KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
PIRMĀ DAĻA
XVI
Atnāca jauno dievgaldnieku iesvētāmās svētdienas rīts ar brīnum jauku pavasara
laiku. Vecais Laķis bij jau nodzinis bārdu, -nomazgājies un nospodrinājis zābakus
pēc kara klausībā ierastas glītības un taisījās sākt jau ģērbties, lai var iet
un aizvadīt Maju uz baznīcu, kad no saimnieces dzīvokļa ieskrēja pie viņa Katrēns
jau baznīcas apģērbā un lielā jautrībā sāka stāstīt:
- Maju jau ģērbj šuvēja Muriņa kundze ar saimnieci. Vaiņags arī jau gatavs, bet no
puķēm vien. Muriņa kundze ir gan atnesusi kādus mirtu zariņus arī, ko iepīt pa
starpām, bet Maja pati to negribēja. Mācītājs esot devis padomu nesteigties šaī
gaitā ar mirtēm pušķoties, tās piederot tik līgavām vienreiz mūžā pie laulības,
bet puķu ziedus varot pīt, kādus vien tik gribēdamas. Kad Maja redzēja visu to
skaisto sava apģērba kārtu, kas no tevis, vecais krusttēv, sagādāta, tad viņa
nevarēja asaru valdīt. Redzēsi gan, cik skaisti viss stāvēs. Kurpes ir spīdīgas un
virsū sudraba vai apsudrabotas sprēdzītes, un cauri baltas zeķes.
- Labi jau nu, labi! Lai ģērbj vien, tad jau redzēsim gan ar laiku; bet padod man to
dziesmu grāmatu, - vecais krusttēvs sacīja, uz grāmatu rādīdams.
Viņš uzlika brilli, saņēma no meitenes grāmatu, uzšķīra kādu dziesmu, deva to
viņai lasīt, sacīdams:
- Šito pantu dziedāsim, izvadīdami Maju uz iesvētīšanu, un tev būs jāizsaka pa
diviem paņēmieniem reizē. Nu lūko to tā lasīt tagad, mācīdamās un apstājoties ik
pēc diviem paņēmieniem, ka nesajūk. Tas tad būtu tev par kaunu. Kad izsacītie divi
paņēmieni izdziedāti būs, tad izsaki atkal nākamos divus.
Katrēns lasīja, kā vēlēts, vairāk reizes to uzrādīto pantu, kur vecais krusttēvs
vēl arvienu aizrādīja un pamācīja, kā kurš paņēmiens izrunājams. Un, kad bij
pārliecinājies, ka nemisīsies, tad sacīja:
- Noliec nu grāmatu tāpat atvērtu, jo drīz jau vajadzēs.
Pēc tam viņš sāka apģērbties, bet Katrēns ieskrēja atkal iekšā skatīties, un
nebij vairs ilgi, kad izskrēja atpakaļ un sacīja:
- Maja jau saģērbta un ar vainagu galvā. Tūliņ nāks tev rādīties un pateikties.
Un, tikko vecais krusttēvs bij pabeidzis apģērbties, kad no saimnieces dzīvokļa puses
durvs atvērās un Maja ienāca ar vainagu galvā un lēnīga, kā arvienu, sacīja vecam
krusttēvam labrītu, piegāja pie viņa, nometās ceļos, satvēra viņa roku, sāka to
mutēt un slacīt asarām ar grūti izrunātiem pateicības vārdiem. Noskrēja arī
večam pašam no abām acīm strauji asaru strautiņi baltās ūsās. Bet drīz viņš
atkal saņēmās un sacīja:
-Mīļais bērns, celies augšā! Man bail, ka aiz manis netiek aizmirsts tas, kam īsteni
pienākas gods un pateicība. Līdz šim viņš mums palīdzējis, un ticu, ka palīdzēs
turpmāk arī, ja turēsimies pie viņa. Iesim šodien dot godu un pateicību viņam par
visu viņa žēlastību.
Rādījās, ka vecam krusttēvam, Maju piecēlušos drusku apskatot, bij pašam tāds kā
brīnums par viņas tagadējo daiļo izskatu glīti piekļāvīgā apģērbā bez it nekā
lieka. Viņš tad sacīja Katrēnam:
- Ej nu paaicini Muriņa kundzi un saimnieci, kā arī citus mājniekus, ja kas vēlētos
klāt būt pie Majas izvadīšanas uz baznīcu.
