APSĪŠU JĒKABS
IZ TAUTAS BILŽU GALERIJAS
IV
BILDES TAUTAS DZIESMĀS
Lietus grabēdams sitās pret logu rūtīm un plīkšķēdams gāzās palāsēm no
jumta. Pa starpām krita arī krusas graudi, kā tuvā rudens vēstneši, lai gan augusta
mēnesis tikko bij beidzies. Ārā jau bija labi tumšs. Bet tādēļ, ka jau pāra dienu
laiks bij apmeties auksts un nemīlīgs, mums krāsnī kurējās uguns. Patīkams siltums
izplatījās pa istabu, šoreiz jo patīkamāks tādēļ, ka ārā lietus un dzestrums.
Cik droši tad siltumā pie krāsns sēdētu jo stiprāk lietus un vējš dauzās ap
logiem, jo mīlīgāk un patīkamāk iekšā!
«Vai neiedegsim lampas?» jautāju savam ciemiņam un kaimiņam, jau vīra gados
stāvošam augstskolas māceklim, kas, gribēdams nākošu rīt braukt prom uz
universitati, bija nācis atvadīties.
«Nē, lai paliek, - tāpat labāk!» viņš man atteica, «runāt vedas vislabāk
puskrēslā.»
«Nu, lai tad arī notiek jūsu prāts!» es viņam atbildēju. «Ņemsim krēslus un
sēdīsimies drusku tuvāk pie krāsns!»
Uguns atspīdums no krāsns trīcēdams mainījās uz pretim stāvošās sienas. Mēs
turpinājām iesākto sarunu.
«Ir teicami, ka jau arī mūsu rakstniecībā sāk aizrādīt uz bībeli un tautas
dziesmām kā uz abiem bagātākiem avotiem, no kuriem rakstnieki lai smeltos saviem
darbiem priekšzīmi, spēku un dzīvību,» mans kaimiņš teica, pastumdams krēslu
iesāņis no krāsns mutes.
«Tiesa gan,» viņam atteicu, «bet kaut jel visi arī saprastu to garu, kurā būtu
jāstrādā.»
«Lai visi - jūs domājat, visi, kas raksta, - saprastu to garu, būtu par daudz
prasīts, bet, teiksim, lai jel lielākā daļa to saprastu - arī jau būtu labi!» mans
kaimiņš man atbildēja. «Cik bieži neredzam, ka no tautas dziesmām rakstnieks - ja
tā viņu drīkstam saukt - cita nekā nav izņēmis kā tikai bieži atkārtotos vārdus,
kā «bāleliņi», «zeltenīte», «saules meitas», «dievu dēli», vai arī dažus no
tautas dziesmu sakara izrautus teikumus, ar kuriem tad domājas ne mazumu pušķojis savu
sacerējumu un turklāt arī vēl savu tiesu darījis pie tautas dziesmu godā celšanas.
Protams, ka tāds jo mazāk vēl varēs ko izsmelt priekš sevis no bībeles.»
«Rakstu zīme nokauj, gars ir, kas dara dzīvu,» viņam atbildēju. «Svarīgākais ir
nevis valodas bagātība, kaut arī teicama, bet bilžu vai tēlu bagātība, ko atrodam
tiklab bībelē, kā tautas dziesmās. Viens tēls te nāk aiz otra, mēs aizmirstam
pavisam, ka tie cilvēka mutes vārdi, bet redzam tik gar gara acīm ejam bildi pēc
bildes, mākslīgā un tomēr dabiskā, dzejiskā sakarā.»
«Bet, ja nu daža laba ražojumā skatāmies pēc domu tēliem vai bildēm, tad gan no
tām neredzam nenieka, tik dzirdam šalcam tukšu vārdu vēju, dzirdam burbuļojam tukšu
vārdu straumi,» mans kaimiņš turpināja.
«Jūs esat teoloģiju izvēlējuši par savu arodu,» teicu uz sava kaimiņa, «un
tādēļ gan man ar varēsiet teikt, kādēļ šīs draudzes vecie ļaudis vēl tagad pēc
vairāk nekā trīsdesmit gadiem zin atstāstīt dažas vecā mācītāja runas no galvas,
kamēr no daža cita runas, lai viņš arī svīzdams ņēmies, ļaudis pat pēc runas
beigām vairs nekā neatmin?»
«Vienīgā vaina - runai bija tikai vārdi, bet trūka tēlu, ko klausītājiem uzņemt
savā garā,» kaimiņš man atbildēja.
«Nu, tad eita un dariet jūs ar tāpat, tad jūs ar mantosiet augļus no savām runām.
Bet nav jāaizmirst, ka arī jūsu sirds pulkstenīšam vai jūsu sirds stīgām jāskan
līdz ar vārdiem, lai skaņa nebūtu tukša, bet pilnīga, kas spēj aizkustināt. Tas
der ne tikvien runātājam, bet arī rakstniekam un dzejniekam.»
«Tas ir tas svarīgākais, kas nav jāaizmirst,» mans kaimiņš man krita runā, «un,
ja klausāmies pēc šī paša sirds pulkstenīša skaņām mūsu tautas dziesmās - no
bībeles nemaz nerunājot, - cik vareni tad aizgrābj šīs sirds jūtu skaņas, it
īpaši bāru dziesmās!»
«Jā, tiešām apbrīnojamas gan ir mūsu bāru dziesmas,» es turpināju, savam
ciemiņam piekrizdams, «šais dziesmās bārenīte - tauta pati - ielējusi savas
visdziļākās jūtas, savu mīksto dvēseli, kas raud ar raudošiem, ielējusi tajās
savas asaras, vārdu sakot, iepūtusi viņās savas sirds karstāko kvēli. Cik
vienkārši vārdi - un tomēr cik dziļi sajusti.»
«Un viscaur cik bagāti tēliem!» mans kaimiņš piebilda.
«Mūsu tautas dziesmas ar pilnu tiesību varam nosaukt par latviešu tautas krāšņāko
bilžu galeriju. Cik te nav ko apbrīnot un ko mācīties! Te visām mākslām ir ko ņemt
un smelties priekšmetu gan muzikai, gan dzejai, gan dailei vai nu audeklā, vai marmorā,
vienalga.»
«Ka gleznotājam netrūktu vielas mūsu tautas dziesmās, par to nav ko šaubīties, ir
daži mēģinājumi - kaut gan vēl vāji - jau redzēti, uz priekšu cerēsim un
gaidīsim līdz ar gaidāmiem ievērojamiem latviešu gleznotājiem arī ievērojamāku
darbu šai ziņā, bet, kad jūs sakāt, ka pat bilžu cirtējam ar kaltu rokā arī
netrūktu vielas, ko ņemt no mūsu tautas dziesmām, vai jūs tur savā dedzīgā tautas
dziesmu cienīšanā neejat par tālu un neuzstādāt neiespējama par iespējamu? Sakiet:
ko gan lai skulptors izkristu marmorā, ko lai viņš ņemtu par vielu? Varbūt: «Tur es
dzēru, tur man tīkas» - skaisto krodzenieci ar kādu pusduci jaunu, alus kārīgu
studentu kausiem rokā visapkārt?» smiedamies jautāju savam ciemiņam.
«Kādēļ tad īpaši studentus?» viesis iejautājās. «Vai tad šiem vienīgiem tik
nedzēšamas alus slāpes?»
«Nu, dailei vajag ar izraudzīt cienīgākus, daiļākus, še jāsaka, vairāk
«lietpratējus» priekšmetus!» es atbildēju.
«Ak, ko nu jūs te mēģināt zoboties?» mans ciemiņš man, tāpat smiedamies,
pārmeta, «tā noklīstam no lietas. Esam vienos prātos, ka tautas dziesmas tēliem ir
bagātas, ka tur, jāsaka, kairs paņēmiens pantiņā stāda priekš gara acīm jaunu
tēlu, - šos tēlus lai tik sakopo dzejnieks - būs dzeja, stāstītājs - būs
stāsts!»
«Stāsts? Kā jūs domājat?» es ievaicājos.
«Vajadzētu tik izraudzīt stāstam derīgus tēlus un tos ar maz vilcieniem, kur tas
būtu vajadzīgs, sakopot vai sastādīt par veselu dzīves bildi, kādu mūsu tautas
dziesmās netrūkst.»
«Vai jūs - lai es labāk saprastu - nebūtu tik laipni ilustrēt stāstā kādu tautas
dziesmu?»
«Labprāt, tik vien nesmejieties, ka man iespēja vājāka par gribu,» kaimiņš,
paklausīdams lūgumam, man atteica. «Tomēr savu domu izskaidrošanas dēļ gribu
mēģināt. Pirmīt jūs runādami aizņēmāt bāru dziesmas. Ņemsim piemēra dēļ abas
pazīstamākās: «Saulīt tecēj tecēdama» un «Maza biju, neredzēju» - un lūkosim
tās sakopot stāstā. Es nu gan mēģināšu ar muti vien, bet to varētu darīt tikpat
labi ar spalvu, kā arī ar pinzeli.»
Es parušināju apdegušās pagales krāsnī, tad griezos kā uzaicinādams pret viesi.
Viņš arī tūliņ sāka:
Saulīt tecēj tecēdama
Es paliku pavēnī.
* * *
Svētdienas diena pašā vasaras vidū. Saule, kaut gan jau no pusdienas laidusies
palaunagā, tomēr tveicēt tveicē. Gaiss smags un pietvīcis. Nav pat ne vēja
vēsmiņas, kas jel uz brītiņu uzpūstu daudzmaz spirgtuma. No pļavām gan visapkārt
jūt siena smaržu, bet šī lielā saules karstuma dēļ neliekas nemaz tik spirgta un
spēcīga kā vakarā, bet vairāk kā noslāpusi un sasmakusi - viņa vairāk nogurdina
nekā modrina. Viss dabā kā notvīcis un noguris. Kaut jel lapiņa zarā iekustētos!
Bet netrīc pat ne apšu lapa. Un bērenieku gaidītāji Draudzienas jaunajā kapsētā
velti skatās uz jaunajām apsītēm kā vislēnākās vēsmiņas ziņotājām kapsētas
piekalnē - tām nekustas ne lapiņa. Un vecais, resnais ozols pašā kapsētas kalna
virsgalā, kas redzams vairāk veršu tāļumā un nejauši ticis visvecākā un
greznākā pieminekļa godā - Draudzienas valsts «kalpu» kapsētā - (jo bagātākajiem
jau vēl savas grunts vietas draudzes kapsētās), tas stāv nekustīgi, kā no vara
liets, stīvām lapām, tā ka jādomā, ka šīs arī no metala kaltas un tik vien acu
vilšanas dēļ zaļi krāsotas. Met acis lejā uz līčiem! Tur upīte kā gurdena
velkas, karstuma bīdamās, zem kupliem kārklu krūmiem un alkšņu puduriem pabēgusi,
uz tuvējo ezeru, kas saulē mirdz un laistās, un ar savu atspīdumu acis tā apžilbina,
ka tās labprāt vērstu uz citu pusi, ja vien jaukā, kokiem apaugusī sala tuvu šinī
malā un skaistais, slaikais priežu sils ar zaļajām, cēlajām apsēm pa starpām
viņā ezera malā kā saistīt nesaistītu acu pie sevis. Kā skaists vaiņags tumši
zilais sils aizstiepjas par robežu šim skatam, patīkami apmierinādams acis. Pašulaik
vairāk laivu, pilnas iekšā sēdētāju, ar karogu priekšējā laivā, īras uz ezera
salu. Tie ir zaļumnieki, kas tur uz salas grib svinēt zaļumsvētkus.
