AUGUSTS DEGLAVS
RĪGA I I I
OTRĀ PUSE
Trīsdesmitā nodaļa
Varēja būt augusta beigas, kad Kārlis piegāja «Baltijas Vēstneša» redakcijā
pēc sava romāna pēdējā honorāra. Avīze patlaban bija kā iznākusi, bet priekšpuse
tai ar sēru malām, un saturs vēstīja: v e c a i s D ī r i ķ i s
m i r i s!
No nelaiķa brāļa Džona, kas vadīja avīzes saimniecisko daļu, Kārlis dabūja
tuvākas ziņas. Vecais Dīriķis pēdējās dienās pārvests no Ārensburgas uz
Zasulauka ūdensdziedniecību, bet tur nomiris. Esot jau apģērbts un nolikts uz miroņu
gultu, bet viss nācis tik piepeši, ka neesot vēl zārka. Arī Latviešu biedrības
runas vīru sapulce sanākšot vēl tikai šovakar, tātad nelaiķim šonakt jāpaliekot
vēl tur. Bet, lai nu tas negulētu viens kā koka gabals, tad būtu ļoti jauki, ka
Kārlis ar vietējiem pārdaugaviešiem sarīkotu pie viņa šonakt goda vakti. Arī
studenti par to jau runājuši, bet droši tas neesot zināms.
Tā Džons Kārlim lūdza, un viņš nevarēja atteikties. Pie tam viņš juta, ka,
neraugot uz visām domstarpībām, Dīriķis bija viņam viena no tuvākām personām.
Viņa laikrakstā tas bija izpelnījies savus pirmos rakstnieka piešus. Noliktā laikā
viņš ieradās Zasulauka ūdensdziedniecībā.
Līķis bija jau uzstādīts dziedniecības oranžērijā, guldīts skaisti dekorētā
gultnē. Nelaiķim apģērbti viņa jaunie svārki un ordenis pie krūtīm. Visapkārt tam
dedza sveces, un augu mājā svinīgs klusums. Bet studenti neradās, un Kārlis solo arī
negribēja vāķēt. Viņš tādēļ aizgāja pie kāda necik tālu dzīvojoša tautieša,
dzeltenā bodnieka P. Tas bija pazīstams kā darbinieks Jonatana biedrībā un
cīnītājs līdz ar Liekneju pret vāciešiem Hipotēku biedrībā. Viņš turēja šo
vīnūzi, ko tautas mute bija nokristījusi par «dzelteno bodi», tādēļ ka māja bija
dzeltenā krāsā. Tur tas sastapa vēl Zasulauka stacijas priekšnieku G. un tās pašas
stacijas telegrāfistu.
Neviens no tiem nebija Dīriķa piekritējs, bija pat ar viņu plēsušies, piemēram,
kases lietās, un Š. pat vēlāk izvērtās par sociāldemokrātu. Bet neviens no viņiem
neatsacījās, kad Kārlis tos uzaicināja doties uz dziedniecību un parādīt nelaiķim
pēdējo godu.
Četri vīri nosēdēja pie Dīriķa zārka un pārrunāja viņa darbus. Visi sajutās
cilvēcīgi, un nekāda tiesāšana nenotika. Katrs savu taisnību paturēja pie sevis.
Un, kad izrunāts bija viss, tad pātarus arī viņi neskaitīja. Trumpas līdzi bija,
sita preferansu līdz pāri saules lēktam. Vecais Dīriķis likās it kā smaidām, jo
tā vien bija tas pareizais! Arī viņš savā mūžā bija arvien labāk piesitis uz
dūzi nekā skaitījis pātarus. Reti omulīgi pavadītājiem paritēja nakts labā
saticībā ar mirēju.
Bet, kad tie gāja uz mājām, tad ārā bija tāds savāds piekvēpis gaiss, ka cilvēki
spļāva melnus putekļus kā rijā.
Tad nāves vēsts izplatījās pa visu Rīgu un pa visu tautu. Laikraksti darīja savu.
Rīgas Latviešu biedrība savu. Dīriķis zārkā tika pārvests uz «māmuļu», kur
zālē bija ierīkots katafalks, grezni dekorēts, un krāsnešu goda vaktis, tāpat kā
pie Kalniņa, Valdemāra, Baumaņa un citiem. Izvadīšanas dienā nebeidzamas runas,
neskaitāmas delegācijas un nepārredzami pavadītāju pulki! Sēru lentas, mūzikā un
karogi!...
Pēc tam dzīve ritēja atkal parasto gaitu.
Kārlis manīja, ka viņu arvien smagāk nospiež dzīves nasta. Viņa saimnieciskie
izdevumi auga augumā, bet ienākumi līdz ar romāna izbeigšanos katastrofiski
samazinājās. Jau tagad viņš ar visu šo romāna honorāru tikai ar mokām bija
varējis segt savas vajadzības, bet tas nu bija cauri, un ko nu?!... Otru tādu darbu tik
drīz radīt tas nevarēja iedomāties, pēc tam kad bija atdevis tik daudz no sevis
projām, ziedojis savas labākās sirdsasinis un jutās iekšēji tik tukšs, tik
izlaupīts, ka ilgi tam nebūs, ko dot. Viņš nāca pie bēdīga atraduma, ka pie
pastāvošām algām ar rakstniecību sevi uzturēt un vēl jo vairāk ģimeni ir kaut kas
neiedomājams! Savāda pasaule! Kritika viņu atzina, tauta slavēja un lasīja kā reti
kādu, tikai par viņa pārtiku neviens nerūpējās! Prasīja gan, cik burtlicim vajag
ieņemt, lai tas varētu dzīvot, prasīja arī, cik kučiera algai vajag būt lielai, lai
ar to varētu cauri nākt, tikai neviens neprasīja, cik rakstniekam vajag ieņemt, lai
tas no sava darba varētu dzīvot. Un taču pie mazliet labas gribas un pretimnākšanas
no izdevēju puses šis jautājums būtu it labi nokārtojams, tāpat kā pie citām
tautām.
