KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
CETURTĀ DAĻA
XVII
Vasara gāja jau uz beigām. Sāka parādīties kļavu un bērzu lapas dzeltainā,
apšu lapas vietām sarkanā krāsā - tāpat kā sērmūkšiem ogu čemuri, pastāvot
taču vēl jaukam, siltam vasaras laikam. Druvas, cik viņu aiz sēklas trūkuma bija
izdevies iestrādāt, sāka arī jau nodzeltēt. Bezdelīgas bija nozudušas nemanot un
dzērvju rindas klaigādamas aizlidojušas.
Trūcība iztikas ziņā pastāvēja joprojām liela, jo, kā zināms, kopmantieši visiem
visu bija aplasījuši. Tad kartupelīši nāca pirmie, kas uzsāka stāties trūcībai
par pretiniekiem agrāk nekā rudzu graudiņi, kuru nebija nevienam kurmēr pietiekamā
daudzumā un dažiem pat nemaz.
Bet ļaudis trūcību nesa ar lielu pacietību aiz prieka par atdabūto mieru, brīvību
un drošību tikpat attiecībā uz sevi, kā uz saviem lopiem un citām mantām, cik to
kuram vēl bija palicis pēc kopmantiešu patvarībām, tāpat tālāk par dārzu
dobītēm un tīrumu vadziņām, kas nu atkal piederēja pašiem.
Līdz šim ikviens bija priecājies savrup par atdabūto dzīves laimību - vismaz par
dzīvību un brīvību -, lai arī ļoti daudz bija zaudēts. Bet nu jau sāka celties
ilgas pēc kādas viskopīgi vienotas prieka izteiksmes, pēc plaša pateicības
izplūduma augstai glābšanai vienkopībā no daudzām savienotām sirdīm. Bet kur lai
atrastos tāda vieta, kas varētu dot šādu lielu iespēju? Kur sapulcēties? Kas
pulcinās un vadīs?
Nu tik sāka visi atcerēties, ko lielāko tiesu bija aizmirsuši. Tur atbilde nāca
ikkatram pašam savā sirdī: kur citur nekā baznīcā? Kas cits, ja ne mācītājs? Ja
arī agrākos miera un tiesību laikos daudzi pret baznīcu bija palikuši vienaldzīgi,
tad tagad atkal visi ilgojās pēc viņas.
Sāka griezties cits pēc cita pie mācītāja ar lūgumiem, lai atjaunotu dievkalpojumus
baznīcā. Mācītājs pats arī jau bija nācis uz šām domām, sajuzdamies esam
pietiekami atspirdzies. Draudzes locekļi pēc tam, kad bezdievnieki bija nošķīrušies,
apvienojās ciešāk vienprātībā uz mācītāja uzturēšanu, piegādājot viņam
pārtiku, izlabojot kopmantiešu papostīto dzīvojamo māju un arī sanesot labprātīgi
vajadzīgākās istablietas, ko tie paši kopmantieši bija pavisam izlaupījuši.
Aprunājies ar baznīcas aizgādniekiem, mācītājs noteica pirmos atjaunotos dievvārdus
baznīcā pēc pāra nedēļām, nosaukdams tos par miera svētkiem. Ātri izplatījās
šī prieka ziņa ne vien pa viņa paša draudzi, bet arī pa apkārtējām draudzēm,
kuru mācītāji bija vai nu briesmu tiesu nonāvēti, vai novārdzināti ilgi pa
necilvēcīgiem cietumiem un tur sasirguši nāvīgi dažādām sērgām. Bez tam šās
draudzes mācītājs bija pazīstams un iemīlēts arī apkārtējās draudzēs.
Plaši un tālu visur gaidīja atnākam miera svētku svētdienu. Jaunatne taisījās
rosīgi uz baznīcas izpušķošanu zaļumiem un rudens puķēm, jo tās vēl nebija
nosalušas. Puķu un zaļumu sanešanas aicinājums, izplatīts tikai tāpat vien muti no
mutes uz pēdējo sestdienu, atrada skaņu atbalsi pat ārdraudzēs, un šās jaukumu
mantas saradās gan grozos, gan nastās tik daudz, ka vajadzēja labi apdomāties, kā to
visu pareizi izlietot. Un kad visu kārtīgi pabeidza, tad baznīcā atlikās maz tādu
vietu ap altāri, kanceli un pie sienām, kas pavisam bez pušķiem. Tikai krēslai
metoties, dabūja izslaucīt visus nobirumus un atkritumus.
