KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
TREŠĀ DAĻA
XVII
Iestājās šausmīgs izbaiļu laikmets. Sāka izplatīties ziņa pēc ziņas, ka
kopmantiešu varas laiks pagalam un viņu karaspēki tiekot spiesti atpakaļ uz rītiem,
un tie tad visi bēgšot še cauri. Šās ziņas sāka apstiprināties dien' no dienas
vairāk. Arvien biežāk ceļoja cauri visādi, kā rādījās, bēgļi, kuri valdības
vārdā ņēma patvaļīgi šķūtniekus kaut kurā mālā. Dažus pajūgus, kas
iedošanas dienā bij paši krietnākie, atdabūja pēc ilgāka laika nodzītus līdz
bezvērtībai, gandrīz pavisam nederīgus tālākai lietošanai. Citiem turpretī labu
zirgu vietā bij iejūgti kaut kādi ādeņi. Daudziem paši labākie zirgi, kā ņemti un
doti, tā arī palika pavisam neatdabūti. Ņēma nost, ko kurš gribēja, arī no
iztikas, ja viņa vēl pavisam kaut kam bij, tāpat drēbes un šādas tādas vieglas,
vērtīgas lietas.
Šie priekšējie bēgļi laikam gan bij tādos nemieru laikos pazīstamie laupītāji uz
savu roku, bet pēc viņiem tad patiesi nāca lielāki pulki gan ar šķūtniekiem, gan
kājām, gan daži arī jāšus. Drošības nebij vairs par nevienu zirgu, ka kāds
atliksies nenoņemts, tāpat arī par nekādu mantu; tālab saimnieki steidzās ar zirgiem
mežos iekšā, paņemdami līdza, cik iespējams, arī no iztikas un no drēbēm. Briesmu
ziņas nāca, ka kopmantieši aiziedami ņemot joprojām ķīleniekus no ievērojamākām
ģimenēm, kas gadoties pa ceļam, tālab visi, kuri sajutās, ka varot tikt aizvesti,
steidzās mitināties arī pa mežiem, atstādami mājās gandrīz tik vecajos un bērnus.
Briesmu bailes bij tik lielas, kādu nejuta nebūt tādā mērā, ienākot pat svešiem
karaspēkiem, lai· gan arī par tiem iepriekš stāstīja tik šausmu pilnas ziņas.
Mierīgs, maigs miegs bij aizbēdzis vai no visiem, ik brīdi gaidot tik jaunus
iebrucējus visvisādās vajadzībās. Sevišķi šausmīgas ziņas nāca par agrāk
ņemtiem un tagad vēl ņemamiem ķīleniekiem, kurus vedot garā virknē citu aiz cita
virvē sasietus.
Pavisam lielas un neapremdējamas bēdas cieta šajās izbaiļu dienās visu četru
zināmo nozudušo meitu piederīgie, kuriem nāca prātā visvairāk tādas raizes par
viņām, ka, ja vēl pavisam kur esot dzīvas, tad tādā tagadējo briesmu laikā viņas
viegli varot iekrist briesmoņu nagos vai arī varot tikt tiem nodotas jeb uzrādītas,
kur mitinājās. Visu triju pēdēji nozudušo meitu mātes, to starpā visvairāk brīnum
sirsnīgā Ruķīšu Īdas māte, mira vai nost aiz neizsakāmām ciešanām. Turpretī
par nabaga Maju pilnīgā ziņā pukstēja tik viena vienīga sirds, bet tā pati arī gan
bezgala dziļi un sāpīgi. Ik dienas varēja redzēt šo nezināmo meitu tuviniekus bēdu
pilniem sejiem staigājam, vērojam un taujājam, vai kur kas nebūs dzirdams, nomanāms
vai jel kaut tik vien domājams. Bieži satikās šie smagu skumju nospiestie ciešanu
biedri un biedrenes ar savstarpējiem apvaicājumiem, vai kur kas nav vismaz nomanāms,
bet vienmēr viss velti kā velti. Taču mājās arī viņi nespēja ilgi rimt. Pa brīdi
gāja atkal uz kādu citu pusi; bet tie, kam bij kāds vai kādi, ar ko pārmainīties,
sūtīja citu savā vietā ar norādījumiem, kurp lai iet, ko lai vēro, bet vecam
krusttēvam nebij neviena, ko parīkot šaī ziņā, nedz kam ko uzticēt. Pats viņš
gāja arvien no jauna, būdams bēdu sagrauzts līdz sirds dibenam. Brīžam nesaprazdams,
kurp griezties, kā remdēties, gāja aplūkot savu «palaidnēnu» Katrēnu uz
Stuģēniem, kur to atkal pērnajā vietā bij nodevis par ganu. Viņam bij pastāvīgi
rūpes ,arī par pašu Katrēnu, ka neizdara atkal kādu aplamību vai muļķību, tālab
ik reizes, kad vien tur rādījās, gāja apvaicāties arī pie saimnieces, vai šaī
ziņā nav nomanāma kāda nebēdība, bet arvienu gan dzirdēja apmierinošas atbildes.
