KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
TREŠĀ DAĻA
VIII
Nebij ilgi, ko gaidīt, kad nāca pavēle visās skolās iekšējo vadību tā
pārveidot uz audzēkņu brīvības un patstāvības pamatiem, kā skolotāji dzirdējuši
savā sapulcē, lai skolu nevaldītu un nevadītu vairs skolotāji un skolotājas, bet
bērnu pašu ievēlētas komitejas pēc sava ieskata un skolotāji ar skolotājām
stāvētu apakš šām komitejām.
Lai gan skolnieku un skolnieču pulkam šī augstā brīvības laime bij iepriekš jau
zināma un par to vien ticis dienu dienām daudz spriests, skolas darbus aizmirstot,
tomēr, kad skolotājs to pilnā sapulcē pasludināja, izcēlās prieka pilnas gaviles
taī augstā sajūtībā, ka nu uz reizes tā brucin nobrūk no pleciem visas darbu
nastas, visi stundu iekārtojumi, visi brīvības ierobežojumi un visas pavēles, ko deva
skolotājs vai skolotāja. Nu dzīvos visi, kā patiksies, mācīsies tik tad; kad
gribēs; un to, ko vēlēsies, nevis kā līdz šim spaidu kārtā, un sekmes būs vēl
lielākas, kārtība skaistāka.
No šā brīža skolas darbi nenāca nevienam vairs prātā, bet visas jūtas tiecās tik
uz plašas savvaļas dzīvi, ievēlot vispirms komiteju. Pirmo vēlēšanu kā pienākuma
ziņā izvadīja skolotājs un tika arī pats ievēlēts tikpat vispāri komitejā, kā
arī par priekšnieku. Šā ievēlējuma smieklīgumu jeb ākstību viņš gan labi
saprata, bet piespiedās to pieņemt tik taī cerībā, ka varbūt varēšot vēl iespēt
cik necik uzturēt kārtību un darbības gaitu. Komitejā bez skolotāja bij divi
puisēni un trīs meitenes - starp tām arī Katrēns jeb «Lūra jaunkundze», kā
vispāri puikas, īpaši viņas cēlākā apģērba labad, sāka viņu godināt, ko viņa
likās labprāt dzirdot.
Bet skolotājam drīz bij jāpiedzīvo, ka maz kas iespējams, jo visa kārtība strauji
juka laukā, pāriedama pilnīgi savvaļības iegribā, darot vai ikkatram par sevi vai ar
citiem kopā, ko iedomā. Komiteja gan nosprieda dažos vieglāk darāmos darbos iet,
paveidam, rakstīšanā, lasīšanā, dziedāšanā, bet «tauta» šos spriedumus arī
maz vien vēroja un beigās nelikās par tiem ne zinot. Ja arī daži vēl ko darīja, tad
citi gāja par traucētājiem: lasītājiem viņi runāja starpā, rakstītājus tīši
grandīja, lai smiekla labad iznāk sadrebināti raksti; kad vajadzēja dziedāt, tad
bļaustījās, kā kurš iedomāja; tos, kas gribēja klusām mācīties, knaibīja un
durstīja, lai kliedz. Tādā ziņā tad nevarēja būt runas ne vien par kārtīgas
mācības, bet vispāri par kaut jel kādas mācīšanās iespējamību. Turklāt visa
šī nekārtība ar ikkatru dienu, pat ar ikkatru stundu audzin auga lielumā. Naktīs
pāri pusnaktīm miera nedabūja, un mazākiem bij jācieš no lielāko varmācībām, ko
skolotājs gan zināja, pat arī redzēja, bet aizstāvēšanas un glābšanas ziņā maz
ko spēja darīt. Sniega pikiem karodami, izdauzīja dažas rūtis, bet vainīgie palika
nezināmi vai bez atbildības.
Sāka celties tālāk kaut kas nopietni bīstams. Nāca gaismā pie puikām liela
nebēdība uguns lietošanā. Parādījās jau papirosu pīpošana - pirmāk gan vēl tik
ārpus skolas ēkas, it kā aiz ierastas nedrošības piesargājoties, bet tad soli pa
solim arī iekšā un pat klasēs. Sevišķi bail bij redzēt, kā uguns šķīda naktīs
pa guļamo istabu un pa gultām, lai arī skolotājs stāvēja vai klāt.
