AUGUSTS DEGLAVS
RĪGA I I
PIRMĀ PUSE
Vienpadsmitā nodaļa
Krišjāņa Kalniņa nāve ar katru dienu vai, labāk sakot, katru stundu vairāk
iekustināja Rīgas latviešu sabiedrību. Pašā pirmā acumirklī gan izlikās, ka arī
bez viņa lietas ietu parasto gaitu, jo pēdējos mēnešos viņš jau nemaz nebija bijis
latviešu vidū un ārstējies ārzemēs. Bet drīz vien izlikās tā, it kā bez nelaiķa
latviešu tauta vairs nemaz nevarētu dzīvot. Jo kas nu viņu vadīs, kas viņu ganīs?!
Gan tiesa, nelaiķis savā laikā bija stipri populārs cilvēks. Ilgus gadus kā
Latviešu biedrības priekšnieks tas ar savām patriotiskām runām bija tautu diezgan
jūsminājis, novēlējis tai augstas laimes un viņu apsveicis. Labu runātāju
latviešiem toreiz bija maz, un viņam tik sparīga izteikšana, tik skaidra valoda par
tautas brīvību, par gaismu un labklājību, ka tie, kas viņu reiz bija dzirdējuši, to
vairs neaizmirsa. Nodibinājās uzskats, ka viņš ir gudrākais vīrs Latviešu
biedrībā un pats labākais latviešu runātājs. Pēc viņa tad kā otrais nāk
Aleksandrs Vēbers.
Tālāk, viņš bija pirmais priekšnieks Krišjāņa Valdemāra nodibinātā
kuģniecības biedrībā «Austra», kurā ar saviem simtiņiem bija piedalījušās ļoti
plašas aprindas. Biedrība pašā sākumā izmaksāja milzīgu dividendi, rēķinot par
gadu veselus 40 procentus. Tos gan dabūja tikai par dažiem mēnešiem, jo biedrība vēl
necik ilgi nebija darbojusies. Otrā gadā dividendes bija jau stipri mazākas, un
pēdējā gadā vairs nemaz peļņas nebija, tā ka nelaiķis ieskatīja par labāku no
priekšnieka vietas «Austrā» atkāpties.
Tālāk, viņam bija ļoti plaša prakse kā advokātam. Latviešu gruntniekiem un
rentniekiem tas jo lielā skaitā bija palīdzējis izvinnēt savus lieluskungus, kad tie
viņus bija apgrūtinājuši ar nelikumīgiem pirkšanas vai rentes kontraktiem.
Nodibinājās atkal vispārējs uzskats, ka, ja Kalniņš nevar kādu prāvu vinnēt, tad
tur vairs nekas nav darāms. Manaseina revīzijas laikā tas bija sarakstījis
neskaitāmas sūdzības par vācu nebūšanām Baltijā un katram vienam izpalīdzējis,
kas pie viņa griezies. Jau divas reizes viņš bija vadījis pēc jaunajiem pilsētu
likumiem latviešu partiju Rīgas pilsētas vēlēšanu cīņās un uzstādījis lozungu,
ka latviešiem trešā klasē vajag uzvarēt. Katrreiz gan bez sekmēm, jo latviešu
vairāk domē neietika, cik vācieši tos bija stādījuši uz savas listes. Nupat atkal
taisījās uzsākt trešo vēlēšanu cīņu un kā jau arvien ar tām vislabākām
cerībām.
Tad vēl, - gan daudziem tas nebija zināms, - nelaiķis bija nodarbojies arī ar
rakstniecību, it sevišķi studenta un pirmajos prakses gados, kad tam bija vairāk
vaļas. Kā dedzīgs patriots, kas toreiz citādi nebija domājams, mitoloģijas laukā.
Īsi un kategoriski tas «Baltijas Vēstnesī» pierādīja, ka «Līgo» nenozīmē vis
kaut kādu prieka saucienu, kā to daži mitologi iz vācu mācītāju aprindām centās
pierādīt, bet ir īsta latviešu dievība, - sieviešu vai vīriešu kārtas, tas palika
nenoskaidrots.
Nu, neraugot uz visu to, Rīgā tomēr bija vēl ļoti daudz cilvēku, kuri ar Latviešu
biedrību netinās un tādēļ nebija dzirdējuši nevienu no Krišjāņa Kalniņa
patriotiskām runām. Lai gan «Austrā», sanesot 200 000 rubļu lielo pamata kapitālu,
vajadzēja ļoti daudz simtiņu, tā ka tur skaitījās par biedriem plašas sīkpilsoņu
aprindas, tad tomēr tūkstošiem un atkal tūkstošiem cilvēku Rīgā nekad vēl savā
mūžā nebija bijis simts rubļu. Tie arī tādēļ neko nezināja no tiem labumiem un
arī sirdēstiem, kādus «Austras» biedri bija izbaudījuši. Tūkstošiem un atkal
tūkstošiem nebija ne laika, ne līdzekļu prāvoties, kaut arī varbūt viņu tiesības
bija ļoti apdraudētas. Un, vispēdīgi, kas attiecas uz tām latviešu dievībām, tad
atkal daudziem un ļoti daudziem gar tām nebija ne mazākās intereses. Viņiem bija
viens dievs un labi, lai tam pašam spēja izkalpot. Ne par velti mācītāji jau toreiz
sūrojās, ka viņiem arvien mazāk paliek baznīcēnu.
Tādēļ tad nu ir saprotams, - un Kalniņa bēru referents Kalninieks (Kaudzītes
Matīss) «Balsī» dokumentāriski apliecina, - ka ļoti daudzi cilvēki Rīgā par
nelaiķi vēl nekā nebija dzirdējuši un tikai vēl nu pēc ģīmetnes iepazinās ar
viņa vaigu. Bet, kad nu avīzes sāka rakstīt: «diženais latviešu ozols ir kritis»,
«mūsu Krišjānis Kalniņš nava vairs...», «latvju tauta kļuvusi bārenīte, jo
viņas diženais dēls un vadonis ir miris», - tad gan arī šiem nezinātājiem
vajadzēja kļūt uz faktu uzmanīgiem. Tagad, kar Kalniņa vārds ik dienas tika
daudzināts, tie tikai nu vēl atskārta, kādu slavenu vīru tie zaudējuši.
Līgusoņi un dziesminieki darīja savu tiesu. Tie apdziedāja slavenā vīra nāvi pa
avīžu feļetoniem kā to vislielāko nelaimi, kas latvju tautai varējusi notikt:
«Kam tu lūzi, ozoliņi?
Vai nav koku lūzējiņ'!
Vēl tev bija ilgus gadus
Zelta zīles birdināt.
Kam tu miri, tautas dēli?
Vai nav ļaužu mirējiņ'!
Vēl tev bija tautas cīņā
Zobentiņu vicināt.
Gauži rauda latvju tauta
Tavā kapa maliņā.
Tā aprauda savu dēlu,
Sav' diženu karotāju.
Bet vēl gaužāk tautas meita
Tavas nāves bēdājas.
Tā zaudēja bāleliņu,
Sav' diženu sargātāju.»
Vai atkal:
«Kas tur žib, kas tur mirdz
Dižozolu galotnēs?
Dižozolu galotnēs,
Iekšan tēvu zemītēs.
Vai tā bija rīta rasa,
Naksniņāi birusi?
Kad, lūk, zvaigzne spoža, krāšņa
Nosti zemē birusi.
Tā nebija rīta rasa,
Tās bij vira asaras,
Kas par savu mīļo, dārgo
Tautas dēlu birušas.»
Nodibinājās uz ātru roku ieskati, ka, ja puse tautas būtu gājusi bojā, bet
Krišjānis Kalniņš nebūtu miris, tad arī zaudējums nebūtu bijis tik liels.
Vēl vairāk nekā avīzes plašās masas iekustināja pašas bēru svinības. Daudzmaz
tam līdzīgu pavadīšanu uz pēdējo dusu pie latviešiem piedzīvojuši vēl tikai
Krišjānis Valdemārs, Jānis Baumanis un Bernhards Dīriķis. Tomēr tiem trūka daudzo
karogu un trūka ievadījuma ar lāpu gājienu. Kalniņa izdzisušās miesas vēl tumšā
rudens vakarā no viņa nama Jēkaba ielā tika pārvestas uz Rīgas Latviešu biedrības
namu. Viņu pavadīja procesija ar lāpām, vairāk nekā 500 lāpu nesēji, kas gāja pa
gabaliņu viens no otra. Spocīgā lāpu gaisma tumšā rudens naktī, apspīdēdama
melnas sēru krāsas un pelēkās māju sienas, it kā no miega iztraucēja tos, kuri
lielo zaudējumu vēl negribēja saprast. Neviens, kas to redzēja, nevarēja paiet
garām, neapjautādamies, kas nelaiķis ir tāds par vīru un caur ko tas šādu godu
izpelnījies. Viens otram jautāja, un viens otrs tikai tā pa ausu galam bija dzirdējis,
un tas nu atbildēja tīri leģendāras lietas. Jau pats lāpu gājiens kā tāds vien
lika ko domāt! Latvieši tikai tādu otru redzēja; pirmais bija sarīkots senatoram
Manaseinam par godu, viņam no Rīgas atvadoties. Tādēļ tāds lāpu gājiens tika vests
sakarā ar varu un valdību. Šo uzskatu vēl jo vairāk nostiprināja fakts, ka pats
Rīgas policijmeistars Starovs piedalījās personīgi pie šī gājiena, kā arī vēlāk
pie gājiena uz kapiem. Tas lika domāt, ka nelaiķim pie valdības būtu patiešām
bijusi kāda liela vara, ko viņš izlietojis priekš tautas. Šī vara diemžēl līdz ar
viņu mirusi.
Masās izplatījās visādas leģendas, viens teica otram, ko dzirdējis, un tas atkal
pieliktā un izpušķotā veidā pastāstīja to atkal citam. Ja Kalniņš nebūtu miris,
pēc citām ziņām, no vācu kungiem noģiftēts, tad viss būtu citādi! Katra šķira
pie viņa zārka redzēja savas sairušās cerības iebraucēji laucinieki katrs ticēja
to, kas viņam par labu. Kalpi ticēja, ka viņi būtu dabūjuši zemi, kas būtu atņemta
muižniekiem un pat saimniekiem un izdalīta uz daļām. Rentnieki vai gruntnieki, kuri
ļoti dārgi savas mājas iepirkuši, ticēja, ka viņu neizdevīgie kontrakti būtu
atcelti un tie savas mājas dabūjuši vai nu par velti, vai par ļoti mazu maksu.
Pilsētā dzīvojošie lauku pagastu piederīgie atkal cerēja, ka viņiem būtu galīgi
atceltas galvas naudas un nodevas pagastam un nelaimes gadījumā katram būtu bijis par
brīvu Rīgas «krankenauzis». Ar Krišjāņa Kalniņa nāvi tas nu viss vējā!
Ir saprotams, ka zem tādiem apstākļiem tad arī varēja celties liels sakustinājums.
Ļaudis straumēm plūda līdzi viņa zārkam uz biedrību, kura tērpusies sēru
drēbēs, lai Kalniņu cienīgi sagaidītu. Visas sienas zālē bija izsistas ar melnu
sēru drēbi. Kroņlukturi, tāpat arī katra cita lieta, kas atgādināja greznību,
apsieti ar sēru plīvuru. Skatuves priekšā zaļā dārzā, kas sastādīts no lauriem,
palmām un mirtēm traukos, uzstādīts melnais zārks, kuram abās pusēs sadegtas
spožas sveces milzīgos zaru lukturos. Aiz zārka dibenā redzama nelaiķa portreja
dabīgā lielumā.