Un, lai, vairākkārt meitenei veltīgi par māsu vaicādams, bij pārliecinājies, ka
viņa nekad nekā šaī lietā nezinās, tomēr nenocietās nevaicājis. Bet, dabūjis
atkal atbildi ar parasto «nē» gāja, kā ierasts, skumīgs projām.
Ar bēgošiem kopmantiešiem it ciešus un tuvus sakarus turēja Guduļu Kriša. Kā bij
novērots, tad viņš gāja tiem pretī un gaidīja tādās vietās, kur labs ūdens
tuvumā un kur tie tālab mīl apmesties, barot zirgus un ieturēt paši brokastis,
pusdienu vai vakariņas vai arī palikt pilnīgi par nakti, nostādot plaši apkārt
vērotājus. Bet tādām vietām nevajadzēja būt lielu, biezu mežu tuvumā, no kuriem
naidnieki varot uzbrukt.
Tā rindu pēc rindas aizvadījis, spiega veidā dažādas vietējības ziņas
izstāstījis un, protams, no ikkatras rindas kaut kādu algu saņēmis, Kriša gaidīja
atkal citas rindas. Tālab tad nereti gadījās, ka pat labi atstatu no ceļa un
svešniekiem nezināmās vietās tika atrasti daži turīgāka stāvokļa cilvēki un
vilkti par ķīleniekiem līdza, bet vēlāk gan par labu naudu atlaisti. Cietēji šo
visu pieskaitīja droši Guduļu Krišas nopelniem.
Rādījās, ka Kriša saviem draugiem un domu biedriem neslēpa vis; ko bij dzirdējis no
bēdzējiem kopmantiešiem, un tie savukārt stāstīja arī tālāk, lai gan to gribēja
darīt klusām, bet beidzot gandrīz vispāri viss tika zināms. Tā starp citu jau dažas
dienas iepriekš zināja, ka tad un tad nākšot liels gājiens ar ķīlenieku rindu
līdza. Bet, tā kā neesot izredzes, kur viņus ilgāk apcietinātus turēt, tad laikam
gan kādā mežā viņus visus apšaušot, jo pretinieki varot tos atsvabināt un tad
tiekot visur viss zināms, kā ar viņiem darīts, kas nedrīkstot notikt, tāpēc neviens
no tiem nevarot tikt laists vaļā un atstāts pie dzīvības.