Puikas pametās patstāvīgi par krāšņu kurinātājiem, lai māja stāvētu cauri
karsta un lai malku dabūtu vest, cik vairāk var piespiest ar nodedzināšanu. No puikām
ieskatījās to pašu arī meitenes, īpaši priekš savas guļamās istabas krāsns. Bet
malka sāka nākt puszaļa un nedega.
Gadījies bij iegriezties skolā Stērģeniekam uzpīpošanas vajadzībā un redzēt
krāsnī malku čūlājam. Viņš bij ieminējies, ka būtu vajadzējis palaistīt malku
ar petroleju -tad degot, lai kāda būdama. Ar to padomu nu bij ielaista uguns pakulās:
tik nest kannu pēc kannas; laistīt uz malkas un kurināt bez jēgas tik redzēšanas
dēļ, cik traki malka deg, lai arī zaļa. Krāsnis jau bij tik pārkurinātas, ka
nevarēja likt klāt ne pirksta, un sāka rādīties platas plaisas, bet kurināšana
nemitējās. Skolotājs gan gāja, skaidrodams, kāds posts ceļas it īpaši krāsnīm no
tik lielas un ilgas veltīgas kurināšanas un ka var izcelties pat arī ugunsgrēks, lai
tālab atstājot nevajadzīgo malkas dedzināšanu. Meitenes gan klausītu, ja puikas
pieļautos, bet kas to dos! «Skolotājs atpakaļrāpulis, skolotājs melnsimtnieks,
skolotājs brīvības apspiedējs - varmāka. Nost ar to!» Lai gan šādu izteicienu
viņi neizsacīja vismaz dzirdot, tad taču redzams bij un arī zināms, ka tādas domas
un uzskati par skolotāju jau pastāv bērnu vidū.
Skolotājs, nomanīdams savas agrākās amata cienības iespaida zudumu, domāja saukt
kopā komiteju, lai viņas vārdā varētu varbūt apturēt šo nejēdzīgo kurināšanu,
bet apskatīdamies viņš ievēroja, ka paši komitejas locekļi ir gandrīz vai lielākie
kurinātāji, tālab viņam šās domas bij jāatmet. Taču, lai nepaliktu šādi traki
nedarbi jel pavisam bez liegšanas, tad skolotājs lūkoja atsaukties jel uz savu
stāvokli kā komitejas priekšnieks, lai gan viņam pašam iekšēji nāca smiekli par
tādu komiteju un viņas varu; bet maz vien līdzēja arī tas. Ja daži drusku uz brīdi
piestājās, tad vēlāk totiesu ņēmās kurināt un petroleju nest jo vairāk, līdz
kamēr krāšņu šķirbās varēja saredzēt spīdam jau uguni un par to ļoti
priecāties. Viņi sāka bāzt šķirbās tievus skalgaliņus iededzināšanas labad, ar
ko uzpīpot papirosus. Ja kādās šķirbās tas vēl neizdevās, tad viņi atzina, ka
jākurina joprojām, līdz tiek spējams iededzināt tur arī. Īstenībā šie nedarbi,
vismaz priekš pirmās tādas dienas, mitējās tik tad, kad pašiem tie sāka apnikt.
Māja bij piesmerdēta ar petroleju un viņa dūmiem vai līdz vemšanai un karstums arī
nepanesams. Skolotāja un skolas saimniece cieta jau galvas sāpes. Tad skolotājs sacīja
skolotājai:
- Ejat kādu stundu pa lauku skaidrā gaisā, tad galvas sāpes pāries. Es vēlētos
iziet pēc tam, kad jūs būsat atpakaļ mājā. Lai gan savvaļība ir pārāk liela,
taču uzraudzība vēl nevar atstāta tikt. Tagad ir izpalaidņojušies ar kurināšanu uz
trakāko un to nedarbu, kā rādās, vismaz priekš šās dienas paši arī jau
atstājuši. Es raudzīšu tikmēr, vai nevarēšu griezt viņu prātus uz citām domām.
