APSĪŠU JĒKABS
KRUSTTĒVS ĀDAMS
Krusttēvs Ādams, - kas par krusttēvu? - katrs jautās. Nu, krusttēvs Ādams, vecais
invalīds, 1849. un 1855. gada veterans, mans jaunības draugs, ar kuru dažu labu gadiņu
nodzīvoju vienā pajumtā. Tagad Ādams jau sen atdusas no saviem kara darbiem, sen jau
guļ zem zaļām velēnām. Vienkāršs koka krusts un smilgām, ciesām nozaļojusi
smilšu kaudzīte apzīmē vietu, kur viņa kareivja kauli trūd. Daža laba kapu, kas
reizā ar Ādamu cīnījās lielās Krievijas labā, pušķo slavens monuments, - Ādama
kaps drīz būs nozudis, kaut gan arī viņš ir nesis savu smilšu graudiņu Krievijas
slavas kalnam, kas viss izaudzis no daudz tūkstošiem tādiem smilšu graudiņiem.
Kad nu vecajam kareivim dzīvē, varu sacīt, stāvēju īsti tuvu, tad, gribēdams
uzglabāt viņa piemiņu dzīvu, gribēdams pasargāt viņa kareivja darbus no
aizmirstības, esmu nodomājis krusttēvam Ādamam celt pieminekli - ar spalvu, kas
tiešām iznāks daudz lētāks un - otrs labums - pastāvēs varbūt arī ilgāk.
Sniegdams krusttēva Ādama dzīves aprakstu, gribu turēties pie šādas kārtības:
vispirms aprakstīt Ādamu kā cilvēku un laulātu draugu un vispēdīgi Ādamu - kā
patriotu.
Ar Ādama cilvēcīgo dabu gribu lasītāju iepazīstināt papriekšu, tādēļ ka šai
dabai, kā jau par sevi protams, pielipa daži vājumi, kurus Ādams pats mēdza nosaukt
par «veco Ādamu», kas «jānoslīcina». Nevaru liegt, ka Ādams nebūtu rūpējies par
«vecā grēku Ādama» noslīcināšanu, - to viņš tiešām darīja, - bet, diemžēl,
šī slīcināšana netika izdarīta ar skaidru ūdeni vien, bet ar tādu, kam vismazais
puse spirta klāt. Šī «slīcināšana», zinams, bija atkal jauns vājums.
Katrs nopratīs, kādēļ gribu viņa vājumus papriekšu aprakstīt - jo apslēpt tos
nedrīkstu, citādi neiznāktu patiesīgs Ādama tēlojums - nu, protams, tādēļ, lai
viņa iepriekš sniegtās vājās puses tiktu apsegtas ar vēlāk sniegtām labajām.
Tad nu iesāksim!
Krusttēvs Ādams bija pazaudējis kāju Krimas karā, kura viņam bija noņemta apakš
ceļa kaula. Veselām kājām bija aizgājis, nokalpodams piecpadsmit gadu no vietas, pēc
kara atnāca mājā ar koka kāju. Ja tad kāds Ādamam ievaicājās, kur kāja palikusi,
tad Ādams mēdza atbildēt: «Pārdevu ķeizaram par 36 rubļiem gadā.» Kā dienestam
nederīgs Ādams tika pavisam atsvabināts un dabūja minētos 36 rubļus pensijas par
gadu jeb, pēc viņa paša izteikuma, «žalaviņas».
Mājā pārnācis, Ādams atkal uzsāka strādāt savu kurpnieka darbu (krusttēvs Ādams
bija kurpnieks), bet, vienam strādājot, laiks bij nepanesami garš, tādēļ nav
jābrīnās, ka Ādams pēc kādiem gadiem sāka ilgoties pēc «palīga, kas kārt viņa
būtu.» Kā pensionētam kareivim ar 36 rubļiem gadā ienākuma un turklāt vēl ar
kurpnieka amatu viņam nemaz nebij jābēdā, ka neatradīs kārotā «palīga».
«Jāmeklē cilvēka, kas salāpītu zeķes un pašūtu kādu jaunu kreklu, lai nav
jāstaigā plikam kā pirmajam Ādamam paradizē,» tie bija Ādama paša vārdi priekš
precēšanās. Ko Ādams bija nospriedis pie sevis klusībā, to viņš izdarīja, visiem
redzot un manot. Viņš ieņēma, kā jau laikam kareivis, nelūkojot uz koka kāju un
iesirmām ūsām, kādas vēl gluži jaunas meitas sirds cietoksni ar - šturmi.
Un tīri kā par baltu brīnumu bija gadījies, ka Ādama jaunajai līgavai bija vārds -
Ieva. Uz šādiem abēju laulātu draugu vārdiem Ādams bija ne mazo tiesu lepns, jo
pirmajam Ādamam bija akurat tāpat.
Šī precēšanās bija priekš Ādama ļoti ievērojama: tā nosprieda, tā sakot, viņa
mūža beidzamā gala likteni. Miera laika vairāk gan viņš nebija baudījis kā to
starpu no mājā pārnākuma līdz kāzām. Viss viņa laulības laiks bija nerimstošs
kara laiks. Gandrīz bija jādomā, ka Ādamam it sevišķi bija likteņa spriests miera
nebaudīt uz pasaules. Ievas uzvara pār Ādamu tikpat veca kā viss cilvēku dzimums. Tā
tas gāja pirmajam Ādamam, tā krusttēvam Ādamam. Ievas uzvara pār Ādamu bija jo
ievērojama, tā sakot, gandrīz slavena jau ar to vien, ka Ādams bija karavīrs un
tomēr tika sievas pārspēts. Lai nu būtu kā būdams, tak Ievas uzvara pār Ādamu jau
bija izkarota pašās pirmajās mīlestības ziedota dienās, un šo uzvaru Ieva zināja
uzturēt pilnā bardzībā un stingrībā līdz pat Ādama dienu galam. Tādu
pārvaldīšanu Ādamam uzlika Ieva it īpaši tādēļ, ka krusttēvam bij nešķirama
draudzība ar garīgiem dzērieniem. Šo ieradumu krusttēvs bija mantojis karā. Viņš
bieži mēdza kā aizbildinādamies teikt: «Kas tas par zaldātu, kas nedzer; tas nav
zaldāts, tas ir bāba! Lai parāda man kādu zaldātu, kas nedzer čarkas?» - Bet Ieva
bija un palika pret šiem svarīgiem krusttēva pierādījumiem kurla. Lai Ādama čarkas
mīļošanas dēļ finansēm neizceltos robs, tad Ieva atzina par nepieciešamu vajadzību
kasi ņemt savā pārvaldībā. Šī pārvaldība sniedzās pat tik tālu, ka Ādamam
sieva neatstāja ne graša no «žalaviņas», kas tak bija Ādama īpašums.
Pat ādu iepirkšanas kurpnieka darbam Ieva neuzticēja Ādamam, bet aprobežoja to tādā
mērā, ka Ādamam gan piekrita izlūkošana un izmeklēšana pēc ādas derīguma, bet,
kad cena bij salīgta, tad Ieva bija maksātāja. Nu nav jādomā, ka Ādams būtu
saņēmis naudu par pašūtiem zābakiem pats un iebāzis savā kulē, nē, izdotā nauda
par ādām bija jāatmaksā Ievai atpakaļ. Izmaksāšana notika arvien tad, kad Ādams
kaut ko bija pašuvis, kur tad Ieva pēc savas patikšanas un labprātības atmeta vīram
kādas kapeikas par darba tiesu.
