KAUDZĪTES MATĪSS
JAUNIE MĒRNIEKU LAIKI
PIELIKUMS
IESĀKTĀS PIEKTĀS DAĻAS FRAGMENTI
I
Pēc pārdzīvotā kopmantiešu varas laika ļaunumiem ļaužu prāti sāka lēnām
apmierināties, lai gan aizmirstams nebija nekas no tām briesmām un ciešanām, kādas
tikko pagājušas. Kas vien bija palicis dzimtenē un nestāvējis līdza kopmantiešu
negantībās, tie varēja sajusties esot laimīgi vismaz taī ziņā, ka atlikusi jel
dzīvība, lai arī manta vai visa nolaupīta. Turpretī briesmu, bēdu un bada laiki
turpinājās joprojām tiem, kas vai nu aizgāja kopmantiešiem līdza uz austrumiem
cerībā, ka tur viņiem būs tāda pati Lejputrija, kāda še, vai arī kas atradušies
jau turpat un kalpojuši turienes milzu briesmoņiem tāpat kā še, kur briesmu darbi
pēc mazākiem apstākļiem bija darāmi arī mazākā mērā. Bet tur pieņemšanu atrada
un tika atzīti pa turienes apstākļu mēroga līdzīgiem vienīgi paši diženākie un
asiņainākie varmākas, kas tur bijuši pazīstami jau iepriekš ar viņu briesmonībām
līdzīgi, kā tur darīja austrumos. Turpretī mazāka mēra bendu kalpiem bija jāpaliek
neievērotiem, jo tādu viņiem pašiem vienmēr bez gala. Badā būdami, tādi ilgi tur
nevarēja dzīvot, tālab daudzi no viņiem lūkoja iezagties atpakaļ dzimtenē, bet
iekrita cits pēc cita tiesu nagos, no kuriem vaļā tika vienīgi tādi, par kuru
noziedzībām trūka itin skaidru liecību; un tādu nebija arī visai maz, ko attaisnoja
aiz pierādījumu trūkuma, lai gan zināt viņu noziedzības zināja kā uz delnas.
Tā nu, kā zināms, viss bija apsviedies otrādi: tiem nesen tik visai vajātiem un
apspaidītiem, tiem goda un miera cilvēkiem, kam izdevies palikt dzīviem un jel pavisam
nenovārdzinātiem šausmīgos cietumos, bija vecais miers atpakaļ, bet viņu
vajātājiem turpinājās joprojām savukārt atbildību rinda par viņu darbiem. Tikai
visām četrām zināmām jaunavām - Vilmai, Alvīnai, Majai un Īdai - ļaužu
ziņkārība ar aizdomību nelika un nelika miera, spriežot un pētot pēc viņu
noslēptās dzīves vietas pa zināmā kopmantiešu varas laika beigām. Dažādu
aizdomību valodas ne tikvien nemitējās un pat nemazinājās, bet audzin pieauga. Nu jau
stāstīja plaši un gaiši, ka viņas spiegojušas priekš kopmantiešiem un
stāvējušas taisni viņu dienestā par nodevējām. Viņu meklēšana no pavēlniecības
puses bijusi tik vien tīša izlikšanās, lai noslēptu patiesību. Sauca pie vārdiem
pat tās vietas, kur kopmantiešu kareivji viņas mitinājuši. Bez tam no tumšākiem
ļaudīm bija vienmēr drošāk dzirdams, ka burvību ziņā viņām lai neviens neticot,
jo no vella skolām viņas brīvas neesot. Un kur ņēmusi Maja vācu valodu, kad citas,
iedamas diezgan tālās skolās, nemākot tomēr pavisam vēl vāciski sarunāties, ja tik
vien no grāmatām mācēt? Bez tam tiekot dzirdēts, ka Vilma ar Alvīnu, kad
satiekoties, savā starpā sarunājoties angliski un franciski, ko agrāk nemācējušas -
tāpat kā Maja vāciski. Savu tiesu vāciski protot tagad arī Ruķīšu Īda, kura
agrāk nezinājusi ne vārda līdzīgi Majai.
