KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
CETURTĀ DAĻA
III
Kādā siltā un jaukā pavasara pēcpusdienā nāca no Bungžu muižas puses uz
mācītāja māju savāds, it nabadzīga izskata un novārguma pārņemts vīrs, bieži
apstādamies atpūšanās vajadzībā, pa reizei arī ceļmalā smagi atsēzdamies un pēc
laiciņa grūti uzceldamies. Daži pretimnācēji, pavirši paskatīdamies, nodomāja
viņu esam kādu nebūt ikdienišķas parādības ubagu, kādus bij ierasts redzēt dienu
dienām taī no kopmantiešiem līdz pilnīgam badam nodzītā un neganti iztukšotā
zemē. Turpretī dažs cits, kas ieskatījās viņā vērīgāk, izsaucās gan kā aiz
prieka, gan kā aiz līdzjūtības un aiz brīnumiem:
- Ak tad mācītājs? Vai, kāds novārdzināts! - Tomēr nesaprata cita nekā darīt kā
aiziet secen.
Vakara tuvumā ar lielām grūtībām, gan aiz iztikas trūkuma, gan aiz vispārīga
nespēka, mācītājs aizsniedza savu agrāko dzīves vietu un atrada to ne vien pavisam
tukšu, bet, kā rādījās, tīši un neganti izpostītu: nedz vairs logu, nedz durvju,
nerunājot nemaz par istablietām un par jelkādiem iemītniekiem, kā par atstāto
nespējnieku pāru un it īpaši par viņa krustmāti, kura aiz bēdām par viņa
aizvešanu palika, krampju sarauta, gultā vaidam. Pasēdējies atpūsties uz kāda
atlikuša trepju pakāpņa, viņš nezināja jel pēc naktsmājas citur griezties kā pie
baznīcas draudzei atvēlētās zemes nomnieka turpat tuvumā.
To cilvēku mācītājs atrada gan vēl pie dzīvības līdz ar viņa ģimeni, bet
negantā kārtā izpostītu un iztukšotu, kā zināms, īpaši tāpēc, ka tas, lai arī
aplinku, kalpojot tik ienīdētai iestādei, kāda esot baznīca. Tomēr tiem nabaga
cilvēkiem bij iespējams viņu izmitināt ar prieku, lai arī visvienkāršākā, bet
pietiekami tīrā guļu vietā, pamielojot iepriekš ar kaut ko, kas pašiem iegādāts no
jauna. Var sacīt, ka izmocītais un novārdzinātais mācītājs še pirmreiz pēc
nepilna gada ilgām ciešanām gulēja atkal laimīgu un pēc iespējas maigu miegu.
Ātri izplatījās draudzē ziņa par mācītāja pārnākšanu, kā arī par viņa
atrašanos vistrūcīgākā stāvoklī. Viņa sirsnīgākie cienītāji tūliņ
sarunājās par palīdzības gādāšanu ar veļas un citu drēbju gabaliem, kā arī
uztura vielām, lai jelcik maz ikkuram tādu mantu bija atlicies. Mitekli apsolījās dot
Vilmas vecāki Briņu mājā, uz kurieni pēc dienām divām mācītāju pārveda. Tur
viņš tika apkopts, pārģērbts tīrās un pēc iespējas labās drēbēs, iemitināts
savā sevišķā, lai arī vienkāršā, bet glītā, patīkamā istabā un uzturēts
vismaz bez bada nozīmes.