Zināms bij ticis caur Guduļu Krišu arī tas, ka aizgājēji - kopmantieši sevišķi
bargi izturēšoties pret tiem, kuri līdz šim bijuši viņiem draudzīgi un stāvējuši
pie šiem pat vēl kā ierēdņi vai citu kādu pienākumu pildītāji, dabūdami labus
ienākumus, bet nu no viņiem atkrītot un slapstoties kopā ar savmantiešiem. Tādiem
nāves sods būšot nenovēršams, kad tik nākšot kādi rokā. Šī ziņa iztraucēja
daudzus, jo tādu nebij mazums, kas vairs negribēja turēties pie kopmantiešiem, kad tik
gaiši jau paredzamas viņu valdības beigas. Pie tādiem nu piederēja arī Augura
Antons. Viņš slapstījās gan šad tad pa naktīm Ezermuižiņas ēkās, bīdamies no
savmantiešiem, kur viņam arī šaī ziņā nebij nekādas drošības. Bet nu viņam
jātiek vajātam arī no otras puses - no kopmantiešiem, kuriem bij gan uzticīgi
kalpojis, bet nu jau attālinājies un nevarēja pavisam uzļauties, vai nu tiks no
viņiem vēl pieņemts un atzīts par savieti, tāpēc bij jāsajūtas par dzīvojošu
taisni uz vilka pases, kur lode nekavēta var nākt no kaut kuras puses un patvēruma
nekur. Un, ja arī domātu pie kopmantiešiem vēl pielabināties, tad jābīstas gan kaut
kuru bridi tikt no Sidera uz nāvi apsūdzētam. Un kāda vairs drošība, kāda nākotne
bezmantiešiem vispāri? Viņš mocījās izmisuma bailēs, nedrīkstēdams rādīties
nekur gaismā arī starp labi pazīstamiem un, pēc domām, uzticamiem cilvēkiem.
Viņam, par laimi, tika zināms, ka kādā nomaļā meža mājā slēpjoties daži viņa
paziņas. Viņš cerēja, ka tie, glābdamies paši no dzīvības briesmām, nedarīšot
vismaz viņam nekā ļauna, tālab apņēmās to māju uzmeklēt un atrada arī. Bet tie
tur būdamie negribēja viņam īsti uzticēties, lai arī vairāki bij tās pašas
nokrāsas dalībnieki. Taču ar lielu lūgšanu un sirsnīgu dievošanos par neizpaudību
beidzot gan pieņēma, domādami arī tā, ka labāk esot viņu paturēt tur pie sevis
nekā laist projām, jo tad esot šī vieta jāatstāj tūliņ visiem, tāpēc ka tad
drošības nepaliekot vairs nekādas.
Otrā dienā ieradās arī Siders ar Ceru un Svikuli. Pirmie pieci šās vietas
ieņēmēji gribēja tūliņ viņu atstāt, bīdamies un domādami, ka viņa esot laikam
plaši zināma un varot tikt izpausta arī līdz ienaidniekiem jeb šiem vai tiem
vajātājiem; bet atnācēji viņus pārliecināja, ka tik ar vislielākiem neizpaušanas
solījumiem esot dabūjuši no viņu piederīgiem šo vietu zināt, tālab lai
nešauboties par noklusēšanu, jo tā esot jāvēro visiem kopā. Tad ar to pirmajie
pēdīgi apmierinājās, vēl dzirdēdami domas, ka, pulkā būdami, varot labāk
pretoties, ja uzbrukums nākot, nekā ikkurš par sevi vai itin mazā skaitā. Arī tas
deva drusku drošību, ka pēdējiem atnācējiem bij līdza kaut kādas nebūt divas
vecas šautenes, dabūtas pagastnamā laikam no ziņneša. Nebūtu savstarpēji arī gan
nekā ko bīties, ja slēpējies jel maz varētu nojaust, ka šī noslēptuve zināma arī
Guduļu Krišam jau agrāk nekā pēdējiem atnācējiem, jo viņam bij arī savi spiegi
un nodevības ziņu pienesēji aiz muguras.
Ierodoties tur Sideram ar abiem biedriem, Augurs tīši nerādījās viņam pulkā, bet
lūkoja novērot izdevību, kad varēs sastapt viņu vienatnē, kas arī pa brīdi
izdevās ārpus mājas. Siders iztrūkās, ieraudzījis savu pēdējās reizes pretinieku,
bet Augurs viņam sacīja, redzēdams ar nepatiku viņa sejā vēl sava saskrāpuma zīmes
un rokā kodienu:
- Tu brīnies, mani še ieraudzīdams; un es brīnos arī, kad redzu še tevi.
