UZ PILSĒTU!
3.
Klau, ziemas naktī lauskis sper, ka klaudz vien! Debess tik skaidra, ka pie tās
neviena mākonīša; viņa visa ar zvaigznēm kā sētin nosēta, un mēness kā kroņa
lukturis apgaismo milzīgi lielo dabas ledus pili. Visur, kur tik skaties, sniegs un
sarma. Un tālumā gar šā lielā ledus nama sienām redz kā greznus fresko zīmējumus
brīnum skaisti nosarmojušus mežus un sniega apklātas mājas.
Rāmā mēness gaismā viss tik kluss, ka acu priekšā liekas stāvot nedzīva, jauka
bilde, bet ne pati īstenība. Acis neapnīkst skatīties šai brīnišķi jaukā bildē,
- tie skaistie meži un tās klusās mājas - cik laimīgi tie cilvēki, kas zem šo kluso
māju pajumta izguļ savu mierīgo, cieto nakts miegu! Cik laimīgi viņi, kad, veselīga
miega atspirdzināti, rītā no jauna ies pie sava darba pūlēties par labu tuvākam un
sev! Ai jūs klusās mājas, rāmo mežu apēnotas - jūs tiešām sevī slēpjat laimi.
Cik kluss tur miers, cik laimīgs tur miers! Sirds celtos spārnos un - nestos turp, kur
tāds miers un tāda laime.
Kas ilgojas tā miera ap pusnakti?
Cietumnieks!
Viņš neapnīkst skatīties pa aizsarmojušo logu ārā uz pagalmu, kur lielajā kažokā
un zābakiem uzmauktās kurpēs cietuma sargs šļūtē no mājas viena gala uz otru.
Pretim logam stāv augstā sēta - tas viss, ko viņš var dabūt redzēt. Bet kur tad
skaistie meži un klusās, laimīgās mājas? Tās viņš redz savā sirdī. Viņš tajā
redz vēl ko vairāk. Viņš redz kā acu priekšā nostādītu ciemu, jaukas gravas
malā, - tur dzīvo laimīgs vīrs ar laimīgu sievu un laimīgiem bērniem. Kā viņiem
trūkst? It nekā. Dievs viņus ar visu bagātīgi svētījis. Vai viņiem kādas liekas
raizes vai bēdas, vai sirds nemiers? To viņiem vēl nav bijis. Vai trūkst citu cilvēku
goda un cienīšanas? Nē, neviens vis nekaunas ar viņiem satikties, bet satiekas
labprāt, - meklē satikties. Vai viņiem trūkst darba vai darba svētības? Paldies
dievam, - lai katra sviedri tā vēl tiktu svētīti! Tur dzīvot, tā dieva apsvētītam
dzīvot līdz pašam mūža galam - ai laimīgs mūžs, - ko cilvēks vēl var vairāk
kārot? Kā sauc šo laimīgo vīru?
Tāpat kā šo nelaimīgo cietumnieku - par Vārpiņu. Cietumnieks Vārpiņš - cik ļoti
viņš apskauž Vīgriežņu Vārpiņu! Kā Vīgriežņu Vārpiņa laime grauž viņam
sirdi!
Bet vēl jo vairāk viņam grauž tas, ka nelaimīgais apskaudējs bij reiz tas pats
laimīgais apskaužamais, - viens un tas pats - Vārpiņš!
Laime, kam viņš, visu pamezdams, skrēja pakaļ uz pilsētu, paskrējusi viņam garām
un sauc viņam no pakaļas: «Tur tu skriesi? lūk, es jau te.» Laime viņam visa aiz
muguras, te viņš sajūt, - priekšā tā vairs nav meklējama. Kas tad ir laime? Vai
bagātība, viegla, mīksta dzīve, kaut arī pa līku ceļu sagūta! Nē, tā nav laime,
tā ir acu apmānīšana - tā ir pievilšanās - to Vārpiņš skaidri sajutis.
Vientulībā viņam diezgan laika iegriezties pie sevis paša, savā paša sirdī, tur
apskatīties, pārmeklēt un pārbaudīt, atzīt un mācīties. Labi tam, kas no tādas
pārmeklēšanas sev manto svētību! Tas atkal atrod pazudušās laimes pēdas.
