KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
CETURTĀ DAĻA
V
Novārguma mazināšanos un spēku atjaunošanos nomanāmi sajuzdams, mācītājs sāka
ilgoties, ka varētu aizkļūt uz kapsētu pie krustmātes kapa un to pēc iespējas
apkopt, nolīdzinot un nogludinot zemes pikus, kas ziemā būs bijuši sasaluši, bet
tagad izlaidušies. Gan atsauktos varbūt dažs cits, kas uzņemtos to padarīt, bet
viņš vēlējās pats savām rokām glaudīt viņas smilšu kopiņu, apzinādamies, cik
neizsakāmi dārga bijusi viņam krustmāte. No Briņu mātes viņš jau ar sirds
pateicību bij dzirdējis, ka viņa pati un dažas citas saimnieces mīļi rūpējušās
un gādājušas par krustmāti ar iztiku un apkopšanu pa visu viņas neveselības laiku
līdz miršanai, pielikdamas klāt par apkopēju pat kādu zināmu godīgu sievieti -
vaļenieci, tāpat itin kristīgā prātā apģērbušas un sagādājušas apglabāšanu
no mācītāja draugu un cienītāju puses. Dzirdot par šādu sirsnīgu mīlestību pēc
tik daudz piedzīvotiem bezdievības jaunumiem, mācītājam pirmā brīdī bija tā kā
svešādi ap sirdi, it kā kad gribētu jautāt: vai tad patiesi šādas sirdis arī vēl
atrodas briesmu un ienaida pārpildītā pasaulē? Bet drīz sāka atcerēties un
pārliecināties, ka šie ir tie paši viņam pazīstamie savas draudzes dvēseļu jaukumi
un ka jel vismaz tādu dēj vien mīl vēl taču pasaulē dzīvot, ja arī jaunums būtu
atrāvis tai visas citas pievilcības.
Kad kādā jaukā rītā pie brokastīm mācītājs saviem mīļiem gādniekiem, Briņu
tēvam ar māti, sacīja šo nodomu un vēlējumos, ka taisni to dienu domājot iet uz
kapsētu pakopt krustmātes kapu, tad par prieku dabūja dzirdēt, ka pagaidām kaps esot
gan jau aplīdzināts, bet velēnas aplikšot vēlāk, kad viņas stiprāk sazaļošot.
Un, ja mācītājs gribot tomēr iet, tad aizvedīšot braukšus. Viņš sirsnīgi
pateicās par to, kas darīts kapa apkopšanas ziņā, un arī par laipno aizvešanas
solījumu, bet atbildēja, ka spēcinādamies domājot iet lēnām kājām. Bez tam zirgi
esot neciešami vajadzīgi pie zemes darbiem.
Laipni mājasmātes apgādāts pāra cietām, tumšām sviestmaizītēm pusdienas daļai,
mācītājs aizceļoja uz kapsētu, nodomādams tur atspirdzenīgi padzīvoties vai līdz
pašam vakaram, kā tas arī notika. Krustmātes kapu viņš atrada gan aplīdzinātu, bet
ne pēc savas gaumes prasībām, tālab - dabūjis no kapsētas sarga lāpstu - izveidoja
un nogludināja to tik skaisti, kā vien iepatikās, un uzsprauda virsū pa ceļam
salasīto puķu puškīti.
Sajuzdamies drusku piekusis, mācītājs pēc tam apsēdās uz soliņa un sāka domās
sērīgi atskatīties uz tāļajo pagātni, īpaši attiecībā uz krustmāti, cik vien
spēdams un iesākdams no savām vispirmām atmiņas dienām. Reti viņš tās atmiņas
gan kustināja, bet, kad iesāka, tad mīlēja izstaigāt cauri visai savai dzīves
pagātnei un to darīja īpaši tagad, še klusā vienatnē, siltā piesaulē, vaļīgā
brīdī un vēl sēdēdams savas sirds dārgākā vietā. Vecāki viņam bija apglabāti
kādā citā tālā kapsētā, kas reti aizsniedzama. Tādos atceres brīžos mācītājs
mēdza domāt tādā kārtā, it kā sev pašam visu stāstīdams.