Vienkopīgas bailes ir sadzinušas mūs še kopā it nejauši, kur gribam glābties no
nāves. Bet, ja tu gribēsi mani šaī vietā arī nīdēt, tad nebūsam glābti nekatrs.
Turpretī, ja tu liksi mani pilnīgi mierā, tad es arī nekustināšu tās asiņu jūras,
ko tu esi pielējis pilnu.
Siders paskatījās vēl ar pētniecīgu skatienu Auguram acīs. Tad, nekā nesacīdams,
aizgāja. Šis skatiens bij zīme un atbilde bez vārdiem, ka viņš, nekā nerunādams,
solās darīt.
Pagāja mierīgi diena un nakts, un slēpējies sajutās it droši. Tik dažiem trūka jau
uztura. Te, otrās dienas vakaram tuvojoties, kāds kopmantiešu kareivju pulciņš
piepeši ielenca zināmo māju ar saucieniem:
- Visi ārā! Visi ārā! Rokas augšā, rokas augšā!
Zināms viņiem laikam bij arī tas, ka nopietni bīstamu šaujamo ieroču tiem bēguļiem
pavisam nav. Ielenkto uztraukums bij liels, un viņi, iekšā būdami un sargādamies logu
tuvumā iet, sāka aprunāties, ko darīt. Tur jaunekļu starpā bij arī kāds vecāks
vīrs, saimnieks, pie kura kalpoja šad un tad Guduļu Kriša, izsacīdamies nereti:
- Kādēļ man tādas mājas nav kā tam pagānam?
Šis vecākais vīrs deva padomu labāk padoties, jo atturēties tikpat nevarēšot un
aplencējus tik vairāk iekaitināšot. Bez tam zināmās vecās medību šautenes maz ko
nozīmēja, būdamas jau visai veclaicīgas un vēl tikko nepavisam bez biszālēm un
skrotīm. Nolēma padoties uz žēlastību. Papriekšu izmeta caur logu abas šautenes,
tad, rokas sacēluši, gāja paši ārā pie ielencējiem, lūgdami, lai žēlo, jo nekam
nekā ļauna neesot darījuši. Papirms daži no ielencējiem ar savām kara šautenēm
rokās iegāja iekšā pārmeklēt visu māju, vai kāds kur vēl nav paslēpies, bet
iznāca, nekā vairs neatraduši. Tad vairāki saslēja savas šautenes pie mājas sienas
un sāka pārmeklēt gūstekņiem kabatas, turot rokas viņiem joprojām augstu. Vienīgi
Cers vēl stāvēja aiz citiem nepārmeklējams. Piepeši viņam iesitās prātā
pārdrošas domas: «Nāve šā vai tā. Mēģināt vēl laimi! Ir pēdējais acumirklis.
Paķert vienu šauteni un doties ugunī uz tuvāko mežu!» Noņirb kājas, noblīkš
daži šāvieni, un nospiedz gar ausīm lodes, viņam mežmalā esot, un labās auss
skremstelē sāpes kā dzeltin iedzeļ. Bet daži meža koki jau drīz aiz muguras un
dzīvība laimīgi izglābta. Gūstītāji nedrīkst viņam mežā pakaļ dzīties,
zinādami esam pie viņa kara šauteni ar vairākiem šāvieniem. Tas viss maz acumirkļu
notikums un izšķīrējs starp nāvi un dzīvību. Pēdējai šoreiz virsroka.
Pārējiem gūstekņiem šis Cera izbēdziens nāca stipri par ļaunu. Gūstītāji pret
viņiem sāka izturēties cietīgi un bargi. Sasēja visus stipri virvē un gari
izstieptā rindā veda projām pēc tam, kad pa logu izmestās vecās šautenes pie mājas
pakšiem bij sadauzījuši. Auguram ar Sideri bij jāiet cieti vienam aiz otra.
