KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
CETURTĀ DAĻA
I
Pēc šiem lielo briesmu notikumiem, kas ar izbailēm dziļi nodrebināja plašu
apkārtni, varas likteņa lapa apsviedās pēkšņi otrādi. Kas līdz šim bija
vajātāji un pārspēcinieki tie palika par izbaiļu trenkājamiem bēguļiem, un, kas
agrāk bija vajāti, apspiesti varmācībām, baidīti draudiem un izsūkti patvarībām,
tie ne vien sajutās esot atkal drošības laikos, bet daži no tiem stājās arī par
līdzšinīgo varmāku vilcējiem pie atbildības.
Iestājās drīz arī īstenās valdības kara tiesas un rīkojās savukārt ar strauju
atmaksas bārdzību pret kopmantiešiem, īpaši pret viņu rīkotājiem, kuri bijuši
nikni un varmācīgi pret savmantiešiem, kad tik kādus no tādiem dabūja notvert un
saklausīt apliecības par viņu ļaunumiem un noziedzībām.
Vietējai kara tiesai nāca ausīs īpaši Guduļu Krišas nu devības, tālab viņa lika
to atrast, apcietināt un vest priekšā.
Kareivji zināja, kur viņš uzturoties, gaidīdams aizejam vēl kādus kopmantiešu
pulkus, un arī atrada viņu vienā no tādām vietām veltīgi gaidot turpmāko nācēju,
jo tie, kas veda un apšāva gūstekņus, bij pēdējie no viņiem. Kara tiesas priekšā
vests, Kriša sāka liekuļot savu līdzjūtību un žēlumu par nogalinātiem
ķīleniekiem, kā arī par tiem deviņiem, kurus apšāva agrāk:
- Man vai sirds plīsa aiz žēlabām par tādiem zelta cilvēkiem, kurus bija
nosprieduši apšaut, tomēr kā nekā, tā nekā, lai gan lūdzu par viņiem, cik vien
varēju. Bet velti. Atbildēja tik, ka spriedums esot jāizpilda. Ja es nebūtu par
aizstāvētāju un aizlūdzēju priekš daudziem, tad nezin cik pavisam dzīvu paliktu.
Par kuriem vēl nekas nebija nospriests, tos izdevās gan izglābt. Dievs nedod, cik
grūt' tādam, kam tik žēlīga sirds kā man! Nevari ciest un redzēt neviena
notiesājam, bet visu izglābt arī nespēj, lai Dievs zin kā gribētu.
Bet, kad tiesa lasīja priekšā no viņa paša kabatas grāmatiņas tās nopelnu
apliecības, ko vairāku kopmantiešu pulku vadoņi uz viņa paša lūgumu par nodevībām
tur bij ierakstījuši, tad viņš pirmā galā gan satrūkās, apmulsa un sastomījās,
tagad tik vēl atjēgdamies, kādu briesmīgu liecinieci bij droši turējis pie sevis, ko
kareivji, pie apcietināšanas kabatas pārmeklēdami, atņēma un iesniedza tiesai. Pa
brīdi viņš sāka atsaukties, ka, rakstu pratējs nebūdams, nezinot, ko kungi tur
rakstījuši.
Bet turpat tuvumā gadījās daži, kas, tiesas vaicāti, apliecināja, ka skolā Kriša
esot gan gājis. Krišas kabatas grāmatiņu tuvāk pārmeklējot, tiesa atrada tur kādā
atsevišķā vietā noglabātu arī pavēlnieka Augura Antona izrakstīto apliecību par
nopelniem skolotāja uzmeklēšanas un paziņošanas lietā, kas arī bija rakstīta
tādā pašā izteiksmē, kādā rakstījuši kopmantiešu pulku vadoņi, ar ko jo vairāk
apstiprinājās Krišas lielās nodevību vainas par pierādītām un patiesām. Un, kad
vēl kāda labi pārzināma sieviete, kas bij nākusi līdza apšaujamiem ķīleniekiem
lūgt par kāda savieša dzīvību, liecināja, ka taisni šis Kriša bijis tas, kurš tam
runātājam, kas no ķīlenieku vidus aizrādījis uz cilvēku dzīvības lielo un
saudzējamo dārgumu un ķīlenieku bezvainību, kālab viņi atlaižami, saucis pretī
zināmos ļaunīgos vārdus: «Ko nu, bagātnieks, pļurkši? Kurš gan tevi atstās
dzīvu!» - tad tiesa vairs nešaubījās par Krišus nodevības patiesību un nosprieda
viņam līdz ar kādu citu asiņainu kopmantieti nāvi nošaujot.