Sava tēva viņš neatminējās pavisam redzējis, bet, pēc krustmātes vēlākiem
nostāstiem, tas bijis laikam kādas mazākas vietas graudnieks un nomiris no kāda
nelaimes gadījuma sekām. Bet to gan viņš atminēja, kad māte tikusi guldīta savādā
melnā, šaurā un garā lādē ar vāku virsū kā jumtu. Svešas sievietes raudājušas,
un viņš drusku kā aiz bailēm līdis cieti klāt krustmātei un tinies viņas drēbēs
iekšā. Krustmāte tad bijusi jauna, sārtiem vaigiem un bez nevienas grumbas sejā.
Kuplie, dzeltainie mati viņai stāvējuši sapīti divās pīnēs, kas brīžam bijušas
satītas ap galvu, brīžam nolaistas vaļēji pār muguru un sniegušās līdz jostas
vietai. Matu sukāšanas un pīņu pinīšanas reizēs viņš drīkstējis skaistos matus
pa šķipsniņai palūkot. Vispāri pēc mātes nomiršanas viņš juties vienīgi
krustmātei tuvs un uzļāvīgs. Brīžam uzdrīkstējies viņai ierāpties pat vēl
klēpī.
Kad pagājusi bija ziema un sniegs nokusis, tad krustmāte taisījusies iet citur dzīvot,
un viņš dzirdējis runājam, ka esot saderējusi kaut kur par meitu un ņemšot šo
līdza pie sevis, kas arī tā notika. Tur svešumā pa iesākumam viņš nedrīkstējis
pavisam šķirties no krustmātes.
Kādreiz atnākusi kāda vecāka viešņa un sākusi vienatnē krustmātei kaut ko ausī
čukstēt, bet krustmāte atteikusi cietīgi: «Lai viņš nevildās uz mani! Man ir tik
rūpes un gādība par puikiņu. Uz ko lai es eju tādā nebūšanā ar viņu saistīties
- viņu ģērbt un barot? Vai tad man būs iespējams par bērnu arī vēl gādāt?»
Vēlāk kādā svētdienā ātri sabraukuši pagalmā divi sapuškoti aizjūgi ar
zvārguļiem un zvaniem. Sievietes, tos ieraudzīdamas, iesaukušās: «Precinieki,
precinieki!» - un aizsteigušās uzposties. Citām līdza arī krustmāte. Atbraucēji
sanākuši istabā, jautri tērzēdami, ar pudelēm rokās un sākuši meklēt saimnieku
ar saimnieci. Viņiem līdza bijusi arī kāda cienīga izskata sieviete ar kukuļa
nastiņu padusē. To godinājuši par precinieku māti. Puisēns kā brīnodamies
skatījies atbraucējos, tad precinieku māte pasniegusi viņam siera šķēlīti,
sacīdama: «Bet ko tad, Jānīt, tu darīsi, kad krustmāti mēs drīz aizvedīsim?» To
dzirdot, uz reizes viņš sajutis tik dziļas sirdssāpes, ka ne tik nemīlējies ēst
siera gabaliņu, bet, kaktiņā ielīdis, sācis stipri šņukstēt. Kad ienākusi
krustmāte, tad svešie apstājuši it īpaši viņu, savādi, it kā mīklu izteiksmēs
runādami, smiedamies un sniegdami viņai puķes. Ļoti laipni sarunājusies ar viņu
precinieku māte, un sevišķi kāds garš, jautrs vīrietis, cigāru pīpodams, centies
izturēties pret viņu ļoti mīlīgi. Bet viņa palikusi klusa un nopietna. Nedzērusi
arī nekā, kad snieguši viņai glāzi, un neņēmusi tās nemaz pretī, kaut kādi
aizbildinādamās. Puisēnam skatoties nācis prātā, ka tas laikam gribot būt tas
īstenais krustmātes aizvedējs, tāpēc uzlūkots to ar dusmām. Tad ienākuši
saimnieks ar saimnieci un precinieki sākuši griezties pie tiem, jautrībā jokodami, ka
viņiem pazudusi kāda līgava un sadzinuši še pēdas. Saimnieks atjokojis pretī,
sacīdams, ka tur vajadzēšot lielu pierādījumu, uz ko viens no viņiem sniedzis
glāzi, sacīdams, ka labākas liecības par šito nevarot nemaz domāt. Saimnieks
izdzēris sacījis, ka slikta neesot vis, bet vajadzēšot dabūt zināt, vai tik kāda
atzīšoties par pazudušu. Saimniece, glāzes maliņu drusku pie lūpām pielikusi,
izsacījusi, ka liecība esot laba, ja tik atradīšot, ko meklējot. Pa tam krustmāte
bijusi laikam ievērojusi, ka puisēna neredz, vai arī pat dzirdējusi viņu šņukstam.