Visas tās biedrības, kas gājienu pavadījušas, uzstāda ap nelaiķi savus karogus.
Pašā priekšā vienā pusē korporācija «Letonija», otrā pusē Rīgas Latviešu
biedrība. Bez tam priekšā nostājas goda vakts; vienā pusē trīs letoņi, kuru
krāsas pārvilktas ar sēru plīvuru, otrā pusē trīs biedrības runas vīri frakās un
baltos cimdos. Visi sēru lentās tērpušies. Ik desmit vai piecpadsmit minūtes nāk
citi, stājas agrāko vietā, bet zārks nevienu acumirkli nepaliek bez goda vakts, kamēr
vien tiek vests uz kapiem. Pie tam dziļš un mēms klusums. Neviens nerunā un, ja runā,
tad tikai pusbalsī. Tāpat runas vīri sarādās it kā ar zīmēm un nodod pusbalsī
savus rīkojumus.
Bet biedrība pastāvīgi ļaužu pilna. Pilsētā viss kluss un tumšs kā kapā, - ir
pāri pusnaktij. Bet biedrībā visi logi gaiši un visas durvis vaļā. Vienmēr un
vienmēr ļaudis nāk un iet, skumji noskatās uz melno zārku puķu vītnēs starp
gaišām svecēm, starp tiem ne maza daļa iebraucēji laucinieki. Viņi saņem dziļu
iespaidu. Un katram vienam, kas no lieka iet garām spoži apgaismotam namam, jāprasa
pēc cēloņa; un tā bez zinātājiem un apzinīgiem bēriniekiem tiek vēl arvienu no
jauna ievilkti lietā cilvēki, kuri par to līdz tam neko nebija zinājuši. Daudzi
ieronas vēl tikai pēc pusnakts.
Arī seloņi, starp tiem Kārlis, Pudiķis un Perlants, no biedrības puses bija
ieskaitīti par goda sargiem. Viņi bija iegādājušies frakas un cimdotās rokās
turēja savas melnās cepurītes. Nostāvēja viņi savu rindu kā dzīvas bildes, lai uz
viņiem raugās ļautiņu acis, sevišķi ar labpatiku jaunavas. Gan, protams; lielāku
ievērību par viņiem izpelnās krāsotie letoņi, bet tur nu nekā nevar darīt!...
Letoņi Kalniņu iecēluši par savu goda filistru. Pēc tam kad Valdemārs nav,
pieņēmis un atsūtījis atpakaļ tam dāvātās krāsas, tie grib pierādīt, kādu godu
un cieņu tie var rādīt tam, kas viņu krāsas pieņēmis...
Še zālē svinīgs klusums. Bet blakus telpā, no kurienes iznāk arvien jauni goda sargi
un uzturas tur, kamēr viņu rindā, ir gādāts par to, lai viņiem nebūtu jāsēž ar
sausu muti. Tur var iedzert un uzkost. Tur arī garastāvoklis nav tik drūms kā šaipus
sienas.
Letoņi un seloņi pie glāzītes satiek itin labi. Neliek just, ne manīt savas
starpības, jo nav tagad priekš tam reize. Lēnā garā tiek pārrunātas un apcerētas
nelai ka sīvās cīņas ar mācītājiem, «Latviešu Avīzēm» un pat ar Kurzemes
gubernatoru Paulu fon Lilienfeldu.
Mācītāji it labi noprata, ka tautiskā strāva padarīja ļaudis gluži citādus. Nav
vairs tie pazemīgie, kas godu dod, pie rokas nekrīt neviens. It sevišķi tie jaunie.
Neviens jau to neprasa, tomēr patīkami ir redzēt tādas padevības jūtas. Agrāk katrs
draudzes loceklis ikvienā nopietnā lietā griezās pie mācītāja pēc padoma. Katrs
daudzmaz turīgs saimnieks pie tam arī citādi atminēja savu dvēseļu ganu. Ja bija
kāda darīšana mācītāja muižā: jāpierakstās pie dievgalda vai citādi kā,
aizveda pie tās reizes vai nu kādu šķiņķi, vai sviesta spainīti, vai pāris cāļu
- ko nu dievs bija svētījis. Kur tagad vairs! Pie dievgalda iet pavisam reti un, ja iet,
nekaunas noskaitīt priekšā taisni tās pienācīgās trīs kapeikas no cilvēka. Ne
arī priekš pagānu misiones vairs ko dod. Upura makos met vecas pogas... Neba nabagi
palikuši. Dzīvoja vēl labāk nekā agrāk, brauca pāris zirgiem tambores ratos,
taisīja pat parādus un putēja no mājām laukā! Tikai mācītāju un kungu vairs ne
par ko neturēja.
No kurienes tas viss nāk, to viņi gan it labi zināja. Tautiskie laikraksti kladzināja
katru dienu, ka latvietis ir tāds pats cilvēks un kungs kā vācietis. Kladzināja katru
dienu, ka mācītājam nekāds sevišķs gods nepienākas, pēla muguru locīšanu un
svārku piedurkņu laizīšanu. Kādas rīmes tie taisīja par mācītāju «siekiem» un
«cāļiem», kā tie smēja ikvienu, kas vēl turpmāk piekopa šo teicamo paradumu!
Nu, protams, mācītāji par to nabagi nepalika, viņi to piecieta un dzīvoja t ā d ē
ļ, bet sirdī tiem grauza ļoti šāda ēverģēlība. Mums jau zināms, cik dziļi
tādēļ ienīda tautiskos laikrakstus, piemēram, Kārļa bijušais dvēseļu gans. Un
ienīda arī Rīgas Latviešu biedrību, kura, pēc viņu domām, bija visa ļaunuma
sakne.
Bet par to tad mācītāju biedrība, kura saucās «Latviešu draugu biedrība», savās
goda sapulcēs tautiskos laikrakstus zēvelēja arī. Viņiem bija laba izdevība uz to,
tādēļ ka arī tautiskie redaktori, izdevēji un rakstnieki vai nu kā viesi, vai arī
biedri ieradās uz šīm sapulcēm spriedumu noklausīties. Tad nu Vidzemes «direktors»
(referents) ņēma «stērķēt» «Balsi» un «Baltijas Vēstnesi» un Kurzemes
direktors atkal «Baltijas Zemkopi».
Tā nu arī kādā «Draugu biedrības» pilnā sapulcē, kura notika Jelgavā, no Rīgas
bija ieradies nelaiķis Kalniņš līdz ar Vēberu un Dīriķi. Lai izlīdzinātu kritikas
aso iespaidu, vakarā pie kopēja mielasta biedrības prezidents Dr. A. Bīlenšteins
uzdzēra viņiem augstas laimes kā darbiniekiem iz pašu latviešu vidus. Tie atkal
pretim no savas puses uz Latviešu draugu biedrības zelšanu un plaukšanu. Pēc
mielasta, kad mūsu trīs labākie tautieši bija atbraukuši atpakaļ uz Rīgu,
«draugi» bija noturējuši vēl vienu ārkārtēju sapulci un izslēguši viņus no
biedrības.
Šis notikums sacēla negantu traci tautiskā presē. Sevišķi Vēbers, kura taisnības
jūtas caur mācītāju nodevīgo rīcību bija lieliski aizskartas, «draugus» tā
ņēma apstrādāt, ka ikvienam, kas cik necik piekrita tautiskai kustībai, cēlās pret
viņiem sirdī īgnums. Tā arī Kārlim pret savu ganu. Mācītāju ieteikto, dievbijīgo
un kungiem padevīgo «Latviešu Avīzi» par piena lapu vien saukāja, par «veco
Lavīzi», par ķesteru un zvaniķu lapu. Nodibinājās uzskats, ka godīgam tautietim
viņu lasīt neklājas.
Tautieši «veco Lavīzi» visādi jokoja. Reiz tur parādījās kāds nostāsts pēc
slavenā Āfrikas apceļotāja Dr. Šveinfurta par Āfrikas pagānu zvērībām. Trīs
misionāri no kristīto iedzimto vidus, iziedami no tās pilsētas, kas zemes kartē
atzīmēta ar Agīr, nonākuši tanī zemē Emezruk un sasnieguši to pilsētu Avaglej.
Tur valdījis negantais pagānu virsaitis Snietšnelīb, kurš dzēris kristīgo asinis.
Tie trīs kristīgie iedzimtie, vārdā Šņinlāk, Srebēv un Siķrīd, sagūstīti un
sasietām rokām novesti pie virsaiša Snietšnelīb. Tas pavēlējis mesties viņiem
ceļos un pielūgt kādu pagānu dievekli ar garāku nosaukumu - Abīrdeib Uguard
Ušeivtal. Kristīgie, protams, liegušies to darīt, par ko tie mesti cietumā, kur tiem
bija tikt nokautiem. Bet kā caur kādu dieva brīnumu, - par kuru avīzē bija sniegts
garš apraksts, - iedzimtiem izdevies izbēgt un, pateicoties dievam, tikt atpakaļ uz
Agīru drošībā.
Raksts bija ar nolūku ievietots kā atbilde uz jaunlatviešu aģitāciju, lai nedod
priekš pagānu misiones. «Te nu mēs redzam, cik aplamas un kaitīgas ir tādas
mācības,» avīze no sevis piebilda. «Vai pagāni tā trakotu, ja tiem atspīdētu
kristīgā evaņģēlijuma gaisma?...»
Attiecīgais avīžu numurs, kā no drukātavas nācis, tika sūtīts uz visām Latvijas
malām. «Latviešu Avīzes» toreiz ekspedēja Besthoma grāmatu pārdotava. Redaktoram
Jelgavā nedzīvojot, vecais Besthorns arī no savas puses bija apņēmies iemest
iznākušā numurā savu aci. Viņš drusciņ ko saprata no ģeogrāfijas un uzdūrās uz
svešādo pilsētu Agīr. Par neizpētīto Āfrikas vidienu viņš neko nesacītu. bet
šī pilsēta, tā rakstā bija teikts, esot uz kartes atzīmēta, un tad jau arī viņam
par to vajadzētu ko zināt.
«Mir eine ganz unbekannte Ortschaft!» tas norūca bārdā. Meklēja un meklēja uz
kartes un nevarēja atrast. Ja būtu uzdots meridiāns vai platuma grāds, tad zinātu, ap
kuru vidu meklēt. Varbūt ir drukas kļūda? Te viņam piepeši acis atdarījās. Tas
tikko nedabūja trieku un nelabā balsī iesaucās: «Mistification!» (Maldinājums!)
Atjēdzies no lielā pārsteiguma, tas pavēlēja tūlīt izsūtīšanu apturēt, izsviest
minēto rakstu no salikuma un drukāt avīzi par jaunu. Bet lielā puse bija jau projām.
Laimīgie vai nelaimīgie lasītāji, kas saņēma pirmatnējo numuru, brīnīdamies
lasīja par to «zemi tās Āfrikas» un domāja arī, ka tas patiesi. Bet te jau arī
«Balss» un «Baltijas Vēstnesis» pasteidzās dot to atslēgu, kādēļ vecais
Besthorns tik nelabi bija iekliedzies. Visi nosaukumi, lai tos saprastu, bija jālasa no
otra gala. «Agīr», apgriezts otrādi, iznāca Rīga, «Emezruk» - Kurzeme, «Avaglej»
Jelgava, tie trīs misionāri «Šņinlak», «Srebēv» un «Sķirīd» - Kalniņš,
Vēbers un Dīriķis; dieveklis «Abīrdeib Uguard Ušeivtal» - Latviešu draugu
biedrība un, beidzot, negantais virsaitis «Snietšnelīb» - Bīlenšteins...