Tāda vīra tiesību aprobežošana no iesākuma gala Ādamam bija grūti nesama, viņš
daudzreiz tam pretojās, bet nelīdzēja nekā, Ieva beidzot tak pārspēja; tā Ādams
nesa savu laulības jūgu ar kurnētāja pacietību.
Ieva, kā spēcīga sieviete, gāja ziemu un vasaru pie lauka darba, un, kad Ādamam
laulība ar pēcnācējiem nebija aplaimota, tad Ievai, taupot un Ādamu stingri
pārvaldot, iekrājās labs grasītis. Nevarēja arī Ievai pārmest, ka tā Ādama
neapkoptu un neapģērbtu, kā nākas, - to godu viņai varēja dot, bet Ādams pats tā
nekad viņai nevarēja piedot, ka šī viņu sargāja no kroga kā no paša ļaunā.
Ādamam bija mierīgi jāstrādā savs darbs un jānoskatās, kā Ieva iebāza naudu savā
šķirstā, kura atslēgu katrureiz pati glabāja pie sevis.
Tātad Ādams strādāja savu kurpnieka darbu, bet par nožēlošanu pa visu dienasta
laiku nebija gājis līdz sava amata attīstībai, tā ka bija palicis tāļu atpakaļ
pagājušos laikos. Viss darbs pa lielākai daļai bija - lāpīšana. Reti vien Ādamam
izdevās notvert kādu upuri, kas liktu taisīt jaunus zābakus vai puszābakus. Tādi
upuri tad arvien bij kādi vecīši vai vecītes, jaunai paaudzei viņam nelaimējās
pakalpot ar zābaku pagatavošanu. Viņš jau turēja pat to par godu, ka dabūja tādiem
aristokratiem lāpīt. Ādama liestu krājums bija līdzināms kādai šenlaiku lietu
glabātavai; viņa liesti bija vēderaini kantainiem purniem, kuru slavas laiki, tāpat
kā Ādamam jau sen bija pagājuši. - Bet, ja nu tomēr Ādamam bija laimējies atrast
kādu jaunlaiku cilvēku, kam jāpagatavo jauni zābaki, tad vecā kareivja slavas
kārīgā sirds nespēja prieka citiem, bet izrādīja to jo klaji apslēpt sava
iešķīgā prieka citiem, izrādīja to jo klaji visiem, ko tika sastapa. visiem, ko tik
sastapa. Tad jau no rīta agri mēdza ienākt pie mums istabā - pa vasaru Ādams
strādāja klētiņā - pēc tam, kad vairāk reižu jau meklēdams bija apstaigājis
rijas un piedarba priekšu, kur mēdza nolikt dažus mājas rīkus, un tad visvairāk man
jautāja:
«Vai tu, krustdēl, neesi redzējis zāģa?»
«Nē, krusttēv, vai tad tu jau rijas priekšā biji lūkot, piedarba priekšā arī?»
«Biju visur, bet neatradu.»
«Nu, kur tad, krusttēv, zāģis būs palicis? - Tev laikam atkal jāzāģē liesti?»
«Kā tad, kā tad, krustdēl, jātaisa ātri vien Šērbeļu Pēterim zābaki, ko uz
kāzām iet. Vai tu nenāksi palīgā meklēt?»
«Iešu, iešu, krusttēv!»
Un tad tiešām abi gājām un meklējām zāģa, ko liestus apzāģēt (ja mēram
vajadzīgu liestu nebija, tad krusttēvs taisīja pagalam jaunus). Meklējot krusttēvs
bij palicis ļoti runīgs; to darīja Šērbeļu Pētera uzticētais uzdevums -- pataisīt
jaunus zābakus, kā arī mana godprātīga pret veco kareivi, ko ik reizes godāju par
krusttēvu, jo šo nosaukumu viņš ļoti cienīja, īpaši no zēniem, kā no manis.
Zāģis tiešām nebij grūti atrodams, tas karājās turpat vadzī rijas priekšā, bet
es jau gan zināju; kad krusttēvam mana palīdzība, zāģi meklējot, bij vajadzīga.
«Krusttēv, lūk, še, kur zāģis!» es izsaucos.
«Vai tepat vadzī, krustdēl? Tu mūžs, cik neredzīgas jau palikušas acis, posts, ka
nepaņēmu briļļu līdz pie meklēšanas! (Ādams tiešām nestrādāja bez briļļu,
bet, vai šoreiz bij briļļu vaina par to jāšaubās.) Tādi nelāga liesti, neviena
pēc kājas! Vai tu, krustdēl (šo vārdu es atkal mantoju no viņa kā atlīdzinājumu
pret «krusttēvu»), nenāksi pieturēt?»
«Iešu; krusttēv, iešu!» (Ar «krusttēvu» biju gauži devīgs.)
Ar tādu piepalīdzēšanu, ar bieži lietotu «krusttēva» tituli; bet visvairāk,
izrādīdams nešaubīgu uzticēšanos un nopietnību, ko viņš ik reizes varēja lasīt
manā vaigā, kad stāstīja pār saviem kara darbiem un piedzīvojumiem (par tiem
vēlāk!), es bez lielīšanās varu teikt, ka iemantoju viņa sirdī pirmo vietu, jo
negribu ticēt, ka Ādams šo vietu bez visiem nopelniem būtu atvēlējis Ievai.
Turpretī kaimiņa Kraukļa viņš nevarēja ieredzēt ne acu galā, tādēļ ka šis
allaž zobojās par Ādama piedzīvojumiem un visādiņi lūkoja rādīt savu
šaubīšanos. Tā, par piemēru, Ādams nodievodamies apliecināja, ka kāja tam nošauta
no turku lielgabalu lodes, bet Krauklis apgalvoja, ka šis zinot droši no citiem Ādama
kara biedriem; ka šis (Ādams) nemaz neesot bijis karā, bet tik šuvis citiem zābakus
un no pastāvīgas sēdēšanas kreisā kāja tā bijusi notirpusi; ka nevarējusi vairs
attirpt, un bijusi tik jānoņem. Bet Ādams; dusmīgs palicis, uzbrēca:
«Ej nost no priekšas; ar tādiem cilvēkiem, kas smejas par otra nelaimi, nerunāju ne
vārda!» Taisnību sakot, arī man drusku uznāca šaubīšanās par Ādama kājas
pazaudēšanu, bet to es viņam apslēpu.
Kā minēju, Ādams, no jaunākiem kāroja arvien «krusttēva» goda, no pieaugušiem un
veciem cita.
Tā kādreiz gana puika iedrošinājās viņu tā uzrunāt: «Ādam, kam tie zābaki
būs?»
«Turi muti! Ko te «ādamo»? Mācies vecus cilvēkus turēt cieņā un godā; lasies pie
malas!»
