KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
TREŠĀ DAĻA
IV
Pa labu laiku nāca arī Linuma tiesāšana. Kavējusies viņa bija īpaši laikam
tāpēc, lai sadabūtu pienācīgi stiprus iemeslus, ko rādīt atklātībai arī uz viņa
izņemšanu no «apgrozības», zinot to, ka Linums bij pazīstams arī par ievērojamāku
nekā daudzi citi nogalinātie. Bet viegli sadabūjami nebij vis liecinieki arī pret
viņu, jo taisni kā valdības pretinieks viņš arī īsti nebij parādījies; tomēr
vaļā laist nevarēja un tiesāt vajadzēja, rādot jel civilizētas valdības izskatu uz
ārpusi. Lai gan Linums pats labprātīgi bij stādījies šās soda tiesas priekšā, tad
pavisam nemeklēdams izvairīties no tās, bet vests no cietuma uz turieni viņš tika
vēl vai ar stiprāku apsardzību nekā daži citi, lai apkārtne redzētu, ka mazs
noziedznieks viņš vis nav.
Šoreiz turpat altārī ap tiesas galdu sēdēja vairāki dalībnieki, laikam rādīdamies
kā tiesnešu nozīmē, bet īstenībā gan tik aiz ziņkārības attiecībā uz Linuma
tiesāšanu, un nomaļus gar sienām vēl daži citi. Starp šiem pēdējiem Linums
ieraudzīja arī Vernuli un Nurci. Vernulis sēdēja, kā nogrimis nopietnās domās, acu
nepaceldams, bet Nurcis rādījās sajūtot sevī lepnumu pret ievesto cietumnieku, it kā
sacīt gribēdams: «Nedomā vis, ka brīvību - Jetes izčibējums var nozīmēt jau
vispāri manu neveiksmi un netikšanu pie ievērības!» Pie galda citi viņam nebij
pazīstami kā vienīgi tas pats jauneklis, ko bij redzējis vasaras svētkos pie
baznīcas savā draudzē kā vienu no toreizējiem trim ļaužu pulka karoga nesējiem,
kuram še, kā zināms, bij tiesas priekšnieka loma un viņa uzvārds Siders.
Pēc ierastiem formāliem izvaicājumiem par vārdu un uzvārdu, par dzīves vietu un
nodarbību, ko pildīja, kā rādījās, ārējā izskata labad, lai nešaubītos un
nesacītu, ka tiesai trūkst tiesas īpašību, nāca no priekšnieka apsūdzības vārds:
- Jūs esat tiesājams kā valdības pretinieks.
- Lūdzu sacīt un rādīt, kur es būtu valdībai pretojies? - bij atbilde.
- Vispāri ir zināms, ka jūs valdības neatzīstat par labu un teicamu.
- Jūsu apvainošanas vārdos ietilpst trīs izšķirami jēdzieni, kurus, kā redzams,
jūs gribat savienot par vienu pašu, - Linums, drusku padomājis, sāka skaidrot. - Tur
jāizšķir, pirmkārt, pretošanās jēdziens valdības varai, otrkārt, nebūšana
mierā ar valdošām personām un, treškārt, idejiskā nepiekrišana kaut kurai
valdīšanas iekārtai jeb formai. Valdības spēkam un varai neesmu nekur pretojies, bet
mierīgi visur paklausījis, esmu ikkatram arī sacījis darīt tāpat un pats vēl
atnācis še pie soda tiesas labprātīgi, bez vešanas, kad dzirdēju, ka tieku
aicināts. Otrā lietā pret valdošām personām neesmu nekur un nekam ne vārda
sacījis, nedz arī varējis sacīt, jo nevienam nav atklātībā zināms, kas tagad
valda, bet visiem sajūtams tikai varas smagums, un treškārt - esmu izsacījis, ka
idejiski nepiekrītu kopdarbu un kopmantas iekārtojuma domām; bet tas notika kādā
vietējības sapulcē jau tolaik, kopmantas un kopdarba iekārta še vēl nebij
pasludināta. Pēc tam neesmu runājis nekur arī par šo lietu. Tāda mana atbilde pret
jūsu izsacīto apvainojumu.