Skolotāja bij ar priekšlikumu mierā un izgāja, bet skolotājs sūtīja ziņas pa telpu
telpām pulcēties lietākā klasē stāstu un pasaku klausīties tiem, kuri vēlas.
Salasījās pāri par pusi, un skolotājs stāstīja gan dažu stāstu, gan pasakas. Nebij
jau gan agrākā miera un kārtības, bet puslīdz taču varēja apmierināties, lai arī
pa starpām daži, kas bij palikuši ārpusē, lūkoja klausītājus palaidnīgi traucēt.
Stāstīšanu beidzis, skolotājs lēnām pārgāja arī uz to, cik godīga dzīves
kārtība ikkatram cilvēkam neciešami vajadzīga, kas vien tik grib būt krietns un
sabiedrībā derīgs loceklis, bet to tūliņ likās saņemot ar tīšu un neslēpjamu
pretestību. Sacēlās drīz nemiers un izjuka viss klausītāju bars pilnīgākā
trokšņainā nekārtībā. Kad vēl pēc tam skolotājs bij redzēts aizejam un
skolotāja vien palika mājā, tad iesākās pat vai mežānietīgs trakums. Tiesa jau
gan, kad nebūt visi nebij negantnieki, bet mazākais pulks rāva lielāko līdza.
Skolotājs aizsteidzās pie skolas vecākā, izstāstīja tam visu, kas piedzīvots ar
petroleju, un izsacīja stipras bažas par mājas drošību uguns ziņā, ja petroleja
muca paliekot joprojām skolā un bērnu, skolnieku, varā, neskatoties ir uz
zaudējumiem, kas celšoties pie palaidnīgas petroleja izlaistīšanas; pie krāšņu
izpostīšanas caur pārliecīgu kurināšanu un pie malkas izdedzināšanas nevajadzīgi.
Viņš tālab skolas vecākam ieteica atdot petroleju un krāšņu kurināšanu vienīgi
skolas saimnieces rīcībā, kā jau patiesībā tas saprotams.
Skolas vecākais domāja un prātoja, vai šādā ārprāta laikā skola pavisam turama,
uz ko skolotājs atbildēja, ka neesot tiesības to slēgt, ja tik varbūt vecāki paši
ņemot bērnus laukā, bet viņu uz to mudināt nedrīkstot un valdība arī neļaušot,
bet par saimnieciskās puses kārtību un drošību gan varot gādāt. Vecākais
apsolījās rītu no rīta ierasties skolā un darīt, kas darāms, bet skolotājs
steidzās atpakaļ uz skolu.
Pa skolotāja prombūtnes laiku bij ieradušies pie skolniekiem vairāki jaunekļi un
pusaudži no agrākiem skolas audzēkņiem un arī sveši. Tie centās noslēpumaini
sarunāties ar puikām un arī ar meitenēm, bet draudzēdamies visvairāk ar vecākām
šķirām.
Rītā pēc brokastīm jau puikas taisījās uz krāšņu kurināšanu, lai gan no
vakardienas trakiskā kurinājuma viņas bij vēl pavisam karstas. Jau sāka paši
sacensties, kuriem pirmiem dabūt kannu rokā; kad ieradās malkas šķūnī skolas
vecākais, atņēma kannu, aiztaisīja šķūni un lika sazvanīt visus ēdamā istabā.
Tā kā šis saaicinājums nenāca vis no skolotāja un tādā ziņā nevarēja būt
saukums uz kādu darbu, tad vismaz aiz ziņkārības saradās drīz visi dzirdēt, ko tur
stāstīs. Nu skolas vecākais iesāka droši un nopietni:
- Jums jāzina, ka skolas pārvaldība ir divējāda: viena gādā un zina par to, kas un
kā skolā mācāms, otra pārzina par skolas ēku un par visu, kas vajadzīgs pie skolas
uzturēšanas. Mācīšanas uzdevumi pieder skolotājiem un skolotājām augstāku
pārlūku vadībā, bet par skolas ēku un skolas apgādību ar visu, kas vajadzīgs,
jāzina vispirms skolas vecākam, lai var labot, kur kādi trūkumi, un pasargāt, kur
kādas briesmas pie ēkas vai aplamības pie skolas dzīves mantām un vajadzībām. Līdz
šim nav bijis vajadzīgs lielas rūpes turēt par ēku un mantām, kas piegādātas
skolas uzturēšanai, jo skola tika arī šaī saimniecības ziņā kārtīgi vadīta
skolotāju vērīgā un apdomīgā aizgādībā. Bet patlaban ir parādījies kāds cits
piedzīvojums. Iecelta ir komiteja, kas rīkojas skolotāja vietā. Bet, šī komiteja vai
negrib, vai nespēj kārtības uzturēt, tas man kā skolas vecākam nav zināms, tik
zināms ir tas, ka vakar ticis aplam un nepareizi rīkoties ar krāšņu pārliecīgu
kurināšanu un ar petroleja laistīšanu uz malkas, kas. vēl tagad še stipri saožams.