Bet šie izdevēji, ko viņš bez rūgtuma nevarēja iedomāties, turējās cieti pie
līdzšinējā un ar visiem spēkiem centās piepaturēt līdzšinējo atalgošanas
kārtību. Savus grašus tie cieti aizpogoja savās kabatās, bet neskopojās ar
patriotiskiem un pamācošiem vārdiem. Agrākie tautas darbinieki rakstījuši aiz tautas
mīlestības, aiz patriotisma un nav nemaz slikti rakstījuši, tādēļ ka tiem
jāraksta. Cits viss tiem blakus lieta! Tagad rakstnieki par saviem darbiem jau saņemot
naudu un gribot pat no rakstīšanas dzīvot. Tie neesot vairs ideālisti, bet
profesionāli. Bet latviešu tauta esot tik maziņa, ka nevarot samaksāt un atalgot
rakstnieku profesiju, un iekš tam slēpjoties tā traģika! Lai taču palūkojoties uz
aktieriem un gleznotājiem, kuriem nemaz labāk neejot!
Var būt, ka tas tiesa, bet neviens cilvēks nevar un negrib tā tieši zemē ielīst.
Neviens negrib apkrist no kājām un palikt ceļmalā, bet lūko kaut ko darīt, lai savu
dzīvību vilktu. Vai nemest viņam rakstniecību un nepāriet uz citu arodu? Ja viņš
dzeju tik ļoti nemīlētu un tās citas vietas jau tā būtu dabūjamas?! Kā lai viņš
glābjas? Naudu uzpumpēt viņam arī lāgā vairs nebija iespējams, un, ja arī to
varētu, tad tomēr ar to nekas nebūtu līdzēts. Tas padarītu viņa stāvokli uz
priekšu vēl jo grūtāku.
Te viņš iegādājās, ka tam vēl pienākas mantojuma daļa no Ērgļiem. Viņš
tādēļ izbrauca uz Ērgļiem ar tēvu izrunāties, var būt, ka dabūs kādu daļu.
Ceļā uz laukiem tas iedomājās, cik labi būtu, ja viņš ar sievu un bērniem pa
vasaru varētu nodzīvot Ērgļos pie spēcīga lauku ēdiena, veselīgā gaisā. Viņa
mīļās memmītes gādībā! Zem citādiem apstākļiem tas būtu itin labi iespējams.
Bet tagad, cik viņš pazina savas memmītes uzskatus, tad viņš tai nemaz nedrīkstēja
minēt par saviem ģimenes apstākļiem. Ja viņa memmīte zinātu, ka viņas mīļais
dēliņš dzīvo nelaulājies ar paklīdušu sievu, sapinies ar to Plaušu padauzi, tā
būtu bijusi viņas nāve. No šī satricinošā atklājuma tam vajadzēja viņu pasargāt
un savus apstākļus viņai noslēpt.
Turpretim ar tēvu tas ir citādi. Tas ir vīrieša cilvēks, ar kuru var izrunāties
prātīgi, kurš varēs mierīgākām asinīm noklausīties viņa kļūmīgo likteni un to
saprast. Bet jau iepriekš viņš to nokodināja mātei par to neko nesacīt.
Tēvs arī, manāmi apmierināts, to visu noklausījās un sajuta it kā gandarījumu.
Pagājušo reizi dēls viņam bija tā kā pāraudzis pār galvu, tas sajutās pret viņu
tik maziņš, tik maziņš. Tagad nu viņa priekšā stāvēja tāpat cilvēks ar savām
vājībām un klizmām, un viņš vēl var noskatīties uz savu gudro dēlu kā no
augšienes. «Nemaz tā nav, kā dažreiz izrādās,» viņš pie sevis nodomāja.
Kārlis vēl aizrādīja, ka viņa apstākļi tādi, ka viņam daļa no mantojuma
nepieciešami vajadzīga.
«Slikti, pavisam slikti,» tēvs norūca un kratīja savu pīpi. «Nepadodas tā labība
vairs, un nemaksā arī vairs nepavisam! Ja jau tu nu pastāvi uz to, ka man vajag
maksāt, kas pie pagasta tiesas norakstīts, labi, - es gādāšu!... Pārdos kādu
barokli, kādu slaucamu govi, pietiks ar mazāk pavalga. Bet tad Teidori es uz Rīgu vairs
nevaru sūtīt študierēt... Neko darīt, lai stājas ārā un iet arklam pakaļ...»
To nu Kārlis nepavisam negribēja. Caur viņu brālim lai tiktu laupīta izglītība un
vēl augstskola, kurai pēc viņa atziņas tik liela nozīme! «Viņi nevar, viņi
nevar... Tāda atbilde vien it visiem!» viņš pie sevis rūgti nodomāja. «Bet nevienam
neienāk prātā: vai tad es varu?!...»
Viņš tēvam attēloja tuvāk savas vajadzības. «Divi bērni, sieva, uzkopēja, tās ir
četras mutes, kuras pastāvīgi kust. Drēbju lupatas arī katram savas vajadzīgs. Tad
gan vajag padomāt, - un vēl pilsētā, kur par visu jāskaita skaidra nauda.»
«Nu jā, vienam jau tā dzīve citāda, piespiedies, kur redzi!» tēvs piebalsoja. «Un
vēl pilsētā - saprotu, saprotu!... Nav nekāda laime mūsu dienās no tās precības...
Jā, kad vēl no sievas kas ienāk! Tu jau nu gan, dēls, esi nošāvies pavisam... Ja jau
viņa pie tā Viķilda nedzīvoja, vai tad viņa pie tevis dzīvos?»
«Tā ir mana darīšana!» Kārlis kaitināts iesaucās. «Tas taču bija mans goda
pienākums... Vai es pavisam citādi maz varēju? Kādi jums visiem te uzskati?! Kādēļ
tad viņai ar varu uzspieda Viķildu? Viņš pats to tagad atzīst...»
Tēvs noraustīja kamiešus, it kā sacīdams: «Kas man tur par daļu? Tu jau pats
dzīvosi ar viņu, ne cits... Ka viņa no sava vīra aizgājusi, to jau visa pasaule
zin...»
«Kādēļ jūs man nedevāt Ērgļus?» Kārlis atcirta. «Tad viņa nebūtu pie
Viķildas aizgājusi un arī viņu atstājusi. Viņa tūdaļ būtu kļuvusi mana sieva,
Ērgļu saimniece... Bet jums tur bija savi aprēķini!...»
Tas bija temats, par kuru vecais Ērglis labprāt nemīlēja runāt. Aizbildinādamies ar
nevaļu, tas sarunas pārtrauca. Un Kārlis arī taisījās atpakaļceļā.
