KAUDZĪTES REINIS
IZJURIEŠI
Otrā nodaļa
Kā izjurieši skaitīja savus laikus. Izjuriešu tā laika lielākie vīri. Kā
taisīja jauno tiesas māju.
Arī izjurieši savus laikus, laika stāstus jeb vēsturi iedalīja laika gabaliem un
tad nošķīra un nosauca tos visvairāk pēc savu Izjuras lielāko un ievērojamāko
vārdiem. Bet viņi nesacīja un neiedalīja vis tā, kā citi vēsturnieki to dara,
sacīdami: no Kārļa Lielā līdz Kārļa Mazā laikiem utt., - bet sacīja taisni: tas
bija tā un tā laikā; tas bija Kārļa Lielā laikā, tas bija Kārļa Mazā laikā.
Saprotams, ka ikkatrā laikā bija gan daudz vairāk lielu vīru ar reizi, kas visas
Izjuras darīšanas - viens tai, otrs citā lietā vadīja. Bet tas arī paliek tiesa, ka
no visiem allaž viens bija visu virsgalā, visupirmākais, nevis gan sava augstākā
amata stāvokļa dēļ vien, bet visvairāk savu paša spēju, savas stiprās dabas dēļ
tas stāvēja pār visiem un iespēja ne vien savus līdzīgos amata vīrus locīt un
vadīt sava spēka garā, bet to iespēja arī pie saviem virspavēlētājiem tāpat.
Izjuras lielos vīrus varam allaž iedalīt divās šķirās. Tie lielie vīri, kas gan
nebija nekādā muižas vai pagasta amatā, bet tomēr bija lieli un daudzināti Izjurā,
- tie bija tie, kuri visā ļaužu brīvā sadzīvē iespēja visiem citiem priekšā
aiziet; kā - krogos, tirgos, godos, visos kungu darbos, talkos un tā joprojām. Šie
bija, kas visur gāja ar savu rīboņu, būdami lielmutīgi runātāji, kuriem allaž
kāds pūlis stāv apkārt un tajos klausās, apbrīno un tur par gudriem; pat par ļaužu
glābējiem - īsti tādās reizēs, kur tie tiesā un aizskar citus; vai ar stādamies
citiem priekšā ar saviem miesas spēkiem, ar saviem zirgiem, ratiem, kamanām, pīpēm,
cepurēm, dzeršanām, ar braukšanos, laušanos, tā kā to redzējām pie sava varenā
Desukalna Ješkas.
Otrie lielie vīri; kā jau minēts, bija visi Izjuras amata vīri, kā: muižas kungi,
vagari, stārastas; tiesu priekšnieki, tiesas skrīveri, tiesas vīri, magazīņas vīri,
pērminderi, ķesteri un savā ziņā pat muižas kučieri, sulaiņi, suņu puiši,
mežasargi, mednieki; tīrumsargi un nezin kādi dažnedažādi vēl. Saprotams, ka šiem
atkal bija pavisam cita skaņa pie ļaudīm nekā pirmajiem, un, kur tāda reģimente
amata vīru bija, tur ar izjuriešiem vajadzēja būt tramīgiem, dienas vidus vai nakts
vidus. Visulielākie vīri, zināms bija lieli un vareni bijuši ikkatrs savā īpašībā
un laika gabalā. Izjurieši savos dzīves gadījumos tad arī atsaucās un salīdzināja
tos ar pagājušiem laikiem, sacīdami: tā kā tas bija tos laikos, kā tai laikā gāja
utt.