Petrolejs ir dots tik priekš lampām naktīs; bet ne priekš laistīšanas uz malkas. Ja
malka kādreiz labi nedeg, tad viņa jau priekš rītdienas iebāžama krāsnīs, lai
dabūtu pakalst, kad uguns vairs iekšā nav, un jālieto tik pēc kārtīgas vajadzības.
Vakar abējādā ziņā ir no jums darīts pavisam palaidnīgi, laistot petroleju uz
malkas un kurinot kā bez prāta, tāpēc man jāstājas pretī šādām saimnieciskām
nekārtībām un palaidnīgām aplamībām. Par mācības lietām nav man tiesības
runāt; kā jau sacīju, bet par skolas saimniecību gan, tālab es jums visiem pasludinu
un piekodinu nerīkoties pavisam ar uguni, nedz ar dedzināmām vielām citādi kā skolas
saimnieces rīcībā un vadībā, ja viņa atzīst par iespējamu jums kaut ko atļaut un
ja jūs gribat godīgā prātā viņai kaut ko palīdzēt, bet ne tā, kā vakar esat
iesākuši darīt nepieļaujamā savvaļībā, kur ne vien manta tikusi nelietīgi
izšķērdēta un krāsnis saplaisinātas, bet pat visa skolas ēka apdraudēta ar
nodegšanu.
Platām acīm un nopietniem sejiem visi noklausījās šajos noteiktības pilnos skolas
vecākā vārdos, it kā brīnodamies, kur tāda tik liela vara vēl atlikusies tādos tik
lielos un jaukos brīvības laikos. Skolotājam to dienu izdevās ar komitejas
piepalīdzību savienot «tautu» uz kādiem nekādiem kopdarbiem klasēs, lai gan ne ar
ievērojamiem kārtības panākumiem.
Ap vakara laiku ieradās skolā atkal vairāki zināmie skolnieku ciemiņi, un ar tiem
visur ilgi sarunājās gan dikti, gan klusām. Pēc viņu nozušanas atkal sacēlās
trokšņains nemiera gars, kas neapklusa pat pāri pusnaktij.
Rītā atradās pie sienām uzaicinājumi pēc brokastīm uz tautas sapulci aiz malkas
grēdām ar komitejas pārvēlēšanas un patstāvības varas nodibināšanas nolūku.
Uzaicinātāji bij parakstījušies par pagaidu valdi. Šī svarīgā ziņa sajūsmināja
ļoti visu «tautu» tā, ka jau no paša rīta sāka pulcēties aiz malkas grēdām daži
pavisam vēl neēduši, jo kārtējās ēdienu laiku ievērošanas arī vairs nebij, bet
ēda, kad un cik reizes kuram ietikās.
Priekš karoga laimīgā kārtā bij atgadījies dabūt vajadzīgās krāsas kabatas
lakatiņu, ko piesaistīja pie tievas kārts un pacēla pat pāri malkas grēdām.
«Tauta» bij sapulcējusies līdz pēdējai dvēselei, un pagaidu valdes priekšnieks,
pakāpies uz pusapbrukušas grēdas gala, pasludināja iekšējas satversmes ziņā
apvērsumu, ka no pusatpakaļrāpulīgās un pusmelnsimtnieciskās komitejas jāpāriet uz
neatkarīgu un brīvu tautas pašvaldību bez atpakaļrāpuļiem un melnsimtniekiem, kāds
esot skolotājs un viņa uzrīdītais skolas vecākais; tāpat, ja skolas saimniece
gribēšot klausīt skolas vecākam, tad viņa arī atpakaļrāpule, melnsimtniece.