Viņa apskatījusies ieraudzījusi to kaktiņā noraudājušos, ļoti iežēlojusies un
vaicājusi, kas viņam kaitot. Tad tas raustīgā valodā pačukstējis viņai ausī:
«Ciemiņi tevi drīz aizvedīšot, kur tad es palikšos?» Krustmātei pārskrējušas
pār vaigiem straujas asaras. Viņa pievilkusi puisēnu pie sevis un pačukstējusi:
«Nebīsties vis, Jānīt. Manis neaizvedīs vis, un es tevis nekad neatstāšu.» Viņš
tad priecīgi pieķēries tai ar vienu roku pie drēbēm, otrā turēdams siera
šķēlīti. Tad krustmāte noslaucījusi viņam asarām nostrāvojušo seju. Nu viņš
nešķīries no krustmātes vairs ne soļa un turējis viņu vienmēr cieti. Un, kad
precinieku māte klusām izaicinājusi krustmāti kambarī savrup sarunāties, tad arī
vairs istabā nepalicis un, tāpat turēdamies, gājis līdza. Tur tad arī dzirdējis, ko
viņas runājušas. Precinieku māte kodinājusi krustmātei cietīgā balsī: «Bet nu,
Dore, nedomā vairs lepoties! Tāda vieta, tāds cilvēks - ko tad vēl vairāk vari
iedomāt?» Tad krustmāte pateikusies gan, kā viņa pati sacījusi, Gravnieku mātei par
labvēlību un tad atbildējusi sekoši: «Ja es būtu viena pati, tad varbūt
neatteiktos, lai gan tur priekšā tik liels jūklis saviešu, kur miera un saderības
dzīve paredzama nav. Bet man, sevi aizmirstot, jādzīvo priekš puikiņas, ko esmu
apsolījusies māsai pie viņas nāves gultas. Kā lai es tādā vietā, kas ņudzēt
ņudz no dieveriem, māršām, vecām radiniecēm, neskaitot līdza paša precinieka
vecāku un tēva tēva, varētu cerēt uz gādību par manu puikiņu? Tur viss mūžs
jānodzīvo tik priekš mantas daļu došanas, pūru gādāšanas un bēru rīkošanas
veciem cilvēkiem. Tur mans puikiņa būs neieredzams un paliks visiem kā par
kājminām.» - «Nu, paskolotu jau nu gan tāpat līdza to arī,» precinieku māte
iebildusi, bet krustmāte sacījusi pretī: «Tas mazumiņš, ko viņi taī lietā varbūt
darītu, būtu jāsaņem man ar zemošanos kā žēlastība. Vecenes piemestu ikkatra
vārda galā: kādu mantu tu še ienesi? Un tādai tukšiniecei vēl savs lieks ēdājs
arī līdza. Visur priekšā dieveri un māršas. Mana darba un manas gādības par
viņiem necik neievēros.» Puisēnam sameties bail no dieveriem un māršām. Viņš
domājis, ka tiem vajagot būt briesmīgi negantiem un sirdīgiem zvērēniem ar
spīdošām acīm kā uguntiņām naktīs, tālab lūkojis krustmātei iečukstēt:
«Neiesim vis tur, kur dieveri un māršas, man no viņiem bailes,» - par ko krustmāte
pasmējusies. Precinieku māte sacījusi vēl krustmātei, ka viņai par pūra bagātību
nebūtu bijis ko raizēties, jo tiekot meklēta un gribēta tik viņa pati, un ka viņai
kā kalpotājai nenākšoties viegli vienai pašai izaudzināt un paskolot puisēnu, uz ko
krustmāte atbildējusi: «Ticu gan, ka tagad tā tiek domāts, bet vēlāk nāktos bieži
