APSĪŠU JĒKABS
KAIMIŅI
Cilvēkam dzīve izrādās daudzreiz pavisam nepanesama un grūta, tā ka nevar beigt
par viņu žēloties un vaimanāt, un pie tam arvien vainīgi ir citi, - jo, ja visi būtu
tik labi un visi dzīvotu tik saticīgi kā viņš pats, tad tiešām zemes virsū mieram
un laimei nebūtu gala. Bet, kad nu katrs sevi tur par tik labu un saderīgu dzīvē,
kādēļ tad tik labu cilvēku starpā tik maz miera un prieka? Jā, kas to gan lai
izdibina? -
Man tuvumā dzīvoja divi kaimiņi: Prātiņš un Irbe. Viņi bija it tuvi kaimiņi, tā
ka starp abēju ēkām varēja būt, ja daudz, tad plaukstas platuma. Šis ēku tuvums
viņiem bija uzlikts no likteņa par dzīvu krustu. Ir veca lieta, ka cilvēki tālumā
mēdz būt daudz labāki nekā tuvumā. Ja Prātiņš ar Irbi arī būtu daudzmaz
atstatāku viens no otra, viņi tiešām satiktu daudz labāk. Bet, ilgus gadus
nesaticībā dzīvodami, viņi bija palikuši citiem par palamu, tā ka uz tiem rādīja
ar pirkstu: -lūk, dzīvo kā Prātiņš ar Irbi!
Iepazīsimies ar šiem kaimiņiem tuvāk.
Prātiņš bija vīrs, kas pazina tā saukto «lielo pasauli». Savos jaunākos gados
viņš bija izbraucies dažnedažādiem vēršu kupčiem par uzpircēju. Kas pazīst
vēršu kupča možo, kustīgo dzīvi, tas tik zin, cik daudz tā prasa izmanības,
izveicības, lunkanības, jā, pat viltības tiklab tirgos, kā uz Rīgas ceļa un it
īpaši pašā Rīgā. Prātiņš sava veikala gaitā ne par velti bija izskrējies un
izbraucies, tā ka pats no sevis varēja liecināt, ka šis esot mācījies kustēties kā
ūdenszāle. Un tiesa, visādas pirkšanas un pārdošanas viņš izdarīja viegli un
aši, tas viņam gāja kā pa dēli. Bet, kad viņš iesāka stāstīt par saviem
atgadījumiem vai piedzīvotām anekdotēm tirgos vai Rīgā, kur viņš, kā pats teica,
pazina katru stūri, - tad tik bija ko paklausīties! Kā cilvēks, kas pasaulē redzējis
smalkāku dzīvi, viņš nepīpēja lapu tabakas, kas vēl papriekšu jāsagriež kā
«kāposti», bet pirka allaž tabaku «firteļiem», un to viņš pēc saviem
apstākļiem arī iespēja, jo uzpircēja veikals viņam, pa dažiem gadiem bij atmetis
labu peļņu. Pīpes viņam bija vismazais divas, kā jau laikam turīgam vīram, viena
garu kātu - svētdienas pīpe; otra īsa - ķešā glabājama. Abām bija «purculona»
galviņas, kuras bija rotātas vai nu vācu ķeizera, vai turku sultana tēliem. Baznīcā
braucot, viņš iespraudās zobos cigaru un tad laida kā tvaikonis uz priekšu.
Bez tam viņš bija īsti krievisks tējas dzērājs. Rītiem un vakariem meitai bij
«jāsilda» ūdens «čejai», tad saimniece pati uzlika uz galda abas tējkannas, lielo
un mazo, un tases, uz kuru dibeniem redzēja vai nu laivinieku airējam pa ūdeni un kokus
krastmalā, vai arī pilsētu ar torņiem un pilīm, gan zilās, gan sarkanās krāsās.
Pats Prātiņš tad lēja tēju no glāzes uz apakštases, kuru tad nostiprināja uz
visiem pieciem kreisās rokas pirkstiem, un tad, no sukura grauda gabaliņu nokodis un
aizlicis aiz lūpas (Prātiņš bija taupīgs), un vēl pāra reižu uzpūtis kūpošai
tējai virsū, pielika tasi pie mutes, un virrrkš! - pirmais malks bij dibenā. Šim
malkam bija daudz pēcnācēju, vismazākais no kādām glāzēm deviņām vai desmitām.
Kaktā tikšķēja vaļīgā glāžu skapī liels sienas pulkstens, kuram bija tā
teicamā īpašība pasludināt katras jaunas pusstundas sākumu, neskatoties uz skaļiem
sitieniem katras stundas beigumā, kurus jau labu gabalu varēja sadzirdēt ārpus
istabas. Ar vārdu sakot, Prātiņš bija cilvēks, kas ne tikvien redzējis, kā dzīvo
«ļaudis», bet kas arī dzīvoja, kā «ļaudis dzīvo».
Irbe, jā, ko nu daudz no Irbes runāt! Irbe bija, tā sakot, dzimis, audzis un
nodzīvojis savu laiku tēvutēvu pajumtā, ja daudz, tad bijis kļuvis ārpus draudzes
robežām. Tirgos braucējs viņš nekāds nebija, tālu jau nebrauca, un Rīgas ceļš,
kas gribot negribot par gadu reiz ar liniem bija jāuzņemas, visvairāk dēļ tiem
pašiem pirkumiem, jā, šis Rīgas ceļš, tas viņam spieda sirdi kā slogs, jo tuvāk
laiks nāca, kad jābrauc. Bet neko darīt, jābrauc vien bija! Priekš izbraukšanas
viņš vēl ar sievu un saimi kopā noturēja pātarus, lūgdams dievu, lai tas pašķirtu
viņam tālo gaitu un jautu sveikam un veselam pārbraukt atkal mājā pie savējiem. Jo
vai tad, kā Irbe nopūtās, neesot piedzīvots, cik nedroša braukšana dēļ tiem
pašiem Kauču sila dārzniekiem, dēļ visiem blēžiem un krāpniekiem, kas, uz
akmiņiem dzīvodami, nekā nesēj, bet dzīvo kā kungi un gatavi lauciniekam vai pašu
sirdi raut no krūtīm laukā. Tad vēl manīgie zobotāji - namnieku zeļļi un grūtā,
ātrā aprēķināšanās par preci - tur tiešām bija raižu un rūpju vairāk, nekā
vajadzīgs. Gan būtu linus pārdevis mājas kupčiem, bet vai tie tik daudz dos kā
Rīgā, un iepirkumi - tie uz zemēm daudz dārgāki nekā pilsētā.
Tādēļ bija un bija jābrauc un jāatved bērniem no pilsētas jel kliņģeri un sievai
kāds lakats, pašam un puišiem jānopirk pa podam (lapu) tabakas.