Lai gan šo gūstekņu saņemšana un aizvešana notika vakara laikā un pa nakti, bet
viņu apcietinātāji neapmetās tuvumā, kur, kā viņiem bij zināms, grūt' būtu
atgainīt taujātājus un apžēlojuma lūdzējus no gūstekņu piederīgo aprindām un
klausīties īpaši sieviešu vaimanās. Viņi gāja cauru īso pavasara nakti, nelaizdami
pie apcietinātiem tuvumā neviena lieka cilvēka, lai nedabūtu nemaz zināt, kas
apcietinātie īsti ir, jo daudzu izbēgušo piederīgie nemaz nezināja, kur katrs no
viņiem slēpjas, bet zināja droši tik to, ka krietni liela skaita mājās nav, tālab
visur cēlās bažas apkārtnē par to, kas aizvesti. Bet atbilde šim ar lielāko
nepacietību sakāmam jautājumam varēja nākt tikai labi vēlāk, kad tiks redzams, kuri
pārnāks un kuru iztrūks. Iztrūkušie tad būs tie aizvestie un, kā saprotams, -
nogalinātie.
Izveduši gūstekņus cauri Bungžu muižas silam un nokļuvuši cita pagasta un citas
draudzes robežās, kopmantieši sarīkoja nometni un sāka apspriesties, ko darīt ar
gūstekņiem. Spriedums, kuru ieteica cietīgi arī šo pulku līdz šai vietai
pavadošais Guduļu Kriša, iznāca tāds, ka šepat jāapšauj bez izņēmuma visi, lai
nepaliekot neviena, kas vēlāk. varot liecināt vai arī paši varot būt sūdzētāji.
Kamēr gūstītāji paši ēda brokastis, tikmēr lika briesmīgi mocītiem gūstekņiem
rakt sev vienkopīgu kapa bedri, jo šim nolūkam viņi veda paši lāpstas līdza.
Nelīdzēja nedz nogalināmo vaidi, nedz lūgumi, nedz izmisuma saucieni: visiem deviņiem
cilvēkiem tik ātra nāve un vienkopīga bedre, vairāk nekā, lai arī neviens īsti
nezināja, kādēļ. Visvairāk par citiem izmisumā bij Siders. Bedres rakšana, protams,
neveicās, lai arī uzraugi ar bardzību spieda izbadējušos gūstekņus steidzīgi
strādāt, ka paši drīzāk tiekot pie miera.
No izbēgušā Cera drīzumā bij dabūts plašāk zināt, kādi un kuri apcietināti un
aizvesti, kas sacēla jau droši zināmas bēdas pa vairākām mājām. Apcietinātā un
līdz atvestā saimnieka sieva arī bij dabūjusi jau zināt par sava vīra likteni un
atsteigusies, domādama ar jo sirsnīgiem lūgumiem un asarām panākt viņa
apžēlošanu, bet viss velti. Viņas nepielaida ne tuvumā, tāpat arī dažas lūdzējas
par citiem.
Pēc bedres izrakšanas visus gūstekņus nostādīja viņai gar vienu malu un lika
noliekties uz bedres pusi, lai paši sakrītot tur iekšā un varot tikt drīz aprakti.
Bedres aizmetēji saņēma lāpstas savās rokās, un šāvēji nostājās šaujamiem
muguras pusē. Viņi varēja dzirdēt šautenu gaiļu vilkšanas knikšķienus un tad,
kopšāvieniem noblīkšot, cits pēc cita sāka gāzties bedrē iekšā, kur Augura
Antons ievēlās laikam pats pēdējais. Drīz visas izraktās zemes bij samestas atpakaļ
un pacēlās liels blāķis virsū.