Ak, tās bija gaviles tautiskā lēģerī, ka «vecā Lavīze» tā iekritusi! Viņa gan
spārdījās un lamājās, ka tādus jokus varot pastrādāt tikai tādi «jēra
dvēseles» un «zaķapastalas», kuri nedrīkstot ar viņu uzsākt atklāti. Bet
blamāža palika blamāža, un abonenti gāja pulkiem vien nost.
Tomēr viņa kā dzīvoja, tā dzīvoja! No kā? Arī to jaunlatvieši izdabūja. Pēc
vecu vecā paraduma lauku pagasti nodeva savus sludinājumus viņai. Sevišķi
kurzemnieki. Pirms Manaseina revīzijas pagastiņu bija daudz un, lai gan tie sīki, taču
katram savas darīšanas. Toreiz it sevišķi bija paradums radu vai draugu bērnus
adoptēt, lai padarītu tos par «vienīgiem dēliem» un atsvabinātu no karadienesta.
Liela daļa tikai tad vēl ar lieciniekiem mēģināja pierādīt adoptēšanas aktu, kad
bērns jau tāpat bija sasniedzis pilngadību. Tad nu atklāti vajadzēja uzaicināt, vai
kāds pret šādu adoptēšanu neceļ kādu ierunu. Tas viss nāca par labu «Latviešu
Avīzei», kas nezināja, kur sludinājumus likt.
Bet arī te viņu nejauši pārsteidza un piekrāpa tāpat kā ar tiem misionāriem. Kāda
pagasta valde izsludināja tanī pašā «Latviešu Avīzē», ka tas un tas pagasts
turpmāk vairs nesludinās te, bet «Balsī». Šim piemēram sekoja otrs un trešs, un,
kamēr «vecā Lavīze» atjēdzās, viņa jau bija nodrukājusi pāris desmit tādu
sludinājumu.
Kā redzams, lietu vajadzēja tikai vienam iekustināt, lai visi patriotiskie pagasta
vecākie un skrīveri pārietu ar saviem sludinājumiem uz «Balsi». «Latviešu
Avīzēm» uzreiz bija kā ar nazi nogriezts, bet «Balsij» sludinājumu katrā numurā
vairāk par divi pusēm. Tātad tautiskais patriotisms jau sāka nest redzamus augļus un
palikt ienesīgs.
Turpretim «Latviešu Avīzēm» caur to bija atņemts materiāls pamats, un tās sāka
saimnieciski nīkuļot. Tikai pateicoties muižniecības pabalstam, viņām bija
iespējams dzīvību vilkt. Par velti viņas ieteica mācītāji no kancelēm, ar velti
viņas sāka sistemātiski notaisīt jaunlatviešus ar musinātājiem un dumpiniekiem.
Bija kur kādam saimniekam nozagts zirgs, vainīgi bija jaunlatviešu musinātāji un
tautiskā prese. Bija kur kādai muižai nodedzis šķūnis un varēja domāt, ka uguns
pielikta, - un vainīgi atkal viņi. Bija kur kāds sakāvies, apdzēries vai laidis
vaļā kādas nebēdības, tiesāta tika atkal tautiskā prese. Un tā joprojām.
No sākuma gan tautiskie laikraksti to visu saņēma ar līdzcietīgu smaidu, kā jau
daždien zaļokšņi cilvēki vecīšu purpināšanu. Bet drīz vien lieta priekš viņiem
sāka palikt bīstamāka. Nihilistu prāvas un sazvērestības Aleksandra III valdības
sākumā noveda arī pie citāda režīma, attiecoties uz tautas kustībām. Muižnieku
privileģētais stāvoklis pret zemniekiem tika jo spilgti uzsvērts. Un Baltijas baroni,
lai gan vācieši, bija tomēr muižnieki. Kustību pret viņiem «Latviešu Avīzes» un
vācu tautības mācītāji veda sakarā ar nihilismu un sacelšanos pret pastāvošo
kārtību. Beidzot tie pat denuncēja jaunlatviešus tieši par nihilistiem.
Nevajadzēs lieki aprādīt, cik šādi uzskati bija aplami. Jo tautiskā kustība
patlaban bija sākusi pieņemt taisni otrādas, t. i., aristokrātiskas dziņas. Viņa
cīnījās pēc priekštiesībām atsevišķām grupām, labākām famīlijām. Viņa bija
mierā ar katru kārtību, tikai lai latviešu labākās famīlijas baudītu vienādas
tiesības ar vāciešiem un tiktu no pēdējiem atzītas. Tālu nost no viņām bija katra
dumpība! Valdībai paklausīgāku kalpu vairs nevarēja būt kā šīs aprindas. Viņas
jau drebēja, iedomājoties vien, ka tās varētu nostādīt par kādiem valdības
pretiniekiem. It sevišķi latviešu tautības mācītāji. No bailēm pret aizdomām
dzīti, tie ārpus tautības jautājuma iestiga daudz lielākā atpakaļrāpībā nekā
vecie vācu mācītāji.
Lieta beidzot pieņēma traģisku nokrāsu. Kurzemes gubernators Pauls fon Lilienfelds,
līdz tam Rīgas Latviešu biedrības biedrs un latviešu tautiskai kustībai labvēlīgs,
uzreiz grozīja savus uzskatus. Kā teic, tas tanī laikā izprecinājis savu meitu kādas
vecas Kurzemes muižnieku cilts atvasei un līdz ar to pakļuvis zem latviešiem naidīga
iespaida. Tas izlaida it visām pagastu valdēm cirkulāru, lai tās iepazīstina savu
sabiedrību ar kaitīgo, pastāvošai kārtībai naidīgo strāvu un viņas midzeni Rīgas
Latviešu biedrību, no kuras it kā izietu zirgu zādzības, dedzināšanas un
nihilistiskas musināšanas. Viņš uzaicināja ikvienu uzticamu pavalstnieku atturēties
no šīs biedrības un arī paziņoja, ka pats izstāšoties no viņas goda biedru pulka.
Bet Rīgas Latviešu biedrība uz to negaidīja, tā pasteidzās viņam pa priekšu.
Krišjānis Kalniņš uz ātru roku sasauca ārkārtēju runas vīru sēdi, ziņoja tai,
ka goda biedrs Pauls fon Lilienfelds cēlis biedrībai neslavu, par ko lika priekšā
viņu izslēgt no biedrības. Runas vīri to arī nolēma. Nevis kā revolucionāri, kas
saslejas pret valdošām aprindām, bet kā aristokrāti, kas apzinās latviešu tautu
vadījuši tik lojālā un paklausīgā garā, ka vairāk nav domājams, līdz nāvei
aizskarti, ka viņus grib notaisīt par kādiem dumpiniekiem un bojāt viņu reputāciju.
Visvairāk to sajuta pats Kalniņš. Nebija viņa vaina, ka Baltijas administratori, vācu
muižnieki un mācītāji, bija ar aklību sisti. Viņa brīvības centieni apmierinājās
ar to, lai būtu tiesība runāt par brīvību. Bet viņi šos centienus pārprata vai
negribēja saprast. Tautiskā strāva, kā jau sacīts, tobrīd aptvēra vairs ne plašā
pūļa, bet pirmo un labāko latviešu intereses, studēto, turīgo, ar vārdu sakot, tā
bija tagad vairs tikai latviešu labāko famīliju, resp., aristokrātijas, tieksmju
izpaudēja. Saimnieciskā attīstība iz pašas tautas vidus bija radījusi pirmos un
labākos, kuriem ar pārējām tautas masām bija tādas pat interešu pretības kā ar
vāciešiem. To jau nevarēja ar skaļiem vārdiem visiem iztaurēt, to vajadzēja klusu
saprast. Bet, ja cilvēkam nav apķeršana, nav viņa vaina!
Tomēr arī masās viņa uzstāšanās pret gubernatoru tika saprasta citādi. Saprasta
kā demokrātisks protesta akts pret tumsības un vācu klerikālisma balstīšanu. Tautas
acīs Kalniņš ar to nostājās kā vīrs, kas nebīstas, bet griež briesmām droši
krūtis pretim. Tautas acīs tas tad arī pacēlās kā varonis un viņas tiesību
aizstāvis.
Bet nepatikšanu viņam šis solis ienesa bez gala, un nav zināms, vai viņš to pats nav
nožēlojis. Agrāk viņš bija piedalījies jau vairākās deputācijās, lai izteiktu
pie galma tautas padevības jūtas. Tāda arī tagad pēc kronēšanas tika sūtīta uz
Pēterpili un tajā ievēlēts arī Kalniņš. Bet visa deputācija viņa personas dēļ
gribēja izjukt. Pēterpilī liedzās ņemt pretim tādu delegāciju, kuras vidū tāds
vīrs, kas uzstājas atklāti pret administrāciju. Valdošās aprindas negribēja
ierādīt, ka privāts cilvēks pret gubernatoru varētu paturēt taisnību, jo līdz ar
to tiktu satricināta valsts autoritāte. Kā stāsta, tad arī tālāk vēl šīs lietas
dēļ viņš vajāts, un viņa nāves cēlonis stāvēja sakarā ar šo afēru. Pēc
kādas citas versijas tam tomēr izdevies attaisnoties ar kāda sava studiju biedra
Mjasojedova palīdzību. Pēdējais agrāk bijis Rīgā par prokuroru un vēlāk pārcelts
uz Pēterpili kādā augstākā valsts amatā. Viņš lietu noskaidrojis tiktāl, ka
Kalniņš pielaists audiencē, bet gubernators dabūjis rājienu.
Pauls fon Lilienfelds gan drīz pēc tam no Kurzemes tika aizcelts. Bet tas varēja būt
arī sakarā ar toreiz uzplūstošo rusifikācijas strāvu. Baltijas guberņas no tā
laika dabūjušas vienīgi krievu tautības gubernatorus.
Tādi bija nelaika darbi tautas labā. Un tauta to turēja par savu un runāja par «mūsu
Kalniņu». Avīzes rakstīja:
«Mūsu neaizmirstamais nelaiķis bija īsts tautas vīrs. Tautisks bija viņa prāts,
tautisks bija viņa dzīves gājums... Tautiskas lai arī ir viņa bēres...»
Bija, pienākusi lielā diena, kad nelaiķi vajadzēja izvadīt no biedrības nama uz
kapiem. Tā bija svētdiena. Gan avīzes bija ziņojušas, ka izvadīšana notiks plkst.
12 dienā, bet jau no paša agra rīta lieli ļaužu pulki biedrības namu bija it kā
ielenkuši.
Runas vīri ar gudru ziņu bija pārdalījuši zāli uz divām daļām. Vienu pusi
atdevuši vispārībai, bet otru, zārkam tuvāko, rezervējuši savām ģimenēm,
biedriem, nelaiķa tuviniekiem un delegātiem. Citādi visiem un pat priekšniecībai
nebūtu kur palikt, jo zāles otrā puse jau no paša rīta pilna, ka ne ar pirkstu nevar
apmaisīt. Turpretim viņiem savā pusē pilnīga ērtība, var ar savām ģimenēm
sapulcēties, sazināties, viens otru pārredzēt. Nevar, tā sakot, viens otram pazust.
Logi aizklāti ar melnu drēbi, zālē deg uguns. Svinīgs klusums. Tikai zāles otrā
galā ļaudis nepacietīgi sakustas, gaida ceremonijas sākšanos, staipa kaklus un grib
ko vairāk saredzēt. Viss tāpat, kā bijis! Tikai goda vaktis noteiktā laikā atmainās
un, no ļaužu masām apbrīnotas, izpilda savu pienākumu.