dzirdēt manu tukšību. Bet puisēna apgādāšanas un uzaudzināšanas ziņā es gribu
būt labāk viena pati par sevi savā brīvībā un pēc savas iespējas. Ko varēšu, to
darīšu, nepalikdama nekam nekā parādā un nedodama nevienam tiesības man kaut ko
pavēlēt vai liegt. Caur zemākām skolām ceru izvadīt viņu pati vien, bet priekš
tālākām viņam ir bāreņu tiesas ziņā uz augļu augļiem daži simti, kas ienāca no
izpārdotām vecāku mantām, lai manas palīdzības arī vajadzēs. Un tad nu, mīļo
Gravnieku māt! Man ir ganu svētdiena, lopi jālaiž laukā, tālab saimnieka galā vairs
neieiešu, bet, lūdzu, pasaki tu ciemiņiem manā vietā ardievas. Pašam precinieku
īsteniekam saki, ka es viņu cienīju un pateicos par ievērojumu, bet nevaru viņa
prāta pildīt.» Puisēnam, to dzirdot, bijis liels prieks, kad krustmātei varēs iet uz
ganiem līdza un tur viņu drošāk glābt no aizvešanas.
Ar šo skaidri atminamo piedzīvojumu pabeigušās mācītājam viņa pirmās atmiņas no
dzīves sākuma, un no šām dienām iesācies cits laikmets viņa mūžā. Jau samērā
agri, bet bez grūtībām krustmāte sākusi mācīt viņu grāmatā un pa vasarām
nodarbināt pie kaut kādiem viegliem darbiņiem, lai arī bez lietiškas vajadzības.
Ziemas laikā vērpdama, viņa iemudinājusi to tīt dzijas no pievērptām spolēm uz
tītavām, turpretī aužot atkal no tītavām spolēt krustmātei spolītēs. Viņi abi
uz maza galdiņa ēduši vienviet, kā daždien labākie draugi, bet vasarās, kad bijis
jādzīvo saimnieku iztikā, viņš stāvējis krustmātei cieši klāt un saņēmis ar
pateicību, ko krustmāte vai saimniece uzlikušas viņam priekšā.
Gadi gājuši, augums paņēmies, un vajadzējis sākt domāt uz ganu gaitu. Krustmāte
saderējusies par vasaras meitu tādā mājā, kur kalpošana iznākot abiem vienuviet,
lai pati varot paturēt viņu savu acu priekšā savā rūpībā un īpaši pa iesākumam
rītos paguldīt, kamēr vēl neesot jāiet siena pļavā.
Kad jau mācējis pienācīgi lasīt un bijis arī jau pāra reizes mācītāja priekšā
kā par labu atzīts atlasītājs, tad krustmāte sākusi jau laikus rūpēties par viņa
sūtīšanu skolā - saderējusies joprojām par vasarnīcu tagad skolas tuvumā, lai gan
nebijis iespējams, vismaz pirmā vasarā, dabūt tādas vietas, kur iestāties atkal
darbā abiem pie viena saimnieka, un viņam vajadzējis iet ganos citā mājā, bet ziemu
gan vieta bijusi kopā pie krustmātes. Savu vasaras peļņu viņš dabūjis it īpaši
pārtikas vielās. Krustmāte izšūdinājusi pašas austu drēbju kārtu, iztaisinājusi
gultiņu un pastaliņas, devusi pašas adītas zeķes un nopirkusi cepuri. Grāmatas un
rakstāmas lietas gādājusi tad, kad viņš bijis pieņemts jau skolā. Kopēdināšanas
taī skolā tad vēl nebijis, bet krustmāte nesusi bieži vien pusdienās viņam azaidu
no mājas. Aukstā laikā gājusi sestdienās pretī pārvadīt viņu mājā bez
apsaldēšanās briesmām.
