BRĀĻI KAUDZĪTES
MĒRNIEKU LAIKI
OTRĀ DAĻA
IV
Kaut gan goda maltītes iesākums bij nolikts uz pulksten sešiem vakarā, tad tomēr
slātaviešu un čangaliešu saimnieki sāka lasīties tūliņ pēc pusdienas zināmā
norā aiz Slātavas sila, kur, kā protams, neatrada vēl nenieka priekšā kā tik
zināmo komiteju savās vajadzībās rīkojamies. Dažiem bij vajadzējis nobraukt pat
līdz trīsdesmit verstu garus ceļa gabalus, tāpēc var domāt, ka viņi nebij no rīta
kavējušies mājās visai ilgi un ka tagad vis no ēšanas un dzeršanas bēdzin
nebēgtu.
Prātnieks, Pietuka Krustiņš un visi citi komitejas locekļi, kā arī
plaukšķinātāji un "bravo!" saucēji bij salasījušies norā jau sen priekš
pusdienas, lai var uz visu godam sarīkoties, noturēt pēdējos mēģinājumus un
sagādāt visu, kas vajadzīgs pie tādas slavenas goda maltītes kārtīgas izvešanas.
Papriekšu taisīja runātājiem no dēļiem "tribīni", kā Pietuka Krustiņš
sacīja; to appušķoja pēc ar skujām un piestiprināja pretī augšā pie priedes pāri
pār runātāju galvām transparentu ar tiem vārdiem: "Savienība - tautas
stiprums!" Šos vārdus nodomāja pēc no otras puses apgaismot ar uguni. Kad
tribīne bij pilnīgi uztaisīta, tad Pietuka Krustiņš uzkāpa augšā, kā pats
sacīja, pamēģināt, kā runāšana uz viņas veikšoties, un arī iemanīties kādu
atbalsi dodot šī apkārtne, lai tad varot zināt, kā runājot balss pēc viņas
jācilā. Līdz ar to varot izmēģināt arī plaukšķinātāji un "bravo!"
saucēji savu veiksmi, tāpēc uzdeva Bisaram nostāties ar visu savu pulku atstatāk un
pēc pabeigtas mēģināšanas runas darīt savu zināmo un uzticēto pienākumu. Lai šī
mēģināšanas runa nepaliktu bez vispārīga labuma, tad Pietuka Krustiņš nelaida vis
no mutes vienīgi tukšu skaņu, bet deva saviem vārdiem nozīmi, likdams komitejai un
sapulcinātiem plaukšķinātājiem pie sirds, cik liels un svarīgs uzdevums tas esot -
būt par šāda nedzirdēta goda mielasta sarīkotājiem, tāpēc gan ikkatrs no šiem
izredzētiem vīriem turēšot par svētu pienākumu tās uzticētās goda vietas un goda
darbus arī godam piepildīt.
Kad Pietuka Krustiņš bij nokāpis, apliecinādams, ka tribīnes taisīšana esot
izdevusies brangi, jo runāšana uz viņas tekot itin viegli, un Bisars ar savu pulku
iztaisījis brangu plaukstu un kliegšanas troksni, ka tikko ausis nekrita cieti, tad
Švauksts ar Drekberģi gribēja arī ar visu varu iet augšā un pamēģināt runāt,
tāpat kā linus mīstīt jaunā piedarbā, bet no komitejas puses viņiem tā
neatvēlēja nekādā ziņā, jo, kad viens esot izmēģinājis, tad esot diezgan un
citiem vajagot rimties, citādi gribēšot mēģināt visi un kas tad darīšot tos
darbus.
"Tā ir no komitejas puses akurāt punktum diviem fersoniem uzbrukšana, ka viņa
vienam ļauj probierēt runāt, bet citiem ne," Švauksts sacīja, "jo
plaukšķinātāji un "bravo!" saucēji var pie mums arī savu kunsti
probierēt."
"Lai tad komiteja pati arī norāda, kurp var iet tāļāk žēloties, ja ar šādu
aprobežošanu mēs nevaram būt mierā," Drekberģis arī, pārestību sajuzdams,
uzgāja komitejai ar visu piktumu virsū.
"Ej vien, kā sacīt jāsaka, kurp pats gribi, un žēlojies, kur patīk,"
Ķencis no komitejas puses lepņi atbildēja, "jo liegt mēs neliedzam, tāpēc ka
tagad ir brīvestības laiki un var darīt, ko kurš grib."
"Kādēļ tad akurāt vienam vien ļauj muti izprobierēt, kad ir brīvestības
laiki?" Švauksts atķēra, tomēr klausīties viņos neviens vairs neklausījās,
bet gāja pie jauna darba - pie zīmju salikšanas kārtībniekiem, jo tūliņ esot
jāsāk gādāt par kārtību, tāpēc ka viesi nākšot drīz kopā, kā tas arī bij.
Kārtības priekšniekam Ķencim piesprauda pie cepures priekšā zaļu krustu un viņa
apakšniekiem, citiem kārtībniekiem, zaļas lentas kreisā pusē pie cepurēm. Ķencis
ņēma tūliņ lokanu spieķīti rokā un sāka rīkot kā tirgus sargs visus
atbraucējus, lai piesienot zirgus priedēs. Citi kārtībnieki darīja tāpat un to
pašu, caur ko darba visiem nepietika, tāpēc Švauksts, kurš arī ar visu savu sarkano
šalli bij kārtībniekos, negribēdams dzīvot bez darba, sabāra reizes divas Drekberģi
pa vāciski un vienu reizi viņu pat sagrandīja, ka tik daudz pa noru skraidot no vienas
puses uz otru un brīžam pat vēl kliedzot; tāpēc lai dzīvojot mierīgi pie malas un,
ja gribot pīpēt vai runāt, tad lai pieteicoties pie hern Švaukstē. Šo pašu
sludinājumu viņš izsauca pēc arī vēl no tribīnes.
Drekberģis bij iecelts par danču priekšnieku un piederēja arī pie
plaukšķinātājiem, kādēļ turēja sevi godā Švaukstam līdzīgu un pārāk par
"klusiem viesiem" - kā tādus nosauca, kuri nepiederēja pie nekādas
darīšanas, nedz izrīkošanas, - tāpēc viņš neļāva vis Švaukstam tā
uzkundzēties, bet bārās un biedināja tāpat pa vāciski pretī: "Vart, vart! Ich
dihr zeijen!"
"Vas darf du mihr per dihr heisen?" Švauksts uzkliedza. "Mihr heisen hern
Švaukstē."
"Un mihr heisen auch Drekberģa hern!" Drekberģis atcirta un tad, muti
atplētis, ar Švaukstu gari mēdījās: "Ēē!"
Pietuka Krustiņš ar brilli uz acīm, papīru rulli rokā un zīmiķi aiz auss skraidīja
pa ļaužu vidu, pēc karavīru likuma ar rokas pacelšanu sveicinādams un uzaicinādams,
ka, ja kas gribot vēl turēt ārpus komitejas programmas kādu runu, tad komiteja to
atļaujot gan, tik vien vajagot tūliņ iepriekš iesniegt komitejas priekšniecībai
uzrakstītas dispozīcijas par runas tematu un saturu līdz ar lūgumu par pielaišanu pie
runāšanas. Švauksts ar Drekberģi sacīja, lai viņus pierakstot vien tāpat bez visas
dispozīcijas un temata, jo viņi izrunāšot gan vēl gudrāk nekā skolotie no saviem
rakstiem.
"Jā, bet tādu runu komiteja nevar pielaist, jo viņai jāzina pēc likuma ikkatrs
runas saturs un uzdevums, par ko grib runāt," Pietuka Krustiņš augstā valodā
atbildēja.
"Es gribu sadot bagātiem krietni virsū," Drekberģis teica, "un tad tu
ieliec to manu runu pēc avīzēs."
Tomēr Pietuka Krustiņš pastāvēja pie tā, ka tādas runas netikšot pielaistas. Pēc
tam Drekberģis, viņā ieskatījies, sāka arī sveicināt citus ar rokas pielikšanu
vien pie cepures, par ko Švauksts atkal viņu reizes divas vāciski sabāra.
Kārtībnieki rīkoja arvienu pulcējošos ļaudis bez mitēšanās šurp un turp,
nelikdami miera nedz stāvot, nedz ejot, caur ko tie pēdīgi kļuva pavisam pikti un
sprieda savā starpā, ka tādi draņķi esot pavisam izsitami, jo kas viņi gan esot, ka
drīkstot ar cilvēkiem tik daudz muļķoties? Īgnums un riebums par tādu kārtībnieku
kārtošanu auga arvienu augumā un īsti caur to, ka tik ilgi bij jau nodzīvots, bet
baudīt vēl nedabūja nekā un izlikās, ka arī nesagaidīs tik drīz, jo gādājam par
to neredzēja neviena.
Nezin kā gan kārtībniekiem pēdīgi klātos, ja mērnieka puiši neatvestu pāra mucu
alus, kuru dēļ aizmirsa tūliņ iekaitinātie mielasta viesi savas dusmas, un
kārtībnieki griezās ar savu rīkošanu pie mucām, bet, zināms, tik ar to nolūku, lai
var dabūt paši papriekšu un vairāk alus. Bet mērnieka puiši, kuri paši to alu
izdalīja, raudzīja cieti uz to, lai nedabūtu daži vairāk un daži mazāk, bet, cik
iespējams, visi vienlīdzīgi, caur ko kārtībniekiem, kuri gan gribēja pirmā galā
dabūt to mucu pavisam savā varā, neizdevās vis īsti tā, kā domāja, jo alus
izdevēji viņus ieskatīja tik par tādiem pašiem kā citus visus.
Šis alus pajautrināja stipri vien saīgušos viesus, un, kad vēl bij dabūjuši pa
gabaliņam maizes, kuru arī drīz atveda, tad viņiem bij, kā mēdz sacīt, sirds atkal
savā vietā.
Pietuka Krustiņš izlasīja, kā pats teica, cienīgas komitejas uzdevumā goda mielasta
pušķošanas programmu, papriekšu izstāstīdams, ka šim esot tas gods - būt par
komitejas aktuarijusu, par kuratorijuma prezidentu un arī par visas šīs komitejas un
viņas daiļo pienākumu uzsācēju.
Visa tā programma, kura bij vēl otrā sēdē paplašināta, skanēja īsi tā:
"Programma par runām, dziesmām un dančiem pie goda mielasta, kuru izrīkojis
mērnieka cienīgs tēvs Feldhauzena kungs Slātavas un Čangalienas saimniekiem, kalpu
runas vīriem, komitejas locekļiem, goda viesiem un dažiem no komitejas ieaicinātiem
svētku pušķotājiem, - sastādīta no svētku pušķošanas komitejas galīgi otrā
komitejas sēdē 28. augustā 18.