Tos laikos visas pagasta saimošanas naudas stāvēja muižu pārvaldīšanas ziņā; un
kāda muižas kunga Pilvica laikā, ko ļaudis saukāja par Pilču, Izjuras pagasta lāde
tā bija izdilusi, ka, gribēdami redzēt, vai tad tiešām tur nav nekā iekšā, lādi
apgāza uz mutes un ar magazīņas strīkultu to izdauzīja pa dibenu. Tad tur izkrita
divi petaki. Un nezin kā šie paši divi petaki esot tur vēl patvērušies, kā visi
toreiz brīnījās un tad norunāja: laikam esot bijuši kādā šķirbā ielīduši,
citādi nebūtu patvērušies arī ir tie divi petaki. Un, ja nu kādu reizi domāja, vai
pagasta naudai, pagasta magazīnai nepiesitīšoties atkal dilonis kā Pilča laikos, -
arī tiešām tas jau tā atkal bija Izjurā noticis, kur magazīņā bija manāmi kādi
trūkumi, kur pagasta nauda dažreiz bija izgājusies vairāk, nekā vajadzīga, - tad
ikreizes atsaucās: «Būs atkal tāpat kā Pilča laikos!» - «Nu ir Pilča laiki
klāt!» - «Tīri Pilča laiki, vairāk nekas - būs atkal pagasta lāde jāgāž uz
mutes un jādauza ar magazīņas strīkultu!» - Šie tad nu bij Pilča laiki.
Tur reiz bijis kāds muižas pārvaldnieks Krankhauzens, no ļaudīm saukts K r a k ū z i
s, ļoti liels vīrs, nu, sacīsim, liels izjuriešu darbinieku pēršanā. Bez visiem
nedēļas «spieķiem», kas tad klaudzējuši gar darbinieku kauliem, Krakūzis ik
sestdienas, vakaros, pēc beigtiem darbiem, licis visus darbiniekus sasaukt un sastādīt
gar muižas zediņiem, visus pa rindai nopērt un tad tikai atlaist uz mājām. Visas
tādas pēršanas Krakūzis izdarījis allaž ar savu zināmo smiešanos un necilvēcības
jokiem. Tā reiz bijis visus atkal sastādījis vienā sestdienas vakarā gar zediņiem,
un, kad pērējs jeb lamposts, kā izjurieši to nosauca, gribējis iesākt, kā jau
palaikam, no viena gala, tad no rindas izskrējusi viena no auguma maza un miesās ļoti
vājīga meitene un nokritusi pērēja priekšā gar zemi, izsaukdamās: «Mani, kungs,
papriekšu! Mani, kungs, papriekšu! Man tāļāk mājas!» Nezin kas Krakūzim toreiz
bijis, kas nē, - redzēdams nabadzītes vājās miesas, tā kā satrūcies un tad
iesācis savus ierastos smieklus visai smieties, sacīdams: «Ko nu tur lai pērtu? Tur
viens gals, tur otrs...» Ar to tad tāpat smiedamies pavēlējis, lai visi tūliņ ejot
mājās. Un tā šī sestdiena, kā par brīnumu, pagājusi ar tiešām bez pēriena.
Par Krakūža nežēlīgām velnišķībām stāstīja arī daudz citus stāstus: kā tas
beidzies briesmīgā, moku pilnā nāvē, kā viņam nomirušam visa miesa bijusi kā
spieķu sitieniem zilām; melnām strīpām par biedināšanas zīmi, ka, dzīvs būdams,
licis cilvēkus tik daudz sist. Vēl tos laikos, kad izjurieši taisīja savu jauno tiesas
māju, veci ļaudis zināja rādīt viņa kapu visuvecākajā kapsētā, kuru tas licis
stipri ķieģeļiem samūrēt. Toreiz šis mūrējums bija gan sabrucis, bet vieta bija
pazīstama vēl gluži labi, ļaudis dažu labu reiz', apskatīdami un citiem rādīdami,
tikai lāstiem to pieminēja, ka te nu pūstot lielais ļaužu ēdājs - vidū starp tiem,
kurus tik daudz ēdis. Gan nu velns pašu dīrājot pa elli, tā kā, dzīvs būdams, citu
asinis dzēris.
Tātad Krakūža laiki izjuriešiem bija visai pazīstami labi ilgi, ilgi, un tos viņi
minēja tikai tad, ja par kādiem šaušalainiem gadījumiem bija runa: «Tie esot tā kā
Krakūža laiki! Nu jau sākot iet tāpat kā Krakūža laikos! Skaidri Krakūža laiki
esot!»