Sāk jau patlaban ierasties cits pēc cita runas vīri frakās, dažādu fasonu cilindros
un gludi noskūtiem vaigiem. Krauklītis un Starpiņš ir vieni no pirmajiem, jo viņi
pārzina ceremoniālo kārtību. Ieradušies arī kārtības komisijas priekšnieki
Ābrands un Augusts Dombrovskis. Ļoti klusu, tikai pusbalsī, rūpīgiem vaigiem tie
sarunājas. Ka tikai nu labi izdotos ar to kārtību un viss izietu pa godam!
Apmierinājums viņiem tas, ka lielā skaitā pastellēti policisti un gorodovoji.
Ieradies arī priekšnieka vietnieks Mikentāls, kurš, lai gan citādi nevar iesilt,
šodien redzami uzbudināts. Viņam jau tagad jāreprezentē visa biedrība un tauta,
jāsaka arī aizgājušam Kalniņam kādi atvadīšanās vārdi.
Ieronas arī citu biedrību delegāti, gan vecāki, gan jaunāki vīri, starp tiem ne
mazums laucinieku un fabrikas strādnieku. Tie, redzams, uz šo gadījumu rūpīgi
sagatavojušies, likuši apcirpt matus un bārzdas. Tērpušies vai nu savos melnos
svētdienu svārkos, vai arī īrētās frakās un tura rokā īrētas gardibenes. Pie
krūtīm savas biedrības nozīme, pār pleciem sēru lenta, ja ir karoga nesēji, - tie
apzinās savu lielo pienākumu un savu lielo uzdevumu. Viņi strādā priekš tautas,
tāpat kā strādāja tas, kam par godu tie šodien ieradušies.
No āreniešiem ieradies Vietalvas Kalniņš, no Pēterpils mācītājs Zanders, no
Tērbatas «Letonijas» delegāts garais students Irbe, ir arī starp citiem delegāti no
Maskavas, Cēsīm un Valmieras. Ieradies arī jaunais dzejnieks Stepermaņu Krustiņš,
kurš pieteicies uz kapiem turēt runu. No Vecpiebalgas ieradies Kaudzītes Matīss, kuram
Vēbers lūdzis sarakstīt viņam priekš «Balss» referātu. Gan arī seloņi to
labprāt būtu uzņēmušies, bet ar Kaudzīti tie nevarēja mēroties. Jo savā laikā
tas Piebalgā Kronvaldu Ata bēres bija aprakstījis tik dziļjūtīgi, tik dzejiski, ka,
ja viņš tagad šo darbu uzņēmies, tiem viņam par labu jāatkāpjas. Un viņš jau
arī uzņēmās.
Sadevies rokas ar pazīstamiem delegātiem un runas vīriem, tas izvelk savu kabatas
grāmatiņu un visu ievērības cienīgu atzīmē. Viņš arī manāmi aizkustināts.
«Kas tad aicina skatītājus šurp?» Viņš sarunājās ar savu kaimiņu. «Vai tikai
vienkāršs miroņu šķirsts, tumšie, šķidrie sēru audumi? Pilsētā tie arvien
redzami. Aicina viņus žēlabas par cienījamā aizgājēja agro nāvi. Pateicība par
viņa cīniņiem latviešu tautības un tiesības jautājumos. Viņš savā darbības
laikā bijis stiprākais cīnītājs...»
To pašu viņš rakstīja art savā referātā.
Ieradās arī vairāki seloņi, kuriem šodien nebija rinda pie goda vakts, starp tiem
Perlants, Kārlis un Pudiķis. Perlants sarunājās ar Krauklīša kundzi un Magones
jaunkundzi, kuras patlaban atbraukušas ar eķipāžu. Starpiņš sacīja, ka viņa patei
ar Hertu arī vajagot drīz būt klāt ar eķipāžu. Ka tikai nu tiktu iekšā!... Viņam
pašam neesot vaļas tās sagaidīt.
Pudiķim bija ausis to dzirdēt. Viņš bija drīz iekšā, drīz ārā, spraucās caur
ļaužu drūzmu šurpu turpu, gribēdams sagaidīt Starpiņa kundzi un Hertu un izgādāt
viņām labu vietu. Viņam pašam tur bija liela interese klāt, un tad arī viņš
pieņēma, ka Starpiņam var būt it patīkami, ka viņa pienākumus pret dzimtu, kur
viņš pats aizkavēts, uzņemas jaunāki spēki.
Bet viņas nerādījās, un tas Pudiķi uztrauca. Viņš, izskrējis uz ielas un pagājies
labi tāli, aplūkoja visas eķipāžas. Bet viņš meklēja velti.
Beidzot piebrauc kāda eķipāža pret durvīm. Tām vajag būt viņām! Viņš steidzas
atpakaļ, kur patlaban izkāpj divas dāmas un, it kā apjukušas lielā ļaužu pūlī,
nezin, kur iet.
«Frau Starpiņ, Frau Starpiņ!» viņš piesteidzas tām no muguras puses.
«Ah, jūs tas, junger Mann!» Starpiņa kundze, viņu ieraudzīdama, vieglāk uzelpoja.
«Palīdzat mums tokš tikt iekšā... Es jau papam sacīju, lai mūs sagaida, aber viņš
ir unaufmerkzams...»
«Viņam tagad tik daudz rūpju un atbildības par vispārību!» Pudiķis to
aizbildināja. «Sveiki, Hertas jaunkundze!... Esmu pieņēmis pareizi, ka nepaliksat
nost, kur visa tauta sēro... Kur ikvienam spiežas sirdī tie trīs satricinošie vārdi:
«Krišjānis Kalniņš miris!...»»
«Sveiki!» viņa labvēlīgi tam sniedza pretim savu roku. Viņš novēroja, ka viņai
acis patiešām saraudātas.
Neskatot uz visām lielajām tautas sērām, viņam tomēr aizdomā kāds dziļāks
cēlonis. Pētoši viņa acis uz tās raudzījās, it kā mēmi jautādamas: «Kādēļ
gan?»
Kad viņa neatbildēja, viņš it kā pārmetoši sacīja: «Jūs tomēr esat ieradušies
ļoti vēli...»
«Hertas dēļ!» mamma pasteidzās atbildēt. «Viņa vairs nemaz braukt...»
«Nemaz braukt?!» Pudiķis neizprazdams apstājās.
«Pipī dēļ,» mamma paskaidroja. «Nabaga tīrhens piepeši saslimis...»
«Pipī?!» Pudiķis iesaucās. «Vai tas var būt!...»
«Jāa!» mammā apstiprināja. «Nokāris galviņu, spalviņas izspūrušas, skatās tik
žēlām actiņām. Herta raud tikpat kā izkults bērns: «Mans putniņ, mans putniņ,
kā es bez tevis dzīvošu!...»»
Un Herta arī tagad piepeši iešņukstējās un aizlika mutautiņu priekš vaiga.
«Nu, apmierinies tokš, bērns, apmierinies!» māte pa pusei pārmetoši viņu
mierināja. «Viņam jau tikai kas uzgājis... Varbūt atkal pāries...»
«Jā, varbūt,» viņa sāpīgi elsoja, «bet varbūt arī ne...»
Nu nevarēja vairs tikt ne soļa, viņa bija jāapmierina.
«Bet apmierinājaties, jaunkundze!» arī Pudiķis mammai piebalsoja. «Ja arī jūs
viņu zaudētu, jūs tādēļ vēl neesat atstāta. Jums paliek papa un mamma, un
Amītis... Nu, es jūs lūdzu, neraudat vairs,» tas vilka viņai mutautiņu nost no
acīm. Apkārtējai publikai tas nemaz neuzkrita, jo raudāja taču sievietes tagad pa
visiem stūriem un kaktiem. Varbūt tā arī kāda radiniece, kura raud pēc lielā tautas
vīra.
«Vēl jau nav tā nelaime notikusi,» Pudiķis vārīgi ap viņu nodarbojās. «Vēl nav
zudusi cerība... Pāries viņam, un būs atkal viss labi...»
«Jūs domājat?!» viņa pacēla atkal acis. «Ak, es jau gribu jums ticēt... Negribu
raizēties... Bet jūs jau nemaz neziniet, cik mīļš var būt tāds mazputniņš!...»
Un viņa izgrūda smagu nopūtu, kas atviegloja sirdi.
«To es gan varu iedomāties!» Pudiķis, žēli smaidīdams, piebalsoja. «Un arī
apskaužams...»
Herta šķelmīgi paskatījās sānis. Lai gan tai skropstās mirdzēja cita asaru pile,
viņas acis uzsmaidīja tik silti kā saulīte pēc pārgājuša lietus.
«Apskaužams?!» viņa iesaucās. «O, vai jums gan patiktu būrītī dziedāt?»
Pudiķis lika roku uz sirds. «Man gan nav balss, bet, ja tas jums par patikšanu, es
domāju, mana mēle atraisītos...» Šos vārdus pavadīja daudznozīmīgs skatiens.
Viņi spiedās uz priekšu. Herta nopietni vien sāka smaidīt. Arī mamma zīmīgi
pavīpsnāja. Bet izlikās, ka viņas uzmanība būtu citur vērsta. «Ah, ah, to
ļaužu!» viņa brīnodamās noraustīja kamiešus.
«Ir ļoti daudz!» Pudiķis bija uzmanīgs arī pret viņu. «Kas gan ņemsies viņus
saskaitīt? Bet man šķiet, tā ir ļautiņu pašapziņas zīme. Viņi ņem dalību pie
tautas priekiem un bēdām...»
«Vai jūsu draugs, tas rakstnieka kungs, arī šodien te?» Herta iejautājās.
Pudiķim šāda interese lāgā nepatika, bet viņš diezgan vienaldzīgs atbildēja: «Ir
gan!... Kurš gan spētu tur iztrūkt, kur visa tauta sēro pēc sava Kalniņa...» Bet,
gribēdams valodu novirzīt uz citu pusi, tas pēkšņi iejautājās: «A propos, ko tad
jūsu Amītis dara?»
Tur atkal mamma pasteidzās atbildēt. «Ah, kā tas gribēja mums tikt līdzi! Palika
kaukdams un smilkstēdams... Citādi jau gan, gods dievam, pilnīgi vesels...»
Ļaužu drūzma bija tik liela, ka nu vairs nevarēja lāgā sarunāties. Bija jātura
acis vaļā un jāsaņem visa uzmanība, kā drūzmai cauri tikt.
«Te, te, lūdzu...» Pudiķis, tīri aiz rokas vilkdams, izveda Hertu un mammu cauri
līdz zāles otrai aizžogotai pusei. Tā arī stipri pilna, bet cilvēks vēl daudzmaz
varēja apstāties.
Te nu viņas arī apsveicinājās ar tuvākām paziņām, Krauklīšu famīliju un Plaušu
Ninu, Perlanta māsīcu. Tā bija paslaida jaunava, citādi itin glīta, tikai paretiem
zobiem un liela zobgale. Viņa, kā rādījās, bija sasūkusies jaunas idejas, un
tādēļ Pudiķis no viņas bijās. Viņiem, kā sacīt, valodas nepavisam nesapasēja.
Bet nebija jau vairs laika runāt un savus uzskatus izklāstīt, jo pašlaik sākās bēru
ceremonija. Atskan trompetes un bazūnes, un viņu pavadībā publika pēc izdalītām
lapiņām uzsāk dziedāt: «Cik tuvu man mans gals jau klātu!...» Pēc tam melni
tērptā runātāju krēslā kāpj nelaiķa Kalniņa draugs Codes mācītājs Kope un
uzsāk bēru runu. Jauka arī bija bijusi mācītāja Holsta runa, nelaiķi no dzīvokļa
izvadot, par tematu «Iz viņa izgāja viens spēks».
