KAUDZĪTES REINIS
IZJURIEŠI
Pirmā nodaļa
Kur ir Izjura. Izjuras muiža. Izjuriešu jaunā tiesas māja. Desukalna Ješka.
Paši Izjurieši.
Ei, paklausies, draugs! Vai tu zini, kur Izjura? Vai zini, vai pazīsti izjuriešus?
Redz, Izjura ir tur, kur par trīspadsmit verstīm astoņpadsmit krogu, kur, maļot
dzirnās un magazīnās labību mērot, tie lielie putekļi; tur, kur draudzes ik vasaras
kapsētas svētkos apmin savus kapus, tur, kur krogos svētdienu vakaros «spēlē, danco
vis' caur' nakti ar vien' jaunu meitiņ'» un vajadzībā ar tām pašām rokām arī
izkaujas; tur, kur baznīckrodzinieki gadiem gavilē jau uz misiones svētkiem, ja viņu
baznīcā tos noturēs; tur, kur ļautiņiem pastalu pāris tai pašā cenā kā
lūgšanas: par piecumārku gabalā; tur, kur dālderi dārgi un dienas lētas - - - vai
nu zini, kur Izjura? Vai nu pazīsti izjuriešus? - Un tomēr vēl nezini! Ko velnu tad tu
zini!
Tad klausies nu vēl: Izjura, izjurieši ir taisni tai pusē, kur bērniem matus cērpj
tukšā mēnesī, kur pirmos kucenus slīcina un otros kumeļus audzina paši, kur vīžu
vietā valkā pastalas, pastalu vietā zābakus un brunču vietā kleitas; kur baznīcā
ik svētdienas dzied: «Es savus grēkus sūdzos...» - un to nevienu svētdienu
nepietrūkst, ko sūdzēt; kur māņu ticībai un mēnesim vairāk spēka nekā skaidram
prātam un saulei, kur - nu, vienā vārdā: Izjura ir taisni Malienā tāpat kā Maliena
pasaulē - un vairāk nekā cita.
Tagad, redzi, tad nu esam pie pašas Izjuras, pie pašas Izjuras muižas. Te nu labi
izskatīsimies un visupapriekš ņemsim arī mēs vislabāko kumosu, kā ikkatrs
saprātīgs malenietis dara, nezinādams, cik ilgi dzīvosi. Un, jo mazāk labuma paliek
pasaulē, jo vieglāka nomiršana.
Vispirms tad te nostāsimies pretī pašai Izjuras pilij un tad apgriezīsimies apkārt,
tā ka nu mugura būs tur kur bija priekša, un nostāsimies pret Izjuras lopu kūti un
tā tāļāk.
Paskat, kas par brīnum skaistu muižu ir tā Izjura! Baltā pils kā gulbis peld starp
zaļajo koku galotnēm. Pils ir vietā, kur ļaudis vismazāk staigā. Bet nu apgriezies,
tad redzēsi, te ir Izjuras lopu kūtis - atkal tādā vietā, kur ļaudis visvairāk
griežas, - pašā lielceļa malā. Tā tas nav te Izjurā vien, bet gandrīz visur
Malienā, lai ikkatrs ceļa vīrs un ne vien pašu valsts cilvēki un darbinieki muižu
var jau pie laika ar ošanu saost, tad aptaustīt, kur cepure, kurā pusē kājas, un tad
tikai ieraudzīt un redzēt pašu muižu ar acīm, ar savām pazemīgām malenieša acīm.
Tādēļ arī ikkatrs patiesīgs malenietis, lai viņš tai visusvešākā vietā, tai
vistumšākā veļu laikā pašā pusnaktī brauc, - viņš tikai paceļ vien degunu pret
vēju, pāra šnācienu ierauj uz iekšu un tūliņ pasaka: «Ei, puiši, drīz būs
muiža!» - vai arī: «Nebūs vis vēl tagad muižas.»
Nevar gan beigt noskatīties, kas par brīnum skaistu pili Izjurai! Visi garāmbraucēji,
pilī noskatīdamies, tad cits pēc cita to pašu valodu vien ar runā: «Ak velns,»
viņi saka, «kas par dzīvi tādā pilī! Sestdienas vakaros labi izsutinājies pirtī -
un tad ar lielmātēm pa spilveniem, ar preilenēm pa zālēm; cepešus ēst, vīnus dzert
un nekā cita nedarīt!» Ak, cik branga dzīve, cik brangs, cik brangs tur viss! Brangi
zirgi, brangi vepri, brangas istabas meitas, brangi paši kungi.
Bet paši izjurieši saka: viņi Izjurā diezgan esot izskatījušies, viņi labāk
skatoties citās muižās, un tādēļ viņi paši pretī pilij daudz vis nenostājas.