Zemākās skolas pabeigušam, prāts sācis nesties uz augstākām, par kādām bijis
dzirdējis stāstām, bet nevarējis cerēt viņās iekļūt aiz rocības trūkuma. Tomēr
par šo vēlējumos viņš kādreiz ieminējies arī krustmātei, un šim tad rādījies,
kā kad viņa būtu taisni to gaidījusi, jo atbilde tūliņ nākusi šāda: «Ja gribi,
tad ej. Drēbes un skolas nauda būs no manis, bet citu, kā uzturu, dzīvokļa īri,
grāmatas, lūko sagādāt pats.» To viņa gan sacījusi, gribēdama izmanīt šā
tieksmes stiprumu censībā pēc mācībām, bet domājusi tomēr gādāt vismaz vēl
dažos nākamos gados visu pati ar apbrīnojamu noņēmību un ar to piekodinājumu un
izsakāmu solījumos, ka mācīsies par mācītāju un centīsies turpmāk tikpat godīgi
un krietni kā līdz šim, kas viss ticis apsolīts ar prieku. Protams, ka viņa uz to jau
bijusi domājusi agrāk, tik nesacījusi, gaidīdama, lai pats sākot mosties. Tad pat
viņš dabūjis no krustmātes otrreiz dzirdēt, bet skaidrāk saprast par savu naudu, kas
tam pie bāreņu tiesas. Ar to tad viņa dzīves virziens bijis atzīstams par
nospraudītu.
Priekš vasaru brīvlaika dienām viņa zinājusi sagādāt šim ik gadus kādu
spirdzenīgas nodarbības un peļņas vietiņu, iesākumā tāpat vēl par ganu, bet
vēlāk it kā par puspuisi un palīgu vieglākos darbos pie saimniekiem vai amatniekiem.
Šaī ziņā viņš sava paklausīgā, vērīgā prāta un čakluma labad ticis visur
labprāt pieņemts un vienmēr, nopelnījis sev jel grāmatu naudu.
Augstskolas gados pa brīvlaikiem dabūjis jau peļņu kā mācību ziņā vājāku
skolnieku sagatavotājs uz pēceksāmeniem, kā arī vispāri uz iekļūšanu augstākās
klasēs, visvairāk ģimnāzijās, vai arī atrazdams kādu nodarbību pie rakstiem, līdz
beidzot gan ticis galā - vēl ar krājaizdevu sabiedrības palīdzību pēc daudz gadiem,
sākot no pašas pirmās bērnības laika atceres par mātes nomiršanu un tūliņ arī
par krustmātes mīļās gādības iesākumu. Visu to garo dzīves laiku bijis vai ikkatru
gadu apģērbts jaunā, krustmātes austā drēbju kārtā, skolu biedriem kā par
brīnumu, ka tādas tik glītas un smalkas drānas iespējams izgatavot ārpus fabrikām.
Vēl pat pēc skolu laikiem valkājis tādas pašas drēbes.
Bet jau ap skolu pabeigšanas laiku pie krustmātes bijusi nomanāma stipra un liela
pārvērtība izskatā: dzeltainie mati apspērušies gandrīz balti, sejs grumbains,
slaikais augums drusku salīcis, bet uzņēmība un visa dedzība uz darbību vienmēr pa
vecam. Patiesā ziņā krustmāte atdevusi visu savu mūžu viņa labā vien, iegādādama
pat vēl pirmo govtiņu, viņam iestājoties vietā par mācītāju, un pēc tam vadīdama
ar labāko prašanu un lielāko vērību viņa mazo saimniecību, neprasīdama priekš
sevis gandrīz nekā. Veselība viņai samērā ar gadiem uzturējusies diezgan laba, tik
gan daži nobīļu gadījumi bijuši sacēluši viņai krampju sāpes, kuras tad
visstiprāk parādījušās, kad apsargi šo projām veduši, un pēc tam vairs
nepārgājušas, atnesdamas tādā ziņā viņai negaidītu nāvi pēc ļoti grūtām un
ilgām ciešanām.