Izcēlās vēl arī tādas tenkas, ka viņas spējot pacelties un lidot pa gaisu, un
aizlaisties, kurp gribot, ikkatrā pirmā veca mēneša ceturtdienas vakarā pulksten
deviņos un trīspadsmit minūtēs. Pie šām pēdēji minētām pasakām savu tiesu
vainīga bija arī Vilmas jocīgā nebēdība, kad viņa, trakās tenkas dzirdēdama,
iečukstēja īpaši mēlnesīgām vecenēm ausīs vēl trakākas lietas un tādā ziņā
pilināja šaī pļāpu ugunī vēl eļļu klāt. Šie paši gaisā braukšanas meli bija
pārtīši viņas papausti, lai tiekot muļķiem ko brīnoties un māņiem ticēt.
Prātīgi cilvēki gan par šādām nejēdzībām tik pasmējās, bet par dažiem
jautājumiem tie arī grozīja galvas, it īpaši par tām aizdomām, ka viņas
slēpdamās kalpojušas kopmantiešiem un stāvot pat joprojām ar viņiem sakarā, ko
aplinkus liecinot taču zināmā uzturēšanās vietas slēpšana.
Viss tas skanēja arī apsardzības ausīs, kura beidzot ļaužu apmierināšanas labad
gribēja darīt reiz visām muļķībām galu, noskaidrojot lietu pēc patiesības. Taī
ziņā viņa aicināja visas četras jaunavas uz kancleju izskaidroties un it sevišķi
vēl taī lietā, vai un cik taisnības tām melšām par jaunavu kalpošanu politiskā
ziņā kopmantiešiem. Protama lieta, ka dažas no viņām par to iztrūkās, kā Īda un
pa daļai arī Alvīna, bet visvairāk gan Maja. Pavisam bezbēdīga palika vienīgi
Vilma, uzskatīdama šo aicinājumu tikai par jocīgu gadījumu. Maja it pavisam
negribēja iet viena, bet lūdzin lūdza veco krusttēvu līdza, ko tas arī apsolīja,
redzēdams viņas izbailes. Pārējām trim jaunavām gāja līdza viņu tēvi, lai pa
daļai lūgti vai nelūgti. Vilma paļāvās gan pati uz sevi, kā jau teikts, nelikdamās
nekā bēdājot, bet viņas māte nebija citādi mierā un vienas nelaida.
- Mammiņ, tu laikam baidies, ka mēs varam atkal pazust? - Vilma smiedamās sacīja.
- Kas gan vēl zina, vai vaļā tiksat vai nē un vai otrreiz izdosies tā izglābties,
kā bija izdevies pirmreiz.
- Par šo otro reizi varam tik pasmieties, kad viņu salīdzinām ar pirmās reizes
briesmām.
- Labāk neesi vis tik droša un lepna. Ieteicams ir turēties īsti šādos gadījumos
pie vientiesīgas pazemības. Man, meit, tomēr prāts nemierīgs un pilns baiļu.
Bailes sajuta par savām meitām arī tikpat Alvīnas māte, bet īpaši pusneredzīgā
Īdas māmuliņa un jo vairāk jau tāpēc, ka Īda pati bija baiļu pārņemta. Birstot
asarām arī no viņas vājām acīm, viņa, turēdama meitu pirms šķiršanās apkamptu,
sacīja:
- Ja tev, Īdin, jāiet cietumā, tad zini, ka tās pašas bēdas atnesīs man nāvi arī.
- Mīļo mammiņ, cerēsim visu labu, - Īda, viņu mutēdama, sacīja, un abu asaras
saskrēja vienkop.
Roķēnos Janka, sajūdzis tēvam un Alvīnai zirgu, noskatījās garām acīm viņiem
aizbraucot pakaļ un nomurmināja pie sevis:
- Kad tik, velli, neiegrūž vien Ruķīšu Īdas cietumā! - Bet, kā jau ieradis, savas
māsas likteņa nepieminēja nemaz.
