BRĀĻI KAUDZĪTES
MĒRNIEKU LAIKI
PIRMĀ DAĻA
I
Veco krustmāt, kad tu man dosi arī to manas mātes balto lakatu, kuru man šodien
rādīji?"
"Tad, meitiņ, kad būsi liela, kad iesi mācībā. Tava māte arī sedzās, viņu
pirmoreiz tad, kad viņu pieņēma par lielu meitu - tāpat kā, otrējo Grietu viņdien.
Valkā vien tagad šos pašus manus lakatus pa skolu. Ja varēšu vēl kādu dzijtiņu
savērpt, tad gan nopirkšu arī kādu no žīda: turpmāk būs man mājā vienai garš
laiks."
"No kura žīda tu pirki šos lakatus, kurus man iedevi?"
"Tie vis, bērniņ, nav pirkti - tos man iedāvināja kāda liela kunga meita. Dievs
zin vai viņas kauliņi arī jau nebūs sabiruši?"
"Vai tas, veco krustmāt, jau ilgi?"
"Ilgi, ilgi, tad, kad es biju jauna un dzīvoju tāļu no šejienes taī pusē, kur
saulīte noiet. Kad būsi liela, tad kādreiz izstāstīšu. Ej, meitiņ, gar maliņu,
nebried dubļos - saslapināsi kājiņas, lakatos skatīdamās. Ak Dievs, ak Dievs, kāds
tas bērna prāts! nevar vien sevī noskatīties!"
"Vai skola vēl tālu, veco krustmāt?"
"Nav vairs, bērniņ, tāļu - kalniņā varēs jau redzēt. Vai esi piekususi?"
"Kur nu jau piekusu!"
"Žigla gan esi kā maza irbīte; teci vien, teci, nu jau būs jāierodas staigāt -
kas gan tev zirgu dos? Saimniece gan solījās arī tevi ieņemt, kad savu dēlu vedīšot
vai arī kad braukšot pretī, bet ej nu zini, vai viņiem arī gadās zirgi ik reizes
mājā. Nākošu sestdien iešu gan pati tev pretī."
"Lūk, veco krustmāt, kādas tur skaistas apšu lapas uz grāvja malas piebirušas;
es pārkāpšu un paņemšu kādas."
"Lai nu, meitiņ, stāv - dziļš grāvis, nevar tikt ne pāri, ne atpakaļ; iesim
svētdien atkal uz kapsētu pie tēva un mātes, tur tad lasīsi, cik gribēsi, vēl
skaistākas."
"Vai tad darīsim atkal vainadziņus arī, ko uz krustiem kārt? Vecie nu jau būs
savītuši."
"Tad varēsim darīt vainadziņus arī, bet tagadiņ labāk pārskaiti vēl galvas
gabalus, ka lai nemisas. Iesim tur līdz tam akmenim un atpūtīsimies."
Tā sarunājās ceļinieces, stāvošas viena vienā, otra otrā mūža galā, kuri mēdz
savienoties it kā zelta sloksnītes gali, kad to saliec gredzenā. Tā, kura stāvēja
mūža pirmā galā, bij kādus deviņus gadus veca, jautrā, bet bālnējā sejā, kurš
līdzinājās gan pavēsam, bet jaukam agra pavasara rītam. Viņas apģērbs bija
vienkāršs tikko ne nabadzīgs, bet glīts un no dažādām, vairāk senākos laikos
pirktām drānām un lakatiem. Kājās jaunas pastaliņas, pelēkām zeķītēm. Viņas
acīs bij redzama tā nepacietīgā gaidīšana, kādu sajūt ikkatrs cilvēks, kad
tuvojas tam, par ko daudz dzirdējis un ko vēlējies jau sen redzēt. Turpretī viņas
biedrene, kura stāvēja mūža otrā galā, izskatījās kā rāms, silts un mīlīgs
pļaujas laika pavakars, kāds dažu reizi nolaižas pēc pārgājuša negaisa padebeša.