Ieradusies bija pie tiesas noklausīties izmeklēšanu un spriedumu arī Krišas sieva
savā bēdu pilnā sajūtībā. Protams, ka viņa bij cerējusi ar gaužu lūgšanu kaut
ko panākt vīra apžēlošanas ziņā, bet nelīdzēja nedz viņas vaimanas, nedz roku
lauzīšana, nedz vairākkārtīgi aizrādījumi uz sīkiem bērniem, kas palikšot
postā, ja tēvu notiesāšot, uz ko no tiesas puses tika piezīmēts, ka par bērniem
rūpēšoties valdība.
Kad kareivju pulciņš veda laukā uz nošaušanu Krišu ar viņa nāves biedru, tad sieva
sauca tam pakaļ:
- Kriša, Kriša! Vai es neteicu tev reižu reizēm, ka tu trakus ceļus staigā? Un nu
redzi, ka viss piepildās. Vai manu, vai! Kur nu lai es palieku ar bērniem? - Bet Kriša
viņai nikni uzsauca:
- Vēl tu ar saviem pārmetumiem dauzies ap mani kā veca nauda!
- Kriša, Kriša! Jel atvadies no manis!
- Ej tu ellē!
- Nu tu mani dzen ellē, kad pats esi tur jau iekšā. Bet tad, kad pēc manis sacenties,
tad solījies iet pat nāvē par mani. Vai tādi tavi svētie solījumi?
- Kad lai es eju par tevi nāvē, kad pašam nupat taisās pūst dzīvību laukā - un
vēl pašam bezvainīgākam cilvēkam? Nu gan tu zini Krišas žēlot, bet citādi
vispāri zināji viņu tik bārt un pārsaukt, - bija Krišas pēdējie vārdi.
- Es nevarēju paciest tik tavu neceļu. Ja tu būtu turējies pie godīga darba vien, tad
šāda nelaime vis nenotiktu. Ak vai, ak vai!
Sieva tālāk vairs līdza negāja, nespēdama redzēt vīru nošaujam, bet pakrita
sētmalī pie zemes, aptina galvu lakatā un tad vēl aizspieda abām rokām ausis, lai
nedzirdētu šāvienus. Viņa cēlās augšā tik tad, kad dzirdēja kareivjus pārnākam
un pilnā vienaldzībā par kaut ko sarunājamies. Vajadzību paredzēdama; viņa bij
atnesusi līdza jel spodra baltuma pasedzeni, ar ko mironi pārsegt, šķirstā ieguldot,
un pagalvja spilvena pārvelkamo, ko piebāzt un likt viņam pagalvī. Līdz šim šās
pēdējās gaitas vajadzības viņa bij glabājusi ļoti slepen azotē, lai vīrs
iepriekš nenomanītu, uz ko viņa domājusi jau pirms nākšanas, bet tagad nu vilka
raudādama laukā un gāja uzmeklēt mironi, lai līdz apglabāšanai tas nepaliktu vismaz
neapsargāts.
Ar radu un draugu palīdzību Guduļu Krišas sieva, kas nu jau bija atraitne, iespēja
gan pati apglabāt savu nošauto vīru, bet vairāki citi kopmantiešu jaunumos apvainotie
gulēja šur tur apšauti un neaprakti, jo dažiem vietējībā nebija nekādu saviešu,
kas par to rūpētos. Citiem savieši gan bija, bet tie neuzdrošinājās iet notiesātiem
tuvumā, bīdamies, ka viņus arī varot sākt uzskatīt par vainīgiem. Tad kara tiesas
priekšnieks sūtīja pavēli pagastvaldei, lai gādātu par nošauto nokopšanu. Bet
izrādījās, ka pagastvaldes nemaz nav, jo Augura Antona vietā par pagastvaldes
priekšnieku ieceltais sava laika brīvbufetes rīkotājs baznīcā un vēlāk
savmantiešu apšaušanas kārtotājs pie soda tiesas Gusts Nurcis bij aizbēdzis,
atstādams pagasta naudas skapi tukšu, lai gan pēc patikas uzliktie nodokļi bija
pēdējās dienās, strauji un ar bardzību piedzīti, neizmaksājot nekam nekā.