Vai nu bija nejaušs gadījums, vai apsardzības nodoms aicināt nopratināšanā vispirms
Vilmu. Var viegli būt domājams, ka apsardzība pārzināja viņu esam prāta un rakstura
ziņā spēcīgāku par pārējām trim un tālab uzskatīja viņu it kā par šā
neizprotamā jaunavu pulciņa vadītāju un priekšnieci. Pirmais un svarīgākais
jautājums, ko apsardzība viņai vaicāja, bija tas pats zināmais par prombūtnes laika
dzīves vietu. Uz to viņa atbildēja mierīgā prātā un pilnīgā pieklājībā, bet ar
pašapziņu sekoši:
- Ja es par savu prombūtnes laiku esmu kaut kādā ziņā vainojama, tad lūdzu man to
sacīt ar pierādījumiem, bet, ja nē, tad šāds vaicājums man uzskatāms it kā par
ziņkārību. Jo bija ne vien simtiem, bet pat tūkstošiem cilvēku, kas glābās no
slepkavīgām briesmu tiesām gan pa mežiem, gan pa svešiem šķūņiem un citu ēku
augšām - dienās še, naktīs citur, mainot bez tam atkal vietas vai ikkatru dienu,
ikkatru nakti aiz bailēm, ka jau neseko ķērēji. Kurš tādā nāves briesmu laikā gan
būs spējis nēsāt līdza diengrāmatu un atradis iespēju un prieku viņā rakstīt par
savām varbūt bezgala daudzām dzīves vietām? Cik man zināms, tad citiem nemaz netiek
vaicāts, kur viņi mituši, tik mums četrām vien neliek miera, lai arī uz to nav nekam
nekāda īpaša cēloņa.
- Citi stāsta, kur viņi mituši, - bija apsardzības atbilde.
- Daži stāsta gan, bet ir daudz, kas nestāsta nekā vai arī stāsta pavirši un bieži
pat nepatiesību bez bēdas, jo kas gan sameklēs taisnību? Un, kad es tagad stāstītu,
ko gribētu, kurš gan būtu, kas ņemtos pretoties un liecināt citādi?
- Bet par jums visām pastāv vispārībā aizdomas, ka jūs kalpojušas kā nodevējas
kopmantiešiem un jūsu meklēšana no viņu puses bijusi tik ārēja izlikšanās jūsu
aizslēpšanas labad. Jo, ja jau patiesi viņi būtot gribējuši jūs atrast, gan tad
būtot varējuši.
- Lūdzu, lai nāk un liecina, kas var liecināt. Es gribētu redzēt kādu, kas to
spētu.
- Tik tālu līdz šim tā lieta vēl nav vadīta.
- Un nebūs vadāma arī nekad, - Vilma pašapzinīgi atteica. - Un varu vēl sacīt tik
to, ka neapzinos darījusi nekur nekādas noziedzības. Sava mitekļa ziņā pa
kopmantiešu varas laika beigām vēlāk varbūt arī varēšu ko stāstīt līdz ar
manām trim zināmām draudzenēm, un tad darīsim to labprāt, cik varēsim. Pieminu
beigās vēl tik to, ka mēs visas četras bijām jau tikpat kā pazudinātas uz nāvi no
aizdomām par dažu nevainīgu cilvēka glābšanu no briesmu tiesas, kas nozīmēja jau
tikpat daudz kā no nāves. Kā tad nu varētu būt vēl domājams otrādi, ka
kopmantiešu vara uzticētos un pieņemtu mūs par nodevējām otrādā ziņā? Mums bija
pašām tik glābjama sava dzīvība, vairāk nekas.
Vēl nāca Vilmai jautājums par to, kā viņas spējušas uzturēties iztikas ziņā, kur
visiem bijis ciešams tik grūts trūcības laiks.
- Arī šis jautājums skaitāms man pie ziņkārības jautājumiem ikkatram, kurš, no
nāves glābdamies, zinājis godīgi uzturēties un nav sūdzēts un pierādīts par zagli
un laupītāju, - Vilma, mazliet padomājusi, atbildēja joprojām mierīgā prātā. -
Jārauga bija no līdzcietīgiem cilvēkiem kaut ko nopirkt vai izlūgt, bet zināms, ka
nevar domāts tikt par nekādu pilnīgu uzturu, bet labi ja tik par badveidīgu dzīvības
vilkšanu vien.
