KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
TREŠĀ DAĻA
XI
Pavisam skola gan vis vēl nejuka laukā, jo daži vecāki, bīdamies, ka netiek
ieskatīti par valdības pretiniekiem, citi, cerēdami, ka apstākļi drīz labosies, vēl
kādi, būdami no laiku nejēdzībām apmulsuši. līdz ar bērniem vai arī pavisam
vienaldzīgi par visu, kas notiek, atstāja bērnus skolā, lai nāk kas nākdams.
Skolotājs gan neatlaidīgi lūkoja uzturēt kārtību un vadīt atlikušos bērnus jel
cik necik pie darba apziņas; bij arī vairāk tādu bērnu, kas gribēja un vēlējās
strādāt, bet palika vienmēr kādi traucētāji, kuriem nepatika dažam šī citam cita
mācība, tāpēc mierīga un sekmīga darbība palika neiespējama. Gan tika pārvēlēta
reižu reizēm komiteja, tomēr ne tikvien nelabojās nekas, bet visa pareizība grimdama
grima dziļāk un dziļāk nekārtībā.
Bērni ieradinājās pa dienām staigāt pilnīgi savvaļībā, kurp vien iedomādamies,
un pārnāca, kad iegribējās ēst. Īpaši viss komitejas sastāvs, kad tas bij
ievēlēts tāds, kādu gribēja pazīstamie ārpusnieki, lai turētu viņu pilnīgi savā
varā un rīcībā, nestāvēja gandrīz nekad skolā, bet, kā rādījās, gāja
spriedumos pastāvīgi pie ārpusējiem vadītājiem.
Dienu no dienas skolotājs nomanīja augam pret sevi nekaunīgu naidību - vispirms no
vecāko skolas bērnu puses un tad pārejot arī uz jaunākiem. Viņš dabūja dzirdēt
jau pat savām ausīm pazīstamos nolamājumus par spiegu, nodevēju un melnsimtnieku. No
skolotājas viņam klusām tika zināms, ka komiteja, protams, ārpusnieku vadīta,
iesūtījusi soda tiesai rakstu, lai šās skolas skolotājs tiekot ņemts ārā «no
apgrozības» kā brīvības apspiedējs, komitejas neievērotājs un skolas vecākā
sakūdītājs uz patstāvīgas rīcības neatļaušanu skolniekiem skolā pie krāšņu
kurināšanas. Skolotājam līdza tāpat «no apgrozības» ņemams laukā arī skolas
vecākais, tāpēc ka klausījis skolotājam uz brīvības apspiešanu pie krāšņu
kurināšanas. Arī šī tik bīstamā ziņa skolotājam vēl nepiespieda atstāties no
gādības par savu tik stiprā mērā papostīto, bet mīļo darba lauku. Mierīgi un
pacietīgi viņš panesa visus nievājumus, nicinājumus un lamājumus cerībā, ka
izdosies vēl glābt un pasargāt savu vadāmo un pārvaldāmo mācības iestādi no
visgalīga sabrukuma.
Tā pagāja vēl dažas nedēļas, un kādā tumšā vējputeņa naktī noskanēja
saplīsdamas loga rūtis un nokrita uz grīdas kaut kas smags. Skolotājs uztrūcies
dzirdēja vēl šos vārdus, runātus, kā viņam likās, no sievietes balss:
- Lasāt tūliņ, kas tur rakstīts!
Viņš uzcēlās, uztaisīja steidzīgi uguni un ieraudzīja uz grīdas kādu baltu,
apaļu priekšmetu. To pacēlis, atrada papīrā ietītu akmeni un papīram iekšpusē
šādu ierakstu:
«Steidzaties glābties abi ar skolas vecāko. Briesmas jums gluži tuvu klāt.»
Rokrakstu vērīgi aplūkodams, skalotājs noprata, ka rakstot ir gribēts rādīt
nemākulību, bet taču abi teikumi uzrakstīti bez nevienas kļūdas. Un, lai gan
rokraksts, cik spējams, sagrozīts, tomēr tas likās no dažu burtu īpašībām viņam
labi pazīstams kā no kāda agrāku gadu skolas bērna, kam bijis vajadzīgs savu
rokrakstu slēpt.