Bet Vārpiņam, par pazudušo laimi domājot, sirds apskrienas, viņš sajūt ka pie viņa
laimes izpostīšanas vainīgs tik viens pats cilvēks - Bumburs. Būtu tā nebijis,
viņš vēl šodien būtu tas pats goda vīrs! Viņu tā pievilt tīšām iegrūst postā,
un tad pašam vēl visu noliegt un pasaules acīs izrādīties par godīgu! Bet vai
Bumburs viens pats tas vainīgais? Pārmetēja sirdsbalss griež ievainotāja dzeloņu
pret viņa paša krūtīm, nepielūdzami un nepārrunājami skandinādama: «Pats
vainīgs, pats vien!» Kaut spētu dzīvi no jauna sākt! - šī vēlēšanās neiziet no
domām, no prāta, bet kā tas iespējams? Un gaužas žēlabas par pazaudēto laimi
sažņaudz viņam sirdi. Cik posta pilna dzīve ir bijusi pa visu laiku, kamēr pilsētā,
salīdzinot ar lauku dzīvi Vīgriežņos! Klusām, nosarkdams viņš ar kaunu piemin, ka
lāgu lāgiem viņš apskaudis Bumburu pat viņa sievas dēļ, vēlēdamies, kaut viņam
arī tāda būtu kā Bumburam. Kauns, briesmīgs kauns viņam pret paša uzticamo sievu, -
šo savu domu viņš gan nevienam nav teicis, nedz izpaudis, bet sirds tomēr viņu tik
ļoti apkauno, ka, ja sieva te būtu, viņam acis būtu jānolaiž. Un kas viņa sieva
viņam par dārgu mantu, par draugu - viņa vienīgais draugs, kas palicis, kad visi no
viņa atstājušies! Vai viņam bijušas acis aklas, ka viņas mīlestības un uzticības
viņš nav redzējis, nedz sapratis? - Vārpiņš sajūt, ka sieva būs viņam par
vienīgo atspaidu un palīgu, kas viņam, satriektam un salauztam, palīdzēs uzcelties.
Jā, uzcelties, cerēt, - sākt jaunu dzīvi, viņas pavadītam, tad viņa sirdi aizņem
kā pavasara vējš, kas patlaban laukā aizdzen ziemas sniegu un aukstumu un ar savu
silto dvašu uzpūš un piebriedē koku zariem rūsganos, apaļos pumpurus.
Visas ziemas zīmes šā pavasara vēja un siltās, mīlīgās pavasara saules aizpūstas
un izzaudētas, koki pieņem lapas un ziedus - ziedu laiks atkal dabā - un Vārpiņam
atsvabināšanas laiks klāt!
Kur tagad iet, ko nu iesākt? šie grūtie jautājumi visu laiku mocījuši un spieduši
viņa sirdi. Šiem jautājumiem jādod tūliņ atbilde, jo tagad viņš atkal svabads.
Vārpiņa sieva ir pirmā, kas uz cietumu pakaļ atbraukusi viņu pēc šā grūtā laika
apsveicināt. Bet kas tas par vīrieti, kas Mariņu pavadījis? Vārpiņš viņu uzreiz
pazinis, - tas viņa svainis, Vīgriežņu Jānis.
«Vai Jānis arī atbraucis?» Vārpiņš jautā sievai.
«Atbrauca arī manis pavadīt un tevi pārvest,» sieva atbild.
«Kur pārvest?»
«Uz Vīgriežņiem.»
«Uz Vīgriežņiem?! Ko tad tur?»
«Dzīvot - pārvest tevi uz vecu dzīvi.»
«Uz Vīgriežņiem - dzīvot?» Vārpiņš jautā neticēdams un izbrīnojies. «Bet es -
mēs taču tur nevaram un nedrīkstam iet, pirmo laiku paliksim vēl tepat pilsētā,
kamēr apskatāmies, ko iesākt.»