Meitene izskrēja, un drīz pēc tam ienāca Muriņa kundze ar saimnieci, kurām vecais
krusttēvs pateicās par audžu meitas apģērbšanu. Tad saradās arī citi mājnieki un
mājnieces uz izvadīšanu. Vecais krusttēvs sacīja, ka laiks jau iet, tad lika
Katrēnam ņemt grāmatu un izsacīt dziedāšanai rādīto dziesmas pantu. Meitene ņēma
grāmatu un izsacīja, kā mācīts, pa kārtai, ko sanākušie nodziedāja:
Jēzu, pavadi
Ceļā žēlīgi.
Mēs nekad negribam bīties,
Tevim visur pakaļ dzīties.
Mūs pie rokas ņem,
Ved uz tēva zem.
Maja atkal apraudājās, un - laikam viņā skatoties citām sievietēm arī uznāca
raudas. Maja atvadījās no viņām visām, samutēdamās un vīriešiem sniegdama roku
pēc senu senās ierašas, kas nozīmē mieru un saderību. Muriņa kundze ar saimnieci
noņēma viņai vainagu, uzlika to uz dziesmu grāmatas, kas abām meitām bij mantojums
no mātes, apsedza viegli ar autiņu -un ielika Majai rokās. Vecais krusttēvs
aizkurināja vēl pīpīti, paņēma ceļa spieķi līdz ar savu dziesmu grāmatu un
sacīja:
- Iesim tad nu, bērni, un paliekat ar Dievu visi, kas mājā.
- Ar Dievu, ejat laimīgi savu ceļu! -mājnieki sauca pakaļ šiem trim aizgājējiem, jo
tiem, kam ejams taisni tik uz baznīcu, esot iešanai vēl laika diezgan.
Pie nākamām ceļa jūtīm Maja satikās ar Ruķīšu Idu, kā bij norunājušas,
būdamas abas kājnieces. Idai viņas vecāki bij aizgājuši iepriekš, lai vēl dabūtu
iegriezties kapsētā un uzlikt uz dēla kapu puķu pušķīšus, ko Ida sūtījusi savam
brāļam uz savu iesvētīšanas dienu un pati še palikusi, gaidīdama Majas. Maja ar Idu
gāja iepriekš roku rokā un vecais krusttēvs arī ar Katrēnu iepakaļ. Katrēns
saņēma viņa vaļējo kreiso roku, to labi savēcināja un sacīja:
- Lūk nu, vecais krusttēv, kā es dabūju zināt, kur tu viņlaik tajās trijās dienās
biji, man nestāstīdams, - tu esi bijis pilsētā sapirkt Majai šitās iesvētīšanas
dienas apģērbam drānas. Muriņa kundze stāstīja to te saimniecei, un es dzirdēju
līdza.
- Vai es sacīju, ka tu nekad nedabūsi zināt? - vecais krusttēvs ievaicājās.
- Nē, bet tik lai gaidot, - meitene atbildēja un savēcināja atkal viņa roku.
- Nu, tad jau tā vien ir noticis, kā es sacīju, ka ar laiku zināt dabūsi, tik
jāpaciešas.
- Bet gaidīšana grūta, - meitene atteica.
- Ar grūtumiem pie laika jāaprodas, jo vēlāk dzīvē viņu nāks nezin cik daudz, un
visi jāpārvar, visi jāpanes, - vecais krusttēvs pamācīja. - Vispirms jāsāk
ziņkārību valdīt un tad visas citas kārības arī līdza.
- Kādas tad citas kārības ir? - Katrēns taujāja tāļāk.
- To ir ļoti daudz, - vecais krusttēvs sāka skaidrot.
- Vispirms tavos gados nāk melu kārība, citu mantas iekārošana un pat zādzība;
mazāko bērnu apkrāpšana un ķircināšana, pašprātība un neklausīšana - un ar
gadiem vienumēr jaunākas un briesmīgākas.
- Kad kārībām klausa, kas tad notiek? - bērns pētīja.
- Tad cilvēks paliek ļauns, bezdievīgs, grēcīgs, bez godīga tikuma, noiet visādi
nekrietnības ceļā, krīt sodā un tiek atmests no visiem godīgiem cilvēkiem, - vecais
krusttēvs izskaidroja.