Kapsētas kambara zvana stāvā zvanītājs skatās uz lielceļa pusi, kas uzlokās
tuvākajā piekalnē, un nu, pamanījis mazu braucēju rindu, zārku priekšgalā, sāk
zvanīt. Tomēr arī zvans karstā gaisa dēļ skan kā aizsmacis - viņa skaņa, citkārt
jo tālu dzirdama, tagad atsitas kā pret sienu.
Varbūt zvans ar nodomu savalda savu balsi, lai tā ar veco, sendzirdēto un vēl
joprojām dienu no dienas dzirdamo ziņu, ka viena cilvēka gaita atkal virs zemes
nobeigta, netraucētu nepatīkami zaļumnieku jautrības ezera salā. Un ko gan ar vairāk
līdzētu viņa balss pilnā skaņa! Vai tā mazo zārka pavadītāju pulciņu sasauktu
lielāku? Kam viņa skaņa jādzird, tie viņu dzird, un tādu dzirdētāju, kam šī
skaņa arī vēl pēc noskanēšanas paliks ausīs, nav vairāk kā mazā meitenīte, gadu
astoņu vecumā, kas bēru kambarī stāv pie vienkāršā, melnā zārka un lūdzas
nesējiem, lai tai vēl pēdējoreiz parāda māti. Šie kā vaicādami skatās uz
apstāvētāju - skolotāju, kas, atkāpdamies no zārka, atvēl pašiem darīt, kā grib,
jo aizgājēja mirusi asinsguļā. Kas gan būtu tik cietsirdīgs bērnam šo lūgumu
liegt, lai arī liegumam nezin cik dibināts pamats?! «Ko velti bīties, - viss dieva
likts, vai nu nāvei kur izbēgsi - tad jau visi būtu apmiruši!» nesēji sarunājas
savā starpā, kā jau laikam latvieši vecā ieradumā, un droši atceļ zārkam vāku.
Viens paceļ mazo uz rokas, lai šī jo labāk varētu noskatīties mātē. Un tur nu
viņa mierīga guļ, bērna vienīgā, dārgākā manta uz pasaules! Vēlreiz bērns
apglāsa mātes aukstos vaigus, vēlreiz pieliek muti pie mātes aizvērtās mutes, kas
nekad vairs sava bērna nesauks vārdā, - tad iet no pakaļas aiztaisītam zārkam
bārenīte, kam dievs uz nespēcīgiem bērna kamiešiem uzlicis grūto vientules
bārenītes nastu, nospriedis staigāt mūžu bez tēva, bez mātes, - kas kā vienīgo
piemiņu ņēmusi šai ceļā līdz mātes pēdējoreiz redzēto vaigu.
Izmisušām, stīvām acīm bāra bērns skatās, kā kaps pildās smiltīm, ne raudu, ne
vaimanu nedzird no viņas mutes, brūnās acis it kā brīnodamās, kā izbijušās
skatās uz racējiem, kas kapu jau aizmetuši. Vēlāk vēlāk, bērniņ, pilnīgi
sajutīsi, ko tev še apraka! Vēlāk, vēlāk arī sajutīsi, kāda saulīte tev te
norietējusi, ka tu palikusi viena paēnā un tumsā, un vēlākos gados skatīsies uz šo
kapu kā uz sārto vakara blāzmu, kas rāda, kur saulīte nogrimusi, un ka tu tad
raudādama nopūtīsies:
Nava savas māmuliņas,
Kas iecēla saulītē.
Mazais bērinieku pulciņš jau atstājis kapsētu. Bēru kambara priekšā
aizgājējas saimniece griež bēru baltmaizi un saimnieks lej bēru šņabi.
Visjautrākais gan no visiem, neskatoties uz sava amata nopietnību, ir zvanītājs.
Viņš, droši spriežot, jau pārspējis savu trešo mēru, ko var no tā noskārst, ko
tam cepure no pieres aizslīdējusi jau labi taču uz pakausi, kas pie viņa arvienu
uzskatāms par zīmi, ka galva aiz garīgā satura briedusi.
Bāra bērns stāv vientuļi, nogājis pie mātes saimnieka vāģiem, turēdams rokā
iedotu baltmaizes gabalu, tomēr ne domāt nedomādams par ēšanu, viņš maizi ņēmis
pretim tik tādēļ, ka tam to deva, tāpat kā arī visur citur liekas ar sevi darīt un
sevi vest, kur vien patīk. Rādās, ka griba tam pavisam pazudusi, kā apmulsis viņš
paklausa bez jēgas un domām.
Meitenei tādēļ arī nav ne jausmas no tā, ka divu sieviešu acis to vērīgi aplūko,
mērīdamas mazo augumu no galvas līdz kājām. To acu skatieni līdzīgi tiem, kādiem
tirgū aplūko turēšanai pirkamo aitiņu.
Nabaga bāra bērns, tu vēl nekā nezini, ha pasaule tevi jau pie paša mātes kapa
uzlūko kā tirgus preci! Un laime tev, ka tu jau ar tik agri tā vēl nesaproti!
«Tu, Krauklīten, gan viņu varētu ņemt,» pirmā saka.
«Vai tu pati nedomā?» šī atteic.
«Man tagad nav tik liela vajadzība, varu iztikt, - un kam tad ar uzņemt lieku ēdāju?
Bet tev gan derētu.»
«Bet vēl par sīku cūkganiem. Tur, taisnību sakot, šovasar tās maizes žēl,»
Krauklītene atsaka.
«Pasīkāka jau gan ir, bet gan varbūt varēsi lietāt, - dzirdēju, ka pie veciem
saimniekiem bijusi diezgan mudīga, gan pie šī, gan pie tā.»
«Varbūt. Bet nezin, vai vecie saimnieki paši neturēs?»
«Neturēšot vis, nupat no pašas dzirdēju viņiem ar neesot nekāda lielā vajadzība.
Ņem vien - vēl palikušas mātes drēbes - tās var pārtaisīt un pirmos pāra gadus ar
to vien izģērbt.»
«Vai no naudas gan laikam vairs nekā?» Krauklītene vaicā biedrenei.
«Ko nu par naudu? Ar to jau pirkts zārks, iztaisītas bēres - lai nu kādas - diezgan
labas dienestniecei, un cik nu tas lons ar liels? Palūk, zvanītājs met pēdējo
ceļakāju -- tur arī pēdējam grasim beigas.»
«Jālūko, varbūt izdodas!»
To teikusi, Krauklītene pieiet pie bārenītes un, izvilkusi no ķešas kliņģeri,
sniedz to šai. Meitene brīnodamās uzskata devēju, tomēr saņem kliņģeri paklausīgi
un noliek turpat pie baltmaizes.
«Tev jau nu vairs mātes nav, vai ņems, mani par māti, - es tevi ņemšu par
audžubērnu, ko? vai tu gribi?»
Meitene atpleš savas brūnās acis vēl platākas, uzskata kā izbijusies piedāvājušos
audžumāti, bet neatbild ne vārda.
«Kā tevi sauc?» Krauklītene jautā.
Un, kad vēl nav atbildes, tad prasa citādi.
«Kas tev vārdā?»
«Ieviņa!» - bārenes vietā atbild viņas mātes bijusī saimniece.
«Ieviņa! labs vārds - mūsu pusē tik neparasts, bet gan jau ar to ar apradīs.»
«Nu, māte jau ar nebij šejieniete. Ieviņai tagad kā pēc bībeles: ne tēva, ne
mātes, nedz radu raksta. Gluži viena pati... Tad tu, Krauklīten, viņu gribi ņemt?»
«Ja jūs paši neturat, kur tad lai bāra bērns iet? Dieva dēļ jau par tādu
jāapžēlojas.»
«Jums jau gan dievs, Krauklīten, devis mīkstu un žēlīgu sirdi,» - saimniece saka,
tā kā īsti nevar izprast, vai pa jokiem vai par patiesību.
«Bet neturat nu mūsu ar par tik cietsirdīgiem, ka bērnu pametīsim tepat vienu
kapsētā - turētu jau jel tik ilgi, kamēr ziņu aizlaistu uz mātes veco pusi - gan jau
kāds tuvāks bērnu pieņemtu.»
«Kam tad jau arī tā pūlēties, un vai tad pie tuvākiem vai radiem labāka dzīve?»
Krauklītene jautā. «Pie svešiem dažreiz daudz labāka.»
«Tiesa jau ir, Krauklīten,» saimniece atsaka. «Parunā par to ar saimnieku! Bet nezin,
vai meitens pie tevis gribēs nākt?»
«Par ko tad nenāks?» Krauklītene kā pārmezdama atbild saimniecei, tad atkal griežas
pie uzdomātās audžumeitas:
«Ko? Vai nāksi, Ieviņ, pie manis? Man mājā arī tāda pati maza meitiņa kā tu - ar
to jūs kopā labi varētu dzīvot. Kā - vai tu negribi?»
Atkal tās pašas platās acis atbildes vietā, šoreiz vēl vairāk izbijušās.
«Dzīvoju, lūk, tepat, tuvu pie kapsētas. Lūk, kur man māja! Nemaz nav tāļu.
Varēsi, kad tik vien gribēsi, atnākt pie mātes uz kapsētu. Es tev tā neliegšu. Ko?
vai nu ar negribēsi?» Un droši atskan atbilde:
«Gribu gan!»
Bēriniekiem no kapsētas aizbraucot, mazās bārenītes liktens izšķīries:
Krauklītene viņu ved aiz rokas uz māju sev par audžumeitu.
Saule tagad tuvu rietēšanai, vairs viņa nav necik tāļu no sila priežu un apšu
galotnēm. Bet spiedīgais gaiss palicis tas pats, kaut gan karstums mazinājies.
Kapsētas apsītēs lapas lāgu lāgiem aši ietrīcas, tāpat arī vecais ozols
aizšņācas savām nogurušām lapām - tad atkal paliek kluss.
Audžumeita maz klausās uz savas jaunās audžumātes valodu, ko liecina sajukušās
atbildes audžumātes daudzkārtīgiem un daudzējādiem jautājumiem - viņa iet,
skatīdamās atpakaļ uz kapsētu, kur palikusi īstā māte un kur tik drīz iemantojusi
jaunu - mātes vietnieci. Krauklīšu māja stāvēja arī piekalnē, jo viss Draudzienas
apgabals bija saucams par kalnainu. Tur abām uzkāpušām, Krauklītene teica jaunai
audžumeitai:
«Lūk, te nu tev būs jādzīvo.»
Bet meitene, nekā neatbildēdama, acis bija griezusi nevis uz Krauklīšiem, bet uz
kapsētu, kuras dēļ tik drīzi pieķērusies Krauklītenei.
Saule pašulaik rietēja. Viņas gultas krītošie stari apklāja ezeru kā ar zeltu un
likās sakot labvakarus kapsētas kalnam un bārenītes māmuliņai, kas te «cietu miegu
aizmigusi». Vispēdējais, kam saule teica «ar labvakaru», bija vecais ozols. Vēl pēc
saules norietēšanas vakarblāzma meta savu zelta sagšu pār viņa galotni.
Krauklītene savu jauno audžubērnu ieveda papriekš istabā. Bet te nebij neviena
iekšā. «Kristin Amalij!» viņa sauca, bet neviens neatsaucās. «Varbūt no meitām
kāda būs klētiņā,» viņa teica un veda savu audzēkni uz klētiņu. Bet arī te
nevienas neredzēja. «Laikam Anna vēl pa zaļumsvētkiem un Mada pie lopiem. Paliec nu
tepat, es lūkošu vakariņu.»