Tad bija minams kāds D u m b r ā j s, dzimts izjurietis jeb pašu izjuriešu cilvēks no
Dumburu mājām un tādēļ saukts Dumburu tēvu. Šis bijis dažā ziņā savādnieks,
par brīnumu drošs un ne no viena nelokāms vīrs. Papriekšu viņš bijis tikai par
rijnieku, tad par vagari, un beidzot, kad Malienā ienākušas jaunās pagastu tiesas, tad
Dumburs tur bijis tiesas priekšnieks un arī baznīcas pērminderis.
Tik daudz dažādos amatos būdams, Dumbura tēvs, kā paši izjurieši mēdza teikt, esot
gan varējis satikties vai ar visiem pasaules kungiem. Un Dumbura tēvs esot ar bijis tik
drošs un nebēdīgs, ka runājis pretī pašiem kungiem, lai tie būtu bijuši vai paši
Izjuras lielikungi, muižas kungi, mācītājs vai arī nezin kādi citi kungi, tas
Dumburu tēvam bijis vienalga. Kur vien zemniekiem bijusi viņu taisnība, kur vien tiem
kas gribējis darīt sliktu, tur Dumbrāja tēvs tad ik reizes - vai darbinieku
izrīkošanā, vai pie sava tiesas galda; vai draudžu sapulcē, pērminderis būdams, -
cieti esot pretī nosacījis: nē, cienīgie kungi, tas nevar vis tā būt! Spriediet,
kungi, kā jūs gribat, bet zemniekiem ir arī tāpat dvēsele, tāpat miesa kā visiem
citiem. Un visi kungi Dumbrāja priekšā tik tiešām palikuši kā bez visa sava spēka;
kā nocirpti jēri.
Šie tad nu bija brīnumi par visiem tā laika brīnumiem, un Dumbrāja vārds skanēja ne
vien tikai pašā Izjurā, bet arī visā apkārtnē. Un kā lai te nu ikkatrs malenietis,
cilvēks, nebrīnītos, kad viņi bez saviem kungiem tikai divus stipriniekus pazina visā
šai pasaulē: lāci, kas velnus varēja izsviest no rijām, kūtīm staļļiem, un
tādus, kas kungiem drīkstēja runāt pretī.
Lai gan toreiz caur ievestām pagastu tiesām zināmā ļaužu kulšana bija jau
aprobežota, ka bez sprieduma vagari, stārasti, muižkungi nedrīkstēja ierasto
«spieķu» dauzīt pie cilvēku miesām, bet labu laiku tas viss neko nelīdzēja. Kas
tad bēdājās par to? Tas viss tikai audzin izauga, bet nevis līdz ar izdoto likumu
nobeidzās.
Dumbrājs dzīvoja drīz pēc Krakūža laikiem, kur Izjurā parastās atskaņas:
«Spieķus, spieķus! Žagarus, žagarus!» - skanēja vēl skanot, un, kad to gribēja
darīt tāpat joprojām, tad Dumbrājs - īsti tad; kad palika par Izjuras tiesas
priekšnieku, - tad visam cēlās pretī un to ar tādām sekmēm norāja, ka visi
ļaudis, ja vien tiem sods bija skaidri paredzams, uz Dumbrāja tēvu skrēja tur
paglābties kā aiz mūra. Vai arī citi steidzās tam paziņot, ja kādu taisījās
sodīt. Un daudzreiz noticis, kā visi izjurieši to zināja, tādās reizēs, kad muižas
kungs redzējis vien Dumbrāju nākot, tūliņ pavēlējis mest spieķus nost un kā
mēdīdams no dusmām sacījis: še Izjuras grāfs nākot, Izjuras grāfs nākot!