Kara valde iecēla atpakaļ agrāko kārtējo pagastvaldi, kāda tā bijusi pirms šā
negantā briesmu laika, un tai tad bija nokopt apšautos un vēl apšaujamos kopmantiešu
rīkotājus un briesmu darbu darītājus. Atjaunotā pagastvalde atrada pagastnamu
vistrakākā izpostījuma nekārtībā. Pa visām telpām gulēja blāķu blāķiem
saplosītas dažādas grāmatas no pagastvaldes sakrājuma. Krāsnis pilnas pussadegušām
kanclejas grāmatām, īpaši no šā paša kopmantiešu varas laika. Saprotams, ka
aizbēdzēji ir bijušies viņas atstāt redzamas pēclaikiem. Izpurināti un izmētāti
bija pa malu malām veseliem klēpjiem visādi dokumenti un ienākušo rakstu sējumi.
Galdi un soli saskaldīti malkai, durvis stipri sabojātas, un logu rūtis lielu tiesu
izdauzītas, dažas gultas izzudušas, skapji atlauzti un izlaupīti. Ziņnesis aiz
bailēm bija izkravājies un pārvietojies kaut kur attālāk pie kāda radinieka un
tagad, no jauna aicināts, griezās atpakaļ. No mežiem nāca laukā saimnieki ar saviem
dēliem, kas tur bij glābuši savus zirgus un glābušies paši. Draugi un pazīstami
sveicinājās, prieka pilni pat laimīgu izglābšanos, un noslēptās vērtības cits par
cita cēla droši gaismā. Saimnieces steidzās uz muižām raudzīt, vai nedabūs
atpakaļ vēl kādas no savām aizvestām gotiņām. Dažai tas arī gan izdevās, bet
atdabūja no šām paraugu saimniecībām, kā govju aplasītāji lepni viņas slavēja,
tikai izbadojušās, nekoptas un novārgušas pie nāves. Saimniekiem uz reizes atkrita
nebeidzamās ikdienišķās šķūtes, un ikkurš varēja nekavēts stāties atkal pie
pavasara zemes darbiem, kam vien bij atlicies pie spēka vēl kāds arkla un ecēšas
vilcējs.
Kam vien nebij zuduši šaī briesmu valdības laikā kādi no mīļiem savējiem, tie
pēc pārciestām šausmām sajutās gan visi laimīgi, lai arī mantas un dažādas
apspaidības ziņā tik daudz ciests un zaudēts. Bet pavisam neapmierināmas bij tās
sirdis, kuras palikušas vientuļas, vai arī vesels ģimenes, kurām nežēlīgā kārtā
atrauti gādnieki. Un ne vien pilnīgi slepkavīgā kārtā apšautie ķīlenieki, bet
vispāri visi neizskaitāmie soda tiesu nogalinātie cilvēki bija tādi, kas piederēja
nopietnāka un apdomīgāka dzīves laikmeta gadiem, un tādā ziņā tie tikko ne gluži
visi bij tādi, kas saucami par savējo galvām. Tad nu saprotams, cik daudz starp
iepriecinātām sirdīm, kuras sajutās laimīgas vismaz par paturēto dzīvību, atradās
tādu, kas ar it neko - nebija apmierināmas, tālab nav nemaz noteicams, vai bija vairāk
apmierinātu vai dziļu bēdu pilnu māju. Vispirms jau pie noslepkavoto ķīlenieku
blāķa pastāvīgi skanēja sirdi satricinošas raudas, žēlabas un vaimanas gan no
viņu mātēm, sievām, māsām un bērniem, kā arī no tēviem un brāļiem. Zināms, ka
noslepkavotie nevarēja tikt aizvesti vienā vai divi dienās aiz piederīgo tāluma un
ziņas nedabūšanas, tādēļ labsirdīgi kristīga tikuma cilvēki lūkoja uzturēt pie
viņiem nomodību un apklāt tos līdz atnestām segām, tiekams citam pēc cita
aizvedēji atbrauc pakaļ.
Līdzīga sērošana bija dzirdama arī ap to bedri, kurā tika aprakti tāpat
slepkavīgā kārtā nogalinātie deviņi cilvēki, par kuru izrakšanu un apglabāšanu
kapsētā sāka prātot tūliņ pēc kopmantiešu aiziešanas, bet visu viņu piederīgie
nevarēja savienoties tik viegli kopā, jo citādi izrakšana nebija iesākama kā vien,
kad ikkatram klāt savi saņēmēji; bet ko lai darītu tad, kad kādam to trūktu? Nedz
ņemt laukā, nedz atstāt iekšā.