Ar to tad Vilmas izpratinājums galvenā kārtā pabeidzās, un pēc viņas aicināja
Alvīnu, Īdu un, beidzot, Maju. Bet apsardzība no nevienas nespēja vairāk nekā
izdabūt, kā no Vilmas dzirdējuši, jo viņas visas turējās pie vienādu domu
atbildēm. Un, lai gan viņas nevarēja uzstāties tik droši un ar tādu noteiktību kā
Vilma, lai arī īpaši Īda un Maja runāja ar viņām piemītošo bailību, tad tomēr
visu viņu atbildes kopā bija arī skaidras un savstarpēji ne pretrunīgas vai
sarežģītas.
Majai atsevišķi no citām biedrenēm nācās izskaidroties par savu citiem neizprotamā
ceļā iegūto vācu valodas mācēšanu, kas saceļot sabiedrībā lielas aizdomas, ka
tikusi slepen aizvesta pa gaisu uz Vāciju kā tautas un valsts nodevēja. Tur
samācījusies vāciski un tad uz īsāku laiku aizgādājusi turp arī šās trīs
biedrenes laikam taī pašā ziņā, lai varot jo pilnīgi sarīkot nodevību.
Apmēram pēc šādiem ievada vārdiem nāca viņai šis jautājums:
- Sakāt - kur jūs nodzīvojāt bezmaz pilnu gadu, vai tik patiesi ne Vācijā?
Lai nu gan, uz pagastnamu ejot, nebija ikkurš jautājums paredzams, ko nāksies Majai
atbildēt, bet pašus svarīgākos jau varēja gan iedomāt, īpaši šo pašu un otru par
vācu valodas mācēšanu, tālab domājams, ka vecais krusttēvs nebūs viņai padoma
liedzis, kādos vārdos apmēram tie atbildami, lai arī pats nezināja vēl tāpat kā
citi, nedz kur Maja bijusi, nedz kur mācījusies vāciski. Tik viss tas viņam arī
izlikās kā kāds pasakains brīnums, bet viņš, Majas nemaz vairāk netincinādams,
mierīgi gaidīja atnākam apsolīto stāstīšanas laiku. Ka Maja bijusi jau uz šāda
jautājuma dzirdēšanu sataisināta, to varēja prast jau no viņas atbildes, kura
izskanēja vismaz bez samulsuma un norādījās esam pavisam negaidīta. Viņa atbildēja
bez liekas bailības sekoši:
- Neesmu nedz Vācijā bijusi, nedz par tautas un valsts nodevēju kļuvusi, nedz arī
savu triju līdzbiedreņu nekur vedusi, nezinu arī vēl pasacīt, kur īsti esmu bijusi,
bet zinu tik to, ka līdzcietīgi, žēlīgi cilvēki ir mani glābuši no briesmīgas
nāves un par mani gādājuši. Var būt, ka laiku zināt dabūšu, un tad arī
nekavēšos stāstīt visu patiesību.
- Bet kur un kā jūs iemācījāties vāciski, ko agrāk vis nemācējāt?
- Lūdzu, no kā jūs to domājat, ka es agrāk nemācēju?
- Nav neviens dzirdējis jūs agrāk nekur vāciski runājam.
- Tad protams, ka man nav vajadzība bijusi vāciski runāt. Jo, dzīvojot tādu ļaužu
vidū, kas visi māk latviski un latviski vien arī runā, tur vienam otram ierunāties
savstarpēji kādā citā valodā būtu tikai lielība vai citu nonicināšana. Bet, kad
man nāca gadījums izpalīdzēt ar valodu cittautietim - vācietim, kas latviski pavisam
nemācēja, tad, lai pati cik prazdama, darīju to aiz pienākuma un bez nekādas
lielības, tik īstenā un patiesā vajadzībā.
- Bet jūs taču esat runājuši tādā ārzemnieku izloksnē, kādas še īsti neviens
neprot, - apsardzība iebilda tālāk.
- Līdz šim, kā man zināms, ir bijusi brīvība mācēt un runāt, kādā izloksnē
kurš grib vai prot, neturot tāpēc uz nevienu nekādu aizdomu, - Maja domīgi
atbildēja.
- Jā gan, bet šoreiz tomēr ir vajadzīgs to zināt sakarā ar jūsu noslēpumainās
pazušanas dzīvi un viņas nozīmi, - apsardzība uzstājās.