Tā stāstīja arī, ka reiz pie bērnu pārklausīšanas mācītājs, pirms vēl darbu
sācis, pavēlējis, lai ienesot žagarus. Bet te Dumbrāja tēvs iznācis ar savu balto
galvu, nostājies visiem priekšā un sacījis: «Mācītāj, ja jūs tā gribat ar mūsu
bērniem darīt, tad es ar visiem šiem bērniem aiziešu un jūs tad ar saviem žagariem
te paliksit vieni paši.» Ar to pašu tad arī Izjuras mācītājam bijis diezgan priekš
visām reizēm.
Muižas kungs bijis ieradis dažu labu reizi pavēlēt dārza puišam, lai tas nomestos
rāpus jeb četriski, un tad uz šā muguras uzkāpis kā uz kāda beņķa un rāvis
ābolus vai ogas no kokiem. Dumbrāja tēvs, no muižas laukiem nākdams, to ieraudzījis,
apstājies un turpat pāri pār dārza zediņiem saucis: «Kungs, dārza Mārtiņam ir
arī tāda pati mugura kā jums jūsu mugura. Ko sacītu jūs, ja uz jūsu muguras kāds
arī tāpat kāptu un mīdītos ar zābakiem kā pa kādu beņķa galu, tāpat kā jūs
tagad pa Mārtiņa muguru? Dieva dēļ, kāpiet tūliņ nost no Mārtiņa muguras!» Un no
tās reizes neviens neredzējis kunga kāpjam ar kājām uz dārza Mārtiņa muguras.
Kungu dēlēni - mazie muižas kundzēni, kā izjurieši tos saukāja, - bijuši ieraduši
tā pašus muižas ļaudis, kā arī darbiniekus visādi tirdīt, tiem darīdami pašiem
sāpes, sapostīdami viņu lietas vai līdzpaņemto maizi kā vien pietikdami; bet
ļaudis, nabagi, bijušies tos kaut kādīgi aizturēt vai sūdzēt par šādām vai
tādām viņu nerātnībām. Dumbrāju tēvs to visu bij sadzirdējis un gādāja, lai
reiz tos kundzēnus notvertu pie viņu zināmiem nedarbiem. Tā kādureiz pļāvēji jeb
«ļoninieki» ēda maltīti, nometušies turpat tīrumā, un mazie kundzēni
pieskrējuši klāt un ar saviem spieķiem sabada pļāvēju cibās visu viņu pienu un
kaņepītes, apgāž šķidruma trauciņus un aizsviež arī kādu maizes doniņu pa
tīrumu. Tai pašā brīdī pienāca arī Dumbrāja tēvs kā piesaukts un, visu to pats
savām acīm redzējis, pavēlēja mazos kundzēnus, kuri gribēja sākt bēgt, notvert un
līdz ar izbārstītām cibām, aizsviesto maizes doniņu, kurus pavēlēja kundzēniem
par tādiem kundziskiem darbiem pašiem aiznest, nogāja pie muižas kunga - viņu tēva.
Tam visu izstāstījis, Dumbrājs cietā balsī nosacījis: «Muižas kungs! Gādājiet,
ka tas vairs nekad tā nenotiktu, citādi tad es likšu tos sodīt, ja vien tie
iedrošinātos vēl kādureiz cilvēkus tā lopīgi tirdīt, pat viņu maizīti
sagānīdami.» Arī šās neģēlības mitējās.
Tik ciets, tik drošs, tik taisns cilvēku un patiesības aizstāvētājs bij vecais
Dumbrāja tēvs bijis, un, kad tas nomira izjurieši to apdraudāja asaru asarām. Pat
gadiem par Dumbrāja tēvu runāja ar to lielāko godbijību un nožēluma, ka viņu
stiprais aizstāvētājs un žēlotājs aizgājis pie dieva. Viņi svētīdami svētīja
tā atmiņu, pat bērnubērnu bērniem stāstīdami no šā brīnum drošā un taisnā
Dumbrāja tēva, jā - tēva, un nezi vai Izjurā vairs kādu tik lielu un stipru vīru
piedzīvošot visā savā mūžā, kāds Dumbrāja tēvs bijis. - Šie bij tad tie
Dumbrāja laiki.