Visu šo garo nejauka un ļoti necilvēcīga cietuma laiku mācītājs nebija redzējis
sava seja un, tik tagad to ieraudzījis mazā spogulītī pie sienas, iztrūkās pats par
savu izskatu: izkrities, grumbains un gandrīz dzeltainā krāsā, pat jau daži
iesirmojuši mati, kas pēc viņa gadiem it īpaši vēl nebij gaidāms. Bet veselības
taču par satriektu viņš nejuta, tikai gan nespēku, jo bērnībā un jaunībā bija
nocietinājies pret grūtumiem, pret aukstumu, drēgnumu un visādiem citiem kaitīgiem
dabas un dzīves iespaidiem. Nezuda viņam arī cerība uz atkopšanos tagad, jaukā
gadalaikā un veselīgā gaisā pie godīgi cilvēcīga uztura, dabūdams ik dienas pa
lāsītei svaiga piena, ko viņš mīlēja visvairāk. Pastaigāšanās un pasēdēšanās
ik dienas jaukā laikā un svaigā, piemīlīgā gaisā, tāpat mierīgi maigs miegs
spirdzināja un atjaunoja nomanāmā kārtā viņa vājināto veselību, kur savu tiesu
darīja arī brīvības sajūta un drošības apziņa par dzīvību, pēc kuras tik ilgi,
tik neatlaidīgi, kā ar kādu izsalkumu, bija dzinušies visbriesmīgākā jaunuma spēki
iespējami plašos apmēros.
Cietumā būdams, mācītājs arvien bij dabūjis zināt par svarīgākiem notikumiem
viņa draudzē no vēlāk ievietotiem cietumniekiem, kuriem viņa draudze pārzināma, bet
pēdējās nedēļās tādi nebija nākuši klāt, tāpēc arī nezināja nekā par
skolotāja nāvi un nekurā ziņā jau vēl par otra dombiedra - Linuma bēdīgo galu.
Abas šās smagās sēru ziņas nospieda viņa izmocīto sirdi vismaz uz dažām dienām
pat grūtsirdībā.
Vienatnē par šiem abiem nelaimīgiem draugiem domādams, mācītājs prātoja un
salīdzināja, kā viņi izturējušies viens, kā otrs attiecībā uz savu dzīvību.
Skolotājs gājis patvaļīgi nāvē tik tad, kad neredzējis savā priekšā vairs vismaz
neviena godīga glābšanās ceļa pēc tam, kad visi tai ziņā bijuši izmantoti, kas
vien atgadījušies, nepalaižot garām neviena derīga neizlietota. Un, kad nevarēts
taī nozīmē spert tālāk vairs ne soļa, tad bijis vēl iespējams izsargāties no
daudz briesmīgākas nāves caur vieglāku un drīzāku nāvi. Vai to varot pavisam saukt
par pašnāvību? Linums mierīgs savā godsirdības augstumā ir palicis stāvot vēss un
nāvei neizbiedējams, lai gan, kāpdams kaut jel pāra pakāpņus zemāk, būtu viegli
varējis glābties un vēlāk, kad pāriet straujie nāves spriedumu laiki, tikt no
mērenāku likumu tiesām vai nu pavisam attaisnots, vai piemeklēts ar īsu un vieglu
sodu vien. Vai tālab šāda vienaldzīga .izturēšanās pret dzīvību nevarot būt
skaitāma vismaz labi tuvu pie pašnāvības? Vai varot viens vai otrs vai abi vienlīdz
tikt aizbildināti? Noteiktas atbildes uz šo pēdējo jautājienu viņš nespēja sev
dot, bet tikai uzstādīt šādu salīdzinājumu: viens no viņiem turējis vairāk mīļu
savu dzīvības dārgumu, otrs - viņas spožumu.
Zināms bij mācītājam gan Katrēna un Majas nozudums, lai gan ne visos sīkumos, tāpat
Katrēna atdabūšana, bet nevis vēl pēdējo triju jaunavu iekrišana kā bezdibeņa
dzelmē. Briņos dzīvodams, viņš arvien iedomāja, kāpēc neredzot Vilmas. To viņš
zināja gan, ka viņa bijusi īstenā rakstvede pavēlniecībā, un nu bija dabūjis
dzirdēt arī to, ka bijušais pavēlniecības sastāvs izjucis un tur iecelta agrākā
laika pagastvalde atpakaļ, bet tālāk nekā nedz par Alvīnu, nedz par Īdu. Jo, ka
šās divas arī tur bijušas, to viņš atminējās gan dzirdējis. Viņam rādījās kā
brīnums tas, ka nedzirdēja, Briņos dzīvodams, pieminam ne Vilmas vārda, tik māti
redzēja gan arvien noskumušu un noraudājušos. Mācītājam sāka celties domas, ka tur
vajaga būt apakšā kaut kādam svarīgam cēlonim, un viņš apņēmās to izzināt.