Turpretī tas visievērojamākais izjuriešiem pašiem savā muižā paliek, kur
skatīties un nebeigt skatīties, tā tagad ir viņu jaunā tiesas māja. Lai gan Izjurai
muižas zeme visapkārt kā izlieta darva, melna, milzīgi laba un kartupeļu tīrumi
viļņot viļņojas kā Poltavas tabakas lauki, tomēr turpat līdzās muižai un kur
visapkārt melnā zeme kā izlieta darva, tur, nezin kur radies, kur ne, - kāds
vaivarāju un odzenāju purviņš - taisni lejā pret pašu Dundura krogu. Purviņš bija
kādu pūravietu liels, un uz vienu malu tam bija ieapaļš uzkalnītis no baltas, baltas
smiltiņas. Šo purviņu cienīgais Izjuras kungs dāvināja par velti izjuriešiem, lai
viņi tur uz baltā smiltāja taisītu savu jauno tiesas māju, taisni pretī Dunduram.
Kamēr purviņš stāvēja brīvā ar saviem vaivarājiem, tad izjurieši, kad vien tur
apkārt purviņam muižas laukos strādāja vai, Dundura priekšā nostājušies,
skatījās tur uz purviņu, - tad viņi allaž brīnīties brīnījās un, to pašu
jautājumu jautādami, jautāja: kā gan purviņš te esot varējis iemesties - pie tik
lielas, tik skaistas muižas, pie tik labiem tīrumiem, tā kā bez vietas, tā kā trums
pie brangas, apaļas gūžas. Viņi visi par muižu tā runāja, tā domāja, it kā
muiža būtu tur radīta, bet purviņš, tas - vēlāki un pats tur iemeties. Tomēr,
dziļāki padomājot, izjuriešiem te nav vis diezin kas pārmetams. Viņi jau no bērnu
dienām, par pasaules radīšanu mācīdamies, tā skaitījuši un skaitījuši, un
skaitījuši: «Ēkas, muižas, siev' un bērni,» - bet nevis: «Ēkas, purviņš, siev'
un bērni.» Tikai tai ziņā izjurieši gan atzina, ka vaivarāju purviņš neesot vis
gan gluži bez nodoma tur: jo kur tad muižas suņi un darbinieki, laukus kopdami, būtu
nogājuši... Bet vēl vairāk viņi piekrita tam: ja vaivarāja purviņa nebūtu, kur tad
būtu aprakuši visus tos, kas kungu laikos miruši dieva nenoliktā nāvē; jo visus
tādus te esot aprakuši, kas bez baznīcas zvana bijuši aprokami. Un tā tad pēdīgi
visi piekrita tomēr tam, ka purviņš neesot vis bez savas ziņas te, un tādēļ to
nosauca arī par Lietuvēna purviņu, par Modzekļu purviņu. Bet šos nosaukumus
purviņam lietoja gan tikai gaišā dienā. Naktīs, īpaši vakaros Lietuvēna purviņam
lika visi mieru.
Tomēr galu galā Lietuvēna purviņa vērtību izjurieši īsti atzina tikai tad, kad
cienīgais, žēlīgais Izjuras lielskungs purviņu bij izjuriešiem atdāvinājis gluži
par velti, lai tur taisītu savu jauno tiesas māju, - tikai tad izjurieši atzina
purviņa lielo vērtību, cienību un kādēļ purviņš te īsti bijis iemeties. Nu atkal
izjurieši atpleta acis un sacīja: cik briesmīgi labi gan esot, ka vaivarāju purviņš,
kā no paša dieva radīts, te esot iemeties labās kunga zemes vidū, tik tuvu pie
muižas un pašam Dundura krogam taisni pretī. Ja visa zeme te laba vien būtot bijusi,
lai sakot; kur gan tad lielskungs būtot devis zemi priekš jaunās tiesas mājas? Un tas
visubriesmīgākais labums esot tas, ka purviņš tik tuvu pie Dundura; tādēļ nu tiekot
tiesas māja arī tuvu. Ja Lietuvēna purviņš būtu bijis tāļu no Dundura, tad tiesas
māja arī būtu bijusi tikpat tāļu. Ikkurš cilvēks palaikam, vai viņš ejot uz
baznīcu vai uz tiesas māju, vai ar uz pašu muižu, allaž papriekšu ejot krogā un tad
tikai citur. Lai sakot, ja tiesas māja būtu bijusi tāļu no Dundura, ko tad
vējaputeņa, ko tumšā veļu laika dubļos ļaudis un ko arī paši valdinieki un tiesas
tēvi būtu izvazājušies no kroga uz tiesas māju un no tiesas mājas uz krogu? Lai
apdomājot - cik reizes dažam labam tiesas tēvam vienā pašā dienā vien neesot
jānostaigā no Dundura uz tiesas māju, no tiesas mājas uz Dunduru? Ikkurš tak gribot
savu tiesas vīru pasaukt uz Dunduru kādu reizīti dienā. Lai dievs pasargot, kāds
posts būtu tad bijis! Bet kas tad nu esot bēdas: Dundura priekšā stāvēdams, ar acīm
varot tiesas tēviem pamest, lai nākot uz augšu.
Varēja nu gan manīt, ka izjuriešiem pašiem, īstin no pirmā gala, nepatika jauno
tiesas māju taisīt Lietuvēna purviņā un nevis gan tādēļ, ka tas būtu sliktā
vietā, bet tiem patiesi bija bail no Lietuvēna purviņa.