Pēc tam viss kopmantiešu pulks rīkojās tālāk uz ceļu un Guduļu Kriša sniedza
viņu vadoņiem savu kabatas grāmatiņu, lai tur ieraksta, ka viņam par šo bēgļu
uzrādīšanas nopelniem pienākoties dabūt tā saimnieka glīto māju, kurš nupat
nošauts. Vadoņi liedzās to darīt, ka nevarot nekā nozīmēt, jo zemes neviens par
sevi nespējot dabūt; bet Kriša nebij ar to mierā, rādīdams, ka par šādiem
nopelniem pienākoties izņēmuma alga un ka citu aizgājušo pulku vadoņi arī viņam
esot ierakstījuši dažādu atlīdzību dabūšanas tiesību. Beigās viņš piemeta vēl
šos vārdus:
- Un tad jūs gribat mani atlaist vissvarīgāko nopelnu gadījumā bez nekā?
Vadoņi, bīdamies no pārspēcīga pretinieku uzbrukuma, ierakstīja Krišam, ko viņš
vēlējās, viena alga, vai izdodas vai nē, un steidzās projām. Un patiesi - gan
savmantiešu pulciņš bij vērīgi taisījies uzbrukt vai vismaz satraucēt, bet,
sajuzdamies esot stipri mazākumā, neuzdrošinājās iesākt.
Šito bēdu uztraukums nebij vēl norimis, kad jau sāka tuvoties jaunas un vēl
lielākas, jo nu nāca tas iepriekš daudzinātais lielais kopmantiešu pulks, vezdams
līdza ķīleniekus, kuru nogalināšana bij nolemta un izdarāma to pašu dienu Bungžu
muižas silā, ko jau zināja paši ķīlenieki arī. Līdza kareivju pulkam gāja liels
pulks ķīlenieku tuvinieču, īpaši mātes, sievas un māsas. Lai gan kareivji viņas
raidīja pastāvīgi atpakaļ, draudēdami pat ar šaušanu, tomēr viņas neatstājās,
nebīdamās nekādu draudu, bet staigāja tik vaimanādamas, raudādamas un veltīgi
lūgdamās.
Parādoties šai lielāko briesmu rindai, visā apkārtnē sacēlās lielu šausmu un
briesmu sajūta, īpaši zināmās un sagaidāmās ķīlenieku apšaušanas dēļ.
Cilvēki nesaprata, ko darīt, kur palikt, vai stāvēt mājās vai doties laukā. Kad
vīrieši, kas vēl nebij projām, taisījās pabēgt, tad sievietes vienas nepalika, bet
atstāt mājas pavisam tukšas; it kā atvērtas izlaupīšanai, arī negribēja un
nedrīkstēja. Visur bij redzami juku jukām cilvēki staigājam kā skudras steidzīgi,
bet laikam bez noteikta nolūka. Bet, satikdami pazīstamus, bij priecīgi, ka varēja
kādus vārdus izmainīt.
Vislielākā nemiera pilni bij visvairāk šodien visu to pašu četru meklējamo jaunavu
savieši. Tiem rādījās, ka īpaši šī lielo briesmu diena arī priekš viņām var
iznākt jo briesmīga, ja viņas kaut kādā ziņā varētu tikt līdza iejauktas
gaidāmā šās dienas šausmīgā notikuma vidū. Viņi gāja vērodami, pētīdami un
joprojām taujādami, bet, tāpat kā līdz šim, bez nekādiem panākumiem.
Bij sestdienas pēcpusdiena un ļoti jauks, lēns pavasara laiks. Visi trokšņi skanēja
tālu ar atbalsīm. Ruķīšu Īdas vecāki izgāja jau drīz pēc pusdienas uz kapsētu.
Tēvs, nomanīdams, ka mātes pārliecīgās bēdas par meitu var ķerties pat pie viņas
prāta skaidrības, uzaicināja viņu, ka iešot apkopt dēla kapu, varbūt tad viņas
domas grozīšoties un lielākās bēdas aprimšot. Bet panākums nerādījās ,arī šai
ziņā. Viņa visur un vienādi šķitās dzirdot Īdas balsi un steidzās arvien uz
priekšu, tā ka viņas paklibam vīram ar nūjiņu rokā bij grūt' līdza tikt.
