Ne, ne, mans
mīļais! Tās notis man vajag dabūt.)
Viņas muižnieciskais laulāts draugs daudz labāk sapratās ar Kunibertu, kas pa to
laiku izšāvies garš tikpat kā kārts gaisā. It kā nokaunējies viņš noskatījās
šinī lielajā ļaužu barā kā savā pretiniekā, sajuzdams, ka viņš par ko nemaz
nedrīkst priecāties un nedrīkst arī še būt. Ne zīmes tas vairs nerādīja, ka
Edelberts ir viņa agrākais rotaļu biedrs... Tas ir latviešu dzimums, tāpat kā visi
šie studenti-kārtībnieki, ar kuriem tam nekā kopēja nevarēja būt. Viņš
paredzēja, ka dzīvē viņa ceļi ar tiem krustosies, tie godīgam baltam nekad neļaus
nākt pie miera.
Kādas rindas tālāk sēdēja Faustīne Švīhelbein. Gadījums bija gribējis, ka viņai
blakus Katrīna ar Jēkabu un Mikums ar savu kundzi. Mamzeli dziesmu vara bija pilnīgi
pārspējusi un no karstas «letofebes» padarījusi par karstu «letofili». «Ach, wie
reizend das ist!... Reizend!» viņas acis zem brillēm mirdzēja. (Ak, cik jauki tas
ir!... Cik jauki!) Un Katrīna arī labprāt ielaidās runā pa vāciski un sacīja: «Wie
mein' sie... Ach, ja, ja...»
Faustīne ne vien aiz sajūsmas tā, iz viņas runāja arī sieviete. Viņa zināja, ka
Fuhsings pie Dombrovskiem. Kur viņi, tur arī viņam kaut kur vajag būt, un viņa
runāja tā, lai šie vārdi aizsniegtu arī viņa ausis. Un viņa nebija arī
maldījusies. Viņš sēdēja turpat aiz gaņģa un, ieraudzījis savus principālus,
steidzās pie tiem šurp apsveicināties. Ar tālāk pazīstamiem apsveicinājās, tāpat
pamādams ar galvu, Jēkabam un Mikumam sniedza roku. Katrīnai turpretim, kā viņš to
jau parasti darīja, nobučoja roku un, piesārtušo Faustīni nemaz neievērodams,
aizgāja atpakaļ uz savu vietu.
Pazīstamo starpā iestājās brīdi klusums... «Kā tas nāk, Dombrovska kundze,»
Mikums beidzot ieminējās, «ka tas Fushing kungs jums arvien tā bučo to roku?...»
«Kā tas nāk?!» Katrīna gudri attrauca. «Vai tad viņš diezgan no mums nav
zadzis?...»
Jēkabs zīmīgi pasmaidīja, bet Faustīne tumši piesārta tikpat kā biete...
Ar to zagšanu bija tā. Ja vekseļi nāca maksājami, tad Fuhsingam priekš tam
vajadzīgā nauda bija jānoliek jau iepriekš pie malas un no Katrīnas jāapslēpj.
Viņa citādi liek savu sauju virsū: «Kas man rokā, tas ir mans!» Iestāsti tu viņai,
kādas sekas tur var būt, ja vekseļus pielaiž pie protesta! Viņa attrauca: «Daries ar
saviem vekseļiem, kā zini... Es paņemu savu!» Tādēļ Fuhsingam, ja tas gribēja
izdarīt kārtīgi veikala maksāšanas, vajadzēja rīkoties, kā jau sacīts, vai arī
likt priekā savu naudu, kamēr to dabūja atzagt atkal atpakaļ.
No visa tā varēja noprast, ka viņš savā ziņā kungs par māju un ka Katrīna i
nepavisam nav žēl, ka viņš «zog», ja tikai veikals dod peļņu un atlikumu. Jēkabs,
kas visu to sarunu bija pavadījis ar «fifīgu» smaidu, zīmējoties uz Fuhsingu,
piebilda: «Mēs ar viņu dzīvojam tikpat kā brāli...»
Vēl kādas rindas tālāk uz leju bija ieguvis vietas Mārcis ar savu famīliju un
paņēmis līdzi arī Lapas Mārtiņu. Vakar tie pēc koncerta bija krietni
sazēvelējuši kopā ar Līgošu Ernestu, tagad «pahmiļājušies» un atradās jautrā
un bezbēdīgā garastāvoklī.
Viņiem turpat blakus sēdēja Rābemaņa firmas pirmais grāmatvedis ar dažiem saviem
pazīstamiem un, saprotams, trieca ar tiem savā valodā. Hartmanis, kā jau arvien,
skatījās ļoti skeptiski uz Latviešu biedrības pasākumiem. «Und ich sage Ihnen,»
tas sirdīgi žestikulēja, «die werden doch kekne Geschäfte machen!... Das alles kostet
Geld... Viel Geld...» (Un es jums saku, viņi tomēr ne. kādu veikalu netaisīs... Viss
tas maksā naudu... Daudz naudas.) Citi atkal pa vāciskam pretim, un tā ņemas, ka skan
vien...
Mārcis jau spicēja ausis. «Klau, Mārtiņ, kārklu vācieši arī pie mums sanākuši.
Iet pa deuč... Es domāju, te taču ir latviešu dziedāšanas svētki un nav vis
jārunā pa vāciski...»
«Ej nu, ej!» Grietele viņu apsauca. «Kad cilvēki citādi neprot...»
«Neprot?!» Mārcis mazcienīgi attrauca. «Ja negrib, tad neprot... Tiklīdz labāki
svārki mugurā, brilles uz acīm, - nepras man vairs pa latviski! Tad žļebu šļebu pa
vāciski: flukter deivel, kom eraus! Pazīstam jau, pazīstam šādus skalu vāciešus!...
