BRĀĻI KAUDZĪTES
MĒRNIEKU LAIKI
PIRMĀ DAĻA
X
Līdz augusta mēnesim bij Slātava izmērīta, un tāpēc jau runāja stipri vien, ka
mērnieki došoties drīz uz Čangalienu, kur čangalieši gaidīja ar nepacietību, jo
Ķencis, Svērtelis, "Mēnesnīca" un vēl daži citi braukāja ap Prātnieku,
ar kuru iedraudzējās pērn Miķeļa tirgus vakarā, un citiem, kaut ko slepen
čukstēdami un taujādami, vai drīz iešot mērnieki uz viņu valsti. Arī Prātnieks
tika redzēts brīžam Čangalienas muižas krogā, īsti tiesas dienās vai arī kādās
citās valsts sapulces reizēs, kad daudz ļaužu kopā. Tur viņš stāstīja, ka par
viņu neesot mērniekam neviena labāka drauga, ka bez viņa netiekot nekas darīts nedz
no paša vecā, nedz no jauniem un viņš zinot visu, kas notiekot; ka vajaga zināt, kā
ar mērniekiem un īsti kā ar kuru no viņiem jārunā, jo dažam, kas to nezinot, bet
gribot ar kādām grūtākām darīšanām tuvoties, notiekot tā, kā nevajagot, un
slātaviešos šādas lietas dēļ izmetīšot vienu iz mājas, tāpēc vajagot gan
zināt, kā tādi soļi sperami un kurš viņus prot spert, bet nevis skriet pašam
dzirkstelēs. Čangalieši klausījās viņa stāstos ar ziņkārību un bailēm
iesaukdamies brīžam ar brīnīšanos: "Vai tā?" - "Jā, jā, puis!"
- "Ak tu traks!" Daži sāka jau ar Prātnieku sarunāties un čukstēt pat
savrup, steigdamies cits par citu viņu pacienāt, kas gan izdevās arvienu tik tiem
veiklākiem un turīgākiem, jo visi nespēja pie tās laimes tikt. Bez Prātnieka
braukāja arī vēl daži citi slātavieši - īsti Bisars - pa čangaliešiem it kā
mērnieku priekštecētāji, sludinādami viņa atnākšanu un sataisīdami viņam ceļu
ar savām priecas mācībām.
Kādā dienā, gandrīz vēl dažu nedēļu agrāk, nekā bij īsti gaidīts ienāca
Čangalienas valsts valdībai iz Slātavas no mērnieka vēstule kurā tika uzdots sūtīt
parītu ap pulksten desmitiem uz to un to robežas krogu trīs krietnus aizjūgus pretī,
jo viņš pats līdz ar saviem palīgiem nākšot uz Čangalienu mērīt. Tūliņ turēja
apspriedumus, kur ņemt labākus zirgus, ratus un braucējus, ar vārdu sakot - visa
valsts bij kājās, gandrīz nezinādama, ko ķert, itin kā kad būtu jāsataisās uz
piepeši pieteiktu karu. Vedējiem, pēc valdības nosprieduma, bij izziņojot
piekodināts nenākt citādi kā vien baznīcas svārkos un taīs pašos baltos krekla
lakatos, kurus sienas, kad iet pie dievgalda.