Svētku svētdienas rītā jau labi laikus sāka parādīties baznīcēnu rindas uz visiem
lielceļiem, protams, ar vietu dabūšanas domām, paredzot lielu saplūdumu klausītāju,
kas arī tā notika, jo baznīcā piepildījās ne vien visas sēdvietas divām rindām:
viena sēdus, otra sēdētājiem priekšā kājās, bet arī visas stāvvietas līdz
pēdējai, paliekot ārpusē vēl krietni lielam klausītāju pulkam. Aizvējas pusē tika
atvērti visi logi, lai tie klausītāji, kam iekšā neiznāca vietas, dabūtu dzirdēt,
it īpaši sprediķi.
Priekš sprediķa draudze dziedāja pazīstamo, veco slavas un pateicības dziesmu:
Teic Dieva Kunga vārdu,
Cik vari, mana dvēselīt, -
ar tādu sirsnību, ar kādu viņa varbūt reti kad dziedāta.
Mācītājs kāpa kancelē lēniem soļiem un domīgs, nenesdams šoreiz līdza ne rakstu
zīmītes, ne rakstu galiņa. Daudziem, kas nebija viņa pēc pārnākšanas vēl
redzējuši, viņš izskatījās svešādāks, nekā palicis prātā: mati jau
iesirmojuši, esošam vēl pašos dzīves zaļoksnības gados, sejā dziļu un grūtu
ciešanu iespaida zīmes, bet arī jauka pacietība un laipna, moku nenodzēsta
labsirdība ar mīļu līdzcietību. Viņš pārlaida pirms acis pār šās dienas milzum
lielo draudzi, kur cieti galva pie galvas visās pārredzamās vietās un visu acis
vērstas uz viņu nopietnā gaidīšanā. Tad iesāka runāt vārdu pa vārdam lēnām,
bet ar ļoti skaidru balsi, lai labi dzirdams tiklab ārā, kā iekšā:
Ka es vājš, to Viņš gan zina,
Ka Viņš spēcīgs - zināms man;
Kas no manis nāvi dzina,
Būs mans Dievs Tas arīdzan.
Āmen!
Pēc tam draudzi uzaicināja iegaumēt miera svētku evaņģēliju Mat. 6, 14: «Kad
jūs cilvēkiem viņu noziegumus piedodat, tad jums jūsu debesu tēvs arīdzan piedos.»
Šo īso evaņģēliju izskaidrošanas labad mācītājs izšķīra divās kārtās: 1.
Kas mums darīts? 2. Kas mums jādara?
Nu nāca šā evaņģēlija izskaidrojums sekošā saīsinātā veidā.
- Kas tad mums ir darīts, un kas ko darīja? Mums ir no priekšējās, tagad nogāztās,
kopmantiešu valdības solīts daudz augstu labumu, bet dabūts vēl tik vairāk niknu
ļaunumu, nekā solīts augstu labumu; un ikviena labuma vietā tik kāds ļoti liels
ļaunums, ja vēl ne vairāk kā viens vien. Pieminēšu tik dažus no šiem solītiem,
bet nedabūtiem un ar ļaunumiem pārmainītiem labumiem.
Mums bija solīta personas neaizskaramība, ka bez tiesas sprieduma neviens netikšot
apcietināts, bet apcietināja kaut kuru bez it nekādas vainas - vārdzināja
necilvēcīgi pa briesmīgiem moku cietumiem gandrīz pavisam badā, līdz beidzot, kad
iepatikās vai apnika cietumā ilgāk turēt, tad nogalināja un paturēja visu sev, kas
kuram piederēja.
Viņi solīja turēt taisnu tiesu un tik par īstenām vainām spriest piemērojamu sodu,
bet cietināja turīgākus cilvēkus tik ar to nolūku, lai dabūtu par viņiem augstu
izpirkšanas maksu zelta naudā, ko savstarpēji izdalīt.
Viņi solīja rakstu brīvību, bet neļāva izdot vairāk neviena laikraksta kā tik savu
partijas avīzi vai kādu tai pavisam līdzīgu, tāpat nevienas grāmatas, kur rakstīts
kaut kas cits nekā viņu slava vien.
Viņi solīja runāšanas jeb vārda brīvību, bet cietināja un nogalināja ikkatru,
kurš izsacīja kaut vai vienu pašu vārdu, kas zīmēts cik necik uz viņu valdību. Un
ne vēl to vien, bet arī bez vārda sacīšanas, kad tik domāja, ka kaut kurš varētu
taī ziņā ko sacīt.