«Negribu ēst,» meitene atteica.
«Tev jau nu gan arī ēst negribēsies, vēl jau mans dotais kliņģers un bēru
baltmaize tāpat rokā. Tāpat tu ar varēsi gulēt. Vēlāk nāks meitas, bailes jau
nebūs. Paliec ar tad šepat!»
Krauklītene aizgāja apraudzīt saimniecību.
Audzēkne nostājās pie šķirsta klēts lodziņa tuvumā un skatījās pa to ārā. Te
varēja redzēt daļu no ezera un salu, kurā zaļumsvētkus turēja. Nakts krēsla jau
bij iesākusies, bet no meitām vēl neviena nenāca klētiņā. Meitene, uz šķirsta
nosēdusies un rokās pie lodziņa atmetusies, bija aizsnaudusies.
Pērkons bija savilcies, - bargs un spēcīgs, kā jau pēc tādas dienas gaidāms.
Celdamies aiz sila, tas nāca pāri pār ezeru, kura pirmāk gludo virsu tagad vējš un
lietus ārdīja, zibens pa starpām kūla ar savu uguns rīksti. Lietus straumēm gāžas
pār klētiņas jumtu un sitas ar troksni pret mazo lodziņu. Te atkal zibsnis, gaišāks
kā diena, kurā kā ugunīga bilde atspīd ezers ar salu un salas kokiem kā milzīgu
puķu pušķi, peldošu plašajā ūdens traukā, - tad nikns spēriens, no kura meitene
uztrūkstas un, acis aizturēdama, metas nenoģērbusies tuvējā gultā un aiztin galvu
ar deķi.
«Ko tu te dari? Lūk, iegulusies ar nenoautām kājām manā gultā!» - tā meita Mada
viņu otrā rītā skarbi apsveicina.
Meitene aši izlec no gultas un piestājas savā vakarējā vietā pie loga un skatās uz
ezeru, kas vēl viss apsedzies ar miglas mākoņiem, bet kuri pamazām saules staros
atšķiras un rāda acīm salas zaļās koku galotnes. - Pirmā diena jaunā dzīves
vietā iesākta.
* * *
Divas vasaras jau pagājušas, kamēr bāra bērns, Ieva Lapiņ, norakstīta par
audzēkni Krauklīšiem, kas apņēmušies gādāt par visu, kas vajadzīgs.
Trešā vasara pašulaik iesākusies.
Gar mežābeli ārpus Krauklīšu dārza, piekalnē, noved kāju stidziņa lejā pie
upītes, kas aiztek pa dziļu gravu uz netālo ezeru. Pa stidziņu uz augšu, dvieli
rokā, nāk ganu meitene «Ieviņa», kas, lopus sadzinusi, bijusi lejā mazgāties.
Ir svētdiena. Krauklītenei atbraukusi viešiņa. Abas stāv runādamās stidziņas galā
pie dārza.
«Vai tāda tava audzēkne, Krauklīten?» - viešņa saka, atņēmusi audzēknes
labdienu.
«Tāda jau nu ir, nekas nekait...var iztikt.»
«Vai tev neteicu jau toreiz pie kapsētas, kad pieņēmi, ka nenožēlosi?» viešņa -
Lūsīšu māte, Krauklītenes attālēja radiniece, turpina.
«Līdz šim jau nu gan nekā nav ko žēloties, redzēs, kā būs uz priekšu.»
«Kas tad uz priekšu par vainu? Dod tik vien maizi vēderā un mācību, kā nākas, -
gan par skādi nebūs.»
«Zinams, ka jādod mācība,» - Krauklītene atteic. «Vai bāra bērnu kāds
izaudzējis par cilvēku bez mācības?»
«Zinams, Krauklīten, zinams. Tādam pavadu pievelc labāk stiprāk, ne slābāk. Pirmo
vasaru tak tūliņ derēja pie cūkām?» Lūsīšu māte vaicāja, lai gan atbildi
zināja tāpat kā Krauklītene.
«Nekas nekait - iztikām. Un otru vasaru izturēja tāpat. Tagad jau pie lopiem, un arī
nekā nevar teikt, tik mācības vien vajag.»
«Toreiz vēl bijies par drēbēm ar,» Lūsīšu māte turpināja.
«Nu, drēbes vēl no tām pašām mātes pārtaisītām un Kristīnes Amalijas
apvalkātām... abas jau gandrīz viena lieluma, Ievēns tik drusku lielāks. -Bet lai ar
piedurkne drusku īsāka, kas tad par to kait, - tādam ka tik nav plikuma - un vai tad
mums sliktas drēbes?»
«Zinams, zinams,» viešņa apstiprināja. -«Bet kā tad Kristine Amalija ar Ievēnu
mierā?» Lūsītene vaicāja.
«Ar iztiek, dažreiz gan Ievēnam vajag rāšanas, lai nedara Kristinei Amalijai pāri.»
«Vai nu bez tā?» viešņa piekrita.
Te kādi vārdi jāsaka par Kristini Amaliju.
Saprotams, ka tā bija Krauklītenes pašas meita, īstā un vienīgā, un ka viņai
tādēļ ar kā saimnieka meitai bija divi vārdi: Kristine Amalija.
Daži gan teica, ka vārdi neesot lāgā izvēlēti un ka tie labāk nemaz nesaderot kopā
kā cimds ar zeķi, jo, ja ar liekot divus vārdus, tad tak saukt saucot tikai vienā, bet
Krauklītene ne uz to klausījās, nedz tam ticēja. «Šie laikam zināšot labāk, kas
saderas, kas nesaderas,» Krauklītene atteica tādiem pārmetējiem, «kam tad likt divus
vārdus, ja vienā vien saukt? Laikam šodien lai saucu savu bērnu par Kristini un rītu
par Amaliju? Kas kopā kristīts, tam kopā jāpaliek!» Un Krauklītene ar palika pie
tā. Ja Krauklīteni kāds no dienestniekiem tīši gribēja kaitināt, tad vajadzēja
viņas bērnu pasaukt tikai par Kristini vien vai arī tik par Amaliju, tad saimniece
tūliņ skarbi ievaicājās: «Un Amalija?» - vai, ja otrādi: «Un Kristine?» - «Velns
zin tavu Amaliju!» reiz kalps dusmās bija uz tādu jautājumu atcirtis, kuru tādēļ
gandrīz vai atlaistu, ja vien nebūtu bijis pats darba laiks.
Audžubērnu Krauklītene pieņēma visvairāk tādēļ, lai pašas bērnam nebūtu
jāuzņemas ganu gaita. Slavas dēļ gan Kristine Amalija kādreiz aizgāja pēcpusdienām
uz ganiem Ievēnam līdz, bet vai tad ikreiz izturēja līdz vakaram?
Bez tam Ievēnam ļoti bij jāmanās izdabāt un iztapt Kristinei, jo, kad to neievēroja
vai aizmirsa, tad, zinams, ka bez rājiena nepalika. Tādēļ Ievēns arvien iemanījās
vaicāt: «Kā tu gribi, Kristin Amalij? vai tā, vai atkal tā? kā darīt?» Ja Kristine
Amalija tam nepiekrita, tad bija jādara un jādomā citādi, kamēr mātesmeita bija ar
mieru. Tādēļ arī pati Krauklītene ar audžubērnu bija puslīdz mierā, tikai tas
viņai sacēla drusku bailes, ka audzēkne neiedrošinātos palikt no izskata patīkamāka
nekā viņas pašas meita. Un šādām rūpēm bij arī pamats, jo bārene ar saviem
tumšajiem matiem, brūnajām acīm un pareiziem ģīmja vaibstiem dažam labam,
neskatoties uz viņas vairāk novalkātu apģērbu, izlikās piemīlīgāka nekā
mātesmeita gaišajiem, drusku iesarkaniem matiem un ieslīpajām, pašaurām acīm. Par
to, kā Krauklītene apgādāja audzēkni, nevarēja viņai daudz nekā pārmest, jo
Krauklīši nebija tukšajie. Bada un plikuma jau neredzēja. Ja arī pavasarī drusku
agrāk un rudenī vēlāk bārene skraidīja basām kājām, kas, tāpat kā rokas, no
saltuma bija noskrēdājušas, tad par to vēlāk nekas nekaitēja, jo audzēkne bija
veselīga un palika arī tāda turpmāk, jāsaka, vēl veselīgāka. Krauklīši, no dabas
labi paskopi, kā jau katru mantu, tā arī iemantotu bāra bērnu turēja tā, ka lai tas
izturētu ne tik vienai dienai vien, bet ar ilgākam laikam. Grūtas dienas sākās
bārenītei tikai vēlāk, kad Kristine Amalija - - bet par to vēlāk!
Saule, kā jau noejot, vispēdējam, tā arī uzlecot, vispirmajam uzmeta savus starus
vecajam ozolam kapsētas kalnā. Bārenīte Krauklīšos, no rīta lopus izdzīdama,
arvienu kā pa ieradumam pameta acis uz viņu un uz kapsētu. «Maza biju, neredzēju, kad
nomira tēvs un māte,» - tēvam mirstot, mazā Ieviņa, zinams, bija tik maza, ka no tā
vairs nekā neatminēja, kad un kā to apraka dzimtās puses kapsētā, - māti atminēja
skaidri un, lopiem mierīgi ganoties nopļautajās pļavās, skatījās kā sapņodama uz
ezeru un silu, un it īpaši uz veco ozolu kapsētas galā.
Saulīte pēc pirmajām rīta stundām mīlīgi iesākusi sildīt zemi. Lopiņi mierīgi
ēd pa upītes līci. Bārenei acis atkal pagrieztas uz ierasto pusi, - putnu dziesmas
skan viņai ausīs kā no tāluma, mūsiņas sīc klusi, un vabulīte aizlaižas, gari
dūkdama, - mīlīgs siltums spiežas caur visiem locekļiem, kāda mīksta, ilgi nejusta
roka iesāk viņu šūpot lēni lēni dziesmiņa, klusi dziedāta, atskan it kā pa
sapņiem - viņa iesnaudusies.
«E-e! celies! celies!» - kāda roka viņu viegli kustina, - «lūk, divas govis izdzinu
tur no miežiem.»
Meitene pietrūkstas no miega un sabijusies un izbrīnījusies skatās modinātāja sejā.
Tas ir puisēns, gadu četrpadsmit vecumā, spirgtām acīm.
«Bet otrreiz gan vairs tā neaizmiedz!» zēns saka, meiteni laipni rādams. - «Nezin,
vai katrureiz gadās izdzinējs.»
«Nenotiks vairs tā, - man ar pirmoreiz lopi svešā labībā,» meitene saka
nokaunējusies. «Ar dievu» teicis, puisēns aši aizsteidzas.
Lopus uz mājā dzīšanu pulcēdama, meitene atrod zemē grāmatu. Jau mātes iemācīta
lasīt, viņa salasa ne tikvien grāmatas virsrakstu «Robinsons Krūziņš», bet, mājā
sadzinusi, sāk lasīt zem vecās mežābeles arī tālāk. Kam gan tā grāmata
izkritusi? Viņai ziņkārīgi lasot, pieskrien tas pats puisēns un, priecīgām acīm
viņu uzskatīdams, saka:
«Ak, cik labi, ka tu viņu atradusi!»
«Vai tev tā izkritusi?» meitene jautā.