Nu sauca priekšā vēlamos kandidātus, par kuriem lika balsot ar roku pacelšanu. Rokas
cēla visi par visiem, ko tik sauca priekšā uz pieņemšanu. Ievēlēja trīs puisēnus
un trīs meitenes. Šo pēdējo starpā arī «Lūra jaunkundzi», kas jau vispāri bij
Katrēna nosaukums. Pašiem ievēlētiem nācās celt iz sava vidus valdes priekšnieku ar
viņa biedreni, lai valdes priekšgalā nestāvētu vīriešu puse vien. Par tādiem
iecēla to pašu pagaidu valdes priekšnieku ar «Lūra jaunkundzi». Atskanēja arī
izsauciens, ka «tas gudri gan». Jaunceltais priekšnieks sacīja tūliņ runu,
priecādamies par sasniegto brīvību un patstāvību, par ko visi saplaukšķināja. Nu
tika gribēts, lai runātu arī kāda no valdē ievēlētām meitenēm. Tās divas no
viņām izvairījās, aizbildinādamās, ka nemākot; bet tad «Lūra jaunkundzi» puikas
uzcēla celtin uz malkas, lai runātu. Meitens taisījās gan uz kaut ko stostīties, bet,
kad nekā nevarēja izteikt, tad sāka smieties, nolēca no malkas, ieskrēja pulkā un
aizklāja abām plaukstām seju. Bij pienākusi pašlaik arī skolas saimniece ar savu
meitenīti klēpi, kura tikko sāka mācīties runāt. Kāda no lielākām meitenēm
tūļiņ pieskrēja viņai klāt un vaicāja meitenītei:
- Saki, Ieviņ, - kā es tevi mācīju vakar un šorīt?
Kad bērniņš nezināšanā klusēja, tad vaicātāja plijās reizi pēc reizes virsū,
lai sakot vien - labi jau mākot.
Beidzot maziņā, rociņu atvēcinādama, izsaucās raudulīgā balstiņā:
- Not al vētātiem!
Māte pasmējās un aiznesa viņu projām.
Jaunā valde, savstarpēji drusku aprunājusies, pasludināja šodienu par brīvdienu kā
piemiņas svinību pilnīgam patstāvības nodibinājumam. «Tauta», to dzirdēdama,
priecīgi uzgavilēja un saplaukšķināja. Tūliņ nāca arī otrs un ne mazāk
iepriecinošs pasludinājums, ka rītu svinama pirmās nedēļas jubileja no patstāvības
celšanās iesākuma dienas ar viskopīgu gājienu līdz baznīcai un atpakaļ pa otru
ceļu, nesot karogu gājienam priekšgalā. Šī vēl jaukākā prieka ziņa sacēla jo
lielas gaviles.
Nu dārdēt dārdēja skola cauru dienu no dažādiem trokšņiem, ka grūt' nācās tur
iekšā būt. Atskanēja no mazākiem arī daži sāpju kliedzieni un raudas. Skolotājs
arvien apstaigāja skolas telpas, vērodams visvairāk pasargāt vājākos no spēcīgāko
pārestībām. Tā staigādams, viņš uzgāja starp citiem pāra pirmziemnieciņus, vienu
puisēnu, otru meiteni, kaut kur kaktos raudam. Aplūkojis vienu, otru, viņš atrada, ka
meitenei asinis pil no deguna un puisēnam zils puns pierē. Viņš dabūja kādā traukā
aukstu ūdeni un lika to ieraut meitenei no saujas vairāk reizes degunā, līdz asinis
nostājās. Tad ņēma savu kabatas lakatiņu un noslaucīja viņai seju. Pēc tam ar
metāla karoti apspaidīja puisēnam pierē zilo punu un sāka izvaicāt, ka šos
ļaunumus viņiem darījis.