Te Ādams, pielīdzināms vecam spartiešu kareivim; siksnu paņēmis, pacēlās. Puika
sen jau bija gabalā; jo pazīstama lieta, ka, dubultā tālumā četrreiz tik liela
dūša jeb, zinātniski sakot: dūša aug ar tāluma kvadratiem. Arī pieminētais
Krauklis viņa nesauca citādi kā par Ādamu. Šis Ādamam prasa:
«Ādam, kā tev neapnīk vienād sēdēt?»
«Ādams nekāpj tev uz kakla, nekāp tu ar viņam,» kareivis skarbi atteica.
Bet, ja kāds, gar klētiņas priekšu garām ejot, ierunājās:«Ta ta «meisters»
strādā dūšīgi!» tad labāka drauga Ādamam nevajadzēja. Viņa grumbainais ģīmis
noskaidrojās kā saulīte, un «meisters» pats (buršu viņš neturēja) ielaidās garu
garās valodās. Tātad Ādams priekš sevis cīnījās izkarot divi tituļus: no jauniem
«krusttēva», no vecākiem «meistera» godu. Varu teikt, ka ikkatrs no paša pirmā
gala bija pazaudējis viņa laipnību, kas nemācēja tā ievērot.
Ādams vārīja pats sev ēdienu, jo Ieva bija pa dienu pie darba, tai nebija vaļas.
Pārtiku viņš tā iemantoja, ka par pastrādāto darbu neņēma vis ik reizes skaidras
naudas, bet salīga daudzreiz pret ēdamām lietām, kā gaļu, taukiem, putraimiem,
sviestu. Pāra grēdas (dobes) sakņu viņam bija norunātas pie Ievas algas. Tomēr
minēto dobju ražu viņš taupīja ziemai un vasaru lūkoja izlīdzināties kā nebūt
citādi. Kaut gan, kā jau minēju, Ādams ar Ievu dzīvoja pastāvīgā ienaidā, tad
tomēr viņš meklēja sev vēl jaunu pretinieku klāt. Te jāsaka, ka cīniņi ar Ievu
notika visvairāk rītiem un vakariem, pa dienu Ādamam no Ievas bija pilnīgs miers, bet,
apradis savu laiku ar karu, viņš tāda miera nevarēja panest un nosprieda izrīkot
uzbrukumus - Kraukļa sakņu dārzam, kas bija tūliņ otrā pusē ceļam. Vispirms
Ādams, kā jau karā mācījies, mēdza izlūkot kaujas apgabalu, vai varbūt kāds
ienaidnieks vai skauģis netraucētu viņa nodoma. Tad, atradis derīgo acumirkli, gāzās
saviem nabaga upuriem - kāļiem un burkāniem - virsū, tos noglabādams savā kurpnieka
šķotelē, un tad - marš! uz māju atpakaļ klētiņā.
Ādams, atnācis klētiņā, uzvarētāja priekā aplūkoja kaujas upurus, katru par sevi
pacilādams un pie sevis norūkdams: «Brangs rāviens!» Bet šiem priekiem bija īss
mūžs, tie pārvērtās bēdās. Krauklene iet dārzā ravēt un atrod savādas pēdas -
vienu kā no zābaka, otru, dziļāk iespiestu, kā no resnas kūjas. Ilgi domā un
prāto, beidzot, ai tavu briesmu! nāk pie gala sprieduma, ka laikam gan cits neviens
nebūs kā Ādams. Pār Ādama galvu savilkās negaiss. Krauklene stāsta pašam Krauklim.
Krauklis spriež: Ādams nebūs pirmoreiz dārzā ciemojies, - jāiet lūkot. Un Krauklis
tiešām iet - iet pa Ādama nodevīgām pēdām un ļauniem smiekliem dzen un sadzen
pēdas līdz pašām klētiņas durvīm.
Ādams patlaban, kāli nomizojis, ēd, ka zobi vien skrapš, bet, Kraukli ieraudzīdams,
varen izbīstas, kumoss viņam paliek mutē, nevar ne vārda izrunāt. Krauklis,
priecādamies par Ādama izbailēm, saka:
«Lūk, kā blēdi sadzinu bez kurta. Ko, Ādam, vai nav tiesa, mūsu kāļi un burkāni
lielāki un gardāki kā tavi? Klau, Ādam, otrreiz es izlikšu cilpas kā mežā
teteriem, ja nu gribi krietna belziena, tad nāc!»
Krauklis aizgāja, bet Ādams būtu vēlējies, ka šoreiz būtu tālu projām no
klētiņas, tālu tālu - Krimā.
Nupat pieminētais notikums klētiņas priekšā padarīja pastāvošo plaisu starp Ādamu
un Kraukli jo lielāku. Ādams tagad labprāt neatņēma ne Kraukļa dotās labdienas.
Tomēr no šā atgadījuma Ādams bija smēlies nākotnei mācību, proti: viņš
apbruņoja arī savu koka kāju ar ādas apavu, ja gribēja uzņemties šim līdzīgu kara
darbu. Zābaku viņam nebija trūkums, tos viņš varēja dabūt visvisādos fasonos. Lai
zābaks no koka stilba nenomuktu, tad viņš sasēja stulpu ar auklu, piebāzdams jau
iepriekš zābaka tukšumu ar kādām lupatām. - Ja kādreiz zars, no ābeles
atstiepdamies, bija pārkāries pār sētu, tad Ādams, kas karā ieradis ar stingru
disciplīnu, nevarēja tādas robeža pārkāpšanas ciest, neturēdams par laupījumu
savu roku izstiept pēc tādiem āboliem, kas bija pieķērušies disciplīnas
pārkāpējam zaram. Zināms, ka arī še iepriekš tika izdarīta rekognoscija, jo Ādams
stipri ievēroja taktiku. Ābolus norāvis, viņš klusā priekā pie sevis runāja:
«Jāpilda, jāpilda kroņa magaziņas!» Par «kroņa magaziņām» Ādams dēvēja savas
bikšu kabatas, kas tiešām apbrīnojamā platuma un dzijuma dēļ pelnīja «kroņa
magaziņu» nosaukumu. Bet te man jāliecina, ka Ādams to darīja vairāk kārtības
mīlestības dēļ nekā aiz kāruma.
Jau agrāk man nācās pieminēt Ādama nešķiramo draudzību ar krogu, un šī
draudzība visvairāk bija par iemeslu, kālab Ādamam ar Ievu bij tāda nesaticība.
Visvairāk Ādams manījās pastrādāto darbu pats nonest vajadzīgā vietā. Lāpījumu
viņš tā ietina lakatā, ka ne redzēt neredzēja, turpretī jaunos zābakus drusku vien
bij ietērpis autā - vai nu ar, vai bez nodoma. Tomēr Ieva ik reizes kurnēja par tādu
Ādama laipnību, jo viņai nebija palicis apslēpts, ka Ādams met ceļā dažreiz
krietnu cilpu, lai tik būtu jāiet gar krogu. Viņa zināja, ka Ādams ne tik vien
priekš tās reizes iešņabojās; bet mēdza .apdrošināties arī priekš nākotnes,
nopirkdams kādu pudeli šelķina, ko uz māju nest «zālēm», kā , pats teica. Par
naudu Ādams tādos brīžos nekā nebēdāja, viņš daudzreiz teica: «Kur to naudu lai
liek? Cūkas viņas neēd, aitas un kazas arī ne; bērnu arī man nav, kam atstāt.» Bet
Ieva bija nopratusi Ādama domas, ka naudu viņš labāk grib nodzert nekā atstāt
viņai, - kad; lai dievs nedotu - Ādams nomirtu pirmais. Tādēļ šādai Ādama
gudrībai pretojās cik spēdama. Tā reiz palaunagā Ādams, pauniņu sasējis, gatavs uz
iziešanu. Ieva vēl tīrumā pie darba.