Ceļā viņus satika Alvīnas brālis Janka ar savu ierasto vientiesīgo vaicājumu:
- Vai neesat kur redzējuši Ruķīšu Īdu ar manu māsu Alvīnu?
- Labāk jau, dēls, pats mums pastāsti nekā vaicā, - Īdas tēvs atbildēja, nemaz
neapstādamies. - Cik mēs Īdas veltīgi meklējuši, tad taī vietā būtumu
salasījuši tūkstošiem pa zāli un smiltīm izkaisītu adatu varbūt līdz pašai
pēdīgai, bet Īdas vien kā nav, tā nav. Vai mēs tad vairs tik bēdīgi staigātu, ja
no viņas jel vismazākā jausma tiktu pamanīta?
- Es jau arī tad būtu krietnu tiesu priecīgāks, kad Īdu zinātu, - Janka vēl
apliecināja, noskatīdamies viņiem pakaļ.
Vakars jau bij klāt, un, ejot atpakaļ pa kāju teku caur mežu, bij viņiem dzirdams pa
gabalu skaņā balsī runājam par dzīvības dārgumu, ko cilvēki cits citam pēc savas
iegribas nedrīkstot atņemt vismaz bez lieliem slepkavības noziegumiem. Bet šie
ķīlenieki neviens nekam nekāda ļaunuma neesot darījuši, kā vien tik saņemti un
vesti līdza, tāpēc tiekot lūgts atlaist visus vaļā kā valdībai padevīgus un
paklausīgus cilvēkus, kas nav rādījuši nekāda pretinieku prāta. Uz to kāda cita
balss atbildēja skarbi:
- Ko nu pļurkši, bagātnieks! Kas tevi laidīs dzīvu vaļā, kad reiz esi cieti?
Stājaties labāk visi rindā un sakāt ardievas pasaulei un viņas labumiem, kuri jums
piederējuši.
Vēlāk tika zināms, ka tas runātājs, kas aizrādīja kopmantiešiem uz ķīlenieku
dzīvības neaizskaramību un lūdza viņus atlaist, piederēdams pats arī pie tiem,
bijis pajauns advokāts, kas no tukšiniecīga puikas uzcīnījies līdz šim stāvoklim.
Atskanēja arī kādas sievietes vaidu balss.
- Klausies, kur vaimanā Īdiņa! - Īdas māte izsaucās un steidzās sāņus mežā uz
otru pusi, gavilēdama:
- Ūū, meitiņ, Īdiņ! Es esmu še, nāc šurp, es tevi glābšu. Ūū, ūū! Klausies,
klausies, tēv, kā viņa atgavilējas! Es pazīstu viņas balsi.
- Ann, Ann, vai tev prāts? Tā jau tava pašas gaviļu atbalss vien.
- Nav vis, nav vis nekāda atbalss. Tur atsaucas mana meitina. Īdiņ, Īdiņ, šurp,
šurp pie manis. Es tevi sargāšu savā klēpī.
Baucs - baucs - bau, bau, baucs - noblīkš vairāki kopšāvieni, un sirds plīst,
klausoties daudzu sašautu, mirstošu cilvēku vaidus. Starp tiem dzirdama kāda labi
pazīstama mācītāja balss:
- Brāļi, esat žēlīgi, šaujat man caur galvu, lai es drīzāk pabeidzu briesmīgās
mokas!
Baucs - bau, bau, baucs - baucs.
- Īdiņ, meitiņ, bēdz šurp pie manis, ka tevis nenošauj!
- Ann, Ann, pagaidi jel, pagaidi, kurp tu skrien?
- Īdiņ, Īdiņ, manu dārgo bēr... bērniņ! Vai tu nedzirdi, kad es tevi saucu? Šurp,
šurp, meitiņ!
- Ak Kungs Dievs, ko lai nu iesāku!? Viņai laikam jūk prāts. Ann, Ann!
- Ūū, ūū, ū!