Velns zinot, kā daža laba gan tad tur nejādīšot lietuvēni un ka radīšoties
modzekļi, ja uztaisīšot jauno tiesas māju uz to kauliem, kas kungu laikos aprakti, jo
miruši dieva nenoliktā nāvē un pavadīti bez baznīcas zvana.
Bet izjuriešos bija arī diezgan drošu un gudru vīru, kas sacīja: tas viss nieki! Ja
neviens nebīšoties, tad arī nevienam nebūšot bailes. Tātad izjurieši bija ar
pēdīgi tik gudri un izturējās cits pret citu arī tā, itin kā tur Lietuvēnu
purviņa nemaz nebūtu bijis, kur jaunā tiesas māja uztaisīta. Ja kādam nejauši
izskrēja kāda veco baiļu atmiņa par Lietuvēna purviņu, tad citi tūliņ to lietu
paķēra un nogrieza pavisam uz citu pusi, stāstīdami un priecādamies: cik baltā zemē
esot jaunā tiesas māja uztaisīta, un tad tur būšot arī tīri balta taisnība, tāpat
kā tā smilts.
Tomēr no visām Lietuvēna purviņa domām un vecām bailēm izjuriešus atturēja gan it
sevišķi tas, ka viņi paši ar savu spēku bija uzcēluši savu jauno tiesas māju. Un
bija tos laikus Izjurā un tā visā Malienā gluži, kas jauns, kas nedzirdēts, ka
Malienā kāds pagasts paši ar savu spēku spēj uzcelt kādu māju. Jā, Malienā bija
gan celtas nezin kādas vai nezin kādas mājas jeb ēkas: gan ar torņiem, gan bez
torņiem, gan vecas pilis, gan jaunas pilis, gan veci brangūži, gan jauni brangūži,
gan lieli krogi, gan mazi krogi, gan augstas dzirnavas, gan zemas dzirnavas, bet kas
sacītu, kas jele pavisam iedomātos, ka tās bija ļautiņu, ar ļautiņu spēku celtas?
Lai gan tēvi un tēvu tēvi visi bija strādājuši pie vecām pilīm, lai gan dēli un
dēlu dēli strādājuši un strādāja pie jaunām pilīm, pie jauniem brangūžiem, pie
gariem krogiem, pie lieliem vēršu staļļiem, lai gan dažam labam te smadzenes
šķīdušas akmeņu starpās, lai gan dažam tikuši noēsti kauli, lai gan šim vai tam,
šos mūža mūrus ceļot, bija jānoliek savs miesas grausts arī bez baznīcas zvana
Lietuvēna purviņos, tomēr tās nebija ļaužu, nebija ar ļaužu spēkiem celtas
mājas. Nē, tās bija kungu spēkiem celtas mājas - tās bija kungu ēkas visas, lielas
vai mazas, jaunas vai vecas, un ļaudis bija pie tām tikai strādājuši saviem miesas
spēkiem.
Bet tagad nu izjurieši bij uzcēluši jauno tiesas māju saviem pašu spēkiem. Kas tas
par gabalu! Nu viņi varēja no Dundura priekšas skatīties uz savu jauno tiesas māju -
sarkaniem logiem, sarkanām, varen lielām zimzēm, ļoti zaļām durvīm, baltu, baltu
skursteni, kārniņu jumtu, un kur nu te varēja vairs kādas lietuvēna vai kādas citas
domas rasties, kamēr pašu spēkiem celtā jaunā tiesas māja stāvēja acu priekšā
kā brūte pretī savam Dunduram. Tur tad izjurieši nu arī, kad vien tiesas diena vai
kāda cita sapulcēšanās bija, stāvēja Dundura priekšā, skatījās un runāja,
runāja un skatījās un cits citam stāstīja par savu jauno tiesas māju: kā tur viņi
esot strādājuši, kā veduši akmeņus, kā rakuši pamata vietu, kā tīrījuši
purviņu no vaivarājiem, kā purviņā augušas lāceņu ogas, kā lāča sūna bijusi
līdz ceļu galiem; kā, pamatu rokot, uzrakuši gandrīz vēl gluži siltus vilka s...,
zilus kā zilumzāles, utt. Kas stāstīja, tie bija allaž piespiedušies pie zirgu
sienamiem slitiem, un, kas klausījās, tie stāvēja apkārt. Tie, kas šoreiz bija
piespiedušies pie zirgu sienamiem slitiem un stāstīja, tie atkal tūliņ otrā reizē
paši visu to pašu klausījās no tiem, kam paši to bija stāstījuši, par lielo lāča
sūnu līdz ceļa galiem utt. Lai gan paši visu to bija redzējuši, bija visu līdz
strādājuši, tomēr viņi visu to stāstīja, tā klausījās cits par citu, ka nezin
vai no kuras pasaules te būtu kurais atnācis.
Līdz ar to visu izjuriešiem pie jaunās tiesas mājas taisīšanas bija arī savi
vēsturīgi notikumi, savi brīnumu gadījumi: cik drošs viens mūrnieks bijis, kas nesis
ķieģeļus augšā skursteņam bez roku pielikšanas pie trepēm; kā kārniņu licējs
bijis piedzēries un kā novēlies no jumta un nenosities; un kurš pirmais uzracis
vilka... pamatu rakdams. Bet par visiem vēsturīgiem vīriem pie jaunā tiesas nama
taisīšanas stāvēja visulielākā izskaņā D e s u k a l n a J e š k a, viens no
ievērojamākiem Izjuras saimniekiem, jo viņš bija pievedis visulielāko akmeni pie
jaunās tiesas mājas.