Noliktā dienā salasījās jau no paša rīta zināmā krogā ne tik vien pasūtītie
braucēji un daži valsts valdības locekļi pie izkārtošanas, bet arī laba tiesa
ļaužu, kuri bij nākuši tikai aiz ziņkārības, lai varētu redzēt mērniekus, viņu
saņemšanu un aizvešanu. Visiem, ne tik vien vedējiem, bet arī skatītājiem, bij
baznīcas svārki un minētie baltie kakla lakati, jo viņi domāja, ka vedēji,
gribēdami mērniekiem it īsti patikt, esot tā ģērbušies, tādēļ negribēja palikt
pakaļ. Daži starp viņiem sajuta žēlumu, ka tiem nebij dalības pie šā laimes un
goda pienākumiem. Viņi raudzīja gan šur un tur pie sataisīšanas un jūgšanas
piepalīdzēt, lai varētu apzināties būt pie šā darba nopelniem līdzmantinieki, bet
tie īstie darītāji negribēja vis labprāt viņu pielaist; īsti Ķencis, kuram bij
uzdots būt par paša vecā jeb īstā mērnieka vedēju, neieredzēja neviena savā
tuvumā, bet dzina ikkatru lepņi nost, uzkliegdams, lai netinoties pa kājām. Divi
saimnieki, savrup nogājuši, slaucīja pat asaras par šādu Ķenča bargumu. Priekš
šā cienīgā uzdevuma Ķencis bij izraudzīts tādēļ, ka esot jau vedis daudzreiz
augstus kungus un kara laikā bijis arī pat kroņa gaitā, kur dabūjis vest paša
ķeizara palkavnieka pavāru. Viņš, strādādams pie aizjūga sataisīšanas un tabaku
sūkādams, stāstīja varbūt jau tūkstoto reizi, ka vedis kādreiz ceļa pārlūku ar
četriem zirgiem un vienos aulēkšos, vai kalns, vai leja, jo bijis nosacīts, ka, ja par
tik un tik ilgu laiku nenobraukšot, tad ielikšot uz divdesmit četrām stundām
cietumā.
"Nu, un vai ielika arī cietumā?" - tā viens it kā pielabinādamies jautāja.
"Kur ielika?!" Ķencis atkliedza lepņi un pikti. "Es nobraucu vēl
pusstundu agrāk, nekā bij nosacīts." Tad stāstīja, ka esot beigās vēl
dzēruši abi ar ceļa pārlūku čarku un viņš, šim dzeramu naudu dodams, uzsitis uz
pleca un sacījis pa krieviski: vat esot mužiks nestajaš! labāk būtu iecēluši šādu
pastā par komisāru nekā kaut kādu kungu. No tās reizes viņš esot šo pazinis pa
gabalu un ikkatru reizi, kad braucis caur Čangalienu, pieminējis un žēlojies, ka viņa
vairs nemaz nejūtot.
"Nu jau, Ķenci, tev atkal ir lielība piesitusies," - tā cits teica, kuru
Ķencis bij atraidījis no palīdzēšanas, "tik ievērojams nemaz vis neesi, kā
lielies."
"Kā ne?" Ķencis ar nepatikšanu atsaucās. "Esmu gan ievērojams, jo
kādreiz satikos gan vēl ar to pašu kungu ziemas laikā kādā krogā, kur tad atkal
labi izmēļojāmies." Tāļāk teica vēl, ka šim gadījusies galvā tā ziemas
cepure ar lielām ausīm, kuras bijušas nolaistas gar vaigiem un pažodē sasietas. To
tad viņš esot ļoti uzteicis un solījies sevim arī tādu iegādāt, ja tik varēšot
vien dabūt tāda skrodera, kurš mākot izšūt. Šis vēl parādījis, ka tās ausis
esot arī atceļamas un atsienamas tāpat savā pusē katra, kas viņam paticis vēl
vairāk, jo galva ar tādu cepuri izskatoties ļoti skaista - it kā divu riteņu rati.
Viņš arī nožēlojis, ka neesot iemācījies no laika gala tabakas sūkāt tāpat kā
šis, jo tas esot daudz labāk un veselīgāk nekā pīpēt, tāpēc ka tur dabūjot tik
dūmu vien mutē, bet no pašas tabakas labuma nekā; turklāt pie sūkāšanas nevajagot
nekādu rīku, tik vien taisni negrieztas tabakas, un tad izsūkāta neesot vis metama
zemē.
Kad Ķencis pabeidza runāt, tad tas pats pirmējais runātājs sacīja lēnīgā valodā:
"Ja vilks ieskrien mežā, tad nevajaga sūtīt nemaz dzinēju, suņu un medinieku
pakaļ, bet palaist tik Ķenci meža malā - tas izmelos tādu pašu dzīvu un veselu
ārā."