«Man pašam. Nesot skolotājam rokā, viņa man izkritusi. Viņš man to iedeva lasīt.
Cik labi, ka viņu atradi!» puisēns vēlreiz priecādamies izsaucas un izstiepj roku
pēc grāmatas.
«Vai tev žēl dot?» Un, atbildes nenogaidījis, saka: «Ja tev patīk vien lasīt, tad
pagādāšu tev kādu citu grāmatu, bet šī man jānes skolotājam rokā.»
«Kur tev mājas?» meitene vaicā.
«Lūk, tur, Daudziņos, nav jau tālu... Vai tev pašai vairs nekā nepaliek ko lasīt?»
Daudziņu zēns prasa meitenei, grāmatu saņemdams.
«Tādu grāmatu gan man nav kā šī,» meitene skumīgi atteic.
«Nu, nebēdājies, gan es tev ar kādu lūkošu no skolas atnest. Man jau tev tā kā tā
jādod atradības.»
«Par to jau tu man izdzini govis.»
«Par to nekas! Bet nu man jāsteidzas, ka pa dienvidu varu izstaigāt.»
Nākošā dienvidū «Ievēns» zem mežābeles lasa Zvaigznītes pasaciņas, ko Daudziņu
zēns Andrejs tai no skolas atnesis. Kristine Amalija viņai tagad par ciešu biedreni,
nevis pie lasīšanas, bet pie klausīšanās. Caur Kristini Amaliju par jauno grāmatu
dabū zināt arī pati Krauklītene.
«Vai lapu grūst nevari iet nekā te kaujies ar blēņām! Pusbībelē laikam jau apnicis
lasīt? Ja vēl tādus niekus redzēšu rokā, tad tūliņ noņemšu,» viņa sabar
meiteni.
Turpmāk meitene lasa tik ganos.
Vasara aiztecējusi. Rudens klāt. Auksti vēji aizpūš kokiem pēdējās lapas.
Puķītes gan dārzos, gan upītes gravā nosalušas - nosalušas viņas arī uz
bārenītes mātes kapa. Tik vien uz zaļajiem rudzu laukiem acs patīkami kavējas: kā
nākošās dzīves zaļa cerība tie atspīd rudens kailajā, bēdīgā sejā. Tā ar
sirds priecīgi auklē vienīgo cerību, kas tai vēl atlikusies, kad visas citas jau
salnas kostas, pieķerdamās šai vienīgai ar visu spēku, cik no tā vēl krūtīs
atrodams. Tā pati zaļā cerības zīme atspīd arī kā brūklenāju pīne ap bārenes
mātes krustu, ko meitene pinusi priekš sniega uzsnigšanas.
Jauna gaita viņai jāiesāk šo rudeni, pirmā gaita uz skolu. Gan dažas lietpratējas
saimnieces, to starpā it īpaši Lūsīšu māte, Krauklītenei bija devušas padomu, lai
labāk Ievēnu pirmo ziemu no skolas atrunājot, būšot šur tur ko pastumdīt, dažas
atkal, vēl lietpratīgākas, bija devušas pavisam otrādu padomu, lai labāk pirmo ziemu
nekavējot sūtīšanas, bet lai atrunājot pēdējo, jo tad tak meitēns esot vairāk
paaudzies un varot vēl vairāk palīdzēt nekā tagad, pirmo ziemu. Šim pēdējam
padomam, piekrītot atrunāšanai beidzamā ziemā, Krauklītene bez šaubīšanās
paklausīja un nosprieda Ievēnu sūtīt skolā - pie Vecvēvera. Bet, kad nu arī pašas
Kristine Amalija bija ienākusi skolas gados, tad Krauklītene to prātoja sūtīt pie
Jaunbrāļa. Krauklītis pats turpretim domāja, ka pirmā ziemā neesot vērts dalīt
pārtikas uz divām vietām un Kristine Amalija vēl lasot diezgan pavāji, tā ka tādu
iedot pie Jaunbrāļa citu saimnieku bērnu starpā būtu pašiem tīri par kaunu.
Labāk sūtīt abas pie Vecvēvera. Bet ar ko tad izšķīrās Vecvēveris no Jaunbrāļa?
Prāvajam Draudzienas pagastam bij divi skolas, vecā - zemnieku mājā ietaisītā pie
Vecvēvera un jaunā - no paša sākuma par skolu celtā - pie Jaunbrāļa. Bija jau abu
skolas ēku starpā liela izšķiršana, bet ne mazāka arī pašu skolotāju starpā.
Vecvēveris - pašu draudzes loceklis - jau vairāk par gadu simteņa ceturksni bija
strādājis pie draudzieniešu bērniem, turpretim Jaunbrālis, svešinieks, tik piekto
gadu. Vecvēveris bija savā jaunībā maz skolā gājis - visu aizsniedzis tik ar paša
uzcītību un tāļāk mācīšanos. -Jaunbrālis, jaunlaiku audzēknis, «pedagoģiski
izglītots» vīrs, «stiprs valodās», visu savu zināšanu smēlies tik skolā.
Vecvēveris pildīja savu uzdevumu itin sekmīgi un teicami, bet viņam nebija ko ļaužu
priekšā spīdēt. - Jaunbrālis turpretim spīdēja cik spēdams labprāt. Viss, kas
jauns, bija mīļš Jaunbrālim, dažreiz tikai tādēļ, ka tas jauns. Ar Jaunbrāli
draudzienieši redzēja pirmoreiz savā pašu valstī teatrus, koncertus un viesīgus
vakarus. Šī jaunlaiku Jaunbrāļa zvīguļojošā gaisma aptumšoja Vecvēvera gandrīz
jau triju gadu desmitu sūro pūliņu: pagasts ar visiem «lielmaņiem» piekrita uzreiz
Jaunbrālim, tikai graudnieki un kalpi palika pa vecam pie Vecvēvera.
«Ko nu Vecvēveris,» lielmaņi teica, «auž, vīrs, pa vecam, ar divām paminām, bet
Jaunbrālis, ej paskat, laiž ar četrām!»
Saprotams, ka Ievēnam, kā audžubērnam, nebija vēlēts iet skolā pie Jaunbrāļa, ko
visvairāk tik saimnieki bija uzņēmuši par savu - tāds gods piekrita tik Kristinei
Amalijai.
Ievēnam pirmajai bija jāiesāk skolas gaita, jo Kristinei Amalijai vēl visa rota nebija
pašūta, kas varēja tikt gatava tik par kādu nedēļu - turklāt izskatās jau ar daudz
cienīgāk, ja nāk kādu nedēļu vēlāk.
Vecvēveris bija atraitnis bez bērnu. Tādēļ, pats vientulis būdams, visu laiku, no
rīta līdz vakaram, pavadīja pie un starp bērniem. Bērni viņam bija palikuši par
viņa dzīvības labāko daļu un audzināšanas un mācīšanas darbs par viņa dzīves
kodolu un saturu. Neizsakāmi laipni un rāmi viņa acis skatījās bārenes sejā, kas,
nupat lasīt un dziedāt beigusi (un tas bij izdevies ļoti labi), lūkojās uz viņu,
kura sirds solījās pildīt pie viņas tēva un mātes vietu. Skatoties vecā sirmgalvja
skolotāja acīs, meitenei likās, ka tās esot viņas mātes acis, kas tik dziļi
skatījās viņai sirdī, - neviens vēl viņu tādām acīm nebij uzskatījis. Saprotams,
ka jaunā sirds atvērās šīm acīm un vecai, mīlīgai balsij kā puķīte pakrēslī
saules staram, kas uz viņas kritis.
Un vēl viens prieks! Skolā bija arī kā vecākais skolēns Daudziņu Andrejs, kas, kā
jau pazīstams, palīdzēja viņai, kur vajadzīgs, pamācīdams.
Sestdien, mājā atnākusi, viņa nopriecāties vien nevarēja, cik labi klājoties
skolā, un ar saviem stāstījumiem par skolas dzīvi sadrošināja un sajautrināja arī
Kristini Amaliju, kas ar baiļu jausmām sagaidīja pirmdienu, kur, īpaši grāmatas
nemācēšanas dēļ, bija jāiet pie Vecvēvera.
Svētdienas vakarā viena zoss Krauklīšos sāpīgi iekliedzās. Tai bija spriests iet
Kristinei Amalijai par ceļa sataisītāju uz skolu. - Brēca zoss vakarā, raudāja
Kristine Amalija rītā, no mājas šķirdamās. Zosi saņēma Vecvēvera radiniece,
saimniece, - Kristini Amaliju pats Vecvēveris, kam ar to vajadzēja justies diezgan
pagodinātam, ka vēl arī kāds no saimniekiem atnācis pie viņa, bet kas klaji
iedrošinājās teikt, ka no lasīšanas tikpat kā nekā neesot un kā tas izskaidrojams,
ka audzēkne mācējusi atkal tik brangi lasīt, ka abas tak dzīvojot vienā mājā un
laikam ar bijušas pie vienas mācības.
Vecvēveris nezināja, ka Krauklītene audžubērnam pati ne zīmes nebija rādījusi un
atbildot lūkoja iemeslu Kristines Amalijas vājīgumā un galvas sāpēs, kas tai
kavējis iemācīties to, kas vajadzīgs, kaut gan katrs droši teiktu, ka Kristinei
Amalijai veselība labāka nemaz nevar būt. Vecvēveris pasmaidīja par tādu vājības
sūdzēšanu - laikam ne pirmo reizi to dzirdēdams. Bet Krauklītenes sirdī bija
iekritusi gaiša skaudības dzirkstele pret savu audžubērnu, kas sāka kvēlot, kamēr
aizdegās ar liesmu. Uz māju braukdama, pati sev pārmeta, ka vīram klausījusi un
bērnu nodevusi vecajam «pātarniekam». «Gan redzēsi, kā Vecvēveris tavu bērnu
spīdzinās,» Krauklītene teica vīram. Abi gulēja nemierīgu nakti, sieva aiz
errastībām, vīrs aiz rūpēm par bērna labklāšanos.
Pirmā nedēļa, kā jau katram jaunam iesācējam skolā, Kristinei Amalijai aizgāja kā
pa ciemam. Bet tomēr tas jau nepatika, ka, lasīt nemākošai, bija jānāk vakariem
iekšā pie skolotāja, kas pats uzņēmās pūles padarīt mātes aizkavēto darbu un
pienākumu, un pusdienām, kad paēdusi, Kristinei Amalijai bija jāmācās uzdotais
lasāmais gabals zem vecākā skolēna vadības. Gan Ievēns labprāt lūkoja palīdzēt
nemācētājai, bet Kristine Amalija viņas palīdzības nepieņēma, jo viņai, kas
mājā allaž ieradusi par Ievēnu pavēlēt, nepatika padoties zem Ievēna un locīties
zem tās.
Sestdien, mājā atnākusi, Kristine Amalija nemaz nebija mierā ar skolas kārtību un
žēlojās mātei, ka Ievēnu skolotājs laižot pa starpstundām brīvā dzīvot, bet šo
spiežot pie grāmatas.
«Vai tev neteicu,» Krauklītene teica vīram, Kristinei Amalijai klāt esot, «ka
Vecvēveris tavu bērnu tīšām spīdzinās?»
«Bet bērnam tak reiz ar jāiemācās lasīt!» vīrs teica.
«Un kādēļ tad Ievēnam nav jāpaliek?» saimniece jautāja skarbāk.
«Ievēns varbūt māk labāk?» vīrs atbildēja.