«Bet mēs atkal visi pa šo laiku Vīgriežņos tā esam apraduši, ka neparko vairs
negribam mesties pilsētā, arī tējas vēl mirdams mums novēlēja dzīvot
Vīgriežņos...»
«Labdien, Pēter,» Liepiņš saka, pienākdams Vārpiņam.
«Labdien, Jān,» Vārpiņš atņem - pēc ilga laika atkal savu svaini saukdams vecā,
ierastā vārdā. «Lūk, kāda nu mūsu satikšanās, Jān.»
«Viss jāņem no dieva par labu, Pēter, - un kas tad nu mūsu satikšanai tagad vainas?
Tā tagad būs vēl labāka, nekā kad priekš tam laimē būtum satikušies.»
«Laime? Ak, kas nu tā bij par laimi!»
«Nu, tad cerēsim labākas laimes. Bet nu vairs nekavēsimies, - brauksim!»
«Kur tad?» Vārpiņš jautā.
«Uz māju,» Liepiņš atsaka.
«Uz māju? Man mājas vairs nav.»
«Brauc vien līdz, gan māja būs, - tēvs pats vēl mirdams jums novēlēja dzīvi
Vīgriežņos.»
«Vīgriežņos? Nē, tur gan es nevaru līdz braukt.»
«Par ko tad ne?»
«Gan tu pats to sapratīsi.»
«Ko tad man saprast?»
«Tu jau zini, kāds es pret tevi biju - un man vai zemē būtu jālien no kauna, ja es no
tevis pieņemtu tur pajumtu.»
«Brauksim vien tur, kad jel pagaidām,» Mariņa saka, vīru pierunādama. «Gan tad
vēlāk spriedīsim, kur mesties.»
«Lai kur citur, bet tur gan ne,» Vārpiņš cieši nosaka. «Ar kādām acīm tad visi
citi valstī mani uzskatītu?»
«Lai te pilsētā tevi uzskatīs labākām acīm?» sieva piebilst. «Vai svešumā tas
ar neies līdz?»
«Īpaši tur - pie mums Vīgriežņos - vislabāk kā kur citur,» Jānis saka. «Tur
tevi pazīst, tur zin, kā tev nodevies un kas tas visvairāk vainīgais, - tādēļ brauc
vien droši līdz.»
«Tur gan vislabāk, Pēter,» sieva arī nāk palīgā, «visi zin un ticēs, ka tu neesi
nekāds blēdis, lai arī tā pakriti, tur tev vislabāk pacelties - mēs visi tev
palīdzēsim.»
«Gan atmantosim, ko te pilsētā pazaudēji,» Jānis drošina.
«Tā vairs nevar atmantot, kas bijis,» Vārpiņš skumīgi atbild.
«Saņem vien dūšu un saki: īpaši te un citur nekur. Ja arī tagad tūliņ tev
neuzticēs, bet ar laiku panāksi, ka cilvēki atkal sāks tev pa vecam ticēt un
uzticēt. Visi zin, ka tu esi ticis piemānīts.»
Vārpiņš paklausa un iesēžas - uz Vīgriežņiem. Vēlā vakarā viņi pabrauc garām
Pīļu krodziņam. Vārpiņš te atminas savas aiziešanas, atminas Garā Jēča un
muzikas, atminas arī «augstas laimes», ko tam sauca pakaļ, - un salīdzina to visu ar
savu pārnākšanu. Kāds gals visam! Garais Jēcis ar savu basi un saviem biedriem
Vārpiņam izlikās kā spoki, kas spēlēdami aizvadījuši viņa laimi bedrē. Vēl
tagad viņam šķiet, it kā, krodziņam garām braucot, skanētu viņam ausīs Jēča
bases dūkšana: «bu, bu - bu, bu, bu.» Diezin, kur tagad Jēcis, kur viņa base? Ja
Vārpiņš šo jautājumu izteiktu vārdos, tad dabūtu dzirdēt, dzirdēt, ka Jēcis ar
savu basi vairs nestaigā kopā, bet ka tagad viens no otra šķirti. Kas drīkstēja
pārraut tik dārgas saites, kādas vienoja Garo Jēci ar viņa basi?