Ķencis izlikās, it kā nebūtu nemaz šo vārdu dzirdējis, bet strādāja vien pie
pajūga sataisīšanas ar lielu zināšanu: sēja un raisīja mērīja un vilka visu, kas
pie triju zirgu aizjūgšanas vajadzīgs. šī lieta, ka viņam bij jābrauc ar trim
zirgiem un citiem tik ar diviem bij Ķencim par paaugstināšanas cēloni un par
apstiprināšanu, ka viņš ir turams daudz lielākā cienā par citiem, tāpēc darīja
visu ar gudru ziņu: taisīja sēdekļus priekš kunga un priekš sevis, pārbaudīdams
abēju labumu caur uzsēšanos kunga sēdeklī, kurā bij divi ķiseni - viens, ko
sēdēt, otrs gar atzveltni, ko atzvelties, - viņš pats pēc vajadzības iedauzīja un
iespaidīja, paceldamies un ar spēku atsēzdamies. Citos ratos bij arī tāpat divi
ķiseni ikkatros. Zirgus, kad veda pie jūgšanas, Ķencis ikkatru iepriekš labi iepēra,
un citi jūdzēji darīja pēc viņa priekšzīmes. Kad bij iejūgti, tad pēra visus no
vietas, uz pēdām turēdams; citi darīja tāpat. Kad visi bij iejūgti, tad ielūkoja
braukt. Ķencis, kuram iesēdās kunga vietā kāds no valsts valdības locekļiem, laida
labu gabalu pa ceļu, vienu un otru zirgu stipri pērdams. Tie citi brauca ar saviem
pajūgiem līdz. Kad bij atbraukuši atpakaļ, tad tika saaicināti visi braucēji krogā,
kur viņiem izdeva no valsts puses ikkatram pa čarkai un tad sūtīja, lai ejot vien un
sēdot katrs savā vietā, turēdami zirgus uz ceļa, ka, kad vajadzīgs, tūliņ varot
laist projām. Vēl turēja pārspriedumu par zvanu siešanu pie ilksīm, bet atļāvumu
uz to dabūja vienīgi Ķencis, lai varot izšķirt un zināt, kurā aizjūgā sēdot
vecais mērnieks. Citi braucēji gan runāja, ka izšķiršanas dēļ varot siet Ķenča
aizjūgam divi zvanus, bet to padomu atraidīja, jo kā gan lai tur, kur visi zvani reizē
rūcot, varēšot zināt, kuram aizjūgam viens, kuram divi? Tie citi varot siet, ja
daudz, tad tik zvārguļus, ja esot kādam pie rokas.
Pulkstens bij jau gandrīz vienpadsmit, bet vedēji sēdēja vēl tāpat karstā saulē,
turēdami zirgus kroga priekšā uz lielceļa, jo gaidāmie vēl nebij sagaidīti. Ķencis
bij pavisam novītis un sāka brīžam aizsnausties. Deguns bij viņam pa vasaras laiku
izplānējis vēl vairāk, tā ka tagad pretī saulei spīdēja tam labi krietna blāzma
cauri.
Pa tām starpām bij citi, no kāda valsts valdības locekļa vadīti, nogājuši uz
Čangalienas robežu, kura no kroga nebij tāļu, sagaidīt augstos viesus ar
"urā!" un "augstu laimi!". Bez tam kāds valsts valdības loceklis
nāca uz tām jaukām domām uzcelt robežā goda vārtus no abpusēs ceļam iemietiem
bērziem, kuriem galotnes savijamas kopā.