Bet Kopem pavisam citāds teicamais. Par viņa runu toreiz laikrakstos nodots sekošais
spriedums:
«Ja karavadonis neskaita un netura sevis visiem karavīriem līdzi, bet uzskata viņus
vienīgi par tiem, kuriem jāiet nāvē, tad tāds nevar būt īsts uzvarētājs. Tāpat,
ja mācītājs, īsti tādos gadījumos, kur klausītājiem cerībazudusi, runā uz
viņiem tā, it kā tam pašam nebūtu nekāda dalība pie viņu priekiem un bēdām,
sacīdams tik «jūs», «jūsu», «jums», tad vārdiem nav spēka. Bet Kope ne vien
sajutās, iet arī skaitījās pie apbēdinātiem. Klausītāji to dziļi sajuta...»
Patiešām, viņš miekšķēja sirdis, ka vai, vai! Ne viena sieviete vien slaucīja
asaras. Vietvietām zālē dzirdēja skaļu šņukstēšanu. Ne tikvien pie tuvu
piederīgiem, atraitnēm un bāriņiem, bet arī gluži svešām personām. Raudāja
Magone un Krauklīša kundze, kas citādi rādījās diezgan pacieta, un pat Ninai ar visu
savu perfīdo smaidu bija grūti valdīties. Jūtīgā Herta un Starpiņa kundze sabruka
pat asarās. Pudiķim nekādi nebija iespējams viņas mierināt, jo, pirmkārt, tas būtu
neveikli un, otrkārt, viņam pašam, - lai arī tas no mācītāju runām neko neturēja,
bija ap dūšu tā jocīgi un savādi. Un sajuta taču šo runas iespaidu par viņu daudz
skarbāki un norūdītāki vīri. Tā, piemēram, vecais Krauklītis, slaucīdams
sviedrus, aizņēma arī līdzi acis, un Starpiņš nogrimis tādā elēģiskā apcerē.
Pēc mācītāja runas uzstājās jaunais priekšnieka vietnieks Fr. Grosvalds. Viņš
cildināja aizgājēja nopelnus un sniedza ziņas par viņa cītīgo un sekmīgo darbību
biedrības amatos. Sevišķi vērīgi uz viņu klausījās viņa līdzkandidāti uz
priekšnieka amatu. Par tādiem varēja skaitīties Aleksandrs Vēbers, Zinību komisijās
priekšnieks, Jānis Kļaviņš, runas vīrs un ilustrēta žurnāla «Rotas»
redaktors-izdevējs, un plecīgais Jānis Einberģs, viens no vecākiem runas vīriem.
Visi tie tāpat bija advokāti, un katrs viens no tiem apzinājās, ka viņam lielāki
nopelni tautas druvā nekā viņu jaunajam līdzcensim. Kā rādījās, viņi bija ļoti
apmierināti. Gr. nepavisam nevarēja iesilt, runāja vienmuļīgi un mehāniski,
neraugot, ka bija manāmi uztraukts. Uzbudinājuma sekas vienīgi tās, ka viņš šai un
tad savos vārdos pārteicās, ko tad satrūcies ātri izlaboja. Nē, nē, tas viņiem
nopietns konkurents nebūs! Viņa stiprā puse vienīgi tā, ka viņam fraka labi pieguļ.
Turpretim pārējā publika ne tik visai bija apmierināta. Karstums pārpildītā zālē
pieņēmās, un uz vietas kājās stāvēt grūti, ja runa sevišķi nesaista. Auditorija
tādēļ, sakustējās, sāka slaucīt sviedrus, dīžļājās, ar vārdu sakot, viena
daļa garlaikoja, un otra daļa kļuva nepacietīga. Starpiņa kundze, nevarēdama
sagaidīt beigu, pat sapīkusi iesaucās: «Kwatsch!» Tas bija niecinājums pa vāciski.
Runātājs nobeidza, publika aprima, un beidzot pat valdīja dziļš klusums, kā jau tas
parasts, kad katedrā parādās jauns runātājs. Sirms, paslaids vīrs, kuru tikai
nedaudzi no klātesošiem pazina un arī saprata, jo viņš uzsāka runāt pa krieviski.
Tas bija «Rižskij Vestņik'a» nodibinātājs un redaktors-izdevējs Leonids Gešihins,
izveicīgs žurnālists un, var sacīt, Rīgas krievu sabiedriskās dzīves tēvs. Pirms
viņa krieviem Rīgā savā starpā nebija nekādu garīgu saišu, tie dzīvoja
izklaidēti, bez savas biedrības un laikraksta. Sabiedriskā dzīve viņiem atzīmējama
ap 1870. gadu, kad, te ieradies, L. Češihins nodibināja pirmo laikrakstu un arī
biedrību «Uļej» (Bišstrops). No tā laika krievu māksla un žurnālistika sāk
darboties līdzi pie Rīgas kultūras, līdz tam krievi Rīgā bija svešinieki. Pēc
saviem politiskiem ieskatiem Češihins pieslējās pirmiem krievu nacionālistiem, proti,
ka krieviem vajag balstīt latviešus un līdz ar to spiest atpakaļ vācu iespaidu. Ka
krieviskam vajag beidzot arī Baltijā valdīt, tā viņam bija iztaisīta lieta. Tikai
līdzekļi, kā to panākt, viņam bija gluži citādi nekā šaursirdīgiem birokrātiem
un karjeristiem. Viņš ieteica tā rīkoties, ka lai latvieši mācītos mīlēt un
cienīt visu krievisko un tam labprātīgi pieslietos.
Tā arī tagad viņš uzsvēra krievu un latviešu attiecības, aizrādīja, ka nelaiķis
smēlis zināšanas Maskavas universitātē un tādēļ tam bijušas ļoti pareizas domas
par latviešu tautas izglītības līdzekļiem.
Pēc beigtas ceremonijas, kad zārku taisījās nest ārā, kas bija runas vīru
pienākums, Rīgas Latviešu labdarības biedrības skolnieces pirms ceļu līdz nama
slieksnim kaisīja puķēm. Tas bija atkal kas jauns, kas sacēla vispārēju ievērību.
Jau vienkārt tādēļ, ka puķes šinī laikā bija ļoti dārgas un meitenes bija
tērpušās tautiskos uzvalkos. Sevišķi par to aizkustināts referents Kaudzītes
Matīss, kurš tūlīt faktu steidzās atzīmēt savā kabatas grāmatā. «Lai jums,
mazajās, šis darbs paliek piemiņā. Atnāks laiks, kad viņa nozīmi apķersat un
sapratīsat...»
Starpiņš vēl paguva savai cienīgai pasacīt, ka viņam jāiet līdzi gājienā zārkam
pakaļ un tādēļ viņām jābrauc eķipāžā vienām. Tāpat Krauklītis savu ģimeni,
kurai divas eķipāžas, bija nodomājis atstāt sava audžudēla Ernesta Sutuma vadībā.
Bet tas bija pazudis, diezin kur palicis.
Dāmas par to rādījās it kā nobēdājušās, it kā vienas atstātas. Bet Pudiķis
zināja padomu: «Ja jums, cienījamās kundzenes, nekas nebūtu pretim,» viņš
ieminējās, «tad jau arī mēs varam būt jūsu pavadoņi. Es, Ērgļu Kārlis, Perlants
Plausis...»
Šis priekšlikums tika pieņemts. Tikai jānorunā, kā sasēst. «Vienā eķipāžā lai
brauc zēni vieni,» enerģiskā Krauklīša kundze noteica. «Otrā brauksim mēs ar
Magoni un Plauša kungs, un vēl var kāds piesēst...»
«Ērgļu Kārlis, tad jau pareizi iznāk!» Pudiķis iesaucās. Viņam bija no svara, ka
pie tāda iekārtojuma viņš dabū pie Hertas sēdēt, un bija laimīgs, ka viņa
priekšlikums tiek pieņemts.
Hertai un viņas mammai jau arī nebija, ko nožēlot, jo uzmanīgāka un pakalpīgāka
kavaliera par Pudiķi jau nevarēja vēlēties. Un viņš bija bagātīgi algots vienīgi
ar to, ka dabūja piedurties pie Hertas drēbju vīlēm.
Kārlim bija citādi. Magone, kā jau biedru starpā kalkulēts, bija viņa vecākā
komiltoņa Perlanta piederums. Viņa Perlantam varēja būt vairāk nekā skolniece. Un
tādēļ, Kārlis pret viņu izturējās ar godbijību, atturību, kas robežojas līdz
pat saltumam. Turpretim Magone jutās pilnīgi brīva un, kā rādījās, viņai pret
jauno rakstnieku bija diezgan liela interese. Viņai gan tā latviešu valoda tā negāja,
bet totiesu runāja viņas dzīvās acis. Viņas sārtās rožu lūpiņas čūrinājās,
lai ievilktu viņu dziļāk valodās, bet viņš vairāk ne kā «jā» un «nē» vairāk
ne kā tikai to taisnu.
Lielais bēru gājiens patlaban sāka sastādīties. Viņiem diezgan ilgi nācās gaidīt
pie biedrības durvīm, kamēr tur piebrauca viņu eķipāžas. Sētu mūzikai atskanot.
Sēru gājiens pēc iepriekš nospriestas kārtības sāka kustēties uz priekšu sekošā
rindā:
Pirms Rīgas Latviešu biedrības sēru zizlis, kuru braukšus veda Bernhards Dīriķis un
Fr. Grosvalds. Pēc Viņiem brauca garīdznieks, kam sekoja līķa rati, tie greznākie,
kādi vien privātiem cilvēkiem atļauti. Zārkam kā pavadoņi kājām gāja līdzi
Rīgas Latviešu biedrības runas vīri, tad pārējās biedrības un delegācijas ar
karogiem, kuri dziļās sērās tīti. Viņas gāja šādā kārtībā:
«Fūrmaņu palīdzības biedrība», «Ziedoņa palīdzības biedrība», «Jonatana
biedrība», «Pēterburgas Ārrīgas dziedāšanas biedrība», «Pavasara biedrība»,
«Cerības biedrība», «Slīperu cirtēju biedrība», «Majoru-Dubultu Labdarības
biedrība», «Pārdaugavas Labdarības biedrība», «Rīgas Palīdzības biedrība»,
«Āgenskalna Baptistu biedrība», «Rīgas Latviešu amatnieku palīdzības biedrība»,
«Daniela palīdzības biedrība», «Valmieras Latviešu biedrība», «Rīgas Latviešu
biedrība» un studentu korporācija «Letonija».
Tām sekoja eķipāžas, pavisam kādas divdesmit sešas. Bēru gājienam pa priekšu un
sānos plūda līdzi lieli ļaužu plūdi, kas līdzīgi upei tek vīzīgi pa Aleksandra
ielu un vēlāk pa Miera ielu uz Jēkaba kapiem. Cilvēki katrs par sevi kā atsevišķa
daļa apbrīnoja kopīgo masu, kura patiešām grandioza. Piebiedrojās arī nejaušie
skatītāji, piebiedrojās ziņkārīgie veseliem pulkiem un masām. Lieliskais uztrauc un
rauj sev līdzi. Tāpat pilni logi skatītāju.