Pēc Dumbrāja laikiem izjuriešiem bij gan vēl kādi vieglāki laika gabali līdz tam
laikam, kad viņi jauno tiesas māju taisīja. Šitā laika lielākais, var sacīt,
bīstamākais vīrs bij Izjuras skrīveris J u s t s K o d e. Šo laika gabalu izjurieši
tad divējādā ziņā atminējās un tā nosauca. Ja jautrā, labā prātā, ko varēja
runāt un atskatīties uz pagājušiem laikiem tad tie sacīja: tas bij tai laikā, kad
cēla jauno tiesas māju; jaunās tiesas mājas celšanas laikā. Bet turpretī, ja par
tumšiem un smagi spiezdamiem visai nepatīkamos dzīves gadījumos sliktā prātā ko
runāja, ko atgadījās no pagājušiem laikiem, tad allaž atsaucās un sacīja: «Tas
bij Kodes laikos! Nu jau iet tāpat kā Kodes laikos!»
Kodes laikus izjurieši minēja vēl jo sūrākā prātā, nekā savā laikā Krakūža
laikus tie bij minējuši. Labs laiks bij pagājis, kamēr Kodes vairs nebij, bet Izjura,
zināms, bij tā pati, tad izjurieši allaž vēl arvienu sacīja: kad par Kodes laikiem
grib runāt, tad sāls jāieņemot mutē, jo tukšā dvēselē nevarot runāt par tiem.
Skrīveris Justs Kode nebij vis dzimis izjurietis. Viņa dzimtene bija kādā Izjuras
kaimiņu pagastā - Vilgavā. Jau bērna gados liktenis Justu bij, tā sakot, atsitis
Izjuras piekrastē, un te Izjurā viņš bij izaudzis. Izjurieši tad Kodi ieskatīja
tikpat kā pašu cilvēku; citādi nezin vis, vai Kode būtu Izjurā ticis par pagasta
skrīveri, jo izjurieši arī šajās lietās pie skrīvera ieņemšanas būtu sacījuši
savu zināmo «paši», un kādēļ no malas cilvēkiem ņemt skrīveri un no pašiem
neņemt? Bet nu nebij daudz ko sacīt, jo Kode, uzaudzis tepat Izjurā, bij tikpat kā
pašu cilvēks.
Justs Kode bij kalpu cilvēku bērns, un pat no pirmās acu atvēršanas viņa jaunības
mūža dienas bija pagājušas bargākos negaisos. Viņš bij mētāts no vienām
cietākām rokām iekš otrām. Gan nu tos laikos diezgan ciets liktenis Malienā bij
visiem, bet kalpu bērniem visi negaisu negaisi bij jāizdzīvo jo vairāk. Lai gan
bērniņa dzīves rīta apvārsnītis nav diezin cik plašs un tik nevainīgs; tomēr
kalpu bērniem tas apkārstīts visapkārt un nereti visās viņu bērnu dienās ar tām
tumšākajām gadījuma bildēm. Un tā bij ar, kā daži mēdza teikt: «Lai nāk
viesulis, no kuras puses nākdams, tas apsitas visupirms ap kalpu bērniņu galvām; lai
rūc pērkoņi, kurā padebesī rūkdami, kalpu bērniņam tie jādzird visupirmāk; lai
tiktu kam tikdama nepilnākā karote, kalpu bērniņam tā nolemta visupēdīgi. Saimnieku
bērniņam pie dzimšanas jele zirgs, ko aizbraukt vecmātei pakaļ, bet kas kalpu
bērniņam? Saimnieku bērniņam šūpulīšam vietiņa jele aizkrāsnē, kalpu bērniņš
lai pateic, ka tā šūpulīšam vieta aizdurvī. Ja jau pats mīļais dieviņš
neauklētu un neglabātu kalpu bērniņu savām žēlīgām rociņām, nezin vai tad ar
kāds izaugtu par cilvēku? Ak dievs, ak dievs, kā gan tas nolikts pasaulē!»