- Kas vēro ikkatru mācīšanās izdevību, tas var dzīvē mācīties šo un to šur un
tur, ko citi palaiž nevērīgi garām. Manā pirmā ganu laikā kādam citam saimniekam
taī pašā ciemā gāja ganos vecs, dzeršanā nogrimis ārzemes vācietis, senākais
maiznieks Krikmeijers. Tas mācēja gan puslīdz arī latviski, bet mīlēja runāt tik
vāciski, kur vien uz to atrada iespēju. Tā kā viņam, ganu gaitā kalpojot, šaī
ziņā bija jājūtas esot pavisam kā vientulim, tad viņš sāka lopus komandēt
vāciski. Kad ganāmais pulks izdzenot nokļuva olnīcas galā lejā un viņš vēlējās,
lai tas griežas pa kreisai rokai uz ezermalu, tad uzsauca: «Links seewärts!» - bet,
kad, īpaši bizenes dienās, gribēja dzīt uz meža pusi, tad atkal pavēlēja: «Rechts
waldwärts!» Kad bija laiks dzīt mājā, tad rīkojums skanēja: «Grade aus
heimwärts!» Lopi, kā par brīnumu, ar laiku likās to saprotot un sāka klausīt. Bez
Krikmeijera mēs bijām ganos divas meitenes, un mums abām sāka iepatikt viņa vāciskie
izsaucieni, tikpat tie pieminētie, kā arī citi, un mēs savukārt sākām saukāt
tāpat kā viņš. Kad Krikmeijers mūsu domas nomanīja, tad viņam bija prieks par to un
viņš sāka mūs mācīt pamazām plašāk vāciski. Tā tas sākās un turpinājās
vienu otru vasaru. Krikmeijers sajutās it kā par skolotāju, un mēs ieradinājāmies
viņu cienīt un viņam pakalpot: lai tik sēd ežmalā vai zem kāda koka pīpodams, bet
mēs ganījām lopus arī priekš viņa. Tad bija vaļīgāk, tad gājām atkal vāciski
sarunāties un tādā ceļā pamazām iemācījāmies jel tik daudz, ka varējām šaī
valodā un Krikmeijera izloksnē ar viņu un arī savstarpēji ar manu ganu biedreni
saprasties. Vēlāk es mācījos no dažas grāmatas un izlietoju arī dažas citas
sarunāšanās izdevības, nekam tomēr bez īstas vajadzības nerādīdama, ka vāciski
kaut ko prastu. Liela jau mana prašana nav ir tagad vis, bet vienīgi visvajadzīgāko
ikdienišķībā puslīdz saprotami laikam izteikt varu, jo viņreiz tas ārzemes
vācietis, ar kuru bija jārunā pagastnamā, rādīja un sacīja, ka mani saprot. Tur nu
ir visa mana valodas noslēpuma atklājums atrādīts; tālab ceru, ka par mani nekādā
ziņā neuzticības aizdomas turpinātas netiks.
Jādomā, ka Maja spēja tik droši izstāstīt savu paskaidrojumu tāpēc, ka viņai
līdzās stāvēja vecais krusttēvs, šad un tad viņu iesāņus ar dažiem vārdiem
pabalstīdams.
Kad apsardzība bija beigusi visas pārklausāmās jaunavas izpratināt pa vienai, tad
saaicināja visas kopā līdz ar viņu tēviem un aizbildni, veco krusttēvu.
Tur nu, par visu jaunavu lielām izbailēm, viņas dabūja dzirdēt sekošo uztraukuma
ziņu no apsardzības. Neesot gan līdz šim nekāds pārkāpums vai noziegums
pierādīts, bet skaidrība arī nekāda nedabūta, īpaši par uzturēšanās vietu
izbēgšanas laikā. Un, tā kā aizdomas esot cēlušās politiskā ziņā par kopošanos
ar kopmantiešiem nodevības nozīmē, tad viņām vismaz līdz lietas noskaidrojumam caur
augstāku apsardzības iestādi jāpaliekot šepat apcietinātām līdz tālākai
pavēlei, kas izšķiršot jautājumu, vai viņas atlaižamas vai sūtāmas tālāk.
