APSĪŠU JĒKABS
SVEŠOS ĻAUDĪS
2. skats
DZIMTENES ATMIŅAS
Jūra, plašā, bezgalīgā jūra! Kuģi, baltām burām, šūpojas tālumā kā
tauriņi uz zilā ūdens, pielīdzināmi gaišām atmiņām bezgalīgā domu jūrā.
Tā pati upe, kas Dumbrāju tuvumā vēl maza un neievērojama, te liela un pieaugusi,
mūsu tēviju savā mūža gaitā pušķojusi, atrod te savu galu. Netāļu no viņas
grīvas ir Grīvgai, jauns, brangs ciems. Šī ciema saimnieks Grīvis ir ievērojams ne
vien savas turības dēļ, bet it sevišķi tādēļ ar, ka tas ir dedzīgs brāļu
draudzes kopējs. Viņš šai apgabalā brāļu draudzes lietās, vadīšanā un kopšanā
arvien no citiem uzskatīts un turēts kā par pirmo, kā par vadoni. Uz viņa zemes stāv
arī brāļu draudzes saiešanas ēka jeb «kambaris», mazas upītes krasta malā, kas pa
dziļu gravu steidzas uz jūru. Šī upīte ir pret dienvidu no lielās upes. No šejienes
uz vakariem brangs izskats uz jūru, īpaši no saiešanas ēkas lieveņa, kas stāv
jūras pusē. Metas it savādi ap sirdi, uzlūkojot plašo jūru, ko bieži vien vēji un
aukas ārda, un šo kluso, vientuļo ēku, kas, it kā pasaules trokšņu bīdamās,
paslēpusies veco, sen stādīto liepu pavēnī. Viņa kā lūgdama lūdzas, lai jel tās
netraucē, lai ļauj viņai mieru, pēc kā viņai slāpst un kā viņa ilgojas. Un, it
kā paklausījis viņas kluso ilgošanos brāļu pulks viņai taisījis sētu apkārt, lai
viņa šī dārza vidū būtu viņu dēstītais stādiņš, ko viņi kopj ar savu sirds
vientiesību un mīlestību, ko viņi slacina savām asarām un apdveš savām sirds
nopūtām.
Šī pati klusā ēka ir tā, ap ko pinas Dumbrāju saimnieka domas, aizsteigdamās tālu
no vecās gāršas vidus uz šo jūrmalā stāvošo mentuli, kas arī tur mēnesnīcā
stāv tikpat klusa un sapņos nogrimusi kā še sirmgalve gārša. Mēness saviem rāmiem
stariem laistās pa logiem iekšā uz vientuļiem soliem un uz sienmalī stāvoša
«sacītāja» galdiņa. Varbūt vēl viņā izvīti vaiņagi no beidzamajiem laulāto
svētkiem, ko arvien augusta beigās mēdza noturēt... Atmiņa kā burvju spogulī rāda
domās nogrimušajam vīram daudz un dažādu tēlu no viņa pagājušām mūža dienām,
kas senāk cieši bija vienotas un saistītas ar šo ēku un viņas dzīvi. Raibi sapņu
tēli cits pēc cita paiet gar viņa gara acīm, sākdamies no agras bērnības un tad
soli pa solim tuvāk vīra gadiem. Vai tiešām kāds brīnumu darītājs vārds viņus
tā saucis, tādā kārtībā, citu aiz cita, tā ka šie virknē savērti, izrāda un
izteic visu viņa mūža stāstu?...
Lūk, atkal atmiņa rāda jaunu tēlu!
Pašulaik vasaras svētki. Upīte gravā tikko saredzama aiz biezajiem lazdu krūmiem,
ziedošām ievām un kuplajiem alkšņiem un melnalkšņiem. Tikko saredzama arī vecā
saiešanas ēka, kuras nosūnojušo salmu jumtu maz, maz tik mana aiz kuplo liepu lapām.