«Kur iedams, krusttēv?» es jautāju.
«Jānes Pupača Dārtai puszābaki un Celmenei kurpes,» krusttēvs atteica.
Ieva gan Ādama turp nebūtu laidusi, jo šās dzīvoja «avota» tuvumā; pēc kā Ādama
slāpa, - bet viņš bija viens pats un tādēļ uzņēmās arī visu atbildību par
saviem soļiem. Ādams, zināms, priecājās, ticis pie «avota», un nopirka pudeli, ko
uz māju nest. Bet nav jādomā, ka Ādams to droši varēja nonest mājā kā savu
īpašumu; bij arvien jābīstas no Ievas, ka šī nenāk uz ceļa pretī un neizmeklē,
vai Ādams neieved «konterbandes». Tomēr Ādams velti nebij redzējis Krievijas robežu
gar «Vengriju»; kā viņš sauca Ungariju, ka nebūtu iepazinies ar robežu dzīvi.
Tādēļ, izmeklējis krūmu un nolicis to labi vērā, noguldīja savu dārgumu šā
krūma pavēnī, cerēdams to rītā pārnest savā klātumā. Vajadzēja tiešām drošas
sirds; ar vārdu sakot, varonības - atstāt tādu mantu meža mātes sargāšanā, bet
Ādams jau velti nebij kareivis, ka viņam trūktu dūšas. Projām iedams, tik noteica:
«Tad nu dieva rokā, te ne pats velns viņas nedabūs!» Tātad, nebīdamies ne no.
Ievas, ne no paģirām rītā, jo tām jau bija zāles noglabātas, viņš vieglu sirdi
tuvojās sētai.
Vakars pagāja mierīgi, jo Ieva šoreiz neko daudz nebārās un Ādams varēja laisties
miegā; bet jo briesmīgāka bija pamošanās: Negantas paģiras jeb, kā Ādams viņas
sauca, «pochmeļas» plosījās viņam pa galvu. Ģīmis bija tā saviebts, ka gulētu .
vai uz miršanu:
«Kas tev vainas, krusttēv?» es, klētiņai garām iedams, jautāju:
«Paliku pa nakti gauži vājš, kad tik vien nav jāmirst.»
«Nemirsi vis vēl ar to, krusttēv!» es priecināju; jo paģiras viņš pa laikam mēdza
tēlot tik briesmīgas, lai neuzietu viņu īstā cēloņa.
«Kas tad tev īsti sāp, krusttēv?»
«Galva briesmīgi sāp, ausīs tā rūc un rīb, kā šautu ar lielgabaliem pa iekšu.»
«Tas laikam uz kariem,» es piebildu.
«Nebūs gan vis uz kariem, bet laikam būs jāmirst. Ja zinātu, ka laukā paliek labāk,
ietu vai uz birztiņu. »(Še krusttēvs bija noglabājis savas «zāles».)
«Iesim, krusttēv,» es vedināju, jo no manis viņš neko daudz neslēpa. . .
Un tā abi gājām uz birztiņu, bet Ādamam bija nolemts vilties cerībās. Atkal vīram
uzbruka pērkons. . bet tagad jo briesmīgāks, tādēļ ka nāca no Ievas. Abi gājām uz
birztiņu veselības kopšanas labad, bet Ieva kā par nelaimi jau no rīta uz turieni bij
aizgājusi meklēt govīm zāļu, un, tiklīdz mēs tuvojāmies ievērojamam krūmam, Ieva
patlaban zālēs plūkdama, izvilka Ādama «zāļu» pudeli. Ādams, to redzēdams,
palika bāls kā kaļķis. «Nebūs lāgā, nebūs lāgā!» tā pats bailēs izsaucās.
Un tiešām nebija lāgā. To redzēdams, es Ādamu atstāju viņa liktenim, jo nevarēju
viņam nekā palīdzēt, tādēļ gribēju tik noskatīties, kas galā iznāks.
«Nāc vien tuvāk!» Ieva aicināja.
Ādams nezināja, vai klausīt vai palikt uz vietas. Bet Ieva pati palīdzēja viņam
iztapt no tādas nezināšanas. Ādamam tuvāk nākdama, tā sacīja: «Lūk, še, kur
tavas «zāles», nāc nu, es ieliešu!» Ieva tiešām turēja vārdu, viņa arī lēja,
.lēja krietni; bet ne no pudeles.
Diplomātiskās sarunas ilgi nevilkās, tās drīz beidzās, pārvērzdamās atklātā
kaujā. Ādamam lija vienā līšanā Ievas sparīgie sitieni, nemaz neapskatīdamies, kur
katrs krīt, vai tur galva vai acs, vai auss. Man šķita, ka Ādams dzirdēja
bombardējot Malakova augstumus. ,
Ādams gan mēģināja atgaiņāties, kaut gan ne sist, jo tā viņš Ievai nekad
nedarīja, bija, tā sakot, īstens kavalieris, bet nelīdzēja nekā: Ieva bija lielāka,
stiprāka un jaunāka kā Ādams, viņas pusē bija pārsvars. Kauja beidzās ar to, ka
Ādams pakrita pie zemes, izsaukdamies: «Ai; mana kāja, mana kāja!»
Man bija neizprotams, ko Ādams ar šiem beidzamiem vārdiem gribēja sacīt. Vai bēgt?
Nedomāju vis, jo tas, vienkārt nesaskanētu ar kareivja dūšu un godu un, otrkārt, kur
tad gan izbēgtu? «Vai tad mežā gulēsi?» Ādams daudzreiz mēdza teikt; kad citi tam
deva padomu, lai labāk nemaz nerādoties Ievai, kad tā ļaunā prātā. Nevaru citādi
viņa vēlēšanās tulkot kā tik tā, ka ar veselu kāju viņš vismaz būtu palicis
stāvus un nebūtu kā tagad pakritis, kas viņam kā kareivim par apkaunošanu. - Ādams
uzcēlies pienāca pie manis; klusu abi gājām uz māju.
Mana iebilšana par kariem tak bija piepildījusies, kaut gan Ādamam tā klaji neizteicu,
jo tas viņam sāpētu. Un es tak biju viņa vienīgais iepriecētājs nestundā, kāda
šī bija. Tik tuvu pie klētiņas viņš atdarīja savu muti, žēlodamies: «Tik vecu
cilvēku sist, kas piecpadsmit gadu ar godu nodienējis ķeizaram bez sitiena, nudie, bez
sitiena, bez viena paša!» Es sapratu Ādama noskumšanu un liku viņam priekšā, vai
nākamībā nebūtu labāk, ka pudeli raudzītu noglabāt tādā vietā, kas Ievai nav
pieietama, un iedrošinājos piedāvāt savu kasti, kurā stāvēja grāmatas un citas
lietas. Man tiešām bija vecā žēl, un tādēļ daudz par to nebēdāju, Ādamu pret
Ievu pabalstīdams. Šis priekšlikums darīja tik varenu iespaidu, ka Ādams man tikko
neapkrita ap kaklu. Iedomājoties gaidāmo prieku, visas bēdas bija aizmirstas.