- Bet kādēļ jūs nepiekrītat kopdarba un kopmantas iekārtojumam? - priekšnieks
jautāja.
- Tur atbilde jāsadala atkal vismaz divās daļās, - Linums padomādams sāka mierīgi
un nesteidzīgi atbildēt. - Vispirms jāskatās uz kopdarbu un kopmantas jēdzienu
vispāri un tad arī vēl uz to, kādi tie centieni un līdzekļi šā jēdziena un
nolūka sasniegšanas ziņā. Kopdarba un kopmantas jēdziens nav jauns, bet drīzāk gan
ļoti vecs; tik vien nekad nav varēts viņu pilnīgi sasniegt .un par paliekamu,
uzturēt, ko arī nekad nevarēs, jo tādas domas ir pavisam pretējas cilvēka ieradītai
dabai brīvības, patstāvības un savlabuma tieksmes ziņā. Šo īpašību cilvēkam
neatņems un negrozīs nekādi ieskaidrojumi, nekādi pārliecinājumi par kopdarba un
kopmantas labumiem, tālab tie, kas šādām murgu domām tic, ir lielākie muļķi un,
kas, paši tām neticēdami, viņas tomēr sludina, ir lielākie viltnieki, gribēdami ar
valdošās varas sagrābšanu dabūt zem savām kājām visas iedzīvotāju kārtas sev
par labu un tādā ziņā pacelties par viskopīgu darba spēku izmantotājiem savlabuma
dēļ. Tik daudz lai ir sacīts par pirmo jautājumu, kādēļ es idejiski nepiekritu
kopdarba un kopmantas tieksmei, neturēdamies pie muļķības prāta, nedz gribēdams būt
par ļaužu krāpnieku. Par otro jautājumu - kā tiek censties sasniegt šo nepanākamo
murdzības uguntiņu - jāsaka sekošais.
Valdību pārgrozības nav retas parādības tautu dzīvē, bet viņu mūža dienas ilguma
ziņā nevienādas. Visilgāk pastāv tādas, kas tiek dibinātas ar visu iedzīvotāju
kārtu piedalīšanos uz visu kārtu labklājības pamatiem, dodot visiem vienlīdzīgas
tiesības pelnīties un; kas godīgi pelnīts, to ikkatram pašam paturēt. Bet visīsāks
mūžs tādām, kur valdītāja grib būt tik kaut kura viena kārta vien kā varmācīga
citu kārtu un citu domu nospiedēja savlabuma pēc, kāda it īpaši ir runā esošā
tieksme pēc kopdarba un kopmantas iekārtas, kur netiek gribēts cilvēkam nekā vairāk
atstāt kā vien labi ja zirga likteni, suņa tiesības, bet rīkotāju pulciņa rokās
vien jāsaplūst visai verdziski kalpinātās tautas pelņai. Verdzības jūga nesējus
lūko tad mierināt, laižot tiem acīs vēlēšanas tiesību putekļus, kur tomēr
beidzot vēlēšanu tiesība nespēj nekā grozīt viņiem par labu, vai arī viņas
pavisam tad vairs nav, kad vara pilnīgi sagrābta; un vara vien tad paliek neaprobežota
darītāja taisnā vai aplinkā ceļā.
Un saprotams, ka gaišāka prāta cilvēki nav apmuļķojami māņu meliem. Tos tad rauga
iznīcināt asiņainiem, liekulīgas netaisnības pilniem briesmu līdzekļiem. Dažreiz
gan var izdoties kādai briesmu valdībai uz laiku pastāvēt un visu labklājību
izpostīt, bet tad izlieto asiņu viļņi sāk sisties atplūdā atpakaļ uz pašiem
briesmoņiem, kur nedrīkst uzticēties vairs ne vien vairākkārtīgām aizsardzībām,
bet arī pat mūru biezumam.