Saulīte tikko uzlēkusi, izliedama savu spožo kvēlu kā sarkanu zeltu pār zemi un
jūru. Viss laistās, mirdz un gavilē. Lakstīgala dzied savu rīta dziesmu, tā ka sirds
viņai grib vai pārtrūkt aiz lielas līksmības, tādēļ arī viņas dziesmas šūpojas
kā jūra viļņos, gan celdamās augstumā, gan laizdamās dziļumā, it kā nevarēdamas
savai līksmībai, savām gavilēm atrast ne augstuma, ne dziļuma, kas bezgalīgas,
tāpat kā jūra un viņas dziļums un debess un viņa augstumi.
Pa kāju celiņu, kas ved no Grīvgaļiem uz saiešanas māju, steidzas svētku drēbēs
ģērbusies sieva ar diviem puisēniem, vienu pie vienas, otru pie otras rokas, kur gan
citur kā laikam uz to pašu liepās paslēpušos ēku. Saulīte vēl necik nav no
apvāršņa malas pakāpusies uz augšu - abiem puisēniem gan miedziņš būtu šorīt
tas saldākais pasaulē, bet tas jau ar saules lēkšanu aizdzīts, kaut gan ne visai
pilnīgi, jo tas zēniem vēl paslēpies acu plakstiņos, kas taisās vien, taisās vien
lipt cieti un tik ar pūlēm un mokām uzturami tik plati vaļā kā tad, kad miegs
izgulēts. Bet jāmācās jau no mazām dienām sevi pašu aizliegt, jo vai tad tikai
miegs bērniem pasaulē tas saldākais un mīļākais?
Šī sieva ir abiem puisēniem māte, kas steidzas uz Grīvgaļu saiešanu, kur šorīt
noturēs bērnu svētkus. Nav viegli uzreiz pasacīt, kurš no abiem puisēniem vecākais,
kurš jaunākais. Tikai labi ieskatījušies, varam tāmēt pie labās rokas vesto par
vecāko un pie kreisās par jaunāko. «Vai tu vēl savas peršiņas māki, Ancīt?»
māte vaicā labās rokas dēlam, «un tu arī savas, Krišīt?» pie kreisās rokas
vestajam. «Māku!», «Māku!» atskan no abēju mutēm gandrīz reizē. Tad atkal visi,
soļus skubinādami, «lai tēvs», kā māte saka, «nebārtos», steidzas ko varēdami
uz saiešanu, no kuras, tuvāk pienākušiem, skan pretim brāļu draudzes dziedāšana,
jo svētku dievvārdi jau iesākti. Kaut gan ļaužu sanācis tik daudz, ka labai tiesai
jāstāv ārpus ēkas pie atvērtām durvīm un vaļējiem logiem, tomēr pienākušai
mātei visi pagriež godbijīgi ceļu, lai tā ar saviem maziem tiktu priekšējos solos,
kuros bērniem vieta ierādīta. «Grīvgaļu māte ar saviem bērniem,», «lūk,
Grīvgaļu māte!» Šie klusie čukstieni atver nācējai ar puisēniem pēc iespējas
savabadu stidziņu, pa kuru aiztikt līdz soliem, puisēnu pusē, kurai nupat jādzied, jo
«tētiņš» grāmatu pametis uz puišiem.
Grīvgaļu mātei nebija viegli izsteigties no mājas, jo bija jāgādā par «tētiņa»
un citu «sacītāju» uzņemšanu, kas no svešienas sabraukuši, tādēļ viņa tā
drusku bija nokavējusies. Nu «tētiņš» grāmatu pagriež uz meitiņām, tad dzied
šīs, -pagriež grāmatu vidū, dzied visi. Kad dziedāt beigts, tad atskan šī paša
draudzes kopēja mīlīgā, rāmā balss: «Laidiet bērniņus pie manim nākt un
neliedziet tiem, jo tādiem pieder debesu valstība.» Pēc beigtas runas bērni nāk
viņam klāt lasīt un skaitīt peršiņu, un Grīvgaļu mātes bērni, kā tie labi
mācīti, kā tie labi māk, gan lasīt, gan skaitīt! Tie pulka peršiņu māk no galvas,
tā ka jābrīnās, vai mazu puisēnu atmiņa jau var būt tik stipra un spēcīga!