Skolotājs sāka tūliņ apcerēt baiļu pilno vēsti un steidzīgo uzaicinājumu, vai tas
patiesīgs vai tik iebaidījuma ziņā dots un vai tāpēc ievērojams vai laižams pār
galvu? Varēja jau arī domāt, ka viņš nācis no tagadējās stipri sajūtamās
naidīgās puses, lai dabūtu šo tikai laukā no skolas un tad varētu darīt un dzīvot,
kā gribētu, kad ar to pašu triecienu skolas vecākais arī projām. Skolotājs ņēma
rokā vēl to pašu lapu, kas bijusi apkārt iesviestam akmenim, lasīja un vēroja
dziļāk tos rakstus, un viņam likās nomanāms, pat arī sajūtams, ka tie rakstīti
izbaiļu rūpēs par viņa glābšanu, it kā vēl ar baiļu drebuļiem. Līdz ar to
viņam nāca jo gaišāk atmiņā, ka šis rokraksts pazīstams, lai arī slēpts caur
sagrozījumiem; tik vien nevarēja atcerēties, kam viņš tāds ir, kad un kur tas
redzēts. Ka šai lietai liela nozīme un svars, to liecināja arī tas, ka nav žēlotas
loga rūtis, ārlogam un iekšlogam, sava katram, lai tik dabūtu šausmīgo ziņu ātri
un slepeni iekšā, bez tam taisni vēl guļamā istabā, kura ziņas iesviedējam bijusi
kā saprotams, pēc logu skaita zināma pat no ārpuses, kas rāda, ka iesviedējs mājas
iedalījumu labi pārzinājis. Varētu arī šaī ziņā celties jautājums, vai tik
sviediens nav nācis no samusināto skolnieku puses, tālab skolotājs, lampu paņēmis,
iegāja puisēnu guļamā istabā apskatīties, vai visi patiesi maigā miegā un vai
kādas zābaku pāras nav slapjas, bet atrada, ka šaī ziņā nav aizdomām vietas; jo
bij pusnakts tikko pāri un visi nomiguši. Tomēr varēja būt, ka iesviedums ir kādu
zināmo ārpusnieku nedarbs, darīts iebaidīšanas nodomā; un, lai arī šaī ziņā
pārliecinātos, tad skolotājs iededzināja uguni vējlukturī un izgāja pēdu apskatīt
pie izsistā loga un atrada, ka ir sieviešu zābaku pēdas, necik lielas un tieviem
papēdīšiem, bet divējas, kas bij liecība; ka nākušas ir divatā, jo visas pēdas
še, mājas tuvumā un aizvējā būdamas, nebij vēl aizputinātas. Šās pēdas viņš
krietni sabradāja, cik tālu vien tās bij skaidras, lai tās nepaliktu par nodevējām,
kad meklētāji nāks; kaut gan droši varēja domāt, ka neaizputinātas jeb
neapsnigušas viņas necik ilgi nepaliks.
Nu vairs neatlika, ko šaubīties, ka brīdinājums nācis no labvēlīgas glābēju
sajūtības, uzņemoties lielo brišanas grūtību pa aizputinātiem ceļiem, kas viss
uzskatāms par skaidru un drošu zīmi, ka ne vien briesmas klāt, bet ka ir taču sirdis,
kurām viņš mīļš un dārgs un kuras, nebīdamās briesmu arī par sevi, ir
uzupurējušās viņu glābt, tāpēc visā steidzībā jādodas projām, kamēr viss
klusu. Atrauties un palikt negājis viņš nedrīkstētu arī taī ziņā, ka glābšanas
pienākums attiecināts arī uz skolas vecāko un ziņa jānes pie viņa.
Mazliet apstājies, skolotājs pārdomāja, kas viss darāms pirms aiziešanas, lai kaut
kas svarīgs un nepieciešams nepaliktu nedarīts, kas vēlāk vairs nav piesniedzams.
Vispirms viņš aizdedzināja saņemto uztrauktības lapu un iemeta to degošu krāsnī,
lai viņa nepaliktu augstsirdīgām glābējām par viņu uzrādītāju, ja varbūt viņš
pats ceļā tiek apcietināts ar visu lapu. Tad apdomāja, kā jāģērbjas, lai varētu
dzīvot, ja vajadzīgs, arī jel pa daļai nekurinātās telpās. Saģērbies būdams,
viņš uzrakstīja ātrumā vēstuli skolotājai, novēlēdams skolu viņas vadībā, un
atstāja vēstulīti uz galda. Tālāk apdomādamies, viņš paņēma vienīgo kukuli
maizes, kas vēl bij pie rokas, ielika to grozā līdz ar kādu mazumu pavalgas, ziepes,
dvieli un dzeramo trauciņu; sameklēja savu naudu, cik varēja sadabūt mājā, aizbāza
ar papīriem caurumus izsistās loga rūtīs, paņēma sērkociņus, kā arī iesviesto
akmeni, lai to var iemest sniegā, neatstājot istabā nekādas svešādas zīmes, un tad
gāja projām rūpju un raižu pilns.
