KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
CETURTĀ DAĻA
VI
Nošauto deviņu izrakšanas dienas rītā bija ikkatram kopmantiešu noslepkavotam
tuvāki vai tālāki savieši vai savietes ar aizjūgiem un melniem šķirstiem ratos pie
bedres klāt - visi nopietnu sēru pilni. Viņiem līdza saradās vēl aiz ziņkārības
lielāks pulks lieku skatītāju. Klāt bij no apsardzības arī divi kārtībnieki kā
rīkotāji vajadzīgās vietās. Papriekšu apsprieda viskopīgi, kā labāk darāms. Visi
atzina par vērā turamu to, ka bedrē iekšā kāpt un strādāt, stāvot taisni virs
miroņiem, nevar, lai viņi netiek samīdīti. Tālab, kad, apkārt bedrei stāvēdami,
nolīdzināja zemju blāķi, tad pārlika no vienas malas uz otru kādus dēļus, ko daži
atbraucēji, darbu pareizi apdomādami, bija atveduši no mājām līdza. Nu atracēji,
stāvēdami uz šiem dēļiem, sāka pamazām un ļoti vērīgi rakt dziļāk, tomēr
nedurdami lāpstu stāvu zemē iekšā, bet vadīdami viņas tikai tā kā šķipelēdami.
Tā kādu brīdi apdomīgi strādājot, parādījās vaļā viena roka, it kā pacelta uz
augšu. Vēl drusku dziļāk šķipelējot, redzams tika arī svārku piedurknes gals. Kad
tur ar vieglu astru slotiņu noslaucīja zemes un roka parādījās pavisam skaidri
redzama, tad Augura māte, malā stāvēdama un uz nūjiņas atspiedusies, izsaucās,
asarām birstot:
- Es pazīstu, tā ir mana Antoniņa roka. Viņš ir ticis aprakts, vēl dzīvs būdams,
un ir cēlis rokas uz augšu.
Meklējot drusku dziļāk, parādījās patiesi Augura Antons pirmais, kuru izcēla. Viņu
iznesa ārā no bedres krusttēvs Laķis līdz ar citiem palīgiem un noguldīja zāles
zaļumā. Drēbes viņam bij apķepējušas asinīm ar smiltīm, sejs, acis, mute un visa
galva vienās smiltīs. Augura māte nespēja viņā ilgi skatīties un atgāja drusku
nost atsēsties uz zemē noliktā šķirsta - un tik raudāt. Krusttēvs Laķis griezās
atpakaļ pie bedres palīdzēt citiem atracējiem. Ede ar Steņģeni stājās pie izceltā
miroņa apkopšanas, nesdamas līdza paņemtā spainī ūdeni no upītes, ar ko mazgāt
viņam seju un visu galvu, rokas un drēbes, beigās visu dvieļiem noslaucīt un atstāt
kādu laiciņu tāpat klajā vietā lielākas apsusināšanas labad. Viņas, tā
strādādamas, atrada mironim vienā vaigā lielu ievainojumu un labo roku pārlauztu, bet
nesacīja par to nekā Augura mātei, lai viņas lielie sirdēsti caur to vēl
nepavairotos.