Tētiņš tos uzteic un mīlīgi apglauda, viņš tos paskubina arī uz priekšu
mācīties un nepiekust staigāt šaurā ceļā. Kā tas bērniem iespiedies atmiņā! To
piemin vēl vēlu mūžā, pat tad vēl, kad no bērnības un bērnu svētku rīta cits
nekas vairs nav atlicis kā tik šī rīta piemiņa karstajā vasaras dienvidū ar smago
dienu nastu. kas spiezdama spiež nesējam kamiešus, kam saule vēl tālu tālu no
rietēšanas, kam ilgoties ilgojas prāts pēc vēsā vakara, kas vienīgais ceļa
gājējam vēl gaidāms, kad jaukais rīts viņam sen jau pagājis. Bet vai tad vakars un
rīts nav brāļi? Vai te sākums ar beigumu nesakrīt kopā? Vai tādēļ arī
ilgošanās pēc vakara nav ilgošanās pēc rīta?...
Mēness kāpj arvienu augstāk pie debesīm, kāda neredzama roka to, kā lākturi
pacēlusi, tur par tumšo gāršu. Viegli mākoņi, kā aizkavējušies gulētāji, klusu
aizpeld debess malā, atsegdami acīm jaunas zvaigznes, kas iedegas pie debess kā
liesmiņas.
Atkal jauna liesmiņa iedegas arī sapņotāja vīra atmiņā, tomēr viņa nespīd no
tuvuma, bet no tāluma; - viņa liekas spīdot augšā starp zvaigznēm, tālu nost no
zemes, no zemes tvaika. Kas tā par liesmiņu? Tās ir divas acis, kas kā mātes acis
skatās zemē uz vīra, kas, it kā viņu meklēdams, savas pacēlis uz augšu. Vai viņš
tās atradis citu zvaigžņu pulkā? Ai, kādēļ gan nē! Pie visa debess jau vairāk
tādu nav kā tikai: divas. Lūk, kā viņas skatās uz viņu zemē, pilnas mīlestības
pilnas līdzcietības! Un viņš skatās tām pretim un nevar beigt skatīties viņu
apskaidrotā spožumā. Tās tiešām mātes acis, kas no augšienes tik mīļi skatās uz
bērna zemes virsū. Ai, kaut tās vēl virs zemes spīdētu, cik daudz tad šī dēla
liktenis nebūtu savādāks, cik daudz tas nebūtu laimīgāks! «Esi labs! esi labs!
Staigā dievbijīgi, staigā šauro ceļu!» liekas viņam šīs acis runājot. Ai māte,
kaut tu jel ņemtu bērnu pie rokas un vadītu to «caur šo svešniecību», nepalaizdama
savas rokas vaļā, kamēr abi ceļa galā! Bet tu jau bērnu agri atstāji vienu pašu,
pamezdama bez mātes rokas, bez mātes sirds. Kam biji tik cietsirdīga? Bet nē, nē!
Tāda tu vis nebiji. Tu bērnu arī neatstāji, tu paliki pie savējiem. Tu staigā
neredzama līdz uz visiem viņu ceļiem, tu svētī savējus lūpām, tādēļ arī tava
svētība svētāka, tava piemiņa debešķīgāka nekā no dzīvas mutes. Tu esi bērniem
tā pati, kas vainu un noziegumu pilnam cilvēku dzimumam Edenes piemiņa: paradīze vēl
ir, lai arī mēs sen no viņas izdzīti.
Ar māti Grīvgaļiem nobiris mājas vaiņags, - palikusi tukša arī pati māja. Mātes
vietā nāk Grīvja māsa, puisēnu krustmāte, kas šiem gan citādi laba gādniece, bet
nav vien tik - māte. Miesu viņa brāļa bērniem apkopj labi, bet, mātes mīlestībai
trūkstot, puisēnu starpā arī sāk trūkt dažreiz mīlestības, kādēļ vienam pret
otru nereti iezogas ja ne ienaids, tad tak nesaticība vai ķildas.
Bet tēvs un tēva nams?
Tas atkal kā jauns tēls stājas atmiņā.