«Kas tad šo labāk mācīja?» Krauklītene teica, pamezdama caur logu greizas acis uz
audzēkni, kas nesa patlaban zosīm ēst.
Otru nedēļu Krauklīši savu meitu spēja vadīt tikai vēl trešdien uz skolu, jo
«bērnam» bija iesāpējusies vārīgā galva un krūtis. «Laikam vēl neapradusi ar
skolas gaisu,» Krauklītis, kas tagad pats bij meitu pavadījis uz skolu, teica uz
skolotāju. «Viņa jau tāda vārīga no aukstuma, ka tik nu uz priekšu neapsaldējas
vien, un arī tāda nespēcīga, - kad pienāk -viņas reize slaucīt, lai tad iet ganu
meitēns.»
Vecvēveris apmierināja rūpīgo tēvu, teikdams, ka skolā jau nemaz neesot nedrošāka
dzīve kā mājā un ka slaucīšana nebūt nedarot tādu grūtumu, ka veselības dēļ
būtu jābīstas, un tādēļ uzlikt viņas reizi ganu meitenei esot netaisni.
Bet trešās nedēļas trešajā dienā nolika kaut kas negaidīts: Kristines Amalijas
dienas pie Vecvēvera - beidzās. Šinī dienā viņai bija liegts ēst ar citiem reizē
pusdienu, tādēļ ka nekā nebija mācījusies. Kristine Amalija ņēmās par to raudāt
pilnā balsī un pieliktai rādītājai, kas tai gribēja sākt rādīt lasāmo gabalu,
grūda ar elkoni sānos. Šī nāca pie skolotāja sūdzēt.
«Par ko viņai grūdi?» skolotājs jautāja.
«Es jau nemaz negrūdu, viņa tik melo vien,» Kristine Amalija atbild, «viņa pati gan
man grūda.»
Bet, kad nu arī divi liecinieki apstiprināja, ka Kristine Amalija grūdusi gan, tātad
melojusi un šoreiz ne vairs pirmoreiz vien, tad Vecvēveris Kristini Amaliju ielika
kaktā.
Bet nu liktenis bija lēmis, ka taisni tanī pašā brīdī Krauklītene piebrauca pie
skolas ar siltas zupas podu Kristinei Amalijai un iegāja ar to bērnu ēdamā istabā.
Kas gan izteiks viņas satrūkšanos un dusmas, kad sava bērna te neatrada, bet
ieraudzīja to vienu pašu kā bārenīti stāvam kauna vietā kaktā! Kā aizburta viņa
krita uz savu bērnu un to gandrīz raut izrāva laukā no klases uz ēdamo istabu,
spēdama tik vairs izteikt: «Ģērbies ciet uz māju!» un tad pati devās aizelsusies
pie skolotāja.
«Vai manu bērnu te gribat nobeigt!» bija Krauklītenes pirmie vārdi - labdienas
vietā. - «Reiz dabūjuši par ilgu laiku saimnieku bērnu nagos nu tūliņ nevariet
atkosties vien. Ko tas bērns jums darījis ļauna, ka viņu tā spīdzināt? Kalpu
bērni, tie jums tie lutekļi, kas tad vainīgs kā pats, ka nemāk labāku bērnu
pieturēt?» Krauklītene gāza kā verdošu virsū Vecvēveram, kas, nabags, nevarēja
pagūt ne tikt pie atbildes.
«Ko darīju, to darīju ar labu apdomu,» Vecvēveris teica, «un, ja jūs, Krauklīten,
ar gribat darīt bērnam labu, tad tas no meliem jāsargā un, lai sargātos, jāsoda ar,
kur pelnījis.»
«Ak, mans bērns melis! Jūs paši viņu taisāt par meli.»
«Mīļā Krauklīten,» Vecvēveris rāmi saka, «kā jūs man, vecam vīram, to varat
pārmest? Gribu tik jūsu bērna labumu.»
«Neesmu jums nekāda mīļā, tā tu manis vairs nesauc, vai dzirdi?» Krauklītene, jo
vairāk iekarsdama, ķērās. pie draudzīgā «tu». «Un te es ar vairs sava bērna
neatstāju, nezin, vai vairs veselu dabūju atpakaļ!»
«Bet papriekš viņa man jāizlaiž no kakta,» Vecvēveris saka.
«Nepūlējies, jau izdarīts!» Krauklītene atcērt.
«Bet kas to drīkstēja darīt?» Vecvēveris jautāja stingrāk.
«Es to darīju; lūk, kā drīkstēju.»
«Bet, kad es sūdzu, nezin, kā tad ir?»
«Ak, šis vēl sūdzēt! pielūko tik, ka pašam neaizsien maizes tarbu pavisam ciet
turpat pie deguna gala, - mans vīrs ar vietnieku pulkā. Mani vēl sūdzēt...»
Krauklītene ne «ar dievu» neteikusi, izsteidzās no Vecvēvera dzīvokļa pie savas
Kristines Amalijas.
Kā no Zodomas bēgdamas, abas aizsteidzās pie zirga, tā ka pat kūpošais zupas pods
aizmirstas ēdamistabā uz galda, un aizbrauc.
Vecvēveris, pie loga stāvēdams, skumīgs noskatās mātei ar bērnu no pakaļas.
Ko gan viņš šai brīdī domā?
«Dievs, atdari acis akliem! Kādi augļi tur var nākt, kur tāda māte audzina!» Viņam
sāp sirds, noskatoties uz viņa audzināšanai atrauto bērnu. Ak, cik grūti ceļi gan
bērnam nebūs jāstaigā, kamēr tas, īstās prāta un sirds gaismas neredzēdams,
nonāks mūža galā! Tad viņš, aizbraukušo vairs nesaredzēdams, skatās uz kailo,
veco kļavu skolas priekšā, kas vientulis kustina tukšos zarus rudens vējā.
Šis kailais koks viņu it kā spiestin spiež salīdzināt abēju mūžu: arī viņš
tāds vecs, vientulis koks rudens gadskārtā, kam visas lapas nobirušas, bez sievas, bez
vienīgā bērna, kas abi viņu jau priekš vairāk gadiem atstājuši vienu pasaulē.
Viņam liekas, ka mūža nasta būtu uzvēlusies viņa pleciem vissmagāk tikai pašā
beidzamajā dzīves ceļa galā. Viņam nav šai brīdī neviena, kam atklāt, ar ko
dalīt savas sirdssāpes, kam sūdzēt savu vientulību. Viņš cauru mūžu strādājis
pie grūtā cilvēku audzināšanas darba, un tagad, kur viņš kā rudenī skatās pēc
augļiem, viņam šķiet, it kā būtu velti strādājis. Viņš pūlējies ar visu vīra
nopietnību; un tak par visu to saņēmis par algu tik nepateicību un ienaidu. Bet vai
tiešām tik nepateicību un ienaidu? Nē, tad jau viņš būtu slikts audzinātāja darba
pazinējs. Viņa sirds, līdzjutēja biedra meklēdama, paceļas uz visu laiku lielāko
cilvēku audzinātāju un visu lielāko cilvēku mīlētāju, tā vārds viņu arī šai
brīdī iedrošina un paceļ: «Svētīgi tie, kas taisnības dēļ top ienīdēti» - un
«jūsu alga ir liela debesīs.»
Un, ja ar viņam tagad šķiet, ka maz vēl redzams no sējuma, - vienu viņš zin: sēkla
bijusi laba un derīga - par dīgšanas laiku un izdošanos lai dievs pats zin!
Klases zvaniņš ieskanas, saukdams veco viru pie darba. «Jums, jūs nabagie un
atstātie, jums lai pieder mana mūža pēdējās dienas,» viņš sola savā sirdī, «jo
arī es bez jums būtu bārens un atstāts.» Priecinājies, iedrošinājies un
spēcinājies viņš līksmu vaigu iet atkal sēt, jo jaunais, mīkstais tīrums gaidīt
gaida sēklas - viņš vairs neprasa tik daudz pēc pašiem augļiem, jo sajūt sevī, ka
arī pati sēšana jau ir prieks, un, ja ar trīs graudiņi augļu neredzēs, - ceturtais
tak kritīs auglīgā zemē un nesīs simtkārtīgus augļus.
Klasē iegājis, viņš redz vienai meitenei roku paceltu.
«Kas ir?» viņš jautā.
«Lūgtu, skolmeister, Krauklītenei aizmirsies ēdamistabā zupas pods, un mēs nezinam,
ko ar viņu darīt.» Klasē atskan paklusi smiekli, un arī par Vecvēvera grumbaiņiem
vaigiem pārlaižas klusi smaidi.
«Lai podu saņem Lapiņu Ieva, tā jau viņu pašu mājas,» skolotājs atbild.
«Bet viņa saka, ka viņa nedrīkstot,» - tā pati meitene atsaka pretim.
«Nu, tad spriedīsim par poda likteni vēlāk, bet tagad sāksim stundu.»
Kristinei Amalijai aizejot no Vecvēvera, Ievēna liktens palika jo grūts, lai gan pa
ziemas skolas laiku bija jāiztur mājā tik sestdienas un svētdienas, jo citādi visa
nedēļa bija skolā, kas bārenei bija palikusi par mīļāko vietu, tādēļ ka te viņa
jutās sargāta no maizes mātes skaudības un cietības. Te bērna sirdī dabūja dīgt
sirds labākie dīgļi, kas citādi bez mīlestības būtu pagalam nonīkuši.
Vecvēveris, pats vientulis būdams, prata kopt un spirdzināt tādu atstātu bērnu
sirdis. Tādēļ viņš pusbāriņam - Daudziņu Andrejam, uzvārdā Bāģim, cītīgam un
apdāvinātam zēnam, palīdzēja bez kādas atlīdzināšanas tikt pie vairāk
zināšanām, nekā puisēns būtu mantojis, tikai likumīgo laiku skolā noiedams. Viņš
tam deva lasīt derīgas grāmatas, īpaši pa vasaru, kad skolas neturēja, gan arī
sauca to pie sevis vakaros, tam rādīdams un mācīdams, ko priekš zēna atzina par
derīgu. Vecvēveris tikpat rūpīgu sirdi gādāja par Krauklīšu audžubērnu, jo
noprata it labi, kādai gan vajadzēja būt viņas dzīvei dēļ Kristines Amalijas
notikuma. Pirmdienām viņa acs meklēja bailīgā bērna un sestdienām atlaida to ar
rūpēm, jo redzēja, ka meitene ne labprāt gāja uz māju.
Tā tas bija pa ziemas laiku, bet ar pavasari sākās īstais grūtums.
Kristine Amalija gan tūliņ par kādām nedēļām tika aizvesta pie Jaunbrāļa -
zinams, ne bez ierastām pavadonēm - zosīm, šoreiz divām - bet vai tad nu zosis vien
visu varēja izdarīt?
Tomēr še bija vien jāiztur, ja negribēja vienā ziemā izbraukt triju vai vairāk
skolu. Gan jau arī te bieži vien sāpēja galva, gan piesitās citas vainas, bet bija
vien jāiet, un grūti bija arvien, kaut gan māte ar zosīm un cāļiem lūkoja grūto
gaitu atvieglināt.