Pa to starpu ap šiem diviem un ap skolotāju salasījās lielāks skolas bērnu pūlis,
bet gan bezmaz laikam tik no tādiem, kuri ļaundarību vaininieki pie nekatra no tiem
cietušiem nebij. Asaras un šņukstieni viņiem abiem pamaz nostājās, un tie sāka
pacelt acis paļāvībā uz skolotāja aizsardzību. Pamaz izpratināti, viņi abi
stāstīja, ka vairāki lielākie, īpaši puikas, esot viņus un arī dažus citus
situši un grūduši, saukdami par bagātniekiem, kuriem atņemšot zemi un atdošot
bezmantiešiem. Kad skolotājs vaicāja, lai sakot un rādot, kuri tā darījuši, tad
viņi apskatījušies sacīja, ka še citu no tiem neredzot kā tik šo vienu meiteni
Lūra Katrīnu; bet viņa gan tik vainīga neesot bijusi kā citi, visvairāk no puikām.
Skolotājs kā izbrīnodamies paskatījās uz Katrēnu, un viņa skatiens likās
jautājot:
«Un tad tu arī esi tik negodīga, ka, lielāka būdama, darīji varmācības ļaunumu
pie mazākiem bērniem?»
Meitene saprata šo mēmo jautājumu un droši atbildēja:
- Tie ciemiņi, kas vakaros šurp nāk un ar mums runā, tie sacīja, ka bagātnieki esot
jābaikotē, tad viņu zeme un manta palikšot bezmantiešiem.
- Jābaikotē! - skolotājs izsaucās. - Un kas tā baikotēšana ir?
- Nu, sišana, - Katrēns droši atbildēja. - Daži puikas arī sita vispāri saimnieku
bērnus, ka tie esot bagātnieki. Jānodibina esot bezmantiešu vara. Es jau tik daudz vis
nedarīju kā viņi.
- Un tad tu arī ar citu bērnu nosišanu gribēji tikt pie bagātības un varas? -
skolotājs uzsāka. - Vai tavs godīgais, vecais krusttēvs tā ir darījis? Godīgi
cilvēki pelna godīgā ceļā paši mantu un nedzenas pēc netaisnas, vienpusīgas varas.
Un kādi bagātnieki tad ir šie līdz asinīm un ievainojumiem sasistie bērni? Viņu
vecāki arī nav nekam darījuši netaisnības, bet tik, sūri grūti strādādāmi, pelna
maizīti sev un viņiem. Ja arī kāds cilvēks ir bagāts; vai tās tādēļ jāaplaupa,
lai laupītāji paši tiktu bagāti un būtu atkal aplaupāmi citiem? Pie tevis, Katrīn,
ir gan vēl tas labums;- ka tu neslapsties un skaidri izstāsti, kas noticis. Tas liecina,
ka tu esi ļaunumu darījusi, ļaunuma neapzinādamās un nesaprazdama, un tādā ziņā
tad neesi vēl nelabojama kā varbūt tie citi, kas tagad slapstās un nedrīkst nākt
gaismā. Šis labums tev nācis no tā, ka tev bijis tik prātīgs un sirdsskaidrs
audzinātājs, kāds ir tavs vecais krusttēvs. Bet - bet- kā un ar ko tu izlīdzināsi
tās nevainīgās asinis, kas tecējušas šai jaunākai; lēnīgai skolas biedrenītei,
un to tumšo punu pierē šim arī jaunam un tāpat klusam, mierīgam skolas biedram,
grūžot viņu ar varu pret mūri, pie kuriem noziegumiem tev vismaz līdza dalība? Tie
spiedīs tavu dvēseli kā smaga lāsta akmens arī vēl tad, ja tev pasludinātu pat
vairākkārtīgu piedošanu.
Šos nopietnos vārdus skolotājam runājot, bij vairāki bērni pienākuši klāt un
klausījās visi ļoti vērīgi, bet Katrēnam seja strāvot strāvoja tumšākiem un
tumšākiem mākoņiem, līdz lietus straumes gāzās vaļā un plūda nevaldāmas.