Cietsirdīgais pagastvecākais.
Vārpiņam gan, nogrimušam pašam savās bēdīgās domās, Jēča liktenis būtu
vienaldzīgs, bet mums, kam sirds vaļā arī priekš citu bēdām, mums taču patiktos
dzirdēt arī par Garā Jēča un viņa bases likteni. Base, Garā Jēča uzticamā
draudzene, ko viņš turēja un glabāja kā laulātu, nestāvēja vairs pie viņa
sāniem, nepavadīja vairs sava kunga un mākslinieka uz viņa spēlmaņa ceļiem.
Pagastvecākais viņus bij šķīris, nežēlīgu roku atrāvis vienu otram. Jēcis gan
vēl staigāja svabads apkārt, bet base, kuras stīgām Jēcis izpauda savas sirds jūtas
- ar kuru viņš, tā sakot, bijis kā laulāts - base stāvēja ieslieta valsts mājas
bēniņu istabas kaktā, apķīlāta par Garā Jēča galvasnaudas parādu. Bases
apķīlāšana bij smagākais likteņa sitiens visā Jēča mūžā. Kas vairs bij Jēcis
bez bases, - kas bij arī vairs base bez Jēča? Abi bāriņi un vientuļi! Jēcis, kaut
gan svabads un tādēļ laimīgāks par sagūstīto basi, staigāja nokaunējies un
nobēdājies, viņam it kā sirds no krūtīm bij izņemta. Base, vientulībā stāvēdama
un, caurvilcējam vējam uzpūšot, klusi dūkdama, gaudās pēc sava Jēča. Bet atkal
savienoties abiem agrāk nebij cerības, iekam Jēcis nesamaksā 25 rubļus lielo
galvasnaudas parādu. Bet kā tad Jēcis bij iekļuvis tik lielā parādā? Tik aiz
mīlestības uz savu basi. Kā jau minēts, Jēcis centās piebriest tādu pašu resnumu,
kāds bij viņa basei, un tādēļ visu savu pelnījumu ziedoja šim nolūkam - slapjuma
ieņemšanai.
Šim nolūkam viņš pameta pat savu šujamo mašīnu, uz kuras jau tā kā tā vecākais
glūnēja un kas tādēļ bij jāaizvada drošībā pa citu ceļu, - bet, ka arī viņa
mīļotai basei būtu jākrīt šim pašam nolūkam par upuri. to Jēcis nebij ne sapnī
iedomājies. Tādēļ saprotams, kādēļ tāds likteņa spēriens viņu tik ļoti
satrieca. Kur lai šinīs tukšos un grūtos laikos rauj 25 rubļus? Jēcis arī pats tā
nezināja, kaut gan viņam to vajadzēja zināt, jo bases liktenis ar to bij saistīts.
Ja Garais Jēcis nespēja maksāt, tad basei uzkrita kauns un posts, - klaja pārdošana
ūtrupē. Vai lai Jēcim jūtīgā sirds tur neplīst, ka viņa dārgo basi cits skrodelis
nosola par smiekla naudu?
Tāds bij acumirklī Jēča un bases liktenis, kad Vārpiņš brauca garām Pīļu
krodziņam. Sestdienas vakars bij jau gandrīz aizsniedzis pusnakti, kad Vārpiņš ar
sievu un Jāni iebrauca Vīgriežņos. Pēc gadiem atkal Vīgriežņos!- - -
Kluss, skaidrs svētdienas rīts pašā vasaras sākumā - kas, viņa jaukumu lai izteic!
Sirds nemanot pildās labākām, svētākām jūtām - īstenām svētku jūtām,
izmezdama ārā visu, kas vēl palicis iekšā no nedēļas sārņiem, no raižu un
rūgtuma rauga, un pošas un pušķojas zaļiem zariem, ar ziedu un zāļu vijām - viņa
tagad ir kā mazs, piemīlīgs dieva nams, vasaras svētku meiju smaržas pilns, kurā
torņa zvans iezvana svētrītu, vēstīdams mieru, mīlestību, paļaušanos.