Par viņas apģērbu jāsaka gandrīz tas pats, kas par mazajās apģērbu, tik vien, ka
šis bij caurcaurim biezāks un siltāks. Viņas augums bij stipri salīcis, un likās, ka
tik vien spieķis, kuru tā stīvi un smagi cilāja, neļāva viņam pavisam salīkt. Zem
galvas drānas bij redzami daži nobaltojuši mati. Padusē zem segas viņa nesa maizes
nastiņu un dažas grāmatas. Abas šās biedrenes staigāja savu ceļu, brīžam rokās
saņēmušās, tik uzticīgi un vienprātīgi, ka neviens neiedrošinātos domāt sacelt
jel kad viņu starpā šķelšanos.
Kad bij nosēdušās uz akmens, tad mazā skaitīja baušļus un ticības gabalus tik
skaidri un tekoši, ka viņas vecai draudzenei neatlika nekā ko pārlabot un būt ar savu
veco zināšanu pārāk; tik vien beigās pielika to, lai nesteidzoties ātri, jo tad
dažu reizi sajūkot, tā ka nemaz vairs nevarot atķert. Kad vēl kādu brītiņu bija
sēdējušas, tad vecā sacīja: "Celsimies nu atkal, meitiņ, un iesim tāļāk, lai
nepaliekam vēlu; bet ej vien lēnām, jo man, ātri ejot, gurst kājas."
Kad bij uzkāpušas kalniņā, tad mazā, nepacietīgi apkārt apskatījusies, rādīdama
jautāja vecai: "Vai tā ir skola?" Vecā lika roku pār acīm un, kādu
brītiņu skatījusies, atbildēja: "Tā pati jau ir, bērniņ, lūk, tā baltā ar
lielajiem logiem un sarkano jumtu."
"Cik skaista!" - tā mazā izsaucās. "Ja tornis arī būtu, tad tāda pati
kā baznīca. Vai nav tā, veco krustmāt?" viņa jautāja, gaidīdama, lai tās
spriedumu apstiprina, kā jau allaž bērni dara.
"Būtu gan," vecā apslēptā priekā atbildēja. "Bet iekša vēl
skaistāka: kādas tur lielas, gaišas istabas ar ērģelēm un lielām bildēm pie
sienām; tev negribēsies nemaz vairs atpakaļ nākt. Skolā klājas visiem labiem
bērniem labi, tādēļ esi allaž rātna, paklausīga un tikusi; nedauzies un neskraidi
daudz pa āru, nesaslapini kājiņu un vakaros izžauj zeķītes; glabā labi visas
lietiņas un drēbes, ka lai nepaklīst, jo nu vajadzēs pašai kopties - nebūs vis vairs
manis, kas gādā."
Vēl dažus pamācīšanas vārdus runājot un dzirdot, nonāca mūsu ceļinieces skolas
namā, kur atrada jau priekšā daudz vecāku un bērnu. Viņas iegāja skolas bērnu
maizes kambarī, kur cits par citu meklēja nolikt savu bērnu lādītes labākās
vietās. Vecenīte ielīda arī dibenā, nolika kādā plaukta stūrī nastiņu un sacīja
mazai biedrenei: "Lūk, Anniņ, kur es nolieku maizīti; ieliec labi to vietiņu
vērā, ka vari atrast, un tad atkal ik reizes, kad paēd, noliec tepat, jo še ir labs
kaktiņš un citur var drīz, pulkā ejot, norauties zemē."
"Nu, nu, es zināšu gan," viņa atbildēja, skatīdamās vairāk citur nekā
tur, kur nolika maizi.
Nu vecenīte noņēma segu un nolika to turpat uz maizes nastiņas, pabāza spieķīti zem
plaukta, noraisīja Anniņai lakatu no galvas, saglauda matiņus, sacīdama: "Nu,
iesim, meitiņ, iekšā pie skolotāja izrunāties." Tad ņēma viņu mīlīgi pie
rokas un vadīja cauri skolas istabai, kura bij maziņai diezgan brīnumīga. Pie
skolotāja istabas durvīm iečukstēja vēl vecenīte viņai ausī: "Nāc vien,
meitiņ, droši, nebaidies nemaz, jo skolotājam bērni mīļi." Tad vēra lēnām
durvis vaļā un tipināja, mazo iepriekš bīdīdama, iekšā, kur apstājās netālu no
durvīm. Skolotājs - pusmūža vīrs pilnīgā augumā iznāca no dibena istabas, kur bij
ar kādu viesi sarunājies, un gāja viņām pretī. Vecenītes labdienu saņēmis un
Anniņu apglaudījis, kura viņam, kā likās, noskūpstīja pretī patikšanai roku,
viņš sacīja: "Vai jūs arī, māmulīt, atvedat man vienu meitu?" Tad, iekam
vēl vecenīte spēja atbildēt, viņš nosēdināja to uz krēsla.