Bet ko tad viņi še, velnu, meklē? Ko viņi te lien?...»
«Mani kungi!» Lapa jautri iesaucās. «Es arī māku pa vāciskam... Vai zināt, kas tas
ir: «Dieser gelähmter Mann, der hier liegt, ist ein Kandidat des Todes.» Es jums to
pārtulkošu vārdu pa vārdam. Tas ir: šis līmēts vīrs, kas še melo, ēd vienu
nāves kandavnieku...»
«Ha-ha-ha!» citi tuvumā, kas pa vāciski prata, garšīgi nosmējās. «Tas ir gan
smalki tulkots!...» Un citi vēl piebilda: «Tā jau dažam labam iet pa to vāciski!...
Tikpat kā pa žagaru tiltu...»
Vācieši manīja, ka par viņiem tiek vilkts vaļā, un tādēļ apklusa. Bet nelikās
nekā zināt. Tikai Hartmanis ar mazcienīgu skatienu noskatījās sāņus... Ar tādu
vaigu, ka viņam tas labāk zināms...
Lielu gabalu tālāk pavisam par citām cenām, ne pārāk dārgām un arī ne lētām,
bet kā jau godīgam pilsonim pienākas, bija izpircis vietu Andreass Cipfelbrinks. Tas
sastapa priekšā jau Simeonu Orkelbeinu ar savu Jūlā. Teica, ka Jnhems Štemeizens un
Holcenbergs ar savām gaspažām arī esot redzēti. To ļaužu, to ļaužu! Traudhena
itin bažīgi skatījās apkārt... Vai tad to latviešu patiešām tik daudz?!...
«Was ist den das alles für ein Kalauer?» Simeons neizprazdams jautāja Andreasam. Viņa
balsij bija tāda sarkastiska piegarša. (Kas tad tasviss ir par kalaueru? (Joku.))
«Weiß nicht!» tas noraustīja kamiešus. «Die Zeitungen schreiben, es soll ja ganz gut
sein...» (Nezinu! Avīzes jau raksta, ka esot itin labs.)
«Ja, ja, schließlich werden die Leiten noch Oberhand nehmen,» Traudhena sacīja.
«Passen Sie auf, Nachbar...» (Jā, jā, beidzot vēl latvieši ņems virsroku. Uzmaniet
vien, kaimiņ.) No viņas balss nevarēja izprast, vai tā bažījas vai joko, bet katrā
ziņā provocē Simeonu viņai pretim runāt.
«Mumpitz!» Simeons atmeta ar roku. «Was singen die hier? Zweistimmig, dreistimmig,
hochstens vierstimmig. Aber auf dem Baltischen Sängerfest, weißt du, da haben sie
achtstimmig gesungen. Sind ja auch ganz einfache Bauerleute...» (Blēņas! Ko šie te
dzied? Divbalsīgi, trīsbalsīgi, vislielais četrbalsīgi. Bet Baltijas dziedāšanas
svētkos, zini, tur viņi dziedāja astoņbalsīgi. Ir jau arī tikai vienkārši zemnieku
cilvēki.)
Viņi pārgāja uz citām lietām. Runāja par Andreasa Cipfelbrinka sagaidāmo ceļojumu
uz Vīnes pasaules izstādi. Augstā rāte, proti, bija nolēmusi sūtīt turp, starp
citu, desmit amata meistarus, prātīgus vīrus, lai viņi tur ko redzētu un mācītos.
Ceļa izdevumus sedza pilsēta, katram vīram 150-200 rubļu. Viens no šiem izraudzītiem
desmitiem bija arī Andreass Cipfelbrinks.
Bet šis ceļojums viņam nospieda sirdi. Tālā, svešā zemē, ko tur var zināt! Var
tev uzbrukt kādi blēži, slikti cilvēki. «Das soll noch viel weiter sein als
Deutschland,» viņš nopūtās, «das soll liegen unter Kaiser von Oesterreich, weißt
du!» (Tas jau esot daudz tālāk nekā Vācija, tas esot zem Austrijas ķeizara, zini!)
Viņš gan savu amatu saprata tikpat kā savus piecus pirkstus, - ja kas to gribēja
nostrīdēt, viņš bija gatavs par to kauties, - bet no Rīgas tas nebija daudz
izkustējis. Pat Rīgas amatu puikas nemīlēja klejot pa svešām vietām. Še viņš
bija izmācījies, še nokalpojis zeļļa gadus, še kļuvis par meistaru un nosirmojis.
Tālāk savā mūžā nebija bijis kā līdz Cēsīm un Jelgavai, kad brauca pie saviem
švāģeriem ciemos.
«Kas tiem augstiem kungiem arī neienāk prātā!» Simeons it kā skumdēdams
ieminējās. «Raut cilvēku ārā no darba, sūtīt viņu uz svešām zemēm! Lai viņš
tur ko prātīgu mācītos? Mēs laikam savu amatu vairs neprotam? Nu būs laikam otrreiz
jāmācās.»
Bet viņš to sacīja tikai izgudrēm. Jo pats būtu vēlējies uz «štadtskases
kostēm» ceļot turp. Viņam sirdī slepeni skauda, ka nav pats starp tiem izredzētiem.