Būtu jādomā, ka tagad, kur abas meitenes šķirtas, atnāktu atkal bārenei vecā,
panesamā dzīve, bet tā vis tas nenotika. Krauklītene atgadījuma pie Vecvēvera
nevarēja aizmirst, ar ko bija pati ļaužu priekšā kritusi kaunā, un tādēļ visu šo
vainu uzkrāva bārenei kā vienīgai vaininiecei. Un bija vēl viena lieta, jau minēta,
kas arī kvēlināja viņas skaudību: audzēkne taisījās palikt smukāka par īsto
meitu. Gan Krauklītene pie savas meitas lūkoja atsvērt ar drēbēm to, ko daba bija
liegusi, bet tas viņai negribēja lāgā veikties, lai arī audzēkni tāpat ar drēbēm
lūkoja mazināt.
Pavasaris bija klāt, un līdz ar to arī Ievēns nāca pastāvīgi zem Krauklītenes
acīm. Cik greizi audžumātes acis skatījās uz audžubērnu! Vai gan sirds tad laiž
jel vienu mīlīgu vārdu pār lūpām, kad acis tā raugās?
Un audzēkne arī nedzirdēja neviena tāda vārda! Bet tas būtu vēl nesams, ja
nemīlībai vārdos nepiesistos klāt arī nicināšana. Mājas dienestmeitas, redzēdamas
saimniecēs prātu uz audzēkni, lūkoja tai iztapt un pielabināties ar to, ka pret
Ievēnu izturējās tāpat, kā redzēja izturamies pašu saimnieci. Kas lai skaita visas
reizes, kur audzēknei bija jāpanes nepelnīts grūdiens vai plucinājums aiz matiem! Ir
pazīstama lieta, ka no visiem grūdieniem un kūlieniem tik nepelnītie vien paliek
atmiņā, patiesi pelnītos aizmirst. Divas tādas reizes audzēknei palikušas prātā.
Minētā pavasarī Krauklītenei neveicās ar kustoņiem; neskatoties uz tukšo zosu
būdu, kas Kristines Amalijas skolas ceļam upurētas, sāka krist aitas, slimot cūkas un
beidzot arī govis. Ar zālēm vien nepalika labāk, tādēļ bija pamats domāt, ka
ļauns cilvēks tādu sērgu uzbūris un ka tādēļ vajadzēja strādāt pretim ar
tādiem pašiem līdzekļiem.
Mācītāja aizlūgums baznīcā par «jaunu svētību mājas būšanā» izrādījās
nesekmīgs, tādēļ bija jāķeras pie spēcīgākiem līdzekļiem. Draudzienas valsts
otrā galā dzīvoja izslavētā Saltumene, kalēja atraitne, kas bija iemantojis Saltuma
vārdu tāpēc, ka ogļu trūkuma dēļ, ko pie paša bieži vien atrada, kalis vairāk
saltu, ne karstu, ja vien kalībnieks pats neatnesis ogļu līdz. Viņa pretinieks atkal
bijis «Karstais», kam ogļu nekad netrūka. Pēc šīs izslavētās Saltumenes
Krauklītene braukšus aizsūtīja pakaļ dienestmeitu. Tas bija pašā plūdu laikā.
Bet, kad nu ar tādām ārstēm pazīstamā pusē nemēdz braukt pa lieliem ceļiem, bet
vairāk pa meža ceļiem, tad abas braucējas, piebraukušas ap pusdienu pie Daudziņu
tīruma grāvja tiltiņa, ieraudzīja, ka tiltiņa vairs nebija. Tas bija ūdens
aiznests...? Bet nē! lūk, tiltiņa koki visi sakrauti otrā malā. Saltumene te oda
tīšu darbu, kas padarīts viņai par spīti un ķērās stipri pie viņas ārstes goda.
Kā un kādā sakarā šis darbs noticis, to viņa vēl nevarēja teikt, bet apņēmās to
Krauklīšos izdibināt. Kad nu uzplūdušajam grāvim nekā nevarēja pāri tikt, tad
bija jāņem līkums ap verstīm divām trim, tā ka Saltumene daudz vēlāk, nekā
gaidīta, iebrauca Krauklīšos ar palīdzību. Krauklītene, dabūjusi dzirdēt par ceļa
kavēkli, tūliņ sprieda: «Ievēns būs vainīga, šorīt tā bija uz Daudziņiem pēc
miltiem un būs izstāstījusi par braukšanu Daudziņu puikam, kas visu to nedarbu būs
izdarījis.» «Tā gan, mīļā, tā gan, - abi būs to kopā sagudrojuši,» Saltumene
piekrita Krauklītenei. Tālāku izmeklēšanu un meitenes sodīšanu atlika pēc
Saltumenes beigtā darba kūtī. «Bet to tev saku, Krauklīten, ja tu sava gana meiteņa
nevari pierāt, tad ar neesi nekāda saimniece. Kamēr gāju ap kūti, palīdzības
gādādama, meitens visu laiku smējās vien. Vai tu domā, ka tad var palīdzēt?»
Vaicāta, kādēļ smējusies, Ievēns atzinās, ka nevarējusi noturēties, redzēdama,
ka Saltumene gājusi ap kūti un bubinājusi.
«Saltumene» un «bubinājusi» vien jau bij vārdi, kuru dēļ pēriens būtu pelnīts
arī bez smiešanās, bet bija jāizklaušina ar par tiltiņa izņemšanu. «Tad tu gribi
liegties, ka neesi viņam nekā stāstījusi?» Krauklītene bārgi vaicā audzēknei.
«Kā tad varēju stāstīt, kad nekā nezināju, uz kurienu Mada brauks?»
«Palūk, kāda mute!» Saltumene saka, «es gan tik ilgi neķircinātos, bet tev jau,
Krauklīten, lēna daba.»
«Ej atnes žagarus!» Krauklītene pavēl.
Meitene raudādama iziet pie durvīm, raudādama apstājas zem mežābeles un skatās
lejā, upmalā, uz birztiņu, kas augusi ne vien tādēļ, lai vasarā iepriecinātu acis,
bet arī tādēļ, lai sāpinātu bāra bērna sirdi ar kailajiem žagariem.
Krāuklītene, nevarēdama sagaidīt meitenes drīz nākam, iet pati lūkot, un, atradusi
to zem ābeles, nolauž no tās zaru, un - - meitenes kliedzieni atskan visā pamalē.
Celies augšā, tēvs, māmiņa,
Es pacelšu velēniņu,
Es tev teikšu raudādama,
Ko man dara sveša māte:
Sveša māte mani sūta
Pie ābeles rīkšu griezt.
Žēlām acīm bārenīte skatās uz kapsētas kalnu, kas jau no sniega gandrīz
pavisam brīvs. Bet vecais ozols te stāv tik mēms un stīvs, kā no akmeņa cirsts. Lai
ar bārene, «velēniņu paceldama», pirkstiem kasītu kapu vaļā, - māte viņai
neatsauktos. Jaunā sirsniņa velti izsaucas glābēja un aizstāvētāja - bet neatrod
tā nekur.
Vēlāk dabū zināt, ka Daudziņu Andrejs izņēmis gan tiltiņa kokus, bet ar saimnieka
vēlēšanu, kas to licis darīt, lai uzplūdušais ūdens neaiznestu koku. Bet kas lai
atņem bārenei padarīto pārestību! «Tas nebij par to tiltiņu vien, bet visvairāk
smieklu dēļ par Saltumenes palīdzēšanu,» Krauklītene aizbildinājās, dabūjusi
dzirdēt īsto patiesību.
Bet laiks palīdzējis bārenei panest arī šo netaisnību. Kādu vakaru priekš mājā
dzīšanas meitene ganību malā dzied ar savu skaidro balsi: «Krauklīts sēž ozolā,
zelta spēles rociņā». Saimnieks, netāļu aplokā to dzirdējis, pieskrien meitenei
klāt, bargs un noskaities, žagaru rokā: «Kā tu dziedāji?» Meitene iztrūkusies
atbild dziedātās dziesmas vārdus. «Nemelo, tu dziedāji citādi ar,» saimnieks bargi
uzsauc. «Vai tā tā pateicība par to, ka tevi audzinām? Tīšām dziedāji to blēņu
dziesmu, lai mūs izsmietu, kas tev esam vēl labdari,» un, neklausīdamies nekādas
aizbildināšanās, izkuļ meiteni. Meitene domā, ka viss kūliens nācis tādēļ, ka
nevainīgi minējusi Krauklīša vārdu, bet Krauklītis pats zināja dziesmas iemeslu
labāk. Teika stāstīja, ka Krauklīša tēvatēvs reiz vakarā uzrāpies ar bļodu un
dūci kaimiņa ozolā pie bitēm, gribēdams tās slepen izkāpt, bet kaimiņš to
pamanījis un nostādījis puišus ar rungām zem ozola. Krauklīša ciltstēvs nav kāpis
no koka zemē; bet cauru nakti palicis augšā, gaidīdams no savas mājas palīdzības,
bet, kad tā nenākusi, tad ar rīta sauli laidies zemē, krietni pamielots ne ar medu,
bet zilumiem. No tā laika Krauklīši šīs dziesmas nevarēja ieraudzīt tāpat kā
tītars sarkanas drēbes lupatas. Un ar īsteno tekstu viņa arī skanēja drusku
savādāk. Otrā dienā kaimiņu gana zēns, dabūjis zināt par Ievēna netaisnīgo
sodīšanu, dziedāja šo dziesmu, Krauklīšam pašam dzirdot, tā:
Krauklīts sēž ozolā:
Bļoda, dūcis rociņā.
Ak tai ridi, ak tai ridi,
Bļoda, dūcis rociņā.
«Nu tad tev ar, Ieviņ meit, saimnieks labi samaksājis par koncerta dziedāšanu,» dienestniece Mada zobodama saka mājā meitenei. Bet bārene savā ierastā vietā, zem mežābeles, skatās uz vakara blāzmu, kas pārlaidusies pār ozolu kapsētas kalna virsū.
Jau saulīte zemu zemu,
Māmuliņa tālu tāl.
Teku, teku, nepanāku,
Saucu, saucu, - nesasauc.
Kam sūdzēt par tādu netaisnību, kam žēloties?...
«Neraudi, bērniņ, neraudi, - ciet vien, ciet un paciet, - pasaulē daudz netaisnības,
un daudz netaisnības ar jāpanes, mācies tu ar panest, bet es, es jau ar zinu, kā tas
sāp, neraudi, paliec mierā, - būs atkal labi, mēs jau abas esam kopā, abas turamies
kopā, tu jau neesi viena,» tā mātes mute mierina savu bērnu un mīkstu roku glauda
raudātājas galviņu un noslauka birstošās asaras, bet bārenītei - - tai mātes mute
nerunā, mātes roka neglauda, tai «māmuliņa tālu tāl».
* * *
No šī laika pagājis jau gadu desmit.
Ziedu mēnesis stāv pilnā zaļumā un kuplumā. Vecais ozols kapu kalna galā stāv vēl
tikpat spēcīgs un zaļš, kā gadiem stāvējis, bet viņš vairs nestāv tik vientuļs
kā senāk, daudz jaunu koku zaļo ap viņu, kādēļ agrāks kalpu kapsēta sen jau
iepatikusies par dusas vietu arī daudziem saimniekiem un citiem turīgākiem.
Pazīstamais jaukais ezers un skaistais sils aiz viņa stāv: abi kā veci biedri,
nepārvērtušies un nepārgrozījušies ne savā izskatā, nedz dabā - viens pie otra.
Bet mums pazīstamo cilvēku dzīvē daudz kas pārgrozījies.