Māmulīte gan nožēloja, ka viņš tik ātri brauc projām un nepaliek kādas dienas
ilgāk. Viņa to ļoti nopaijāja tāpat kā agrāk, deva tam arī līdzi labu ciema
kukuli. Sviesta cibu, pāris siera rituļu. Tāpat kā agrāk, lai gan viņa atvestais
ciema kukulis šoreiz bija pavisam niecīgs. Un tēvs atkal pats pavadīja viņu uz
staciju. Šķiroties viņš tam iespieda divdesmit piecus rubļus saujā. «Še, vairāk
nevaru, ja nu tu gribi, lai to Teidori vēl tālāk sūtu! Varētu jau arī varbūt
citādi pie to vienu tev palīdzēt, ja tev būtu skaidra māja. Kad mēs Teidori nodotu
pie tevis kostē? Visu to, ko mēs dodam, jau viens nevar noēst, paliktu pāri citam
arī!... Bet tev jau nav skaidras tās būšanas...»
Kārlis atvadoties atmeta vēsi ar roku: «Nu jā, jā... Dariet, kā gribiet...»
* * *
Sezona atkal bija sākusies. Kārlis un Lūce, lai nopelnītu kādu kapeiku, apmeklēja
čakli visus «skatuves mēģinājumus» un «dziedāšanas proves», kādas vien bija
noliktas. Kā viņi lielu neko nevar gaust, to viņi it labi zināja, bet cerēja, ka
honorāri šoreiz tiks izdalīti taisnīgāk.
Dīriķa nāve, cik manāms, bija atstājusi lielu iespaidu, it sevišķi uz teātra
direktoru Rode-Ēbelingu. Tas bija zaudējis savu drošo balstu un dzīvoja tagad
neziņā. Pēc veca paraduma tas gan vēl palamājās un palādējās arī, bet bez
sevišķa «šneida», ļāva aktieriem dažreiz darīt, kā viņi grib, un neievēroja
viņu grēkus. Uz sodīšanu arī vairs nebija tik ātrs kā agrāk un, ja sodīja, tad
tikai visnepieciešamākos gadījumos. Ar vārdu sakot, tas bija ļoti politisks un
izsargājās iestigt ar aktieriem kādos konfliktos. Viņš noprata, ka viņa stāvoklis
nav vairs drošs.
Tikai ar Duburu tam nekādi nebija iespējams sadzīvot. Tas bija pārāk nervozs un
runāja pastāvīgi par algu paaugstināšanu. Teātra komiteja jaunai sezonai sāka līgt
aktierus un bija uzdevusi direktoram apjautāties pēc viņu prasībām. Rode-Ēbelings to
paziņoja aktieriem un uzņēma katra prasības rakstiski, lai varētu tās komisijai
priekšā celt. Tas ir, viņš jau nevarot sacīt, vai komisija viņu prasījumus
pieņemšot, bet katrs lai uzdod, ko viņš grib. Duburs gribēja piecdesmit rubļus
mēnesī, kas esot viņa conditio sine qua non!
«Also Sie fordern monatlich fünfzig Rubel?» Ēbelings ar manāmu uztraukumu atzīmēja.
(Tātad jūs prasāt mēnesī piecdesmit rubļus?)
«Ja, - aber darf man das auch tun?!» Duburs asi ieminējās. (Jā, bet vai to arī
drīkst?)
«Ih nu, komische Frage!» direktors saviebies iesaucās. «Gewis darf man das, das
Komitee darf aber auch akzeptieren oder nicht...» (Ī, nu, jocīgs jautājums! Zināms,
ka drīkst, bet arī komiteja drīkst pieņemt vai ne...)
«Aber ich möchte ihre Meinung hören, ob es mir auch zukommt,» Duburs dzēlīgi
turpināja. (Bet es gribētu dzirdēt arī jūsu domas, vai man tas pienākas.)
«In dieser Frage habe ich überhaupt keine Meinung,» direktors attrauca. «Ich bin der
artistischer Leiter und habe mit wirtschaftlichen Fragen nicht zu tun!» (Šinī
jautājumā man nav nekādu domu. Esmu mākslinieciskais vadītājs, un man ar
saimnieciskiem jautājumiem nav nekādu darīšanu!)
Uz to Duburs iejautājās, vai tie piecdesmit rubļi, ko tas piezīmējis, ietilpst
saimnieciskā vai artistiskā jautājumā.
«Atstāju šo jautājumu neatbildētu,» Ēbelings strupi nobeidza sarunu.
Tad tie stājās pie saviem dienas darbiem un pārrunāja, ka drīzumā būtu jāuzved
kāds viencēliens, kurā arī Duburam būtu loma.
Duburs atbildēja, ka viņš šo lomu nepazīstot: jo tāda viņam nekad neesot bijusi.
«Viņa jums ir «jā» bijusi,» direktors uztraucās.
«Man viņa nav bijusi!» Duburs pastāvēja.
«Jā!» direktors paaugstinātā balsī sauca.
«Nē!» Duburs sauca vēl augstāk.
«Jā!» direktors diktāk un augstāk.
«Nē!» Duburs viņu pārtrumpoja vēl augstāk.
«Jā!» direktors, saņēmis visus spēkus, kāpj vēl augstāk.
«Nē!» Duburs vēl skaļāk nobeidz ar augsto «e».
Nu direktoram vairs nebija, kur tālāk iet, jo vēl augstāk un skaļāk tas nespēja.
«Die Probe ist aufgehoben!» tas pasludināja un aizgāja.
Šis gadījums nepalika bez sekām. Ēbelings sodīja Duburu ar to visaugstāko soda
mēru, ko pielaida viņa amata vara, proti, ar ceturtdaļas mēnešalgas atvilkumu. Bet
saviem paziņām tas sūrojās, ka tas neko nelīdzēšot, jo Duburs ne ar kādu naudas
sodu neesot savaldāms. Viņš vairs nezinot, ko ar šo cilvēku iesākt!
Bet šoreiz Duburs sodu tā bez ierunas vis nepieņēma, bet pārsūdzēja pie komitejas.
Tā sprieda ilgi un pamatīgi, bet izdeva tomēr galu galā direktoram taisnību. Tad
Duburs no Latviešu teātra izstāja.