Kādu rītu, kad mājasmāte ienesa atkal mācītājam ierasto krūzīti piena un maizes
šķēlīti, viņš pateikdamies ievaicājās:
- Briņu māt, es tevi gandrīz vienu vien redzu mājas darbus darām, bet saki - kur tad
ir tava Vilma?
Dzirdot Vilmas vārdu, viņa ķēra rokā tūliņ priekšdrēbi, ar ko slaucīt acis:
- Ak tad jums, mācītāja kungs, mūsu lielās bēdas nav vis vēl zināmas, - viņa
iesāka, priekšdrēbes neatlaizdama. - Gandrīz priekš pāra mēnešiem pašā pirmā
šķīdoņas laikā no pavēlniecības nozuda mums Vilma līdz ar Roķēnu Alvīnu un
Ruķīšu Īdu un nav atradušās līdz šim, lai gan meklēts un taujāts, cik vien
cilvēku spēkā stāv.
Tālāk viņa pastāstīja īsumā, cik un ko zināja par visu, kas šaī ziņā noticis.
Pieminēja arī to citu pazudušo jaunavu vecākus līdz ar tādām pašām viņu bēdām
un veltīgām meklēšanām, sākot no Lūru Majas pazušanas un vecā Laķa sērošanos
par viņu.
Saimniecei aiz nevaļas drīz izejot, mācītājs palika nogrimis dziļās domās par visu
nupat dzirdēto triju jaunavu pazušanu, līdza skaitot arī ceturto no viņām - Maju.
Vispirms viņš atcerējās, ko bija piedzīvojis pats pēdējā vakarā priekš savas
apcietināšanas. Viņš nebija varējis aizmirst tās sirsnības un tās izveicības, ar
kādu bija sarīkoties uz viņa glābšanu. No dzirdēšanas par Majas neizprotamo
aizvešanu viņam jau tūliņ rādījās, ka uz to ir bijis tāpat rīkoties kā uz viņa
glābšanu, kālab skaidri domājams, ka šī aizvešana nevar būt nākusi no naidīgas,
bet no ļoti draudzīgas puses.
Turpinoties šim pašam domu ceļam, mācītājs nonāca pie tās skaidrības, ka visu
triju pēdējo jaunavu nozušanai vajagot būt vistuvāko sakaru ar Majas nozušanu. Pirms
bijusi jāglābj draudzene Maja, un, kad nākušas līdzīgas briesmas arī citiem
godīgiem cilvēkiem, tad augstsirdīgi sabiedrojušās glābt visus, kas vajāti tādā
pašā kārtā, kamēr beidzot, kad šī glābšanas rīcība nākusi aizdomās vai
nojaušama asiņainās varas vīriem un kad dzīvības briesmas būšot pašām bijušas
tuvu klāt, tad vajadzējis glābt ar lielu izmanību savu pašu dzīvību. Ka viņām
vajagot būt kaut kur dzīvām, par to mācītājs nešaubījās, bet brīnījās tik par
to, ar kādu gudrību viņas iespējušas glābties un kur varējušas palikt? Šo domu
patiesība, kā mācītājs savā prātā uzskatīja, nodibinājās viņa pārliecībā ik
brīdi skaidrāk. Viņš sāka pats tai droši ticēt un apņēmās uz šā paša pamata
mierināt cerībā bēdu pilnās piederīgo sirdis.
Kādā citā gadījumā, kad mājasmāte mācītājam atkal kaut ko ienesa no pārtikas,
viņš lūdza to piesēsties un izstāstīja viņai tās domas, ka nevajagot pamest
cerības pat uz visu četru nozudušo meitu atrašanos savā laikā.
- Man vismaz ir zināmas dažas zīmes, no kurām ceļas domas, ka viņas tik kādā
neatrodamā vietā gudri slēpjas un var kaut kuru dienu atrasties, - mācītājs domīgi
runāja. - Ja viņas būtu mirušas vai nogalinātas, tad viņu nāve vismaz pavisam
apslēpta nevarētu palikt.