«Kristus vārds lai mīt bagātīgi jūsu starpā!» - šie vārdi karājas tāpelītē
pār Grīvgaļu saimnieka istabas durvīm. Viņi nebija tur pakārti tikai uzskatīšanas
dēļ, nebija arī pakārti tik tādēļ, lai ar to izrādītu ārīgu dievbijību, bet
viņi karājas tur kā šīs mājas sejs, pie kā lai katrs to varētu pazīt, viņi
karājas tur kā šīs mājas iekšķīgās dzīves, viņas centienu un nolūku
nozīmētāji, viņi uzspieda beidzot šai mājai savu īpašu zīmi un raksturu, ar ko
viņa pagalam izšķīrās no daudz citām mājām apkaimē. Tā nebija ne uzpūšanās,
ne garīga augstprātība, bet nopietna dzīšanās ar «trīcēšanu un drebēšanu»,
lai Kristus vārds arī tiešām bagātīgi mājotu šai namā.
Vai rīts, vai vakars - Kristus vārds atskanēja šai namā, un svētdienās un svētkos
saimnieks ar savējiem un saimi allaž nostaigāja uz tuvējo saiešanas māju, kur
noturēja dievvārdus. Katrs darbs, kairs ceļš tika sākts un beigts ar šo vārdu, tā
ka par visu, kas vien šai namā tika darīts, runāts, domāts, Kristus vārds izlēja
savu gaismu, dodams visam tam augstāku, svētāku nozīmi. Īsti sakot, bībele bija tā
māja, kurā dzīvoja Grīvgaļu tēvs, te viņš arī tiešām bija «kā mājā» un
pazina katru kaktiņu, katru vietiņu. Un, būdams šai mājā tik pazīstams un
iedzīvojies, viņš tās ieražas, dzīves kārtību un mācības ieveda arī sava paša
mājā, iegrozīdams viņu pilnīgi pēc šīs priekšzīmes. Kristus vārds tiešām mita
bagātīgi šai mājā. Tādēļ arī šīs mājas vadītājs neuzlūkoja savā pasaules
dzīvē sevi par īstenieku, bet tikai par piemājotāju, par viesi, par ceļagājēju,
kas neskatās ne pa labo, ne pa kreiso, bet acis vienumēr tur pavērstas uz tālo
pilsētu kalngalā, kurp nokļūt viņam prāts ilgoties ilgojas. Šis ceļa mērķis
viņam arvienu acu priekšā, tāpat kā kuģiniekam kompasa rādītā osta, no kuras
viņš ne ar ko neliekas nomaldināties. Pārliecināts no savas dzīves mērķa
nopietnības, svarīguma un nemaldības, viņš necieta, ja kāds viņa acis gribēja
novērst nost no šī mērķa. Viņam būtu paticis katru līdzcilvēku ņemt sev par
ceļa biedri savā ceļā, bet, ja kāds viņa ceļu apsmēja vai nicināja, to viņš
izslēdza no savas satikšanās vai draudzības un nobeidza uz pēdām savu runu vai
darīšanu ar tādu cilvēku. Ārpus mājas viņš no tādas sava ceļa nicināšanas
bēdza, bet, ja tā bija iekšā viņa mājā, tad viņš tās ne brīdi nepanesa, bet to
uz pēdām izdzina. Svešinieks vai pazīstams, viņa mājā ienācis, nedrīkstēja tam
piedurties, kas mājastēvam bija svēts. Bet, ja viņa kalps vai gājējs nicināja «to
vārdu», tad tas acumirklī tika atlaists. Tāpat kalpu atlaida arī, ka tas cilāja
armonikas vai pijoles vai arī dziedāja «blēņu dziesmas».
Saimnieka turība mantā viņam nespieda naudas trūkuma dēļ turēt kaut kādu nelieti
kalpu mājā un panest neiespēšanas dēļ to, ko sirds viņam neļāva panest. «Jūs,
kalpi, paklausiet saviem kungiem,» šis vārds atrada piepildīšanu viņa namā. Un, ja
kalpi negādāja par to, ka tie vārdi taptu pildīti, tad gādāja saimnieks par to, - un
paklausības viņam nekad netrūka. To zināja kalpi un neiedrošinājās darīt
saimniekam pretim.