Apsveicināšanas dzejols, komitejā proponēts jeb uz pieņemšanu priekšā likts no
komitejas prezidenta Prātnieka kunga, sacerēts un deklamēts no kuratorijas prezidenta
un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga.
Atklāšanas runa par valsts valdību krietnumu un runas vīru svaru, proponēta un
šacerēta no kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga,
turēta no komitejas prezidenta Prātnieka kunga.
Vispārīga dancošana sentēvu garā, proponēta no komitejas asesora un applaudisemangas
direktora Bisara kunga, vadīta no danču direktora Drekberģa kunga un izdarīta no
visiem goda mielasta viesiem.
Vispārīgā galda dziesma pēc lielās jeb galvas biedrības gadasvētku galda dziesmu
eksempeļa jeb piemēra, proponēta, sacerēta tautas garā un priekšā saukta no
kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga.
Runa par taisnīgu zemes dalīšanu regulācijas zistēmā un par šā lielā darba
laimīgu nobeigšanu, kā arī par viņa nozīmi kultūrvēsturīgā ziņā, proponēta no
kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa, sacerēta un turēta no komitejas asesora
un ordonances direktora Ķenča kunga.
Kuplejas, proponētas, sacerētas un dziedātas no kuratorijas prezidenta un komitejas
aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga.
Runa par ļaužu kārtu saderību un cilvēku mīlestību pasaules univerzumā, proponēta
no kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga, turēta no
applaudisemangas direktora Bisara kunga.
Vispārīga humoristīga galda dziesma, proponēta, sacerēta un priekšā saukta no
kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga.
Šis un tas - īsti no pašiem komitejas locekļiem.
Beigu runa par cilvēku organismu un cik necik no kranioskopijas, proponēta no
kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga, turēta no
komitejas asesora Svērteļa kunga.
Pēc šās runas komiteja atzīs goda mielastu par nobeigtu."
Pietuka Krustiņam no tribīnes nokāpjot, atskanēja aiz muguras priedēs piepeši
briesmīga "bravo!" kliegšana, pa starpām arī "urā!", neganta roku
plaukšķināšana un citāda trokšņa taisīšana, kura negribēja nemaz mitēties.
Kamēr Pietuka Krustiņš lasīja, tikām bij Bisars sagājis ar savu pulku viņam aiz
muguras priedēs un darīja tagad savu pienākumu, jo viņam biji uzdots likt
plaukšķināt un saukt "bravo!" pēc ikkatras runas un dziesmas.
"Ei, kas tā par neizprašanu!" Pietuka Krustiņš ar nepatikšanu iesaucās,
tad, pie Bisara piegājis, rāja viņu par tādu neizprašanu un neizšķiršanu, kas
runa, kas programma, jo pie programmas neesot nekad jāplaukšķina, nedz arī jāsauc
"bravo!", bet tik pie runām un dziesmām.
"Nu labi, labi, kad zināms," Bisars atbildēja. "Kad reiz misējies -
misējies, tas visiem par mācību."
"Lūk, guniverzuma prakvasors tu esi, bet nezini, kā sacīt jāsaka, kas
jādara!" Ķencis Bisaram pārmeta, kad Pietuka Krustiņš bij jau aizgājis.
"Guniverzuma prakvasors būsi gan laikam tu pats," Bisars atbildēja, "bet
es esmu... laikam apaļisa.... gambas - velns zin kas par prezbiteri un azors."
"Azors esmu es arī," Ķencis atbildēja, "un ortogrāfijas dipitors, bet
nevis guniverzuma prakvasors, kurš gan cits neviens nevar būt kā tu pats, lai vai
liedzies vai ne."
"Nē, nē, es neesmu guniverzuma prakvasors, tas par velti."
"Bet kurš tad var būt?" Ķencis jautāja.
"Varbūt ir Drekberģis," Bisars atbildēja.
"Nē, Drekberģis ir dancošanas drigants vien," Ķencis sacīja. "Bet
iesim pie Pietuka Krustiņa, lai izšķir, ka pēc neiziet aplam, jo tagad ir vēl
laiks."
"Iesim, iesim!" Bisars droši iesaucās un gāja Ķencim līdz.
"Guniverzuma prakvasora nav pavisam," Pietuka Krustiņš, kurš jau bij viņu
valodu dzirdējis, sacīja augstā garā, "un jūs, kungi, abi neesat vis azori, bet
asesori."
"Asesori, asesori, asesori, asorisi, areosi..." - tā Ķencis ar Bisaru
mācījās izsaukt.
"Tāpat arī neesat ne katrs nedz apaļisagambas prezbiters, nedz ortogrāfijas
dipitors, bet abi esat direktori."
"Direktori, direktori, dikeroti, dikoteri..." - tā atkal abi skaitīja, bet
arvienu, jo tāļāk, jo nejaukāk.
"Bisara kungs pie applaudisemangas un Ķenča kungs pie ordonances. Bet, cienīti
kungi," -tā Pietuka Krustiņš aiziedams vēl piekodināja, "šo savu tituļu
neaizmirstat, jo caur to varētu celties neizlabojamas jukšanas."
Tagad šie abi palika skaitot, viens: "Apspļaudīsi mantas, apspļaudīsi
mantas," - otrs: "Ārdu skanste, ārdu skanste," - un pa starpām bij
dzirdams arī: "Tīti teļi, tīti teļi."
Pa brīdi atveda mērnieka puiši vienu pusmucu brandvīna un labu tiesu dēļu priekš
galdiem, ziņodami, ka maltīte drīz iesākšoties, tik vien pašiem vajagot palīdzēt
uztaisīt galdus, ko visi, kad bij dabūjuši pa malkam brandvīna, labprāt darīja; tik
vien nevajadzīgā kārtībnieku rīkošana, kuri maisījās visur aplam vidū, viņiem
nekādi nepatika. Īpašu skrāģu galdiem, kā protams, nebij, tāpēc nocirta mežā
stakles - jo mērnieka puiši bij atveduši cirvjus līdz -, sadzina zemē priekš ikkatra
galda rindā trīs pārus. Uz tām staklēm uzlika no vienas uz otru šķērskokus un pār
tiem šķērskokiem līdzās divi dēļus, un tā bij drīzumā visa nora galdu pilna.
Lai gan nebūt visi saimnieki nebij uz goda maltīti nākuši, tad tomēr radās norā
liels ļaužu biezums, kur starpā netrūka no abām valstīm tiesu un valsts valdību
locekļu. Valdiniekiem mērnieka puiši piekodināja likt vērā to, ka lai nepienākot
kādi lieki, kuriem neesot tiesības pie goda maltītes būt. Viņi sāka skatīt visu
pulku cauri un taisījās raidīt Pietuka Krustiņu, Drekberģi un gandrīz visus
plaukšķinātājus no pulka ārā. Bet šie bij lieli pretī, ka viņi esot nākuši goda
mielasta pušķošanas komitejas uzdevumā un daži, kā Drekberģa kungs, bet it īpaši
Pietuka Krustiņa kungs, stāvot pie pašas mielasta pušķošanas komitejas goda amatos.
Valdnieki turpretī negribēja zināt par komiteju nenieka, jo viņiem esot visā šaī
lietā jāpazīst tik vien mērnieka cienīgs tēvs, bet visi citi, kuri sēstoties paši
neaicināti rīkotāju, atklājēju un darītāju krēslos, jāceļ zemē.
"Jā, simpātijas trūkums pie mūsu tautas pret saviem vadoņiem un gaismotājiem ir
vēl joprojām sāpīgi sajūtams!" Pietuka Krustiņš apbēdināšanas nopietnumā
izsaucās. "Un, kamēr tas pastāvēs, tikām nebūs iespējams viņu celt uz
augstāku izglītības, attīstības un apgaismības stāvokli. Tie ļaudis, kas staigā
krēslībā, kura apklāj visnotaļ, abzolūt un totāl to zemi, nenoprot, kas vajadzīgs
pie viņu pašu labklāšanās."
Pēdīgi no mielasta neatraidīja gan neviena, bet kārtībniekus norāja un norīkoja
gandrīz pavisam pie malas, jo tādu ākstu, tirgus sargu un cilvēku dīdītāju še
nemaz nevajagot; tomēr savu piesprausto zīmju viņi neatdeva vis, teikdami, ka tās
varot atņemt tik pati komiteja, kura viņas devusi un kurai tās arī piederot. Īsti,
kā sacīt jāsaka, Ķencis bij šaī lietā liels.
Beidzot uz saules iešanu sāka mērnieka ļaudis vest un nest visu, kas vajadzīgs
maltītē pie ēšanas un dzeršanas, kā: bļodas, koka karotes, krūzītes, maizi, vēl
dažas mucas bairīša un cita alus un vēl citu visu, kas pieder pie tādām lielām un
retām viesībām un dzīrēm. To visu redzot un palīdzot sarīkot, iekšķīgs nemiers
un nesaderība viesu starpā izzuda, tā ka kārtībnieki sāka atkal no jauna ļaudis
drusku vajāt; tik vien Ķencis palika vēl sašutis, jo viņš bij, kā jau direktors,
iebārts par visiem vairāk, tādēļ stāvēja tagad savrup un klusu, turēdams savu
ordonances direktora rīksti abās rokās aiz muguras. Viņš negāja daļā arī ne pie
mucu izcelšanas no ratiem, nostādīšanas uz steķiem un aņķinu iegriešanas, ko citi
darīja bez rīkošanas un ar lielu prieku.
Visupēdīgi atveda no muižas dažus toverus azaida - un maltīte iesākās. Visi sēdās
pie galdiem uz dēļu soliem, kurus bij vajadzējis arī pašiem uztaisīt. Azaids,
kāposti ar gaļu, bij itin brangs. Alus, brandvīna un arī bairīša netrūka.
Čangalieši sāka ēst ar pilnu garšu, bet no slātaviešiem lielākā puse tik drusku
pabaudīja, slepen priecādamies uz daudz ko labāku, kura būšot čangaliešiem žēl,
kad paēdīšot brangi kāpostu vien.