Tur abas Krauklīšu meitenes, Kristine Amalija un Ievēns, izaugušas abas par pilnīgām
jaunavām - pirmā par jaunkundzi, - otra par jaunu meitu. Tomēr starpība starp abām,
kā jau bijusi agrāk, palikusi arī tagad vēl, tā gājusi ar gadiem ne mazumā, bet
vairumā, kas jau noskārstams no tam, ka viena tikusi par jaunkundzi, bet otra palikusi
tik par meitu.
Kristine Amalija bija izgājusi daudz skolu, nevienā ilgi nekavēdamās, kas, saprotams,
citādi arī nebūtu iespējams. Nebija spējis viņas labpatikšanas iemantot ne
Jaunbrālis, nedz draudzes skolotājs, kam tūliņ bija nākusi kārta jau otrā rudenī,
- bet lauku skolas jau allaž prastas smalku ļaužu bērniem - tādēļ pilsēta bija
vienīgā vieta, kur turpināt un nobeigt Kristines Amalijas izglītību. Kurā skolā un
kā Kristine Amalija mācījusies, par to trūka īsti skaidru ziņu, dzirdēja, ka viņa
gājusi skolā pie kādas «preilenes» un vēlāk, izglītībai uzlikdama vaiņagu,
bijusi šūt mācīties pie kādas «cienīgmātes». Gan daži zināja teikt, ka tāda
vārna pērta, tāda nepērta - tāda aizgājusi, tāda atnākusi -- bet tā jau varēja
būt tik ļaunprātības valoda. Jo, kas Kristini Amaliju tagad uzskatīja, tam bij
jāsaka, ka viņa bija gan mācījusies un mācēja ar - ģērbties; un, kas tik vīžāja
pamest acis uz Kristines Amalijas grezno platmali - augstu kā Bābeles torni, tam bij
jāatzīst, ka Kristine Amalija ir gan «izglītota jaunkundze».
Ievēns - ? par to runāsim vēlāk.
Jaunbrālis, - tas, kaut gan palicis vecāks par gadu desmit - tomēr vēl bija tāds pats
jauno draugs kā senāk. Teatrus un viesīgus vakarus viņš mūža dien ieskatīja «par
svarīgākiem attīstības un izglītības veicinātājiem», tā ka viņš savu pūliņu
dēļ šai laukā ar pilnu tiesību varēja liecināt, ka no tā laika, kamēr viņš
Draudzienā atnācis, aususi šai valstī pavisam jauna gaisma un ka draudzienieši
«attīstības un viesīgas sadzīves ziņā citiem apkārtējiem pagastiem aizsteigušies
tāļu priekšā». Tas viņam gandrīz no katra tā apgabala laikrakstu korespondenta
tika apgalvots, un tam viņš ar ticēja un uz tā palaidās. Ar skolu viņam veicās
tāpat labi - sūdzēt jau nekā nesūdzēja - tik vien šur tur dažs no vecākiem
vīriem iekurnējās, ka skolā neesot visai nopietna darba un ka ar tām «viesībām un
dejām» vīram drusku, nedaudz - iepatikusies arī glāzīte. Bet paies vēl gadu desmit,
un - - viņš to būs pilnīgi izlabojis, ko viņam tagad klusu pārmet. Un var jau viņš
to izlabot vēl agrāk, ja tik gadās kāds, kas viņam to pasaka - paša ausīs, draugu
jau viņam netrūkst, kas to drīkstētu.
Vecvēveris - tas nākošu rudeni savu vietu grib atstāt jaunam skolotājam - aiz vecuma
nespēka. Viņam pa šo laiku gan bijis jāpanes daudz grūtumu un pārestības no valsts
puses, bet pēdējā laikā viņam tak radušies valstī klusi draugi - varbūt tie paši,
kuriem Jaunbrālim kas ko pārmest, - to dēļ valstī radušās par Vecvēveri pavisam
citas domas: labi apskatot, Vecvēveris nemaz neesot paļājams, lūk, cik uzcītīgi
viņš stāvot pie sava darba.
Saulīte, kas pret vakaru vecajam vīram likās apmākusies, tagad rietot izbrien no
mākoņiem un apgaismo viņa ceļu, dienai beidzoties. Ja vēl ilgāk dievs viņam būtu
vēlējis spēku un laiku, viņš pats savām acīm redzētu, ka viņa darba augļi kā
brieduši āboli kristu viņam klēpī, - bet to jau redzēs pakaļ palikušie, tā
labākā daļa, tā īstenā darbu atzīšana nāks tad, kad Vecēveris atdusēsies no
sava darba zem zaļajām velēnām. Viņa kapam netrūks nevīstoša vaiņaga.
Zēns, Andrejs Bāģis, par ko Vecvēveris tā rūpējās un pūlējās, lai nabaga puika
iemantotu vairāk zināšanu, tagad zaļoksnis jauneklis. Viņš labi iestrādājies
namdara darbā un uzcēlis dažiem saimniekiem krietnus ērbeģus, ar ko ticis arī
plašāk pazīstams. Ar Vecvēvera gādāšanu viņam uzticēta pirmā lielākā būve -
Draudzienas jaunceļamais pagasta nams, kas rudenī būs pilnīgi gatavs. Būvi saņemot,
Bāģim trūka vajadzīgā zaloga, vislielais, ja viņš spēja no sava iekrājuma kādus
pāra simtus iemaksāt. Bet Vecvēveris saskubināja savus un jaunā Bāģa draugus, lai
tie galvotu katru kādu daļu no trūkstošās sumas ar savu mantību - un tā Bāģim
pagastnama būve tika rokā. Līdz šim visi mierā ar krietnu un stipru darbu - jācerē,
ka viņam ceļš vaļā uz citiem tam līdzīgiem un lielākiem darbiem.
Jā, bet kas tad nu ar mūsu Ievēnu? To bijām gandrīz vai piemirsuši, bet viņa jau
ieradusi dažu labu reizi stāvēt pēdējā galā, tādēļ neņems šoreiz mums arī to
jaunā. Par Ievēnu viņu ar vairs nesauc. No toreizējā Ievēna izaugusi gluži krietna
un pilnīga Ieva, - pieaugusi jauna meita. Aplūkosim viņu tuvāk! No sejas viņu var
saukt par skaistu - bet kā lai skaistumu izstāsta? Pietiks, kad teikšu, ka šis dabas
dotais pūrs varēja atsvērt citu mantu trūkumu, neskatoties nemaz uz prāta un sirds
pūru, kas bārenei bija par iekšķīgu rotu. Ar saviem tumšajiem matiem un acīm un
jaunības pilnīgumu, un sārtumu sejā viņa Kristini Amaliju kā ēnot apēnoja. No
iesākuma Krauklītenei gan tāds Ievas pārākums izskatā dūrās kā skabarga acīs,
bet viņa ar laiku sāka par to domāt rāmāk. Viņa lūkoja, kā jau zinam, atsvērt šo
trūkumu pie Kristines Amalijas ar drēbēm, uz ko vēlākā laikā īpaši lika lielu
svaru, un tad viņa apmierinājās arī ar to, ka Kristine Amalija mantos labu pūru un
Krauklīšu ciemu - bet Ieva - pelnurušķe - nekā. Mātesmeitai pret audžumeitu bija
tāds pats stāvoklis kā pelnurušķei pasaciņā pret mātesmeitām, - bez tam vēl
Ievai trūka brīnumrieksta, kura čaumalā apslēpts greznais apģērbs, ar ko rādīties
ķēniņa pilī. Viņas pūrs bija gandrīz arī tikpat liels, ka to varētu ielikt
rieksta čaumalā, ja skatās uz pūra lielumu un smagumu - kas vecos un arī vēl
tagadējos laikos bijusi un ir jo svarīga lieta. Ja Ieva kādreiz runāja par vairāk
algas, tad Krauklītene atteica: «Tas jau audžumeitām kā likts, pieņem svešu bērnu,
izaudzē lielu un atdod atkal svešiem rokā. Tā tā pateicība. Un, ja tad ko dodi, tad
dzirdi arvienu: maz, maz. To, ka tu audzēkni izvilki no grūtuma, to neviens vairs
nepiemin.» Ievai bij jāpaliek mierā ar tik, cik deva, ja negribēja rādīties
nepateicīga un aiziet no audžumātes. Bet viņai par to bija cita rota - un brīnums,
kā viņa Krauklīšos aiz tik daudz naida un skaudības spējusi to paglabāt un vairot -
paturēt savu sirdi labu un panesīgu.
Tomēr Krauklītene, kā audžumāte, gribēja apgādāt savu audzēkni arī laicīgā
ziņā - zinams, pa savam paradumam. Viņa Ievu gribēja izprecināt. Precinieks bija
viņai klusām jau zinams - tas bija Lūsīšu mātes dēls, tagadējais Lūsīšu
saimnieks. Laba, zinams daudz par viņu nerunāja, viņu teica plēsēju un rāvēju un
čukstēja arī par to, ka viņš, lai gan vēl jauns, tomēr jau pāra reizes pie tiesām
«noskaitījis aplam pātarus», bet Krauklītene domāja: «Labi, ka vēl tukšam
meiteņam sagādāju tādu laimi, kad ir cilvēks, kas ņem.»
Bet, kad Krauklītene, Ievai par to bildusi, dabūja dzirdēt, ka Ieva no tā negribot ne
zināt, tad viņa nevarēja nobrīnoties par tādu nesaprašanu. «Ko tad esi prātā
ieņēmusi, vai tad laikam gaidi, kamēr nāks kāds lielskungs? Nesagaidīsi, piemini!
Vēlāk ka nepaliek savas lepnības žēl! Lūk, ir cilvēks, kas tev, bāra bērnam,
rāda labu sirdi!» Krauklītene pūlējās audzēkni pierunāt.
«Bet, kad viņš tik labs, kādēļ viņš nevar ņemt jūsu meitu?» Ieva atbild.
«Vai tu ar Kristini Amaliju vienā rindā gribi stāties?» Krauklītene saka dusmīga.
«Necerē vēja, - apdomā, ka kalpone vien esi! Ka lepnības dēļ tik nav tev jāraud -
piemini!»
Krauklītene beidz sarunu, bet aiziedama nosaka: «Vai tā nu pirmā reize, kad manu labo
sirdi min kājām?»
Ir jauka svētdiena ziedu mēneša beigās. Krauklīšos gaida ciemiņu, - un kas gan
ciemiņiem ar kait neiet ciemā tik jaukā dienā? Lai aizbildinās nenācējs ar ko
gribēdams, bet ar sliktu laiku viņš šodien nedrīkst aizbildināties. Kas tas par
ciemiņu, kura saņemšanas dēļ šodien Krauklīšos tā tekā un skrien?
Visvairāk galvas lauza ap šo jautājumu Krauklīšu saime, bet pilnīgas atbildes
nedabū cits neviens kā tik dienestniece Kača, vairs ne visai jauna vecmeita. Viņai
nekas nepaliek apslēpts, kas atgadās Krauklīšu familijā, jo viņa Kristines Amalijas
vistuvākā un vismīļākā draudzene.
Kača izzin, ka uzlūgtais viesis jaunā valsts nama būvētājs Bāģis un ka Krauklītis
to ieaicinājis pie sevis šosvētdien tādēļ, lai aprunātos par jauna ērbeģa būvi,
ko nodomājis celt vecā vietā. Tā bija uzlūguma atklātā puse, bet Kača izzināja
arī viņa aizklāto, paslēpto daļu: Bāģis būtu Krauklīšiem arī patīkams kā
precinieks Kristinei Amalijai.