Kā jau viss izjuriešiem bija labi un gudri izdevies pie jaunās tiesas mājas, tā arī
tas, ka abām mājām priekšas bija kopā: Dunduram uz tiesas māju, tiesas mājai uz
Dunduru. Nu varēja no Dundura skatīties lejā uz jauno tiesas māju un no tiesas mājas
skatīties augšā uz Dunduru; uz savu vecu veco Izjuras rātūzi ar pusotra skursteņa,
sašķiebtiem stadula vārtiem un izdauzītām acīm, kas ar zirnājiem un vecām ūzām
bija aizbāzītas, lai circeņi un žurkas netiktu tik viegli laukā.
Dundurs, vīrs, jau bija sen, sen pāri otrā pusmūžā, no koka taisīts un pie tā
ceļa, kas gāja gar Izjuru no Plenča kroga uz Āžaraga lopmuižu.
Tādās reizēs, kad izjurieši no Dundura priekšas bija diezgan izskatījušies savā
jaunajā tiesas mājā, tad viņi griezās gandrīz visi ar reiz' apkārt, lai
salīdzinātu savu jauno tiesas māju ar Dunduru, un sacīja tad vienā mutē: redzat nu,
kāds vien vairs Dundurs izskatās pret jauno tiesas māju, kamēr tā uztaisīta! Un tad
tāļāk: ak, brandaviņš, kas te, Dundur, tevī izliets! Kaut vienam tas bijis, tad
varētu gan vai zirgus peldināt tajā! Tas tad būtu gan vīrs!
Kad Desukalna Ješka bija pievedis visulielāko akmeni pie jaunās tiesas mājas un
tūliņ no ratiem iegāzis izraktā pamata stūrī, ka zeme vien nolīgojusies, tad tas
izgāja kā ar mašīnu caur visu Izjuru, un tūliņ nākošā svētdienā visos
banznīckrogos par to vien runāja: «Desukalna Ješka pievedis visulielāko akmeni pie
jaunās tiesas mājas un izgāzis tūliņ no ratiem izraktā pamatā, ka visa zeme tūliņ
nolīgojusies...» Desukalna Ješkas gudrība un padoms bija arī tas, ka Dunduram un
jaunajai tiesas mājai bija sagrieztas priekšas kopā. Desukalna Ješka bija pirmais, kas
sacīja: izjuriešiem itin neko nevajagot žēlot pie savas jaunās tiesas mājas
celšanas: vajagot vest visulielākos akmeņus, vajagot braukt kaļķos pašā
šķīdoņas laikā un vai nezin cik tāļu, vajagot vest sijas pašā sējas laikā un
nevajagot bēdāt par nekādu grūtumu, kad jau nu jauno tiesas māju pašu spēkiem
gribot celt. Tiesas mājai ar Dunduru vajagot celt abiem priekšas kopā, tas nevarot
citādi būt. Krogs būšot vīrs, tiesas māja - sieva. Līdz šim tikai baznīcas
bijušas tā ar saviem baznīckrogiem, kur viens tur otrs, kā salaulāti. Bet nu vajagot
arī tiesas mājai tāpat ar krogu būt: kur viens, tur otrs. Vai tad tiesas māja esot
sliktāka par baznīcu, ka tās necelšot līdzās krogam? Baznīcās taisnību
sludinājot, tiesas mājās taisnību izdarot, un krogi galu galā visus uzņemot savā
klēpī, lai tu vai cik nodraņķējies būtu. Vai tie nebijuši lieli vīri, kas
zinājuši krogus celt tik tuvu pie baznīcām, vai tie nebūšot lieli vīri, kas tiesas
mājas celšot tuvu pie krogiem? Bērnu bērni pieminēšot tos.
Visi izjurieši tam tūliņ ar piekrita un sacīja: Desukalna Ješkam taisnība! Viņš
jaunajai tiesas mājai pievedis vislielāko akmeni. Mums nevajaga priekš jaunās tiesas
mājas itin neko žēlot: mums vajaga braukt pašā šķīdoņā kaļķos, mums vajaga
sijas vest pašā sējas laikā - kad vien valdīšana to pavēl; mums jātaisa jaunajai
tiesas mājai priekšas kopā ar Dunduru! Desukalna Ješkam taisnība!
Tātad izjurieši bija tie cilvēki, kam nesās prāts stipri vien uz lieliem slavas
pilniem darbiem, ja vien piekļuva pie tiem un ja bija, kas viņus tur vadīja. Un
Desukalna Ješka atkal bija viens no visupirmākiem visā Izjurā, kam prāts nesās uz
vareniem un slavas pilniem darbiem. Tur, izjuriešos, nebija neviens lielāks talks, kur
Ješkas nebūtu vidū, vai nu ar savu paša, vai ar savas bērajās vai dūkanā spēku.