Šaī brīdī, kur patlaban atjāja arī pats mērnieks un gāja ap galdiem, viesus laipni
sveicinādams, kāpa Pietuka Krustiņš uz tribīni un lasīja savu apsveicināšanas
dzejoli, ņemdams no paša virsraksta iesākuma:
"Apsveicināšanas dzejolis pie goda mielasta, kuru izrīkojis mērnieks cienīgs
tēvs Feldhauzena kungs Slātavas un Čangalienas saimniekiem, kalpu runas vīriem,
komitejas locekļiem, goda viesiem un dažiem no komitejas uzaicinātiem svētku
pušķotājiem, ...zept.18.., komitejas uzdevumā sacerēts un deklamēts no kuratorijas
prezidenta un komitejas aktuarijusa Pietuka Krustiņa kunga.
M o t o: pro patria vivere atque mori.
Augsta dziesma, skani, skani,
Zilā zvaigžņu haosā!
Nemirstīgu dari mani
Tautas vīru eposā!
Apkamp visu firmamentu,
Univerzums nu ir tavs,
Tērp ar violetu lentu
Visus mūs, kad Pikols raus!
Tur aiz kapa, tautas brāļi,
Vaļā stāv elizijums;
Citas dzīves fluīdums
Nāks, kad dziedās gulbju cāļi.
Satek atomi, un rodas
Progresīgi meteors,
Dievu dēli lejup dodas,
Līgo saules meitu kors;
Vulkāni ar traku varu
Lāvas straumes lejup gāž,
Izcivilizētu garu
Kultūra no gaismas drāž.
Laika gars ar spārnu ēnu
Tautas prominādes sedz,
Amizējamies tur redz
Dažu zelteni ar zēnu.
Dievu bars uz kalna gala
Reformācijoni svin,
Līga ambroziju dala,
Tautiets viņu lietot zin.
Senatnē, kad veļu laikā
Senčiem dzīres rudenī,
Labi gari naktī staigā,
Burvji - sniega putenī.
Tautas dēla dvēselīti
Sarkanbaltos palagos
Saules meitas ielīgos,
Nāras dara šūpulīti.
Miera hesperus jau staros
Kreatūrai pretī sūt',
Laimes klēpi, palmu zaros
Asaras nu varēs žūt;
Tomēr šeitan tautas lira
Skanēs liegos akordos,
Morfejam še vīrs pie vīra
Spītē nakti nodzīvos.
Tik kad autora jau smaidīs,
Tautas dēlus noskūpstot,
Konkordijā atrodot,-
Līgo tos tad mājā laidīs.
Sveiki tad nu, svētku biedri,
Tautas garā sveiki jūs!
Še, kur apkārt veci ciedri,
Eleganta dzīve būs.
Žodam netrūks saldas baudas,
Vivat Socialitas!
Jūtat brīvību, cik jaudas,
Lāstus tik priekš verdzības!
Karogs balts mums plivinājas,
Vārds ir tam Humanität,
Pildat kausus, līdz var spēt
Turēties un palikt kājās.
Bisars, līdzko Pietuka Krustiņš sāka lasīt, nocēlās no galda un pieskrēja pie
Ķenča, kurš vēl nebij sēdies pie galda, bet stāvēja kādu gabaliņu nost, muguru
pret viesiem griezis, ar savu ordonances direktora rīksti padusē un zaļo krustu uz
pieres, sataisīdams patlaban pīpi uz pīpēšanu, it kā gribēdams, lai viņu īpaši
ievēro un uzlūdz pie galda, bet tas nenāca nevienam ne prātā. Bisars prasīja
nezināšanas bailēs Ķencim: "Vai tas ir progmars vai runa, ko viņš tur kle... de
(nelaime zin)... blamierē?"
"Velns viņu sazin!" Ķencis īgni atbildēja. "Varbūt ir akurāts, jo to
jau nesen vēl izkliedza. Te var izjukt papriekšu no prāta nekā izzināt, kā kuru
lietu sauc. Ja es zinātu, ka šāda putra būs, tad es taī komisijā neietu ne par
naudu, jo tagad ņem citi, kā sacīt jāsaka, un izbar, kad dari savu darbu, kurā esi
iecelts." Pēdīgi Ķencis, nomanīdams Bisara lielo nemieru, sacīja vēl no jauna,
it kā viņam par apmierināšanu: "Tas, ko viņš tur bl-blamierē, vai, kā tu
saki, būs gan laikam tik progmars vien." Bisars, kā likās, pieņēma to par pilnu,
aizgāja savā vietā un apsēdās.
Pietuka Krustiņš, kad bij pabeidzis lasīt un nokāpis no tribīnes, gaidīja un
skatījās apkārt, kad sauks "bravo!" un plaukšķinās, bet nesagaidīja
nekā. Ar dusmām viņš sāka meklēt applaudisemangas direktoru, kuru atrada mierīgi
pie galda sēdam un pilnām karotēm kāpostus strebjam, uzsauca tam svarīgā balsī:
"Ar cienīga applaudisemangas direktora Bisara kunga pienākuma izpildīšanu nevar
būt komiteja nekādi mierā, jo tagad pat jūs, cienīgs kungs, esat pielaiduši savā
rīcībā jau otru rupju kļūdu, caur ko komiteja jūtas piespiesta izsacīt jums savu
nepatikšanu un pieminēt, ka pēc trešās šāda rada kļūdas viņai vajadzēs laikam
gribot negribot apskatīties pēc cita vīra, kurš rādīs šim svarīgam priekšmetam
vairāk vērības."
"Ko? Kas tur par vainu? Jo plaukšķināt es šoreiz neliku," Bisars atsaucās.
"Tā jau tad ir tā kļūda, ka esat aizmirsuši likt plaukšķināt, kas šoreiz bij
it īsti vajadzīgs," Pietuka Krustiņš piktojās, atgrūzdams brilli uz pieres.
"Bet Ķencis teica, ka tas esot progmars, ko tu tur bl-blamierēji."
"Ko tu melo?" Ķencis, kurš, nevarēdams sagaidīt lūdzam, bij piesēdies jau
pa to starpu turpat netāļu pie galda, atsaucās. "Es sacīju, ka viņš blamierē
laikam akurātu."
"Nav, draugs, jāsaka "blamierē", bet "deklamē" un ne
"akurātu", bet "aktuaru" jeb "aktuariusu"," Pietuka
Krustiņš pārlaboja.
"Nē, bet beigās tu sacīji, ka viņš beblamierējot pirmamentu."
"Kas man tur par daļu?" Ķencis, kāpostu bļodu tuvāk vilkdams, pikti
atteica. "Vai es esmu apspļaudīsi mantas dipitars, ka tu man prasi? Laužat paši
vai kaklu!"
"Lūdzu, kungi, likt vērā vairāk skaidru izrunu, jo še bij jāsaka:
applaudisemangas direktors, bet nevis apspļaudīsi mantas dipitars."
"Rauj viņus velns visus tos dirigorus un azorus!" Ķencis ar dusmām kliedza.
"Es gribu pavisam no viņiem atsacīties kā no krusta, jo savas mēles es viņu
dēļ gabalos nelauzīšu." To sacījis, viņš sāka ēst.
"Nu, kas tur nieks!" Bisars pieceldamies sacīja. "Tas ir tik par mācību,
jo to var visu vēl panākt." Tad uzsvilpa, iekliedzās: "Puikas, uz
stūriem!" - un, iekam Pietuka Krustiņš spēja kavēt un neļaut, jau kliedza viss
Bisara pulks tik briesmīgi "bravo!" un taisīja ar plaukstām tādu troksni, ka
patiesi citi izbijās un pats mērnieks sāka lūkoties uz viņiem pa pusei ar bailēm, pa
pusei ar brīnošanos.
"Kad jau traki sāk iet, tad iet no vietas!" Pietuka Krustiņš izsaucās ar
riebumu. "Ko gan nu tagad vairs šī plaukšķināšana nozīmē? Kā lai nu viņu
pie komitejas aizbildina, kad prasa?"
"Kas tur par bēdu? Vai plaukšķinātājiem tādēļ apbira gredzeni vai saucējiem
izkrita zobi?" Bisars droši atbildēja. "Vai viņi nav ieraduši strādāt? Ja
es došu zīmi - viņi taisīs vēl niknāku troksni un kaitēt tomēr nekaitēs nekas,
tāpēc nesaki par to ne četru vārdu, jo tas bij visiem par godu, un es par to
atbildēšu kaut kurā vietā."
Pietuka Krustiņš, laikam pārliecinājies, ka īstās jēgas, kādēļ un kad
jāplaukšķina un jāsauc "bravo!", nevarēs šaī brīdī Bisaram iedot, gāja
ar darīšanas un zināšanas pilnu seju pie mērnieka cienīga tēva viņu apsveicināt.
Patlaban bij atnākuši arī visi palīga mērnieki jeb jauni kungi, kā slātavieši un
čangalieši viņus sauca, tik vien Raņķa trūka. Ar šiem Pietuka Krustiņš staigāja
labprāt pa noru ap visiem galdiem, apskatīdamies, kā ēd, un žēlīgi jeb no
žēlastības vienu un otru ar kādu laipnu vārdu uzrunādams. Kāds vecītis, kuram bij
ap krunku svārkiem liela josta vairāk reižu apkārt un pie kura Pietuka Krustiņš
pakavējās drusku ilgāk, it kā rādīdams vecās paaudzes cilvēkiem īpašu godu,
sacīja:
"Es gan, skolas kungs, brīnos, un dažu brīdi mēs pārrunājam arī mājā - kur
jums var tā galva izturēt tik daudz gudrošanas vienā gabalā? Tā kā, cik man tās
kaķa galvas, tad es gan neizgudrotu itin nekā. Cik laika izgāja, šo gabalu sagudrojot,
kuru nupat beigās izlasījāt? Bij gan, nudien, gabals! Nemācītai galvai tur klausoties
vien jāapreibst. Lai nu gan, tas, ko pirmāk lasījāt, arī nebij nieks par visiem tiem
aserosiem, iņģestiem un prakvastiem, kuriem arī gan krietni vajadzēja, bet šis bij
vēl daudz trakāks. Te dažs dabūja gan to, ko nebij nemaz gaidījis."
"Jā, tas nu bij tāds vāju spēku un neizdevīga laika darbiņš," Pietuka
Krustiņš atbildēja ar savādu pazemību. "Šinīs pagājušās nedēļās bij
laiks arvienu mākuļains un drūmīgs, kādā gan izdosies arvienu melanholīgi jeb
sērīgi dzejoļi par salauztu siržu dziļumiem, bet mazāk šādi priekš svētku un
goda reizēm, kuriem vajaga būt augstiem un spēcīgiem kā klinšu straumēm, un tādi
man izveicas vislabāk skolas darbā, ziemu galvas rēķinu stundās, jo tad visa skolas
bērnu bara nemierība, rūkšana un dūkšana atgādina jau mazumā šādus izredzētus
svētku brīžus, caur ko ceroņa gars pacilājas savādi un ideālīgi uz augšu."