Vēl turpat strādājot, atskanēja pa otru lielceļu, kurš nāca no kādas citas
kaimiņu draudzes un savienojās ar Slātavas-Čangalienas lielceļu gandrīz pie paša
kroga, stipra zvanu skaņa un kalna galā, kur uz abām pusēm gāja ceļš tāļu uz
leju, parādījās divi pasta trijjūgi pilni kungu un dažādu spīdošu rīku. Tūliņ
cēlās domas, vai tie paši nebūšot mērnieki, kaut gan nevarēja izprast, kādēļ
viņi nebrauca no Slātavas puses. Acumirklī pameta ietaisītos goda vārtus pusdarbā un
visi steidzās pieliekdamies pa krūmiem taisni uz krogu pretī, kas gan arī viņiem
izdevās, jo tas lielceļš, pa kur nāca pieminētie pasta zirgi, ņēma vēl netāļu no
kroga labu līkumu ap pļavu. Ķencis un citi braucēji bij arī jau no zvanu skaņas
iztrūkušies un sākuši gurdeni stāvošos zirgus iejautrināt, no jauna pērdami un
turēdami. Vārtu taisītāji nebij vis vīlušies, jo, tikko viņi elsdami kroga priekšu
bij sasnieguši un apstājušies, tā arī bij gaidītie kungi tūliņ klāt, kurus jau
pie cepuru kokardēm un rīkiem vien varēja pazīt par mērniekiem. Pēc valsts valdības
locekļu priekšzīmes noņēma visi, pat braucēji un arī Ķencis savu bālgano vilnas
platmali, ar kuru mēdza lielīties un stāstīt, ka šinīs laikos neesot tāda vairs
dabūjama. Atbraucēji pavisam bij pieci: pats vecais mērnieks, trīs palīgi un vēl
viens, kā likās, slātavietis. Šis pēdējais devās tūliņ pie bailīgi stāvošiem
čangaliešiem klāt un sāka rīkot lietu izlikšanu no pasta ratiem vedēju ratos. Viņi
gāja gan visi tūliņ pie ierādītā darba, bet tikai ar īpašām bailēm un
nedrošību, ņemdami ikkatru lietu tik vairīgi, lēņi un viegļi, kā iespējams. Kungi
bij sagājuši pa to starpu krogā, tādēļ kāds no čangaliešu valdiniekiem
iedrošinājās prasīt, kādēļ mērnieku neesot braukuši pa Slātavas ceļu, bet
pavisam no citas puses, caur ko iznīkusi arī visa sagaidīšana un goda vārti palikuši
uz otra ceļa kā ietaisīti.
"Kas tev daudz par to jāzina, no kurienes viņi brauc!" tas atbildēja.
"Viņi brauc no viesībām jeb balles; bet, ja jūs, čangalieši, arī gribat ar
mērniekiem labi braukt, tad jums arī jāzina labi smērēt. Pazīstat jūs kungus, tad
kungi arī pazīs jūs."
Pirmajos ratos, kur Ķencis par braucēju un kuros bij jāsēd pašam īstam mērniekam
vien, ielika tik plāts jeb skārda trubu, kurā, kā tika domāts, esot ruļļi iekšā;
tās citas lietas izdalīja pa tiem divējiem citiem ratiem. Pasta puiši tūliņ, ko bij
lietas no ratiem izņemtas, grieza zirgus apkārt un aizbrauca, kaut gan čangalieši
būtu labprāt vēl kādu pusstundu brīnojušies viņu ratos un zirgos, kā arī viņos
pašos, jo runāt viņi nerunāja un, ja kāds gribēja iedrošināties pasta puišiem ko
prasīt, tad tas līdzatbraukušais izrīkotājs zināja ikkatru tādu atraidīt pie
malas.
Pa brītiņu iznāca arī mērnieku kungi un sēdās ratos iekšā; vecais priekšējos
viens pats un priekšā, Ķencim pa kreisai rokai, kāds valsts valdības loceklis; otros
ratos divi jauni kungi un trešos, kuros bij vairāk lietu, - viens jaunskungs un
izrīkotājs priekšā, braucējam līdzās. Cepures nozuda atkal visiem čangaliešiem no
galvām un dažas atgriezās tur atpakaļ tik tad, kad vairs nebij dzirdama ne zvanu
skanēšana.