«Ak tu zelta krustdēliņ, cik tev laba sirds! Kaut Ievai pus tik laba būtu! Bet (un ar
šo viņš nezcik reizes iepriecinājās) vai pirmajam Ādamam ar savu Ievu gāja labāk?
tāpat. Vai manā Ievā arī nebija velns, kad viņa to pudeli izvilka no krūma?»
«Tad labais gars jau nu gan nebija, kas tevi tā sita,» es piebildu.
Kur Ieva lika pudeli, to nezinājām ne krusttēvs, ne es. Kaujas iznākums Ādamam bija
gauž; bēdīgs. Kases pārvaldība tagad palika jo skopāka. Ādama paša rokā nenāca
ne graša. Atlika tik, nabagam, dzert uz parāda. Bet cik ilgi gan kroga parādu
apslēpsi? Ieva tak reiz dabūs zināt, un ko tad? Tad vēl viens vienīgs cerības
stariņš Ādamam nejāva visai izmist: viņš cerēja pats ar savu roku saņemt naudā,
nevis ēdamajā (par to bija jāgādā Ievai) parādus par dažiem lāpījumiem, kas
stāvēja nemaksāti. Kas zin? Varbūt laimējas? Uz to viņš dibināja visu savu
cerību. Tad vēl uz priekšu pudeles paglabāšana manā ziņā, tas viss Ādamu daudzmaz
apmierināja.
Ziemu Ādamam gan grūt nācās aizsperties līdz «avotam». Tādēļ viņa apmeklējumi
šinī gadalaikā bija reti jo reti. Ja nu laime gribēja, kad kāds gadījās, kas viņu
braukšus aizved uz turieni, tad vēl varēja nokļūt, jo kājām pieputināto ceļu
dēļ daudzreiz nemaz nebija domājams tur aiziet.
Reiz - un šī reize Ādamam nekad neizgāja no prāta Krauklis kā par brīnumu
uzaicināja Ādamu (vecā ķibele sen jau bija aizmirsta) braukt līdz uz krogu. Ādams
paklausīja uzaicinājumam. Krogā atbraukuši, raudzīja spirdzināties. Pirka Krauklis,
pirka Ādams, kas bija ietaupījis ar sevišķu izmanību kādus grašus; pasniedza arī
kāds draugs Ādamam čarku. Ādams deva visiem dzirdēt savus Sevastopoles
piedzīvojumus, jo par šiem viņš vismīļāk stāstīja. Netrūka jau arī
uzmudinātāju, lai tik vien stāsta, un tātad Ādams arī iesāka.
«Tas bija pie Sevastopoles. Mūs sabungoja no rīta agri kopā. Nostājamies visi tik
taisni kā pēc šnores. Palkavnieks Ādams piejāj klāt - »
«Vai tad karā visus sauc par Ādamiem?» kāds ievaicājās.
«Nejaucies starpā!» Ādams pavēlēja un tad stāstīja tālāk.
«Piejāj palkavnieks Ādams, nudien, Ādams Nikiforičs, un saka:
«Zdorovo, rebjata!» tas ir: jūs esiet manīgi zēni. Mēs visi kā viens atbildam:
«Zdravaja želajem vašemu visokoblagadariju,» tas ir pa latviski: mēs sakām, lai tu
dzīvo zaļi. Nu palkavnieks saka tā: «Lūk, tur baterija,» parādīdams ar pirkstu,
«tur aiz tās baterijas ir turki. To mums vajag dabūt rokā, kad lai nošauj vai visus.
Bet vēl ko teikšu, puikas: turki nekad nenāk vieni karā bez sievām. Puikas,»
palkavnieks saka, «es atjauju katram paņemt vienu, kāda tik patīk. Bet papriekš
jānoņem turkam baterija. Un tev ar,» - viņš mani labi pazina, - «tev arī, Ādam
Andrejič, jāņem viena.»»
«Kad Ieva to dzirdētu,» Krauklis iemeta starpā.
«Lai dzird!» Ādams saskaities atbrēca, «lai dzird, man nav bēdas, bet, kad tā
jaucas starpā, tad es arī vairs nekā nestāstu, nudien, nestāstu!»
«Stāsti vien, krusttēv, stāsti, vai nu tev par to kas, ka kāds vārdu iemet vidū;
mēs jau labprāt klausāmies,» tā dzirdēja kādu sakot no pūļa, kas bija sastājies
ap Ādamu.
«Vai nedzersi čarkas? Mute paliks sausa stāstot,» kāds cits iebilda.
«Var jau,» krusttēvs atteica.
Un krusttēvs visiem par prieku stāstīja atkal tālāk.
«Tev, Ādam Andrejič, jāņem viena, bet ņem tik labi smuku! »
«Kad tik vien negadījās tāda pati kā Ieva,» bezgodis Krauklis zoboja.
«Atkal jau!» krusttēvs uzbrēca, tā ka Krauklis apklusa, negribēdams Ādama vairāk
traucēt stāstīšanā.
«Mēs prasījām palkavniekam: «Ādam Nikiforič, vai tūliņ?»
«Nē, vēl ne, pēc pusdienas,» viņš atteica.
«Kas, velns, lai tik ilgi gaida,» es nospļāvos, bet palkavnieks nelika un nelika
agrāk baterijas sašaut kā pēc pusdienas. Visu pēcpusdienu lādējām plintes labi
stipri un tad tad ap pulksten diviem līdām līdz baterijai uz vēdera. Kad bijām klāt,
tad spļāvām turkiem uguni virsū no plintēm un lielgabaliem. Bet turki arī kāvās
kā jau laikam pagāni. Te nāk lielgabala lode un norauj man kāju. Es nebēdāju par
kāju nekā, bet tik, uz plintes resgaļa kā uz kūjas atspiedies, dodos uz priekšu.
Sak, lai izput kad kāja, bet turku vajag pamācīt. Te piejāj palkavnieks uz balta zirga
un saka: «Ē, Ādam Andrejič, kur tu?»
«Kā, kur tu?» es prasu, «lūk, uz turku,» rādu šim ar pirkstu.
«Bet tev tak vairs nav vienas kājas.»
«Ko bēdā par kāju lūk, kur turki!»»
«Klau, Ādam, vai tev nupat stāstot nekust ausis?» Krauklis atkal iešāvās vidū, bet
Adams stāstā tā bija iekarsis, kā nepalika šoreiz nemaz stāvot, bet devās tik uz
priekšu.
««Ādam Andrejič,» palkavnieks saka, «bez kājas es tevis tālāk nelaižu.»