"Nu, nekas - labi diezgan," vecītis Pietuka Krustiņu apmierināja, "cits
neizdomātu vēl ne tā - un es pavisam ne, lai maksā vai simt rubļu. Bet, skolas kungs,
vai zināt arī, ka mēs esam vēl veci radi? Es jau taisos vienādi iet uz jums
ciemoties. Mana sievas māte bijusi tā kā jūsu tēvatēva sievas brāļa meita. Tēvi
jau vēl radojās stipri vien, bet tagad, kā nu radi ceļas arvienu jauni, sāk tos vecos
aizmirst. Neesam nu gan vēl nekādi atstatie radi, jo es iznāku vēl otrā augumā vien,
tik jūs esat gan jau trešā."
Pa tam bij jau sameties labi tumšs, tāpēc sāka noru apgaismot ar papīra laterņiem,
kurus sakāra gan pa koku zariem, gan pie mietiem pa noras vidu, un apgaismoja arī
transparentu. Prātnieks sēdēja, tāpat kā citi slātavieši, pie galda it kā goda
dēļ jeb kā godu parādīdams. Pietuka Krustiņš piegāja pie viņa un pamudināja, ka
patlaban esot laiks iesākt atklāšanas runu, jo ēšana atrodoties tagad pašā spēkā.
Turklāt viņš iečukstēja Prātniekam paklusu ausī, ka tagad, kamēr čangalieši
ēdot kāpostus, esot vēl laiks runu turēt, jo pēc, kad sākšot nākt smalkie ēdieni,
tad negribēšoties vairs no galda celties. Prātnieks bij ar to ļoti mierā, un abi
aizgāja uz tribīni. Pietuka Krustiņš saskandināja ar ilkss zvanu, kurš bij tagad
šaī vajadzībai atnests, uzkāpa uz tribīnes un nolasīja iz programmas pilnīgi, kas
tagad atkal gaidāms. Prātnieks kāpa pēc viņa augšā un iesāka runāt jeb, skaidrāk
sakot, skaitīt ātri no galvas, skatīdamies paslepen papīrā, tad, kad sajuka vai kad
nevarēja atķert:
"Cienījamie kungi, godājamās valdības un mīļi viesi! Nevajadzēs nemaz vairs
stāstīt un tulkot, bet to jau zinās ikkatrs no bērna kājas, ka Dievs radīja cilvēku
daiļāku un augstāku par visiem radības priekšmetiem un atdeva tam valdīšanu par
visu, kas rāpjas, skrien un peld, lai būtu ar ragiem, spārniem, kājām vai ausīm, lai
būtu vai ūdenī, vai apakš debesīm. Tādi valdnieki un kungi esam arī mēs,
slātaviešu un čangaliešu runas vīri līdz ar valsts valdībām. Mēs, runas vīri un
valsts valdības, mēs padarām visu, visu, kas vajadzīgs valstīm pie viņu labuma un
likumiem! Mēs gādājam par ienākšanām un izdošanām, mēs nospriežam par
izmaksāšanu un pieņemam skolotājus, mēs uzliekam valstīm galvas naudas un
apgādājam nabagus, mēs atlaižam galvas naudu tiem, kuri nespēj maksāt, un ceļam
skolas, visas vienādā labumā, un nerūpējamies par vienu vairāk nekā par otru, mēs
pavēlam magaziņā labu labību iebērt un nederīgo izņemt, mēs, jā mēs, mēs darām
visu un valstīm pašām atstājam vienīgi tik maksāšanas un kalpošanas. Cienīgi
Slātavas un Čangalienas saimnieku kungi! Kurš nezin mūsu valsts valdību krietnumu un
runas vīru svaru? Kurš nezin, cik rūpīgi viņi - mēs - gādājam par valsts
labklāšanos? Mēs nospriežam un liekam pat vasaru pievest materiālu pie valšķu jeb
pagastu ceļamām ēkām. Kurš nezin, ka mēs neskatāmies nedz uz laiku, nedz uz
dienām, bet tikai uz valšķu labumu? Kurš zin no jums, cienīgi čang... nē,
slātaviešu un čangaliešu saimniekiem, ka pagasta likumos stāv, ka mēs, runas vīri
un valšķu valdnieki, varam dabūt medaļu pēc tam, kad esam nostāvējuši divi laikus
amatos? Man ir likumu grāmatiņa mājā, un to es varu parādīt kaut kuru dienu. Kurš
nezin, ka mēs, abu slaveno pagastu amatu vīri, esam nogājuši gandrīz visi vairāk
nekā divi laikus amatos, bet neesam neviens medaļu nedz prasījuši, nedz arī
dabūjuši? Mēs gādājam tik par valšķu godu un labumu, bet nevis par savu. Kurš
nezin, ka mēs, runas vīri un valsts valdības, esam nosprieduši dot mērnieka cienīgam
tēvam pie mērīšanas no valsts dienas? Un nevis par velti, bet par maksu. To es daru
zināmu, ka mēs, runas vīri un valsts valdības, esam rūpējušies ne vien par dienu
izdošanu, bet arī par maksas saņemšanu. Tur būs naudas tūkstošiem! Apskaitat vien
paši, Slātavas un Čangalienas saimnieku kungi, cik tur nesanāks par visiem kopā, kad
ikkatrs būs nokalpojis kādu divdesmit dienu un dabūs divdesmit vienu un pus kapeikas
par dienu maksas! Cik tur neiznāks par abām valstīm kopā un cik ikkatram saimniekam?
Tur būs, ticat droši, nasta naudas! Tad redzat nu, kādu lielu naudu ir nopelnījušas
abas valstis - Slātava un Čangaliena - caur mums, runas vīriem un valsts valdībām!
Gods un slava mērnieka cienīgam tēvam, ka viņš izmaksājis visu uzticīgi, grasi pie
graša un nav vis lūkojis tikpat slātaviešiem, kā arī čangaliešiem tā sapelnīto
naudu kaut kā atmānīt. Bet par visām lietām atzīsim ar slavu mērnieka cienīga
tēva goda prātu pie tā, ka viņš ir turējis cieti savu vārdu un izdevis goda
maltīti visiem Slātavas un Čangalienas saimniekiem, kalpu runas vīriem, komitejai un
dažiem no viņas uzaicinātiem mielasta pušķotājiem. Arī šis brangais mielasts ir
valstīm nācis vienīgi tik caur mūsu, tas ir, runas vīru un valsts valdības
gādāšanu. Lai arī ir laba daļa - un kad viņa būtu vai lielākā daļa - Slātavas
un Čangalienas saimnieku, kas no šā jaukā goda brīža, kurš paliks mums visiem ilgi,
ilgi piemiņā, atrāvušies, it kā mērnieka cienīga tēva žēlastību un mūsu, runas
vīru, kā arī valsts valdību rūpīgu un laipnu gādāšanu nicinādami, tad par to
tomēr nekas, jo mūsu pusē paliek viss svars un liegt neviens viņiem nav liedzis nākt;
bet, kam būs pēc žēlums, mums par nākumu vai viņiem par nenākumu, to rādīs laiks,
bet tomēr, cienīgi kungi un mīļi viesi, es iedrošinos jau tagad domāt, ka mūsu
pusē nožēlošana nekritīs, tāpēc mums par viņu nenākšanu nav vajadzīgs nemaz
noskumties.
Lai tad skan "augsta laime" mērnieka cienīgam tēvam tādēļ, ka viņš nav
slātaviešiem un čangaliešiem pie mērīšanas nokalpoto dienu maksas kaut kā
atmānījis, bet izdevis, kā solījis, arī goda maltīti, - tāpat mums, runas vīriem
un valsts valdībām, kas esam ne tik vien tās dienas nosolījuši un goda maltīti
pierunājuši, bet esam arī atbildīgi tikpat par tās pierunātās goda maltītes
dabūšanu (jo to jau patlaban baudām), kā arī par nokalpoto dienu izmaksāšanu caur
valsts valdībām, jo še tad īsti parādās valsts valdību krietnums un runas vīru
svars, tāpēc "augsta laime" mērnieka cienīgam tēvam, slātaviešu un
čangaliešu valsts valdību krietnumam un runas vīru svaram!"
Bisara pulks sita plaukstas un kliedza "bravo!", "urā!", Pietuka
Krustiņš dziedāja ar citiem: "Augsta laime tiem - tām!" -kas viss sacēla
negantu, mežonīgu troksni.
"Kas tā par komiteju, ko viņi tur vienādi daudzina?" Feldhauzens jautāja
kādiem valdiniekiem.
"Mums, cienīgs tēv, arī nav par to nekas zināms, jo visu to dzirdam tagad tik
pirmo reizi," tie atbildēja.
Pa to laiku bij čangalieši gandrīz jau visi paēduši, no galdiem uzcēlušies un
taisījās, jautri, mīlīgi runādami, uz pīpēšanu. Slātavieši, kuri, kā zināms,
nebij nenieka ēduši, sēdēja vēl pie galdiem, nemierīgi apkārt skatīdamies.
Mērnieka saime sāka nokopt galdus un likt visas galda lietas pie malas uz projām
sūtīšanu, atstādama tik vien alus un brandvīna traukus. Gan viņi, tā sēdēdami,
mēģināja kavēt laiku ar dzeršanu, bet tas vien vairs daudz nepalīdzēja, jo šis
darbs bij jau drusku panicis, tāpēc, jo ilgāk sēdēja, jo lielāks nemiers bij pie
viņiem nomanāms: daži sāka jau savā starpā un ar savādu nopietnību čukstēt.
Ķencis, kuram brandvīns, bairīts un kāposti bij īgnumu izdzinuši, atradās atkal
savā jautrā dūšā un, ar savu rīksti ap galdiem staigādams, kliedza:
"Slātavieši, cik ilgi jūs te sēdēsat pie galdiem, kā medus gaidīdami? Vai
kāpostu netika vēl diezgan un vai neesat vēl sēdēdami atdzērušies, ka neceļaties
kājās?"
"Tā ir akurāt mūsu pašu zināšana," Švauksts lepņi atbildēja, papirosu
pīpēdams.
"Nu tad sēdat arī - labi izsēdaties," Ķencis, projām iedams, norūca,
"jo tagad ir, kā sacīt jāsaka, brīvestības laiki un var sēdēt, cik ilgi kurš
grib."