- Lai no jūsu mutes Dieva ausi, mīļais mācītāja kungs! - Vilmas māte, priekā
iekustināta, izsaucās, rokas sasizdama. - Jūs esat vai pats pirmais un vienīgais
prātīgs cilvēks, kas sakāt šādus iepriecināšanas vārdus, kamēr citi visi stāsta
un modina tik izmisuma domas un jūtas. Daži runā, ka viņas esot dabūtas un kādā
soda tiesā apšautas, tik tas netiekot sludināts. Citi spriež, ka, lediem upē uz
iziešanu čauganiem esot, būšot tur noslīkušas, ja gājušas pāri, un tikušas
aiznestas uz jūru. Šur tur dzird runājam, ka mežā esot nosalušas vai badā
apmirušas. Vēl no kādiem ir dzirdēts, ka kritušas kopmantiešu kareivju rokās un
tikušas necilvēcīgi nomocītas. Ak, kas viss nav un netiek dzirdēts! Pēc tam šādi
jaukas cerības vārdi ir kā īstenas veselības zāles dvēselei.
- Nedomājat vis, mīļo Briņu māt, ka es gribu jūs tik priekš šā brīža priecināt
bez nekāda domu pamata, neņemos arī galvot, ka tā notiks, kā ceru, bet es runāju to,
kā jau sacīju, no dažām zīmēm, kas man bijušas nojaušamas un no kurām var
spriest, ka viņas ir dzīvas. Saprotams, ka viņām ir bijusi glābjama sava dzīvība ar
slēpšanos, bet, kur un kā, tas iepriekš nevienam nav nedz zināms, nedz atminams.
- Bet viņas jel vismaz būtu varējušas dot kaut vai vismazāko zīmīti no sevis,
zinādamas, ka par viņām visām tiek bezgala bēdāties. Tomēr nav manīta ne vēja
nesta vēsts, - bija Briņu mātes iebildums.
- A, jā! Šī lieta ir visuvārīgākā tiem, kam dzīvība jāglābj ar slēpšanos.
Ziņu un vispirms drošu ziņu kaut kam padot no slēpjamās vietas jau vispāri grūt'
iespējams, un pavisam neiespējams to dot bez briesmām priekš sevis paša, lai arī to
darītu, cik gudri vien iespējams; jo kas var zināt, kādās rokās ziņa nāk vai
kādām ausīm tā dzirdama? Cilvēkam tādā bīstami slepenā stāvoklī esot, ir
īstenā un vienīgā drošība, cik tāļu viņa pavisam spēj sniegties, vienīgi tā -
atteikties no jebkuras sazināšanās ar ārpusi, lai cik vajadzīga tā rādītos. Jo
ikviena zina, kas dodama tādā stāvoklī aiz laimes, var aizmaksājama būt ar
dzīvību. Jātic, ka apdomīgās jaunavas ir gudras arī šaī ziņā.
- Paldies par cerību, mīļais mācītāja kungs! Kad šitā izskaidro, tad saprast var
labi; bet ko nu no tādiem, kas paši nekā nespēj pareizi apdomāt, bet runā tik no
galvas? - Vilmas māte sacīja pieceldamās. - Pastāstīšu jūsu iepriecinošās domas
citām abām tādu pašu bēdu cietējām mātēm un arī vecam Laķim, kad tikšos.
- Bet man, mīļo Briņu māt, jāatkārto tas pats, ko jau reiz sacīju, lai mani vārdi
netiktu celti pārāk augstu pār viņu nozīmi, jo es nerunāju vis kā zinātājs, bet
tik tā kā domātājs, tāpēc tik grūtā lietā manas domas var arī nepiepildīties,
jo neiespējams nav bijis citādi arī notikt vai kā tagad vēl notiek. Varat gan
pastāstīt šās manas cerību domas arī tiem citiem apbēdinātiem cilvēkiem, bet tik
ar to pašu piezīmi, lai netur manis par tādu, kas runā zinādams, bet tik vien
domādams.