Viņi solīja pilnu sapulču brīvību, bet tik šāva nost visus, ko vien atrada kādā
pulciņā kopā, lai arī tik vien viesošanās ziņā.
Viņi solīja mantas ziņā ievest pilnīgu vienlīdzību, bet ieveda vēl lielāku
nevienādību, nekā bija agrāk, dzīvodami paši pārpilnībā, bet tautu pamezdami
izbadojumā pēc tam, kad viņai bija visu iztiku pārpārim noņēmuši.
Viņi solījās dot vislielāko brīvību, bet taisījās ievest visdziļāko verdzību,
kur neviens nedrīkstētu nokustēt ne brītiņu, ne soļa no piespiestā darba.
Viņi solījās ierīkot lielas, priekšzīmīgas lopkopības iestādes un ar to iemeslu
ņēma saimniekiem nost bezmaz pēdējās govtiņas, bet ieveda tik lopu nomērdēšanas
paraugu, lai arī barības netrūka, ko ņēma projām līdz ar lopiem bagātā mērā.
Drīz tika piedzīvots, ka tādas noņemtas, bet kārtīgi nekoptas un nebarotas govis tur
nobeidzās.
Viņi centās visā spēkā ļaudīm iestāstīt, ka zelts tūliņ zaudēšot savu
vērtību aiz viņu izdodamām zīmītēm, kuras vienīgās valdīšot naudas ziņā
pasauli. Izlikdamies dažreiz kā godīgi maksātāji par laupīšanas veidā noņemtām
mantām, viņi centās apmierināt noskumušos mantu īpašniekus ar šām savām pilnīgi
bezvērtīgām zīmītēm. Un, kad daži, pa viņām šaubīdamies, negribēja to ņemt
nemaz pretī, tad apdraudēja tādus tūliņ ar soda tiesu. Paši turpretī neņēma nekā
tik mīļi kā nopelto un nonicināto zeltu, kad tik varēja vēl kur to dabūt.
Varētu vēl daudz ko citu stāstīt par viņu viltīgiem solījumiem, bet neturu par
vajadzīgu savērt no tiem vēl garāku virkni, jo paraugu ir diezgan no tiem pašiem, kas
rādīti par viņu nepildīšanu jeb otrādu pildīšanu, nekā solīts. Gribu tik šaī
ziņā piegriezties vēl beidzot pie paša svarīgākā solījuma, bet arī pie paša
briesmīgākā izdarījuma pildīšanas ziņā - pie nāves sodiem un viņu lietošanas
kopmantiešu briesmu tiesās.
Vecās lielvaldības laikā viņi bija paši lielākie nāves sodu pārsaucēji,
pretodamies diezgan skaļi viņa piemērošanai, īpaši pie politiskiem pārkāpumiem, un
droši solīdamies nāves sodus pavisam atcelt, kad tikšot pie varas. Un taču, kad vara
bija panākta, tad paši lietoja nāves sodu samērā ar iedzīvotāju skaitu daudz, daudz
vairāk nekā kaut kura cita briesmu valdība līdz tam laikam.
Īsteno soda tiesu uzdevums ir sameklēt ar skaidrāko apziņu un lielāko vērību visu
iespējamo taisnību un tad tik dot spriedumu uz taisnības pamata; bet kopmantiešu soda
tiesas, kuras tiesājamie ir pareizi iesaukuši par briesmu tiesām, nemeklē vis
taisnības, uz ko dibināt spriedumu, bet lūko savākt tik taisnības iemeslus uz
apcietināto nogalināšanu, kas nolemts ikkuram jau pirms apcietināšanas, tādēļ
kopmantiešu tiesām nav pavisam dodams cienīgais tiesu nosaukums, bet viņas saucamas
varbūt tik par noslepkavošanas jeb nobendēšanas varas ierīcībām.
Cik visai plašos apmēros kopmantieši ar savu bendēšanas varu lietojuši nāves sodus,
to lai liecina viena pati nakts virspilsētā, kur apšauti 62 godīgi un bezvainīgi
cilvēki, protams, tādēļ vien, ka tie nerādījās esam viņiem draudzīgi šādos
darbos. Un vai šī nakts bija tāda vienīgā, un vai jel viena nakts viņu varas laikā
bija bez nevienas bendēšanas? Un ko nedarīja taī pašā laikā citas briesmu tiesas,
gan citās pilsētās, gan uz laukiem?