- Es nepadošos iekārošanām, - meitene noņēmās.
- Tas solījums nu gan ir labs, ja tik tiek izpildīts, bet pārdrošs arī, jo daudzkārt
solītājies viņu pārkāpj. Labā, pavieglā brīdī apņemas, bet vēlāk piedzīvo, ka
iekārojumiem briesmīgs spēks pie cilvēka, - vecais krusttēvs, galvu papurinādams,
sacīja. - Pestītājs arī piekodina, sacīdams: «Kas šķietas stāvot, lai pielūko,
ka nekrīt.»
- Es tik reiz pakritu skrienot un nodauzīju ceļgalu, - Katrēns stāstīja.
- Tas ir runāts līdzibā un nav vis zīmēts uz miesīgu krišanu, bet uz nekrišanu
grēku kārībās, - vecais krusttēvs deva izskaidrojumu.
- Es sargāšos, vecais krusttēv, - meitene atkal apsolījās. - Un vai tad es ar uz
iesvētīšanas dienu būšu tik skaisti apģērbta kā Maja?
- Ja jau zināsi ļaunumiem nepadoties un izaugsi par godīgu meitu, tad var būt, ka
Dievs palīdzēs sagādāt tev ar, - vecais krusttēvs nopietni atteica un tad runāja
vēl tā kā pats pie sevis: - Dievs vien jau zin, kas tevi apgādās, kas tevi vadīs un
par tevi rūpēsies, kas noturēs tevi godīgā ceļā? Par tādiem bērnišķīgiem
solījumiem nevar nenieka dot un uz tiem paļauties. Manas acis to dienu vairs neredzēs,
bet kā ziņā tad paliksi? Šī nasta spiež mani mūža beigās vissmagāk.
- Vai tad Dievs tev palīdzēja Majas apģērbu gādāt? Muriņa kundze sacīja, ka tas
maksājis daudz naudas. Vai tad Dievs tev naudu deva? Vai viņš bij arī pilsētā tev
pretī? - bērns pētīja dziļāk.
- Taisni naudas gan viņš nevienam nedod, bet dod veselību, darba spēkus, māca
cilvēkus godīgi strādāt un peļņu rūpīgi taupīt derīgām vajadzībām. Viņš nav
vis vienā vietā vien, bet visur un ikkatram godīgam cilvēkam vienumēr klāt, - vecais
krusttēvs skaidroja.
- Tas gudri gan, - Katrēns apliecināja. - Bet vai tad viņš mūsu mājā arī ir bijis?
- Tur viņš ne tikvien kādreiz bijis, bet paliek vienumēr, - bij vecā krusttēva
atbilde.
- Bet kā tad es neesmu viņa tur nekad redzējusi? - bērns centās spiesties dziļāk.
- Dievs ir gars un nav redzams, bet viņš gan redz un zina visu, ko cilvēki dara, -
vecais krusttēvs lūkoja joprojām skaidrot.
- Nu, kad viņa nevar redzēt, kā tad var zināt, ka viņš ir klāt? - Katrēns taujāja
joprojām.
- To ikkurš dievbijīgs cilvēks sajūt savā sirdi, - tā atkal vecais krusttēvs.
- Un, kad gars pats neredzams, kā tad viņš var redzēt, ko dara cilvēki? Ar ko tad
viņš var skatīties? - meitene spiedās ar jautājumiem dziļāk un dziļāk un
savēcināja jo stipri vecā krusttēva roku.
Bet vecais krusttēvs noņurdēja pirms pie sevis:
- Kā pintiķis ar tādiem jautājumiem! Dziļāk vien velk kā tīklā, ka nesaproti
beigās pat iztiņāties, - un tad atkal sacīja dikti: - Mums, grēcīgiem cilvēkiem,
nav ļauts izzināt svētās un noslēptās Dieva īpašības un izskaidrot tās no mūsu
cilvēcīgā uzskatu stāvokļa vai arī pat vēl cenšoties salīdzināt Dievu ar
cilvēka veidu. Mums jāpaliek mierā tik ar ticību, ko māca svētie raksti, ka Dievs
visuzinātājs un visur klātbūdams. Bet, ja kas grib vēl ko vairāk izzināt, tam
jāatduras pret mūžīgiem dievības sajēguma noslēpumiem kā ar pieri pret klints
kalnu. Visi tāļākie jautājumi ir arī savā nozīmē tikai ziņkārība, kas atmetama
un savaldāma.