«Ko es vēl varētu mācīties?» Andreass domīgi turpināja. «Savu «ķernīgu» amata
darbu no sava tēva esmu mācījies, no mazākā līdz lielākam. Un kādu fabriku
«štrunt», to es vairs negribu mācīties. Roku darbs paliek roku darbs! Bet tas prasa
nostrādāšanu, prasa laiku. Ne ar kādu mašīnu tu tā nenostrādāsi kā ar roku. Var
jau aizbraukt paskatīties, ja brīvu ceļu dod, bet to jau saku iepriekš: tik gudrs uz
turieni aizbraukšu, tik gudrs no turienes pārbraukšu...»
«Un švindelēt, cenas nosist, to taču tu nebrauksi mācīties, Andreas!» Simeons viņu
piebikstīja. «Mēs jau te esam spiesti to darīt, mums tādēļ nav jābrauc uz
izstādi, lai to mācītos...»
«Es, Simeon, gribu palikt pie savām vecām cenām!» Andreass cieti noteica. «Mans
tēvs man ir mācījis amatu krietni no visiem pamatiem, un es to tāpat esmu mācījis
savam dēlam. Bet par manu darbu vajag man samaksāt. Un, ja mans tēvs un tēva tēvs tā
rīkojies, tad taču tā ir bijis labi, Simenon?...»
«Nu... prasi?» Simeons, klusu iesmiedamies, viņam piebalsoja.
«Nu, ja mūsu tēvu tēvi ar savu gudrību vien iztiku, tad taču arī mēs tāpat
iztiksim!» Traudhena sirdīgi iejaucās. «Kādēļ tad tev taisni jāuzņemas tāds
tāls ceļš uz nezināmām pasaules malām?»
Viņa patiešām bija uztraukta un oponēja no visas sirds, bažīdamās par savu mīļo
Andreasu. Tik ilgi jālaiž viens projām pasaulē. Un tādēļ asaru pilnas acis.
«Lai nu arī, Traudhen,» Cipfelbrinks to mierināja, «lai nu arī!... Tur taču tāpat
cilvēki, vai ne? Tādi pat vācieši kā mēs... Kas gan man tur slikts var notikt?! Nu,
neraizējies... Mūžam tur nepalikšu... Pārbraukšu atkal...»
Viņš glaudīja tikmēr viņas vaigus, kamēr tai skumjā asara iz acs izzuda un
atspīdēja tur vēl tīri vai smaids...
Pašā pēdējā un lētākā vietā starp daudziem citiem no tautas bija izpirkuši
biļetes Lauris, Koška un Gerle, kas tagad bija viņu partijas biedrs. Grūti viņam bija
nācies tikt pie vajadzīgās munīcijas, lai svētkus varētu apmeklēt. Jo Gerle arī
tagad, tāpat kā agrāk, svētīja labprāt zilās mandagas un dzēra visu nost. Tādēļ
jau arī viņa apģērbs nebija diezin kāds. Nodilusi žaķete uz biksēm uz ceļgala
liels ielāps. Bet «izbirstēts» apģērbs bija pietiekoši, un ap kaklu apsiets balts
lakats.
Viņš bija aizkustināts un it kā mēms no lieliskā iespaida. Sāka pat šaubīties,
vai viņa «fāterlandē» «iekš Königreich Sachsen» varētu būt vēl pārāk. Dievs
to zin! Ilgi viņš tur i nebija bijis... Bet Lauris viņu piebikstīja: «Redzi! Redzi
šo viļņojošo ļaužu jūru... Tie visi mūsu tautieši, mūs tautasbrāļi... Tu
redzi, ka lon gan iestāties Latviešu biedrībā. Gerli, tev jāsaņemas un tā karte
jāizpērk... Ja tikai tu vienu mandagu palaid bez tās velna ģipts, tu vari izdarīt
lielas lietas...»
Tā viņš ņēmās ap Gerli, kura liktenis viņam tagad stāvēja tuvu. Un viņa biedrs
to visu ar klusu bijību uzklausījās, it kā pasaulē nekā nebūtu redzējis. Viņš
tam izraidīja arī no tālienes it visus ievērojamos tautas vīrus. «Tas ir Dīriķis,
tas ir Tomsons, un tas ir Kronvaldu Atis, un tas ir Baumanis... Un tas ir - -» viņa acis
spēji uzliesmoja, «tas ir tas vīrs, kas vedīs latviešus pie gaismas un
labklājības... Tas ir Krišjānis Kalniņš...»
Gerle bijīgi no tālienes aplūkoja šo vareno vīru, par kuru Lauris viņam jau tik
daudz stāstījis. Bet neba viņš viens to gribēja redzēt. Laucinieki, noklausījušies
viņu valodas, metās viņiem par biedriem. «Ak š'tas tas Kalniņš, par kuru tik daudz
laikrakstos rakstīts!?» tie, mutes ieplētuši, brīnījās.
«Jā, tas ir tas vīrs!» Lauris apzinīgi sacīja. «Viņš zūd un krīt priekš savas
tautas...»
«Ak š'tā gan!» laucinieki skatījās un skatījās uz to pusi. «Tev, cilvēkam,
jāteic, pavisam citādi ap dūšu, kad priekš tautas stāv tādi vīri.» Jo Lauris
parādīja tiem arī tos citus.
Protams, ka svētkos netrūka arī Krauklīšu Pēteris, kurš bija viens no lielākiem
rīkotājiem. Viņam tādēļ arī nebija vaļas palikt pie savas famīlijas, un tas arī
neparko nebūtu varējis uz vietas nosēdēt, tik priecīgs viņš bija par labo
iznākumu. Latviešu tauta ir dziedātāju tauta... Tautu izglāba dziesmu gars! Bez tam
iebraukuši tik daudz pazīstami, pat no Bērzmuižas ļaudīm vairāki... Ar visiem
jāapsveicinās. Kas ilgāk viņu nav redzējis, nemaz vairs negrib pazīt, kas viņš par
kungu iztaisījies. Tik daudz ko runāt un jautāt: kas un kā?!