"Jā, te jau nākam vai no paša rīta pūzdupūzdamās," viņa it kā nogurusi
atbildēja. "Mums nu gan tā Miķeļa skola ir daudz tuvāk, bet tur - ne nu,
dēliņ, aprunāšanas, ne šā, ne tā dēļ - es gan daudz nezinu, bet ļautiņi runā,
ka tur taī Pietuka Krustiņā, vai kā viņu saukā, nekāda lāga neesot; jūs nu,
krustdēl, pārzināt viņu labāk. Tur jau stāsta, ka pats pa godībām vien vairāk
dzīvojot. Nu tagad kā iesācis iet uz bērēm par izdziedātāju, tad nenākot atpakaļ
dažu reizi pa dienas divas, un bērni pa māju ne šā, ne tā. Agrāk viņš bij tāds
vien mudīgs un cietnējs puisēns, bet Dievs to zin, vai no tiem pašiem mērnieku
laikiem kā lēkme lēcās - no tiem tūliņ šāds pārgriezās. Jūs, krustdēl, tad
vēl še nebijāt un to laiku neredzējāt, bet tur nogāja neceļā dažs labs, par kuru
nevarēja ne iedomāties. Šis ar Prātnieku vai Prāta Andžu un nezin kādi vēl tie
citi, viens Bisars un vai Švauksts, kā viņu tur saukā, lūk, tas, kurš tanīs pašos
laikos izputēja no dzīves, bij no paša pirmā gala ar viņiem sadevušies kopā, un tā
visu laiku kā sajūgti, kamēr - redz še nu! Šis līdzstaigādams nedabūja gan vairāk
nekā kā tik, jāsaka, tai reizei mutē, bet tie citi paturējuši gandrīz lielāko
daļu paši, un ir tad vairs nebijis viņā galā telpas. Dažs vēl divi gadus pēc tam
nevarējis veikt mērnieku laiku miltu un dažādu saldenumu, lai gan tās pudeles
izsusēja drīzāk. Vēl nebij nekas, kamēr mērīja Slātavu, jo tad lielākā daļa
iztika paši vien, bez šiem vidutājiem, iespiezdami tāpat klusām kaut ko saujā; bet,
kad nāca čangaliešos, - ak tu žēlīgo tētiņ! -šos vadīja kā pūstelniekus: viena
rinda uz priekšu, otra atpakaļ - kā baznīcēni, ne ceļa nevarēja pagriezt. Tirgos
pat - es, dēliņ, savām acīm daudz neredzēju, tik dzirdēju - nezinājuši šos kā
bišu tēviņus kurā krātiņā vest un ko dot; visi vēl pie tā goda nemaz netikuši,
nedz pie dzirdīšanas, nedz pie pīpināšanas. Pie tā paša Prātnieka stāvējuši kā
tirgus, pilns pagalms, cits no cita slapstīdamies; bet ko tur izslapstīsies - beigās
dabū tāpat visa pasaulīte zināt. Un nu tikpat Pietuka Krustiņam, kā arī citiem -
ieraduši vienādi kā pa kāzām dzīvot - gandrīz, dzird, esot visiem vējš durvīs.
Dažam nebij pat pie dzimtpirkšanas ko iemaksāt. Dievs nav vis mazais bērns."
"Nu jā, lai nu būtu tas," skolotājs teica vidū, jo viņš klausījās gan
vairāk ar pacietību nekā ar labpatikšanu, "ko es varu daudz par citu skolu
zināt? Manis labad jūs varat to bērnu šurp sūtīt, ja tik pašiem vien nav par
grūtu. Bet vai pie mācītāja arī esat bijuši?"
"Jā, ak, pavisam biju piemirsusi - viņš iedeva zīmīti priekš jums,"
vecenīte, drusku kā iztrūkusies, atbildēja un izraisīja no kabatas lakatiņa stūra
papīriņu, kuru pasniedza skolotājam.
Skolotājs ņēma zīmīti un lasīja: "Anna Gaitiņš, dzim. 9... 18... utt."