Bija arī visādas sarunas un piezīmes dzirdamas, no kurām dažas pat atsitās
bērinieku ausīs. «Rau, kur aizved glabāt latviešu ķēniņģi!» kāda sieva
iesaucās, un nevarēja notvert, vai nopietnā vai ironiskā nozīmē. Turpretim pa gabalu
tālāk kāds vīrs balti nospļāvās: «Aizved atkal kādu cepešu ēdēju!» Kā
redzams, arī tas nelaiķi nepazina, bet teica parasti to, ko nemantīgie arvien mēdz
teikt, kad apzvana ai apbedī kādu turīgu. Pa gabalu dzirdēja atkal kādu sievu: «Visu
viņš tik darījis tautas labā...» Viņas kaimiņš piebilda: «Vai ta nu bez sava
labuma strādāja... Bija taču viņam tur arī savs labumiņš...» - «Ja nenoliki
rubulīti priekšā uz galda, nerunāja vis ar tevi,» kāds trešais iebilda. «To simtu,
ko es viņiem tur tai «Austrā» iedevu, to jau es vairs neredzēšu,» kāds cits gabalu
tālāk iesaucās. «Lai nu dievs mielo viņa dvēseli, bet to naudu apēda gan...» -
«Nu, va' ta' nu viņš vainīgs, ka kapteiņi taisa uz kuģiem avāriju...» -
«Kapteinis viens darīja?» tālāk atkal kāds iesaucās. «Viņi bez sazināšanās
nebija!... Āre, Putniņš ar Zommeru arī par to jauno kuģi tik dārgi noņēmuši...»
Un tā visādas valodas! Krauklīša kundze enerģiski saņēma lūpas. Vai tad uz visu
var izklausīties, ko ļaudis runā? Kādēļ tad viņi visi tā spiežas līdzi, ja viņi
domā, ka šis vīrs tik slikts bija? Lūdzis taču viņus neviens nav.
Lielais bēru gājiens panāk ceļā arī citus bēriniekus, kuri it kā nobijušies
pagriežas pie malas un aizlaiž viņus garām. Ir citi arī greznāki un vienā gājienā
pat eķipāžas, bet lielākā daļa ļoti vienkārši. Viņi pat redz pa gabaliņu vienu
darba raspusku, uz kuras kails, balts zārks, un tikai maza saujiņa apdilušās drēbēs
viņam seko.
«Vaī, kāpēc tam tikai tā?!» Magone brīnījās.
«Visiem jau nevar būt vienādi, bērns!» māte nopūtās. «Dažādā kārtā cilvēki
staigā savus virszemes ceļus, dažādā kārtā tie iebrauc arī mūžības vārtos...»
Kad Magone to vēl nelikās saprotam, Perlants piebilda: «Tas ir dabas likums,
jaunkundze. Divas viena un tā paša koka lapas nav gluži vienādas. Kur nu vēl
cilvēki?»
Magone ar acīm koķetēja. «Jā, jā, - visi nevar būt blondi, un visi nevar būt
bruneti...»
«Taisnība!» Perlants pasmiedamies piebalsoja.
«Bet tas jau ir mūsu Ernsts!» Magone piepeši izbrīnījusies iesaucās. «Jā, Ernsts,
patiešām...»
Visu acis vērsās turp. Viņi atradās blakām baltajam zārkam uz raspuskas. Tikai maza
saujiņa laužu to pavadīja, acīm redzot, prasti cilvēki apdilušiem apģērbiem. Starp
viņiem arī soļoja students Ernests Sutums, arī tāpat ļoti novazātu mēteli un vecu
cepuri.
Krauklīša kundzei patiešām bija neomulīgi, ka tie abi jaunie cilvēki redz viņu
audžudēlu tādā vienkāršā sabiedrībā.
Diezin kas vēl par cilvēkiem?! Viņa to nemaz neliktos redzam, bet, kad nu Magone
iesākusi, «Ernst!» - viņa uzsauc un māj kučierim pieturēt. «Vai tu nebrauksi mums
līdzi, Ernst?!...»
Bet viņš liekas, ka būtu pavisam svešs un viņus nemaz nepazītu. Arī, ka viņam
viņu milzīgais, lepnais gājiens nemaz neimponētu. Tikai pāris viņa biedru ar
iedauzītām, nonēsātām hūtēm, mutes ieplētuši, uzlūko šos brīnumus.
Students tikai ļaunu smīnu atbild uz Kārļa sveicinājumu. Krauklīša kundze
piesarkusi vēlreiz atkārto savu aicinājumu, bet viņš atmet tikai ar roku un, viņus
turpmāk neievērodams, aizgriežas uz otru pusi.
«Viņš jau nekad savai garderobei nepiegriež pienācīgo vērību,» Krauklīša kundze
it kā atvainodamās sacīja, kad bija pabraukuši viņam garām.
«Ērmods cilvēks!» Magone nevarēja nociesties, nepiebildusi. «Pavisam tāds
zonderlings...»
«Lūdzu, jaunkundze, «ērmots»,» Perlants pārlaboja. «Ērmots un savādnieks...»
«Nu jā, ērmodts!» viņa atvainojās, bet tādā balsī, kas liecināja, ka viņa savam
skolotājam tā nebūt nedomā padoties. Kad viņš to cieti uzlūkoja, viņa koķetēja
tam ar acīm pretim. Nu padari viņai ko!
Kamēr viņi tā ķīvējās un amizējās, Kārlis tikai sērīgi smaidīja. Viņam ne
tik spītīgais students interesēja kā vienkāršais zārks uz darba ratiem. It kā
dvēselē ieskanētos kāda vārīga stīga, tā kā šaubas, tā kā raudas... Kādēļ
šinī svinīgā bēru dienā tāda bēdīga aina? Labais iespaids tika bojāts un
atklāta kāda nepatiesība. Viņš jau sen apradis ar principu, ka visi tautieši nav
viens, ka pirmiem un labākiem jāturas kopā tikai ar sevis līdzīgiem. Bet kādēļ tad
to nesaka klaji un gaiši? Nu, labi, tie pirmie un labākie strādā un gādā priekš
tautas. Bet, ja šādas bēdīgas ainas atklājas, tad taču viņi nav pietiekoši
strādājuši un gādājuši.
«Bet, rakstnieka kungs, koo jūs tāds melanholisks?» Magone, viņu ar savām spulgām
acīm un smaidiem provocēja.
«Es pārdomāju par tautu,» Kārlis iztraucēts pasmaidīja...
«Vai mēs drīkst zināt, koo?» viņa pētīja tālāk.
Vēl tālumā bija redzams baltais zārks. «Nē!...» viņam piere savilkās grumbās.
Viņai jau tas bija aiz muguras, un viņa to neredzēja. Bez tam jau arī tas palicis
tālu atpakaļ nesaredzamā tālumā.
Beidzot kapsētas vārti sasniegti. Bērinieki plūda iekšā kapsētā. Par kārtību
arī še gādāts. Gorodovoji it visur redzami. Toreiz to ieskatīja par lielu
pagodinājumu un uzmanību no policijas puses. Biedrības priekšniecība par labu
kārtības uzturēšanu izsniedza pat policijai 50 rubļus lielu gratifikāciju. Bez tam
arī kārtību kapos palīdzēja uzturēt Rīgas un apkārtnes biedrību locekļi. Tie
turēja ceļu svabadu tādā ziņā, ka abās pusēs bija nostājušies vīrs pie vīra
ciešā ķēdē un turēja uz katru pusi ziņkārīgās ļaužu drūzmas atpakaļ. Kad
bēru gājiens bija cauri, tad arī tam piebiedrojās pakaļējie kārtības sargi.
Kapu ceremonija, ko izdarīja atkal mācītājs Kope, mainījās ar bazūņu mūziku un
četrbalsīgām dziesmām. Kad kaps ir aizbērts, tad sākas runas un vaiņagu nolikšana.
Ļaudis staipa kaklus un grib ko saredzēt. Kā rādās, tad žēlabas devušas pilnīgu
vietu ziņkārībai.
Pirmais runāja Latviešu biedrības goda biedrs arhitekts J. Baumanis, nelaiķa
priekšgājējs biedrības priekšsēdētāja amatā. Viņi savā laikā bija
cīnījušies un savā laikā bijuši draugi. Viņš runāja atkal par «mūsu Kalniņu».
Viņu nevarot par savu saukt ne vienīgi Vidzeme, ne Kurzeme, viņš piederot visai
tautai. Latvju tautai ļoti bieži jāciešot šādi piemeklējumi, kad nāve tai
krietnākos dēlus atrauj pašos spēka gados. Tāds trūkums cēlies atkal caur
Krišjāņa Kalniņa nāvi. Ne vien Rīgas Latviešu biedrībā, - bet arī visā
latviešu tautības jautājumā. No Rīgas Latviešu biedrības puses viņš noliek uz
kapa lauru vaiņagu.
Ja arī Baumanim laba balss un izteikšana, bet publika sevišķi sakustas, kad uzsāk
turpmākais. Garš kā kārts, melnām ūsām un krāsainu cepurīti, kura pārklāta ar
melnu sēru plīvuru. «Kas tas? Kas tas tāds ir?» nezinātāji jautā. «Tas ir
«Letonijas» delegāts, teoloģijas kandidāts Irbe,» tie, kas zina, paskaidro. «Ir
arī teikšana kā mācītājam,» informētie apmierināti piebilst. Tā kā viņš par
visiem par galvu garāks, visi to arī var labi redzēt un dzirdēt.
«Latvju tauta raud un vaimanā!» viņš sauc. «Latvju tautai piepeši apklusušas
prieka un līksmības dziesmas! Kur vien latvju mēle skan, visur ir dzirdamas sēras
gaudu skaņas. Raudi, ak, raudi un vaimanā, latvju tauta! Pār tevim nācis grūts
piemeklēšanas laiks!... Raudi, žēlas, gaužas asaras, sevišķi tu, «Letonija»! Tavs
visstiprākais, varenais ozols ir nolūzis... Nāve, rūgtā, bālā nāve ir laupījusi
tavu goda biedru, laupījusi Krišjāni Kalniņu. Tavu seju vairs neredzēsim, tavu roku
vairs nespiedīsim, bet par priekšzīmi mums būsi joprojām, kamēr būs latvju tautas
dēli, kuri centīsies tapt par stipriem, derīgiem Baltijas ozoliem. Ja tevi būtu
pazinuši, tad nebūtu bijis tavs īsais mūžs tik grūts. Bet daudz bija, kas tevi
nepazina, negribēja pazīt. Tevi saprata un godāja, kas tevi, gribēja pazīt, tevi
pārprata un nievāja, kas tevi nepazina. «Strādā, nepiekūstoši strādā līdz
pēdējam dvašas vilcienam savu brāļu labklājībai par godu!» -bija tavs karoga
uzraksts. Caur to mums visiem par priekšzīmi esi izpelnījies nemirstības lauru kroni.
Nemirstības lauru troni tev tikai var dot, kas ir dievs pār visiem dieviem un kungs pār
visiem kungiem. Bet tu, latvju tauta, priekš tevis mūsu dārgais aizgājējs pūlējies
savu īso, sūro, grūto mūžu. Tāpēc neaizmirsti, ko viņš tev labu darījis! Turi
viņu dārgā piemiņā, cieni viņa darbus, cieni viņu pašu! Bet tu viņu tikai tad
pienācīgi cienīsi un godāsi, ja, godīgi un dievbijīgi dzīvodama, paliksi vienmēr
savā tēvu ticībā. Tad tas spēks, kas no mūsu neaizmirstamā nelaiķa izgāja, arī
joprojām pie tevis paliks un debesu tēvs tevi sargās un glabās, tevi valdīs un
vadīs...»