Ne mazāk patīkams kā vecajiem Bāģis būtu arī pašai Kristinei Amalijai, jo to jau
Kača zināja vislabāk. Līdz šim tai vēl neviens precinieks nebij rādījies, un kas
gan varēja galvot, vai tik drīz arī vēl kāds rādās? Tādēļ bija jāsāk pašiem
drusku manīties, jo arī paruna saka: kungi labi - tik pašam jāmanās. Un vai tad
nevajag arī diezgan manīties, kamēr meitai sadabū labu precinieku? Mātei un meitai
gan Bāģis neizlikās kā tas īstais, kas piederētos «tik smalki skolotai», bet, kad
nu pats tēvs viņu bija iecienījis par precinieku, kas varētu gan derēt ne tikvien
meitai, bet arī uzbūvējamai mājai, tad māte ar meitu arī nekā daudz nepretojās un
gādāja tik par to, lai viņu pa godam uzņemtu.
Un Bāģis? Tas jau saņemtu tādu laimi abām rokām, ja tik vien tam kaut ar acīm
pamirkštu! Nācējs būtu uzreiz!
«Kristinei Amalijai šodien nāks precinieks,» Kača saka uz Ievu.
«Ir jau ar laiks, lai nāk vien,» Ieva atteic.
«Bet vai zini ar, kas tas būs?»
«Kas man jāzin, man jau viņš nenāks!»
«Zinams, ka tev ne, - bet mini: kas tas būs?»
«Kā to lai zinu? kad jau nāks, tad redzēs.»
«Tas būs tavs agrākais pazīstams - Daudzinu Andrejs, būvmeisters.»
Ieva neatbild nekā. Bet Kača skatās ar jaunu prieku Ievas sejā, kas uzreiz palikusi
bāla. «A-a! koda gan!... Tad tur, putniņ, tev ligzdiņa, bet nu tā būs mūsu!» Tā
Kača nodomā pie sevis un tad, priecādamās par savu atradumu, steidzas pie Kristines
Amalijas tai to pastāstīt.
Ieva ieiet klētiņā un tad kā satriekta atkrīt krēslā pie lodziņa. Acis viņai kā
bez domu skatās uz ezeru un salu, par kuras zaļajiem kokiem slīd palaunaga saules
spožie stari. Bet Ievai ezers un sala rādās kā miglā. viņai šķiet, ka ir nakts,
tāda pati kā tā, kad viņa pirmoreiz ienāca Krauklīšos. Viss ir tumšs, tik ausīs
vien rūc kā pērkons, un brīžiem spožs zibens pāršaujas pār ezeru un salu,
apgaismodams visu kā saules gaismā. Viss tagad atkal gaišs kā dienā, ezers zib
zibēdams, - bet tad Ieva aiztur acis un ausis, lai nedzirdētu bargā spēriena, kas
nāks pēc tik gaiša zibeņa... Kur iesperts? Tepat tuvumā. Ievai liekas, ka viņai
locekļi zibeņa ķerti, tie satriekti un gurdeni.
Brīdi viņa sēd, kā nekā nejuzdama.
Viņa neredz, ka pavakarē vēl atnāk gaidītais ciemiņš, aizbildinādamies ar citām
steidzamākām darīšanām, neredz, cik laipni abi vecie viņu saņem un apsveic, neredz,
cik «modīgi» Kristine Amalija paklanās... ciemiņš jau nav nācis viņai. Bet
pamazām viņa atžirgst. Kādēļ gan šī ziņa viņai tik ļoti ķērusies pie sirds?
Gani sadzinuši. Viņa iziet no klētiņas apdarīt vakara darbu, sargādamās, ka tās no
istabas nepamanītu. Kādēļ? Viņai tagad gribas būt vientulei.
Vientulības meklēdama, viņa pēc padarītas gaitas aiziet savā vecā, ierastā vietā,
nosēzdamās uz akmiņa zem vecās mežābeles, kas tagad, baltu ziedu pilna, izskatās
gluži kā nosarmojusi.
Saule jau norietējusi, bet vakarblāzmas dziestošais atspīdums kavējas kapu kalna
galā, kā arī uz rāmā ezera, kas pamazām jau sāk tīties miglā.
Acu nenovērsdama, Ieva skatās uz kapsētu, kā kad tajā patlaban būtu šķīrusies no
dārga aizgājēja - viņa skatās uz ezeru, kā kad tā dzelmē būtu nogrimis kaut kas
mīļš, sirdī klusām auklēts, bet tagad pazudis uz mūžu, - pazudis un nogrimis
tāpat kā vecā baznīca ezera malā, par ko teika stāsta, kas agrāk tur stāvējusi,
bet tad piepeši nogrimusi dibenā, no kurienes tagad tik ap pusnakti izkāpj ezervirsū
rāmi mīlīgas zvana skaņas kā agrāko laimīgāku laiku atbalss... Ieva tikpat klusām
nogremdējusi te arī savu cerību, no kuras tik vairs blāzma atspīd uz ezera kā
piemiņa no agrākā spožuma.
Bet kāda tiesība bija viņai cerēt - cerēt to, no kā nupat šķīrusies? Viņa pati
sevi tādēļ apsūdz un negrib vairs par to ne domāt. Bet kā ar varu viņai uzmācas
bērnu dienu atmiņas, kur tai Andrejs bijis vienīgais draugs un biedris, viņa piemin
Andreja māti, kas viņu tās pašas retās reizes, kad izdevās pie viņas aiziet,
uzņēmusi kā meitu, mielojusi no savas bļodiņas, teikdama mīļu vārdu, apglaudīdama
bāra bērna galviņu... Vēlāk, kad abi nāca jaunekļu kārtā un sāka viens otra kā
bēgt un kaunēties, Andrejs tomēr nerādījās viņai kā svešinieks. -Un tagad? Sirds
viņai sažņaudzās, par to domājot! Kaut nebūtu vairs rīta, bet tikai krēsla un
nakts kā tagad! Cik tukša dzīve parādās, jau pašā jaunībā, bez gaismas, bez
cerības - cik vientuļa! Kas panesīs grūto dienu nastu?! Tas jaukākais un mīļākais,
kas sirdī glabāts kā svētums, tas jāpazaudē un jāaprok, lai neviena acs to
neredzētu. Kā rudens nācis par viņas sirdi, - visur, kur skaties: kails un auksts un
vientuļš - sirds piepeši palikusi veca - un tomēr tā pašā jaunībā... Cik
vientuļš viss! Kam stāstīt savas sāpes, kā priekšā atvieglot viņas? Sirds no
jauna viņai iedrebas, - rokas kā žņaugtin apžņaudzas ap mežābeles vidu, bārene
spiež nedzīvo koku pie sirds, un lūpas čuks: «Māt, māt, cik man grūt, - kā man
sāp sirds!» Un, it kā silta dzīvības straume no karstās sirds būtu ieplūdusi
nedzīvajā kokā, mežābele loka pār bārenes galvu savus ziedu pilnos, baltos zarus un
birdina klusām baltas ziedu pērslas kā mīļus mātes mutes vārdus uz bārenes galvas.
Bārenei sirds paliek vieglāka, viņa sāk raudāt, raudāt gauži un nevaldāmi. Bet
ābele birdina joprojām savus ziedus uz raudātājas galvas un saka: «Raudi vien, meit,
izraudies, asaras atvieglo sirdi - raudi vien, kamēr izraudies.»
Pie ābeles piespiedosi
Kā pie savas māmuļiņas;
Birst ābelei balti ziedi,
Birst man gaužas asaras.
Izraudājusies Ieva jūt sirdi vieglāku, viņai liekas pirmītējās sāpes kā sen
pārciestas, gandrīz aizmirstas, kā tālumā atstātas. Viņa sāk mierīgāk domāt par
Andreju un sevi un sirdī vēlē viņam labāku sievu nekā Kristini Amaliju, - un skatās
atkal uz ezeru, kur baznīca nogrimusi un kur drīz ap pusnakti jāatskan dobjajam zvanam,
un uz kapsētu, kur vecais ozols tumšs un melns pacēlies kā milzis.
Patlaban viņa grib celties un iet augšā, kad dzird soļus tuvumā un ierauga sev
priekšā - Andreju.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
«Kam nu mani tā izsmejat, ko es jums vainas darījusi?» Ieva teic Andrejam, un balss
viņai iedrebas.
«Dievs sarg, Iev, kā es tevi izsmietu, to saku no visas patiesības,» Andrejs atbild
nopietni.
«Bet to pašu patiesību jūs nupat teicāt arī augšā Kristinei Amal - ?»
Andreja smiekli pārtrauc Ievas beidzamo vārdu.
«Kristinei Amalijai? Vai tiešām tu mani turi par tik aklu?»
Ieva kā šaubīdamās skatās Andrejam acis; viņai šķiet, ka tās tak laikam melu
nerunā, viņš skatās Andreja vīrišķā sejā un viņa zaļokšņa augumā, kas rāda
spēku un drosmi, kam tiešām bail nav grūtuma, - viņai liekas šī vīra sānos
diezgan aizvēja un atspaida, te liekas viņai īstā dzimtene, sen nejustā tēva un
mātes sirds... Viņa vairs neturas pretim Andreja rokai, jo jūt, ka tā ir vīra roka,
kas spēs viņu vadīt caur dzīvi... Viņa atļaujas šai rokai pilnīgi, uzticēdamas un
zinādama to, ka tur, kur šī roka nespēs palīdzēt, palīdzēs cita, spēcīgāka -
dieva tēva roka, kā tā jau līdz šim palīdzējusi - un vadījusi...
Nogrimusī baznīca liekas tagad ap pusnakti atkal izcēlusies ezera malā, jo viņas
zvans tagad skan tālu klusajā naktī, iezvanīdams jauku, laimīgu ziedoņa
svētrītu...
Mans viesis bija beidzis stāstīt un tagad klusu ciezdams, kā atpūzdamies no
stāstīšanas, skatījās domīgi krāsnī, kur pēdējās ogles jau bija izgailējušas.
Es arī viņa netraucēju.
Tik pēc brīža viņš griezās pret mani, runādams:
«Jūs mani atvainosiet, ka varbūt mazāk dzirdējāt nekā sagaidījāt. Bet tā jau
mana vaina, ne tautas dziesmu. Kam labāk veiktos uzķert un savienot tautas dziesmās
uzglabātos tēlus, tam stāsts arī iznāktu labāks un pilnīgāks nekā man, jo es tik
paklausīju jūsu uzaicinājumam un stāstīju tā, kā mācēju, tas ir, tā, kādā
sakarā man šīs pāra dziesmiņas iešāvās prātā.»
«Bet ar tautas dziesmu vien jūs neiztikāt,» - viņam atbildēju, - «īstenā dzīve
pati jums stipri vien bija jāņem palīgā.»
«Saprotams, ka bez tās nemaz tāds stāsts nav domājams,» mans viesis man atbildēja.
«Tad jau,» es runāju tālāk, «tautas dziesma devusi tik to dvēseli, bet īstenā
dzīve - miesu.»
«Tā ir,» mans viesis atsaucās, un ar to arī beidzās mūsu saruna.
Mēs šķīrāmies.
Ārā izgājis viesi pavadīt, redzēju, ka laiks bija noskaidrojies. Mēness spoži
spīdēja, rādīdams dārzā pilnās ābeles, kam zari nolīkuši no gataviem,
briedušiem āboliem. No dārza puses pūta dzestra rudens vēsma, bet man viņa likās
kā ziedu smaržas pilna, kad ābeles pilnos ziedos, kad mežābele kā nosarmojusi aiz
ziediem...
1890.