Izgājušam no ēkas aizvējas laukā, tūliņ sitās sejā sniegs un aukstums vēja
pavadībā. Smaga sajūtība spieda viņa sirdi, atskatoties no pagalma vēl uz savu ilga
laika darba vietu, kurā bij ieguldījis savu labāko mūža daļu ar visiem saviem prāta
un dvēseles spēkiem, kurā bij darbojies ar skaidrāko sirdsapziņu, sniegdams
uzplaukstošai jaunatnei tik to, ko atzina priekš viņas dzīves labklājības par
visderīgākām mantām, atskatījās vēl uz savu sviedriem iekopto dārzu, no kura
locījās vējā koku zari pret viņu, kā atvadīdamies varbūt uz neredzēšanos, jo
viņam jāsteidzas - nezin kādēļ - kā bēglim, kā kādam noziedzniekam, lai arī
apzinājās paturējis vienmēr skaidrāko sirdi visās lietās. Bet ko sajūsmināties?
Liktens ir liktens! Steigties tik tālāk, kad arī nezina, kur varēs galvu likt.
Gabaliņu pagājis un aizsniedzis lielceļu, skolotājs nenocietās vēl paskatīties
varbūt vispēdējo reizi uz turieni, kurp viņu vilka atpakaļ visdārgākās,
neizskaitāmās sūra darba, bet jauku panākumu atmiņas, gan saulainas, gan
mākuļainas, tomēr visas mūžam neaizmirstamas. Bet nesaredzēja vairs nekā: viss jau
tumsā, tikai vējputenis virpuļoja jo spēcīgi ap acīm.
Lai gan viņš nebij izturības ziņā pavisam tāds, ko varētu saukt par
izlutinājušos, tomēr drīz viņam nāca sajūtamas iešanas grūtības, briedot pa
dziļi aizputināto ceļu lieliem zābakiem kājās, smagu kažoku mugurā un zināmo
iztikas groziņu rokā. Viņam nāca prātā domas, kā gan ziņas atnesējām - jo viņš
ticēja, ka divas bijušas, - varējis būt izbriedams ar viņu niecīgiem zābaciņiem
nezin cik garš ceļš, kur neredz ne pēdas gala? Un cik liela, cik augsta tāda siržu
censība uz glābšanu un palīdzību!
Ar visu spēku tālāk briedot, skolotāja domas pamaz sāka griezties atpakaļ ar
jautājumiem uz to pašu noslēpumaino, bet tomēr priekš viņa gaišā skatiena pa labai
tiesai pazīstamo, vismaz kādas reizes kaut kur redzēto rokrakstu, kas parādījies taī
pašā līdz ar akmeni pa logu iesviestā uzsaukuma lapā.
«Jā, kur un kad?» viņš jautāja pats sevi, bet atbilde nenāca nekāda, tomēr prāts
vaicāja joprojām «kur un kad?», viņš negribēja bez atbildes pavisam apmierināties.
Ar šām atceres domām veltīgi kaujoties, bet vaļā no viņām netiekot, skolotājam
sāka mesties pat smagi ap sirdi.
«Pag, pag - vai tas nebij kāds apkārtraksts no pavēlniecības par jaunu nodevu vešanu
uz turieni? Jā gan, bet kas tur pavēlniecībā ir par rakstītāju jeb darbvedi? Tur ir
Briņu Vilma un jaunākā laikā viņai par palīdzētāju Roķēnu Alvīna, abas manas
citreizējās krietnās skolnieces, un trešā turpat par meitu jeb saimnieci - Ruķīšu
Īda, visas trīs labi zināmas, mīļi atminamas un neaizmirstamas no viņu skolas
gadiem. Jā, un kā tād! Tie jau ir Vilmas pašas raksti, kas pazīstami jau no tā paša
pirmatnējā mācības laika, pavadīta šaī pašā skolā. Un, protams, ka viņa būs
bijusi kopā ar Alvīnu vai Īdu nest man briesmu ziņu, lai glābjos. Ak, mīļu mīļie
bērni, kaut es spētu jums vēl pasacīt, cik lielā cienā turu jūsu augstsirdīgo
glābšanas prātu, kas cita labad var uzņemties tik lielas grūtības un arī bailes!»