Bez visiem saviem nenovēršamiem kalpu bērnu apstākļiem un trūkumiem Justam Kodem bij
vēl daudz kas jāpiedzīvo un jāizredz sava paša tēva dēļ, bij jādzīvo vienos
pērkoņos un kailsalu laikos. Viņa tēvs, vecais Mārtiņš Kode, bij pakritis
dzeršanas postā, tā ka nereti atnāca mājā, nodzēris pat cepuri, svārkus, pastalas,
atnāca gandrīz puskails. Dzērumā viņš dauzījās kā nelabais, darīja visādu
postu, sita sievu un bērnus. Nedzēris tas atkal bij īgns un visā dzīvē ļoti
nemīlīgs. Turklāt tas klīda gad' no gada pie citiem saimniekiem - no viena pagasta
gala uz otru - un, kā saprotams, allaž pie tiem sliktākiem saimniekiem, jo krietnākie
tāda posta dzērāja negribēja ņemt savās mājās. Justam gan bij bijuši arī vairāk
brāļi un māsas, bet tie visi bij apmiruši, vēl gluži mazi būdami. Un kā vecais
Kode dzērumā pa krogiem tad mēdza par to visu tad stāstīt, sacīdams: «Paldies
dievam, žēlīgam debesu tēvam, ka viņš visus manus bērniņus aizsauc pie sevis kā
cālīšus, kā mazos irbulēnus. Tam tēvam debesīs maizes diezgan, ko visus uzturēt.
Kas tad man, vecam grēka gabalam, vecajam Mārtiņam? Man nevienas klētiņas, ne
pusapcirknīša nav nekur. No magazīnas arī nedod. Un, ja visi bērni būtu dzīvi,
vecajam Mārtiņam nebūtu ir matu uz galvas, arī tie būtu noēsti.» Un tad, žēlīgi
brīnīdamies, arvienu pielika, ka viņš tikai par to savu mazo Justu, par to velna puiku
nesaprotot, kādēļ tas vēl dzīvojot un nemirstot nost. Vai tas puika esot no tēva
šķiltavu tērauda, ka it nekā no viņa nevarot nosist, bet dzīvojot un augot kā
traks, lai to noslogot, ja gribot, vai akmeņu blāķī.
Kamēr māte dzīvoja, tikmēr mazajam Justam bij tomēr kur pieiet, bet tikko sestā
gadā iedzīvojušam viņam tā nomira - viņa vienīgā aizvējiņa visā grēku
pasaulē. Māte, lai nu daudzmaz, tomēr bij valdījusi un noturējusi arī veco Kodi no
viņa nelādzīgās dzīves, bet nu arī šis bij pilnīgi savā vaļā. Abi, tēvs un
dēls, nu atradās kā braucēji viļņojošā pasaules jūrā, kam viļņi izrāvuši
pēdīgo airi no rokām: viens bez valdītāja, otrs bez vadītāja un sarga, lai nāk kas
nākdams. Saprotams, ka mazais Justs nevarēja necik ilgi palikt tēva patvērumā un
gādāšanā. Tā pati tēva roka un sirds, kurai bij rūpēties par savu bērniņu, tikai
postu vien cēla un darīja. Jo drīz vien vecais Kode noplītēja arī visas pāri
palikušās Justa mātes drēbes vai citus kādus krāmiņus un noklīda tik tāļu, ka
pats bij apgādājams citu žēlastībai.