Tēva stingrais prāts neļāva arī abu dēlu starpā notikt nekādām ķildām vai
nesaderībām, bet, ja tās notika, tad tās no: tika viņam aiz muguras, tikai
tēvamāsai zinot un redzot, kas no savas puses piestājās arvienu vairāk jaunākā
gribai, tā nesaderību nevis mazinādama, bet vēl pavairodama. Te trūka mātes acu, kas
ar taisnīgu mīlestību bērnu starpā visu varētu izlīdzināt. Bet nāk arī reizi
laiks, kas brāļus vienu aiz otra izvada pasaulē projām no tēva pajumtes, no
dzimtenes.
Atkal jauns atmiņas tēls!
Jūra pašulaik atsvabinājusies no ledus, kas to cauru ziemu turēja kā cietumā. Tagad
viņas viļņi, pirmo brīvību izlietodami, mētājas augstu jo augstu gaisā nebēdīgā
dejā, un nu atkal dzirdama viņu vecā, varenā šņākšana. Liels bars jūrmalnieku
ļaužu sapulcējies malā, gribēdams noskatīties, kā Grīvgaļu Grīvja jaunais kuģis
pirmoreiz izbrauks jūrā, abu dēlu Anča un Kriša vadīts. Tēvs mājā priekš
izbraukšanas noturējis sirsnīgu lūgšanu, lai dievs pasargātu izbraucējus viņu
tālajā ceļā. Pats tagad, krastmalā stāvēdams, noskatās, kā jūras viļņi
aizšūpo svešumā viņa dārgāko un labāko mantas daļu pasaulē. Vientulis viņš
paliek, malā stāvot, tomēr ne izmisis vai izbijies, bet rāms un drošs, paļaudamies
nevis uz nemierīgās, nedrošās jūras, bet uz tā, kas radījis to «lielo un abējās
pusēs plato jūru», kas «licis augstības grīdu ar ūdeni», kas «dara padebesis par
saviem ratiem un dzenas uz vēja spārniem». Vai dēli pārnāk, vai nepārnāk - viss
dieva prāts. Mierīgs viņš pārnāk savā vientuļā mājā, sākdams jau pašā pirmā
vakarā ilgoties dēlu pārnākšanas...
Ar jauno kuģi jūras ceļš iesākts. Kaut gan tēva manta vēl nedalīta, tomēr
jaunākais dēls Krišs saņem vairāk savā vadīšanā kuģi, vecākais vairāk savā
pārziņā ciemu, būdams tā vairāk tēva tuvumā un iedraudzēdamies ar tēva dabu,
viņa darbiem un «krusta nešanu un liecības došanu no krusta». Par laimi pie viņa
neatgadās bieži redzētā zīme, ka bērniem dieva vārds apnīkst, tādēļ ka tie ar
viņu pārēdināti.
No jauna Dumbrāju saimniekam domas pinas ap veco saiešanas ēku, kur arī viņš,
daudzkārt tēva paskubināts, jaunekļu svētkos nosēžas pie «sacītāja» galdiņa un
runā, kaut arī bez raudāšanas, par jaunekļa laika īstu pavadīšanu, kā nu pirmās
reizes nedrošība un neizveicība atļauj. Tēvam tas ļoti patīk, viņš dēlam vairāk
reižu pateicas. Tāpat nāk pie viņa arī citi «brāļi» pateikties, viņu
iedrošinādami mīt tēva pēdās un vēlēdami viņam no «vāja» liecinieka caur
«žēlastību» palikt par «spēcīgu».
Bet šī pati reize saiešanā viņam kož kā pārmetēja zobs sirdī.
Un nu nāk atmiņā brīdis, kas dēlu pavisam šķir no tēva!
«Tēv, es viņu gribu precēt,» dēls saka.