Staigājot domās cauri šai garai gadu rindai un nonākot pie tagadnes, mācītājs sāka
pārliecināties, ka gandrīz viss ir grozījies un nav palicis, kā bijis viņa dzīves
iesākumā, tik krustmātes mīlestība uz viņu pastāvējusi negrozīta un
nesatricināta, lai arī viņas pašas izskats kļuvis citāds. Šī pašaizliedzīgā
pastāvība kustināja dziļi viņa sirdi ar pateicības jūtām par tik daudz saņemtiem
labumiem un ar žēlumu, ka laiku jaunumi nolaupījuši viņai vismaz vecuma miera dienas
un neļāvuši palikt klāt viņam vismaz par acu aizspiedēju pēc izciestām nāves
mokām.
Tā mācītājam, dziļās sērās nogrimušam, sitās ausīs tāda kā tuvu soļu
čaukstēšana. Viņš pacēla acis un ieraudzīja pazīstamo rūtaino sedzeni netālu no
sevis un tūliņ saprata, kas atrodas zem viņas.
Ar sveicienu pienākusi, Steņģene sāka runāt, ka pirmreiz pēc pārnākšanas
ieraudzījusi še mācītāju - sēdam uz krustmātes kapa un negribējusi bez labdienas
garām iet, tālab pienākusi izsacīt jel prieku, ka mācītājs pārnācis un sagaidīti
atpakaļ drošības laiki. Tad, ieraudzījusi drusku pacelto mācītāja seju, izsaucās:
- Vai, cik jūs novārguši no izskata! Redzams, redzams, ka bezgala daudz grūtību esat
cietuši.
- Ar mokām jau tik vēl pārnesu mājā pēdējās zīmes no dzīvības; bet lielum
lielam ciešanas biedru skaitam pabeidzās viņu mokas turpat briesmīgā nāvē. Tomēr
man Briņu tēva un mātes laipnā gādībā iespējams bijis krietni atkopties, tā ka
varēju atnākt bez grūtībām šurp un kaut ko padarīt kopšanas ziņā pie krustmātes
kapa. Bet, Steņģa māt. ja gribi parunāties, tad piesēsties pretī tur uz otra sola.
Viņa piesēdās un sacīja:
- Krustmāte, jā, krustmāte! Jūsu vien viņa gaidīja pārnākam, bet nesagaidīja. Par
jums runāja, gan nomodā būdama, kad lielākās sāpes pierima, gan sapņos, gan pat
vēl nāves murgos, kad jau sarunājās it kā patiesi ar pārnākušu.
Mācītājs, to dzirdēdams, aizklāja seju abām delnām un sajuta pārskrienam karstas
asaras pār vaigiem un palika tādā stāvokli brītiņu kluss, bet Steņģene runāja
vēl:
- Mēs, kā dažas no tuvākām pazīstamām, kārtojāmies, palikdamas klāt pa dienai un
naktij kura līdz viņas ciešanu beigām, tad arī visu dzirdējām un tās mokas
redzējām.
Tad mācītājs sacīja ar dziļu sajūtību:
- Es izsaku daudz sirsnīgu pateicību visām jums, kas tik mīļi esat rūpējušās par
manu krustmāti viņas ciešanu laikā un gādājušas arī par viņas apglabāšanu. Bez
tam pateicu jums abiem ar Steņģa tēvu, ka nebijāt nedz ar solījumiem aizvilināmi,
nedz ar draudiem iebaidējami uz ļaunas liecības došanu par mani, jo caur to vien es
vēl dzīvs esmu palicis, ka trūka vispāri apvainojošu liecību. Zināms gan, ka es
nevēlētos vis netaisnu liecību arī uz otru pusi, ja mani, vainīgu būdamu, gribētu
glābt ar taisnības sagrozījumiem, bet cienā turu tikai taisnas liecības, lai šaī
vai taī ziņā. No jums ir gribēts dabūt netaisnas liecības, bet jūs kā godīgi,
kristīgi cilvēki esat atteikušies tādas dot. Par to vēlreiz saņemat manas
pateicības patiesīgā ziņā.