Vispārīgi jāsaka, Irbe nebij tāds tēvutēvu ieražu atmetējs un necienītājs kā
Prātiņš, viņš turējās pie tēvutēvu bauslības, viņš neielaidās ar dārgo
tējas dzeršanu, bet palika pie skābuma un putras. «Kā tēvs un tēvutēvs iztika bez
viņas, tā iztiksi arī tu,» viņš sevi mierināja. Arī pīpei kaļķu galviņu
nepirka, jo tās drīz sasitas vai saplīst, un tad atkal naudas šķēršana, bet turēja
sev krietnu koka «čibuku», jo tabaka viņā tā neizsvila kā kaļķī un dūms arī
bija mīkstāks un mitrāks, nekā caur caurīm rēķinot dārgajā kaļķī. Sienas
pulkstens, kas Prātiņam bija tik nepieciešams, Irbes istabā nekarājās. «Vai nu
visur pasaulei līdz izskriesi?» viņš aizbildinājās ik reizes, kad saimniece vai
saime žēlojās, ka bez pulksteņa grūti iztikt. «Tēvam un tēvutēvam arī nebij
pulksteņa, un tak viņi padarīja visus darbus laikā. Vasaru tie vienā saulē cēlās,
otrā likās pie miera, un ziemu viņiem gailis bija par pulksteni, un tāds pulkstens
mums arī ir laktā.» Tā Irbe aizstāvēja pulksteņa neiegādāšanu.
Tiesa, gailis bija tēvutēvu stundenis naktī, bet, ka šis laika rādītājs nav drošs
no vanaga nagiem, ne arī no nejauša nāves atgadījuma, to Irbe neapdomāja jeb arī
negribēja apdomāt. Zināms, ja kaimiņos bija gailis, tad tas pagaidām izpildīja
postā gājušā vietu. Ar to tad varbūt arī viņš apmierinājās.
Lūk, tā Irbe dzīvoja.
No kurienes gan viņu starpā, tas ir, Prātiņam ar Irbi, varēja rasties nesaticība, jo
viņu tēvi un tēvutēvi arī viņi paši, iesākdami katrs savu ciemu valdīt, bija
satikuši labi?
Ienaids un nesaderība nāca no tā paša avota, no kura tas nācis jau dažam labam
kaimiņam ar kaimiņu - proti, no zemes dalīšanas jeb mērīšanas laikiem.
Prātiņš pārmeta Irbem, ka tas mērnieku, šim mājā neesot (jo citādi mērnieks
būtu dienvidu pavadījis pie viņa, smalkāka par Irbi), ar jaunu nodomu esot
ieaicinājis pie sevis un tad mērnieku tikmēr mielojis, kamēr šim, Prātiņam,
atņemts pats labākais tīruma gabals, un tad pats turklāt esot tik liekulīgs,
svētdienām turot pātarus un baznīcā ģērbkambarī bučojot mācītājam roku.
Irbe atkal žēlojās, ka Prātiņš mērnieku, vezdams no apriņķa pilsētas, pa krogiem
dzirdīdams un pīpinādams ar cigariem, tā esot sagrozījis, ka šim noņemts caur
Prātiņa viltību pats labākais pļavas stūris, vismazākais vesels šķūnis siena, un
tad tādu vēl ceļot par baznīcas pērminderi, tādu krāpnieku, lopu kupču, tādu
miesnieku!
Šos iemeslus abi kaimiņi visiem klaji izskandināja, bet patiesībā tie nebija arī
nekas vairāk kā vien iemesli, jo abi noskārta, ka mērnieks, daudzmaz taisni darīdams,
vienam nevarēja dot divus labumus vai arī, kā citi sprieda, taisnāk nemaz nevarēja
darīt, kā darījis, - tomēr īsto iemeslu tie apslēpa, tādēļ ka tas citiem izliktos
smieklīgs, un šis ienaida cēlonis bija tēvutēvu p i r t s!
Pirts dēļ celt ilgu gadu ienaidu, nieka pirts dēļ? Un tomēr tā bija. Nezinātājam
un šās pirts nepazinējam vien tas izliktos par neizprotamu, bet, kas viņā pērti kā
bērni, pērušies paši kā jaunekļi un vīri, - kam pat tēvi un tēvutēvi seniem
augumiem tur pērušies, tas vien zināja pilnīgi apsvērt pirts augsto svaru un viņas
zaudējuma lielumu.
Ārīgi viņa neizskatījās nekā lieliski. Bija veca veca, nokvēpusi butka, nebija arī
nekāda lielā, reizē varēja pērties daudz, ja cilvēki pieci; bet - neraugi vīra pēc
cepures - viņas teicamās īpašības pacēla pirti tā acīs jo augstā cienā, kam
gadījies tik vienreiz viņā pērties, tam, varēja teikt, pirts iemīlējās kā
līgava.
Cik patīkama bija viņā siltuma: ne tev sāpēja galva, ne acis, nedz arī dūmi kodās
rīklē! Tad vēl omulīgā lāviņa un pirts slotiņas, kas ar teicamo siltumu tapušas
it mīkstas un sautīgas! Cik viegli te nācās bērniem izpērt sarus, cik viegli
aizdzīt kašķi un citas vājības! Cik lokani palika kauli tam, kam kaulos staigāja
niknā dūrēja! Tiešām, pirts, šī pati Prātiņu Irbes pirts, bija tālu izslavēta
klīnika. Viņai bija liels pievilcīgs spēks: kas reiz viņā pēries, tas lūkoja, ja
vien bija aizsniedzams, pērties vēl otrreiz, tā ka dažu labu sestdienas vasaru aiz
ciemiņiem pēršanās vilkās līdz pašai pusnaktij.
Kas šo pirti bija uztaisījis? Lūk tas jau bija tas režģis! Neviens tā nezināja.
Prātiņa un Irbes vecie tēvi jau teicās to tādu pašu ieraudzījuši, viņa bijusi jau
sen priekš «spranču laikiem». Viņa bija kā kāds vēsturisks monuments, kas, no
miglainiem teiksmu laikiem celdamies, pārlaidis garām vecos un vidējos laikus,
iesniegdamies visjaunākajos, tā ka šolaiku bērns ziņkārīgi jautā: kā roka tevi
cēla, kāda laika bērni redzēja tavu jaunību, kad tas bija? Ko tu mums gribi vēstīt
un mācīt no sirmās senatnes? -
Ka pirtij tiešām bija savi teiksmu laiki, to pašas teiksmas pierādīja, kas par viņu
tika stāstītas. Tā viena teiksma vēstīja, ka zibins šās pirts nekad neaiztiekot, -
gan tas esot iespēris kādās tuvējās ēkās, kādā tuvējā kokā vai akminī, bet
pirti viņš katrureiz saudzējis un to tādēļ, ka pirmais vaiņags baļķu esot ņemts
no tādiem kokiem, ko zibins šķēlis.
Kāda otra - jaunāku laiku teiksma stāstīja, ka kara laikos «spranči» pielikuši
degošas pagales pirts lubu jumtam un visādi pūlējušies pirti aizdedzināt, bet šī
kā neesot, tā neesot degusi.
Tātad visi bija pārliecinājušies, ka pirts bija visādā ziņā droša no uguns, tai
nevajadzēja nekādas uguns apdrošināšanas biedrības.
Par šo Prātiņam un Irbem tik dārgu pirti vai uz nejauši, vai arī ar tīšu prātu
mērnieks bija dzinis stigu tā, ka šķīrējs meridians pirti dalīja divi daļās, bet
tā, ka trīs pakši krita Irbes, un durvis, viens pakšis un krāsns Prātiņu daļā.