"Kas te ir, Prātniek, Bisar, vai būs arī kas vai nebūs?" daži slātavieši,
kurus bij Prātnieks ar Bisaru īpaši pierunājuši neēst, sāka nepacietīgi jautāt.
"Būs jau gan laikam," Prātnieks, uz trauku nokopējiem skatīdamies,
atbildēja, bet varēja nomanīt, ka viņš grib citus tik vien mierināt un ka pats jau
stipri šaubās par to, ko citiem liek ticēt. Tomēr šāda mierināšana vairs nekā
nepalīdzēja, jo ikkatrs sāka saprast un pārliecināties, ka piepildīties viņa vis
nevarēs tāpēc, ka vairāk par ēšanu neredzēja nekā gādājam, bet visu veda tik
projām. Par to tad acīmredzot sacēlās slātaviešu starpā ap galdiem savāda
kurnēšana, nemierīga čukstēšana un pat jau sirdīšanās. Prātnieks, laikam
manīdams, ka labi nebūs, un gribēdams bēgt no kauna, uzcēlās un nogāja turp, kur
pie īpaša glīta galda sēdēja mērnieks, viņa palīgi, pagasta tiesu un valdību
locekļi, kaut ko labāku dzerdami, kā citi sacīja, un cigārus pīpēdami, kuru
stāvēja vesela kastīte uz galda. Tiem viņš mēģināja pievienoties ar runāšanu un
dabūt pie šā lielmaņu galda vietu, it kā negribēdams būt daļinieks un ne vēl pat
rīkotājs pie tā tukšā loma, kādu, kā redzams, slātavieši un visa viņu partija
vilka.
Citi vēl sēdēja nemiera pilni kādu brīdi pie galda, runādami arvienu piktāk un
piktāk, līdz pēdīgi Pietuka Krustiņš un Švauksts sarunājās iet pie mērnieka
saimnieces, kura darbojās savrup līdz ar kādiem citiem, traukus sakopdama, solīdamies
ar līkumiem no viņas izvilkt un izzināt, vai nākšot vēl kādi ēdieni vai ne.
Drekberģis, to dzirdēdams, taisījās iet līdz un arī aizgāja, kaut gan Pietuka
Krustiņam tas īsti nepatika, un Švauksts, to manīdams, izrādīja arī nepatikšanu,
izturēdamies arvienu pret Drekberģi augstāk un viņam uzsaukdams: "Was kom du
unser mit!"
"Un was kom du atkal unser mit?" Drekberģis kliedza pretī un tad pēc sava
ieraduma ar Švaukstu mēdījās: "Ēē!"
"Ol du deiwel! Ēst gribas tā, ka jārij gandrīz vai mēle nost," Švauksts,
Drekberģī vairs neklausīdamies, izsaucās.
"Nekas, nekas," Drekberģis teica. "Tad būs smalkiem ēdieniem jo labāka
garša."
Pietuka Krustiņš neteica nekā, bet rija vien pieticīgi slienas uz dibenu.
Saimniece viņiem atbildēja, ka būšot viss, kas solīts, tik lai gaidot vien droši un
nešauboties; tomēr tagad viņas vārdi skanēja tā un viņas vaibsti bij turklāt
tādi, ka pat visi trīs izpētītāji un viņu starpā arī pats Drekberģis sāka
saprast un spriest, ka mānot vien, kaut gan agrāk ne Prātnieks nebij varējis to
nojēgt. Viņi nosprieda visi trīs, ka tagad nevarot darīt nekā cita kā tik uzņemt
pēc programmas dancošanu, lai caur to tās domas un gaidīšana izjūkot, citādi varot
iznākt šāda izmānīt likšanās un veltīga gaidīšana visiem slātaviešiem par
kaunu un izsmieklu, ja vēl pēdīgi saceļot paši savā starpā troksni un darot tā
arī citiem savu misēšanos zināmu. Turklāt Pietuka Krustiņš nožēloja, ka caur šo
lietu izjūkot visa "augstu laimju" jeb toastu saukšana, uz ko viņš bijis
īsti sataisījies.
Tā spriezdami un runādami, viņi sagāja visi trīs pie galda un sadzērās pa tām
dusmām vēl labi bairīša; tad Pietuka Krustiņš lika Drekberģim sazvanīt, bet pats
kāpa uz tribīni un pasludināja programmā lasīdams -, ka patlaban iesākšoties
nākošais priekšmets - vispārīga dancošana sentēvu garā, proponēta no komitejas
asesora un applaudisemangas direktora Bisara kunga un vadīta no danču direktora
Drekberģa kunga.
Drekberģis izskrēja tūliņ noras vidū un, rokas plaukšķinādams, sāka saukt:
"Lūdzu kungus uz franksēzi!" To vārdu "franksēzi" viņš izrunāja
ļoti cēli caur to, ka lika runāšanas svaru uz priekšpēdējo vārda locekli jeb uz
"ē", izrunādams viņu it gari, šauri un it kā ar ielīkumu.
Čangalieši, kuri bij dūšīgi paēduši un ar garšu sadzērušies, atradās tagad itin
priecīgi jautrā garā. Viņi sāka tūliņ un bez kavēšanās lasīties uz dancošanu
noras vidū, kurš pie galdu taisīšanas bij atstāts šai vajadzībai klajs. Ķencis bij
noglabājis jau cepuri ar visu zaļo krustu kabatā, aizspraudis savu kārtībnieku
priekšnieka rīksti aiz zābaka stulma un sēja ap galvu sarkanu zīda lakatu, kuru bij
laikam uz to mājā sievai izvīlis. Citi, kuriem bij arī uzdots iet uz dancošanas par
sieviešiem, darīja tāpat. Kaut kādi čīgātāji, kurus sauca ne tik vien par
muzikantiem, bet Pietuka Krustiņš pat par oršesteri, taisīja troksni, un čangalieši
rīkojās čakli vien uz darbu. Drekberģis piegāja arī pie pieminētā lielmaņu galda
un, ērmīgi nolocīdamies, kā arī laipni smīnēdams, uzaicināja visus, kas pie tā
sēdēja, tāpat kā citus: "Lūdzu cienīgus kungus uz franksēzi!"
Palīga mērnieki sāka smieties un zobot, bet Feldhauzens nedz smējās, nedz arī
runāja, tik vien skatījās Drekberģī, it kā jautādams: "Vai tas cilvēks ir
arī pie pilnas saprašanas?" Kad Drekberģis bij savu uzlūgumu izsacījis un atkal
ar dancmeisterīgu veiklumu aizgājis uz noras vidu, tad Feldhauzens prasīja vāciski
jauniem kungiem, kas tas bijis par ķēmu.
"Tas ir kāds skroderis," kāds jaunskungs atbildēja.
Lai gan Pietuka Krustiņš, Švauksts un Drekberģis domāja, ka slātaviešiem caur
dancošanu aizmirsīšoties visa smalko ēdienu gaidīšana un viņi apmierināšoties,
tad tomēr tā vis nenotika, bet turpretī pavisam otrādi. Slātavieši bij gan jau
sacēlušies no galdiem, bet stāvēja pūļos, celdami arvienu skarbāku un niknāku
troksni. Viņiem bij īsti divējādas dusmas: pirmkārt, ka nedabūja paēst un,
otrkārt, ka bij tik nejēdzīgi izmānīti. Viņu starpā atradās arī daži, kuri
apgalvoja, ka tas esot darīts tīši, un caur to viņu niknums sacēlās jo drīz un
augstu, tā ka pēdīgi apņēmās to zināmo valodu izplatītājus un pierunātājus, lai
no pirmā ēdiena neēd, tūliņ uz vietas visu priekšā pārmācīt, ja negādā, ko
solījušies, jo tagad viņu dēļ esot jāmirst badu, tāpēc ka dažam nu vajagot iztikt
gandrīz visu dienu bez ēšanas. Ja viņi nebūtu piestāstījuši tādu nieku, tad būtu
visi paēduši kāpostu tāpat kā čangalieši un bijuši pilnā mierā, bet tagad nu
nedabūjot nekā. Un dažs labs, uz goda mielastu taisīdamies, neesot šodien ir pieci
kumosi baudījis.
Visas šās valodas gāja tik klaji, plaši un dikti, ka arī čangalieši sāka pēdīgi
noprast slātaviešu kaiti un viņiem apsmieties, kas tos satricināja jo vairāk, tā ka
viņi gāzās patlaban sasāktai, neizprotamai un neredzētai dancošanai vidū,
meklēdami rokā visupirms Švaukstu un Bisaru, jo šis pēdējais, nedienas paredzēdams,
bij meklējis drošības čangaliešu un it īpaši dancotāju vidū. Abi meklētie bij
drīz atrasti un sagrābti cieti. Divi kratīja Švaukstu pie krūtīm un kliedza:
"Dod šurp tās zaftes, kuras spieduši vilisti ar varizejiem somu stabulēs
Kaparnaümā, citādi tu izjuksi gabalos kā aknas!" Divi citi raustīja Bisaru -
viens pie krūtīm, otrs pie muguras, kliegdami: "Kur ir tie krokodiļu pūšļi ar
groku, kurus atveduši jau ar Nīlupes zirgiem līdz kaligrāfijai?!" Bisars nelaida
nekāda trokšņa laukā, bet mēģināja turēties pretī un sacīja: "Vai es biju
pirmais, kas tā runāja? Ejat meklējat šās valodas iesācēju rokā, bet mani liekat
mierā." Turpretī Švauksts, kuru bairītis bij pacēlis jau taī gara pakāpienā,
kurā viņš nemēdza vairs skaidras valodas runāt, vārījās lielmanīgi, buldurēdams
kā katls, un pēdīgi sāka kliegt: "Valdīšana, ļaudis, glābjat, glābjat!"
Ķencis, to dzirdēdams, uzgrūda tūliņ cepuri un ar visu zaļo krustu galvā, tāpat
sarkanam lakatam virsū, un skrēja Švaukstu pestīt, jo viņam bij tas par prieku, ka
nepagāja vakars bez šādiem gadījumiem, kuros viņa, kā kārtībnieku vecākā, it
īsti vajaga. Ķencis labi zināja, ka tirgus sargam arī ir jāiet vidū, kur redz
kaujamies, tāpēc likās ar joni vienam Švauksta kratītājam mugurā. Drekberģis
turpretī turēja sevi šaī brīdī un šaī lietā par īsto valdinieku, tādēļ
negribēja palaist šā brīža, kurā var savu spēku izrādīt, veltīgi garām. Viņš
skrēja taisni pie lielākā pūļa klāt un deva pliķi pašam pirmam, kurš gadījās
priekšā. Šis pliķis tika Ķencim pa sarkano lakatu tanī vietā, kur apakšā atradās
pretī labā auss un labais vaigs. Ķencis palaida Švauksta kratītāju piepeši vaļā,
atsitās atpakaļ un, Drekberģi ieraudzījis, metās viņam virsū, iekliegdamies:
"Ak tā, puis, vai kauties?" Drekberģis sāka bēgt, bet Ķencis viņu panāca
un notvēra pie rokām no muguras un saturēja, kaut gan Drekberģis spārdīja viņu
atpakaļ ar zābakiem un sita ar pakausi pa krūtīm, ka dimdēja vien.