- Mums skolā ir viens puika, kas pērn gājis Klumpenes skolā. Tas stāsta, ka tur
runājot, ka Dieva un grēku pavisam neesot, ka nebūšot par neko nekāda soda un miroņi
nekad augšā necelšoties, - Katrēns stāstīja pilnā drošībā:
- Jā, jā, redzu un saprotu gan, - galvu papurinādams, vecais krusttēvs piebilda. - Nu,
un kā tad tev šitās jaunās mācības patīk?
- Nekas vis nav, - meitene spirgti un droši atteica.
- Tā, tā, tas jau domājams! - vecais krusttēvs smagi nopūtās un sacīja tāļāk: -
Tu tik pasacīsi: «Tas gudri gan,» - un sāksi dzīvot pēc tām mācībām. Bet nu
apcerēdami parunāsimies par viņām. Tur tiekot sacīts, ka Dieva nav. Vai tev tas
patiktu, kad Dieva nebūtu, kas dod mums visas labas dāvanas?
- Ja viņš mīlīgs, tad nekas, bet, ja sirdīgs, tad bail, - Katrēns sacīja.
- Mīlīgs viņš visiem un žēlīgs pat vēl ļauniem cilvēkiem, - vecais krusttēvs
viņu drošināja.
- Taī mājā, kur es pērn gāju ganos, tur ir viena ļoti veca māte, - Katrēns uzsāka
stāstīt. - Kad pērkoņa padebess nāca un jau varēja dzirdēt rūkšanu, tad viņa
nolika adīkli un sacīja: «Bērni, mierā, Dieviņš baras,» - un skaitīja pātarus.
Tad man nāca lielas bailes.
- Tas tā ir pēc ļoti vecas ticības, kad agrākie cilvēki īstā Dieva vēl nepazina
un turēja pērkoņa rūkšanu par Dieva valodu, - vecais krusttēvs skaidroja. - Bet
nevar jau nemaz sacīt, ka tur iekšā nebūtu sava daļa taisnības, jo visus trokšņus,
kas dabā dzirdami, var saukt savā ziņā par Dieva valodu, kā jūras viļņu rūkšanu,
upes straujumu krākšanu, vēju gaudošanu un mežu šņākšanu, tikai ko bīties tur
nav un tāpat arī no pērkoņa rūkšanas. Turpretī Dieva laipnība mums redzama visās
lietās un visās vietās - gan saules siltumā, auglīga lietus svētībā, druvu
kuplumā un pļavu un dārzu ziedu skaistumā, kā arī augļu bagātībā.
- Tad labi gan, - meitene apstiprināja.
- Nu, un par grēku, - vecais krusttēvs turpināja pratināt. - Vai tu, paveidam,
zādzību varētu darīt ar mierīgu sirdi, vai tev bail nebūtu?
- Būtu gan bail, - bērns atteica.
- Nu tad zini, ka tās bailes ir grēka bailes, un, kur grēka bailes jūtamas, kas tur
darāms? - vecais krusttēvs vaicāja.
- Tur nav darāms nekas, - meitene sacīja.
- Labi gan, bet, ar citiem vārdiem sakot, no tiem darbiem jāatraujas un jāsargās, pret
kuriem sirdsapziņa ceļ bailes, un tie tad ir grēku darbi. Vai nu var sacīt, ka grēku
nav?
- Nevar vis, - bērns atbildēja.
- Nu, un tad par soda lietu, ka nekāda soda nebūšot. Šī mācība laikam tev vislabāk
patiktu, ja viņa būtu patiesa, ka var darīt, ko grib, dzīvot, kā patīk, bēda par it
neko. - Vai tā ir? - vecais krusttēvs prašņāja.
- Ir gan, - Katrēns pusnedroši sacīja.
- Nu labi! Tad ņemsim atkal vai to pašu zādzības lietu par piemēru, kas vieglāk
saprotama, - tā vecais krusttēvs skaidrošanā gāja tāļāk. - Vai tad tas tiesa, ka
zagļiem un citiem noziedzniekiem, un visādiem grēkdariem nav nekāda soda?