Tā it nejauši viņš sastapās arī ar Vītolu. Apkampās, sabučojās. «Nu, kā
skrien?! Kā sviežas?»
«Nu itin labi!» Vītols jautri attrauca. «Visas nepatikšanas cauri. Esmu muižu
disponenta fon Drahfelsa palīgs... Braucu pie viņa uz Ārišu muižu Kurzemē. Ceļā
iegriezos svētkos... Smalki tie jums izdevušies.»
Viņš tik jautrs un bezbēdīgs... Pēteris viņu pavisam neizprazdams uzlūkoja. «Kā
tad tev nu ar to lietu izgāja? Ar to pagasta lādi...»
«Labi! Revīzija pārliecinājās, ka pagasts parādā man, ne es viņam. 1700 rubļus,
kurus biju priekš valsts izlicis, man atmaksāja atpakaļ. Un ar to miers!»
«Bet vai tad muižnieki tev neraudzīs citādi iekost?» Pēteris bažīgi iejautājās.
«Tie tev adresi nekad nepiemirsīs.»
«Izlīgām! Par to man ļoti daudz jāpateicas mācītājam Valteram. Biju gan uz viņa
ļoti ļauns, tomēr izrādās, ka viņš man bijis patiess draugs. Arvien un arvien
viņš muižniekiem pēdējā laikā kalis ausīs: «Vajag taču tam Vītolam palīdzēt,
ka viņš atkal tiek uz kājām!» Viņš taisni pulējies man ceļu nolīdzināt, lai
viss būtu atkal kā pa vecam. Nu, saki tu pats, - vai mēs ar adresi muižniekiem ko
ļaunu gribējām? Mēs tikai meklējām pēc latviešu tiesībām, un tas ir viss.»
«Nu zināms,» Pēteris piebilda. «Tad jau pavisam lāga vīrs šis Valters, ka viņš
to saprot.»
«Vai, viņam gaiša apķeršana!» Vītols attrauca un noslēpumaini piebilda: «Viņš
jau slavenā filozofa Erdmaņa dēls. Filozofs Erdmanis savā laikā Vidzemē bijis par
mājskolotāju... Ar bīskapa Valtera māsu, kādu vecmeitu, viņam attīstījies
mīlestības sakars. Šīs mīlestības auglis ir mans draugs mācītājs Valters, kuru
bīskaps adoptējis par savu bērnu...»
Patlaban sākās koncerta otrā dala, tā ka viņiem bija sarunas jāpārtrauc. Bet viņi
norunāja vēlāk satikties un tā krietni izrunāties. Tagad uzmanīgi vajadzēja sekot
koncertam, kurš, tā sakot, valdzināja visu dvēseles un prātus.
Tikai viens cilvēks nebija vēl no dziesmu varas pārspēts - tas bija Krampfs. Taisni
otrādi, pret šiem dziesmu svētkiem viņš nesa sirdī naidu un rūgtumu. Tas jau viss
bija dabiskās sekas no valdības liberālās politikas pēdējos gados. Latviešiem tikai
atļaut un visu atļaut! Lūk, še nu ir. Mužiki darba laikā atstāj savus laukus un
lopus un nāk uz Rīgu «trevogu» taisīt. Paskaties vien, kādi tiroleri! Un cilvēku
netrūkst, kas tādas blēņas nāk klausīties un maksā vēl naudu. Pat prātīgi vācu
cilvēki, kā tas viņam ar sirdssāpēm bija jānoskatās.
Kā vanagam viņam acis iet apkārt, vai neredzētu kādu nekārtību, pret kuru
jāuzstājas ar likumisko varu. Ak, kad viņš šos klaigātājus kaut kādi varētu
ķert! Viņš pierādītu, ka tāda nedisciplinēta pūļa sadrūzmēšanās Rīgā nav
iespējama un zemnieki dara prātīgāk, ja tie paliek uz zemēm pie sava arkla un
ecēšām. Bet nekur iemesla pieķerties! Pa biļešu čekiem viņam nebija iemesla
rakāties, tādēļ ka toreiz uz biļetēm vēl nebija jālipina labdarības markas. Nekur
grūstīšanās, nekur saķeršanās, policijai jāstāv mierā, itin kā viņas nemaz
nebūtu. «Tas pūlim no viņu vadoņiem nomācīts,» viņš rūgti pie sevis nodomāja.
Tomēr pie tādas drūzmas ļaužu pavisam bez nekādu incidentu, - pavisam neticami!
Un, kad pēdējie dziesmu akordi bija noskanējuši, pagāja brīdis dziļa klusuma, tad
piekrišana un aplausi sāka arvien vairāk augt, tikpat kā vētra. Rokas un kājas
strādāja, «bravo!» un «urā!» saucieni no tūkstoš un tūkstoš rīklēm! «Still
schweigen!» Krampfs iesaucās. «Kein Skandal!» (Klusuciest! Nekādu skandālu!) Bet ko
tu apsauksi auku! Tā cēlās arvien milzīgāka. Un, kad vēl dziedātāji arī no savas
puses atbildēja, atvadīdamies vicināja cepures un sauca «bravo!», tad gaviles
trīcināja gaisu tādā mērā, ka vai palievenis varēja sagrūt. Tie bija nelikumiski
darbi, ko viņi darīja: cepures, sviestas tikpat kā bultas, šāvās uz dziedātājiem
un no dziedātājiem publikā. Tur policijai pilnīgi tiesība iejaukties, jo cepure jau
var trāpīt pa degunu tādam, kas to nemaz nevēlas. Bet Krampfs to neredzēja. Kā
hipnotizēts no šīs lielās sajūsmas, tas nezināja, ko darīja, vicināja arī savu
cepuri un sauca: «Urā, urā, urā!...»