Viņš bija nācis uz domām nodibināt Rīgā blakus teātri. Uz to viņu pamudināja
Ādolfa Alunāna piemērs, kurš pēc savas atstāšanās no Latviešu teātra arī
sarīkoja Rīgā izrādes. Pēc tam kad bijušais Latviešu teātra aktieris Jurjānu
Andrejs bija uzņēmies saimniecisko vadību, tās bija kupli apmeklētas un deva labus
panākumus. Kā noderīgu vietu šim nolūkam Duburs bija izraudzījies Vācu amatnieku
biedrību. Viņš bija runājis arī ar «Dienas Lapas» un bankas kungiem, kas bija
piesolījuši viņam naudas pabalstu un priekš pirmās izrādes izdevumiem rezervējuši
jau trīssimt rubļu.
«Tie vīri ir labi, tos tikai vajag prast izlietot!» Duburs lielījās. Un, tā kā
viņš bija vēl sarakstījis kādu lugu «Pie nabadzības sliekšņa», tad viņš no
sava nodoma vairs nebija atturams. Viņam bija daudz draugu un paziņu starp Jelgavas
aktieriem, kas viņam bija piesolījuši spēlēt par velti, un arī Lūcei bija
jāuzņemas loma. Zāli tas nolīga diezgan lēti un vēl uz pirmajiem svētkiem, tā ka
varēja cerēt - apmeklētāju būs milzums.
Izrādījās, ka priekš lietas gan iekustināti «Dienas Lapas» galvenie vīri, bet ne
masas, kas aiz «Dienas Lapas» stāv. Ieradās jau visi smuki un godīgi uz izrādi:
Pūcītis ar savu kundzi, Olufejevs ar savu un citi. Bet citādi, neraugot uz pirmo
Lieldienu, zāle pavisam reta. Aplausi arī ļoti vidēji un konvencionāli.
Duburs, kā varēja redzēt, par šādu iznākumu bija ļoti notriekts un ilgi vairs
nedomāja par jaunas izrādes sarīkošanu. Arī uz laukiem un citās pilsētās, kur tas
uzstājās ar patstāvīgiem koncertiem un izrādēm, tam gāja diezgan plāni. Vēlāk
izrādījās, ka visizdevīgāk pieturēties pie šādas taktikas: labāk lai rīko lauku
biedrības un uzaicina viņu un citus spēkus par noteiktu honorāru. Tam nebija vairs
nekādas rūpes par izrādes sarīkošanu, un tas, kas solīts, bija drošs. Arī publikas
bija diezgan, piekrišana liela un aplausu, cik vajag!
Bet arī Rode-Ēbelings pie Latviešu teātra viņu ilgi vairs nepārdzīvoja, jo viņš,
kā pats izsacījās, nevarēja ilgi izturēt neziņas stāvokli. Bez tam arī viņa soda
gadi pie «Bühnengenossenschaft'es» bija izbeigušies, tā ka viņu vairs nekas
nekavēja atgriezties atpakaļ uz «fāterlandi» un pieņemt vietu pie katra vācu
teātra. Lai gan viņš savu vietu vēl nebija atteicis, arī viņam tā nebija atteikta,
tad taču neatlaidīgi gāja baumas par direktora maiņu. Ka Ēbelings vairs nebūs, tas
visiem likās skaidrs, bet, kas būs jaunais direktors, par to, lūk, visi galvas
lauzīja.
Kārlis ieradās «Baltijas Vēstnesī» pie Krūma. Tas viņam stādīja priekšā
padruknu jaunu cilvēku kuplām, brūnām ūsām un vaļsirdīgu, smaidošu skatienu.
Fricis Kārkluvalks, «Baltijas Vēstneša» jaunais redaktors vai, labāk sakot,
līdzredaktors. Tā kā Vēberam bija vēl otra avīze un uz laukiem mājas, tad viņš
«Baltijas Vēstnesim» varēja ziedoties tikai trīs dienas nedēļā. Otras trīs
rīkojās Kārkluvalks. Par to viņš atkal tās trīs dienas, kad Vēbers strādā, ir
brīvs un tam nav jānāk uz redakciju. Tā viņi patlaban bija nolīguši.
Arī Krūms Kārkluvalku tikai tagad pirmo reizi vaigā redzēja, lai gan viņu sen jau
cienīja un vēlējās ar viņu kopā sadzert šņapstu. Cienīja viņš to tekoša stila
dēļ, jo Kārkluvalka iesūtīto rakstu korektūru viņam bija tik viegli lasīt, ka
viņš sajuta tīri svētdienu. Tā kā viņš neprasīja domu, bet tikai veikli
sakārtotus teikumus, tad Kārkluvalks, pēc viņa ieskatiem, bija viens no latviešu
ģēnijiem, par kādu tas viņu stādīja arī Kārlim priekšā.
Kārkluvalks atkal savukārt priecājās iepazīties vaigu vaigā ar rakstnieku, kurš
vispār atzīts un kura darbus tas tik daudz lasījis. Viņš tādēļ uzaicināja Kārli
līdzi uz «māmuļu», kur vēl citi biedri no Tērbatas iebraukuši.
Tur viņi sastapa Plutu Vili (vēlāk Olavs), mag. Birzmani un citus. Visi
«pagodinājās» iepazīties ar ievērojamo latviešu rakstnieku, kuru vēl nepazina.
Birzmanis patlaban ēda paprika šniceli (ko tas ļoti mīlēja), noslaucīja ātri ar
salveti muti un spieda Kārlim sirsnīgi roku. «Tas ir labi, tas ir labi, rakstnieka
kungs, uz priekšu tās lietas ies citādi! Mēs, letoņi, par to gādāsim. Iejauksimies
vairāk Latviešu biedrības dzīvē un teātra vadībā. Plutu Vilis ir jau ievēlēts
teātra komisijā, un es patlaban tieku kooptēts. It visu mēs izrādīsim, ko latviešu
rakstnieki sarakstīs, un gādāsim arī, ka tie pēc iespējas tiek labi atalgoti...»
«Tas jau ļoti iepriecinoši,» Kārlis atbildēja. «Latviešu rakstnieku materiālais
stāvoklis šimbrīžam patiešām fragmentārisks.»