Pa to starpu bij pienācis arī viesis no dibena istabas, un, to ieraugot, vecenīte it
kā sarāvās, no kā varēja redzēt, ka viņa nebij domājusi esam tur vēl kādu citu
kā vien skolotāju. Kad skolotājs bij nogājis ar zīmīti pie saviem papīriem, tad
ienācējs, uz vecenīti pagriezies, jautāja: "Ak tad šī ir tā Lienas meita?
Raug, cik drīz izaug."
"Jā, tā ir tā bārenīte," vecīte nopūzdamās atbildēja. "Bez tēva,
bez mātes, bez radaraksta."
"Nu, jūs esat viena veca, otra maza, bet kas ir jūsu pelnītājs?"
"Vai nu, dēls, kas cits kā tas pats, kas pelna priekš putniņiem gaisā, priekš
tārpiņiem zemē un priekš zivtiņām ūdenī. Nāk gan arī palīdzība no cilvēku
puses, bet tā jāsauc arī par Dieva vai eņģeļu palīdzību, jo nezinām sacīt ar
vārdu, kas viņu sūta, tik mācītājs iedod ik gadus naudā. Jā, kad pārdomā, tad ir
man pašai arī brīnums, kā esam iztikušas bez tīruma, bez klēts, un tomēr bada gan
vēl - gods žēlīgam Dievam - cietušas neesam, kaut gan dažureiz nebij ne maizes
kumosiņa pie rokas; bet nepelnītas maizītes arī nemeklējam," vecā runāja ar
tādu balsi, no kuras skanēja sirdi kustinoša ticība, dievbijība, goda sirds un
pateicība.
"Vajadzēja lūgt palīdzības no valsts," svešais, kā valodas meklēdams,
sacīja.
"Ak Dievs, dēliņ, kas jau tāpat nav jādzird tā bērna dēļ, kā gan iesi tur
vēl klausīties?" vecenīte sāpīgi atbildēja, tad, pagriezusies uz skolotāju,
kurš atkal bij pienācis, teica kā lūgdama: "Vai varētu krustdēliņ, mani
tūliņ atlaist? Man ir tālu māja un kājas vecas, - bail, ka neuznāk vakars un
nepalieku uz ceļa. Beigu gan es sagaidīt nevarēšu. Kaut jūs varētu likt Anniņai
atlasīt un atskaitīt tūliņ, lai es arī dzirdu un redzu, kā paliek, tad būs man
mierīgāks prāts."
Skolotājs ņēma grāmatu un deva Anniņai kādu gabaliņu lasīt, kas izdevās diezgan
veikli; tad lika skaitīt kādu bausli, ko arī viņa ar savu skaidro balsīti, rociņas
salikusi, kā šķetināt nošķetināja. Skolotājs apglaudīja viņu un prasīja, vai
dziedāt arī mākot, uz ko Anniņa tūliņ iesāka: "No debesīm būs man
atnest..." -utt., un viņas balss noskanēja kā sudraba zvaniņš.
"Nu, bērniņ, tava vecā krustmāte ir tevi mācījusi labi un jauki, to tu
neaizmirsti nekad un cīties skolā arī mācīties - tas būs viņai , par prieku un tev
pašai par svētību," skolotājs Anniņai piekodināja, tad; uz vecenīti
pagriezies, sacīja, ka nu varot, ja gribot, iet mājās un Anniņa lai paliekot vien
skolā, jo tai klāšoties labi. Vecenīte grūti uzcēlās, noslaucīja lakata stūrī
dažu asariņu no vaiga un sacīja aiziedama: "Tad nu, mīļo krustdēliņ, es
atstāju viņu jūsu ziņā. Kamēr būs vēl labs laiks, tikām atnākšu gan pati kādu
reizi sestdienās pretī, bet nelabā un saltā laikā lai dzīvo vien tepat, maizīti gan
atsūtīšu. Mana saimniece vedīs arī savu puisēnu šurp; ja tad viņa sūtīs brīžam
braukšus pretī, tad lai iet līdz, ja grib. Pazīstamas, viņai laikam še nevienas
meitenes nebūs - noguldinājat vien tad paši, kur redzat; lādītes arī nav; maizes
nastiņu noliku tur kambarītī uz plauktiņa - ka nenorautu vien kādreiz, pulkā iedami,
zemē."