Pie tiesas galda un apkārt sacēlās tāds kā uztraukums un sačukstēšanās. Tad
tiesas priekšnieks griezās pie Linuma ar jautājumu:
- Uz ko jūs zīmējat šos apvainojošos vārdus par asiņainiem liekulīgas netaisnības
briesmu līdzekļiem? Laikam gan uz valdību?
- Cits valdības spēks man nav zināms kā tik šī un citas soda tiesas.
- Tad jūs to zīmējat uz soda tiesu?
- Papriekš uz vispārību un tad uz šo soda tiesu sevišķi.
- Kā jūs to pierādāt? - priekšnieks uzsauca.
- Jums pašiem tas labāk zināms bez nekādiem maniem pierādījumiem, - Linums sāka
atbildēt, paturēdams mierīgu prātu. - Jums zināms, ka jūsu vīriešu dzimuma bendēm
bij sirdis tik visai apšķebējušās, redzot nakšu naktīm plūstam nevainīgu cilvēku
asinis, un ausis palikušas tik nepanesīgas, ka vairs nespēja klausīties viņu nāves
vaimanās, tādēļ tie par bendēm vairs palikt nespēja, un jūs šaī ziņā atradāt
vēl glābiņu briesmonīgu sieviešu pusē, kurām cilvēku dzīvības izdzēšana ir
īsta prieka lieta un nenozīmē vairāk kā bērnam maza, iededzināta skaliņa
nopūšana, padarāma ar jautriem smiekliem.
Iestājās klusums. Tad Linums atkal turpināja:
- Esmu ieminējies arī par liekulīgas netaisnības pilniem briesmu līdzekļiem, ko
lietojat pie neapvainojami skaidrsirdīgu cilvēku, jo tādus vien jūs gūstat
nogalināšanai par taisnības iemesliem, gribēdami rādīties pasaules priekšā, ka
stāvat taisnīgas tiesas nozīmē, kas turas pie likumiem.
- Kas tie tādi par līdzekļiem un iemesliem? - priekšnieks lēni uzprasīja.
- Vai varat saukt pat visā. pasaulē kādas citas tiesas, kur atraida tos lieciniekus,
kuri liecina apsūdzētiem par labu jeb uz viņa attaisnošanu, un kas meklē pat pa
laikrakstiem lieciniekus uz apsūdzēto notiesāšanas pusi kā jūs?
Klusums. Linums turpināja:
- Tā, tā! Jūs nespējat sacīt. Un kas tad tādi tiesneši ir cits kā aiz taisnības
iemesliem slapstošies slepkavas? Apgaismotu un cilvēcīgu valstu tiesas, kur valda
taisnības prāts, skatās gan aizdomīgāki uz apvainojošām liecībām, bet
attaisnojošas liecības pielaiž un uzklausa labprāt, cik vien viņu ir. Jūs turpretī
darāt otrādi, jo jūsu censība tiecas nevis uz taisniem spriedumiem, bet tik uz
apsūdzēto jeb notverto ļaužu nogalināšanu ar rādīšanu, ka esat godājamas tiesas.
Bet vai jūs varat pavisam iedomāt, kas jums pēc šādiem vārdiem sagaidāms? - tiesas
priekšnieks vaicāja.