«Nu būs citādi!» Birzmanis ķērās klāt atkal pie savas paprika šniceles. «Mēs,
letoņi, ieskatām rakstniekus par saviem cilvēkiem un izlietosim visu savu iespaidu, lai
uzlabotu viņu stāvokli. Mēs te, Rīgā, nometušies lielākā skaitā, un mūsu
iespaids biedrībā būs stipri jūtams. Visas tās lugas, kuras līdz šim nav
izrādītas, tagad tiks uzvestas. Vai jūs esat ko dzirdējuši par kādu iesūtītu lugu
«Vaidelote»?»
«Tā pa ausu galam,» Kārlis atbildēja. «Reiz Dīriķis izteicās, ka to nevarot
izrādīt tehnisku neiespējamību dēļ un arī cenzors to strīpošot. Veca pagānu
ticība tur esot nostādīta augstāk nekā kristīgā ticība,» viņš vēl smiedamies
piebilda.
«Maza vaina!» Birzmanis attrauca. «Kas attiecas uz cenzoru, tad tās vietas it viegli
var pārtaisīt. Un tehnisko līdzekļu dēļ? Na, - un kādas lugas vēl nav izrādītas!
Protams, tas maksā drusku naudu, un mūsu teātra komisijas locekļi ļoti baidās no
izdevumiem. Bet šinī punktā es esmu uz miera vajadzīgo naudu izlikt vai atlīdzināt
tos zaudējumus, ja izrādes patiešām nesegtu izdevumus.»
Še jāpiemin, ka Latviešu biedrībā jau strādāja II Rīgas krājaizdevu biedrība
letoņiem par jo lielu svētību un atvieglinājumu kredīta lietās. Jo tagad par viņu
kredītu vairs nebija noteicēji Pūcītis, Bisnieks un Olufejevs, bet pašu biedrības
pīlāri un filistri. Ja tikai «pašu cilvēkam» bija kāda laba ideja vai drošs
uzņēmums, to varēja it labi realizēt. Tā Birzmanis, kurš bija farmakoloģijas
maģistrs, ar II Rīgas krājaizdevu biedrības kredītu atvēra Rīgā lielu aptieku
preču magazīnu, kura drīzi kļuva populāra visā tautā.
«Un kas tas lielākais,» maģistrs turpināja, «lugu ir sarakstījusi sieviete zem
pieņemta vārda Aspazija. Vai ziniet, tā ir liela sieviete! Kas tur par vārdiem,
tēliem un lāstiem! Tā kas latviešu rakstniecībā vēl nav bijis! Zināms, luga ir
jāpārstrādā, tā viņu izrādīt nevar! Bet es rakstnieci pie tam piedabūšu...»
«Jūs viņu pazīstiet?» Kārlis jautāja. «Esmu kaut ko par viņu dzirdējis...»
«Viņa mani apciemoja,» Birzmanis paskaidroja. «Es jums saku, tā ir liela sieviete!
Gan arī tai personīgi piedzīvojumi - no vīra caurgājusi... Mazs defekts, protams (uz
ko Kārlis viegli nosarka), bet lielās dzejas dāvanas atsver visu. Visā drīzumā jums
būs izdevība iepazīties ar viņas poēmu «Saules meita». Tur tādas gleznas,
izteiksme un drosme, ka mēs, latvieši, varam būt lepni uz to. Drīz šo poēmu jūs
varēsat lasīt «Austrumā». Jā, Ērgļa kungs, jums ceļas ievērojama konkurente.»
«Tas nekas!» Kārlis attrauca. «Jo vairāk darbinieku, jo labāk. Latviešu
rakstniecība jau ir vēl tik neiztaisīta un tukša...»
Kamēr maģistrs piegrieza vērību atkal savai paprikai, Kārlim otrā pusē piesēdās
Plutu Vilis, pēc savas dabas rāms un apdomīgs, kurš runājot izteica drīzāk vārdu
par maz nekā par daudz. «Jums taisnība,» tas sacīja, «latviešiem patiešām vēl
maz rakstnieku un vēl mazāk labu rakstnieku. Uz katriem simts cilvēkiem vajadzētu
nākt vienam rakstniekam, tikai tad mēs nodrošināsim savu kultūru.»
«Tikai vajadzētu painteresēties arī par to, no kā lai tie rakstnieki dzīvo,»
Kārlis rūgti piebilda. «Citādi mēs pavairosim tikai savu proletāriešu armiju...»
«Protams, ka arī par to ir jāgādā,» Vilis atteica. «Tādēļ lietām vairs nevar
atļaut iet to gaitu kā līdz šim. Mēs, letoņi, kā jau maģistrs jums stāstīja,
uzsāksim jaunu virzienu. Tagad mēs te, Rīgā, esam diezgan lielā skaitā un arī pats
biedrības priekšnieks ir mūsu. Mūsu vecākie filistri gan diemžēl ierūsējuši.
Esmu Rīgā jau gandrīz gadu un esmu diezgan noskatījies. Dzīvoju pie Mikentāliem un
redzu, cik tās tautības ir mūsu večiem viņu privātā un māju dzīvē. Jā,
biedrībā, te jau viņi runā diezgan smuki, arī darbinieki viņi ir lieli, ja
neattiecas uz lielo, melno darbu. Bet māju viesībās - es varu to teikt par Mikentāliem
- tiek ielūgti vācieši vien. Ja tur kāds rets latvietis iemaldās, tad tas ir tikpat
kā baltais zvirbulis!... Un tautai pati cienīgā parādās tikai augstās svētku
dienās. «Man muß sich doch mal dem Volke zeigen...»»
«Vai tas var būt?!» Kārlis neticīgi iesaucās. «Advokāts Mikentāls taču viens no
dedzīgākiem latviešu patriotiem.»
«Viņš tur nekā nevar darīt, viņa pati velk uz vācu pusi,» Plute paskaidroja.
«Viņš ir nelaimīgs vīrs, es viņa ādā nelīstu! Ne viņš, bet viņa ir tas kungs
mājās, kur valda pilnīgi vācu gars. Un tā tas ir dažam labam! Mēs uz to darīsim
savu iespaidu. No latviešu inteliģences un turīgām aprindām mēs asimilēsim visas
spices, noņemsim, tā sakot, to kreimu... Bet tādas mājas mēs boikotēsim...»
Viņš apklusa, un viņu uzmanība piegriezās Fr. Kārkluvalkam, kurš biedriem lasīja
priekšā savu dundzeniski cerēto dzejoli «Siena laikā».