- Gan jau tas pats manas pušelnieces dēla dēls Augura Antons, kuru raks laukā rītu
līdz ar astoņiem citiem noslepkavotiem, nopūlējās, cik vien spēka, mūs visus
piedabūt pie netaisnas liecināšanas, bet neviens neklausījām. Un, redz, kā nu drīz
bij jākrīt, nevis vēl no pretiniekiem, bet no paša draugu puses, no paša brāļu
lodēm. Sak, tāds blēdībai tas gals.
- Ak tad rītu rakšot visus deviņus laukā? - mācītājs vēl ievaicājās.
- Jā, tādas ziņas jau nākušas Augura mātei, ka tad visiem būšot pretī savieši
par saņēmējiem. Sēšanas darbi ir pašlaik pie beigām, kur tad drīzāk visiem vaļa
un visi saziņojušies. Tur jau nu atskanēs :atkal lielu lielā raudāšana un vaimanas.
Jāaiziet jau nu gan būs redzēt un dzirdēt. ziņkārības prāta jau nu man gan nav,
bet varbūt vajadzēs Augura mātei arī drusku palīdzēt. Viņa jau, nabadzīte, viena
nekā nespēj, būdama vēl novājināta no iesirguma aiz nāves bēdām par to pašu
dēla dēlu. Ede arī jau nu gan ar viņu savu lielo nevaļu viņas vienas nelaidīs
šādā sevišķi grūtā gaitā, kur šis tas slikts var gadīties. Bet ko lai viena pati
sieviete iespēj zemēm apbiruša un jau tik ilgi gulējuša miroņa apkopšanas darbā,
ja arī vīrieši būtu viņu izcēlēji no bedres? No vīriešiem līdz ar savas zemes
nomnieku Augura māte ir lūgusi vienīgi viņas pazīstamo jaunības draugu, veco
krusttēvu Laķi. Nākamu svētdien laikam visus izrokamos glabāšot kapsētā. Mans
vecais ir jau gan atkal uz kājām, tad lieta bēda man par mājas darbiem nav.
Stāstīšana īsu brīdi apstājās un tad turpinājās no jauna:
- Jādomā, ka nošauto atrakšanas un izcelšanas darbs būs liels un grūts, kas ļoti
rūpīgi un uzmanīgi darāms. Kādi divi no izrokamo piederīgiem bija pirmīt
pagastnamā lūgt no pagasta puses palīdzību pie nogalināto izcelšanas un arī
apliecību, ka piederīgo izrakšanu cita pagasta tiesā drīkst uzsākt, ko pagastvalde
apsolīja gan dot un par palīgiem gādāt. Ak jā! Pagastmāju pieminot, ienāk prātā
kaut kas jauns. Pašlaik tur ir saņemta ziņa no augstākas vietas, ka zemes dalīšanas
darbus uzsāks no jauna, izdalot muižu zemes bezzemniekiem un arī nepārdotās mājas
vai nu viņu tagadējiem nomniekiem, vai agrāko nomnieku pēcnākamiem un tādiem, kam
kādi augstāki nopelni pie valsts atsvabināšanas no kopmantiešiem, kālab jāieceļot
izdalītājus no jauna pa visu valsti. Un, kur atrodami agrākie dalīšanas sākuma
raksti, tie jāņem par pamatu tālākiem darbiem. Un kā likts tūliņ arī, sakārtojot
aizbēgušās kopmantiešu pavēlniecības izmētāto rakstu blāķus, ir atradies viss,
pilnīgs šejienes sava laika komitejas darbu saraksts, cik tālu tas bija ticis
ievadīts, bet no kopmantiešiem apturēts. Diezi', diezi' kā būs, kā nē!
Ezermuižiņā gan manis laikam negribēs atstāt - tai tik daudz kārotāju, ka nezin ne
gala. Bet, ja man taī vietā dotu Daukstu muižiņu, lai tad vai kā būdams. Man kā tas
miera gars, tad es netiesātos. Kaut man nācis jel dēls no kara mājā, tad man tiktu
pirmā kaķiegorija.
Par šiem miera gara un «kaķiegorijas» vārdiem mācītājs viegli pasmīnēja, bet
nesacīja gan nekā, tik uzcēlās un izšķīrās ar Steņģeni.