Masu psiholoģija! Beidzot Krampfs atjēdzās un apklusa. Viņam bija jāatzīst, ka ir
daudzas lietas pasaulē, kuras aizkavēt nestāv policijas varā. Mierīgi viņš
nogaidīja, kamēr ļaudis izklīda.
* * *
Pirmie vispārējie dziedāšanas svētki tautiskai kustība deva lielu grūdienu uz
priekšu, bet arī cīņas vēl jo vairāk paasināja.
Pa svētku laiku notika divas svarīgas konferences. Kronvaldu Atis bija dabūjis atļauju
sasaukt vispārēju latviešu skolotāju sapulci. Tā notika Latviešu biedrībā pie
«vaļējām» durvīm, un uz to bija ieradušies kādi 521 dalībnieki. Sprieda, ka burts
«h» kā garuma zīme atmetams un arī par citiem ortogrāfiskiem jautājumiem. Te
zinātniekiem bija izdevība uzstāties un pierādīt, cik zinātnība un prašana ir no
liela svara visai tautas lietai. Šī sapulce notika otrā dziedāšanas svētku dienā.
Trešā dienā Rihards Tomsons, arī uz iepriekšējas atļaujas pamata, sasauca otru
latviešu zemkopju sapulci. Pie tās piedalījās 500 dalībnieki. Arī te zinātnieki
ieradās un, jau iepriekš sarunājušies, demonstrēja neatlaidīgi par savu lozungu, ka
zinātnība ir nepieciešama. Tautai vajag pabalstīt studentus ar materiāliem
līdzekļiem, lai tai rastos mācīti vīri, kas to ceļ godā.
Ļoti sirdīgi karotāji šinī virzienā bija Pēteris Alunāns (Ādolfa tēvs) un viņa
brālis Indriķis. Viņiem piebiedrojās visi jaunie studenti, kā Mikentālu Kārlis,
Varaidošu Zanderis un citi, kas par zemkopību nenieka nezināja. Bet viņi uzņem ar
gandarījumu, ka Lauris, kurš arī bija ieradies uz sapulci, uzstājās, lai groza dienas
kārtību, nerunā vis p a r z e m e s u z l a b o š a n u, b e t p a r s t u d e n t u s
t i p e n d i j ā m. Jo, kad mums būs mācīti vīri, tie mācīs mūs arī, kā zeme
uzlabojama.
Protams, ka viņi šādu priekšlikumu visiem spēkiem pabalstīja un patiešām
mēģināja pārgrozīt dienas kārtību tādā garā. Aizrādīdami, ka mācītu spēku
trūkuma dēļ par dienas kārtības tematiem nemaz nav izstrādātu priekšlasījumu, tie
gribēja sapulci novadīt pavisam uz cita virziena.
Šiliņš svētās dusmās patētiski kliedza: «Kungi, jūs redzat, ko šie vīri grib?!
Mums to sapulci izjaukt! Viņiem ir sava politika, kungi...»
Latviešu biedrības sapulcēs šāds aizrādījums katrā ziņā būtu vilcis, bet še
lielais vairums laucinieku nebija tik bailīgs no tās politikas. Viņiem pat ļoti
interesēja aizkustinātais jautājums. «Studentu stipendijas» un «jaungada vizītes»
- dažs labs par to dzirdēja savā mūžā tikai pirmo reizi, bet ar zemes darbiem tam
bija darīšana katru dienu pie tam vēl lielais vairums bija tais ieskatos, ka tādās
grāmatu gudrības pie zemkopības maz ko līdz. Tur nav nemaz daudz ko runāt: liec tikai
labi mēslus, zemi izar un izecē, un tev augs... Tādēļ negribot vajadzēja pielaist
izrunāties par studentu stipendijām un ņemt pretim pat laucinieku artavas, iekams
varēja atrisināt kārtējo dienas kārtību.
Rihards Tomsons šo zinātnieku manevru saprata it labi. Pats pirmais dienas kārtības
punkts p a r z e m e s u z l a b o š a n u nebūt nesasniedza mērķi, jo debates tika
novirzītas tā, ka it nebūt netika runāts par mākslas mēslu vajadzību. Un labi vēl,
ja tā, - it viegli vien tie varēja viņa fabrikātus nozākāt. Tas jau tīri bija tapis
modē, apgalvot, ka Riharda Tomsona kaulu milti nekam neder.
«Es redzu,» Tomsons, salicis rokas krūtīm, sacīja Fuhsingam, «ar savu pasākumu mēs
nekur netiksim, kamēr mums nebūs droša preses pabalsta.»
Tādēļ tas apņēmās steidzīgi iesniegt koncesiju, lai tam atļauj izdot patriotisku
zemkopības laikrakstu «Vārpa».
Svētku godības pēdīgi nobeidzās ar to, ka filistri un studenti sanāca uz kopīgu
kneipvakaru, pie kam atkal tika pārrunāta tautas lieta. Te atkal studenti Tomsonam lika
saprast, necildināja viņa nopelnus tik augstu kā Dīriķa, Kalniņa un Einberģa,
necēla viņu arī ar visu krēslu gaisā un neuzurāja...
«Jūs visi esat mani atstājuši,» tas apbēdināts Varaidotim sacīja. «Jūs visi no
manis novēršaties...»
«Tu to esi pelnījis, Rihard, tu mūs papriekšu esi atstājis,» Varaidots atbildēja.