«Sanāk visi, puišķen, meiten,
Nu tik šourp pie sienkraušen.
Darbs diev' sveitib' mums ir teitan,
Barā liksmib' vien mūs dzen!
Teč', tu a', Peč, tu re',
Mazjān, kraps,
Sacērt laps,
Tad mēs ar drīz galā taps.» utt.
Dzejolim bija vairāk pantu, un tas sacēla uz brīdi lielu jautrību, tā ka visi citi
runas pavedieni apklusa.
«Vai ziniet, Ērgļa kungs, kādēļ man jūsu stāsti patīk un kādēļ tie paceļas
pār dažu labu citu?» Plute atkal iesāka, kad kņada bija apklususi. «Jūsu varoņiem
piemīt tā saucamais tikumiskais nervs, tie ir sirds cilvēki ar ētisku kodolu un
tādēļ simpātiski un var noderēt par paraugu. Un tas ir vairāk nekā augstas, gudras
domas. Jo arī rakstos stāv: «Kaut mēs arī runātu eņģeļu mēlēs, bet mums tas
trūktu, mēs būtu tikai skanīgs varš un zvanīgs zvārgulis...»»
«Pateicos par atzinību!» Kārlis atbildēja. «Es gan pavisam par to neesmu domājis
vai arī mēģinājis iepīt savos darbos kādu morāli.»
«Tad jums tas ir iznācis sirds vientiesībā un neapzinoties, kas daudz vairāk
vērts,» Vilis apstiprināja. «Strādājat tikai tādā virzienā tālāk, un jūsu
darbi mūžam nevītīs... Es tikai to jums varu sacīt, ka jūs tiksiet podestēti. Jūs
un varbūt arī Aleksandrs Freimanis...»
Kārlis beidzamo lāgā neizprata, bet viņš nejautāja, kas ar to domāts, jo negribēja
tālāk šinī jautājumā ieiet. Var būt, ka Plutu Vilis zināja, ka viņš no Selonijas
izslēgts, un «podestēt» nozīmēja, ka viņi tam pasniegs Letonijas krāsas? Bet
varbūt tie bija izraudzījuši viņu par Latviešu teātra direktoru un Freimani par
pirmo režisoru? Bet šādu posteni viņš nekad nebūtu pieņēmis.
Viņš tādēļ pārgāja uz teātra jautājumu. «Kādas reformas jūs te esat
nodomājuši? Un vai ir sagaidāma direktora maiņa?»
«Ka Rode-Ēbelings vairs nebūs, tas ir jau drošs,» Plute atbildēja. «Kas būs
jaunais, tas vēl nav zināms, bet es domāju, ka tāds radīsies. Un reformas - nu, par
tām jāpadomā...»
«Vai esat arī domājuši par atalgošanas un darba dalīšanas kārtību?» Kārlis
jautāja. «Tā jau pavisam nedabīga un netaisna. Direktors tiek atalgots puslīdz lepni,
bet pirmie aktieri nekad no tās bada algas nevar dzīvot, ja tie blakus teātrim negrib
piekopt vēl kādu citu amatu. Tāpat viņi netiek pie darba un nevar pietiekoši
attīstīt savas spējas, kas kavē teātra attīstību. Es par to gribu rakstīt avīzēs
un lietu atklāti pārrunāt...»
«Tas nebūtu slikti!» Plute atteica. «Ir jādzird visādas domas, ja grib notvert
pareizo...»
Tā, pārrunājuši vienu otru lietu, viņi izšķīrās, jo Kārlim nebija ilgāk laika.
Viņam par visu svarīgākais tagad izvirzījās teātra direktora jautājums, par ko
viņš apņēmās nākt klajā ar garāku rakstu.
«Mīļā Lūcij!» tas, pārnācis mājās, aprunājās ar savu dzīvesbiedreni. «Kurš
no latviešu aktieriem būtu tas cienīgākais ieņemt Ēbelinga vietu par latviešu
teātra direktoru?»
«Nu, tikai Duburs!» viņa pēc īsas pārdomas sacīja. «Tas ir no visiem mūsu
aktieriem tas spējīgākais un inteliģentākais!»
«Mūsu domas pilnīgi sakrīt!» Kārlis apstiprināja. «Es domāju, ka tās būs arī
vispārības domas. Mums viņš sevišķi nemaz nav jāieteic, jo konkurences izrādes jau
pašas pierādīs, kurš tas īstais...»
Viņš bija tai pārliecībā, ka valdīs atkal tā pati direktora pieņemšanas
kārtība, kāda bija, kad piestāja Rode-Ēbelings.
Viņš ķērās pie darba un rakstīja, ka algu izdalīšanas kārtība ir nepareiza.
Vienīgi labi nostādīts ir direktors, bet aktierus, kuri dabū tikai labu kabatas naudu,
ar to ciešāk nevar pie teātra saistīt. Tie ir spiesti pieņemt blakus nodarbošanās
un tā izšķiež citur savu teātrim tik ļoti vajadzīgo enerģiju. Protams, direktora
cietā alga arī nav daudz lielāka, bet viņam bez tās vēl tiek piešķirti piecpadsmit
procenti no skaidrā atlikuma, bet aktieriem tādu procentu nav. Labi apmeklētas
izrādes, piemēram, pa svētku laiku, dod direktoram simts un vairāk rubļu tantjēma,
un visvājākā darba dienas izrāde dod ne mazāk par divdesmit pieciem rubļiem. Galu
galā pa visu sezonu procentu salasās trīstūkstoš līdz četrtūkstoš rubļu, kamēr,
maksājot skaidrā algā, direktors būtu atalgots ar divtūkstoš līdz divarpustūkstoš
rubļiem sezonā. Pārējā nauda tad paliktu aktieriem, kurus varētu ciešāk pie
teātra saistīt.
Direktora procenti tiek attaisnoti ar to, ka viņš ar tiem ieinteresēts pie izrāžu
pacelšanas. Ir novērots tomēr, ka izrādes caur šo sistēmu var arī ciest. Jo, tā
kā kostīmi un rekvizīti tiek skaitīti pie dienas izdevumiem, direktors ieinteresēts
izvairīties no tādiem izdevumiem vai arī tos vismaz sašaurināt līdz minimumam, lai
neciestu viņa procenti. Daža laba luga caur to tiek nepietiekoši ietērpta, daža laba,
kura prasa labāku tērpu, tādēļ vien atbīdīta no repertuāra. Tātad tik no
artistiskā, kā arī morāliskā viedokļa lieta prasa, lai to nostāda uz citādiem
pamatiem. Jo galu galā teātris taču nav veikals, bet mākslas iestāde. Mākslas
intereses tādēļ stādāmas pār visu.