Kad skolotājs bij apsolījies par visu gādāt, tad vecenīte, labi apmierināta, izgāja
ar Anniņu skolas istabā un skolotājs ar savu viesi iegāja atkal otrā istabā, kur
nosēdās savās pirmajās vietās.
"Es nezinu, kā jūs, skolotāja kungs, varat to panest, kad visi rupji ļaudis
mācas ar savām pasakām virsū kā tagad pat. Es būtu jau dažu labu izsūtījis ārā.
Es tā neizturētu," viesis sacīja, pīpi uztaisīdams.
"Kādu rupjību jūs šai vecenītei pārmetat?" skolotājs jautāja.
"Es jau teicu. Tad vēl: kāda krustmāte šī jums ir? Mani arī izgodāja par
dēlu," viesis drusku lepni atbildēja.
"Rupjība nav nedz viena, nedz otra," - tā skolotājs domādams sacīja.
"Tā stāstīšana ir tādu vecu māmuliņu pazīstams vājumiņš, kurš iesākas
gan pie darīšanas, bet noklīst sāņus. Še viņa nemaz negribēja pasaku teikt, bet
pierādīt, ka viņai ir stiprs iemesls dot bērnu nevis sava apgabala skolā, bet citur.
Tā saukšana par krustdēliņu ir sirsnība un atklāta vientiesība. Cik mīļāk es
dzirdu šādu vecenīšu valodu nekā tagadējos "cienīgus tēvus",
"cienīgas mātes", "dāmas", "kundzes" un
"kungus", kuri ir daudzkārt tas baltais šķidrums, ar ko nobalto melnās
sienas un trūdu pilnos kapus. Es negribu teikt, ka tādi "smalkumi", ja viņus
tā var saukt, ir ļauni; viņi var būt piederīgi citām kārtām, bet ne būdiņu
iemītniekiem, kamēr tie tādi ir un paliek; ja šī vecenīte sauktu mani par
"kungu", tad tas būtu tas pats, kā kad viņai pie šā paša apģērba un
iznešanās uzliktu galvā Parīzes platmali. Lauka puķītes, savā vaļā augdamas, ir
arī savā ziņā skaistas; dārza puķu ziedu nedz var no viņām prasīt, nedz arī tie
tām piederētu. Mums ir jārūpējas par to, lai pieņemas sirds tiklībā un prāts
skaidrībā, tad vajadzīgais un pieklājīgais dzīves smalkums nāks arī līdz, bet
citādi viņš ir tik papagaja valoda un pērtiķa ākstīšanās."
"Nu, citās malās ir gan savādāki ļaudis nekā še, slātaviešos; es viņus
pazīstu gan," viesis teica drusku pašprātīgi un it kā sajuzdams sevi stumtu no
skolotāja vārdiem pie malas.
"Es še nedomāju nemaz uz slātaviešiem vien, bet vispāri. Tomēr atkal, ja
aplūkojam Slātavu īpaši un salīdzinām ar citām pusēm, tad tur atrodam gan vairāk
to, ko jūs saucat par rupjību, un citur atkal vairāk to, kas jums liekas par smalkumu.
Bet aplūkojat vien ar vērību, tad dažu brīdi būs jāsauc rupjība par smalkumu un
smalkums par rupjību. Slātaviešos turas visas ļaužu kārtas vairāk vienkop un iet
attīstībā gandrīz vienlīdzīgi uz priekšu, bez nekādām lielām atliekām. Dažās
citās pusēs turpretī atrodas arvienu divi šķiras: vienai ir gan jūsu nosauktais
smalkums pārpārim, un lielākā daļa no tādiem domā, ka latviski nemāk, bet
pārmaina stipri vien "mir" ar "mich" un iet pie vācu dievgalda, lai
citi arī neturētu viņus par rupjiem. Otrā šķirā tad paliek gandrīz tik tie, kas
danco krogos un redz ķēmus. Otrkārt, slātaviešu gars teicams ne tik vien taī lietā,
ka viņi cenšas gandrīz līdz pēdējam sūtīt bērnus skolās, bet arī tas, ka
izturas pret skolām pavisam godprātīgi un nemaisās skolotāju darīšanās, kā to
citur esmu piedzīvojis, kur nāk dažs, kas pats nepazīst gandrīz ne burta, tomēr grib
pavēlēt skolotājam, ko lai māca, kā lai viņa bērnu tur un glabā. Še es tā nemaz
neesmu nomanījis. Bet pirmāk jūs pieminējāt, ka tas bērns, kas še bij, esot Lienas
meita. Par Lienu es esmu dzirdējis še, slātaviešos, daudz runājam. Kas viņa īsti
bijusi?"