Atracēji bija atraduši jau vienu krietna lieluma akmeni uz Augura Antona un to izlikuši
uz malas, bet, dziļāk strādājot, atrada vēl citus arī un tos, tāpat brīnodamies,
lika malā. Pie turpmākiem izņemtiem miroņiem atradās pie ikkatra visādi locekļu
sakropļojumi un citādi smagi ievainojumi. Locekļu salauzījumus gan varēja attiecināt
esam cēlušos no virsū mestiem akmeņiem, bet citi lielie ievainojumi, īpaši sejos,
nerādījās nākuši no tiem. Tad piestājās pie bedres kāda pusmūža sieviete un
sāka stāstīt, rādīdama uz tuvējo mežu:
-Tuvu pie bedres viņi nelaida gan neviena liecinieka, bet mēs dažas stāvējām tur
mežā aiz resniem kokiem, kur varējām visu dzirdēt, ja arī ne visu redzēt. Kad
nošautie cits pēc cita sakrita bedrē, tad no turienes dzirdama bija briesmīgu sāpju
kunkstēšana, jo saprotams, ka vismaz visi vēl nebija pagalam, bet tik grūti ievainoti,
kur tad citi krita vien virsū, dzīvos apakšējos nospiezdami un nosmacēdami. Bet
kunkstieni jau būs nākuši no virsējiem arī, un daži mirēji, ar nāvi cīnīdamies,
laikam arī kunkstējuši. Tad šāvēji lēca bedrē iekšā nošautiem vai aizšautiem
pa virsu, ar zābakiem mīdīdami visus cieši kopā. Bet, kad arī tad laikam pilnīgi
nelīdzēja, tad, labi izmīdījušies, sāka mest bedrē iekšā šos akmeņus. Protams,
ka seju ievainojumi nošautiem ir cēlušies no mīdītāju zābakiem, lai arī locekļu
lūzumus var domāt cēlušos vairāk no akmeņu mešanas. Tomēr neiespējams nav, ka tie
var būt lūzuši arī no smagu lēcēju zābakiem. Bez tam likās, ka viņi tur, pa virsu
dīžādamies, strādāja ar šauteņu durkļiem. Kad vēl turpinājās drusku tāda kā
drūma kunkstēšana - kā no kāda dziļuma, tad šāvēji ķēra lāpstas un meta ātri
zemes bedrē iekšā nošautiem virsū, beigās nomīdīdami visu blāķi. Pēc tam tad
nekāda rūkoņa no bedres vairs nenāca.
Miroņu izcēlēji uz beigām nespēja strādāt vairs, stāvēdami virspusē līdz ar
zemi, tālab tiem bij prātīgi jāierīkojas, ielaižoties dziļāk bedrē un tomēr
nemīdoties virs nogalinātiem. Kad ar lielām uzmanības grūtībām bij dabūti laukā
visi, tad izrādījās, ka neviens no viņiem nav palicis guļot ar tiem ievainojumiem
vien, kas nākuši no šāvēju lodēm, bet ikkuram miesas bija sadragātas jo vairāk
tādā veidā, kā nupat dzirdēts ticis no stāstītājas sievietes.
Pie ikkatra izceltā miroņa stājās ar asarām viņu tuvinieces, tos tīrīdamas un
apkopdamas pēc tā parauga, kā tika apkopts Augura Antons. Vīrieši sagrūda izraktās
zemes atpakaļ bedrē un samīdīdami to nolīdzināja. Pēc tam viņi, piekusuši
būdami, lūkoja izsēsties šur un tur, vēlēdamies atspirdzināties uzpīpošanā.
Laķis piesēdās arī uz šķirsta tur, kur sēdēja sēru pilnā Augura māte, un
iesāka taisīt dūmus. Apsargi bija pavēlējuši nošautos agrāk šķirstos nelikt,
iekam neesot pārmeklētas viņu kabatas, ko darīšot tad, kad visi būšot jau pakopti
un patīrīti, tālab tiem, kas bij saņēmuši savējus pirmā galā un darbus
pabeiguši, iznāca vaļas brīdis, gaidot padarām citus tāpat.
Pēc klusa brītiņa Augura māte, acu nemaz nepaceldama, griezās pie Laķa ar
jautājumu:
- Jēkab, tu nu esi gadu gadiem gājis pa malu malām un redzējis dažādas tautas,
visādus ļaudis. Saki - vai kaut kur ir redzami citur arī tik briesmīgi cilvēki, kādi
bijuši šie aizgājušie kopmantieši?