Šis apsardzības nolēmums izskanēja ar tādu cietu noteiktību, ka bija jāšaubās par
viņa atcelšanu caur lūgumiem vai pārliecinājumiem. Jaunavu tēvi un vecais krusttēvs
sāka apspriesties, kas taču darāms, kamēr jaunavas pašas palika ka triektin
satriektas, nezinādamas, ko iesākt. Viņi visi vienprātīgi nosprieda būt viņām par
atbildīgiem galviniekiem, ka viņas savu tagadējo dzīves vietu neatstās vismaz bez
apsardzības ziņas un tad ikkatrā laikā, kad vien apsardzība vai kāda tiesu iestāde
to prasīs, viņas visas stāsies priekšā ar atbildību uz pirmo aicinājumu.
Pieņemdami vecā krusttēva priekšlikumu, viņi gāja vēl soli tālāk un apņēmās
galvot savstarpēji visi par visām jaunavām, ka viņas būs atrodamas ikkurā brīdī ar
pilnu paklausību valdības iestādēm, un vēl par to arī, ka viņas nav neviena
vainojama nedz politiskā, nedz citā kādā noziedzībā. Līdz ar to visi trīs zināmo
meitu tēvi vienprātīgi uzaicināja veco krusttēvu stāties visu vārdā ar šo
priekšlikumu un lūgumu apsardzības priekšā kā jaunavu atsvabinātājam. Viņš,
drusku apdomājies, sacīja, ka jārunā jau esot tā kā tā savas aizbildnības meitas
dēļ, tad jau varot gan pieņemt viņas mīļo draudzeņu likteni arī līdza.
Laķis, apsardzības priekšā stājies, izlūdza vispirms atļauju runāt apturēto
jaunavu atsvabināšanas lietā un, kad atļauja bija dota, tad runāja sekoši:
- Cik saprotu, tad godājamā apsardzība ieskata par vajadzīgu gādāt drošību, lai
aizdomās turamās četras jaunavas būtu kaut kuru brīdi dabūjamas pie tālākas
atbildības, un jāatzīst, ka apsardzībai tas vajadzīgs līdz lietas pilnīgam
noskaidrojumam. Tādā ziņā šām bēdu jauneklēm tad jāpaliek par cietumniecēm uz
nezināmu laiku, kas īpaši jaunu, godīgu sieviešu sirdīm var dot uz visu mūžu
nelabu, nevēlamu iespaidu. Bet, kad nu šie trīs tēvi par savām meitām un es par savu
aizbildnības meitu uzņemamies visi kā galvinieki atbildību un ne vien vēl ikkurš par
savu meitu vien, turpretī ikkurš par visām, ka viņas īpaši bez apsardzības ziņas
savu līdzšinīgo dzīves vietu neatstās, kālab nekad nezināmas nebūs, un ka
paklausīs visas uz mata turpmākiem aicinājumiem ierasties uz atbildību še vai citur,
- vai tad gadījumā apsardzība neatrastu par iespējamu viņas līdz lietas izbeigšanai
atstāt mūsu ziņā, kā bijušas līdz šim un kā būtu arī turpmāk? Cik man
nojaušams, tad visvairāk aizdomu krīt uz viņām taī ziņā, ka viņas, vismaz vēl
šobrīd, nespēj atrādīt savu mitekļu, kur mājojušas pa prombūtnes laiku, kas man
arī nav zināms; bet galvoju droši par visām, ka nekādos neceļos nedz nodevības,
nedz netiklības ziņā nebūs bijušas, kas ar laiku gan atklāsies, kā no viņām
solīts tiek. Jādomā, ka līdz nenoteiktam laikam viņas uz to saista kāds goda
pienākums vai neizpaužams solījums, tādēļ es savai aizbildnības meitai neuzmācos
ar uzspiedīgiem iztaujājumiem, jo esmu pilnīgi pārliecināts, ka tikpat viņai, kā
viņas trim biedrenēm ziņa droša un skaidra. Laicīgas mantas man nav, ko likt
ķīlām, bet ir gan vienīgā augstas sajūtības manta: vecum veca karavīra ilgas;
nevainotas kalpošanas gods, kas līdz šim nekur nav ieķīlāts, bet ko tagad še lieku
droši ķīlā, ka šās visas četras jaunavas noziedzību ziņā tiek nepatiesi
aizdomās turētas un ka viņas ikkatru brīdi arī turpmāk stāsies priekšā
apsardzības vai tiesu iestādēm, kad vien tiks aicinātas, ja apsardzība laipni
atzītu, ka var viņas visas atlaist. Līdz ar mani uz to parakstītos arī visi šie
trīs goda vīri, kas tāpat, cik man droši zināms, nav nekur vainoti. Bez mums
saistītos ar saviem parakstiem arī visas jaunavas pašas. Tad nu visu šo jaunavu, kā
arī to triju tēvu un pats savā vārdā lūdzu atlaist viņas brīvībā uz viņu
tagadējām dzīves vietām, kuru viņas neatstās bez apsardzības ziņas līdz pilnīga
attaisnojuma dienai un varbūt ar vēl ilgāk pēc tam.