Viņš bija arī te tas, kas veda visulielākos talcinieku vezumus, var sacīt, par
priekšzīmi visiem, kas vien kaut kad talkos brauc. Savu vezumu brangu pietaisījis,
viņš tad visus tos bāra un pat izlamāja, kas talkos brauca ar maziem vezumiem. Vai
nemaz kauna neesot, viņš sacīja. Vairāk jau apēdīšot talkā un nodzeršot, nekā
pavisam vezumā iekrāvuši. Kāpostu bļodai vakarā gan zināšot dibena meklēt un
brandviņa glāzi gāzt uz mutes vēl vairāk nekā citi, bet pie vezumu vešanas
sabraukuši kā baznīcēni un nekas cits.
Šo iemeslu dēļ tad arī Ješku it īpaši lūdzin lūdza no talka talkā pa visu
Izjuru. Tur nebija arī neviens tirgus, kur Ješka nebūtu gājis braukties ar citiem, kur
sev vai citu riteņiem nebūtu izbraucis spieķus. Ja Ješka citu riteņiem izbrauca
spieķus, tad viņš sacīja: «Vai tu redzēji! Iešot braukties ar Ješku!» Bet, kad
pašam Ješkam kāds cits tādās reizēs izbrauca viņa paša riteņiem spieķus, tad
viņš atkal mēdza teikt: «Eku nu bēda, ka spieķi izbraukti! Kur tad ratniekam būs
darbs, ja visi gribēs ratus tā veselus nobraukt līdz mūža galam? Ē, velnu! Ješka
pasaulē ir tas cilvēks, kas visiem dod darbu!» Un tā Ješka, kā jau liels vīrs, vai
viņam notika šā vai tā, allaž uz labo pusi krita, kā žīdu slakteriem viņu
kaujamās govis. Nebija arī Izjurā vai apkārtnes kaimiņos neviena stiprinieka, ar ko
Ješka nebūtu vilcies pirkstiem - un reiz turpat Dundurā kādam bija nomaucis pirkstam
visu ādu. Īpaši jaunā puisī vēl būdams, Desukalna Ješka bija arī pirmais bijis -
vilkties ar zirgu apaušiem, jo toreiz Malienā pieguļnieki īsti šai ziņā spēkojās.
Zirgu apaušus samaucās pār vienu roku un kaklā, sasēja pavadas kopā un tad rāpus
gāja pār noru viens uz vienu un otrs uz otru pusi, un nestiprāko stiprākais tad vilka
atpakaļ kā ecēšu, ka zālei saknes vien braukšēja.
Reiz Ješka, ar tāpat pieguļā būdams, bija salielījies ar odanadziešiem - jo viņa
mājas bija pie Odanaga robežām -, ka novilkšot ar apaušiem trīs odanadziešus viens
pats. Sasējuši apaušus un pārmetuši pār robežas upīti, un vilkties viena puse otru
upītē. Vai tu traks! Velēnas vien jukušas pa upītes malām, un nudien Ješka savilcis
arī visus trīs odanadziešus upītē.
Bet, kā jau tas gandrīz visur pasaulē, ka lielie un slavas pilnie darbi paši savus
lielos slavas pilnos darītājus daudzreiz nobeidz, tā tas notika arī ar Desukalna
Ješku. Toreiz pie slaveniem darbiem, līdz ar apaušiem un pirkstiem vilkties, ar
braukšanos un laušanos, Izjurā pieskaitīja arī kapu rakšanu: cik ātri to kurais
izraka jeb bija izracis, un tad šī kapa izrakšana bija bērēs viens no pirmākiem
runāšanas iemesliem, līdz ar to: kāda kapam zeme, vai viegla smiltiņa, kur varēšot
labi viegli gulēt, vai ciets māls, kur pastardienā būšot krietni jākārpījas,
kamēr mālam tikšot cauri, kad bazūnu skaņa kapus plēsīšot pušu.
Tā Ješkam bija nomirusi sievasmāte pašā siena laikā, un kurš nu sievasmātei
mīļāk kapu raks, nekā meitas vīrs? Ješka nu arī sestdienas rītā, nopļāvies
sienu līdz brokasta laikam, gājis kapa rakt viens pats, kur toreiz bijis izjuriešiem
ieradums, ka allaž divi gājuši kapu rakt. Ejot gar sievasmātes māju, kā pats Ješka
bērēs pēc stāstīja, neņēmis nekā vairāk līdz kā vienu kukulīti bīdelētas
bēru skābrauga maizes, divus pārus plāceņu, stopu brandviņa un ganu puiku priekš
zemju norakšanas no kapa malām, lai izsviestās zemes nebirtu kapā atpakaļ. Uz
kapsētu ejot, Ješka bija domājis, ka nu vajagot lūkot kapu izrakt tik ātri, kā
neviens neesot to vēl izracis, un priecājās vien jau par to, ka bērinieki
brīnīšoties, kad viņš to stāstīšot bērēs, cik ātri izracis sievasmātei kapu.