«Puiši,» tā viņš uzkliedza diviem zaldātiem, «saņemiet viņu un aiznesiet uz
lazareti!» Cian kārpījos, gan spirinājos, bet ko nu bez kājas šiem atturēsies
pretī. Bija jāpadodas. Tā mani aiznesa uz lazareti. Dakteri teica, ka lode esot kaulu
tik līdzeni noņēmusi kā ar zāģi. Šiem tur vairs nekā neesot ko darīt. Došot tik
zāles un dziedēšot ciet. Un tā arī darīja. Ielika mani lazaretē; un par divi
nedēļām, nudie, par divi nedēļām kāja bija sadzijusi un jauna no koka vietā.»
«Bet nu tu paliki bez sievas!» bija atkal Kraukļa balss. «Bez sievas?» Ādams
atteica, «tie citi arī vis nebija dabūjuši; kad baterija bija sašauta. Laikam bija pa
otru pusi aizbēgušas, tur neatraduši nevienas. - Bet nu karš arī bija beigts. Visus
sastāda pa rindām, lai varētu izdalīt godazīmes. Es domāju, te gulēdams, gan
paliksi tukšā, dakteri vēl nelika daudz staigāt, bet tādēļ, nekā nebēdādams,
devos es arī pie citiem.
Palkavnieks; mani ieraudzījis, prasa: «Kur tu, Ādam Andrejič?» un negrib manis laist
tāļāk, bet es šo atgrūžu nost un saku: «Gan zināšu pats!»
Un nu eju taisni uz savu pulku. Palkavnieks, to pamanījis, sit man uz pleca: «Ej droši,
bez zīmes nepaliksi!»
Es, nostājos pie citiem. Tikko biju nostājies, te ģeneralis piebrauc ar «goda
rubļiem». Izlec no karietes laukā un sāk dalīt. «Denčiks» nes kuli, kurā
godazīmes, un skrodelis paņemts līdz kas turpat piešuj «rubli» aiz bantītes. Visiem
dod «rubļus». Nāk pie manis; apskata mani un ierauga nošauto kāju. «Kas tev
vārdā?» ģenerālis prasa. «Ādams Andrejičs Sakne;» es atbildu. «Dod Ādamam
Andrejičam krustu!» Un tā es dabūju krustu, bet citi visi tik «rubļus», tik
«rubļus» vien. Un ģenerālis sit man uz pleca: «Moloģec!» tas ir manīgāka par
tevi nav neviena - un saka: «Kad tu mirsi, tad lai man sit ar «drāti» ziņu uz
Pēterburgu, es likšu tev par godu diviem bataljoniem šaut, vienam uz «Vengrijas»
robežām, otram tepat Sevastopolē. Tādu vīru vajag pavadīt ar godu uz kapiem!» Tie
bija ģenerāļa paša vārdi, nudie, viņa paša vārdi.»
Pēc šā Ādama stāsta uz kādu brīdi valdīja dziļš klusums. Kad vēl kāds
piesolīja- Ādamam šnabi, kas tika izdzerts, un tad Krauklis iebilda:
«Vai nebūs laiks braukt mājā?»
«Pats zinu labāk savu laiku nekā tu, labi, ka vēl tev dodu godu karavīru aizvest
mājā. Bet, kad nu gribi, tad brauksim ar!» Ādams atteica.
Un tā viņi arī brauca. Krauklim zirgs bija jāskubina ātrāk skriet, jo Ādams, kā
īsts «krievnieks», cienīja strauju braukšanu. Ja tad ceļā pamanīja kādu
kājnieku, tad jau par gabalu kliedza: «Ceļu vaļā, karaspēks nāk!» Un tad katrs
arī taisīja ceļu vajā «karaspēkam». Mājai tuvāk nākot, Ādama dūša augtin
auga. Krauklis pieveda Ādamu pie pašām durvīm Ādams, ārā kāpdams, izsauca: «Nu
tev rādīšu, kā karā iet ar joni!» - un viņš arī rādīja.
Ieva pa to laiku gaidīja Ādamu pārbraucot, bet Ādama stunda vēl nebij nākusi. Viņš
vēl krogā stāstīja par Sevastopoli. Ieva, pie skala vērpdama, lāgu lāgiem pameta
acis uz durvju pusi. Varēja noskārst, ka šie skatieni laba neapzīmēja.
Paiet viena stunda, otra, treša, - Ādama vēl nav. Ievas acis bez mitēšanās raugās
uz durvju pusi, kā gaidīdamas kāda, upura. Ādam, kā tevi saņems? Vai ies labāk kā
pie Sevastopoles? Ādam, vai dzirdi, kā Ieva jau dusmās griež zobus? Ārā dzird
runājot. Tas ir Ādams ar Kraukli. Viņa beidzamos vārdus sadzird arī Ieva. Un Ādams
tiešām rāda, kā karā iet ar joni. Tiklīdz spiež durvju kliņķi, tā ar nāk ar
joni, četriski iekšā, jo kāja bija aizmetusies paaugstajā slieksnī. Ādamam krītot,
bija dzirdams liels troksnis, bet vai nu karā bez trokšņa?
Ieva krita kā izsalkusi hiena uz sava laupījuma. Ar vienu rāvienu Ādams bija augšā.
Bet Ādams ar «joni» bija sasniedzis savu kulminācijas punktu, spēki patlaban viņam
sāka gurt, tādēļ bija jāpacieš, ka Ieva viņu bez kādām ceremonijām aizstiepa uz
gultu. Še Ādams tika atsvabināts no kažoka un virsdrānām un uzticēts miega mātes
rokām. Ādams, kā likās, šai vakarā nespēja pilnīgi nosvērt ne Ievas dusmu, ne
arī sparīgā kritiena. Bez kavēšanās viņš paļāvās miega mātes rokām un sāka
sapņot. Ādamam bija briesmīgs sapnis:
Uz palkavnieka pavēli viņš līdz ar citiem ņēma bateriju, bet turki šoreiz lauzās
uzbrucējiem ar tādu sparu virsū, ka atsita visus atpakaļ. Daudz ievainoja. Ādamam
krita biedris te labā, te kreisā pusē. Nāca lode un pagāza arī viņu gar zemi.
Kautiņš sen bija beidzies, bet viņš ar citiem ievainotiem gulēja uz kaujas vietas.
Ādams savās sāpēs vaidēja. Piepeši sagrāba viņu briesmīgas izbailes. Bažibozuki
staigāja apkārt, laupīdami un dzīvos nodurdami. Kāds nikns bažibozuks zvērojošām
acīm, zobinu iekodis mutē, tuvojās Ādamam. Ādams gribēja kliegt, bet mēle
nekustējās. Bažibozuks metās ar ceļiem Ādamam uz krūtīm un pārmeklēja viņa
ķešas, tad zobinu izņēma no mutes, nocirta Ādamam kreiso kāju līdz pāri
ceļakaulam. Ādams kustējās, gribēja sāpēs kliegt, bet mute bija kā aizbāzta.