«Kad tu izčibētu!» Prātiņš iesaucās (par pirti kaimiņiem nemaz nebija ienācis
prātā) - «cik daudz tur vien vajadzēja pagriezt līniju uz Irbes pusi, kad pirts
kristu man vienam pašam, jāsaka tikai par labu sprīdi uz viņu pusi! - Bet dzirdini nu
vēl otrreiz tādu diedelnieku: viņš piesūcas no tevis kā ods, bet gaidi vien, ka par
to ko darīs, tāds bezgodis! Tomēr visādā ziņā pirts kritīs man, jo vai tad par
velti durvis un pati krāsns ir manā daļā, bez šām tak pirts vairs nav pirts. Jāiet
būs uz muižu, dzirdēs, ko lielskungs teiks!»
Irbe, pārsteigts par tādu stigas dzīšanu, vaimanāja: «Vai pasaule, grēku pasaule!
Lūk, tāda jau viņa ir! Dari tu viņai labu, bet viņa tev atkožas kā suns! Cik tur nu
vajadzēja, jāsaka, plaukstas platumu tik padzīt uz Prātiņa pusi, tad pirts būtu man!
Vai tevi toreiz par velti baroju? Domā gan, ka sievai viegli bija tev sagādāt, ko raust
iekšā, - ne olu nebija pašai mājā, bija vai kājas jānoskrien, kamēr olas vien
sameklēja, un jānokauj gailis, - lai pats tevis dēļ vai ne laika vairs nenojēdz! Re,
kāds bendesmaiss! To zin dievs, kā man toreiz par pirti arī nemaz neienāca prātā!
Bet lai nu kā, jādomā, ka lielskungs pirti spriedīs man, jo lielā puse trīs pakši
un lāviņa, ir manā daļā - un kas gan ir pirts bez lāvas? Jāsaka, tas pats, kas
āzis bez ragiem. Lielā puse taisnības jau tā kā tā ir manā pusē!»
Tūliņ pēc zemes izdalīšanas Irbe taisījās iet uz muižu pie lielkunga. Iešanu pie
lielkunga viņš gribēja izdarīt tā, ka Prātiņš no tā nekā nedabūtu zināt, lai
nesagadītos abi reizē, no kā Irbe stipri bijās, jo Prātiņam šķīrās valoda daudz
labāk nekā Irbem un tas varētu ar savu vijīgo mēli lielkungu pārrunāt, tā ka Irbem
nekas neiznāktu. Iešana pie «kungiem», Irbem bija grūts slogs. «Ko tur runāsi, ko
teiksi? Kungi jau ilgi negaida, kamēr apdomājies, vajag jau tūliņ visam būt
gatavam.» Tādēļ, uz muižu iedams, Irbe gāja lēnām, katru vārdu pārlikdams un
sakārtodams, lai muižā viss būtu omā, kas jārunā.
Bet aiziet uz muižu, Prātiņam neredzot, viņam neizdevās. Prātiņa dienestniece,
redzēdama, ka Irbene pati iet pie akas ar mutes mazgājamo vannīti, noskārta, ka Irbe
pats laikam ies kur laukā. Tādēļ, ātri iesteigusies istabā pie Prātiņa, tam
steigšus paziņoja, ka šo tēvs laikam kur iešot laukā, jo pati bijusi pie akas ar
vannīti pēc ūdens.
«Tā, tā, puis, gan zinu, kur tu iesi un kādēļ iesi! Bet, kad tev tā pirts tik
svarīga, tad man ar; nedomā, ka Prātiņš tev padosies,» - tā Prātiņš pie sevis
prātoja.
«Gan prātīgam vīram kauns nieka pirts dēļ skriet uz muižu; bet tēvutēvu pirts,
lai arī veca, - ja tā krīt Irbem, tad visi teiks: lūk Irbe noņēma Prātiņam pirti!
Tādēļ kauna dēļ vien nav jāpadodas. Griet, ienes man ar ūdeni un ziepes!»
Irbe varēja būt Prātiņam labu gabalu priekšā, bet viņa pazīstamās lēnās gaitas
dēļ uz muižu Prātiņš to tuvu pie pašas muižas aizsniedza, tad ar nodomu gāja arī
pats lēnāk, lai Irbe būtu pirmais, kas ietu iekšā pie lielkunga, tad viņš tam
tūliņ no pakaļas, un re, kā Irbe nobītos!
Prātiņa aprēķins izdevās gluži tā, kā pats domājis. Irbe jau bija pielaists pie
lielkunga, kad sulainis arī Prātiņu pieteica. Arī Prātiņu tūliņ iesauca.
Kā Irbe izbijās! Vai no nāciena piekusis, vai arī no bailēm pārņemts, viņš
slaucīja ar svārku piedurkni no pieres un vaigiem sviedrus. «Kāds velns Prātiņu te
atpūtis!» viņš nopūtās pie sevis.
Vēl lielskungs nebij Irbes nemaz uzrunājis, jo tam todien bij daudz darīšanu, turklāt
viņš vēl steidzās izbraukt laukā, kā sulainis to Irbem jau koridorī bij
pavēstījis.
«Tādā nereizē!» Irbe nopūtās klusām.
Drīz lielskungs agrāk pieteiktos runātājus bij atlaidis; nu viņš griezās pie Irbes,
teikdams:
«Ko gribi?»
«Cienīgs, žēlīgs lielskungs, es atnācu pie jums.» Te viņš, uzskatīdams lielkunga
steidzīgo izturēšanos un Prātiņu, kas sāņš pie sevis smējās, pavisam sajuka.
«To redzu, ko tālāk?» lielskungs stiprākā balsī runāja.
«Cienīgs, žēlīgs lielskungs, barona lielskungs (Irbe pārlaboja), gribēju ar jums
runāt -»
«Tad runā jel!» lielskungs uzbrēca. «Man nav daudz laika.»
«Cienīgs, žēlīgs lielskungs, mēs ar Prātiņu līdz šim pērušies vienā pirtī
-»
«Vai es jums liedzu arī uz priekšu kopā pērties?» lielskungs tam gandrīz dusmās
uzkliedza.
«Cienīgs, žēlīgs lielskungs, bet nu es vairs negribu ar viņu pērties kopā.»
«Tā, tu negribi, - līdz šim tu pēries un nu vairs negribi, ko tad tu gribi? teic,
teic, teic!» lielskungs tagad īstenās dusmās uzkliedza.
Irbe no tā pavisam sastinga kā miets, mute palika plaši vajā, bet, cik ļoti arī
pūlējās pa vaļējo muti kādu vārdu izvadīt laukā, tomēr nenāca ne skaņa. Viņam
gāja kā grūtā sapnī, kur roku vai kāju grib kustināt, bet nekust, grib runāt vai
kliegt, bet mēle kā piesieta.
«No tevis nedzirdu nekādas skaidrības,» lielskungs teica, tad, pret Prātiņu
griezies, tam jautāja: «Un tu, Prātiņ, ko tu teiksi?»
«Es lielskungs, izteikšu savu lietu īsi.