Braukts tika tā, kā tik zirgi spēj un māk iet, bet arī tad vēl braucēji skubināja
tos brīžam ar pātagām. Visos ciemos un ceļmalās, kur bij jābrauc cauri, stāvēja
pulkiem vien skatītāju, bet arvienu bez cepurēm. Kaut gan ceļš gāja caur Ķenča
tuvākiem kaimiņiem un kaut gan visi tie skatītāji bij viņam pazīstami, tad tomēr
viņš negrieza ne acu uz tiem, bet laida vien pilnā spēkā tāļāk, grožus lepni
turēdams un brīžam ar pātagu plīkšķinādams.
Pirmā nomešanās un darba uzsākšana tika ņemta, kā jau arī piesūtīšanas rakstā
bij ar vārdu pieminēts, tādā valsts apgabalā, kur labi daudz ciematu un kas atradās
gandrīz valsts malā, tāpēc dabūja izbraukties diezgan arī pa meža ceļiem, kur,
zināms, neskrēja tik viegli kā pa lielceļu. Par uzņemšanu un dzīvokļiem bij arī
gādāts, cik un kā vien drīzumā iespējams.
Mērnieks darīja vispirms valsts valdības loceklim zināmu to, kādā kārtā viņš
gribot savu mērīšanas un zemes sadalīšanas darbu uzņemt un strādāt. Pats viņš
jāšot pa visiem ciematiem, aplūkodams vecās robežas, lai varot labāk nosvērt, kur
viņas pārtaisāmas un kur pametamas tāpat, tāpēc lai gādājot viņam ik dienas labu
jājamo zirgu. Saviem palīgiem jeb jauniem kungiem viņš izdalīšot valsti trijās
daļās uz stigāšanu, bet pati īstā mērīšana iesākšoties tik pēc tam; turpretī
robežas viņš pats sākšot nodibināt tūliņ mājā, kad būšot savu caurskatīšanas
darbu beidzis, viņš noteikšot dienu, kurā visiem Čangalienas saimniekiem jātiek
Slātavā uz jaunu robežu saņemšanu. Visu šo lai darot tagad tūliņ pa valsti
zināmu, ka visi saimnieki varot palikt nākošās dienas mājās.
Tanī pašā dienā izdzina vēl visi mērnieki kopā, pašam īstam klāt esot, caur visu
valsti pamata stigu, uz kuras, kā teica, dibināšoties visas citas stigas. Tas
izrīkotājs, kurš bij atnācis mērniekam līdz, gāja vienādi, čangaliešiem kaut ko
pusdikti stāstīdams par pamanīšanos un laika vērā likšanu, ja gribot ko labu
panākt. Viņam runājot, gāja uzmanīgi klausītāji vienādi līdz.
Otrā dienā bij mērnieka darba ceļš zināms visai valstij. Tie trīs palīgi
izšķīrās, stigas dzīdami, uz savu pusi kurš, bet pats īstais sāka jāt no ciema uz
ciemu ar rulli rokā, šo to par robežām prasīdams un piezīmēdams. Viņam it kā par
ceļa vadu gāja tas līdzatnākušais izrīkotājs, saaicinādams ikkatra ciema
saimniekus kopā mērniekam pretī un musinādams allaž vienam vai otram kaut ko ausīs.
Vienā pašā dienā sacēlās pa visu valsti savāda, neredzēta kustēšanās: visi
brauca, gāja, steidzās un čukstēja, bet neviens gan negribēja labprāt otram
stāstīt, kurp un kādēļ; kam kāda prece bij uz rokas, to pārdeva ar steigšanos un
viena alga par kādu cenu; tāpat arī barojamos lopus un visu, kas vien atlika un ko
varēja izdot pret skaidru naudu. Jādomā bij, ka visi taisās doties vai pat uz silto
zemi, un naudas meklēja jo dienas, jo ciešāk, kā kad būtu jālej vai zelta teļš.