Bažibozuks, ņirgādamies un nocirsto kāju rādīdams, aizvilkās. Ādams mēģināja
piecelties, bet locekļi bija kā ar svinu pielieti. Ādams cieta briesmīgas sāpes un
slāpes. -
Bet Ādama sapnis pa pusei bija tomēr patiesība. Ieva tiešām pārmeklēja Ādama
ķešas un, beidzamo krājumu no tām izvilkusi, ķērās pie koka kājas, kuru gan Ādams
pats ik vakariem mēdza noraisīt un to iesliet gultas kājgalī, tomēr Ievai bija
jaunāks nodoms. Viņa gan tiešām kāju atsprādzēja, bet neieslēja vis kājgalī, kā
Ādams to mēdza darīt. Ieva izgāja ar visu kāju pa durvīm laukā un ienāca iekšā
bešā. Kur viņa kāju bij likusi? Jā, kas to varēja pasacīt?
Ādams gulēja «taisnā miegā» un pamodās tik ap brokasta laiku. Dzirdēju, kā gauži
lūdzās dzert, bet neviena nebija, kas pasniegtu. Un kas gan drīkstēja iet Ādama
tuvumā un izpildīt Ādama vēlēšanos, kad Ieva turpat vērpa, nekustēdamās ne no
vietas. Ādams pacēlās sēdus gultā, gribēdams sniegties pēc kājas, bet - tavu
izbaiļu! - kājas nekur pie gultas.
«Iev, kur kāja?» Ādams jautāja. «Vai turēsi muti, žūpa!»
«Dod tak kāju, ko blēņojies!»
Bet beidzamie vārdi Ievu tā aizkaitināja, ka viņas dusmas raisījās vajā un nobira
uz Ādama galvas. Visus citreizējos Ādama noziegumus Ieva tam skaitīja priekšā kā
pātarus arī vakarējais netika aizmirsts. Ādams uz visiem šās vārdiem nedrīkstēja
atbildēt neviena, jo tas viņu vēl vairāk sadusmotu. «Ak es grēku mantinieks!»
Ādams žēlojās, jo katrureiz, kad Ieva tam uzbruka, viņš atminējās ciltstēva
Ādama, kam, pēc viņa domām, ar savu Ievu negājis nemaz labāk - «ko es darījis, ka
mani tā nicina, ka liek smieklā vecu karavīru?» Bet Ieva uz Ādama nemaz neklausījās
un izgāja pie lauka darbiem. Ādams, redzēdams, ka nekāda lūgšana nespēs
atmīkstināt Ievas cieto nodomu, ar mokām izpūlējās no gultas un rāpoja uz durvīm.
Tas bija par daudz! Redzot veco kareivi tiktāl pazemotu, piesteidzos klāt un palīdzēju
tam piecelties, iedodams spieķi rokā. Kad Ādams atkal bija gultā atpakaļ - jo viņš
no Ievas bija notiesāts visu dienu palikt gultā - es padzirdīju krusttēvu un tad
nospriedu uzmeklēt kājas, jo domāju, ka Ieva tak viņas nebūs ieslēgusi savā
šķirstā. Izmeklējos šur tur, bet neatradu. Beidzot uzkāpu uz istabas augšas un te
ieraugu aiz spāres aizbāztu Ādama kāju. Tad tāda bija Ieva! Ar laimīgo atradumu
tūliņ steidzos zemē pie krusttēva, un kā krusttēvs bija priecīgs, kā viņš man
pateicās! Tiešām, šī pateicība nāca no sirds dzijuma. Es pasniedzu viņam kāju,
nebīdamies šā soļa dēļ, no Ievas. Tā krusttēvs bija mobilizēts. Bet gribēju
vecajam darīt vēl lielāku prieku. Jau no agrākiem laikiem kāda zāļu pudele atradās
manā glabāšanā. Domāju; ka zāles krusttēvam tagad īsti līdzēs.
«Krusttēv, tev šorīt laikam atkal galvas sāpes?»
«Briesmīgas, krustdēliņ, un sirds tāda skāba un greiza.»
«Bet kā būtu, kad mēs ietu uz manu kasti?»
«Vai tev vēl kas ir pudelē?»
«Tu tak nedomāsi, krusttēv, ka es dzeršu?»
«Ak tavas zelta laimes!» krusttēvs gavilēja:
Nu attaisījām -kastei vāku, izņēmām pudeli, un krusttēvs ieņēma «zāles».
«Es, domāju, te jāliek pazoles,» krusttēvs teica stiprākā balsī.
«Bez pazoļu te neiztiks,» es tādā pašā balsī atteicu.
Lai šī mūsu saruna būtu saprotama, tad man jāizskaidro, ka krusttēvs pie manas
kastes turēja arvien kādu lāpāmu zābaku no manas kājas lieluma, par kura nākotni
tad arvien, tika spriests, lai nestundā, Ievai tuvumā esot, šāda saruna neuzvadītu
«zālēm» uz pēdām. Tā arī šoreiz zābaks tika apraudzīts,, apgrozīts un
apspriests, kamēr «zāles» atkal bija zem kastes vāka. Ja zābaka īpašniekam to
vajadzēja drīz rokā, tad šā vietā pie kastes nostādīja citu, kam bija tas pats
uzdevums.
«Ielej vēl, krustdēl, - vēl vienu mēriņu,» krusttēvs skubināja, «vēl kādu
vienu, lai paliek labāk ap sirdi,» - un viņš bija puslīdz apmierināts. «Bet tā gan
es Ievai nekad nepiedošu, tā es nekad neaizmirsīšu, tā mani niekot!» krusttēvs
žēlojās. Tiešām, Ieva darīja pārāk, tur es viņam piekritu.
Ieva, ieraudzīdama vēlāk Ādamu staigājot, noprata, kā Ādams ticis pie kājas,
tomēr ar mani nepastāja rāties, ka Ādamu atsvabinājis no nospriestā soda.
«Bet tā es līdz kapa malai neaizmirsīšu,» Ādams nodievojās.
Beidzot man vēl atliek lasītājiem Ādamu stādīt priekšā kā patriotu. Te citādi
nevaru kā tik Ādamu uzslavēt. Viņa patriotisms parādījās lielāko krona svētdienu
svētīšanā, kuras Ādams pēc «Laika grāmatas» stipri iegaumēja. Pie šām
svētdienām piederēja: ķeizera un ķeizerienes dzimšanas dienas, vārda dienas;
ķeizera valdīšanas iesākums, kronējamā diena un pēdīgi troņmantinieka dzimšanas
un vārda dienas, tas ir, pavisam astoņas; bet, lai iznāktu latviešu cienītais
skaitlis deviņi, tad Ādams vēl pieņēma klāt 25. decembri par piemiņu 1812. gadam.
Kā jau minēju, Ādams visas šis dienas pēc «Laika grāmatas» stipri lika vērā.
«Laika grāmata» it sevišķi tālab izpelnījās Ādama īpašu atzinību; ka še
minētās dienas tanī bija apzīmētas sarkaniem burtiem kādēļ viņš arī «Vidzemes
kalenderi» atmeta un ar varenu dedzību pieķērās «Laika grāmatai»: «Laika
grāmatu» pa ieradumam Ādams mēdza pirkt Labrenča tirgū, tā ka līdz jauna gada
iesākumam viņam atlika diezgan vaļas apdraudzēties ar jauno «Laika grāmatu» un
apskatīties, kā «ķeizera dienas» krīt nākošā gadā. Cik augstu Ādams minētās
īpašības dēļ cienīja «Laika grāmatu», noskārtīs no šā piemēra.