Šis savādais troksnis bij aizsniedzies arī līdz lielmaņu galdam. Daži valdinieki
piecēlās un aizsteidzās veikli uz nemiera vietu. Dzirdēdami, ka Drekberģis kāvies,
un redzēdami viņu jau saņemtu, nosprieda to nosūtīt tūliņ uz kalnu drošā vietā
līdz rītam, lai turpmāk nebūtu jābaidās no miera traucēšanas šinīs viesībās.
Kārtībnieki ķērās ar prieku un dūšu tūliņ pie darba, aizvezdami danču direktoru,
kurp vajadzīgs, kaut gan viņš spārdījās, kliedza un trakoja cik spēdams un kaut gan
pēdīgi no pašas muižas bij viņa vāciskā sirdīšanās dzirdama: "Škandal
maken in mein bal! Donner veter kanaļ! Sabak, unsvat, deivel! Vart, vart!"
Švauksts, kurš, būdams kārtībnieks, gāja arī pie Drekberģa aizvešanas līdz un
bārās viņam vāciski pretī: "Klus', du, škandalmaker! Furt pad arest nach - nach
cietum!"
Tagad caur šo notikumu gan nobeidzās slātaviešu dumpīgais nemiers, kura cēlāji bij
priecīgi, ka tāļākas izmeklēšanas neturēja, un tikpat Bisara, kā arī Švauksta
nesauca vairs neviens pie atbildības ar apsolītiem, bet nedabūtiem brīnišķiem
ēdieniem un dzērieniem. Dancošana turpretī caur viņas direktora aizvešanu vis
neiznīka, bet palicēji izvadīja to galā, kaut gan drusku savādā kārtā jeb tik
savādā vārdā.
"Tas ir labi, ka tā posta diriganta vairs nav," Ķencis sacīja, staigādams
tāpat ar cepuri virs sarkanā lakata. "No viņa dančiem nevarēja arī cilvēks
tikt gudrs. Velns zin kas par vārdiem, kas par dancošanu! Citi spēlē prepranksi ar
kārtīm, bet šis gribot dancot ar dancošanu. Ne redzēts, ne dzirdēts! Puiši,
laidīsim papriekšu krusta danci un tad apaļo!"
Ķencim piebiedrojās gandrīz visi čangalieši un sāka lēkāt kā redzēdami pilnā
spēkā, tik vien slātavieši bij vēl allaž saīguši un bez dūšas, jo viņi nebij
nekā ēduši, tādēļ arī nevarēja, kā paši sacīja, nenieka iedzert. Vēlāk atveda
no muižas vēl kaut ko uzkošanai, pie kā slātavieši steidzās klāt itin čakli, un,
kad arī dzeramā netrūka, tad uz beigām radās tāpat viņiem arī jautrums un dūša,
kur klāt Drekberģis līdz ar visiem tiem nemiera notikumiem bij drīz un pilnīgi
aizmirsts.
Pa to starpu atnāca un lielmaņu galdam piebiedrojās arī Raņķis, kura līdz šim
trūka. Tiem, kuri pazina šo vīru caur ilgāku kopā dzīvošanu tuvāk, viņš krita
tagad caur savādu un neierastu izturēšanos acīs: viņa skatīšanās bij šoreiz itin
nedroša, bailīga un nemierīga, kamēr citām reizēm tik vien noslēpta un neuzticama,
sejs dziļi nobālis, rokas aukstas un gandrīz drebošas. Viņa melnie, smalkas drānas
virssvārki - jo apģērbā Raņķis nesās itin spodri un glīti - bij, kā likās, caur
kādu īpašu, nejaušu gadījumu saburzīti. Kaut gan nevienam nebij iemesla viņu tik
cieti uzlūkot, tad tomēr darba biedri nevarēja palikt neprasījuši, kur viņš bijis
un kas kaitot, jo neizskatoties īsti lāgā, uz ko Raņķis atbildēja, ka braucot
trūcies zirgs, sācis skriet, tā ka beidzot gāzdamies abi ar braucēju tikko
nenositušies. Turpat tad esot saburzījušies virssvārki un no tām pašām bailēm
neesot arī vēl pats atpūties. Tāpēc ka šī lieta nebij nevienam nekādā īpašā
svarā, tad arī neviens par viņu vairāk nedomāja un tāļāk nejautāja, tik vien pa
brītiņu kāds Raņķa biedris parādīja viņam pie spodri baltas krekla aproces mazu
asiņu traipekli, pieminēdams, ka tas būšot cēlies arī laikam taī pašā nelaimes
brīdī, ko Raņķis apstiprināja. Bet, kāds bij pie tā viņa sejs, un vai biedrs,
viņu apskatīdams, neiztrūktos, to vērā likt nebij nedz vajadzības, nedz cēloņa, un
tas nenāca arī nevienam prātā.
Pietuka Krustiņš, kurš bij arī iespiedies vidū pie lielmaņu galda, sazvanīja no
tribīnes un uzaicināja cienīgu publiku iet viņam līdz atkal komitejas sastādītā
programmā vienu soli tāļāk caur piebiedrošanos ar dziedāšanu pie tās dziesmas, par
kuras proponēšanu un sacerēšanu devis nupat no programmas tuvākas ziņas un kuru nu
viņš patlaban izsacīšot, ko arī tūliņ darīja, uzaicinādams dziedāt pēc tā
meldiņa "Rīga dimd" utt.
Nora dimd, nora dimd,
Kas to noru dimdināj?
Slātavieši, čangalieši,
Tie to noru dimdināj.
Div' māsiņām kāzas dzēra,
Kam diženi bāleniņ.
Tāļu gāja viņu slava,
Tāļu viņas daudzināj.
Paši visi vienprātīgi,
Visi dziesmas skandināj.
Tik bagāta kāzu goda
Senu, senu neredzēj.
Visiem tika miežu alus,
Visiem rudzu brandavīns.
Pietuka Krustiņš, šo dziesmu izsacīdams, sita ar sarullētu papīru takti, pēc
kuras dziedāja patiesi gandrīz visi ar īpašu dūšu līdz, arī daži jauni kungi un
pat Raņķis, kurš bij arvienu ļoti nevienāds - gan domīgs, gan priecīgs -, lika
brīžam savu jauko balsi atskanēt. Citām reizēm, Feldhauzenam klāt esot, viņš
dzēra allaž itin maz jeb mēreni, bet šoreiz, visiem par bridumu, neizšķīra nekā.
Pietuka Krustiņam no tribīnas nokāpjot, atskanēja atkal Bisara vadīšanā tāda
plaukšķināšana, "bravo!" un "urā!", ka bij jātur patiesi ausis
cieti. Lai gan tribīnei bij tik trīs pakāpņi vien, tad tomēr nokāpšana Pietuka
Krustiņam gāja ļoti ilgi, jo viņš ne tik vien nesteidzās, bet spēra soļus ar
nodomu ļoti lēnām, svarīgi un turēja papīrus rokā, lai publika var labi ievērot,
kam īsti tā lielā pagodināšana skan.
Kad troksnis bij nostājies un Pietuka Krustiņš arī no tribīnes nokāpis, tad viņu
apstāja liels pulks slātaviešu un čangaliešu ar slavēšanu un glaimošanu.
"Tas bij atkal varens gabals!" - tā kāds no ievērojamākiem izsaucās.
"Tik žēl, ka drīz nobeidzās, jo tādu varētu dziedāt visu mūžu un
nepiekustu."
"Man bij gan tā dziesma labi garāka," Pietuka Krustiņš pārmetošā balsī
atbildēja, "bet vajadzēja viņu paīsināt tādēļ, ka šis mielasts nav vis
diemžēl tāds, kāds bij dzirdēts un gaidīts. Visu lielāko daļu, kura zīmējās
tuvāk uz pašu mielastu, bet tagad nesakrita ar viņu kopā, atmetu. Uzmanīgākie
klausītāji būs gan nopratuši un nomanījuši, ka šī dziesma strupi nobeidzās un ka
pēdējais pantiņš viņai ir sacerēts nupat ar steigšanos, un ar vajadzību. Šās
pašas lietas dēļ aiziet bojā arī mani uz šo dienu nopietņi izstrādātie
toasti."
"Ak, tas ir ļoti žēl, ka nedabūjām visas izdziedāt!" kāds no pulka
izsaucās.
"Jā, cienīgi kungi, es tur nevarēju nekā līdzēt," Pietuka Krustiņš
atbildēja ar svarīgu nopietnumu, "man pašam arī nepatikās savu sacerējumu
sabojāt, bet vajadzība to prasīja. Kas šaī lietā īsti apvainojams, to atbildēt,
cienīgi kungi, nav mans pienākums."
"Bet vai jūs nevarētu norakstīt mums visu to dziesmu par piemiņu šai
dienai?" daži jautāja.
"Šī diena, puis, paliks piemiņā arī bez dziesmas norakstīšanas," Ķencis
ļoti laipni sacīja, "jo, kas liels bijis, tas, kā sacīt jāsaka, liels paliek
tāpat no sevis uz visu mūžu, lai vai raksta vai neraksta."
"Jā, to apsolīt, mīļie tautieši, manīm nākas grūt," Pietuka Krustiņš,
Ķencī nemaz neklausīdamies, ar lielu svaru atbildēja, "jo darba man ir daudz - es
nespēju atbildēt jau vēstuļu vien visiem tautiešiem un tautietēm. Šī pati goda
maltīte ir prasījusi man ļoti pulka spēku un laika, tāpēc ka gandrīz uz maniem
pleciem vien stāv viss komitejas darbs un gādāšanas, lai nu gan to prezidenta godu nes
kas nesdams, jo es pēc viņa nesniedzos: man ir liktenis lēmis strādāt, bet nevis
dzīties pēc skaņas slavas."