Tā mazo Justu tad arī pagasta gādnieki nodeva un norakstīja pie kāda saimnieka, lai
tur dzīvotu līdz ložu laikiem par drēbēm un maizi. Saimniekam pirmos gados esot
jādod puikam maize par velti, un tad pēdīgos gados viņš varēšot pats atkal
atpelnīt. Vai tad, lai pagasts tur pieliktu no sevis ko klāt? Un saprotama lieta, ka
lāga saimnieki neielaidās tādās verdzīgās audžubērnu pieņemšanās, bet gan tikai
tādi paklīduši un slikti saimnieciņi. Šis jaunais Justa saimnieks piederēja bez
liktas dienas pie tiem pirmākiem sliktās puses saimniekiem un bij pazīstams visā
apkārtnē par tādu, kas saimes cilvēkus nepavisam vairs nevarēja dabūt gan nu sava
skopuma, gan savas nežēlīgās, ātri dusmīgās dabas dēļ. Šāda cilvēka varā tapa
nodots mazais, gadus sešus vecais puisēns Justs Kode.
Lai gan Justs Kode līdz tam, kad nāca sava jaunā saimnieka maizē, bij jau apdauzīts
starp visādu bangu klintīm vairāk, nekā kaut kurš cits bērns to varētu panest tai
vecumā, lai gan puikas iedzimtā daba un veselība bij apbrīnojami panesīga, kā arī
pats vecais Kode to bij apbrīnojis, ka esot kā no šķiltavas tērauda, tomēr sava
jaunā saimnieka smagās rokas viņš nebij spējis panest ilgāk nekā piecus gadus. Tā
ka reizē, kur saimnieks to bij visai nežēlīgi un netaisni sitis, puika izrāvās no
nāvētāja rokām, turklāt pārkozdams tam roku, un iebēdzis mežā ar to nodomu, lai
ar vai nomirtu turpat mežā, tomēr atpakaļ vairs negriezties.
Tā maldīdamies, puisēns bij nonācis līdz Izjurai un tur vakara krēslā ielīdis
kunga rijas palievenī, kur kulšanai bij pievesti rudzi, jo nebij drīkstējis rādīties
nevienam cilvēkam, nedz ieiet kādā mājā patvaru un maizes kumosiņu meklēties, lai
gan nebij ēdis visu dienu. Otrā rītā; riju sērdami, kūlēji to bij atraduši, kur
nabaga puisēns gulēja visai cietā miegā, ieritinājies kā tārpiņš kopiņu starpā,
kailu galviņu, basām, sarepējušām kājiņām un tikai skrandu svārciņiem mugurā.
Uzmodināts puika iesākumā bij gluži kā apjucis un, kad sāka atmanīties, tad
gribēja arī tūliņ bēgt projām, skriedams pa tīrumu. Nogūstīts un prasīts, no
kurienes un kas viņš esot, puika iesākumā neatbildēja neviena paša vārda, bet tikai
tā neuzticīgi un mežonīgi acis laida apkārt un raudzījās, caur kuru starpu varētu
izmukt, it kā cilpā salavīts vilcēns. Pēdīgi tomēr runāja, atbildēdams kaut ko.
Bet, līdzko ierunājās kāds par to, no kurienes viņš esot, tā puika palika tūliņ
kā sasalis. Pēdīgi kūlēji nabaga puisēnu pielabināja tik tāļu, ka to ieveda
rijā, kur tam no savas gaitnieku maizītes deva ēst. Tomēr ar netika nekādā galā, no
kurienes puisēns esot, no kurienes nē, jo tā viņš nestāstīja un nestāstīja
neparko.
Nekādā galā ar puskailo puisēnu netikuši, kūlēji to aizveda uz muižu un nodeva
muižas valdīšanai. Te muižas dārznieks apžēlojās par puisēnu un to pieņēma sev
par dārza puiku. Viņš tūlīt to pārģērba, lika strādāt dārzā dažus dārza
darbus, kurus puika padarīja ar īstu čaklumu un izmaņu un bij dārzniekam ļoti
paklausīgs rokaspuisis.
Pēc kādām trim nedēļām Justa vecais saimnieks no Vilgavas bij atbraucis uz Izjuru
puikam pakaļ; to bij dabūjis zināt caur sludinājumiem, jo puika, lai gan visu citu
runāja un uzticējās labi savam saimniekam, tomēr tā, no kurienes tas esot, kā te
atmaldījies un kā saucot, tā puika neizsacīja it nekam ne pušplēstā vārdiņā.