- Kad pieķer, tad ir gan, - bērns atbildēja.
- Agrāk vai vēlāk pieķer bezmaz visus ļaundarus un sodu uzliek ikkatram. Un, ja kāds
retais patiesi kādā noziegumā paliek nepieķerts, tad tāds nes sodu vienumēr savā
sirdī, dzīvodams pastāvīgā bailībā, ka taču ar laiku viņa noziegumam valdība var
nākt uz pēdām, tāpēc tādiem bail no ikkatra sveša cilvēka, kas nāk mājā,
nerunājot vēl nemaz par to, kas var nākt pēc nāves. Nu, vai tad ir grēkdariem
drošība pret sodu? - vecais krusttēvs jautāja atkal.
- Nav vis, - nāca atbilde ar nolaistām acīm.
- Nu tad vēl pēdējo šās mācības jautājumu par miroņu augšāmcelšanos vai
necelšanos, - vecais krusttēvs vēl uzsāka. - Vai tev patiks tāda nomiršana, kur nav
cerības nekad nākt jaunā mūžīgā dzīvībā kā ticīgiem cilvēkiem, bet ka tu
nedabūsi nekad redzēt ne tētiņa, ne mammiņas? Vai tu gribi tādā ticībā dzīvot un
mirt, ka cilvēkam nav nemirstamas dvēseles, kā to māca tā tava skolā dzirdētā
mācība?
- Nē, - bij īsā atbilde.
- Tu apņemies gan, bet zini, ka tev nāks daudz kārdinājumu, kas gribēs tevi vest
neticībā un bezdievībā, kur drošība maza par tavu dvēseles stiprumu. Bet, ja tu
noklīdīsi grēku neceļos, tad atminies, ka par tevi raudās viņā saulē tētiņš,
mammiņa un nabaga vecais krusttēvs.
Meitene saķēra savām abām rokām vecā krusttēva roku, piespieda savu seju pie tās
un šņukstēdama sacīja:
- Mīļais, vecais krusttēv! Es turēšos godīgi, cik vien varēšu.
Šādās sarunās abi šie ļoti draudzīgie, bet arī pavisam nevienādie gājēji bij
aizsnieguši jau baznīcas tuvumu. Nevienādi, jā - pilnīgi nevienādi! Vienā pusē
agrais dzīves rīts, otrā viņas vēlais vakara nogurums, še dzīves ieskatu tukšums,
tur viņu liels bagātums, še piedzīvojumu trūkums, tur to liela pilnība, še raibo un
kļūdaino dzīves rēķenu vājais iesākums, tur viņu skaidrais un drošais noslēgums.
Un tomēr agrais jaunums ar vēlajo vecumu mīl draudzēties, spēj saprasties,
stāvēdami viens vienā, otrs otrā dzīves galā. Un, kad abus galus saliec kopā kā
gredzenam, kur tie jāsalodē, tad viņi ir vistuvāk viens otram. Tāpat īsās vasaras
naktīs pēdējai dziestošai gaismas krēslai stāv vistuvāk pirmās rīta blāzmas
sārtums.
Maja ar Īdu bij aizsteigušās jau labu gabalu priekšā, laikam rūpēdamās, ka
nenokavētos. Sapulcēšanās un sataisīšanās viņām bij zināma zvaniķa mājā, no
kurienes pārās ejams baznīcā, mācītājam vadot. Uz ceļa bij saradies jau labi daudz
baznīcēnu - kājnieku, bet arī braucēji jau laida garām. Viss baznīcēnu daudzums
sagaidīja dievvārdu sākuma laiku laukā, jaukā rīta gaisā. Vecais krusttēvs atrada
vietu, kur piesēsties vēl uz kāda sola, jaunākiem sēdētājiem savirzoties ciešāk
kopā, ko tie arī labprāt darīja. Pa brītiņu Katrēns čukstēja vecam krusttēvam
ausi, ka gribot aiziet līdz zvaniķa mājai, redzēt, kā meitas taisoties.
- Ej, bet nāc pie laika atpakaļ, ka nenoklīsti. Es tepat būšu, - vecais krusttēvs
sacīja, uztaisīdams pīpīti.