- Kādēļ lai es viens to nevarētu, ko zina ne vien visa mūsu tauta, bet arī citas -
vēl daudz vairāk gaismotas tautas, ka jūs nespējat savam prātam citādi pārsvara dot
kā tik ar domu pretinieku nogalināšanu, kas vispāri zināms? Un vēl nevis ar
vienkāršu nogalināšanu vien, bet arī ar visnecilvēcīgāko mocīšanu līdza, kurai
nav spējams dot nemaz piemērojama nosaukuma. Jūs, paveidam, varat salikt manas abas
plaukstas man pašam galvvidū vienu uz otras un izdzīt abām cauri galvā iekšā
astoņas collas garu naglu, kā jūsu bendes kalpi ir darījuši, protams, ka gan ne bez
rīkojumā. Joprojām jūs varat ar dzeloņdrātīm savilkt mani un manus locekļus kā
kamolī un tad tādā veidā mani, vēl dzīvu būdamu, ar rīkiem ievelt bedrē un apmest
zemēm, kas arī ir darīts. Jūs variet manu miesu sagānīt uz vislopiskāko, jūs
varēt varat vēl daudz vairāk darīsat arī tik ilgi, cik jūsu varai būs laiks.
Vispāri jāsaka vēl tā: ja tos darbus, ko jūs šai ziņā darāt, gribētu nosaukt
kaut vai visbriesmīgākā zvēra vārdā, tad tāds zvērs uzskatītu to sev par negodu
un ņemtu ļaunā. Tā tagad rīkojaties tie, kuri priekš tam bijāt vislielākie nāves
soda pretinieki un pārsaucēji.
- Apsargi, vedat šo ļauno noziedznieku atpakaļ un sakāt cietuma sargam, lai viņu
cietina stipri, - tiesas priekšnieks deva rīkojumu.
Bet Linums pirms aiziešanas pabeidza:
- Neesmu nedz ļauns, nedz noziedzīgs un eju apmierināts atpakaļ uz mitro, nekurināmo
un tumšo moku ciešanas pagrabu. Apmierināts jūtos tāpēc, ka man bij izdevība sacīt
šai tiesai reiz kailu taisnību acīs, kuras viņa līdz šim no neviena nebij
dzirdējusi un domāja, ka viņas briesmonības un viltības stāv nezināmas. Ceru, ka nu
man būs vairāk iekšēja spēka panest gaidāmās slepenās un atklātās mocības.
Pēc Linuma aizvešanas viss tiesas sastāvs un kluso līdzdalībnieku aprinda
sakustējās apvainojuma sajūtas nemierībā par tik nedzirdētu Linuma pārgalvību.
Noprast varēja no izteikumiem, ka ikkuram jau nāca domas prātā, kā viņam to
atmaksāt. Tik Vernulis sēdēja joprojām kluss un tā kā sērīgi domīgs.
Tiesneši savstarpēji drusku aprunājās, un tad tiesas priekšnieks aizrādīja, ka
jādzird esot liecinieku izteikumi par to, kas dzirdēts no Linuma agrāk, uz ko daži
dalībnieki jautāja, vai tad pārpārim neesot diezgan, kas dzirdēts nupat. Citi tam
teica pretī - kad jo vairāk apvainojumu, tad jo drošāka notiesāšana aizbildināma.
Šām domām pievienojās arī tiesas sastāvs.
Priekšnieks paskaidroja, ka grūtības esot lielas sadabūt ārpusējus lieciniekus, kuru
liecības tiektos uz apsūdzēto notiesāšanas pusi, kā tas esot arī šaī gadījumā
par Linumu, līdzīgi daudziem citiem, kur jāiztiek; ar pāra lieciniekiem no pašu
vidus. Tādā ziņā šoreiz esot aicināti divi: Vernulis un Nurcis. Tad, griezdamies
pret Vernuli, uzaicināja viņu:
- Vernul, liecini, ko zini par Linuma izteicieniem pret valdību tikpat taī sapulcē,
kura tev tur vietējībā bij vadāma, kā arī vispāri.