Tāpat jāgroza arī teātra darba dalīšanas kārtība. Aktieriem nepieciešami jādod
priekšstāvniecība teātra komisijā, tā ka lai arī viņi var spriest līdzi par
teātra likteni. Netaisni ir, ka teātra komisijā var sēdēt it visādu arodu ļaudis,
kas dažreiz tālu no teātra lietas nost. Tikai tā profesija, kura ar teātra mākslu
tieši nodarbojas, nekā nevar sacīt. Lietpratējs caur to nodots nelietpratēja
aizgādībā. Tāpat nedabīgi ir, ka mums ir vienīgais režisors direktors, kuram pat
palīga nav. Režisoru mums vajag vairāk, lai aktieri varētu savas spējas attīstīt
arī šinī laukā un specializēties. Tagad ikviens tēlojums var parādīties uz
skatuves tikai tādā formā, kā direktors to atzīst par pareizu. Bet ir vēl arī citi
ceļi, kas ved uz Romu. Citi režisori katrā ziņā pēc savas individualitātes no viņa
nošķirtos, pie teātra attīstītos daudzpusība, un ikviens lūkotu piemēroties
vislabāk savai individualitātei. Tas būtu liels solis uz priekšu.
Dažreiz ļoti grūti sašaurināt algu un grozīt kārtību, jo vadošās personas to var
ieskatīt par apvainojumu un viņu nopelnu neatzīšanu. Tagad turpretim, notiekot
direkcijas maiņai, ir tāds laimīgs moments, ka iespējamas visplašākās un
visdziļākās reformas. Ne uz vienu te nav jāņem atskats, neviens te nevar justies
apvainots vai atbīdīts. Te lietu var izšķirt no tīrā lietderības viedokļa.
Tādēļ žigli pie darba, lai radām jaunu teātra kārtību. Un tā joprojām, un tā
joprojām.
Viņš deva savu rakstu izlasīt arī dažiem no pirmajiem skatuves spēkiem, un tie bija
sajūsmināti. Tas sacelšot sensāciju. Tad viņš to nonesa «Baltijas Vēstneša»
redaktoram Vēberam.
Tas to izskatīja cauri un arī atzina par ļoti lietišķu. Sevišķi viņa proponētās
konkurences izrādes būtu ļoti vietā. Bet, tā kā komisija jau esot pieņēmusi jaunu
direktoru uz pastāvošiem nosacījumiem, tad raksts nākot par vēlu un viņa
nodrukāšana nesasniegtu nolūku.
«Ko, ir jau ievēlēts?» Kārlis tīri satrūcies iesaucās, uz ko Vēbers pasniedza
viņam šīsdienas «Baltijas Vēstneša» numuru. Tur vietējā nodaļā bija paziņots,
ka teātra komisija savā vakarējā sēdē par Latviešu teātra direktoru nākamai
sezonai pieņēmusi Pēteri Ozoliņu, kurš Drēzdenē izglītojies dramatiskos kursos.
Par Duburu nebija minēts ne vārds?! Kas? Vai tad konkurences izrādes nemaz netiks
pielaistas? Nekāda sacenšanās?
«Bet tas taču nav pareizi!» tas iesaucās. «Kādēļ tad tik ātri steigt? Kur tad ir
tie pierādījumi, ka Ozoliņš taisni spējīgākais un noderīgākais teātra vadonis?
Es domāju, ka lieta būtu atklāti iztirzājama un tādēļ mans raksts būtu īsti
vietā.»
«Žēl, ka tas nav nodrukāts agrāk,» Vēbers sacīja. «Tagad tas uz komisijas lēmumu
nevar atstāt nekādu iespaidu. Pēc tam kad viņa jau izšķīrusies, nākt ar to klajā
būtu tikai lietas jaukšana. Jo teātra komisija galu galā ir atbildīga un var
rīkoties, kā tai vislabāk izrādās par pareizu. Viņa var pielaist konkurenci un
iztikt arī bez tās. Es tādēļ gan būtu pretī šī raksta nodrukāšanai tagad
«Baltijas Vēstnesī».»
To teikdams, viņš pasniedza Kārlim rakstu atpakaļ. Tā bija pirmā reize, kad viņam
no «Baltijas Vēstneša» tika atraidīts kāds raksts.
Atvadījies viņš devās projām, nemaz lāgā nevarēdams apķert, kas noticis. Nejauši
tas uz ielas sastapa Duburu un stāstīja tam visu notikušo - par savu rakstu, Ozoliņa
ievēlēšanu un ka to lietu vairs nemaz negrib pārrunāt un ar mākslīgiem līdzekļiem
atstumj viņu (Duburu) no teātra vadības.
Bet Duburs pret visu to bija gluži vienaldzīgs. Ieskatījies viņa rakstā, tas
atbildēja, ka tas jau ir itin labs, bet zem tiem apstākļiem, kādi viņam tagad, tas
nemaz nedomā pieņemt Latviešu teātra direktora amatu. Viņam ir radies labvēlis -
fabrikants Augusts Dombrovskis. Tas viņam izmaksā kārtīgi piecdesmit rubļu mēneša
naudas, kamēr vien tas papildina savu māksliniecisko izglītību. Viņš tādēļ
nodomājis likties uz sava indivīda izkopšanu un ņemšot pie kāda no slavenākiem
pilsētas vācu teātra spēkiem stundas, lai iegūtu pilnīgi māksliniecisku un
arodniecisku pamatu. Viņš griezies pie paša direktora Marteršteiga, bet tas viņam
ieteicis pirmo raksturu lomu tēlotāju Ekelmani. «Un tad tu redzēsi, kad es tad atkal
uzstāšos kādā lomā!... Tas būs pavisam kas cits!...»