«Tu esi aizmirsis, ko pats mums mācīji: esat latvju džentelmeņi un aristokrāti...
Tagad tu lokies pūļa priekšā, kurš mūs vajā par to, ka aizstāvam viņa
tiesības... Tev maka vara šķiet būt stiprāka nekā gara ieroči, bet mēs
nepadosimies...»
Nekā nesacījis, Rihards Tomsons atstāja telpas. Viņš Latviešu biedrībā nejutās
vairs kā mājās, bet kā svešinieks.
Nebūs lieki jāapgalvo, ka arī biedrība caur dziedāšanas svētkiem lieliski vinnēja.
Naudas atlika apmēram kādu pustreša tūkstoša, un arī biedrība morāliski pacēlās
kā tādu svētku sarīkotāja.
Valdošā partija izlietoja šos panākumus, lai aģitētu pret zinātniekiem. «Mēs,
saimniecības vīri, tautu un biedrību glābām!» Šiliņš patētiski kratīja savas
kuplās krēpes. ««Baltijas Vēstnesis» bija pret dziedāšanas svētkiem, ķengāja
tos, rakstīja savā Zobgalā, ka kāds gailis uzkāpis uz superfosfāta maisa un runājis
par dziedāšanu... Bet latviešu tauta viņu neklausīja! Viņa sekoja mums un
pierādīja, ka ir īsta dziedātāja tauta...»
«Ko nu, Šiliņ, runā!» Lauris viņam stājās pretim. «Ka svētki tik labi izdevās,
tas ir Krišjāņa Kalniņa nopelns. Viņš ienesa biedrībā jaunu garu, kas ir pret
vergošanu... Viņu mums vajag iecelt par priekšnieku...»
Šiliņš balti vien noskatījās un steidzās to paziņot Baumanim un citiem
saimniecības vīriem. «Nav Kalniņš mūs' cilvēks, nav!» viņš paklusu tiem
stāstīja. «Viņam ir sava politika...»
«Vārna vārnai acīs neknābj,» Rumberģis piebilda. «Viņš ir tāds pat zinātnieks
kā visi citi...»
Labi, ka to zināja! Tagad Kalniņš runas vīru sapulcēs un priekšniecības sēdēs
varēja runāt, ko grib, stādīt priekšlikumu, kādu grib, nekad tas nedabūja balsu
vairumu. Ja Kalniņš gribēja tā, tad runas vīri gribēja taisni otrādi. Jaunais
priekšnieka vietnieks nebija to radis un nemaz nevarēja saprast. Un, kad viņš vēl tur
gribēja revidēt dziedāšanas biļešu čekus, tie taisni tam smīnēja acīs...
Kalniņam tādēļ arī nekas cits neatlika kā no biedrības darbības atrauties, un
nākošgad tas vairs nemaz netika vēlēts par priekšnieka vietnieku.
Šiliņš nepiekusis cīnījās pret zinātniekiem un būtu labprāt visus tos
nostādījis par vācu kalpiem un tautas nodevējiem. Bet fakti runā pavisam ko citu.
Vienam otram tālāk stāvošam jau arī varbūt varēja ko ausīs iepūst, bet, tiklīdz
tas iepazinās ar apstākļiem tuvāk, jaunās aizdomas pret zinātniekiem izklīda tikpat
kā dūmi. Pārvērtās vēl par karstu cienīšanu pret tiem. Jo patiesībā jau uz
zinātnieku pleciem gūlās visa tā cīņa uz ārieni. Kas vācu uzbrukumus atsita, bija
zinātnieki. Kas uzņēma polemikas rakstus pret tumsoņiem, bija «Baltijas Vēstnesis».
Saimniecības vīriem nebija tamlīdzīga preses orgāna, kurā viņi būtu varējuši
parādīt tādu cīņas dūšību pret vāciešiem kā zinātnieki. «Mājas Viesis» gan
ļoti mīlēja tautu, tas tiesa! Bet viņš neienīda arī vāciešus. Viņa devīze bija:
«M i e r s b a r o!» - un viņš gribēja, lai tauta barojas.
Un izdevība aizstāvēt tautu bija arvien tik liela, pie tam vēl vāciešus mazliet
gribēja ķert... Piemēram, pie dziesmu svētku mielasta ielūgtais Latviešu Draugu
biedrības priekšnieks savā runā bija nosaucis latviešu tautas dziesmas par bērnu
dziesmām, kuras nevarot salīdzināt ar vācu prāta dziesmām. Kā viņš vēlāk
izskaidroja, tad nebija nemaz tik ļauni domājis. Gribējis tikai aizrādīt, ka
latviešiem kā dabas tautai ir gan savas jūtu dziesmas, bet nevis mākslas dziesmas,
kuras radītas ar prātu, kā tas kultūras tautām. Ar citiem vārdiem, lai latvieši
neiedomājas par kādiem kultūras panākumiem. Bet tautas aizstāvji saprata to citādi.
Izskaidroja, ka Bīlenšteins nosaucis latviešu tautas dziesmas par blēņu dziesmām un
niekošanos...
Ja tā, tad jau bija aizskarti tautas svētumi. Varaidošu Zanderis turpat pie mielasta
galda latviešu tautas dziesmu noķengāšanu ar īgnumu atraidīja. Tikai Bīlenšteins
bija runājis dienu agrāk, un viņš runāja dienu vēlāk. «Žēl man,» tas patētiski
sacīja, «ka šis vīrs te nav klāt un to nedzird!» Klātesošie palika arī tanī
pārliecībā, ka Bīlenšieins nav ieradies, ka latviešus noķengājis un tam pret še
izteikto nav ko pretim teikt...