Kad nu Irbe reiz iesācis par pirti runāt, tad es to runu pabeigšu. Labi zinādams, ka
Irbe pirts dēj nāks pie lielkunga runāt, bet ka valoda viņam lāgā nevedas, nācu es
ar pie lielkungu un nu gribu viņa vietā lielamkungam to lietu izskaidrot.»
Irbe, to dzirdēdams, pagrieza greizas acis uz Prātiņu.
«Redziet, lielskungs, mērnieks ir dzinis stigu taisni pār mūsu pirti, bet tā, ka
durvis, kur ieiet, un krāsns, ko kuri ir manā daļā.»
«Un trīs pakši un lāva manā robežā,» Irbe pielika, kam caur Prātiņa lietas
izskaidrojumu valoda atstinga.
«Pagaid, pagaid,» lielskungs uzsauca.
«Tad nu es domāju,» Prātiņš atkal iesāka, «ka Irbe tādēļ nāca pie lielkunga,
gribēdams zināt, - vai viņam tā pirts to triju pakšu un tās lāvas dēļ vienam
pašam piekritīšot?»
«Īsti tā, īsti tā!» Irbe apstiprināja.
«Pagaid, kamēr tev prasa,» lielskungs to apsauca.
«Tad nu es, lielskungs, domāju tā: kad jau mērnieku kungi manā robežā likuši to
krāsni, jo ar lāvu vien bez siltuma cilvēks nevar pērties, un likuši arī tās durvis
(Prātiņš uzsvēra to vārdu «durvis»), tad pirts acīm redzot krīt man. Un pa
durvīm es Irbes iekšā nelaižu, ja var, lai kāpj pa jumtu iekšā.»
«To redzēsim, kam pirts piederēs,» lielskungs teica, kās caur Prātiņa gaišo lietas
izlikšanu bija apmierinājies un tādēļ pat nedusmojās, ka Prātiņš ar savu
spriedumu tam aizsteidzās priekšā.
«Kas to pirti uzcēlis?» viņš jautāja abiem kaimiņiem.
«Mēs nezinām,» abi ar vienu muti atbildēja.
«Tik mans tēvs stāstīja (Irbe palika drošāks), ka viņa tēvs tai pašā pirtī esot
pat piedzimis, ne tik pēries vien un vēlāk jumtam uzlicis jaunas lubas.»
«Ko tavs tēvatēvs pie pirts darījis, ar to var ods aizskriet, bet mans tēvatēvs tai
ielicis jaunu krāsni, un vēl arī tu atminēsies (še Prātiņš no lielkunga galvu
pagrieza pret Irbi), ka viņa sievasmāsa, tas ir, manas tēvamātes māsa, vecā Mada, ik
sestdienas to kurināja. Un ko tas apzīmē?»
«Diezgan, Prātiņ,» lielskungs teica.
«Pirts uz robežas nedrīkst palikt, tā skaidra lieta, kas nu to jums viņu grib
paturēt, tas lai otram par to atlīdzina un lai ceļ pirti uz savas zemes.»
«Ja man Prātiņam par to pirti jāmaksā, tad es nedodu ne rubļa,» Irbe, no bailēm
pavisam atžirdzis, teica.
«Un es no savas puses nesolu ne akla petuka,» Prātiņš noņēmās, aizmirsdams, ka nav
vis tirgū, bet pie lielkunga.
«Tā, vienam tā lieta nav ne rubļa, otram ne petuka vērts, bet man jākavē jūsu
nieku dēļ laiks!» lielskungs, bargs palicis, runāja. «Ja tā negribiet, tad plēsiet
pirti nost un daliet baļķus un visu.»
«Lielskungs, tas ir taisni,» Prātiņš sprieda, kura robežā bija mazākā daļa no
pirts.
«Cienīgs, žēlīgs lielskungs, tā tēvutēvu pirts, viņa stāvējusi jau tik ilgi,
lai nu stāv vēl arī uz priekšu, kamēr pati sakrīt,» Irbe sprieda.
«Tu runā kā bērns! Izmaksāt tu negribi, noplēst tu negribi, vai zini, kā priekšā
tu stāvi?»
«Cienīgs, - žēlīgs...» (Irbe nedabūja izrunāt.)
«Vēlreiz jums saku, izlīgstiet paši, bet, tiklīdz ko es dzirdēšu jūsu starpā
strīdi, es tūliņ pirti likšu noārdīt. Eita mājā!»
Prātiņš, redzēdams tādu galu, jau bija pie durvīm, kad Irbe vēl grābstījās
lielkungam pēc rokas, bet to viņam neizdevās satvert, bija jāapmierinās, piedurkni
nobučojušam.
Ārā iznākuši, abi kaimiņi sastapās. Viņi sāka viens otrā skatīties, Prātiņš
pirmais sāka smīnēt, vēlāk arī Irbe darīja viņa priekšzīmei pakaļ, bet šī
smaidīšana izrādīja mazāk prieku nekā kaunēšanos. Prātiņš pirmais iesāka
valodu:
«Tik gudrs nācis, tik gudrs nenācis! Kam tev bij jāskrien pie lielkunga vai nevarēji
papriekš runāt ar mani?»
«Un kas tad tu par lielkungu?»
«Lielskungs vai mazkungs, bet nu jārunā vien būs ar mani.»
«Bet kādēļ tad tu ar skrēji pie lielkunga?» Irbe jautāja.
«Es jau nācu tev par izrunātāju, tīri tāpat no mīlestības kā jau laikam tuvākam
un kaimiņam.»
«Tad ta izrunātājs! It kā man tāda vajadzētu?»
«Ak, vai tad nevajadzēja vis? Nu, kā tad tu tiktu lietā? Tālāk jau tu netiki kā
līdz «cienīgs, žēlīgs lielskungs», kurus iemācījies kā pātarus, precībās
braukdams. Ja nebūtu manis, tad turpat ar būtu jāsaka «amen».»
Irbe neatbildēja uz šiem Prātiņa vārdiem, bet gāja klusu tālāk. Arī Prātiņš
apklusa. Tā abi kaimiņi, kas agrāk valodu nekad nevarēja izbeigt, tagad gāja klusu
kā mākoņi, kā glabādami krūtīs dziļu noslēpumu. Tā viņi nonāca mājā.
Sestdiena pienāca, un šī pa paradumam jānobeidz ar pirti, bet Prātiņu-Irbes pirts
netika kurināta. Otru sestdien kārošana pēc pirts abēju saimes ļaudīm palika
stiprāka. Visi žēlojās, ka nezinot, kas esot kaulos, kas neesot, tik to vien jūtot;
ka pirts vajagot.
Beidzot saimniekiem tak bija jāpaklausa kalpu gribai un jāslēdz kāds nolīgums pirts
dēļ. Nu būtu it vienkārši, ka atkal pērtos kā pērušies kopā, bet gājiens pie
lielkunga bija visu samaitājies.
Šai saeimā, ko noturēja sestdien priekš pusdienas, abi kaimiņi nosprieda, ka kopā
vairs nepērsies, kā tēvutēvi darījuši, bet katrs par sevi ar savu saimi ik
pārsestdienām, vienu reizi viens, otru reizi otrs, lai tur nāktu svētdienas vai
svētki.