Un tā ar bija. Ar vienu pašu rāvienu, kā pats sacīja, viņš izmeta kapu tā, it kā
tas būtu pelavām piebērts un nevis no cietā, smilšainā māla sastāvošs. Tik
vienreiz, ar krekla piedurkni sviedrus slaucīdams no pieres, viņš aizsteidzās uz kādu
avotiņu nodzerties un tūliņ steigšus vien atkal atpakaļ kapā iekšā, kamēr darbs
bija galā. Bet Ješka domāja, liktenis nolēma. Uz bērēm Ješka aizgāja gan, bet
nezin kas viņam bija, kas ne, ka nebija itin nekādas jautrības, ne prieka, negribējās
pat nekā stāstīt ir par ātro kapa izrakšanu nevienam itin neko. Un, ja nebūtu sievas
mātes bēres bijušas, nudien, jā nudien, viņš nebūtu tad vis neparko nācis, jo, ja
godībās cilvēks nevarot ēst un dzert tik, cik griboties, tad viņš labāki mājās
linus mīstot, savu mājas putru strēbdams, nekā skatoties, kā citi tur ēdot un
dzerot. Arī citi bērinieki drīz vien bija nomanījuši šo neierasto Ješkas gurdumu.
Uz kapsētu braucot, Ješkam, kā jau meitas vīram, vajadzēja bērinieku rindā
visupirmajam braukt, sievasmāti aizvedot uz kapsētu, un it īpaši no Ješkas tas bija
gaidāms bez jebkādas sacīšanas. Bet šoreiz nekā: viņš brauca rindai gandrīz no
visas pakaļienas un tā sarāvies un domīgs ratos sēdēdams, it kā ceptu kāļu būtu
pārēdies. Arī no kapsētas atbraucot, viņš negāja ne ar vienu braukties, nedz pēc
tam kādu izaicināja ar pirkstiem vilkties, kā tas visiem bija parasta lieta. Citi
Ješkam to visu atgādināja: kā viņš tik savāds izliekoties, tā kā būtu diezin
kāda nelaime vai bēdas notikušas. Sievasmātes bērēs vajagot dzīvot tik priecīgi,
cik vien varot. Nu esot sievasmāte noguldīta mierā; un nu negribot bērēs dzīvot
priecīgi? Kuram tad nebūšot jāmirst! Kad meitu vīri izturoties savas sievasmātes
bērēs tik nokārtām galvām, ko gan lai citi tad nedarītu? Bet Ješka te tikai
sagrozīja plecus un sacīja: nevarot ne velna saprast, bet tik to varot manīt, ka
dūšas neesot ne uz ko.
No bērēm mājās pārnācis, Ješka ielikās tūliņ gultā un no pirmā gala žēlojās
gan tikai par to, ka sievasmātes bērēs nodzīvojis kā pa purvu un neredzējis nekāda
labā, bet drīz vien sāka žēloties arī par kādām sāpēm un kauties ar dažādiem
murgiem.
Tos laikos Izjurā un tā līdz visā Malienā vājību neviens nezināja, nedz prasīja,
kas kura bija par vājību un kā tās katru nosauca, nedz ar visā Malienā kāds ārsts
priekš maleniešiem bija domājams. Visi, kas vaidēja, - tie vaidēja nekādā citā
vājībā kā tikai pašu vājībā un tā mira ar klaji paši vien no sevis, bez
ārstiem, bet kādām zālēm. Visas viņu zāles bija pieaugušiem: pīpes sodrēji,
drīvendriķis-velna sūds, turku pipari, kumelītes un bērniem cērmju zāles. Kašķa
zāles - tās nāca vēl vēlāki. Vājību viņiem ar bija tikai: karstuma guļa,
delonis, norags (vēdera graizes), drudzis un vēl kāds pāris nenosauktu vājību. Bet
visu tādu vājību, kādas dakteri tagad stāsta, - tādu viņi nezināja. Toreiz arī
vājības bija visas no dieva, tikai tas velna drudzis nu tāds bija. Bet nezin no kādām
ellēm tagad nav atnestas šās vai tās vājības.
Tā arī Ješka, nabags, nomira, ka neviens nezināja viņa vājības saukt vārdā, bet
tik runāja, ka Desukalna Ješkam, sievasmātei kapu rokot, laikam piesitusies kāda
lēkme, un tad ar to pašu arī miris.
Tad pēc deviņu dienu grūtas vaidēšanas Ješka jau gulēja šķirstā un trīs
nedēļas pēc sievasmātes bērēm jau līdzās kapsētā. Un Ješkas māsasvīram bija
pilna taisnība, kad, Ješku apbērējot, viņš, pēdīgais Ješkas kapa kalniņu, ar
lāpstas muguru nopliķēdams, sacīja: «Nu, guli nu vesels! Neiesi vairs ar apaušiem
vilkties, nebrauksi citam riteņu laukā! Nu varēsi tur debesīs vilkties ar pirkstiem,
varēsi tur braukt talkos un vest visulielākos vezumus, kas tevim vairs bēdas par
izjuriešu talkiem, lai ved, kādu vezumu kurais grib.» Un citi visi līdz tāpat
norunāja: kas nu vairs to došot Ješkam! Esot gan bijis vīrs; kur nu izjurieši tādu
vairs ņemšot.