«Viņu?» tēvs, brīnumu un iztrūkšanās pārņemts, izsaucas. «To, kuras tēvs
lielākais dieva vārda nicinātājs un smējējs, kas ne svētdienas, ne it nekā netur
svēta, tā meitu tu gribi vest šai mājā, kuru es visu laiku esmu dzinies svētīt tam
kungam par mājas vietu? Vai jel vienu labu tikumi tu vari rādīt pie viņa? Tad sauc jel
kādu! Vai tev nezinama lieta, ka šis pats cilvēks mani visur «tā vārda» dēļ
nievājis un apsmējis, un traucējis vēl mūsu kluso vietiņu, kur mēs klusībā
sanākuši savam dievam kalpot? Tu gan būsi dzirdējis, ka viņš savā jaunības laikā,
kad mēs veca gada vakarā sanācām kopā pateikt par dieva žēlastību bija paņēmis,
nevienam neredzot, visu vīriešu cepures un sabāzis tās klusām āliņģi, upītē. Vai
tu domā, ka man tāda bezdievība neķērās pie sirds? Vai gan es koka vai akmiņa sirds
cilvēks? «Uz vecumu viņš palicis citāds?» tu saki. Bet es tev saku, viņš tāds
pats apcietināts grēcinieks, kā bijis. «Viņa meita nav tāda!» Ja tev jel maz prāta
gaismas, tad spried, - ko lai mācās bērni no tāda tēva? Vai akls aklam var ceļu
rādīt? Vai ābols nekrīt tur, kur tas audzis? Vai tu gribi, lai es ar bezdievīgu
sēžu uz viena sēdekļa? Vai lai es un tu, vai lai mēs ņemam dalību līdz pie viņa
sodības, kurai neviens bezdievīgais neizbēgs? Vai varbūt tu vari rādīt kādu, kas,
grēku tekās mīdams, ņēmis labu galu? Bet gan es tev simtiem varu rādīt, gan no
rakstiem, gan no pasaules dzīves, ka tos, kas dievbijīgi staigā, svētība un
labklāšanās pavada. Es negribu spīdēt citiem par priekšzīmi, lai gan mums visiem
pēc tā būtu jādzenas, gan nevaru ar teikties kā dieva dēls ar savām svētām
lūpām: «Kurš man jūsu starpā jel to vismazāko grēku var uzrādīt?» Bet to gan
arī es savā vājībā varu liecināt, ka cilvēku priekšā esmu staigājis neapvainots
un neaptraipīts; mans mūžs no bērna kājām ir tīrs, bez kāda melnuma, cik nu mēs,
aklie, varam izšķir gaismu no tumsības; man neviens nevar nekā pārmest, kur es būtu
tīšām ko dieva likumiem pāri darījis. Vai tu arī nekārotu, lai tavs mūžs
nobeigtos kā gaiša diena, lai arī tu, kad vakars nāktu, varētu sacīt: «Paldies
dievam, kas man tādu dienu dāvinājis!» Vai man jāredz, ka tu, kas, tāpat kā
Timotejs «no mazām dienām tos rakstus zin», neliec to vērā, ko viņi tev māca un
rāda? Es esmu visu savu mūža ceļu turējies pie «tā vārda», viņš man bijis par
zizli, kur atspiedos, kad dienas karstums mani spieda, viņš man bijis par prieka
devēju, kad pasaule man rādīja naidu, kad bēdas man uzbruka, esmu vecs palicis,
turēdamies pie tā paša vārda, un, vecs būdams, negribu tā atmest, kas man rīta
agrumā un pusdienas karstumā bijis mīļš un dārgs. Es ticu, ka tas pats vārds man
atvadīs arī klusu un svētīgu vakaru kā strādniekam, kas dienu pavadījis sviedros -
teic, vai tu gribi iet citu ceļu?
Mans tēvs, tu jau ar vēl viņu redzēji, bija pirtnieks, tukšs, nabaga vīrs, bet tak
bagātāks par daudz bagātiem «tā vārda» dēļ. Šo bagātību viņš man arī
atstāja, jo laicīgu mantu tam nekādu nebija.
Atminu vēl kā šodien: mūsu pirtiņa bija aizdegusies. Glābām visu, ko tik varējām.
Uguns gandrīz visu jau bija pārņēmusi, kad vēl iedomājos, ka bībele palika
plauktiņā. Nebīdamies devos iekšā un iznesu viņu laukā. Tā bija pēdējā manta un
pēdējā piemiņa no vietas, kurā šo sauli ieraudzīju. Šī manta nu man palikusi par
pirmo un vienīgo, un varu liecināt, ka, pie šīs mantas turoties, dieva svētība manis
nav atstājusi, bet piemitusi pie manis bagātīgi tā garīgās, kā laicīgās lietās.