Bet skolotājs turpināja:
- Zināms gan, ka īstie vaininieki ir tie, kas tevi un citus kūdījuši uz šādām
ļaundarībām un uz kuriem ir zīmēti tie šausmīgie vārdi, ka tādiem, kas mazākos
apgrēcina, būtu labāk, ja viņiem piekārtu pie kakla dzirnu akmeni un viņus
noslīcinātu jūrā visdziļākā vietā; bet jūs, tie paklausītāji, pilnīgi
aizbildināti nevarat vis tikt arī ar to, jo vismaz tas jums ikkuram bij zināms, ka
ļauna cits citam nedrīkst darīt.
- Cik es nelaimīga! - Katrēns izsaucās, asarām joprojām plūstot.
- Citās, mazākās, lietās tu gan nāci pie manis vai pie skolotājas apvaicāties pēc
padoma, bet šai tik svarīgā lietā neesi vis nākusi, protams, domādama sevi par
pilnīgi drošu dzīves ceļa zinātāju, bet atrodies ieskrējusi dziļi maldu purvā,
tādēļ tev tagad jālej šās rūgtās asaras. Ja tu nāktu pavaicāt vismaz to, kas ir
boikots, tad dabūtu zināt, ka boikots nav pavisam sišana, nedz grūstīšana, kā tu
esi sapratusi no kūdītājiem; bet tu nenāci vis. Tad nu vairs cits nekas nav darāms
kā tik nožēlot notikušo un laboties uz priekšu.
- Visi viņi to vien jau daudzināja: skolotājs novecojis, pakaļ palicis laika gaitai,
atpakaļrāpulis, melnsimtnieks, spiegs, nodevējs, brīvības naidnieks... - meitene
raudādama noskaitīja kā pātarus.
Skolotājs, noklausījies visu to garo apvainojumu un pārsaukumu rindu, pasmējās un
sacīja:
- Jūs citi, kas esat godīgi skolas bērni, palīdzat vērot, ka tādi ļaunumi uz
priekšu vairs nenotiek; un jūs abi, kas esat cietuši uzbrukumus, jūs pārceļaties ar
savām gultiņām - tu, puisēn, manā dzīvoklī un tu, meitiņ, pie skolotājas. Arī
citi, kuri nejūtaties esot drošībā, varat pārvietoties šiem diviem līdza, cik vien
atradīsies brīvu vietu vienā, kā otrā dzīvoklī, pie manis un pie skolotājas. Cits
citam palīdzat pārvietoties.
Uz to atsaucās tūliņ vairāk galvu no vieniem, kā no otriem, un negantie palaidnības
trokšņi sāka pamaz mitēties.
Beidzot skolotājs sacīja vēl to, ka viņš rīkojot tik kā kaut kurš lieks cilvēks,
kam ejot pie sirds citu cilvēku, bet visvairāk bērnu ciešanas.
Pa to starpu arī vecāki māju no mājas bij tikuši uztraukti no vēstīm, ka skolā
valdot pavisam lielas savvaļības gars un daži bērni vairs neesot droši no citu bērnu
ļaundarībām, tālab nākamā rītā saradās krietns skaits bērnu vecāku vai viņu
piederīgo un gādnieku pirms pie skolotāja iedabūt skaidras ziņas par visu, kas un kā
ir, lai tad var redzēt, kas īsti būs darāms. Jau skolā ieejot vien, ikkatram
rādījās kā brīnums tas, ka agrākās godīgās kārtības vietā plosījās
vislielākā trokšņainā palaidnība bez darbiem un bez rīcības. Skolotājs
izstāstīja visiem, kas pie viņa apvaicājās, ka viņam gaidāmi visi rīkojumi no
skolnieku pašu ieceltās valdes, kur viņam nekas sakāms, bet gan jādara mācīšanas
ziņā būšot tik tas, ko valde vēlēšot. Padoma viņš nedeva nevienam nekāda, kad
daži vaicāja, kas būtu ar bērniem darāms, bet tik pastāstīja par savu cenšanos
glābt no varmācībām pēc iespējas tos bērnus, kurus citi nezin kādēļ sākot
vajāt.
Gandrīz visi no pakaļatnākušiem vecākiem - to starpā arī Katrēna vecais krusttēvs
-- nolēma vest bērnus mājās, lai paturētu viņus jel dzīvus, jo mācības tā kā
tā arī še tagadējā nekārtībā vairs nedabūšot.