Pēc tam iesākās un pastāvēja labu brīdi spēkošanās dzeršanā, caur to noplaka
labi bairītis un pieauga līksmība un jautrība viesu starpā. Ķencis, arvienu
dzerdams, runāja jautrā dūšā: "Kad ir pie rokas, tad, kā sacīt jāsaka,
iedzer, kad nav - iztiec, beigta lieta.
Meklēt viņa neviens neies." Daži sāka spriest un lielīties par to, cik varenas
valstis esot Slātava un Čangaliena, jo kur gan vēl būšot tik daudz un tik mazu
saimnieku vienkop? Un tomēr bada nāvē vēl neesot neviens nedz miris, nedz arī
mirstot, lai bagātība bijusi vai nebijusi. Kamēr lielīja abas valstis kopā, tikām
turējās arī paši vienkop, bet, līdz sāka drusku šķirt, tad šķīrās arī paši
lielītāji divi pulkos. Slātavieši cēla augstāk Slātavu, čangalieši - Čangalienu:
vieniem bij lielāka un līdzenāka kapsēta, garāki krogi, jauns tiesas ērglis,
platāki ceļi, sausākas pļavas un rupjākas kaņepes, otriem valsts mājai viens
skurstenis vairāk, pilsēta tuvāk, baznīcā upuriem garāki kāti, pašiem baltāki
zirgi un lielās zortes auzas.
Lielīšana veicās vēl itin spēcīgi, kad Pietuka Krustiņš sazvanīja un
pasludināja, ka pēc programmas kārtas runāšot tagad ordonances direktors un komitejas
asesors Ķenča kungs par taisnīgu zemes dalīšanu regulācijas zistēmā un par šā
lielā darba laimīgu nobeigšanu, kā arī par viņa nozīmi kultūrhistorīgā ziņā.
"Vai velns!" Ķencis bailīgi iesaucās. "Nezin kā ies, kā neies, jo mute
sāka sausa vien mesties, kad izdzirdu, ka jārunā būs. Man ir prāts laist gandrīz vai
kājas vaļā." To sacīdams, viņš taisījās līst pūlim cauri un doties projām,
bet citi viņu apturēja un uzgrūda uz tribīnes, no kuras gribēja skriet vēl pa otru
pusi nost, bet tur viņu atspieda pats Pietuka Krustiņš atpakaļ. Tātad Ķencis,
redzēdams, ka glābšanās vairs nekur nav un ka no runas turēšanas izbēgt nevarēs,
sāka ar visu baiļu nesamaņu runāt, kaut gan labu brīdi nevarēja nekā saprast, ko
grib sacīt, jo pēc ikkatra vārda kāsēja un likās rijot kaut ko uz dibenu, it kā kad
kas būtu kaklā iespiedies. Pēdīgi tomēr sāka rasties kāds nekāds vārdu sakars:
"Kā sacīt jāsaka, liela mīlestība ir pārņēmusi grēcīgās pasaules
nesaderību, un tie četri zemes vēji pūš, kurp katrs grib, lai nāk no kura stūra
kurš nākdams šaī iznīcībā un raudu ielejā; kā sacīt jāsaka, jo cik vairs
trūkst, ka mērnieka cienīgs tēvs ēstu līdz ar čangaliešu un slātaviešu
lielmaņiem, kā sacīt jāsaka, vienu kumosu, jo dzert jau dzer tikpat kā no vienas
glāzes. Kurš čangaliešu vai slātaviešu saimnieks var sacīt, ka viņš ir palicis
bez zemes? Vai nevarētu kāds aizmirsties, ja, kā sacīt jāsaka, vērā likšanas
trūktu? Mērnieka cienīgam tēvam ir visi zināmi un stāv sarakstīti tāpat kā taī
dzīvības grāmatā viņā saulē, kur nebūs vairs nedz raudāšanas, nedz zobu
trīcēšanas kā šeitan galējā tumsībā." Pie šiem vārdiem Ķencis taisījās
ar varu raudāt, bet asaras nenāca, kaut gan pats neganti saviebās un pēdējos vārdus
izsacīja jau ļoti rauduļainā balsī. Slaucīties tomēr viņš slaucījās labi ilgi,
pagriezās pie malas, izšņūca degunu un tad runāja atkal no jauna: "Kā sacīt
jāsaka, kad mērīšana ir taisna un bez viltības, tad taisnības ir diezgan, jo vai
šaī vasarā, paldies žēlīgam Dievam, ir bijuši čangalieši Slātavas cietumā, kā
sacīt jāsaka, tāpat kā pirmos laikos Īzaka dzimums Bābeles torņa cietumā par
iedzimtiem grēkiem? Vai, kā sacīt jāsaka, pašiem nabadzīgiem un mazākiem
saimnieciņiem, kuri nav bijuši nekādos valsts amatos, nevaid iedotas liekos gabalos
pašas labākās pļavas, kur zāle līdz ūznīcai, lai pļauj bērnu bērni raudādami,
kā sacīt jāsaka, žēlastības asaras? Ja Dievs dos tik vien mīksnējus gadus, tad
maize pieaugs, lai ēd, cik kuram gribas, kā mūsu Pāvula kāzās. Palūko vien, tagad
pat jau, kā sacīt jāsaka, dažs zirgu noturēt vairs nevar." Še Ķencim uznāca
laikam bailes, ka ir noklīdis pie pasaulīgām lietām, tādēļ sāka atkal piepeši
runāt savā rauduļainā balsī. "Jo kurš gan ir gādājis šovakar par savu
dvēseli? Kā sacīt jāsaka, dažs stāv še varbūt pēdējo reizi šaī svētku priekā
un nezin, cik kurš vairs dabūsim grēkot." Te Ķencis sāka šņukstēt un raudāt
visā spēkā - rādīdams, ka aiz raudām nespēj vairs runāt, kaut gan muti ļoti
plātīja, tādēļ Bisars, kurš bij gaidījis jau labi ilgi uz beigumu, deva savam
pulkam zīmi, un, zināmam troksnim atskanot, Ķencis nogāja, asaras slaucīdams un
stipri līgodamies, no tribīnes. Runātājam nokāpjot, dažs sacīja: "Ķencim
iekšā ir, bet ārā nenāk!" Cits atkal: "Laba jau, bāliņ, daudz
nevajaga."
Gandrīz visi viesi bij jau stipri gudri un bagāti, tā ka pie pilnīgas norimšanas
viņus nevarēja vairs piedabūt nedz caur zvanīšanu, nedz caur dziedāšanu, nedz caur
runāšanu, jo runāt un dziedāt gribēja ikkatrs par sevi un citā labprāt
neklausījās neviens.
Pietuka Krustiņš, redzēdams, ka laiks ir jau labi notecējis un publikas vērība
krietni izgaisusi, bet no programmas vēl gandrīz lielākā daļa pāri, ieturēja ar
Ķenci, Švaukstu un citiem, kā pats sacīja, no jauna drusku dūšu, sazvanīja,
pasludināja, ka pēc programmas nākot tagad kuplejas, proponētas, sacerētas un
dziedātas, tas no kuratorijas prezidenta un komitejas aktuarijusa, - tad, noras vidū
izgājis, sāka dziedāt, ar rokām ķēmodamies un dažādi ākstīdamies.
Kāds vecis, Pietuka Krustiņam dziedot, izsaucās pilnā balsī: "Raug, kur ir
kuplejas! Šinīs kuplejās ir prāts un saprašana iekšā, bet nevis tanīs, kuras
iespiestas rakstos un kuru sarakstītājus un dziedātājus tik daudz slavē. Tās ir tik
pelavas un puiku darbs pret šām, kuras nāk no dziļa vīra prāta un kādu neatradīs
pa visu gubermangu."
Kādā citā stūrī arī daži viesi uzslavēja Pietuka Krustiņa gara spēkus, bet tik
vien drusku no citas puses.
"Jā, brīnums gan, kā tās gara dāvanas ir cilvēkiem izdalītas!" kāds
vecīgs vīrs, Pietuka Krustiņā klausīdamies, iesaucās. "Dažam nav viņu tikpat
kā nemaz, bet citam, it kā šim pašam Pietuka Krustiņam, atkal bez ziņas. Viņam
veicas viss! Te viņš runā bērēs vai citur kādā svētā brīdī par Jēzu tā, ka ir
pašam birst asaras, un, kad pēc tam dabū vien piesēdēties ar citiem viesiem pie
galda, tad rauj atkal, tāpat kā tagad, tādas dziesmas vaļā, par kurām ir miroņi
smietos, ja dzirdētu. Es skaitu, ka viņš ir gudrs uz visām pusēm."
"Brīnuma lietas jau šos laikos redzam un dzirdam gan arvienu vairāk nekā tad, kad
mēs augām," kāds cits atbildēja. "Man stāstīja pilsētā kāds zaldāts,
kurš nupat atnācis no poļiem, ka tagad esot izdomāts tāds smērs, ar kuru varēšot
smērēt visu: acis, zābakus, matus, zirgu lietas - ar vārdu sakot, visu. Šādi paši
gudrinieki tad izgudro gan neredzētus smērus, gan citu visu un paši arī der visās
vietās."
Pietuka Krustiņa kuplejas mantoja tādu patikšanu, ka viņš pats atzina par savu
pieklājības pienākumu dziedāt viņas vairāk reižu no vietas, jo plaukšķināšanas
un saukšanas netrūka, kaut gan no ieceltā saucēju un plaukšķinātāju kora nebij
vairs atrodams arī ne pats vadonis. Pēc dziedāšanas Pietuka Krustiņš nogāja atkal
savā vietā pie lielmaņu galda, kur citi viņu ar slavu pavisam apbēra un sauca
ikkatrs, glāzi pasniegdams: "Sveiks!" - uz ko viņam vajadzēja atbildēt
ikkatram: "Vesels!"
Tā sēdot un sveicinoties, Prātnieks pa kādu brīdi iedomājās rādīt jel reiz
šovakar savu komitejas prezidenta amatu, paskubinādams Pietuka Krustiņu steigties ar
programmas darbiem, lai varot tikt galā, jo laiks esot īss un darba daudz. Pietuka
Krustiņš lika to tūliņ vērā un gāja meklēt applaudisemangas direktoru uz runas
turēšanu par ļaužu kārtu saderību un cilvēku mīlestību pasaules univerzumā, bet
Bisars bij pazudis, tik vien daži sacīja, ka viņš guļot līdz ar Ķenci savos ratos.
Pietuka Krustiņš gāja priedēs iekšā meklēt, bet pazuda pats arī kā Noasa balodis,
un daži smējās, ka taī pusē, uz kuru viņš aizgājis, nemaz Bisara zirga neesot.