Bet ko nu redzu? Maniem bērniem šī nav vis tā augstākā manta - tiem ir sēnalas par
zeltu.»
Tēvs apklust, - dēls arī apklust.
Par pāra mēnešiem dēls atkal nāk tēva priekšā:
«Tēv, atļauj man tomēr viņu ņemt par sievu. Atļauj mums glābties no kauna un
neslavas pasaules priekšā!» Kā mēms palicis, tēvs vēl tūliņ nespēj atbildēt.
Bet tad viņš atdara muti, nevis bārdamies un kliegdams, bet lēni, gauši, it kā
vaidēdams, runādams it kā no salauztas un satriektas sirds:
«Kādu godu lai es tev dodu, kur tu uz vecuma mani apkrauj ar tādu kaunu? Vai tu
tādēļ cieti klusu, lai vēlāk mani jo drošāk spiestu paklausīt tavai gribai? Vai tu
mani turi par niedru, ko katrs vējš var šaubīt un locīt? Vai šodien lai turos pie
cita baušļa nekā vakar? Vai tev jau nepietiek ar to kaunu, ko tu cēlis manai
neapvainotai mājai, mūsu lūgšanas vietai un mūsu «brāļiem», un tu gribi, lai es
ar savu atļaušanu to visu nomazgāju vai lai atļaudams stājos līdz uz tava ceļa?
Pļauj tos augļus, ko tu esi sējis, un pieraugi, vai tie tev nebūs uz samaitāšanu, -
jo uz gara tak tu neesi sējis. Es savas mājas nedarīšu par samaitāšanas vietu. Dari,
ko vēlies, bet ārpus manas mājas, pie kuras tev vairs nav daļas, jo tu ar neesi vairs
mans dēls. - Paldies dievam, ka viņš vecumā man jel vienu pametis, kas kā bērns mans
vēl uzturējies, kaut gan līdz šim tevi, kā vecāko, turēju pirmā vietā. Bet tu
mani esi pievīlis. - Lai dievs tev nepielīdzina tā grēka, to tik lūdzos, un nu esam
šķirti!...»
Kristus vārds lai mīt bagātīgi jūsu starpā!
Bet vai ar to līdz Grīvgaļos mitā arī Kristus mīlestība? Dēls atstāj tēva māju
kopā ar sievu, kas solās līdz ar viņu nest laimi un nelaimi. Viņi aiziet svešos
ļaudīs. Vīrs gan būtu gribējis doties jūrā bet sieva negrib tai uzticēt savas
mantas, sava gādnieka, tādēļ vīrs paklausīdams paliek uz sausuma. Viņi sāk dzīvot
svešos ļaudīs, iesākot gadu no gada mainīdami dzīves vietu, it kā meklēdami
īstās, kur uz ilgāku laiku apmesties. Bet svešatnē viņi nav vieni, viņiem jau no
paša pirmā laika radies ceļabiedris, bērniņš, kas kā dzimtenes atmiņa viņus visur
pavada. No nelaimīga kritiena meitenītes muguriņa palikusi līka, bet tas vecāku
sirdis jo ciešāk saista pie bērna: mīlestība te vienojas ar līdzcietību un
nožēlošanu, bērniņu uzskatot, sirds iesāpas un acis pieskrien pilnas asaru...
Tagad jau septītais gads, kamēr viņi atnākuši un ietaisījušies Silmuižnieku
Dumbrājos. Šovakar ir pagājis taisni desmit gadu, kamēr mazā meitenīte, šo laulāto
vienīgais prieks, piedzimusi. Diezgan garš mūža gabals viņiem jau aiztecējis
svešumā, garš it īpaši tādēļ, ka šis bijis grūtāks par agrāko mūža laiku...