Laķis, izlaizdams kuplos dūmus, drusku apdomājās un tad atbildēja:
- Īstenos kara stāvokļos gan pretinieki ne tik neviens otra nežēlo, bet cenšas vieni
otrus izdeldēt, kā vien iespēj, bet mierīgiem cilvēkiem godīgu valstu karotāji
neaiztiek. Kristīgas tautas izturas godīgi arī pret gūstekņiem, tik par turkiem un
viņu ticības tautām gan tiek dzirdēts daudz briesmu. darbu arī pret tiem. Bet nu šie
kopmantieši, kurus labāk varētu saukt gan par citmantiešiem, grib dzīvot tik no tā,
ko savmantieši sapelnījuši un sataupījuši. Bet to viņi gaiši zina, ka ar labu
neviens viņiem nekā no sevis nedos, tālab tie uzskata visu savmantiešu izslepkavošanu
par īsāko šā nolūka sasniegšanas ceļu. Bet vēlāk, kad viss būs sagrābts sev,
tad, zināms, varēs slepkavoties atkal savā starpā. Viņi prot izveicīgi laist
ļaudīm acīs arī gan kaut kādus reibinošus vēlēšanu māņu dūmus, muldēdami par
brīvību, bet dibinādami visbriesmīgāko verdzību. Un, ja vēlēšanu lietās kāds
gribēs savu balsi dot kādam pēc sava prāta, nevis tam, uz ko aizrāda, tad lai stājas
vien šauteņu stobru galiem pretī. Tāda viņu brīvība, tādas viņu dodamās
tiesības, tāda viņu rīcība. Šās kopmantiešu jeb citmantiešu mācības nav vis gan
izperinājušās še pie mums, bet pārnestas šurp no citurienes - tikai še viņas
atradušas auglīgu zemi. Un, kur vien šo mācību klausītāji tiek tik pie varas, tur
dara visur to pašu, ko še. Un, jo lielāka un plašāka viņu vara, jo lielāki un
plašāki arī viņu briesmu darbi.
- Bet no kura laika šitas ļaunais gars ir ievilcies un tik briesmīgu spēku ņēmis
mūsu citkārt godīgā tautiņā? - Augura māte taujāja vēl.
- No tā paša nesenajā laika, kad sāka droši skandināt bezdievības mācības, ka nav
nekas svēts, nav nekāda grēka, kad tik spēks un vara, tad dari, ko tik gribi,
atbildība nekam nekāda. Kad vari tik būt drošs par laicīgu sodu, tad par mūžīgo
nekāda bēda. Nav nedz pienākuma, nedz tikuma, nedz goda, nedz kauna, nedz apziņas,
nedz pateicības - viss kā plēsīgam meža zvēram. Un, kad netiek vien liegts šādas
mācības sludināt, tad protams, ka sekmes viņām būs lielas arī bez mudināšanas un
skubināšanas. Uz ļaunuma pusi, ja to grib veicināt, jādod tik brīvība, bet uz labu
vajadzīgs vadīt ar lielām grūtībām un nereti ar maziem panākumiem. Tāds ir
cilvēka dabīgais prāts.
Pašlaik nāca uzsaukums no apsargiem, ka iesāksies nošautiem kabatu pārmeklēšana,
ejot pēc tās kārtas, kā viņi izcelti no bedres. Tādā ziņā tad iesākums bija
ņemams pie Augura Antona, tālab viņa tuvumā ieilgušai sarunai nācās apklust.
Augura kabatās neatrada nekā ievērojama, tālab pierakstīja tik viņa vārdu un
atļāva guldīt šķirstā. Ar turpmākiem diviem citiem notika tāpat. Bet tad pie tā
vecākā cilvēka, kas bija starp jauniem, atrada viņa vestes iekšpuses kabatā krietnu
žūksni papīra naudas un turpat vidū zīmīti, rakstītu ar stipri drebulīgu roku:
«Mēs tiekam dzīti, badā būdami un briesmīgi mocīti.» Apsargi sacīja, ka atrasto
naudu un šo zīmīti piederīgie varēšot saņemt apsardzībā. Tālāk pie nākošā
nebija atrodams atkal nekas. Bet tad pie Sidera atrada starp dažiem citiem viņa
papīriem, kas attiecās uz soda tiesas darbību, arī šādu vēstuli:
«Manu mīļo Sider!
Gaidu ik dienas, kad sūtīsi man to apsolīto zelta pulksteniņu ar gariem zelta
vazīšiem un arī to gredzenu ar mirdzošu, sarkanu akmentiņu virsū. Tam akmentiņam
vajagot būt sarkanam dimantam - rubīnam, jo tas līdz ar pulksteniņu piederēja kādai
zināmai bagātniecei, kura neīsta dārguma nevalkā. Rubīnus es ļoti mīlu. Arī kāda
krietna sauja zelta naudas darītu man lielu prieku. Neturi to mantu vairs pie Augura, ka
viņš vēl to neizklīdina, padalīdams savām rakstvedēm. Muļķīgos ļaudis es mānu
tāpat, kā to pastāvīgi dara valdības laikraksts, stāstīdams, ka kerenkas esot
visdrošākā nauda. To neņēmējus es nozākāju par neprašām un stāstu tiem tāpat,
ka zelts paliks drīz tik priekš nevērtīgiem spīduļiem. Man še darba diezgan vai
ikkatru nakti. Kuram tik mērķēju un spiežu, tas krīt kā pupa.