Pašulaik arī pirmās svētrīta skaņas atskan pāri par klajumu un Vīgriežņu gravu,
kas svētrītam par godu apvilkusi pavasara ziedu drēbes: baznīcā pirmo reizi zvana.
Vārpiņš ar sievu jau labi paagri aizgājuši uz gravu noskatīties viņas pavasara
skaistumā un noklausīties viņas pavasara skaņās, kur vālodze svelpj neapnikusi,
lakstīgalas viena otru grib aizdziedāt un dzenis kā kapelmeisters klidzinādams sit
takti. Izdzirduši baznīcā pirmo reizi zvanot, viņi apstājušies klustu klausās.
Klausīdamies Vārpiņš skatās savas sievas sejā, un, kaut gan tajā lasāmas
pārciesto grūto dienu skaidrās zīmes, tomēr tur lasāms arī miers, klusa
paļaušanās un cerība. Viņš skatās vēl ilgāk - un atrod, ka viņa sieva arī vēl
skaista; pēc ilgiem gadiem viņam iešaujas prātā jaunības laiku domas un atmiņas, -
brīnums, kā viņš pilsētā to nebij pamanījis. Cik glīti sievai stāv laucinieku
apģērbs! Tad atkal viņš sevī nokaunas, atminēdamies savas maldīšanās, savas
aklības.
Baznīcā zvanīšana apklust - viņi aiziet mājā jo priekš brokastīm arvienu ieradums
Vīgriežņos noturēt svētdienas rīta pātarus.
Istabā visi klusu apsēžas. Jānis nosēžas pie galda un aizliek priekšā tās pašas
vecās grāmatas, no kurām vecais sievastēvs savu laiku šinī pašā vietā dziedājis
un lasījis. Vārpiņu šī ilgi nekoptā - pilsētā aizmirstā - ieraža dziļi
iekustina. Viņš klausās uzmanīgi vecās grāmatas pazīstamos vārdos, bet viņam
izliekas, ka tur atskanētu jauni, līdz šim nedzirdēti vārdi. -Kāda lēna, mīlīga
roka aizskar viņa sirdi, to glaudīdama un mierinādama, kā māte mierina savu
saraudināto bērnu, - šī roka liekas viņa sirdi ielīgojot mierā un paļāvībā -
tā ir kā mātes roka, kas šūpodama mierina bērnu. Vārpiņa sirds ļaujas šai rokai
un klausās ar klusu prieku vārdos, kas tik vienkārši, tik mīļi skan: «Savu mieru es
jums dodu, ne tā, kā pasaule dod,» un viņa sirds pēc ilgiem maldīšanās gadiem
liekas saprotam to mieru, kas pasaulei tik svešs. Tad domās viņam radās, ka Jāņa
vietā sēdētu un lasītu aiz galdiņa vecais sievastēvs, kura viņš še nav saticis.
Viņam uz sirds guļ kā parāds, - neizteikts, aizkavēts vārds: pateikt tam, kas viņam
tik daudz laba darījis un uz viņu un viņa piederīgiem domājis pašā pēdējā
brīdī. Tagad viņam acis aizvērušās, un viņš ierauga tēva mīlestību un gādību
tur, kur agrāk no sievastēva domāja tik cietsirdību un nenovēlību. Kā pateikt tam,
kā auss vairs pateicības vārdu nedzird, kā spiest pie krūts to, kā sirdi kapa
smiltis saspiedušas? Pateicības parāds, cik bieži viņš nokavējas, cik bieži nāk
par vēlu! Mums parādīto mīlestību un sirsnību visvairāk atzīstam tik vēl tad, kad
tā sirds, kas mīļas tik karsti mīlēja, kapā sen jau atdzisusi un sakritusi.
Pateicības parāds, nepelnīta mīlestība, tā šinī rīta stundā Vārpiņu tik dziļi
aizkustina, sirds viņam izkususi mīksta, un, kaut gan dziļi sajūt aizkavēto
pateicības parādu, tomēr bez pārmetuma, jo tā pati mīkstā, mīļā roka attur no
sirds pārmetuma nemieru un dēsta viņā to mieru, ko pasaule nespēj dot. Cerība un
cenšanās viņam atkal pamostas ar darbiem nolīdzināt šo parādu tiem, kas viņam
piederīgi un kam viņš to vēl spēj līdzināt.