Neilgi pēc šās sarunas ieradās pie mācītāja Briņos Ruķīšu Īdas māte un
Roķēnu Alvīnas māte viena pēc otras arī dzirdēt jelkādus mierinājuma vārdus, kā
Vilmas māte dzirdējusi, un aizgāja arī abas cik necik mierīgākas, sacīdamas, ka
varbūt nākšot jel miegs drusku labāk. Sevišķi stipri sagrauztu mācītājs atrada
Īdas māti - izraudātām, pustumšām acīm un prātā pavisam nenogriezošu no savas
Īdiņas un viņas nezināmā likteņa. Daži viņas runātie vārdi izklausījās
mācītājam tādi kā svešādā nozīmē. Viņas viena, kā otra aizgāja ar lielām
pateicībām par cerības un mierinājuma vārdiem.
Atnāca pie mācītāja arī krusttēvs Laķis aprunāties un paprātot par savām
grūtām bēdām, bet aizgāja mazāk apmierināts par visām trim mātēm, jo Maja esot
daudz ilgāk projām par šām trim, tāpēc viņa prāts uz cerības pusi daudz
negriezās.
Ieradās beidzot arī savādniecīgais Roķēnu Alvīnas brālis Janka vaicāt - kā
vienmēr un visur, tā arī mācītājam:
- Vai zināt Ruķīšu Īdu?
- Man drīzāk jāvaicā jums, vai jūs zināt? Kā lai es viņu zinātu, kas pats biju
cietumā, kamēr jūs dzīvojāt brīvībā un šepat, tāpēc varējāt labāk zināt par
viņu.
- Mana māte teic, ka jūs mākot izgudrēt.
Mācītājs drusku pasmīnēja - kā tēvs par bērna vientiesību un atteica:
- Ja jūs būtu vien ņēmuši vērā, kur Ruķīšu Īda paliek, tad izgudrēšanas nemaz
nevajadzētu.
- Viņa bij pazudusi nezinot.
- Kad būtu vien bijis kāds, kas par viņu zina, tad nezinot vis nepazustu.
- Bet nezin vai viņa ir vien vēl dzīva?
- Ja nav vien nomirusi, tad dzīvai viņai vajaga būt.
- Bet nezin kad atnāks?
- Kad varēs vai gribēs.
Janka, laikam nomanīdams, ka no mācītāja tomēr nekādas izgudrēšanas neizdabūs,
taisījās aiziet bez panākuma. Tad mācītājs viņam vēl vaicāja:
- Kādēļ jūs taujājat tik pēc Īdas, bet savas māsas Alvīnas nepieminat pavisam?
Janka drusku apmulsa un pietvīka, tad kā aizbildinādamies atbildēja:
- Kur jau būs Īda, tur būs arī Alvīna.
- Bet vai no jūsu stāvokļa nevarētu labāk sacīt tā - kur būs Alvīna, tur būs
arī Īda?
Vēl gan Janka gribēja kaut ko sacīt, bet viņam acīmredzot pietrūka vārda, viņš
vēl, it kā ko domādams, acumirkli pastāvējās, tad atvadījās no mācītāja un
izgāja.
Nozudušo jaunavu piederīgiem no šā laika prāti bij kļuvuši mierīgāki un
pacietība lielāka, lai arī droši zināt nekā nezināja par bēdu pabeigšanos.
Mācītājam pa nedēļām divām veselība nomanāmi labojās un spēks pieauga, lai gan
novārguma stāvoklim beigas palika vēl visai tālu.
Viņa mīļie mājas saimnieki, Briņu tēvs ar māti, sāka vēlēties dabūt zināt, kā
viņam klājies pēdējā laikā un kā ticis vismaz dzīvs vaļā un atpakaļ. Agrākie
piedzīvojumi viņiem bij tikuši zināmi jau gan labu tiesu no Linuma, bet par beigu
laiku nekas. Kādā nākamās svētdienas rītā, sēdot visiem trim pie vienkāršām
vienkopīgām brokastīm, Briņu tēvs atkārtoja šo vēlējumos; tad mācītājs
neliedzās to pildīt un iesāka stāstīt:
- Kad pēc manas dzīvības iekarsušies manis tiesātāji bija veltīgi izpūlējušies
dabūt pret mani uz nāvi apvainojošas liecības, tad sāka laist šurp draudzei ziņas,
lai mani izpirkot, kā to mēdza labprāt gaidīt naudas labad, ko savstarpēji izdalīt.