Apzinādamies, ka sadzinis dzīvas pēdas kādam cienījamu siržu labprātības
noslēpumam, skolotājs uz brīdi jutās piemirstot savas ceļa grūtības un pat sava
likteņa briesmas. Mīļā atmiņā turamo agrāko meiteņu, tagadējo jaunavu, gara
diženums pacilāja arī viņa dziļi nospiesto garu uz cēlu censību, un viņš sajutās
par drošu gājēju nāvē vai priekš viņām visām, vai priekš kaut kuras sevišķi.
Viss grūtums viņam rādījās atvieglināts, un viņš brida sparīgi uz priekšu,
sniegu jaukdams saviem zābakiem.
Bet skolā, pēc garas ziemas nakts austot rīta gaismai, sacēlās liels nemiers.
Ieradās tur braukšus visi trīs apsargi. Svikuls ar Ceru nostājās ārpusē pie savām
durvīm katrs, turēdami šautenes rokās kā medinieki, kad, suņiem pa mežu kvenkšot,
zīmīgās vietās nostājušies, gaida lecam zaķus laukā. Visi trīs šķūtnieki bij
izstādīti ap māju kā vērotāji, lai neviens neizsprūk vai pa kādu logu laukā, bet
Ķimurs laikam kā vecākais no apsargiem, gāja iekšā, nesdams šauteni pār plecu kā
kareivi kara gājienos. Skolas saimniece pašlaik bij uzcēlusies un iekurinājusi
virtuvē uguni. Viņa iztrūkās, kad Ķimurs, iestājies virtuves durvīs, viņai lepni
uzprasīja:
- Kur skolotāja dzīvoklis?
Saimniece, lampu paņēmusi, izgāja no virtuves un, apsargu pazīdama, parādīja
attiecīgās durvis. Ķimurs tūliņ pieklaudzināja, bet atbilde nenāca. Klaudzināja
vēl reizes divas, bet nenāca. Tad viņš paspieda rokturi. Durvis atvērās, un Ķimurs
gāja iekšā. Bet, tā kā istaba nebij vēl necik gaiša, tad saimniece viņu pavadīja
ar lampu rokā.
Šaī istabā atradās tik dažas tukšas gultiņas, un saimniece aizrādīja, ka
skolotājs guļot dziļāk otrā istabā, bet brīnums esot, kādēļ šorīt tik ilgi
nerādoties, kamēr palaikam rītos esot pirmais no visiem augšā. Ķimurs vaicāja; kam
šās tukšās gultiņas; tad saimniece izskaidroja, ka skolotājs še iemitinājis dažus
mazākus puisēnus, glābdams no lielajo varmācībām. Bet tie bērni; kas še
gulējuši, esot no skolas izņemti, tik gultiņas vēl stāvot. Ķimurs klaudzināja
tālāk, bet viss klusu arī še, ktaudzināja vēl, un tāpat nekādas atbildes. Tad
vēra durvi vaļā, bet atrada arī šo istabu tukšu. Tuvāk apskatīdamies, viņš
ievēroja, ka logam viena rūts aizbāzta papīriem un stiklu drumstalas uz grīdas:
- Bet ka tas viss nozīmē, un kur viņš pats? - Ķimurs pabārgi uzsauca saimniecei.
- Ko tad! cilvēks, es lai zinu par skolotāju? Man darāmi tikai savi saimniecības
darbi, vairāk nekas, - saimniece atteica. - Vakaros vēlu, kad visiem nemieriem reiz
beigas, tad viņš ieiet še savā dzīvokli un paliek līdz rītam. Izgadās dažreiz gan
arī nakti viņam nākt laukā kārtības uzturēšanas labad, kad tie paši šā laika
palaidņi saceļ no jauna kādus trokšņus.