Pēc brokasta Vārpiņi un Liepiņi ar bērniem pastaigājas pa laukiem, apskatīdami
druvas un pļavas. Jaunā sēja labi uznākusi - sirds priecājas, uzskatot jauno zaļumu.
Kā lai Vārpiņš ņem daļu no laukiem, kur Jānis jau gadi pieci viens pats lējis
sviedrus? Sirds viņam to neļauj - viņš cieši nospriež sevī neņemt no Vīgriežņu
laukiem ne pēdas un sievastēva novēlējumu izlietot tik pagaidām, kamēr gadās cits
padoms un cita vieta.
Drīz arī gadās cits padoms.
Nedēļu vēlāk abi Zālītes - vecais, policijas sulainis, un jaunais, mūrnieks -
iebrauc Vīgriežņos. Vecais Zālīte uzsāk runu par pazudušu vistiņu, kas atlaidusies
uz Vīgriežņiem. No pilsētas viņi sākuši dzīt pēdas, kamēr te beidzot sadzinuši.
Vārpiņu Annai ienākot, vecais Zālīte viņu zīmē par to pašu pazudušo vistiņu,
kas viņiem pilsētā bijusi glabājama. Vīgriežņu mājas cilvēki visi vienā mutē
apliecina, ka tādas vistiņas te nav un ka Anna tā arī nevar būt, bet vecais Zālīte
paliek pie sava izsacījuma un lūdz visus mājas ļaudis nākt palīgā meklēt. Bet, lai
meklēšana labāk veiktos, tad, kur cēlusies kur necēlusies, smalka šņabja pudele
ierodas uz galda - un vecais Zālīte lej no tās un saka: «Uz labu laimi!» Liekas, ka
abi Zālītes par sava brauciena izdošanos ir droši, arī Annai un Mariņai ciemiņu
nodoms neliekas svešs, turpretim īsti pazīstams un mīļš. Varēsim droši teikt, ka
jaunajiem šis nodoms jau agrāk bijis pazīstams un ka viņi to jau pilsētā savā
starpā nosprieduši. Ko tur velti ilgi runāt? No valodas par pazudušu vistiņu izceļas
patiesas precības, kuras šodien, kā pie svētdienas, jautri nosvin.
«Bet uz pilsētu es gan līdz neiešu,» Anna saka savam preciniekam.
«Tas prātīgi, Ann,» Vārpiņš piebilst, «uz pilsētu gan vairs neej atpakaļ.»
«Nu, kad jau nu tur man negribi nākt līdz, tad lūkosim ar vietas uz laukiem. Ko tu par
to domā, krusttēv?» jaunais Zālīte jautā vecajam.
«Kad jau nu mums vistiņa rokā, tad jau tai arī jālūko stūrīša zemes, kur
kašāties,» vecais atbild smaidīdams. Tad, nopietns palicis, runāja tālāk:
«Arī es sava mūža pēdējās dienas gribu nodzīvot mierā un klusumā uz laukiem.
Tādēļ ar to iekrājumu, kas man gadu no gada pamazām vairojies, domāju nopirkt drošu
pajumtu uz laukiem. Šim nolūkam tu arī, krustdēl, pieliksi savu ietaupījumu klāt, jo
tu jau man esi dēla vietā un tev jau arī vēlāk viss paliks - tādēļ māju pirksim
uz tava vārda. Tev viņa arī piederēs, jo maksāšanu vēl uz viņas paliks diezgan,
kas viss tev būs jānolīdzina. Sev es vairāk negribēšu kā tik mierīgu istabiņu un
mazu dārziņu, kur pūlēties un laiku kavēt. Bet vēl ar savu nodomu neesmu galā,
neaizmirsīsim arī tava nākamā sievastēva un sievasmātes, tos, es domāju, liksim par
rentniekiem jaunajā vietā, jo tu jau sava labi ieslavētā amata nemetīsi pie malas,
kas tev līdz šim atnesis labu peļņu un atnesīs arī vēl uz priekšu. Nu gan visi
gribēsiet zināt, kur tā māja būs? -Tepat valstī - Zaķīši. Jūs zinat, ka vecie ar
dēliem nīstas un ēdas, jāsaka, naidā un nemierā rūgst un nīkst - no tiem es
nopirku kontraktu.»