Tā nomira Ješka, viens no sava laika slavenākiem izjuriešiem, nomira un nepiedzīvoja
ir ne jaunās tiesas mājas nobeigšanas, lai gan pats pievedis visulielāko akmeni
jaunajai tiesas mājai, lai gan tik gudri bija izgudrojis, ka jaunajai tiesas mājai
vajaga likt priekšu kopā. Un tīri kā par zīmi viņš esot nomiris it līdz tanī
brīdī, kad jaunajai tiesas mājai beiguši skursteni mūrēt. To zināja visā Izjurā
un brīnījās, ka tas noticis tīri kā par godu Ješkam.
Bet nav nebūt jādomā, ka Izjurā nebūtu dažu citu lielu vīru arī tāpat. Tad - bez
visiem saviem lieliem vīriem - izjurieši arī paši bija ļoti lieli visādu lietu
zinātāji, smalki, iznesīgi un paši par sevi gudri ļaudis. Viņi dzinās par visām
lietām iztikt paši vien ar sevi. Un tā dažā ziņā diezgan stipra īpašība. Lai gan
tas izaudzē vienpusīgus ļaudis, tomēr tās puses, kuras tiem ir, - tās tiem ar
totiesu jo stipras. Izjuriešiem, sakot, viņu paziņas vārds bija - (paši «pašiem»
mēs paši, mums pašiem). Visus citus viņi sauca par malas ļaudīm, tas būtu tikpat
kā par maleniešiem, bet sevis tā nekad neatzinās, lai gan bija tāpat malenieši kā
jau visi citi. Ja kāds izjurietis gribēja no ārdraudzes precēties, kas gan ļoti reti
notika, tad viņi sacīja: tur nu ies un ņems no maleniešiem sievu, tā kā pašiem
cilvēku nebūtu! Tādas no ārdraudzēm izprecētas tad izjurieši ar it. sevišķu
vērību ievēroja, un, ja gadījās, ka bija kaut kas par tādu jaunievesto ko runāt, ja
tāda gadījās, kā saka, glupa, tad cits par citu atņemdamie atjaunoja šo izjuriešu
pašbauslību: e, e! Kam gāja uz maleniešiem! Kam neņēma no pašiem! Tā viņam
vajadzēja!
Ja kāds sev uzšuva jaunus svārkus, citādus nekā pašiem izjuriešiem, iegādājās
citādas kamanas vai ratus, tādus kā ārvalstniekiem, tad arī še tas pats «paši»
bija visu dzirdams: kur nu tāds iešot, izģērbies kā malas cilvēks Kas nu par
lielību esot, ka pašu drēbju negribot valkāt! Pašu rati, pašu kamanas laikam slikti!
Nezin, kur nu braukšot kā malenietis te pa izjuriešiem?
Arī visās zināšanās izjurieši nebija vis nieki; viņi zināja pat to, kā nemaz,
nemaz nebija un kur itin nekā nebija ko zināt. Viņiem nebija veco pils mūru pašiem,
bet viņi zināja tomēr, ka veco piļu pagrabos ir naudas lādes; zināja, ka uz tām
guļot melni suņi virsū. Viņi zināja arī, kā varot to naudu izņemt: vajagot asiņu
tecināt no trejdeviņiem sarkaniem gaiļiem pa pilītei vien, un tad ar tādām asinīm
varot gan izņemt tādu naudu. Bet tomēr izjurieši negāja vis tādas naudas izņemt no
veciem pils pagrabiem. Viņi sacīja, ka esot dvēseles žēl; jo dvēsele varot tur
pazust, un tā neesot vis atpērkama ne ar visu pasaules gaiļu asinīm.
Izjurieši zināja arī visu to, ka esot burvji, raganas, vārdotāji, pūšļotāji,
zīlnieki; zināja arī skaidri, ko tie kurais spējot, ko varot padarīt. Bet še sacīja
atkal tikai to, ka pašiem viņiem gan neesot neviena burvja, nedz raganas, tie visi esot
ārvalstīs.
Bet par visām lietām izjurieši ļoti gādāja par savām dvēselēm īsti tajos laikos,
kad jaunā tiesas māja vēl nebija uztaisīta, kad tiesāja ļaudis vēl vecā kungu
brūzī un vainīgos pēra turpat laukā pie kunga zediņiem. Tie ar gan vēl bija tie
laiki, kur ikkatrs īsts malenietis bijās darīt ļaunu un kaut ko sliktu, jo tas esot
grēks: tad dvēsele pazudīšot, tad viņā pasaulē ellē būšot jācieš nebeidzamas
mokas mūžīgi mūžam, bez gala. To visu viņi zināja un tādēļ bijās grēkot un
nevis tā kā tagadējos pārgudrības laikos, kur liela daļa bīstas tikai pasaules
soda, ka valdība, ka likumi soda ļaundarus, bet par pašu dvēseli nebēdā gandrīz it
nekā. Izjurieši, par dvēseli gādādami, tad arī neatrāvās nekad no dievgalda
iešanas. Tādās reizēs ģērbās vispazemīgākos apģērbos: sievieši melniem
brunčiem, baltām villainēm, baltiem lakatiņiem ap galvu; vīrieši pelēkos svārkos,
arī ar baltiem kakla lakatiem. Tur neredzēja tad nekādu citu krāsu nekā melnas,
baltas un pelēkas, nekādus raibumus, nekādas sarkanas, nedz zilas nedz zaļas vai
dzeltainas krāsas. Visās savās mājas un miesas bēdās, ja lopi neizdevās, ja
pavasarī barības apcirknī nebija vairs nekādu graudiņu. ja ļauni ļaudis to
aizskāra vai nu ar rokām, vai ar mēli un tā visās savās būšanās - tad izjurieši
negriezās nekur citur kā pie mācītāja, lai nolūgtu dievu par tiem baznīcā.