Apsardzības sastāvs iegāja brīdi dziļāk apspriesties, ko darīt. Tad iznāca un
pasludināja krusttēva Laķa lūgumu par ievērotu un pieņemtu, ko dzirdot jaunavu
pabālējušie vaidziņi sāka aiz prieka atkal ziedēt. Tūliņ tika sastādīts
protokols par jaunavu atstāšanu vecāku un aizbildņa Laķa atbildībā, apņemoties
jaunavām pašām visu pildīt, kas lūgumā solīts un protokolā rakstīts. Vārdu
paraksti viņām, neatšķirot pat drošākās Vilmas, vai nu vēl aiz baiļu iespaida,
vai aiz pasludinātās brīvības prieka, vai pat aiz šām abām sajūtībām vienkop
izdevās sadrebinātiem burtiem, lai arī gan izlasāmi.
Kad viss šis pulciņš izgāja pagalmā un vecais krusttēvs sameklēja jau pīpīti, tad
visas jaunavas steidzās samutēt viņam rokas, bet viņš pasmiedamies lūkoja tās kopā
ar pīpīti bēdzināt sev aiz muguras. Tomēr viņas saklupa ar pulku arī tur un
samutēja, lai tiek vai rokām vien, vai pa daļai pīpītei arī. Viņš tad, mīlīgi
pasmiedamies, noteica:
- Jā, ko mīļiem bērniem darīt! Viņu pateicība lielāka par nopelnu. Tiktu jau
vaļā tāpat varbūt bez manis arī.
Bet uz to viņas atsaucās gandrīz kā no vienas mutes:
- Netiktu vis, netiktu vis.
Īda, nokļuvusi atpakaļ Ruķīšos, steidzās atrast un iepriecināt savu nevarīgo
mammiņu, kas viņu pavadīja ar lielām bēdām uz apsardzību. Viņa atrada to, kā jau
domājams, noraudājušos kaktiņā sēdam. Līdz ar redzes mazināšanos viņai sāka
mazināties arī jau dzirde, tāpēc viņa lūkoja Īdu pazīt atkal, īpaši
aptaustīdama: no vaigiem, žoda, deguna, matu pīnēm un tā vispāri no galvas
apkārtnes. Kad bija visapkārt to aptaustījusi, tad sacīja:
- Rādās, ka esi jau gan tā pati. - Un tad, piespiedusi Īdas vaigus savam vaigam,
izsaucās:
- Manu dārgo bērniņ! - pie tam saspiezdama Īdu tik stipri, ka tā iekliedzās:
- Vai, vai, mammiņ, nenospied jel manis!
Roķēnu rijas priekšā Janka sagaidīja atbraucot tēvu un māsu Alvīnu, lai var
saņemt un nojūgt zirgu. Grožu salocīdams, viņš vaicāja Alvīnai, kura sāka iet jau
uz istabas pusi:
- Vai Ruķīšu Īda arī vaļā?
- Vaļā jau, vaļā tava Īda arī, - viņa, atpakaļ nepagriezdamās, atbildēja
mazcienīgi pār plecu.
- Labi gan, labi gan. Ak tu Dieviņ, lai tad kā!
Pašreiz pie šiem vārdiem samestai auklai atraisoties, stipri savilktais resnais loks
spruka vaļā, dikti nožvakstēdams.