Viss tas pie tam vēl tika atreferēts «Baltijas Vēstnesī». Vācieši tam pretim
kādā rakstā «Nationalitäten Schwindel und der Pöbel» izlaida veselu dusmu
šņācienu pret «B. V.», ka tas arvien no jauna uzmācas Bīlenšteinam. Pie tam vācu
prese, kā jau parasts, nostādīja tautiskos centienus tā, ka tie ir ja ne taisni rupja
noziedzība, tad taču neatļauta kustība, kas zemes labā visiem spēkiem apspiežama.
Bet latviešu patrioti neapmierinājās tik vien kā ar to! Tie pārgāja uzbrukumā.
«Baltijas Vēstnesis» kādā rakstā pārmeta vācu luterāņu mācītājiem, ka tie pat
savos sprediķos izturas naidīgi pret latviešu tautiskiem centieniem un iepin naidīgus
izteicienus pret latviešu tautas vadoņiem. Bīlenšteins atkal nepalika parādā un
mēģināja pierādīt, ka latviešu dabiskie vadoņi ir vācu mācītāji. Viņš
griezās pie raksta autora lai tas min tā mācītāja vārdu, kas savos sprediķos būtu
tā rīkojies, kā «Baltijas Vēstnesī» minēts.
Redakcija piesūtīja pieprasījumu autoram (Kronvaldam), no kura tad Bīlenšteins
saņēma bez paraksta vēstuli ar sekošām rindiņām: Nomina sunt odiosa. Tas padara
karstas asinis un neder nekam.
Bīlenšteins nu no tam gribēja iztaisīt tādu slēdzienu, ka iesūtījums par minēto
mācītāju nebūtu patiesība. Jo, ja viņu nevar piesaukt vārdā, tad tāds nemaz nav
bijis. Te nu Veinberģis ņēma stāvokli ar savu «Baltische Zeitung'u». Bīlenšteins
maldoties, pieņemdams, ka tāda mācītāja nemaz nebūtu bijis, ja viņa vārds netiek
piesaukts. Vīrs paliek vīrs, vienalga, vai viņa vārds top minēts vai ne. Šis
izskaidrojums tiklab starp tautiešiem, kā arī vāciešiem ienesa F. Veinberģim slavu,
ka viņš briesmoti gudrs cilvēks.
Iestāsti nu pēc visa tā ļaudīm, ka zinātnieki neaizstāv tautas lietu pret
vāciešiem. Jo lielāks «škandāls», jo viņiem labāk. Viņi tikai gaidīt gaida, lai
tikai vācieši uzbrūk latviešiem, jo tā bija viņiem tīra peļņa. Tiem bija
izdevība stāties pretim, cīnīties un atspēkot, - lūk, mēs tie varoņi! Viņiem
avīze, viņi prot izrakstīt, ko tu viņiem padarīsi! Patiesībā gan arī zinātnieku
pārspēks pastāvēja iekš tam, ka tie paši juta un domāja tautiski, turpretim
saimniecības vīri pa lielākai daļai bija tautieši tiktāl, cik to prasīja viņu
saimnieciskās intereses.
Ar vārdu sakot, saimniecības vīri būtu ar zinātniekiem daudz labāk tikuši galā, ja
vācieši būtu turējuši mutes. Bet, tā kā pēdējie, cik paredzams, to nemaz
nedomāja darīt, tad saimniecības vīri noprata, ka ar zinātniekiem var konkurēt tikai
tad, ja arī viņiem pašiem ir savs preses orgāns, kurā tie droši var cīnīties ar
vāciešiem un tumsoņiem. Viņi tādēļ ar interesi gaidīja uz Tomsona «Vārpu», kura
tad nu būs viņu cīņas orgāns.
Cerības nepiepildījās. Vienkārt, R. Tomsons ne domāt nedomāja savā laikrakstā
meklēt ķildas ar vāciešiem un aizdzīt no sevis savus lielgruntniekus - mēslu
pircējus. Un, otrkārt, zinātnieki arī bija tik gudri, ka noprata, ka cīņa ar
vāciešiem ir viņu kapitāls un stipra pils, bez kuras saimniecības vīri viņus sen
būtu saēduši. Viņi «Vārpas» konkurenci gribēja samaitāt jau no paša sākta gala.
Izdevība viņiem uz to radās, jo vietējās vācu avīzes pie «Vārpas» iznākšanas
apsveica to siltāk, nekā tas bija parasts, par latviešu laikrakstiem izsakoties. Tie,
proti, rakstīja, ka «Vārpa» viena laba avīze, kas vadīs latviešu tautu īstā un
labā garā. Kā tad vācieši varot zināt, «Baltijas Vēstnesis» jautāja, kādā
garā «Vārpa» strādās, jo tā vēl nemaz nav parādījusies. Tas nostādīja lietu
tā, it kā Tomsonam ar vāciešiem būtu kāda slepena sazināšanās.
Patiesībā nu gan tur vairāk nebija kā mazs laipnības pierādījums no vācu preses
puses caur R. Tomsona personīgiem sakariem. Bet zinātnieki, kā jau sacīts, iztulkoja
to citādi, izkliedza, ka «Vārpa» strādās vācu garā. Bet tautiskā apziņa
plašākās masās vai, labāk sakot, pie tiem, kas interesējās par sabiedriskām
lietām, bija jau tik stipra, ka šādas aizdomas varēja iznīcināt. Šis apstāklis
varbūt piespieda Tomsonu pieņemt par savas avīzes darbiniekiem tik tautiskus
rakstniekus kā Andreju Pumpuru un Ausekli, pārvērst «Vārpu» par «Darbu». Bet viss
tas viņam ļoti maz ko līdzēja.