Vernulis pacēlās, piegāja tuvāk pie tiesas galda un sāka liecināt:
- Ar Linumu bijām ganu biedri, skolas biedri un arī jaunības draugi; bet vēlāk mūsu
domas izšķīrās iekšēju politisku lietu un strāvu jautājumos, par kariem esam
vairāk reizēm strīdējušies, bet bez vienošanās panākuma. Es piegriezos kopdarba un
kopmantas strāvai un bezmantiešu valdības varai, bet viņš viskopīgai demokrātiskai
republikai, aizrādīdams uz kopdarba un kopmantas iekārtas neiespējamību, atsaukdamies
uz pierādījumiem, kur tāda ierīcība vairākkārt mēģināta, bet vienmēr veltīgi.
Taī zināmā vietējības sapulcē viņš runāja tāpat tik vispāri,- ka vienkopīga
darba un vienkopīgas mantas iekārta nedz pilnīgi ievedama, nedz uzturama, nepretodamies
nekā valdībai un viņas rīcībai, valdības pat nemaz nepieminēdams.
To izliecinājis, Vernulis atkal apsēdās, un dažas balsis atskanēja sekoši:
- Tad tomēr pretinieks jau viņš ir tā kā tā, jo kas nav ar mums, tie ir pret mums,
un nost ar tiem!
Nurcis izliecināja, ka tur vietējā pavēlniecībā Linums izteicies par pavēlniecību
necienīgi, kad ticis gribēts aizvest viņa grāmatu skapis ar visām grāmatām uz
baznīcu priekš tautas, uz ko Linums sacījis, ka viņa grāmatu nesapratīšot nedz
turienes tauta, nedz pati pavēlniecība. Un, kad ticis atgādināts, ka neklājoties
pavēlniecību saukt par nespējīgu, tad aizrādījis pat vēl uz to, ka viņa nespējusi
dabūt jel pāra lieciniekus, kas būtu liecinājuši par turienes mācītāju pēc
vajadzības jeb uz «izņemšanu no apgrozības».
Nu cēlās tūliņ jautājums, ko darīt ar Linumu pēc tādas tik nedzirdētas viņa
nebēdības visās izteiksmēs pret tiesu, ja art abas dzirdētās liecības daudz
nekristu svarā.
Tur bez tālāka prātojuma pacēlās gandrīz visas balsis uz «ņemšanu laukā no
apgrozības». Tik vien Vernulis ieteica nesteigties ar nāves soda spriešanu, jo Linums
neesot vis nedz spiegs, nedz nodevējs. Viņš runājot tik to, ka kopdarba un kopmantas
iekārta neiespējama un nevarot pastāvēt, kur bez tam vienlīdzības domas arī dzīvē
neesot izvedamas. Viņš runājot tik to, ko domājot par vispārību, bet neviena
nenīdēšot un nesūdzēšot.
Pa daļai, bet bez cietas noteiktības viņam piebalsoja arī kāds cits no dalībniekiem
un puslīdz Nurcis arī, bet balsu pārsvars palika otrā pusē spēcīgs.
Vēl Vernulis pieminēja ir to, ka Linums neesot bez taisnības taī ziņā arī, ka liela
nežēlība jau gan notiek pie apcietinātiem pagrabos un pie notiesājamiem.
Bet tur sacēlās stipra pretestība, ka pret mantiešiem un tiem, kas viņu garā kā še
Linums, neviena rīcība nevarot būt atzīstama par nežēlīgu, un ar to pašu tad
Linums bij atzīts par «izņemamu no apgrozības».
Vernulis, redzēdams sevi pārliecīgi pārspētu, uzcēlās un sacīja:
- Es esmu sūtīts šurp no augstākas vietas redzēt, kā še rīkojas soda tiesa, un
taī ziņā man tiesība kaut ko iebilst, tālab vēlos, lai vismaz steidzīgā kārtā
Linums netiktu notiesāts.
To sacījis, viņš ar rūpju pilnu seju izgāja no baznīcas, bet palikušie sprieda, ka
viņam pilnīgi uzticēties vis vairs nevarot un Linuma notiesāšanas daudz nevilcināt.