Samērā seviški daudz šaī ziņā nācās ciest mums, šās tautas evaņģēliskiem
mācītājiem, no kuru necik lielā skaita ir nogalināti nošaujot 23 un miruši no
briesmīgiem novārdzinājumiem necilvēcīgos cietumos un no bada varbūt vēl vairāk,
kad par tiem nebija sadabūjamas viltīgas liecības uz nāvi. Taču vēl kādiem
mācītājiem, to starpā arī man, bija Dieva lēmums iziet no šām moku vietām kā
aculieciniekiem līdz ar citu dzīves kārtu cilvēkiem un tikt izglābtiem pēdējā
brīdī no nāves, kad lielā steigā kļuvām pulkā vesti uz mežu, lai tur tiekam
apšauti, un kad, ceļā būdamiem, piesteidzās spēcīgs glābēju pulks, kas atpestīja
mūs, novārdzinātos vājniekus, no bendu rokām, kuri tad no spēcīgākiem tika
tiesāti savukārt. Ir gan vajāti un cietināti arī daži citu kristīgu ticību
sludinātāji, bet visvairāk mēs - tie, kas savās mācībās pamatojamies uz skaidriem
evaņģēlija vārdiem. Evaņģēlija ticības mācītāji tik briesmīgi nav slepkavoti
kopš seno romnieku pagānu laikiem, un arī mūsu ticības baznīcas ir visvairāk
gānītas. Tas liecina, ka viņi to visvairāk nīd un neieredz, ko mēs savās baznīcās
sludinām, kas ir svētais evaņģēlijs, un tādēļ slepkavo arī pašus sludinātājus
un viņu ticības biedrus. Bet, lai bijuši mācītāji vai viņu draudžu locekļi, visi
ir cietuši visvairāk savas kristīgās tikumības dēļ - tāpat kā pirmie asiņu
liecinieki senajos kristīgos laikos no pagāniem, tāpēc šiem arī dalība pie asiņu
liecinieku kroņa.
Bet, kad nu zinām, ka pirmos kristīgos laikos kristīgo mācītāju un draudžu locekļu
vajātāji un noslepkavotāji paši nav bijuši kristīgie cilvēki, bet dzīvā Dieva
nepazinēja; pagāniska tauta, lai arī dažā laicīgā ziņā augsti apgaismota, tad nu
jāvaicā, kas bija tagad tāda paša gara cilvēku vajātāji un noslepkavotāji viņu
vietā? Tur jāatbild, ka tie bija it īpaši mūsu pašu tautas brāļi un dažādo
kristīgo ticību locekļi. Tik dziļi nogrimusi tagad daļa no mūsu kristīgās tautas!
Bet nu šās pirmās kārtas beigās turēsim dvēseļu aizlūgumu par noslepkavotiem vai
no mocībām šaī briesmu laikā mirušiem mācītājiem un citiem ticības biedriem.
Sirsnīgi dziļjūtīgo aizlūgumu mācītājs pabeidza, izsacīdams šo dziesmas pantu
kā draudzei viskopīgi dziedamu:
Kas izcietuši esat,
Ar Kristu miruši,
Kas viņa zīmi nesat,
Tam rokā rakstīti,
Jums būs ar viņu valdīt;
Šā laika ciešanas
Jums Dievs tur grib pasaldīt
Iekš savas valstības.
Pēc tam mācītājs turpināja un pabeidza sprediķi:
- Nu griežamies tagad pie otras kārtas un vaicājam pēc tik daudz un lieliem
ļaunumiem: kas mums jādara? Tur no atriebīgā, cilvēcīgā miesas prāta atbildams
īsi un maz vārdos - darīt viņiem tāpat pretī, kā Kristus teic esam sacīts
vecajiem: tuvākos mīlēt, bet ienaidniekus ienīdēt, jo labsirdība un mīļa saderība
ar tādiem cilvēkiem nekādā ziņā sasniegta netiks. Un, ja vilku gribēsi glaudīt un
žēlot, jo briesmīgāks Viņš būs.
Dažs cits sacīs: tā, kā viņi gribēja izdeldēt mūs, tāpat no mūsu puses
izdeldējami viņi, citādi miers netiks panākts un abas plaši izšķirtās puses
mūžam būs naidā un kopmantiešu puse valstij par postu.
Citi teiks: vai gan viņi darītu ar mums citādi, ja lomas būtu pilnīgi otrādas un
vīni varētu mūs iznīcināt atklāti un pilnā drošībā?