Nesaderības un ienaida grauds bija izsēts, drīz tas dīga un nesa nezāles. Šām
nezālēm tik vajag drusku vien zemes, drusku vien dot ieviesties bez ravēšanas, tad
viņas aug jo ātri, pārņemdamas un pārmākdamas visu sirds tīrumu, apslāpēdamas
visus sen gadiem koptos un audzētos miera un mīlestības jaukos ziediņus. Drīz visa
sirds ir nezāļu lauks. Kam pirmajam jāiet pirtī, par to izmeta žerebiņas, un Irbem
bija laime būt pirmajam.
Gan grūti bija vienu sestdienu pārlaist bez pēršanās, bija jāizpalīdzas ar vannu
vai baļļu, bet kurš tad nu būs pēdējais? Kurš otram padosies?
Abēju kaimiņu kalpi tagad runāja, ka citkārt saticīgie saimnieki zemes dalīšanas
dēļ sanīdējušies, tā ka pirtī vairs neejot kopā kā agrāk, bet pamīšus.
Ja gribēja kalpi saimniekiem ietikt, tad bija vienādi kaut kas slikts jārunā par
otrējiem.
Arī citkārt mierprātīgās saimnieces ņēma daļu pie vīru nesaderības.
Irbene zināja stāstīt, ka Prātene lāga ne maizes nejēdzot izcept. Vienreiz maize
esot nomīcīta par mīkstu, otrreiz par cietu, vienreiz smaga kā glūds, otrreiz
šūnaina kā švammis, tad manot par daudz rauga garšu, tad esot tīrā mīkla, reizēm
īsa saplaisājusi un garoza pirksta biezumu, reizēm neturoties nemaz kopā, tad garoza
atlecot, tad atkal pats kukulis izplešoties kā ezers, ar vārdu teikt, nemākot un
nemākot izcept maizes. Kukuļa, kas būtu mīksts kā vilna, viņa savā laikā esot
vilkusi no krāsns. Prātene atkal varēja ziņot no Irbenes, ka tā kādreiz, gribēdama
ciemiņus smalki uzņemt, vārījusi bliņus (pankokus) skābos kāpostos. Šai anekdotei
vajadzēja raksturot Irbenes paražu ēdienu pagatavošanā.
Ja kaimiņiem bij vajadzīga šāda vai tāda lietiņa, vai tas otu katls vai svārpsts,
stops vai piestiņa, tad, zināms, negāja meklēt viens pie otra, kaut gan skaidri
zināja, ka kaimiņš to varēja dot, bet gāja lielu ceļa gabalu uz citu ciemu.
Nesaderība kaimiņu starpā vairs citiem nebij apslēpjama.
Abi bij palikuši tik vārīgi, ka viens otram nedrīkstēja piedurties, un, ja kādreiz
kur piedūrās, tad bij ķildas un proceses (prāvas) kājās. Neviens no abiem tātad
nevarēja izprast, kā vēl tēvi un tēvutēvi, tik ilgus gados kopā dzīvodami,
varējuši satikt «ar tādiem». Bet vai tad nu vieglā diena bijusi, nesuši un cietuši
ar tāpat, sirdi pārliekuši.
Tomēr paši negribēja ne nest, ne ciest, kaut arī ar pārliektu sirdi.
Irbes pagalmā bij ieskrējis svešs suns, kad patlaban pati Irbene gāja ar nesieniem uz
aku. Šis riedams taisījās Irbenei krist klāt. Pats Irbe, to redzēdams, izrauj sievai
nēsīšus un ar vienu sitienu nosit suni. Nu iet un paziņo valsts policijai, ka šis
nositis traku suni, bet ka drošības dēļ būtu jāapšauj kaimiņu suņi, īpaši
Prātiņa (Irbem toreiz suņa nebij), kas no trakā suņa aprieti.
Irbe dabū vēl pusrubli par trakā suņa nosišanu un aprakšanu. Prātiņš aiz dusmām
un žēlabām dēļ tik labiem suņiem nezin, ko iesākt.
Bet kur tad Irbe tā domāto trako suni bij ieracis?
Nekur citur kā Prātiņa robežā. Pavasarī, kad sniegs nokusis (tas notikums bij
ziemā), Prātiņš redz, ka vārnas un žagatas pūļu pūļiem griežas ap kādu vietu
viņa tīrumā, iet lūkot, bet jūt nāsīs nejauku smaku. Sāk domāt un taujāt, un,
lūk, Irbe ieracis sniega un sasalušās zemes dēļ tīri sekli ziemā nosisto suni tai
pašā vietā viņa tīrumā.
Prātiņš Irbi sūdz pie tiesas. Tiesa Irbem nospriež naudas sodu. Tagad Irbem reize
žēloties dēļ soda naudas un dusmoties uz Prātiņa. Bet viņš apmierinājas ar to, ka
uz priekšu varbūt viņam izdosies kaut kur ķert Prātiņu un tā atlīdzināties.
Ilgi viņam nav jāgaida. Patlaban sējas laiks, kad Irbe noķīlā Prātiņa zirgus savā
pļavā, no kuriem viens bij iegājis arī tuvējā āboliņa tīrumā.
Prātiņam ne vārda nesacīdams, Irbe ieved visus trīs kaimiņa darba zirgus it
klusiņām savā stallī. Prātiņš meklē, meklē zirgus, bet zirgu nekur. Pa pēdām
tos sadzen Irbes sētā un noprot, kādēļ Irbe būs tā darījis. Bet nu jau ir saule
pāri launaga laikā, un Prātiņš vēl ne dzinis ne vagas, jo visu rītu un brokastlaiku
bij nomeklējies zirgu. Tagad gan zirgus atradis, bet Irbe tos nedod viņam rokā, pirms
aizmaksājis viņam par katru zirgu rubli ķīlu naudas.
Nevarēdams darbam zirgus citādi dabūt, Prātiņš arī velk trīsrubļu gabalu no
ķešas un saņem zirgus, bet, noskaities par tādu Irbes plēsonību un nelietību, to
atkal sūdz pie tiesas, žēlodamies par to, ka sējas laikā, kur viena pati stunda tik
dārga, Irbe šim nokavējis veselu dienu trīs zirgus un turklāt vēl nelikumīgi no
šā plēsis ķīlu naudu, kas tam nemaz nepienācies. Ja bijusi padarīta skāde, tad
priekš tam jau ieceltas tiesas, un šim tak arī vēl esot manta, ar ko padarīto skādi
atlīdzināt.
Irbem šoreiz atkal nelaimējās: par zirgu aizkavējumu no darba tam bija jāaizmaksā
Prātiņam divtik, kā pats izplēsis no Prātiņa.
Irbe no dabas bija rāms vīrs, bet ienaids tam bija pārņēmis sirdi tā, ka mierīga
lietas aplūkošana un savu tiesību nosvēršana viņam gluži bija zudusi. Še klāt
nāca vēl tas apstāklis, ka Irbe no pasaules un ļaužu sadzīves maz ko bija redzējis
un maz ko prata. To varēja manīt gandrīz pie visām ķildām ar Prātiņu.
Pēc šā ķīlājuma Prātiņš nekā vairāk nevēlējās kā Irbem to atdarīt, jo
«vai tad tu tīri kā eņģelis nodzīvosi,» viņš mēdza teikt, «vai tavi kustoni man
nekur nepiedursies? To redzēsim!»