Meitene ar savām pastaliņām kājās un pabālējušiem mātes lakatiņiem, vienu ap
galvu, otru ap pleciem, aizčāpāja ātri uz zvaniķa māju un pazuda tur iekšā. Bet pa
kādu laiciņu nāca tikpat steidzīgi atpakaļ un stāstīja vecam krusttēvam:
- Meitām visām vainagi jau galvās - visi no puķēm vien; mācītājs ar jau ir klāt.
Drīz sāks nākt, redzēsi gan.
Un tiesa bij, ka ilgi nākšanas gaidīt nevajadzēja. Nāca ar dziedāšanu visa
iesvētāmā jaunatne garā rindā ar mācītāju priekšgalā, pa pārām, vainagotās
meitas pirmās, tad puiši.
- Skaties, skaties, vecais krusttēv, kur Maja iet ar Īdu - viena, divas, trīs, četras,
piecas - sestā pārā meitu rindai no beigām, - Katrēns skaitīja, ar pirkstu rādot. -
Puišu rinda īsāka par meitu rindu.
Sagāja iesvētāmie un pēc tam ārā gaidījušie baznīcēni, to vidū arī vecais
krusttēvs ar Katrēnu.
Kad mācītājs sacīja pašlaik no altāra iesvētīšanas runu par tiem Jāņa
parādīšanas vārdiem: «Redzi, es nāku drīz. Turi, kas tev ir, ka neviens tavu kroni
neatņem, » - tad pilnā draudzes klusumā nāca iekšā Jete visā savā rotu lepnumā
un ar vēdekli rokā, cēli kā viļņodamās: čir, čir cir, čir. Pa Majas
izvadīšanas laiku viņa vēl bij palikusi guļot. Pēc tam atkal pašā sprediķa vidū
viņa izčirkstināja laukā gar altāra priekšu visas draudzes acīs, vēdekli
pavēcinādama, un tad staigāja gar baznīcas sāniem pīpodama.
Pēc dievvārdiem visa iesvētītā jaunatne, puiši, kā metas, ar iesvētīšanas
apliecībām rokās sapulcējās vieni, kā otri baznīcas pagalmā uz atvadīšanos un
izšķiršanos. Meitas lipa savstarpīgi, it īpaši ap Maju, vairākas viņu lūgdamas
pie sevis ciemā. Rādījās gandrīz, ka viņas nebij gaidījušas redzēt Maju apģērba
ziņā sev līdzīgu .un, taī rītā viņu tomēr tādu ieraugot, tām bij drusku tāds
kā brīnums, un visas par viņu it kā draudzīgi priecājās. Bet Maja pirms
šķiršanās sacīja visām un īpaši tām, kuras viņu lūdza pie sevis ciemoties,
sirsnīgas pateicības un vēl īpašu uzaicinājumu sekoši:
- Mīļās māsas! Nevaru diezgan jums pateikties par jūsu draudzību un laipnību, bet
man jau tūliņ šovakar jāiet uz savu dienesta vietu - saimniece viena pati mājā,
viņa manis gaida. Bet ticat, mīļās māsas, ka es laimīga līdz sirds dibenam jau no
jūsu draudzības un mīlestības apziņas vien, kas man jauki vieglinās visas darbu
grūtības. Un jūs jau ar neviena nebūsat nestrādātāja. Jaukās mācības laika
atmiņas būs jums arī dārgas un dos darba prieku. Man būtu gan vēl vienas domas
prātā ar jums visām reiz satikties pie drīzuma, ja tik jūs arī būtu tādās domās.
Par trim nedēļām mācītājs nosauca kapsētas svētkus, un man tad drusku vaļīgāka
svētdiena. Sapulcēsimies tad pie kapsētas tāpat vaiņagos kā šodien un iesim tādā
pašā sakārtojumā pie mācītāja runas vietas kā šodien, un noklausīsimies
kapsētas svētku dievvārdos, un tad šķirsimies kā no iesvētīšanas dienas
atsvētes. Es domāju, ka saimniece mani tad atlaidīs.
Šim priekšlikumam visas meitas uz reizes ļoti piekrita, un daža sasita pat plaukstas.
Arī puišu pulkai šis nodoms pirms izšķiršanās tika zināms, un arī viņi
vienprātīgi apņēmās piedalīties. Tad tik šķīrās visi un visas cerībā vēl uz
priecīgu saredzēšanos.