Vēl būs kādi, kas iebildīs, ka, atstādami pasaulē lielu jaunumu pie spēka un
dzīvības, apdraudam ne tikvien sevi un visu tagadējo tautas paaudzi, bet arī nākamās
paaudzes, jo nezvērs, kas tik ieslēgts būrī, paliek bīstams joprojām, kad nākt var
izlaušanās izdevība, kur tad atkal žēlastības lai negaida neviens.
Nav liedzams, ka šiem un varbūt vēl citiem iebildumiem, no prāta puses spriežot, ir
sava taisnība, bet īstena kristīga cilvēka sirds runā citādu mācību - tādu
mācību, kādu sludina mūsu augstais dievišķais mācītājs, kurš saka: «Mīļojiet
savus ienaidniekus, svētījiet tos, kas jūs nolād, darait labu tiem, kas jūs
ienīst.» Tiesa gan, ka daži no mums varētu būt viņu vilcēji savukārt soda
priekšā varētu viņus sameklēt un uzrādīt, bet mēs nedrīkstam aizmirst, kādam
garam piederam. Mēs piederam miera, žēlastības un piedošanas garam, kādu sludina
mūsu augstākais mācītāju mācītājs. Šā gara spēks neļauj atriebties, neļauj
turēt naida prātu un nepiedot.
Mēs - tie, kas pēdējie tikām vesti uz nošaušanu mežā, bet ejot brīnišķi
izglābti no godīga kara spēka, - kad beidzot šķīrāmies, tad visi, rokas sniegdami,
apņēmāmies nekam neatriebties, nevienam palikt par nodevējiem, bet, ja tiesas prasīs
kādu liecību, tad liecināsim pēc taisnības, tik paši no sevis neiesim par mūsu
ļaundaru sameklētājiem un apsūdzētājiem. To pašu es ceru sagaidīt no visiem jums
un arī no visas mūsu izmocītās tautas, kas izmocīta vairāk no pašu brāļiem nekā
no sveša kara spēka. Jo karu laikos ir briesmas tik tur, cik tālu sniedzas ienaidnieku
lodes, bet citur miers, kamēr tagad nebija miera un drošības nekur pa visu tēviju.
Tomēr, tomēr lai no mums ir miers un piedošana viņiem visiem, jo, ka piedosim paši
cits citam, tad visiem kopā piedos arī mūsu debesu Tēvs. Āmen!
Pēc beigtiem dievvārdiem daudzi gāja ģērbkambarī gan mācītāju apsveikt, kas pēc
viņu pārnākšanas nebija vēl ar viņu tikušies, gan ielīksmotām sirdīm pateikties
vispāri par dievkalpojumu atjaunošanu baznīcā un vēl seviški par šās dienas
jūsmīgo samierināšanas sprediķi. Piepildījās gandrīz viss ģērbkambars,
visvairāk no sievietēm. Visi un visas steidzās sacīt mācītājam kādu prieka un
pateicības vārdu. Drīz ap viņu sapulcējās arī visas četras zināmās, no
nonāvēšanas gudri izglābušās jaunavas, kuras viņš uzlūkoja ar sevišķu prieku,
atcerēdamies vēl to bēdu pilno vakaru, kad divas no tām gribēja būt viņam par
izglābējām no cietuma un no nāves briesmām ar prātīgi apdomātu ceļu. Pienāca
arī Augura māte, skumīga un melnu lakatu ap galvu, savas uzticīgās Edes pavadībā.
Mācītājs svētīšanas nozīmē uzlika viņai roku uz galvas un sacīja kādu
iepriecinošu vārdu kā pretstatu viņas sērīgam apsveikumam. Attālāk sienmalē
mācītājs ieraudzīja stāvam arī veco Laķi, kā jau bezmaz pilnu galvas tiesu garāku
par citiem. Viņš mierīgi gaidīja citus pašķiramies, lai tad varētu vieglāk pieiet
pie mācītāja. Bet mācītājs pats pasteidzās izlīst caur drūzmu pie viņa un
sveicināt, papurinādams savām abām rokām viņa rokas un sacīdams:
- Esat sveicināti atkal Dieva namā!
Pēc tam viņš griezās atpakaļ, un Laķis dabūja pateikties tik šiem vārdiem:
- Paldies, mīļo mācītāj! Jūsu šās dienas sirsnīgie vārdi bija runāti atkal iz
manas sirds - kā vienmēr agrāk. Lai Dievs jums palīdz arī uz priekšu!
(Ceturtās daļas beigas.)