Kā jau minēts, Prātiņa un Irbes ēkas bija ļoti tuvu kopā; tā tas bija arī ar
dārziem.
Irbes pagalmam līdzās bija Prātiņa dārzs, kurā tas bija iesējos agros miežus. Nu
bija Irbenei diezgan negala aizsargāt vistas no Prātiņa miežiem. Bet, lai arī kā
pūlējās, tomēr neizdevās pilnīgi vistas un cāļus nosargāt.
Nav ilgi jāgaida, kad Prātiņš redz, ka Irbes gailis, šis stundu rādītājs, iet ar
visu savu saimi kā kāds ģimenes tēvs jeb, labāk sakot, kā smalks kavalieris ar dāmu
pulku uz patlaban kā uzdīgušiem dārza miežiem. Drīz viss pulks ir miežos un sāk
tik apskatīties pēc graudiem. Un gailim, kavalierim, sava loģika, - tas domā: grauds
paliek grauds, vienalga, vai tas Irbes vai Prātiņa.
Savu saimi vedinādams, viņš savām pavadonēm ar īstenu kavaliera uzmanību, kā
liekas, uzbilst: «Lūgtu, cienījamās kundzes un jaunkundzes, nekaunieties nekā,
ņemiet tik priekšā; domājieties, it kā būtu mājā!»
«Pateicamies, gaiļa kungs, par jūsu laipnību, jūs tiešām pret mums pārāk
uzmanīgi.»
«Te, cienījamā perētājas kundze, jums it skaisti graudiņi, kas jūsu mazajiem gardi
smeķēs.»
«Gauži pateicos.»
«Un jūs, manas jaunkundzes, nupat, man klāt pienākot, savās sarunās apklusāt. Vai
drīkstētu jautai, kādēļ?»
«Lūgtu, lūgtu, gaiļa kungs, nedomājat, ka mums kādi noslēpumi, kuru jūs
nedrīkstiet zināt.»
«Man tiešām tā izrādījās, jaunkundze, jo kādēļ citādi jūs, man klāt
pienākot, apklustu?»
«Nebūt ne, gaiļa kungs, iemesls bija it vienkāršs: mums pietrūka vielas.»
«Tā?» gailis iesaucās. «Atļaujiet, ka gādāju par šā trūkuma novēršanu.»
Jaunkundzes palocījās kā par pateicību.
«Jūs gauži galanti!» pirmā jaunkundze teica.
Kavalieris, graciozi pret šo palocījies, griezās pret kādu citu jaunkundzi, pirmējās
kuzini, to uzrunādams:
«Jūs šorīt nekā nebaudāt, kā rādās, jums vāja apetīte, vai jums kas kait?»
«Pateicos, nekas! Tik vien man bija nemierīga nakts!»
«Tā?» kavalieris reizē ar dāmām iesaucās. «Vai drīkstētu zināt, kādēļ?»
«Bet gaiļa kungs, kā gan jūs mūs varat aizmirst?» kāda vecāka kundze, kam meita
arī bija jaunkundžu starpā, kavalierim pārmeta.
«Lūgtu, piedodiet, nebiju jūs aizmirsis, tik - - -!!»
Kavalieris nedabūja savas atvainošanās izteikt, kad liels smilšu klucis kā
sprāgstoša granata nokrita viņam pie kājām un sadrupa gabalos, caur ko visa
«gesellschafte» izbijusies laidās lapās. Pats «kungs un pavēlnieks» gan raudzīja
bārdamies miera traucētāju, Prātiņa gana puiku, norāt, bet šis, pabalstīdamies uz
to, ka pats saimnieks to sūtījis vistas nodzīt no miežiem, neklausījās uz kavaliera
«bauerķerli» un «rupjo tēviņu», bet laida tam vēl otru tādu granatu. Tur,
zināms, pašam drošajam zustu dūša: tādēļ mūsu kavalieris devās savām
«dāmām» pakaļ.
Pēc brītiņa, kad gana puika bija no miežiem aizgājis, gaiļa tēvs apsprieda, vai
nevarētu vēlreiz mēģināt iziet «zaļumos».
Kā domāts, tā darīts.
Prātiņš redz atkal no sava loga, ka viss tas pats pulks nāk otrreiz viņa miežos.
«Cik ilgi tā dzīsi nost, tad jau tev gans Irbes vistām vien jātur; pag, lūkošu tavu
«pulksteni» reiz uzkārt savā kūtsaugšā! Peksi, atnes no piedarba pāra vīkšķus
pakulu! - Lai nu gan šoreiz ir tik vien gailis, bet: labāk zīle rokā nekā mednis
kokā.»
Gana puika Peksis atnāk no piedarba ar pakulām. Prātiņš no tām iztaisa divus
«laso» un tad, pie miežiem piestājies, gaida, kamēr Irbes laika mērotājs pienāk
tuvāk. Tiklīdz tas ir droši pa sviedienam, viņš laiž savu pirmo «laso» un, re,
laime necerēta: gailis satinas kājās un nu peras, kā jau laikam gailis pa pakulām.
«Ā, saimnieks nu man rokā, ko saime viena izdarīs?» Prātiņš pie sevis priecājās
un nesa gūstīto ienaidnieku, kā jau solījies, uz kūtsaugšu, kas ir vistālākā ēka
no Irbes robeža.
Mērodams laiku pēc gaiļa dziedāšanas, Irbe ikreiz pa modās zināmos gaiļu laikos.
Bet kā viņš brīnojās, kad gaiļa visu nakti nedzirdēja dziedot. «Vai nu, ellē,
vanags to būs aiznesis?» viņš teica, bet, rītā ieraudzīdams vistas arī bez
«saimnieka» Prātiņa miežos, Irbe noskārta, kur gailis būs.
Arī Peksis, nevarēdams tādas slavenas uzvaras apslēpt, bij Irbēs izpaudis, ka Gailis
esot uz šo kūtsaugšas piesiets pie vienas kājas, lai neaizskrietu.
Irbe ienāk pie Prātiņa.
«Labrīt!» Irbe bildina, kaut gan saskaities būdams, viņš Prātiņam labāk nemaz
nebūtu devis labrīta, bet, lai nu kā, valoda tak ar to bij iesākta.
«Nezinu, vai «labrīt» vai «labdien», man pulkstens jau rāda pusdienu, bet kā nu tu
arī vari zināt, jo tev jau nav pulksteņa.»
Tas Irbi sakaitināja.
«Ko tu saki? Man nav pulksteņa? Man ir gan pulkstens, labāks nekā tavs ar bumbām un
skrituļiem, tik neaiztiec tu mana pulksteņa!»
«Bet kam tad tu turi tādu pulksteni, kas nāk manos miežos?» Prātiņš zoboja.
«Atdod man gaili neniekojies!»
«Samaksā papriekš rubli, tad dabūsi!»
«Tā?»
«Jā, tā.»
«Un tu bez rubļa nedosi?»
«Nedošu!»
«Tad redzēsim!»
«Redzēsim ar!» Prātiņš lēni noteica.
Ar to Irbe, zils un sarkans no dusmām, devās pa Prātiņa durvīm laukā.