Sevišķi gavēņa laikā, tad viņi gandrīz visi cits pēc cita lika mācītājam dievu
lūgt; jo tās lūgšanas esot daudz stiprākas, to viņi skaidri zināja. Dažreiz tad
Izjuras baznīcā bija tik daudz lūgumu sakrājies, ka mācītājs nevīžoja visus
lūgumus izlūgt un tad nolūdza ar reizi vienā pašā lūgumā - par visiem tam Kungam
zināmiem un nezināmiem, kā viņš tad mēdza tos visus lūdzējus nosaukt. Lai vai kā
gādāja naudu, bet lūgumiem viņi glabāt glabāja, lai mācītājam būtot ko
aizmaksāt. Visus savus lūgumus izjurieši lika lūgt, saprotams, pašu baznīcā pašu
mācītājam. Viņi zināja arī to gluži labi, ka pašu baznīca tā laimīgākā, jo,
kā stāstīja, tad uz Izjuras baznīcas laimes daudz kuģinieku braucot jūrā un visi
braucot laimīgi. Kuģinieki Izjuras jeb Annas baznīcai, kā viņi to baznīcu saucot,
novēlot tad visi daudz naudas, tā ka, ja Izjuras baznīca visu to naudu būtu dabūjusi,
ko kuģinieki tai novēlot par viņas laimi, tad baznīcas sienas būtu izliktas visas ar
tīru zeltu, ka tur it pat ne blusas kājas nebūtu varējis uzlikt, kur zelta nebūtu
bijis. Bet tas viss tiekot noslēpts. Tikai trīs baznīcas vien visā Malienā esot, kas
tik laimīgas kā Izjuras jeb Annas baznīca: viena Madaliņas baznīca un viena Māras
baznīca. Ļoti retos un lielos gadījumos, vai nu tad, kad kāds bija jānosaucina, kur
zagļi bija jāsatur, lai nestu mantas atpakaļ, un ja lopi neapgājās - tikai tādos
gadījumos izjurieši griezās arī uz citām laimīgām baznīcām ar saviem lūgumiem un
nosaucinājumiem, bet citādi allaž tikai pašu baznīcā un nekur citur.
Saprotama lieta, ka izjurieši, tā gādādami par savām dvēselēm, velnu - melno kungu
- ļoti ienīdēja (bet gan vēl vairāk no tā bijās) un, kur vien varēja, tur to
vajāja un nīdēja pavisam laukā. Viņi zināja, ka velns vien vainīgs pin visiem viņu
grēkiem un ļaunumiem, un tādēļ slavēja dievu, ka tas radījis lāču vadātājus un
lāčus, kuri tad spēja velnu izdzīt vai nu no kūtīm, staļļiem, kungu rijām, vai no
citurienes.
Izjurieši, šie labie, mīļie izjurieši, cik viņi bija gudri arī visā savā
dienišķā dzīvē; nudien, tie gudrākie visā Malienā. Ja viens kur gāja un otrs tam
prasīja: «Kur tu iesi?» - tad tas otrs allaž atbildēja tik gudri kā neviens cits:
«Uz to pusi!» - «Kur tu biji?» - atbildēja: «Tai pusē!» - Ja šis ēda aitas aknas
un viņš prasīja: «Ko, tur ēd?» -tad šis atbildēja: «Aitas aknas.» Un, ja nu
viņš prasīja: «Dod man ar!» - tad šis atbildēja: «Ko tur nu dos - kauls vien jau
ir.» - Ja cienīgs lielskungs deva kādreiz apsējībās vai apkūlās dzeršanu, tad, ja
vien bija tik daudz, ko dzert, ka redzams bija, vai tikai nepaliks pāri vien, tad
izjuriešu lielākā bēda bij - kā to noveikt. Viņi tad sacīja: «Vajaga dzert,
jāizdzer, ka lai rītā galvas jāstīpo spaiņu stīpām! Nu ir par velti, un tad
nedzers!»
Bet visupēdīgi vēl tas bija: ja kāds izjurietis savas izjurieša un kādas nekādas
nebūšanas sāka iznēsāt pasaulē, tad viņi sacīja: kam vajaga pašu sliktumu nēsāt
pasaulē! Kāds labs tur gan pašiem no tā tiek? Ja par pašiem nav nekāda laba, ko
runāt, tad labāk sakod mēli zobos nekā ko sliktu runā. Kurš prātīgs cilvēks gan
runā sliktu par sevi pašu? Nevajaga un nevajaga tad arī neko sliktu runāt par pašiem.
Tādi vareni, tādi gudri bija izjurieši. Lai dievs svētī mīļos izjuriešus! Lai
izjurieši aug uz akmens!