Dzīvoklis rādīja vispāri dažas zīmes, ka ir rīkoties uz aiziešanu, lai arī
nekārtībā nebij atstāts nekas. Trūka skolotāja ziemas cepures, kažoka un lielo
zābaku, kas viss kopā rādīja; ka viņš ir aizgājis. Ķimurs, tuvāk visu vērodams,
ieraudzīja uz galda aprakstītu papīra lapiņu. To paņēmis un izlasījis, ka skola
tiek novēlēta skolotājas vadībā; viņš skaidri saprata, ka ar to ir rādīta
slēpjamas aiziešanas zīme. Tātad droši saprotams bij vismaz tas, ka apcietināšanas
drīzums viņam bijis skaidri zināms.
Izlasītā zīmītē vēl joprojām skatīdamies, Ķimurs vaicāja saimniecei:
- Kur tad skolotāja ir?
- Savā istabā, - viņa atbildēja.
- Paaicināt viņu šurp!
Saimniece atstāja lampu uz galda uz izgāja. Pa to starpu skolā bij sacēlies jau liels
uztraukums. Visi bērni, kas vēl tur atlikušies, skraidīja pilnā ziņkārības
nemierā iekšā un ārā, cits citam stāstīdami steidzīgā balsī:
- Apsargi meklē skolotāja! - Stāv divi ārā ar šautenēm. - Trešo saimniece ievedusi
jau iekšā. - Trīs citi stāv ap māju tāpat bez šautenēm! - Nu vedīs projām! - Tad
mums pilna vaļa. - Lai nu kā - tā viņam vajadzēja!
Bij arī daži, kas sacīja:
- Cik viņa žēl!
Skolotājai arī bij jau apsardzības ierašanās zināma, un viņa iztrūkusies gaidīja,
kas notiks. Saimnieces uzaicināta, viņa arī nekavējās iet, kur tiek aicināta; bet,
būdama gados jauniņa un sajuzdamās bez nekādas aizstāvības, viņa bij baiļu pilna,
īsti jau tāpēc vien, kad, kā no saimnieces dzirdēja, skolotājs neesot vairs mājā
atrodams un viņš tiekot meklēts, jo viņa bij ieradusi skolotāja personā zināt sev
tēvišķu aizstāvi.
Saimniece negribēja gan vairs iet atpakaļ iekšā pie Ķimura, bet, skolotājas ļoti
lūgta, viņa tomēr gāja, jo nabaga skolotāja domājās sajūtot jel kādu nekādu
aizvēju aizstāvības ziņā priekš sevis, zinādama esam vismaz saimnieci sev aiz
muguras.
Ķimurs uzstāja skolotājai diezgan cietīgi, lai sakot, kur palicis skolotājs.
- Man nav nedz tiesības, nedz pienākuma vērot un zināt, kurp skolotājs iet un ko
viņš dara, - bij skolotājas atbilde.
- Bet vai nav jums gadījies zināt?
- It pavisam nemaz vairāk kā tik to, ka viņš vakar vakarā, kā vienmēr, vēroja
bērnu, īpaši puisēnu, apgulšanos un nomierināšanos, cik tagadējā kārtības
izjukuma laikā tas pavisam iespējams, jo no kārtības uzturēšanas un darba pienākuma
viņa nav atbaidījuši nekādi grūtumi.
Ar to pašu jautājumu Ķimurs griezās arī pie saimnieces un dabūja taisni tādu pašu
atbildi, kādu deva skolotāja.
- Bet vai vakar vai arī šonakt nav nākuši pie viņa kādi citi cilvēki ārpus
skolniekiem? - Ķimurs pratināja tālāk.
- Dienā un vakarā netika redzēts neviens, bet par nakts laiku nevar nekā zināt, - bij
vienkopīga atbilde no abām.
- Bet kas jums zināms par šā loga rūšu izdauzījumu, kad tas noticis, un kas to
darījis?
- Zināms nav it nekas, - saimniece atbildēja, - bet tagad var notikt šis un tas tīši
un bez bēdas. Pēdējās nedēļās šai pašai mājai ir izdauzīts vairāk logu no
skolniekiem, kas viss gari zināms, bet atbildības neprasa nevienam. To jau var redzēt,
ka no ārpuses sitiens nācis, jo stikli ir biruši uz iekšu.