Prātnieks, nevarēdams Pietuka Krustiņa sagaidīt, gribēja sūtīt Švaukstu un gāja
viņu meklēt, bet neatrada, - tik vien daži sacīja, ka nesen viņš uz tribīnes kaut
ko nesaprotamu buldurējis, bet pēc tam neesot vairs redzēts.
Šī bij varbūt zīme, ka laiks ir doties no šā viesību šķirsta ārā, bet laikam
neviens to nenojēdza vai arī nelika vērā.
Piepeši atskanēja mežā visapkārt kliegšana, brīkšķēšana un visāds negants
troksnis: cilvēki ar aiztītiem sejiem un rungām rokās gāzās iz meža laukā,
satrieca vispirms laterņus un lampas, tā ka acumirklī palika visi viesi tumsā, kur
starpā izcēlās uz reizi baiļu kliegšana un vaimanas, īsti ap lielmaņu galdu,
noplīkšķēja viens revolvera šāviens, un bij dzirdama cilvēku dauzīšana ar
rungām. Drīz izklīda visi viesi, no uzbrucējiem triekti, pa malu malām, bet jo
vairāk uz muižas pusi, kā no kliegšanas un cita trokšņa varēja nomanīt. Taī
pašā brīdī atspīdēja arī ne visai lielā tāļumā ugunsgrēks.
Otrā rītā bij Slātavā liels nemiers un neaprakstāma iztrūcināšanās, aiz kuras
pazuda pavisam vakarējais pēc goda maltītes piedzīvotais traucēklis, kurš gan nebij
iztriecis nevienam dzīvības iz miesām, bet gan daudziem kādu daļu no veselības;
pazuda arī ugunsgrēks, kurš bij aprijis Prātnieka klēti ar daudz mantām; pazuda arī
taī pašā naktī no ganības nozagtie Bisara divi zirgi un daži citi negaidīti
notikumi. Līdz ar visiem tiem notikumiem bij Slātavā - laikam pa goda maltītes laiku -
notikusi zādzība pie pašām dārgākām lietām, kādas vien pa visu muižu atradās un
kuras apsargāt nebij tomēr nācis nevienam prātā: izzagti bij no palīga mērnieku
dzīvokļa jeb darba zāles visi jaunie Slātavas un Čangalienas ruļļi, kurus patlaban
nākošās dienās pilnīgi pabeigtu taisīt. Mērniekam Feldhauzenam, šo ziņu dzirdot,
tikko gandrīz neapstājās asinis, jo tie pazudušie papīra gabali bij dažus desmit
tūkstošus rubļus vērtībā un tanīs atradās tagad lielākā puse no visas viņa
mantas.
Acumirklī valsts valdība iztrieca ziņas pa visu valsti un arī uz čangaliešiem, lai
ikkatrs saimnieks valsts valdības, tiesas un runas vīru vadīšanā pārmeklē uz
viscietāko savu zemi, mežus, ēkas un ūdeņus; pats mērnieks un muižas valdība
sūtīja ziņas uz visām telegrāfu un dzelzceļu stacijām, kā arī pie lieliem tiltiem
un pārcelšanas plostiem priekšā, pieminēdami un aprakstīdami arī Bisarai nozagtos
zirgus, jo cēlās domas, ka zaglis būšot aiznesis ruļļus uz viņiem jāšus.
Pateicības algas izsolīja mērnieks bez žēlastības tikpat par ruļļiem, kā arī par
pašu zagli un par abiem kopā.
Bez tam pavēlēja izmeklēt, kur katrs Slātavas un Čangalienas iedzīvotājs to nakti
bijis, caur ko varbūt pienāktu arī tos viesību traucētājus. Domas varētu krist
vienīgi uz Šrekhuberi, bet tas bij kā to apliecināja no mērnieka ap sudmalām slepen
nostādītie sargi un slepeni uzlūki malēju starpā, palicis visu nakti mājā,
strādādams namā pie malšanas pāri pusnaktij un aiziedams gulēt savās istabās tik
uz rīta pusi, neilgi priekš gaismas un pēc tam, kad visas kliegšanas un trokšņi
mežā un muižā bijuši jau sen norimuši, tāpēc nevarēja Šrekhuberam nekādi
piekļūt un viņš bij jāatstāj pilnā mierā.
Visus muižas ļaudis izsūtīja tūliņ pārmeklēt muižas mežus, šķūņus, ūdeņus,
bedres un citas visas vietas. Meklētāji nogāja gandrīz visupirms uz zināmo goda
maltītes vietu gribēdami redzēt, kāda viņa tagad izskatās, un tur bij arī patiesi
bailīgs izskats: viss sasists, salauzts un nopostīts, kā jau īstā pamestā kaujas
laukā, neviens trauciņš nebij pamests vesels, un pat tribīne noārdīta pavisam.
Traucētāji, kā varēja noprast, bij pēc viesu izsišanas un izklīdināšanas
griezušies atpakaļ un izpostījuši visu. Zemē atradās šur un tur cepures, krūmos
saplosīti mēteļi un kažoki, kurus bij viesi tanīs pakāruši. Arī mērnieka
skaistais revolvers, kuru viņš bij gribējis nestundā lietot, gulēja sadauzītu galdu
un krēslu skambās. Pašā taī acumirklī, kur pirmā lode taisījās svilpt kādam
uzmācējam krūtīs, rungas sitiens no otras puses pa roku deva lodei citu virzienu,
laikam tukšā gaisā, un piespieda revolveri izlaist zemē. Kā pie visa varēja
nomanīt, tad uzbrucēji bij aizņēmuši it īpaši lielmaņu galdu un jo vairāk pašus
pirmākos pie šā galda. Tomēr Feldhauzens, Raņķis un vēl kādi palīgi bij spējuši
caur savu izmanību no smagākiem sitieniem izvairīties un izmukt pa tumsu pašiem
uzbrucējiem cauri mežā iekšā, turpretī tiem, kuri devas tūliņ uz muižas pusi,
klājās diezgan grūti.
Applaudisemangas un ordonances direktori, pats kuratorijas prezidents un komitejas
aktuars, kā arī kārtībnieks "her Švaukstē" līdz ar dažiem mērnieku
jauniem kungiem atradās vēl turpat priedēs. Bisara sieva, vaimanādama par nozagtiem
zirgiem, bij atskrējusi paša meklēt un atradusi abus ar Ķenci ratos guļam. Bisars,
kaut gan drusku sabozies, bij jau kājās, bet Ķencis, kuram bij allaž grūtas paģiras,
vaidēja pa ratiem tik gauži, ka sirds plīsa klausoties vien: "Vai Dieviņ! Vai
Dieviņ! Gals rokā, gals rokā! Dodat sievai ziņu!" Pietuka Krustiņš, Švauksts,
mērnieku jauni kungi un vēl daži citi arī sāka pamazām cilāties un meklēt cepuru,
kā arī citu lietu. Švauksts bij pagaisinājis arī savu sarkano šalli, par ko gribēja
neganti pa vāciski sirdīties, bet tāļu netika, jo vairāk nevarēja izsacīt kā tik:
"deiwel weis, wo mein mize unt schall!" Mērnieku jauni kungi arī ņurdēja,
drusku sevī sirdīdamies, bet Pietuka Krustiņš meklēja klusām un nopietni savas
cepures, neatbildēdams arī mērnieka kučieram nekā, kad tas jautāja, ko domājot
prezidenta kungs tagad par kuratoriju.
Kamēr zādzību meklētāji smējās un kavējās ap šiem pieminētiem, tikām Bisara
sieva darbojās visā spēkā dabūt Ķenci no Bisara ratiem laukā, ka var braukt projām
un dzīties varbūt zirgu zaglim pakaļ, bet Ķencis, tāpat briesmīgi vaidēdams,
gulēja ratos kā svina bluķis un nebij sievietim pakustināms nedz uz vienu, nedz uz
otru pusi. Piepeši Bisariene sākat lādēt Ķenci visā kaklā, un kāds no zādzību
meklētājiem paskatījies uzsauca citiem: "Nākat šurp, nākat šurp, skatāties,
kā Ķencis kauj āžus!" Par āžu kaušanu viņš nosauca īpašu gadījumu, kāds
uziet dzērājiem grūtās paģirās, un citi to tūliņ saprata, jo tas jau bij
pazīstams izteikums. Pēc tam Ķencis sāka nākt pie atmaņas un viņam metās laikam
drusku vieglāk, tā ka Bisara sievai, kaut gan ar vīra palīgu bij pēdīgi iespējams
dabūt viņu no ratiem ārā un aizbraukt. Ķencis, piedurknē slaucīdamies, atsēdās uz
celma un itin kā pēc nezin cik grūta darba, sākdams vilkt dvašu gari un smagi un
runādams: "Ak tu Dieviņ, nu jau metas drusku vieglāk! Kā tur vakar piegāju pie
tā lielmaņu galda, tā velns zin ko iedeva, ko ne. Iedzerot bij itin mīksts un pasalds,
bet pēc sametās briesmīgi grūt."
Pa labu brīdi bij Ķencis jau tik tāļu atpūties, ka varēja sākt domāt uz savu zirgu
un līdz ar to laikam uz projām braukšanu. Tikpat zirgu, kā ratus Ķencis atrada pie
veselības, jo tie stāvēja drusku dziļāk mežā un savrup kādā biezumā. Turpretī
citi rati, kuri stāvēja tuvāk pie normalas, bij sadauzīti zirgi visi aizjādelēti vai
aiztrenkāti ar sagraizītām lietām. Ķenča zirgs, par laimi, nebij vis arī bada
cietis, jo Ķencis pats, labs zirgu kopējs būdams, vakarā vēl pie skaidra prāta
padeva viņam auzas. Lai gan vēl ar lielu grūtumu un vaidēdams, tomēr pēc laba laika
sajūdza zirgu uz projām braukšanu. Kad jau bij izbraucis norā un sēdās ratos
iekšā, tāpat ar visu zaļo krustu uz cepures, kurai širmis tagad stāvēja starp
kreiso ausi un aci, tad kāds no zādzību meklētājiem zobodamies ieprasījās:
"Nu, bāliņ, puis, kad nu atkal brauksi uz goda maltīti?"
"Nebraukšu vairs savu laiku uz jūsu goda maltītēm!" Ķencis paģiru īgnumā
atteica. "Cepjat un vārāt, ja gribat, visu, kā sacīt jāsaka, vai tīros sivēna
taukos vien, bet Ķenča kunga vairs neredzēsat."