Tāpat arī no ēdieniem un no dzērieniem, kurp vien mērnieki pagriezās, gādāja visu,
kas vien zināms un dabūjams, kur klāt dzinās cits citu pārspēt.
Viss tas pastāvēja tādā pašā spēkā trīs dienas, un mērnieki arī strādāja, ko
spēja; pats īstais jāja vienādi pa ciemiem apkārt, izprasīdams ik katru saimnieku
par viņu robežu trūkumiem un kaitēm savrup un pēc atkal ikkatra ciemata saimniekus
kopā, lai izsaka kur viņi vēlētos savādi tās robežas, kas iet visam ciematam ar
kaimiņu ciematiem. Palīgi arī ikkurš par sevi cirta un dzina stigas, cik vien varēja,
tā ka gandrīz pus Čangalienas meža nogāja stigās vien. Turklāt viņi izprasīja
ikkatram saimniekam, vai negribot likt uzņemt kādus tīrumus, kuri neesot septiņus
gadus mēsloti, meža zemes vērtībā vai arī ganībās kādus meža gabalus, vai
pļavas brīvzemē, jo tad neiznākot tik daudz vērtības, kaut gan platība paliekot tā
pati. Uz augļu dārziem neliekot vērtības nemaz un par tādiem atzīstot kaut kuru
zemes gabalu, kam tik sēta jeb žogs apkārt un daži kaut kādi ogu kociņi iekšā, lai
viņi būtu vai kazenāji un irbenāji vien, ja citu neesot. Tātad varot pat rudzu
tīrumu caur sētas aptaisīšanu un odzenājiņu iestādīšanu ielikt rullī par augļu
dārzu. Čangalieši, to dzirdēdami, sāka taisīt dārzus visā spēkā: cēla sētas
veseliem tīrumiem apkārt, iesprauda šur un tur kādas ieviņas, kazenājus un kaut
kādus upenāju krūmiņus no meža.
Pēc trim dienām, kad nāca nosacītais mērnieku laiks uz beigām, bij Čangalienā
sacēlies naudas kurss par aizdošanu varbūt līdz četri simti procentiem liels, tā ka
saimnieki izrakstīja parādu zīmes līdz Mārtiņiem un Ziemassvētkiem par otrtik,
nekā aizņēmušies, ja tik bij vien kas aizdod. Kam viņiem toreiz naudas tik ļoti
vajadzēja un ko tie ar viņu darīja, tas nav zināms pat ne šodien.
Tikpat vecais jeb īstais mērnieks savu robežu pārlūkošanas darbu, kā arī jaunie
jeb palīgi savu stigošanas darbu pabeidza vienā dienā, kur tad tūliņ uz otru dienu
pēc tam bij pasūtīti uz kādu ciematu valsts vidū visi saimnieki, kuriem mērnieks
darīja zināmu to dienu, kad jābrauc uz Slātavu saņemt jaunu robežu ar krustu
pavilkšanu jeb vārdu parakstīšanu. Tas pats pieminētais izrīkotājs, kurš bij arī
palicis pa visu to laiku turpat līdz, gāja atkal un vienādi pa ļaužu vidu,
skubinādams un stāstīdams kaut ko, īsti par ēdamu un dzeramu lietu vešanu. Tūliņ
pēc tam visi mērnieki līdz ar viņu aizbrauca ar pašu čangaliešu zirgiem projām,
atstādami savas lietas valsts valdības rokās un solīdamies nākt uz īsto mērīšanu
pēc tam, kad būšot robežas jau nozīmētas. Viņi nebrauca vis nedz uz Slātavu, nedz
arī turp atpakaļ, no kurienes braukuši, bet pavisam uz otru pusi, sacīdami, ka tur
viņiem esot vēl jāpārlūko kādas mazas muižas zeme, pirms dodoties uz Slātavu
atpakaļ. Aizvedējus bij viņi atlaiduši pie pirmās pasta stacijas un aizbraukuši ar
pasta zirgiem tāļāk dziedādami vien.