Ieradās tur vienā no pirmām atbrīvošanas dienām arī Augura māte uzticīgās
kalpones Edes pavadībā jel izraudāties par savu neceļos nogājušo puiku Antoniņu.
Tur, asaras slaucīdama, viņa Edei sacīja, kā jau dažreiz:
- Es jau gan zinu visus sliktumus un aplamos ieskatus, kādi viņam bij no dažādiem
palaidņiem un prāta tukšiniekiem ieaudzēti, bet taču nevaru valdīt sava žēluma
pēc viņa, jo sirds viņam ļauna nebija un mani viņš turēja gan mīļu un klausīja
arī.
Staigājot tāpat divatā atpakaļ uz māju, kā atnākts, Edei prāts gan kā dedzin dega
uz viņas ikdienišķiem mājas darbiem, bet vecās saimnieces viņa nekādi vienas
negribēja pamest, tālab turējās pacietīgi ar viņu kopā. Nostaigājamais ceļa
gabals nebij gan visai garš, un Augura māte uzdrošinājās uzsākt to kājām, jo,
izdevušai zemi uz nomas, viņai pašai sava zirga vairs nebija; bet nomnieka labāko
zirgu paņēma jau laikus kopmantieši, un atlikušais otrs bij pa nebeidzamām šķūtēm
tik nodzīts, ka viņa ne·vēlējās to ņemt, lai jel cik necik būtu vēl spējams
darīt patlaban darāmos zemes darbus. Tālab tad viņas abas, lēniņām pārnākdamas,
tāpat kā lēniņām bij aizgājušas, ieradās mājā tikai īsi priekš saulrieta.
Tā mierīgā gaitā pārnākot, viņas varēja par daudz ko izrunāties, īpaši jau
attiecībā uz tiem pašiem deviņiem noslepkavotiem un sevišķi par viņu izrakšanu,
kad pie tās varēšot savienoties, par ko jau gan arvienu bij runāts, bet viņas prāts
turpat vien griezās atpakaļ.
Pēc tam valoda pavirzījās gan arī uz ikdienišķiem dzīves jautājumiem, kur tad
Augura māte izsacījās sekoši:
- Lai nu gan daudziem, tāpat kā man, un dažiem vēl vairāk bēdu par savēju
noslepkavošanu, tomēr ikkuram, kas pats vēl dzīvs, ir it kā viņpus bēdām jel cik
necik iepriecinājuma par savas dzīvības izglābšanu, mētājoties šajos lielu maiņu
viļņos gandrīz visiem it tuvu starp dzīvību un nāvi. Bet nu laiks ir klāt sākt
atjēgties arī par to, kā turpināsies kuram katram paglābtās dzīvības uzturēšana,
palikušiem tikpat kā bez nekā. Ne vairs nevienam sēklas, ko nupat kaisīt zemē, ne
kartupelīša, ko stādīt, ne maizes, ne pavalgas, ne kurmēr spēcīga vai arī pat
nekāda zirga, ne lopa. Viss projām. Pat drēbes un daudz dzīves lietu - viss pagalam
šās iepriekš tik augsti slavētās kopmantiešu valdības laikā. Ņēma vien visu
nost, nezin kur likdami un stāstīdami, ka atvedīšot nezin no kurienes, cik vien
vajadzēšot.
Gandrīz jau mājas pagalmā ieejot, Ede sacīja šaī lietā savu vārdu sekoši:
- Mīļā saimniece! Es zinu gan, ka esmu nenozīmīgs sievieša cilvēks bez rakstu
gudrībām, tāpēc par šādām svarīgām lietām pulkā ne vārda nerunāju; bet jums
vienai pašai saku to, ka tik kāda daļa vien ir ciesta no tās nelaimes, kāda viņas
pilnībā nāktu tad, ja šī bezprāta valdība pastāvētu kurmēr otrtik ilgi kā līdz
šim, jo tad nebūtu ne tikvien vairs pavisam zirgu, lopu, maizes druvu un apģērbu, bet
arī pavisam necik darba spējīgu cilvēku, un beidzot tad viņi paši dalīdamies
galinātu nost savstarpēji cits citu, tiekams visam beigas.