Pie tam vēl Indriķis Alunāns Tomsona avīzi ģiftīgi nokritizēja satura ziņā. Kuru
vien saticis, viņš sacīja: «Klausaties, tā «Vārpa» jau neko nezina no
zinātnības! Tā ne dienu mūžu nevar rakstīt, kā viņa raksta: «Skābeklis ir viens
gaisīgs viels, ko vairāk daļās nevar šķirt.» Ai, ai, «Vārpa», te tev ļoti
misējies! Dabā neviena tāda elementa nav, ko nevarētu vairāk dalīt. Tā ir visu
elementu īpašība, ka tie tūkstošās daļiņās dalāmi.» Ingus, kā redzams,
attīstīja te atomu teoriju.
Visas tās bija lietas, kuras plašākai publikai toreiz maz bija pazīstamas un vēl
mazāk interesēja. Tikpat maz populāra bija arī Kaspara Biezbārža «Pasaule un
Daba», kur ar saviem filoloģiskiem rakstiem un dīvainiem vārdu atvasinājumiem bija
tik «gudra», ka neviens viņu nemēģināja saprast.
Pie tam vēl saimniecības vīrus 1874. gadā ķēra divi smagi triecieni. Nomira Ansis
Leitāns. Lepni viņu paglabāja un plašu nekrologu rakstīja. Īstenībā tas bija gan
«Mājas Viesa» zaudējums, bet nevajag aizmirst, ka šis laikraksts bija saimniecības
vīru preses atbalsts. Tautiskā kustība jau stipri sāka skalot šī laikraksta
saimnieciskos pamatus. Ernests Platess bija vairāk vācietis nekā latvietis. Tādēļ
zinātnieki, lai gan viņi arī paši šad un tad «Mājas Viesī» rakstīja, nostādīja
to tautiskā ziņā par šaubīgu. Kamēr avīzes priekšgalā stāvēja tik skaidrs
latviešu cilvēks kā Ansis Leitāns, pie tam vēl ar tik nopelnu bagātu pagātni, tad
«Mājas Viesim» bija stiprs pamats pretī turēties. Bet, kad nu vairs zem avīzes
neparakstījās Ansis Leitāns, arī ne viņa līdzšinējais palīgs un laikraksta
turpmākais vadītājs Laubes Indriķis, bet parakstījās kā redaktors-izdevējs pats
Ernests Platess, tad «Mājas Viesis» tautiešu acīs noslīdēja par īstu vācu
orgānu. Laubes Indriķis, kas arī turpmāk tāpat nāca biedrībā, šos uzskatus arī
nemaz nemēģināja atspēkot, bet it kā nokaunējies atzinās, ka savas maizītes dēļ
strādājot tur, kur darbu varot dabūt. Viņš jau strādāja arī pie citiem
laikrakstiem un kalendāriem, starp citu, arī pie Riharda Tomsona «Vārpas» un
«Darba». «Mājas Viesis» tādēļ sāka stipri slīdēt uz leju tik saimnieciskā
ziņā, kas bija Ernesta Platesa zaudējums, tik morāliskā ziņā, kas bija viņa
aizstāvamās partijas - saimniecības vīru zaudējums.
Otrs trieciens bija sengaidītais K. Štālberģa bankrots. F. Veinberģa «Baltische
Zeitung», kura trīs gadus iznāca ļoti nekārtīgi, apstājās pavisam pēc tam, kad
daži numuri bija iznākuša pie K. M. Buša, kura īpašumā pārgāja Štālberģa
drukātava. Palicis bez saimnieciska pamata, Štālberģis tad arī biedrības dzīvē
vairs nevarēja spēlēt nekādu lomu. Nodarbošanos viņš gan dabūja pie K. Biezbārža
«Pasaules un Dabas», bet līdz ar to iestiga ekstrēmos, un arī tai nebija ilgs mūžs.
Arī Fricis Veinberģis bija spiests noiet no skatuves uz ilgiem gadiem. Caur to velna
trumpošanu! Bija pagrūdis uz dūzi visu savu kapitālu un arī viņam uzticēto bāriņu
naudu. Nu, ko tu darīsi, kad kārtis nekrīt! Bet lieta vēl dumjāka: nāk revīzija, un
naudas trūkst. Draugi gan piesolījuši ar iztrūkstošo summu izlīdzēt, bet viņš
stūrgalvīgs kā jau arvien: iztiks tāpat. Nedara neko un nesper nekādus solus...
Tikai augstā rāte skatījās uz lietu citādi - notiesāja viņu uz tiesību zaudēšanu
un cietumu... Ja spriedums būtu ticis uz vietas izpildīts, Fricis Veinberģis būtu
bijis beigts vīrs. Bet viņam no policijas ārsta izdevās izdabūt apliecību, ka ir
slims un nevar nospriesto sodu izciest. Protams, ka viņš tad nedrīkstēja atstāt savu
istabu un, kad kontrole nāca, tam vajadzēja likties gultā. Šādā stāvoklī viņš
bija spiests pavadīt ilgus gadus, kamēr uz viņa lietu tika attiecināts Aleksandra III
manifests, kas viņu atsvabināja no soda un atdeva tam atpakaļ tiesības.
Šī traģēdija norisinājās dažus gadus vēlāk, bet tad jau zinātnieki bija
uzvarējuši. Turpretim tanī laikā, kad stāvēja vēl priekšā izšķirošā cīņa,
Veinberģis bija zaudējis stipri savu agrāko popularitāti un pazuda, tā sakot,
Krišjāņa Kalniņa slavas ēnā. Viņš kā cīņas biedrs zinātniekiem maz ko bija
vērts.