"Tur daudz, ko stāstīt," viesis atteica. "Kādreiz, kad būs laiks, tad
pārstāstīšu."
"Tāpat piemin še līdz ar Lienu arī Annužu," skolotājs sacīja, kā
izskaidrojumu gaidīdams.
"Šī pati vecenīte bij Annuža," viesis atbildēja, "Lienu pieminot,
nevar Annužas aizmirst - viņu abēju liktenis ir cieti savienots."
Kamēr vēl skolotājs sarunājās joprojām ar savu viesi, tikmēr vecenīte nosēdināja
Anniņu skolas istabā un palūdza kādai pazīstamai mātei, kura solījās palikt tik
ilgi, līdz bērni apgulšoties, lai arī viņas mazajo pieņemot un apguldinot, tad, no
Anniņas vēl atšķīrusies, tipināja pamazītim atpakaļ.
Laiks bija skaidrs, jauks, un saule spīdēja tik silti, cik vien viņa oktobra mēneša
pēcpusdienā to spēj. Koku lapas bij skaisti nodzeltējušas un aiz lēna laika vēl maz
birušas, kādēļ meži izskatījās kā dzeltenas puķu dobes. Vecenīte, kā likās,
neņēma tā nemaz vērā, bet gāja vien, salīkusi un brīžam nopūzdamās, savu ceļu.
Kalniņu aizsniegusi, viņa atgriezās vēl atpakaļ un noskatījās uz skolu, pēc
brītiņa runādama: "Tur nu paliek mans vienīgais miers, prieks un laika
kavēklis!" Un tad gāja no kalniņa lejā, kur atkal apsēdās uz tā paša akmens,
uz kura bij sēdējusi aiziedama. Tur viņa sēdēja atkal labu brīdi, uz spieķīša
atspiedusies, un runāja: "Kur nu lai rimstu, kur lai kavējos? Ko nu darīšu, kā
sadzīvošu viena pati savā pirtiņā? Nu vientulībā velsies atkal vecās smagās
slogas ar jo niknu spēku uz manu sirdi un tad gan laikam jo drīz viņu pamāks. Ak,
diena, diena, briesmīgā diena! tu viena pati nolaupīji manu sirds mieru un labu
apziņu, padarīdama mani iekšķīgi par tekuli un bēguli virs zemes. "Ak, Kungs,
kad tas man prātā nāk, Tad sirds man trīcēt, drebēt sāk Un mati stāvus
ceļas." Sāku jau arvienu nomanīt, ka vakars ļoti tuvojas, kur pēc īsas izdusas
būs jāstājas jaunā rītā Lielā Soģa priekšā, kurš tad lai tiesā, kā zina, vai
pazudina, vai žēlo. Bet kur tad paliks Anniņa? Kas tad par viņu apžēlosies un
gādās, kad manis vairs nebūs? Vai Oļiņi viņu pieņems?... Nē, nedrīkstu iet ar
savām smagām nastām Dieva priekšā! Viss, viss noveco, bet noziegums paliek mūžam
jauns. Vai nebūtu jāiet pie mācītāja un jāizteic viss, lai arī Oļiņi dabū vai
tūliņ zināt?... Labāk nesīšu šaī pasaulē, kas nesams, - viņā pasaulē varbūt
nepanesīšu." Tad, kādu brītiņu domājusi, salika rokas un pacēla acis uz
augšu, kuras tagad bij sausas un līdzinājās izsīkušiem ūdens avotiem, kuri agrāk
daudz tecējuši. Labu brītiņu viņas sirds kavējās klusā lūgšanā, un, kad bij
beigusi, tad uzcēlās it kā ar vairāk spēka un, projām iedama, skaitīja klusām šo
pantiņu:
Ak, Tēvs, izdzēsi manas grēkus
Ar Kristus dārgo asini!
Lai tas man iedod jaunus spēkus,
Kad nāve māks man' pēdīgi.
Dievs, Kristus dēļ lūdz' es šo liet'!
Lai mans gals man par lab' iziet.