Ar sveicieniem un mutīti
Tava Plīņu Jete.»
Šo vēstuli noklausījusies, Augura māte izsaucās ar vēl pavairotām skumjām par
dēla dēlu:
- Ak Kungs un Dievs! Tad aptraipījis ir savas rokas un savu dvēseli arī vēl ar tām
smagu lāstu mantām, kas izspiests vai nolaupītas nelaimīgiem notiesājamiem. Un kas
zina, vai ir vēl pavisam atdevis vai nē?
Edei, dzirdot šos dziļu sirdēstu vārdus, ienāca gan prātā, ko viņa nesen
redzējusi notiekam Ezermuižiņas piedarbā starp Antonu un laikam Sideri. Viņa saprata
gan, ka tur starp viņiem abiem būs bijušas naida attiecības par šām pašām mantām,
bet viņa to prātīgi noklusēja, pasargādama jau bez tam diezgan smagi bēdu izmocīto
vecās saimnieces sirdi.
Pie Svikuļa apsargi bija atraduši vēl viņa paša sacerētu mīlestības atklājuma
dzejolu ar virsrakstu: «Debešķīgai būtnei Alvīnai». Lai gan visu šā dzejola
dzirdētāju sirdis bija vismaz dziļas nopietnības pilnas, ja arī ikkura nejustu lielu
bēdu, tad, šaī dzejolā klausoties, reti kas varēja atturēties jel no
pasmīnēšanas; ja vislielais no skaļiem smiekliem.
Kad viss bij sakārtots, visi izraktie saguldīti šķirstos un šķirsti sacelti ratos,
tad apsargi pasludināja, ka visi šie mironi tiekot atļauti piederīgo rīcībai uz
drīzu apglabāšanu. Jau iepriekš bija norunāts visus šos mocekļus apglabāt
vienkopējā vietējā kapsētā, lai gan daži nonāvētie bij no citām draudzēm.
Nolēma līdz kapu izrakšanai noguldīt visus kapsētas kambarī. Tā kā izrakšana
notika piektdienā, tad tiem apglabājamiem jāguļ bija tur tik par sestdienu, kas
nodomāta kapu izrakšanai.
Brīvu ratu bija maz, kur sēdēt aizvedamo piederīgiem, bet visi spēka cilvēki
taisījās labprāt iet kājām, tik Augura mātei no lielām bēdām arī miesas spēki
bija pamākti, un viņai nāktos grūt' nostaigāt visu ceļu kājām. Tad Edei ar
krusttēva Laķa palīdzību izdevās sarunāt priekš viņas kādos brīvos ratos vietu,
kur sēdēja arī kāda vecāka māte, un tad visa neparasti garā miroņu ratu rinda
sakustējās uz aizbraukšanu liela kājnieku pulka pavadībā, kas gāja gan pa ratu
spraugām, gan pēc visas braucēju rindas.
Garās vasaras dienas vakars bija gandrīz klāt, kad visa šī rinda nokļuva pie
kapsētas un saguldīja visus šķirstus citu pie cita kambarī. Starp pavadītājiem bija
arī kāds vīrs, kas pazīstams kā iecienīts miroņu izvadītājs no mājām kristīgā
garā. Viskopīgi uzaicināts, viņš izsacīja kādu visiem nodziedamu bēru dziesmu un
pabeidza ar lūgšanas vārdiem. To pašu vīru nonāvēto piederīgie viskopīgi
uzaicināja arī par apstāvētāju apglabājamiem, jo mācītājs, nebūdams vēl
pienācīgi atspirdzis, neuzņemšoties apstāvēšanas darba un cits neviens zināms
neesot. Viņš neliedzās uzņemties, tik gan ne bez mācītāja ziņas, ko piederīgie
apsolījās izdarīt.