Reiz Ādamam pašam kādu nekādu kavēkļu dēļ neizdevās notapt Labrenča tirgū.
Aizgāja Ieva viena pati un pārnākot atnesa Ādamam atkal to pašu veco «Vidzemes
kalenderi». Ādams neskatījās pārnestam kalenderim ne virsū, bet tik bārās.
«Kur to lai liek? Man viņa nevajag.»
«Bet te jau dienas tāpat iekšā kā «Laika grāmatā», un bodniekam citu vairs
nebija,» Ieva aizstāvēja savu pirkumu.
«Liec tu viņu, kur tu gribi!» Ādams deva pretī:
««Laika grāmatā» tak nemaz nav rupjāka «driķe»,» Ieva raudzīja Ādamam ieteikt.
«Bet es tev saku, man viņa nevajag.»
«Te iekšā vēl gluži jauka lasīšana no dievvārdiem.»
«Lūk, kur mani dievvārdi,» Ādams rādīja uz plauktu, kur bija bībele: «Liec tu
savus tirgus dievvārdus, kur gribi. »
«Bet es cita arī vairs nepirkšu,» Ieva atteica skarbi:
«Un es pirkšu sev «Laika grāmatu»,» Ādams pastāvēja.
Tiešām Ādams neņēma visu nedēļu jaunā kalendera ne rokā kā citreiz, kur aizvien
šķirstīja «Laika grāmatā». Ieva šoreiz noprata Ādama negrozāmo nodomu un
nākošā svētdienā nesa kalenderi pazīstamam bodniekam atpakaļ, no kura to bija
pirkusi, iemīdama pret to kāroto «Laika grāmatu». Šis gadījums jeb šī «kalendera
ķilda» bija vienīgā reize, kur Ādams bija uzvarētājs, tādēļ viņa ir
pieskaitāma Ādamam par godu. Tātad nu pēc «Laika grāmatas» Ādams svētīja
«ķeizera dienas». Šādas dienas atnākumu jau varēja manīt arī tāds, kas «Laika
grāmatas» nemaz neturēja. Ādams dienai par godu i aptērpās mundierā, pie kura bija
redzami «rublis» par piemiņu «Vengrijas» karam un ģeneraļa dotais krusts pie
Sevastopoles. Uz pleca bija uzlikts šinelis, gluži vecs vecs. Ja muižnieku dzimumi
lepojās ar to, ka tie veci, tad Ādams aiz tā paša iemesla bija lepns uz sava šineļa.
Šim šinelim bija daži robi un caurumi «no lodēm», kā Ādams pats apliecināja. Bet
lielākā daļa ložu sabirusi šineļa ķešās un piedurkņu atlocēs (zinams, tai
pašā reizē, kad Ādamam kāja nošauta), tā ka feldšers lazaretē uz Ādamu sacījis:
«Ko, Ādam Andrejič, vai zirņu zagt biji?» un izvilcis divi saujas pilnas ložu. -
Darbam Ādams tādā dienā meta mieru no rīta līdz pašam vakaram. Savilcies mundierā,
kūju paņēmis rokā, svētdienas pīpi zobos, - ja bija vasara - staigāja pa lauku vai
arī atsēdās klētiņas priekšā. Ja tad kāda sieviete, garām iedama un krusttēvu
redzēdama mundierā, ievaicājās: «Laikam būs kāda «ķeizera diena», krusttēvs
tāds uzpucējies?» tad krusttēvs daudzreiz mēdza atbildēt: «Ko tu nu zini no
«ķeizera dienas», ko no «čislas» (datuma), tikpat kā «kviecēja» no
svētdienas.» Vajadzēja šādos gadījumos būt vīrietim, kas varēja cerēt no Ādama
atbildes, jo, pēc viņa domām, tik vīrietis drīkstēja jautāt un iebilst par viņa
patriotismu. Tā, par piemēru, ķeizera dzimšanas dienā viņš uz mata varēja pateikt,
cik gadu ķeizers tai dienā vecs. Šis skaidrais laika aprēķins dažam labam sacēla
brīnumus. Viņš bija izdibinājis, ka viņš desmit gadus vecāks par «jauno
ķeizeru», jo viņš bija sācis dienēt «Nikolaja Pavloviča» laikā, tātad viņam,
savu vecumu zinot, nenācās grūti sacīt, cik vecs ap to laiku ķeizers. Dienai par godu
Ādams ikreiz mēdza lasīt bībelē, bet šai lietā viņam piemita dažas savādības.
Tā, par piemēru, viņš katrureiz, lai vēlāk tad lasīja kur lasīdams, iesākot
uzšķīra to vietu pirmā Mozus grāmatā, kas stāsta par pirmo cilvēku apgrēkošanos.
Ar ciltstēvu Ādamu viņam nezin kādu iemeslu labad bija stipra simpātija. Ja tad
gadījās, ka Ieva arī bija klāt, tad Ādams šo vietu stiprā, skanīgā balsī
lasīja: «Tā sieva, ko tu man pievedi, tā man deva,» turklāt uzmezdams greizas acis,
kamēr tos vārdus «un viņas vīrs arī ņēma un ēda» bija pārlaidis tikko dzirdamā
balsī, dažreiz tik tā, ka lūpas tikko pakustējās. Pēc tam viņš lasīja tur, kur
atrada derīgu vietu tās dienas nozīmei. Kad dievkalpošana bija beigta, tad nāca
dienas laicīgā puse. Krusttēvs vēlreiz pavērās «Laika grāmatā», kā
pārliecinādamies. vai nav misījies ar dienas svētīšanu, tad pēc brītiņa klusuma
ielēja Ievas doto šņabi «ķeizera dienai», izsaukdams «urrā!» un sizdams ar koka
kāju uz zemes.
Šinīs dienās Ieva (un tas viņai par godu jāliecina) juta līdz vecajam karavīram,
kaut gan citādi miers, pat ne pamiers netika derēts viņu laulības mūžā.
Ādams, kas jau bija nodzīvojis pāri par sešdesmitiem, tika pēc tik ilgiem nemiera
gadiem aizsaukts reiz pie miera. Arī viņa dvēseli «dieva dēli, dvēselīšu
lasītāji» ietina baltā villainē, ienesa svētā paēnā, guldināja dieva šūpulī,
pielikdami eņģeli šūpotāju, lai tas dziedātu, aijādams:
«Aijā mīļa dvēselīte,
Karā kauta, nemirus.»
P.S. Ādams bij atraisīts no Ievas, kas viņa gan nekad nebij cienījusi. Jo, kad Ievai
ar Ādama «žalaviņas» piepalīdzību bij iekrājies tā ap divi simti rubļu naudās
un pati ar vēl bija diezgan spirgta un pajauna sieviete, tad viņai drīz gadījās
precinieks, jauns un veselām kājām, jo Ieva vēl bija «laba partija». Pazīstamā
skopuma dēļ viņa ar nemaz nebija situsi ģeneralim uz Pēterburgu ziņas «ar drāti»
par Ādama miršanu, tā ka apsolītie šāvieni krusttēvam par godu uz «Vengrijas»
robežām un Sevastopolē palika un palika neizšauti.
1883.