«Ko lai ar tādu iesāk?» Irbe domāja. «Ar labu jau viņš gaiļa nedos, un rubli par
gaili!? Kas to būtu dzirdējis? Tā skāde jau ar nemaz nav rubļa vērts, un gailis arī
nav zirgs.»
Irbe nopietnībā domāja gaiļa dēļ celt prāvu kājās un tādēļ lika ieslodzīt
visas vistas, lai Prātiņš par tālāku skādi nevarētu žēloties.
Gūstītais laika pravietis vēl kādas dienas Irbem par lielu lielajām dusmām karājās
Prātiņa kūtsaugšā, kamēr tas vai nu gluži pats no sevis, vai arī ar Pekša
piepalīdzību, ko darīja saimnieka uzdevumā, bij kļuvis brīvībā un tūliņ uz
pēdām steidzies pie savējām, un jādomā, ka šās viņa dēļ gauži bija
nobēdājušās.
Irbe tādēļ proceses domas meta pie malas, un Prātiņš, tas tak arī vairāk nekā
negribēja kā tik Irbi pakaitināt, jo savu nodomu - Irbes vistas atturēt no miežiem -
tas bija panācis.
Kaimiņš Irbe visos šais gadījumos bija nācis pie atzīšanas, ka savus uzbrukumus
pret Prātiņu iesācis aizvien greizi un tādēļ nebija jābrīnās, ka Prātiņam krita
virsroka. Bet tas viņu padarīja jo stūrgalvīgāku, tā ka tas negribēja atkāpties ne
par pēdas platumu.
Tas it īpaši parādījās pie ērbeģa celšanas. Irbes līdzšinīgais dzīvoklis bija
stāvējis savu laiku, ilgāk tas vairs nevarēja, un tiešām nevarēja arī prasīt, lai
tas stāvētu vēl ilgāk, jo viss jau sāka sakrist. Zināms, te vajadzēja taisīt
jaunu.
Nu gan jādomā, ka Irbe pastāvoša ienaida dēļ ar Prātiņu jauno ērbeģi cels
tālāk nost no Prātiņa robežas, bet - lika drusku pagaidīt. «Ja ceļu tālāk
nost,» Irbe sprieda, «tad visi teiks: redz, kā Irbem no Prātiņa bailes, sāk jau,
vīrs, mukt. Bet es tev parādīšu, ka nebīstos vis no tevis. Gan es tev nosēdīšos
pie deguna!»
Un nosēdās arī. Jaunais ērbeģis pacēlās ja daudz trīs soļus no Prātiņa dārza.
Lielā daļa logu bija uz Prātiņa pusi, jo Irbe domāja: «Te jauks izskats uz Prātiņa
zaļumiem.» Jaunā ēka bija ietaisīta vairāk istabām, visas pēc jaunlaiku gara.
Netrūka tagad pat ne sienas pulksteņa, ne arī glāžu kastes kā Prātiņam, jo Irbe
bija gaiļa dēļ izcietis diezgan zobošanas.
Prātiņam tādi Irbes darbi, zinams, riebtin rieba, bet viņš te nevarēja sacīt ne
vārda, jo katram jau uz savas zemes (abi pa tam jau bija palikuši gruntnieki) ir brīv
celt, ko grib, un darīt, ko grib.
Rudenī, protams, Irbes jaunais ērbeģis tika iedzerts.
Ziemā, labā ceļa laikā, Prātiņš ar puišiem sāka ik dienas braukt mežā un,
redzēdams, ka viens pats ar sevi netiks galā, iztaisīja vēl lielu talku. Talcinieki
sabrauca un nu veda ko veda no meža: pusbaļķus, asis pustrešas garumā, bez tam vēl
garus stabus, collu deviņi vai desmit resnus.
Irbe brīnumu nevarēja izbrīnoties, ko Prātiņš gan ar tik īsiem baļķiem darīs.
Kā likās, viņš paredzēja ko ļaunu.
Pavasaris pienāca. Sniegs nokusa, zeme izlaidās. Nu Prātiņš sāka rakt stabus un celt
milzum augstu sētu, pustrešas asis augstumā, taisni uz sava robeža malas, pretim Irbes
jaunajam ērbeģim.
Kā nu Irbe satrūkās, ieskatīdams, cik negudri darījis, ērbeģi celdams tik tuvu!
Gaišie istabas logi aptumsa, iedzīvotāji saules visu dienu neredzēja, - tik vakarā,
rietēt laizdamās, tā īsu brītiņu pa otras puses logiem iespīdēja istabā. Ziemu
cauru dienu, īpaši apmākušās dienās, Irbem ērbeģī bija pilnīga krēsla. Turklāt
vēl bija beidzamais posts ar sniega rakšanu un šķipelēšanu, jo starp ērbeģi un
Prātiņa milzu sētu sadzinās brīnum augsti kupeņi.
Ļaudis nevarēja nosveikties un nobrīnoties par tādiem Prātiņa brīnuma darbiem.
«Lūk nu, nomirtu un neredzētu tāda brīnuma!» vecie teica. Kas vien nebija redzējis,
tas izdevīgā brīdī gāja skatīties Prātiņa sētā, kura visai valstij bija palikusi
par astoto pasaules brīnumu.
Irbe ar šo sētas lietu bija pavisam satriekts. Prātiņš viņu atkal bija uzvarējis.
Ja vēl Irbe tam žēlodamies ievaicājās, kam šim vajadzējis tik augstas sētas, tad
Prātiņš aizbildinājās ar to, lai šā, tas ir, Irbes cāļi nevarētu pāri lēkt,
kaut gan Irbes cāļi pēc gaiļa sagūstījuma tam it nekādas skādes nebija darījuši.
Neko darīt, vai smejies vai raudi: sēta bija un palika, jo uz savas zemes katram brīv
darīt, ko grib - - un šoreiz bija Prātiņa reize.
Tā šis ķīniešu mūris stāvēja, un, cikreiz to uzskatīja, tik tas atgādināja
šķelšanu starp abiem kaimiņiem. Tāds pats mūris bija arī izcēlies starp abēju
sirdīm, tā ka vairs neviens labs vārds, neviena laba doma nevarēja tikt pāri pie
otra. Bet šis šķīrējs mūris nedrīkstēja pastāvēt, tam bija jāsabrūk, tik
tiešām kā debesis dēsta mieru un posta ienaidu.
Un viņš arī sabruka.
Varēja būt jūlija beidzamās dienās. Prātiņš bija aizgājis uz tīrumu rudzu
pļāvējus aplūkot; atpakaļ nākdams, tas gāja pa celiņu gar pirti un redzēja, kā
Irbes trīs gadu puisēns, mazais Dāvēns, pārrāpās pār pirts slieksni un tad iegāja
pirtī. «Laikam tur meklē pakrēšļa,» Prātiņš domāja. «Bet, tu mīļais dievs,
kā viņš tos tēvu ļaunumus piemeklē pie bērniem: lūk, Irbem tagad nemaz nav kārta
iet pirtī, bet viņš, kā jau tēva dabā, lien tev par spīti vēl tur iekšā. Tik
mazs bērns un tā jau tēva grēku pārņemts! Manis dēļ lai jau ar iet!» Tā klusām
runādams, Prātiņš iegāja savā istabā un, no karsta gaisa noguris un nosvīdis,
atvilkās un likās gultā.