Rādījās, ka Ķimurs pret šām domām nespēja nekā iebilst, un taī ziņā vairāk
nepētīja, tik skolotājai rādīja gan zīmīti, kur skolotājs atstājot skolu viņas
ziņā, tomēr nedeva vis viņai glabāt, bet paturēja pats, sacīdams, ka esot jārāda
un jāiesūta augstākās vietās. Pēc tam viņš izgāja ārā biedriem izstāstīt
lietas stāvokli un apspriest, kas darāms tālāk. Visi viņi piebrida no ārpuses pie
tā loga, kam rūtis izsistas, gribēdami vērot kaut ko no sitēju pēdām; bet viss bij
velti, jo nekādu pēdu vairs nevarēja zināt un vējputenis vilka joprojām sniegu
visās pēdās un sliedēs. Viņi nosprieda taču skolu pārmeklēt viscauri, jo varot jau
būt gribēts tik rādīt, ka aiziet, lai meklēšanu noraidītu uz ārpusi, paliekot
tomēr slepen turpat mājā.
Papriekšu Ķimurs divatā ar Ceru, citiem uzmanītājiem paliekot tāpat ārā,
izstaigāja visas skolas telpas un jo vairāk ar vērību tās, kas neapdzīvotas, kā
aukstos kambarus, pagrabu un virtuvi, bet bez nekāda panākuma. Tad kāpa uz bēniņiem
pa atceļamo durvi un atrada tos pavisam sniega pieputinātus pa izdauzītiem logiem.
Izbradāja viņi visas malas un izlodāja pat paspārnes, bet kā nekā, tā nekā.
Nokāpuši atkal lejā, viņi vaicāja saimniecei par bēniņu logu izsišanu un kas to
darījis.
- Vai nu vēl citi dauzītāji jāmeklē bez tiem pašiem, kas še, - bez tagadējiem
skolas palaidņiem? - viņa atbildēja ar jautājumu, kas pie viņas bij zīme, ka viņa
ir uzskaitusies. - Nupat kāddien, kad sniegs bij mīksts, viņi spaidīja vien pikas un
svieda bēniņu logos, lielīdamies, kurš taisnāk iesviedīs un cik rūšu izsitis.
Dažs lielījās, ka no viņa pikiem jau divas rūtis laukā, bet cits atkal, ka viņam
jau trīs, un tā viens pēc otra. Kad es solījos sacīt skolotājam, tad atteica, ka par
skolotāju vairs nekāda bēda. Kad nu sniegs augšā sāks kust, tad lai gaida vien še
mājā plūdu, ja augšas nenotīrīs. Un, kad šāda postīšanas nebēdība jau
vairākkārt pazīstama, ko tad vēl brīnoties un prātot par skolotāja loga
izsitējiem? Drīzumā var sagaidīt visus logus caurus, kā jau pie dažiem citiem
redzams arī bez bēniņu logiem un bez skolotāja loga.
Vēl pārmeklējuši kūti un izārdījuši sniega apputināto barības blāķi kūts
augšā, no kurienes, sapuvušiem griestiem lūstot, viens apsargs iebruka vēl kūti
iekšā un gandrīz govij virsū, bet arī tur nekā neatraduši, apsargi pagalmā
apspriedās, kas tālāk darāms. Viņi nolēma braukt apcietināt jel skolas vecāko, lai
nebūtu pavisam bez nekā jāatgriežas pavēlniecībā, bet caur vienu no šķūtniekiem
iesūtīja iekšā skolas saimniecei un skolotājai piekodinājumu nekur no mājas
neiziet, jo, atpakaļ braucot, viņi būšot vēl skolā iekšā.
Drīz apkārtnē māju no mājas bij izplatījusies ziņa par skolotāja nozušanu un par
viņa meklēšanu caur pavēlniecību, tāpēc arī vairāki vēl skolā atstāto bērnu
vecāki, kas līdz šim bij uzļāvušies joprojām uz pazīstamo skolotāja valdības
stiprumu, steidzās tāpat ņemt bērnus laukā līdzīgi agrākiem izņēmējiem, postu
un visgalīgu jaunumu vien paredzēdami. Atlikās gandrīz tik vislielākie nebēdnieki un
tādi, kam tālu mājas. Tie tad nu arī darījās, ko vien iedomāja un iegribēja,
nebēdādami par it neko un nesaudzēdami it nekā, lai gan palikuši pāri necik lielā
skaitā.
Apsargi atgriezās tikai pret vakaru tāpat pavisam tukšā un laikam par to rādījās
esot gluži sašutuši un saīguši, ka braukājuši, nekā nepanākdami, jo raizes
viņiem bij, ka augstākas valdības priekšā nāksies grūt' atrādīties un
aizbildināties.