- Tāda izpirkšana bijusi izdarāma tik ar zelta naudu un vēl ļoti lielā daudzumā, -
Briņu tēvs ieminējās starpā, - bet mums spieda pat ar bardzību, kad kaut kam ko
maksāja, lai ņemam pretī bezvērtīgas zīmītes, cenzdamies visā spēkā
pārliecināt, ka zelts drīz vairs nekur nederēšot.
Pēc tam mācītājs turpināja:
- Kad uz manis izpirkšanu neatskanēja neviena balss, tad uzskatīja mani par pilnīgi
bezvērtīgu un lieku priekšmetu, bet vaļā taču nelaida laikam aiz dusmām, ka nevar
man nekā padarīt, nedz no manis kaut ko izdabūt, tālab lai ciešu vien. Par visu
cietuma dzīvi caurvējainā pagrabā un par uzturu, kā jau jums arī laikam zināms,
jāsaka tik tas, ka suņu liktens arī pie sliktiem saimniekiem nelabāks nevar būt.
Pavasarim atnākot, mazliet nomanāms labums bija tik tas, ka dzīve arī pagrabā nebija
vairs tik auksta, ar biezu sarmas kārtu pie sienām kā ziemā.
Kādu dienu negaidot atgadījās kaut kas savāds. Mūs, visus cietumniekus, izsauca
ārā, kas nekad nebija piedzīvots, bet nezin kādā nolūkā, tik tiesas priekšā gan
jau nē. Paši mūsu rīkotāji bij ļoti uztraukti un drebulīgu baiļu nemiera pilni.
Viņi rīkoja mūs ātri steigties uz priekšu ārpus apdzīvotām vietām. Mūsu
viskopīgās domas par šo dzīšanu nebija nepareizas, kad ikkurš par sevi sapratām, ka
tiekam raidīti uz slepkavīgu nošaušanu, ko liecināja vairākas zīmes. Mūsu
aizvedēju nebija visai daudz, bet ikkurš gan ar šauteni plecos vai revolveri rokā.
Ceļa virzienu mums pagrieza uz meža pusi, kur, kā skaidri bija saprotams, gaidīja
šāvēju pulks. Bet piepeši no aizkalnas pa šķērsceļu steigšus tuvojās cits pulks.
Mūsu dzinēji, to ieraudzīdami, metās bēgt, bet vairāki tika apšauti no tiem, kas
nāca pretī un kuri bij mūsu glābēji, īstenās valdības kareivji. Viņi aizveda mūs
vēl atpakaļ uz mūsu mocības vietu pārņemt, ja kas šim vai tam tur palicis, deva pa
gabaliņam ikkuram maizes, samazinādami tādā kārtā paši savas jau bez tam
trūcīgās uztura daļas, sadalīja mūs pulciņos pēc tās nozīmes, uz kuru pusi
kuriem ejams; deva ikkatram pulciņam priekš kāda gabala dažus kareivjus par apsargiem,
un mēs šķīrāmies, paši cietēji, ar sirsnību savstarpēji un ar vislielākām
pateicībām no mūsu glābējiem, kas bija nākuši priekš mums pašā izšķirošākā
brīdī starp dzīvību un nāvi. Beidzot, kad virzieni izšķīrās sīkāk un sīkāk,
es savā virzienā paliku viens pats un vārguļoju trīs dienas, ubagodams gan pēc
naktsmājas, gan pēc kumosiņa maizes, tiekams ar lielākām grūtībām aizsniedzu savu
agrāko izpostīto un iztukšoto dzīves vietu. Šis ir viss mans pēdējo dienu stāsts
īsumā.