Bija tiešām nepanesami karsts un spiedīgs gaiss. Nevajadzēja nemaz būt
strādājušam, kad sviedri paši no sevis tik lija vien, tik lija vien. Odi baru bariem
sijājās gaisā. Bezdelīgas, nemierīgi čurinādamas, steidzīgi skrēja no
perēkļiem, tad, zemu laizdamās, ātri devās atkal atpakaļ, tad atkal no jauna no
perēkļiem ārā, skraida jo nemierīgāki šurp un turp un atkal atpakaļ. Viss jūtas
kā noguris un tak kā nemierīgs, kā neapmierināts... Drīz apvāršņa pamalā debeši
sāka cilāties un tad kā kūsēdami kūsēt uz augšu. Cik tumši, cik melni tie bija!
Un cik ātri tie apmāca sauli. Kokiem palika bail, tie apstājās locīties, lapiņas
rima kustēt, pat apse bija mierā. Vējiņš izzuda. Smags karstums spiestin spieda. Tad
šausmīgs klusums!...
Ko daba gaida tādā klusumā? - -Un tālumā atskan dobjš rūciens kā aizkaitināta
balss. Par lāgu otrs un trešs, bet dobjāki un bargāki, jo tuvāk nāk šī balss.
Bāršanās paliek aizvien stiprāka, aizvien niknāka. Te gaišs zibsnis, tad spēcīgs
spēriens kā nikns lāsts, ko izgrūdis dusmās aizkaitinātais kaimiņš, - lūk, tagad
viņš bārdamies steidzas tuvāk to, kas viņu aizkaitinājis, pārmācīt! Lāsts nāk
uz lāsta, viņš steigtin steidzas, jau dzird viņu skrienot elšojam... Vējš,
pieaudzis par vētru, kauc, - koki, līdz zemei liekdamies, izšalc viņa iekšķīgās
dusmas... Vai! kad viņš būs tuvumā!!...
Un zibšņi krustām, zibšņi šķērsām, spēriens uz spēriena, ka zeme zem kājām
līgojas...
Prātiņš gultā nežēlīgi svīst, grozās no vieniem sāniem uz otriem, - mušas tik
nejaukas, tās kož tik sāpīgi, ka tīri vai jākliedz. Viņš pamostas. Vai ārā
pērkons? Viņš iziet uz lieveņa. Te zibšņi uz zibšņiem un rūcieni tādi, it kā
debesis bruktu kopā, - lietus gāž kā spaiņiem.
Bet Irbēs dzird klaigājam un saukājam: «Dāvīt, Dāvīt! Atsaucies jel, Dāvīt! -
Kur tu esi, Dāvīt, dēliņ?»...
Vai nu ar miegu, vai arī aiz pērkoņa Prātiņš nesadzird šo kliedzienu, šo saucienu.
Viņš stāv kā apstulbis šai dabas varenumā. Pērkoņa troksnis veldu veldamies
aizveļas gar debess pamalām. Nu atkal klusums, - tik nemitīgā lietus gāšana...
Tad varīgs zibsnis. Prātiņš nokrustas. Nu nāk vēl varīgāks spēriens, ka visa zeme
nodreb zem kājām. Un tūliņ arī ceļas dūmi no pirts. Tur iesperts, tiešām
iesperts. Pērkoņtēva lāsts ķēris pirti! Viņa zibošais lāsts sadragājis vecu
laiku māņus, senu laiku ienaida perēkli!...
Kā pats gaišais zibsnis viņam iešaujas prātā Irbes puisēns. Skriešus viņš dodas
uz degošo pirti. Steigšus pa durvīm iekšā un tikpat ātri atkal laukā, bet vairs ne
viens: uz rokām tam Irbes Dāvītis. Puisēns sveiks un vesels. Tas platām acīm
skatās, - kā klēpī ir?
Drīz pieskrien puisēna tēvs, tad viņa māte. Prātiņš puisēnu noliek Irbes rokās.
Kā Irbe pārņemts, kā iekustināts visos dvēseles dziļumos! «Prātiņ, mīļo
Prātiņ, tu tiešām labāks nekā es. Kā - - tev - - - lai - pateicu?»
Runāt viņš vairs nespēj, tik satver kaimiņa roku un spiež to cieši jo cieši.
Asaras spiežas acīs kā gaiši, mirdzoši kristala pilieni, izplūduši no cietā
klintī apslēpta avotiņa, bet, reiz ceļu atraduši, tie pil jo bagātāki, tie tek - un
asaru strāva līst Irbem iz acīm... arī Prātiņš nespēj vairs turēties, iekaunas ir
viņš asaru. Saimnieces, nostājušās aiz saimniekiem, nemāk aiz pilnas sirds runāt;
abas tik mīlinās ap izglābto bērnu.
Pērkons rūc tāpat, lietus plīkš zemē, - bet no šo cilvēku sirdīm paceļas dziesma
pret debesīm, līksmības un miera dziesma, tik dziļa, tik jausmīga, kā tā tik reti
vien lūst no cilvēka krūts.- -
Kalpi un tuvējo ciemu ļaudis ir sapulcējušies uz dzēšanu, tie stāv un brīnās par
to, ko redz. Neviena nav, kas sāktu dzēst, kas sāktu pirmais jel kustēties, jel
runāt. Un kādēļ arī dzēst? Paši īpašnieki par viņu nekā nebēdā, tik ļauj tai
degt. Briesmu te nav nekādu, jo pati pirts stāv atstatu un vējš nes dūmus un liesmu
no citām ēkām nost. Ko te lai dzēsēji dara?
Baļķis iekrīt pēc baļķa un pārvēršas drīz oglēs. Kaimiņi mierīgi noskatās,
kā iznīkst pirts atliekas; - lai nīkst; viņu mieram nu nekas nestāvēs ceļā.
Lietus pāriet, saulīte noskaidrojas, tā spīd tik silti, kā gadiem nav spīdējusi;
tā spīd kaimiņu sirdīs un silda tās ar savu mīļo siltumu. No pirts paceļas
kūpošs dūmu stabs, izgaisdams debess zilumā, līdz ar dūmiem izgaist arī senatnes
nemiera un naida atmiņas. Kaimiņi noiet katrs savā sētā, bet līdz nes dārgumu, ko
atraduši pirts pelnos: mieru un saderību.
Pirts bij nozudusi, tur bija tik vairs gruveši. «Bet jauna dzīve zeļ no gruvešiem.»
Šie dziesminieka vārdi piepildījās arī pie abiem kaimiņiem. No pirts gruvešiem
tiešām zēla jauna dzīve, mierīga un saderīga. Kaimiņi bij mācījušies, ka miers
un saticība nekrīt no gaisa zemē, tie arī ir grūti kopjami un audzējami. Bet, jo
grūtākas pūles, jo skaistāks zieds un auglis. Šās pūles ir pacietība, panesība un
lēnprātība. Bet viņas nav veltīgas. Viņu auglis ir miers. Un, kur miers, tur
labklājība un laime.
1884.