Ar to pašu dienu visiem trim šiem saviešiem, vecam krusttēvam, Majai un Katrēnam, bij
jāizšķiras uz savu pusi kuram. Maja, kā jau sacījusi, aizgāja ap pusvakaru pie
saviem saimniekiem, pārģērbusies ikdienišķās drēbēs un savu iesvētīšanas
apģērbu nesdama rūpīgi nastiņā līdza. Sava iesvētīšanas vainaga viņa negribēja
vis nomest vai iznīcināt, bet pakāra to par atmiņu Plīņu klētī pie sienas.
Atvadoties ar veco krusttēvu, tas viņai sacīja:
- Nu, mīļais bērns! Nu jau esi uzskatāma puslīdz par pieaugušu un patstāvīgu
meitu, ka vari sākt pati būt noteicēja par saviem turpmākiem dzīves soļiem. Un es
nešaubos, ka vieglprātīga, aplama un pārsteidzīga tu nebūsi.
- Mīļais, vecais krusttēv! - Maja, sirdī kustināta un viņa roku satvērusi,
atsaucās. - Kamēr vien tavas acis platas, es neuzsākšu dzīvē it nekā uz savu galvu
un bez tava vārda; tik neatrauj joprojām man sava dārgā padoma, būdams vienīgais,
kas man to joprojām var dot.
- Tici droši, meit, ka to darīšu, kamēr vien spēšu. - To sacījis, viņš
paglaudīja klusām Majai galvu. Nomanot Maju pie šķiršanās apraudamies, viņam arī
pāra asaras uz brīdi aptumšoja skatienu, bet drīz viņš uzsauca Katrēnam: - Ej
pavadi māsu līdz mežam un tad nāc atpakaļ, ka pati arī vari iet savā darba gaitā.
Aizejošai Majai Laķis skatījās pakaļ, cik ilgi vien to varēja saredzēt. Un, kad
beidzot viņa nozuda aiz eglēm un Katrēns vien nāca atpakaļ, tad nosēdās sērīgi
pagalmā uz malkas bluķa un nogrima, kā rādījās, smagās domās.
Katrēnam ganu vieta bij norunāta labi attāļu uz citu pusi. Laķis negribēja meitenes
vienas laist, bet pats viņu turp aizvadīt. Viņš lika viņai pārģērbties un salikt
groziņā labāko kārtu drēbju ar jaunām pastaliņām un uzaut vecākās, kuras vakar
bij salāpījis. Tad vēl lika ieturēt viņai launagu, vēlēja saņemt visu, kas
ņemams, ka var staigāt projām. Ejot, protams, daudz vēl tika kodināts un mācīts,
kā jādzīvo, kā jāklausa, cik pacietīgi jāgana lopi un ka nav jāaizmirst skolas
mācības, uz ko vecais krusttēvs šad un tad dabūja dzirdēt par atbildi: «Nuka.»
Tikai pavēlu vakarā pārnācis un noguris būdams, Laķis varēja sākt domāt uz savu
vajadzību sameklēšanu, lai rītā agri var iet arī pats uz savu darba vietu, kur bij
noderējies par arāju. Gan nu no vienas puses viņš varēja justies drusku
atvieglināts, pamazinoties ar šo dienu lieliem gādības pienākumiem, bet taī vietā
uz otru pusi sajuta lielas žēlabas un dzīvokļa vientuļīgo tukšumu, projām esot
abiem mīlamiem meitenīšiem. Lai arī agrāk šie viņa audžu bērni nebij vis
vienumēr vairs bijuši mājā un viņš ar tiem pastāvīgi kopā, bet tomēr zināja, ka
viņi nav atšķirti, kurpretī nu jāsāk atradināties vairāk un vairāk no tām domām
jel pa labai tiesai, lai arī paliek zināms, ka svešums vis tāpēc neiestāsies viņu
vidū. Un tomēr garīgās un tikumīgās gādības par viņiem viņš nedomāja atlaist
no sevis joprojām, bet paturēt savā ziņā, cik ilgi vien iespējams, tāpat arī
turpināt tiesisko gādību par Plīņu mājas atdabūšanu pilnīgā sastāvā vai pa
daļai, ja vēl paliks vispārīga tiesība uz zemes dabūšanu un turēšanu par sevi.