«Tik daudz laimes uz reizi!» Vārpiņš ar sievu izsaucās, kad vecais Zālīte bij
beidzis runāt. «Nu Kārlim ar Pēteri arī būs darbs rokā,» māte priecājās, «tur
pilsētā jau par pēdējiem sliņķiem būtu izauguši.»
Būtu tīri veltīgi pieminēt, ka pēc šīm derībām Vīgriežņos nāca jautras
kāzas, ja īpaši šinīs kāzās nebūtu noticis kāds cits priecīgs gadījums: Garā
Jēča atkalredzēšanās ar savu ilgu gadu biedreni - basi. Gan šī abu šķirto
atkalredzēšanās nebij gara - jo jaunais Zālīte basi bij no vecākā izpircis tik
kāzu laikam, - bet viņa bija sirsnīga.
Garā Jēča gars Zālītes kāzās it kā atdzīvojās. Un, kaut gan pēdējais maršs
skanēja itin bēdīgi, jo basei atkal bij jāgriežas atpakaļ cietumniecībā valsts
mājas bēniņu istabā un Jēcim atkal j āsāk vecā vientulīgā staigāšana bez
bases, tomēr šī priecīgā atkalredzēšanās iestiprināja Jēča cerību tik tālu,
ka viņš nākamībā varēja sapņot vēl par otru tādu saredzēšanos ar savu basi;
jaunais Zālīte jau pirmais bij iesācis šo ceļu - varēja cerēt, ka citi tam darīs
pakaļ.
* * *
Gadu vēlāk Vārpiņus ar saimi atrodam Zaķīšu siena pļavā. Šķūņa priekšā
visi apsēdušies ap launagu, piesēdies klāt arī vecais Zālīte, jo siena laikā arī
viņš piepalīdz cik spēdams.
«Dievs svētī!» Vīgriežņu Jānis pienācis sveicina.
«Paldies, paldies!» ēdāji atņem.
«Vai tu jau, Jān, no pilsētas mājā?» Vārpiņš jautā.
«Mājā, vai vaļas tādā laikā ilgi kavēties? Izdarījis vajadzību, brauc tik
mājā,» Vīgriežņu Jānis atbild.
«Vai izkaptis mums arī atvedi?»
«Atvedu, kā nu lai tās aizmirst? Atvedu arī tos citus pirkumus un atstāju istabā uz
galda, bet, kad neviena nebija mājā kā tikai gani, tad nācu šurp.»
«Labi, labi, Jān,» Vārpiņš atteic.
«Ko dzird jauna pilsētā?» vecais Zālīte jautā.
«Tas jaunākais tas, Pēters jau nu gan par viņu negrib ne dzirdēt, - ka Bumburs reiz
savu darbu dēļ pieķerts un nu vaļā vairs netikšot un sieva aizbēgusi, sagrābdama
vēl naudas līdz, cik varējusi.»
«Kas tai kait, tā arvienu gudra,» kalpone pāreniece Līze teic, kas Vārpiņiem jau
Vīgriežņos bijusi par meitu.
«Cik tāļu taču viņa tiks ar savu gudrību?» Jānis saka.
«Labi ka es arī toreiz neaizgāju uz pilsētu, toreiz jau man ar bij prāts iekarsis uz
pilsētu,» Līze teic.
«Pateic nu Jēkabam, savam vīram, kas tevi to pašu rudeni noprecēja, citādi nezin vai
tev arī būtu labāks liktenis kā Bumburienei,» Vīgriežņu Jānis nosaka.
«Tad Bumburi iznīkuši,» Līzes Jēkabs saka savukārt.
«Iznīkuši un postā, tas jau bija paredzams,» vecais Zālīte nobeidz, «jo, ko jau
cilvēks sēj, to pašu viņš arī pļaus.»
1892.