Kamēr apsargi iegāja pie skolotājas viņu tuvāk izpratināt, tikmēr saimniece
parunājās ar iekšā ienākušiem škūtniekiem, vaicādama par viņu šās dienas
braukumiem. Tur kāds no viņiem trim pastāstīja, ka visa skraidīšana veltīga bijusi,
veltīga palikusi. Skolas vecākā mājā neatrazdami tāpat kā skolotāja, domājuši
nejēdzībā panākt viņu ceļā, nezinādami pat skaidri, uz kuru pusi viņš
aizbraucis, bet tik zirgus veltīgi notriekuši, vairāk nekā, un bijis jāgriežas
atpakaļ kā no vēja ķeršanas. Ne skolotāja, ne skolas vecākā, un no viņiem ceļā
ne pēdas, ne sliedes gala nekur.
Te skolotāja apraudājusies iesteidzās pie saimnieces, kā aizstāvības meklēdama, ka
apsargi soloties stiept viņu sev līdza uz pavēlniecību. Viņa nekavējās iet
skolotājai pakaļ pie apsargiem un sacīja tiem:
- Kādēļ jūs to nabaga jaunavu baidāt ar projām vešanu, kad viņai nekas nav zināms
par skolotāja pazušanu? Viņas dzīvoklis ir pavisam mājas otrā galā, un īpaši
naktīs viņai nav zināms nekas par skolotāju.
- Izklaušināšanas vajaga, un jāsastāda protokols, ko sūtīt augstākā vietā, -
Ķimurs atbildēja.
- Stādāt vien protokolus šepat, kādus vien gribat, jo jums jau sacīts, ka viņai
nekas nav zināms.
- Šitādās lietās ikkurš, vaļā raisīdamies, mēdz iesākumā aizliegties, bet
nereti vēlāk izstāsta, - tā atkal Ķimurs.
- Ko stāstīt šitaī lietā man nav nekā, - skolotāja caur asarām atteica. - Bet, ja
jums vajaga manas kailās dzīvības, tad šaujat mani šepat nost, jo šautenes jums
visiem ir. Un, tur aizvestai, man tāpat cits nekas gaidāms nav kā briesmīga, moku
pilna nāve, līdzīgi daudziem citiem aizvedamiem.
- Viņai taču jāpaliek kā vienīgai, kas vēl par izpostīto skolu var kaut ko zināt,
- saimniece aizrādīja.
- Cik laimīga es būtu, ja tik varētu tikt laukā no šās samaitātās briesmu vietas,
lai kur un kā dzīvojot! - skolotāja raudādama izsaucās.
Pie vaļējām durvīm bij pienākuši arī šķūtnieki un sarunu līdza dzirdējuši.
Un, kad Ķimurs viņiem sacīja, ka jāved līdz būšot skolotāja, kad ne ar labu, tad
ar spēku, uz ko šķūtnieki vienbalsīgi atteica, ka atsakoties no varas lietošanas, jo
viņi esot sūtīti tik par braucējiem, tāpēc apņemoties vest tik tad, ja skolotāja
nākot labprātīgi.
Tad Ķimurs vēlēja to pašu Svikulim un Ceram; bet tie atteica, ka uz skolotājas
vešanu neesot rīkoti; tad Ķimurs, drusku ieskaities, sacīja:
- Jūs esat vienmēr skaudīgi uz mani, ka es pieteicos pie Ezermuižiņas, un tāpēc
pretojaties maniem rīkojumiem; bet to saku, ka jums viņa netiks nekurā ziņā. Un, ja
mums tagad jārādās pavēlniecībā bez neviena, ko atrādīt, tad zināt, ka mana vaina
nebūs.
- Bet skolotāja vainota nav, - Svikuls teica.
- Viņai no skolotāja ir atstāta zīmīte, lai paliek viņa vietā, - Ķimurs
aizrādīja.
- Tas jau zināms pēc viņas stāvokļa, ka šādā gadījumā viņai jāpaliek jel
pagaidām par vietnieci, lai zīmīte bijusi vai nē, - saimniece paskaidroja. - Bet nu
jau visa skola postā nolikta un tikpat kā pavisam izjukusi. Palikušas ir vairs tik
pašas dziļākās nekārtības padibenes.
Rādījās, ka Ķimuram pašam art šī lieta sāka jau apriebties. Viņš piecēlās un
rīkoja šķūtniekus uz aizbraukšanu, un skolotāja palika izglābta.