Kārlis sāpīgi sarāvās ikreiz, kad tika piesaukta tauta un varenais ozols, kas
strādājis priekš viņas labklājības. Viņam stādījās priekš acīm baltais,
kailais zārks uz raspuskas, kurai sekoja students ar veca cepuri un nonēsāto mēteli.
Bet ko tad no šīs tautas prasīja? Kādi aprakstīja viņas centienus un ideālus? Ne
vairāk, ne mazāk, kā ieteica tiem palikt pacietīgiem un padevīgiem zemes tārpiem.
Bet, ja tauta lai nebūtu vairāk, kas viņa tagad ir, kādēļ tad viņai drosmi
centienos par savu labklājību? Kādēļ tad viņai ozolu, un kādēļ viņai par saviem
lūzušiem ozoliem gaust? Viņš sajuta, ka nelaiķa piemiņa zināmām tendencēm par
labu tika norauta pīšļos. Lai arī tas tautai varbūt nevarēja līdzēt, taču viņš
nevarēja tai jaunu vēlēt. Viņš nevarēja smacēt viņas centienus pēc kā jauna,
nebijuša un labāka.
Un, kamēr citi runātāji no dažādām biedrībām izteica apmēram to pašu, viņš
nelaiķim krūtīs kala pantiņu ar satīrisku piegaršu:
Tu sirdīgi mūs aizstāvēji,
Kad pēla mūs
Par viegla dzīvi, kungu priekšā!
Ak, iekšā ticis debesis,
Jel aizstāvi mūs debestēva priekšā....»
Atkal ar skaļu patosu iesāka kāds runātājs, kas sacēla vispārēju ievērību.
Teica, ka tas esot jaunais dzejnieks Stepermaņu Krustiņš. Pēc kāda sava garāka
nodeklamēta dzejoļa viņš iesāka ugunīgu sparu prozā:
«Es redzēju zvaigzni mirdzam, kas spīdēja pa tumšām, tumšām naksniņām. Es
dzirdēju vētru krācam, kas trakoja pār dievzemītes ozoliem. Lūk, zvaigzne izdzisusi
- dus ozols salauzīts... Ai, plūstiet, asaras, jūs sāpju bērni, jā, plūstiet,
ritinājat aumaļām!... Redz; māmuliņas krāšņums bālējis, redz, tautas zieds ir
vītis, savītis...
Rau, viņa kaps!
Tu, dižais tautas dēls! Tu biji patiešām tā jaukā rīta zvaigzne, kas, spoži
mirdzēdama, mūs vadīja iz drūmās nakts. Tu biji patiešām tas milzis dievzemītes
ozols, ko nespēja nekādi v a k a r a v ē j i locīt, bet ko tik pati augstā dieva
ziņa spēju roku lauzusi. Dieva vaļa! Tu biji krietnais tautas bērns, kas, savu tautu
mīļodams, šim vīra pienākumam, šim svētsolījumam biji uzticīgs līdz pašai
pēdējai stundiņai. Tu biji tas stiprais karavīrs, kas, savu tēvazemi sargādams, šim
savam karogam biji uzticīgs līdz pašai kapa malai!... Saldu dusu tev!... Tavs nopelns
svēts; tur, tur aiz zvaigznēm viņš tiks pilnam līdzināts. Tu esi cīnījies kā reti
kāds, kura darbos diženi mirdz tautas gods... Lab' tev un mums! Kas necīnās, tas
nenesīs to goda kroni debesīs!...»
Kārlim bija sāpīgi jāpavīpsnā; tauta galvas vien kratīja par smalko izteikšanu.
Tauta gan brīnījās, bet ne prātā tai nenāca par «lūzušo ozolu» gaust un
bēdāties. Orators nobeidza ar sekošo pantu, acīm redzot, šim gadījumam sacerētu:
«Dusi saldi, labo tautiet!
Pāri tavam kapam
Lai zied neaizmirsteles,
Lai zied rozes, vijolītes,
Tavas tautas puķītes.
Viņas piemiņā tu būsi,
Kamēr sirds mums krūtis sils,
Jo tu biji tuvi, tāli
Allaž viņas stipra pils.
Dusi saldi! Pāri kapam
Viņš, tavs gars, lai pie mums mīt,
Kā joprojām tuvi, tāli
Tautas gods par slavu spīd...»
Pēc viņa nāca atkal kāds gaišmatis jauneklis, kurš, kā teica, esot Pēterpils
latviešu mācītājs Zanders. Viņš runāja it kā paša aizgājušā Kalniņa vārdā.
«Ardievu, mana tauta, kuru esmu mīlējis līdz nāvei, priekš kuras esmu sviedrus
lējis un cīnījies! Tagad es gulstos dzestrā kapā, manas rokas priekš tevis vairs
nestrādās. Ardievu, mana tauta, kas tu mani esi mīlējusi līdz pašai nāvei, kas tu
man uzticējusies! Savas tautas mīlestība bija man augstākā laime, mans cerības
spēks. Ardievu, mana tauta! Man tevis jāatstāj nu grūtā, bēdu pilnā godā. Kā tev
nu klāsies nākamībā? Kas to zina sacīt! Es citādi nezinu par tevi gādāt kā tevi
dieva gādāšanai pavēlēt. Pats visu varenais lai tevi sargā! Paliec tikai viņam
uzticīga un neatstāj viņa ceļus, tas ir, savus ticības ceļus! Tad tavi skauģi tev
nenieku padarīs... Ne vien caur savu pavadīšanu un asarām izrādi, ka tu esi mani
mīlējusi, bet arī caur saviem darbiem. Tēvu zemei grūti laiki, dēliem jāiet
palīgā! Strādā un atkal strādā, un lūdz dievu par palīgu, tā būs mana sirds
pēdējā vēlēšanās, to es tev lūdzu, to es tev pavēlu. Ardievu, mana dzīves
biedrene un mani bērniņi!... Līdz ar tevi raud mana tauta, un dievs, kas asaras skaita,
ne katru no jums neatstās - - -
Nu tad dusi saldi, mūsu Kalniņ, mūsu gādniek un kareivi! Kā tu mūsu tautai bijis
ozols, tā mēs ar neko cienīgāku nezinājām, kā ozola vaiņagu likt uz tava kapa.
«Kam tu lūzi, ozoliņi, vai nav koku lūzējiņu?» Dusi saldi, mūsu labdari! Tevi
pavada mūsu žēlabas, mūsu pateicības. Tauta latvju kamēr dzīvos, dzīvos Kalniņš.
Tu esi aizgājis, kur mīt, kas priekš tevis strādāja un cīnījās, mēs, tavu
piemiņu godādami, sniegsim rokas uz dūšīgu strādāšanu un gādāšanu tautas
druvā! Mēs tevim tava kapa malā solām tavās pēdās turēt uzticību, vienprātību,
mēs solām stipri stāvēt, kā tu to darīji, stipri stāvēt savā tēvu ticībā un
valodā. Tad dieva tēva roka, kas mūs piemeklējusi, mums pārvērtīsies par svētības
roku. Mēs arī dzīsimies tev palikt uzticīgi līdz nāvei, uzticīgi dieva vārdam
savos ticības ceļos un uzticīgi tavās pēdās, lai arī mēs varētu mantot dzīvības
kroni...»
Daudziem šie vārdi pagāja garām vienaldzīgi, bet Kārlis jutās it kā apkaunots, jo
viņš nevarēja tiem līdzi just.
Nemiers ar sevi un ar visu tikpat kā tārps sāka grauzt Kārļa sirdi. Viņš negribēja
labāk klausīties, novirzījās sānis, soļodams tālāk un tālāk starp kapu krustiem
ar vairāk vai mazāk zīmīgiem uzrakstiem. Bet maz viņš ko tur redzēja, jo viņa
domas kavējās citur.
«Tevi saprata un godāja, kas tevi gribēja pazīt, tevi pārprata un nievāja, kas tevi
nepazina...» Tas bija «Letonijas» delegāta runas kodols. Tīri labi teikts, un lielais
pulks ne domāt nedomā, uz ko tas zīmējas un kas ar to izteikts. Ne vien letoņi, arī
seloņi tā domā, it visi Latvijas ozoli, kas stāv pie viņa kapa malas. Ja vācieši
tikai īsti saprastu, ko viņi grib, tie viņus nenievātu, bet godātu. Priekš pirmo un
labāko stāvokļa nostiprināšanas tik vieni, kā otri ņēma palīgā it visu - ir
dievu, ir ticību, ir vienprātību, ir turēšanos pie veciem tikumiem. Šie vīri zina,
kas tautai vajadzīgs un kur viņi to vada.
Vajag jau tikai saprast! Jā, jā, viņš jau arī nebija svešinieks, viņš pazina
korporācijas principu. Viņš arī grib būt uzticīgs tam, ko uzņēmies, turēties pie
saviem biedriem un nerunāt vairāk, cik vajadzīgs. Ja jau vajadzēja būt aristokrātam,
tad arī viņš tāds bija. Bet smags bija tāds upuris. Bet labāk, ja aristokrāts būtu
līdz galam un tautai atklāti pasacītu: «Mēs tevi par sevis līdzīgu neturam. Mēs
strādājam pirmām kārtām priekš sevis un, ja mums iznāk laika un ir izdevīgi, tad
tikai priekš tevis!» Vajadzēja balstīties vienīgi uz saviem spēkiem. Bet, lūk, uz
tiem paļāvības laikam trūka.
Pie kapa atskanēja četrbalsīga dziesma. «Augšām aiz zvaigznēm, kad gaisma reiz
ausīs...» Bet arī tā viņam nenoderēja par apmierinājumu. Kā nemiera dzīts, viņš
devās nostāk un tālāk.
Starp krustu rindām tikai retus ļautiņus varēja ieraudzīt, visi bija tur kopā, kur
viņu kā melna nakts! Tur, kur kraujas vaiņagu kalni, kur mainās dziesmas ar runām.
Te viņš nejauši ieraudzīja nākam tāpat viņam pretim studentu Ernestu Sutumu. Savu
mironi tas jau pabāzis zem zemes un skatījās nicinoši apkārt uz greznajiem krustiem.
Viņi nevarēja vairs izvairīties sāņus, tiem vajadzēja satikties taisni krūtīs. Kas
attiecas uz Kārli, tad viņam nebija nekas pretim iepazīties ar šo savādo, bet
interesanto cilvēku tuvāk.
Tādēļ, pacēlis cepuri, viņš pirmais to jau pa gabalu sveicināja.
Otrs sveicinājumu gan saņēma, bet viņa vaigā varēja lasīt perfīdu smaidu un
apslēptu naidu.
«Nu, līguson, tautai jau atkal viens varens ozols ir lūzis!» tas graizīgā un
pārsmejošā balsī iesāka. «Noturējāt jau savu runu pie viņa kapa? Nu jau tauta
bārenīte, ko?...»
Visa viņa izturēšanās un valoda Kārli nejauki kaitināja. Tomēr viņš izteica
apmēram to pašu, ko Kārlis pie sevis juta, un tādēļ pēdējais, cik varēdams
mierīgi, atbildēja:
«Zaudējumu taču jūs nevarat noliegt! Mūsu labākais tautas dēls ir miris...»
«Skandināt, skandināt savu kokli, lai tauta raud un vaimanā,» Sutums nesaudzīgi
turpināja. «Visu mūžu priekš tautas cīnījies un strādājis. Bet es zinu vienu, kam
viņš ne par grasi laba nav darījis... Tas kāvās ar badu un trūkumu...»
Kārlis lēni satrūkās. «Tas, kura zārkam jūs gājāt pakaļ?»
«Jā!... Un es zinu simtiem tūkstošiem tādu... Bads un trūkums ir viņu pastāvīgs
viesis...»