Tā tad to rītu aizvesta tika gandrīz trešā tiesa no visa skolas bērnu skaita.
Pārējie palika tādi kā nošļukuši, kas sakāms bij īpaši par atlikušiem valdes
locekļiem, kuri patiesi nesaprata, ko iesākt. Ar lepnumu gaidītais jubilejas svinību
gājiens aiz tik daudz dalībnieku aizvešanas arī izjuka, jo atlikušiem vien iet
nebūtu nekāda izskata. Un ko tad nu tālāk?
Vecam krusttēvam, no skolotāja dzīvokļa izgājušam, viņa audzēkne nesteidzās vis
tik droši pretī kā citām reizēm, un, kad kā vilcinādamās pienāca, tad viņš
sauca tai drusku nemīlīgā balsī:
- Katruk, ņem visas lietas kopā, lai varam iet projām!
Pats viņš izņēma gultas drēbes un salmu maisu, no kura izpurināja salmus kūtī,
salika visu gultas segā, pievienojot Katrēna atnestās grāmatas un maizes kulīti,
sasēja visu tur vienviet, lika pār plecu, apskatīja meiteni, vai pareizi apģērbusies,
un tad uzsauca tai sausā balsī:
- Iesim!
Citiem laikiem abi šie gājēji varēja būt savstarpēji ļoti draudzīgi un tuvi viens
otram. Katrēns drīkstēja iet vecam krusttēvam cieši līdzās un vēcināt viņa roku.
Varēja par šo un to labprātīgi izrunāties, savstarpēji kaut ko izstāstot; varēja
palecoties uzsēsties vecam krusttēvam uz rokas un sēdēt tur bez bēdas, īpaši, kad
jātiek bij ūdeņiem pāri vai jābried pa dziļu sniegu, pasakot vēl: «Tas gudri
gan,» - bet nu viņu starpā bij ieradies savāds vēsums un pat gandrīz svešums.
Katrēns nu neiedrošinājās vairāk kā tik klusām iet vecam krusttēvam līdza un tad
vēl it kā ar savādām šausmām, jo vecais krusttēvs nerunāja nekā ar viņu, bet
brīžu brīžiem ierunājās pusbalsī viens pats, un Katrēnu tad pārņēma it kā
kādas bailes. Tā vispirms viņš izsaucās:
- Jā, ko tu darīsi, kad traku cilvēku varā nāk svarīgas iestādes? Tie viņas
padarīs tūliņ pat suņu kūtīm līdzīgas!
Tad atkal apklusa. Bet par labu brīdi uzsāka no jauna vienmēr ar garākiem
pārtraukumiem:
- Kur nu lai lieku šito «valdes priekšnieka palīgu» ziemas laikā, kad pašam jāiet
dienu dienām apkārt pie darbiem? Kā nu atbildēsi Laucēnam un Kroķim par viņu bērnu
sišanu?... Lai nu gan manējais nav vienīgais, nedz lielākais vaininieks, bet līdz
pulkā tāpat ir bijis. Kā tad! Vecais Laķis pats vainīgs; satracinājis savu «neganto
meitenu» arī uz kaušanos skolā!... Ak, pēriena tādiem bezdarbīgiem palaidņiem,
bērnu musinātājiem uz ļaunu!... Paši nezina, kas viņu boikoti un melnsimtniecības,
ne vēl gribēt, lai šitādi muļķēni saprot tādas viņu blēņas un tām. kalpo...
Atkal garāks klusums, bet pēc tam vēl:
- Maja, mans dārgais, apdomīgais bērns, kur tu esi, un kas ar tevi? Vai nebūs jau sen
nogalinājuši, nomocījuši?... Par tevi bēdādamies, es nīkstu un vārgstu... Mani
vecie spēki zudin zūd... Tevis dēļ šādu bēdu gan nekad nejutu, kādas mani māc par
šito nejēgu... Tevis nedabūtu vis iecelt tādas «valdes priekšniekam par palīgu»...
Tu neiejauktos vis nekādās aplamībās, nekādās bezprātībās... Bet vai tādēļ
viņu lai atmetu?... Nē, jāglābj līdz pēdējai nopūtai...