«Ja tu negribi, tā jau būtu tava darīšana!» Kārlis attrauca. «Tu jau varēji
atteikties no piedāvājuma, bet viņiem ar šo piedāvājumu vajadzēja nākt... Es
patiešām tos kungus nesaprotu, kā viņi varēja vienīgi Ozoliņu redzēt, bet tevi
neredzēt! Tu arvien esi tēlojis galvenās, viņš tikai otrās šķiras lomas. Tu esi
sarakstījis pāris teātra lugu. Lai kritiķi par tām kā spriestu, bet Ozoliņš nav
sarakstījis nevienas. Ka viņš bijis ārzemēs un ņēmis dramatiskus kursus, tas viņam
būtu tas «plus». Bet arī tu ņem kursus tepat iekšzemēs, un tad jau konkurence gan
būtu izrādījusi, kurš pārāks.»
«Ē, ar tām ārzemēm un kursiem!» Duburs atmeta ironiski ar roku. «Vācijā labu
aktieru ir tik daudz, ka ar tiem var cūkas barot. Ja jau kursi viņam ko lielu būtu
devuši, tad jau mēs arī par viņu ko dzirdētu. Ka viņš Mecē debitējis vai pat
angažēts, par to gan lasījām, bet vairāk arī neko. Man pat tādas ziņas, ka viņš
teātri pavisam atmetis un strādājot Minhenē kādā alus brūzī...»
«Nu, tāpēc!» Kārlis piebilda. «Kāds pamats tad komisijas kungiem taisni viņu
protežēt?»
«Ak, tu nesaproti!» Duburs attrauca. «Tur gan kādam interese būs. Esmu tā kā pa
ausu galam dzirdējis, ka kolēģe Akmentiņ jaunkundze viņam nobraukusi pakaļ uz
ārzemēm. Viņa stāv ļoti tuvu komisijas priekšnieka Baloža dzimtai. Tev jāzina, ka
Ozoliņš še Rīgā bija ne tikvien kā aktieris, bet arī tirgotājs. Savu veikalu tas
bija spiests likvidēt un no Rīgas aizbraukt. Bet komisijas priekšnieks, koku tirgotājs
Andrejs Balodis, viņam bija devis savu galvojumu kreditoriem. Tas nu viņam būtu
jāmaksā, ja Ozoliņš nemaksā. Izdevīgāk, ja tas pats samaksā, bet tad viņam vajag
dot iespēju. Kā direktors ar diezgan labiem ienākumiem tas parādu pa mēnešiem vien
nomaksās... Nu, vai tu saproti?»
«No tā stāvokļa gan,» Kārlis atbildēja, «bet no teātra mākslas viedokļa pavisam
ne.»
«Es jau domāju, ka viņš uz Rīgu nemaz neatgriezīsies,» Duburs vēl piebilda. «Bet
nu zem tādiem apstākļiem jau var atgriezties!... Un par mani nebēdā... Es bez
piecdesmit rubļiem mēnesī pie Latviešu teātra nepiestāšu, un var būt, ka es savus
prasījumus paaugstinu pat uz piecdesmit pieciem rubļiem mēnesī.»
Viņi izšķīrās. Tā kā Kārlim vajadzēja naudas, tas devās pie sava izdevēja,
kurš savu grāmatpārdotavu Tērbatas ielā 20 bija atstājis sava komija pārziņā un
pats izpildīja Latviešu biedrībā intendanta vietu. Ar to honorāra maksāšanu pie
viņa gāja ļoti vāji, jo par desmit rubļiem tas vairāk nekad nedeva un, ja pie
sliktas dūšas bija, tad tikai piecus rubļus. Jā, brokastu viņš izmaksāja katrā
laikā, ja vēlējās, tikai tiešām vajadzībām ar naudu skopojās.
Šoreiz par pieci pārāk negāja, jo viņam bija pārāk slikta dūša. Un tādēļ
viņš lika priekšā pirms pie bufetes ar kādu konjaku noskalot slikto omu. «Ak, tas
Birzmanis un Plute nav izdarījuši, kā vajadzīgs!» tas pie sevis pukojās.
Tam bijis grandiozs plāns! Tas gribējis tikt ne vairāk, ne mazāk kā par Latviešu
teātra direktoru. Arī viņš to nekad nebija domājis, ka Ozoliņš kādreiz griezīsies
atpakaļ. Ka Rode-Ēbelinga aiziešana tikai laika jautājums, tas viņam sen jau bijis
zināms, un to viņš glabājis pie sevis kā klusu noslēpumu. Itin dabīgi tad uzdīdzis
jautājums: kas būs viņa vietā teātra direktors? Brigaders tas nevar būt, jo tam
trūkst teorētisko zināšanu un tam pašam darīšana ar savu veikalu. Duburs varētu
būt nopietns kandidāts. Bet tas teātra komisijas locekļus vismaz simts reižu nosaucis
par ēzeļiem. Caur savu ātro dabu tas savu stāvokli tā samaitājis, ka tam nav ne
mazāko cerību. Bet viņam pašam, Fridolam, attiecības ar visiem tās vislabākās.
«Runas vīri par mani būtu visi kā viens vīrs, - tikai tas Plute ar Birzmani komisijā
nav turējušies, kā vajadzīgs,» tas sūkstījās.
Kārlis viņu pētoši uzlūkoja, it kā negribēdams tam visam ticēt. «Labi, labi,»
tas ieminējās, «tavas personiskās īpašības ir simpātiskas! Bet kur tev priekš tam
vajadzīgās mākslas spējas?»
«Mākslas spējas?» Fridols it kā brīnodamies attrauca. «Vai tad tu nezini?... Esmu
ļoti stiprs dramatikā. Visā augstskolā neviens ar mani nevarēja sacensties
deklamēšanā.»
It kā nododams provi par savām spējām, tas sāka deklamēt kādu Šillera dzejoli, bet
ar tādu «vervi» un «šneidu», ka Kārlim vajadzēja pabrīnīties.
«Jā, jā, tagad saprotu,» viņš sacīja. «Tu itin labi noderētu par direktoru.»
«Un latviešu tauta varētu lepoties, ka tai studēts teātra direktors,» Fridols
piebilda. «Tas būtu bijis tik skaisti, bet tam nebija notikt! Bet kur tam Ozoliņam
ronas tādi pabalstītāji? Cik man zināms, tad bez lielāka naudas pabalsta viņš nemaz
te nevarēja rādīties?»
Kārlis paraustīja kamiešus. «Parunā ar Duburu,» tas sacīja, «tas tev par to lietu
vairāk zinās pastāstīt... Bet nu atvaino mani... Man ir jāiet...»