«Kas tad tas par cilvēku bija, ko jūs pavadājāt?» Kārlis, neievērodams viņa aso
toni, mierīgi jautāja tālāk.
«Tas jums var būt vienaldzīgi!... Tautas pīlārs tas nebija, ozolu dēls arī ne...
Neraud tauta pēc viņa žēlas asaras... Tikai vienkāršs strādnieks fabrikā... Uz
kājām kļūms... Tādēļ krita ar visu nastu un vārīgi sadauzījās. Slims gulēja
bez darba. Un nomira gluži tāpat kā jūsu lielais ozols...»
Viņš ņēmās tik zaimojošā balsī, ka Kārlis beidzot uztraucās. «Kādēļ tad jūs
par visu varu gribiet noraut pīšļos lielā tautas vīra piemiņu?! Vai tad jūs viņa
nopelnus gribiet noliegt? Saprotams, ka it visiem viņš līdzēt nevarēja, visiem mēs
neviens nevaram līdzēt... Varbūt arī nelaiķis reiz redzējis labākas dienas...»
«Nekad viņš labas dienas neredzēja!» Sutums attrauca. «Tādi ļaudis nekad neredz
labas dienas. Savā augstākā ziedu laikā tas bija vīnūzī komijs. Košku viņu sauca,
ja gribiet zināt... Mana tēva draugs...»
«Ahā, - tā jau domāju!» Kārlis atvieglots uzelpoja. «Tad tā nav vienkārša
demonstrācija, ka sekojāt viņa zārkam? Bet tādēļ taču jums nevajag aizskart mūsu
tautas darbinieku. Iedomājaties, ka pats reiz strādāsat tautas druvā... Kā jums tas
patiks, ja cits par jums sacīs to pašu?...»
Otrs viņu tikai pārsmejoši uzlūkoja.
«Nelaiķa Kalniņš tāpat studējis Maskavā, tātad ir jūsu filistrs,» Kārlis
turpināja. «Jums jo vairāk vajag justies caur viņu godinātam, uzstāties pret citiem,
ja kāds viņa piemiņu gribētu zaimot...»
«Mums nav filistru, ne arī tautas pīlāru!» otrs atbrēca. «Starp mums un jums ir
dziļa plaisa. Mēs piederam tiem, kuriem nav nekā, kuriem nav tautības, nav
tēvijas...»
«Esam taču vienas tautas piederīgi,» Kārlis pastāvēja.
«Ko jūs uzmācaties ar savu tautu, ar saviem dižvīriem! Tie ir tautas ozoli, tie ir
saules dēli, tie ir varoņi... Nekas viņi nav...»
Viņa acīs pie tam uzliesmoja fanātiska naida uguns.
«Ja tas tā būtu,» Kārlis smaidīdams viņu uzlūkoja, «kādēļ tad šodien
tūkstošiem un atkal tūkstošiem ļaužu plūst pakaļ viņa zārkam? Ne tikvien
izglītotie, ne tikvien turīgie... Arī strādnieki, darbaļaudis, tauta visplašākā
nozīmē. Vai jūs domājat, ka viņa tik ļoti pieķertos savam izsūcējam un
muļķotājam?»
Tā jau bija taisni tā parādība, uz kuru otram pašam trūka atbildes, uz ko tas
varēja atbildēt tikai ar savām naidā zibsnošām acīm. «Tas jau, lūk, ir tas! Bet
tautai vajag acis atdarīt!... Tautai pašai savas tiesības vajag izkarot...»
«Strādnieki izšķir it labi, kas viņu draugs,» Kārlis, it kā neievērodams viņa
pretrunu, turpināja. «Protams, mūsu pienākums vēl vairāk rūpēties par viņiem,
vest viņus pie gaismas, tiem palīdzēt...»
«Tiem jūsu palīdzības nevajag!» otrs, it kā odzes dzelts, iesaucās. «Tie paši ar
saviem spēkiem izkaros savu nākamību - -»
«Zanders jau savā runā minēja, ka mums vajag sadoties rokas un strādāt priekš
tautas vairāk nekā līdz šim - -»
«Lieciet jūs strādniekus mierā!» otrs viņu pārtrauca. «Tiem nevajag jūsu
žēlastības, jūsu uzbāšanās. Mūsu ceļi šķiras... Brauciet savās eķipāžās,
mēs dimdošiem soļiem ejam pretim savai nākotnei.»
Kārlis neizprazdams viņu uzlūkoja. «Kā vēlaties!» viņš atmeta ar roku. «Jūs
taču ziniet, ka neesam tie cilvēki, kas uzbāžas...»
«Vismaz tiem ne, kam nav nekā, no kuriem nevar nopumpēt!» viņš ļauni nosmējās.
Kārlis nosarka un nobāla. «Vai dzirdiet!» viņš saslējās. «Jūs laikam to
attieciniet uz mūsu pēdējo apciemojumu pie Krauklīša kunga!»
«Fakts!» otrs viņam rādīja savus baltos zobus.
Kārlis uztraucās arvien vairāk. «Tas ir negodīgi, es - - es jūs izaicinu...»
«Ar rapieriem paukoties, ko?» Sutums zaimojoši nosmējās. «Es jūsu izaicinājumu
nepieņemu...»
«Ko?! Jūs atteicaties man dot gandarījumu?» Kārlis aiz dusmām drebēja. «Es jūs
piespiedīšu... Jūs esat plukata...»
Viņš juta, ka asinis tam vārījās dzīslās un rokas vīstījās dūrēs.
Otrs, kā rādījās, mazliet sarāvās. «Es jūsu izaicinājumu nepieņemu!» tas
kategoriski atbildēja. «Esmu pāri tādām viduslaiku muļķībām. Tā ir rupja dūres
vara, kulaks...»
«Jūs gļēvulis!» Kārlis mēroja viņu ar acīm.
«Jo labāk, ka ejam katrs savu ceļu!» otrs nobeidza sarunu. «Es kulakiem nepiekrītu,
bet ja man uzbruksat, jums tāpat atbildēšu... Sveiki!»
Viņš uzgrieza tam muguru un devās pa sāņu teku projām.
«Knubulis! Nožēlojams plebejs!» Kārlis nosauca viņam pakaļ.
«Līgas dēls!... Tautas svārbstiņš...» otrs ejot runāja.
Kārlim sirds dedza steigties tam pakaļ un iešaut reiz pa ausi. Bet tas būtu prasti,
plebejiski. «Ko lai ar tādu prastu kluci dara?»
Otrs neklausījās vairs un gāja tālāk, un Kārlis it kā sastindzis palika uz vietas.
Kādēļ tad šis cilvēks tāds spurīgs un uz viņu tā ieēdies? Viņš taču nemaz tik
slikti nedomāja un līdz zināmam mēram deva tam taisnību. Bet tas tikpat kā
ērkšķis, kā ērce... Kādēļ gan?!...
Ahā, nu viņš saprot!... Tas jau runāja par eķipāžu, un eķipāžā viņš sēdēja
Magonei blakām. Nabaga puisītis, greizsirdīgs!... Ak tu dievs tēvs, kādu to cilvēku
pasaulē nav?!... Ja tas zinātu, cik augstu viņš pār tādām lietām stāv! Nu lai, -
ja tam viņa nav vajadzīgs, viņam tā arī ne.
Labāk ies atpakaļ pie kapa, par tādām muļķībām jau ir domāt nav vērts. Viņš
gribēja būt tīri bezbēdīgs, bet tomēr sirds dziļumos tā pati nemierīgā balss ko
čukstēja, kam piebiedrojās vēl klāt aizskartas pašmīlības jūta. Kā šis cilvēks
drīkstēja viņu tā niecināt?
Pie kapa dziesmas jau izbeigušās, runas apklusušas. Lielā ļaužu drūzma jau puslīdz
nošķīrusies. Atlikušie apbrīnoja vaiņagu kalnu un lasīja uzrakstus uz vaiņagu
lentām. Starp neskaitāmiem greznākais tomēr bija Rīgas Latviešu biedrības ar
uzrakstu:
«Uz ežiņas galvu liku
Sargāt savu tēvu zemi.
Labāk manu galvu ņēma
Nekā manu tēvu zemi...»
Daži tautas vīri vēl šo to piezīmēja. «Jauki gan uzskatīt šādu pateicības un
goda zīmēm apbalvotu kapa kopiņu,» Kaudzītes Matīss nopūtās. «Ja vien varētum
aizmirst, ko viņš mums paņēmis, ko viņš zem savas segas mums apslēpis...»
No vēja pūstas, vaiņagu lentas ietrīcējās. Referents, izvilcis savu kabatas
grāmatiņu, tajā piezīmēja: «Vējiņš rotājas ar vaiņagu lentām kā bērns ar
mirušas mātes matiem, nesajēgdams, kas noticis, kas pazudis...»
Kārlis satikās atkal ar saviem pazīstamiem. Krauklītis tagad, no sava runas vīra
pienākuma svabads, varēja nu pats braukt līdzi sievai un meitai. Tas pateicās ļoti
jaunajiem cilvēkiem par kavalieru pakalpojumiem viņa sievai un meitai un viņus no šī
pienākuma līdz ar to atsvabināja. Lūdza tos vēl viņu apciemot, ko, protams, tie ar
pateicību pieņēma.
Turpretim Pudiķis Starpiņu mammai jau tā bija pieaudzis pie sirds, ka viņa to
uzaicināja viņas vēl tālāk pavadīt uz mājām. Jo eķipāžā jau bija četras
vietas un netraucēja ne ar ko, ka arī papa ņēma tur placi.
Saprotams, ka Pudiķis nebija lūdzams. Tur taču bija kāds magnēts, kas viņu vilka tik
cieti klāt. Pudiķis bija laimīgs: viņš no šī ceļojuma sev ļoti daudz ko
apsolīja!... Dzelzs jākaļ, kamēr karsta.
Kārlis ar Perlantu paņēma kādu fūrmani un brauca uz savām mājām saviem biedriem
nopakaļus. Ilgu laiku tie turējās kopā ar Starpiņu eķipāžu un no tālienes
saredzējās ar Pudiķi, Hertu un Starpiņu mammu. Tie meta šurp sveicinājumus,
smaidīja un māja. Pudiķis bija gailis kurvī...
Bet arvien lielāka un lielāka palika plaisma starp tiem un viņiem. Fūrmaņa
kleperītis nespēja rikšot līdzi straujajiem eķipāžas zirgiem. Beidzot laimīgie
izzuda no viņu acīm.
Kārlim nu atkal uzmācās rūgtās atmiņas. Viņš nevarēja notikušo paturēt viens
pie sevim, atstāstīja Perlantam sarunu ar Ernestu Sutumu un viņa dīvaino
izturēšanos. Nu gluži kas puicisks!
«Nu, ko tad tu ielaidies ar tādu!?» Perlants izbrīnījies jautāja. «Tādus cilvēkus
nemaz neievērot. Jo īstenībā: kas tev ar viņu par darīšanu?...»
«Kas attiecas uz tiem strādniekiem,» Kārlis domīgi sacīja, «tad tur viņam varbūt
arī sava daļa patiesības... Bet tādēļ viņam vēl nav tiesība apvainot mūsu tautas
svētumus un izturēties neķītri. Tādu gan pienākas pārmācīt...»
«Nav vērts!» Perlants atmeta ar roku. «Gandarījums mums jāprasa no tiem, kas pāri
mums, nevis no tiem, kas apakš mums... Veca paruna māca: jo s- min, jo s- smird...»
Ar to lieta priekš viņa bija izbeigta.