Bet ko gan vecais tēvs dara Grīvgaļos? Vai šis nav tas klusais jautājums, kam vīrs,
sievai acis uzmezdams, gaida atbildes, liekas, tāpat ar acīm sievai sakot, lai tā
neizteiktu vārdiem tā, ko viņa domā? Vai tēvs vēl dzīvs? Un, ja dzīvs, vai tas tad
ilgodamies negaida pēdējās stundiņas, kas viņu atraisītu no bēdām, ko dēls tam
uzkrāvis? Vai viņš nav līdzināms labam, ko dievs pārmāca, lai arī tas cauru mūžu
turējies pie viņa? Bet nu nāve viņam būtu tā vienīgā, kas nestu viņam prieku.
«Es ļoti priecātos un līksmotos, kad atrastu kapu, - es ilgojos pēc nāves, bet tā
nenāk, un roku pēc tās vairāk nekā pēc apslēptām mantām... Maizes vietā man ir
nopūtas, un mana kaukšana izgāžas kā ūdens.» Vai šie Ijaba vārdi neskanēja arī
no tēva mutes? Vai viņš vēl dzīvs? Kas viņu kopj, kad viņš paliek vājš, - kas
viņam pasniedz ūdens malku, kad viņš sāpēs izslāpis? Vai varbūt viņa trīcošā
galva jau pie miera? Vai šķirdamies no pasaules viņš dēlam piedeva? Vai arī varbūt
viņam atstāja lāstu kā vienīgo, bet pelnīto mantas tiesu? Un šis mantojums pavadis
viņu cauru mūžu, noplēsdams un noārdīdams to, ko viņš vaiga sviedros un sirds
bailēs pūlējies uztaisīt?...
Mēness aizbrien aiz mākoņa. Zvaigznēm gaisma it kā apdziest. Melna un drūmīga
gārša sniedzas ap vientuļo cilvēku dzīvokli. Iz viņas tumšākā, slepenākā
viduča liekas paceļoties melnu putnu bars, tie lido, spārniem plivinādami, ap kluso
istabu, tie dodas iekšā pa logiem istabā un lido ap domās nogrimušo, izbijušos divu
cilvēku galvām, virzīdamies tiem tuvāk un tuvāk, apgrūtinādami ar savu spārnu
šmīkstoņu viņiem elpošanu... Ciešāk jo ciešāk viņi griežas riņķī ap viņu
galvām, aizklādami acīm gaismu, aizņemdami krūtīm dvašu. No kāda gāršas
bezdibeņa izskrējuši šie melnie nelaimes putni, nelaimes vēstneši?... Nelaime
lidinās pār viņu galvām, brīžam tuvāk, brīžam tālāk, bet tad arvienu
spiezdamās tuvāk un tuvāk, - kad viņa nolaidīsies ar postu un samaitāšanu, viņus
satriekdama?
Bailīgi vīrs un sieva pamet acis viens uz otra. Abi sajūt: nelaimes brīdis nav tālu,
bet k ā d s tas n ā k s? k a d viņš nāks? K a d? - D r ī z! - sirds saka, pilna
izbaiļu...
Istabā lampa pukšēdama un sīkdama sāk raustīt liesmu. Drīz viņa izdzisīs.
«Vai neiesim mēs ar, Katrin, gulēt? Pulkstens jau, lūk, nav tāļu no pusnakts!»
-vīrs saka uz sievas.
«Iesim, Anc, iesim mēs ar. Paskat, cik Māritiņa maigi guļ!» sieva atbild.
Abi saliek rokas kopā. Vīrs klusām skaita lūgšanu, no kuras tik sadzirdam iesākuma
vārdus:
Nāc pats durvis aizver,
Visas mokas aiztver,
Nāc pie savējiem...
Viegliem soļiem miegs pielien gulētājiem. Raibos tēlos viņš tiem rāda gāršu, tad jūru lāgu lāgiem. Viņiem atvērta savāda valstība, kurā svešums ar dzimteni sadodas kopā par vienu vienīgu zemi, pa kuru sapņi viņus vada no vietas uz vietu, rādīdami atgadījumus un skatus brīnišķā, jauktā virknē, kā spogulī vezdami gar acīm gan priekus, gan bēdas, gan smaidus, gan asaras... Vai šī pasaule labāka par to, uz ko rīts viņus abus atkal modinās?