Tik stipras un noturīgas dabas pie tik maza bērna nevien nebij redzējis ne savu mūžu.
Tikko puika ieraudzīja savu veco saimnieku nākot uz dārzu, kurā tas strādāja, tā
viņš, lāpstu nometis, kā kaķis pār zediņiem pāri - bēgt projām, kur to tikko ar
lielām pūlēm un pēc tāļas trenkāšanas sagūstīja. Atvests puisēns iesāka stipri
raudāt, varbūt pēdīgo reizi savā mūžā, bet tomēr neatbildēja, lai prasīja ko
prasīdami, itin ne vienā vārdā neko. Dārznieks, izklausījis puisēna pagājību un
kā to sauc, iežēlojās par nabaga bērnu un apņēmās to paturēt par audzēkni pie
sevis. Vecais saimnieks pēdīgi palika arī mierā, un tā Justs Kode palika, kā nācis,
tepat Izjurā. Drīz vien Justs iemantoja sava audzinātāja uzticību un labpatikšanu,
tā ka viņš to lika izmācīt visās dzīvei vajadzīgās skolas mācībās. Tā nu
Justs Kode kāpienu kāpiena galā tik tāļu bij uzspīrinājies, ka to iecēla par
Izjuras skrīveri.
Šis īsumā stāstītais bij Izjuras skrīvera Kodes bērnības ceļš. Izskatā Kode bij
pamazs no auguma, un izjurieši sacīja ka Kode būtot bijis vēl daudz mazāks, ja
nebūtu Izjuras skrīveris. Sejs viņam bij viscauri cietiem vilcieniem un tādu kā
paslēptu iemelnēju bālumu; lūpas ļoti plānas, cieti sakniebtas. Retam cilvēkam acis
tā šaudījās apkārt kā Kodem; drīz viņas bij uz šā cilvēka, drīz uz cita, bet
vienmēr tikai tā pazagšus, jo, līdzko kādam pretī acis sastapās ar Kodes acīm, tā
tūliņ šās zibeņa ātrumā bij atkal nost. Bet par visu ikkatram acīs krita Kodes tik
asais ģīmis, no kura vaigu galiem, kā daži izjurieši mēdza teikt, varot iešķilt
uguni, tik rūdīta tērauda tās esot. Runāšana Kodem izskanēja, drusku tā kā
paterkšķēdama, un smieties viņš smējās gandrīz tikai tad, ja viņam bij jāizrāda
pret citu kāds īgnums, kāda sevišķa nicināšana, un var jau gan sadzirdēt, kāda
skaņa tad bij. Visā savā darbā Kode bij gan ļoti rūpīgs, kārtīgs un glīts
strādātājs. Bet tad - uz otru pusi - visā savā dabā viņš bij ļoti naudas kārīgs
kā retais kāds. Paskopie cilvēki arvien ir darbīgi un glīta darba strādātāji, tas
ir tiesa.
Tos laikos ne vien Izjurā, bet vai visā Malienā naudas bij vēl gluži maz un pašiem
maleniešiem tad maz gan arī vajadzēja naudas. Bet, zināms, toties nauda bij arī gan
daudz lielāka. Ja jau toreiz veco grasi meta upurī, tad visa baznīca nolīgojās, un
upurētāja pērmindera roku pat vecais grasis krītot jau nosita ik reizes krietni uz
leju. Un kur tad vecie dālderi - kā malkas gabali pa ādas makiem vai pelavās ierausti
gulēja! Bet kur tad tagad? Toreiz, kā sacīt, pieci varēja dzīvot uz dāldera, tagad
viens pats nevar lāgā dzīvot ne uz pieci dālderi. Tos laikos paši vien ar saviem
darba spēkiem lielāko daļu visas vajadzības izlīdzināja, nokalpoja un nostrādāja
vai arī maksāšanas nomaksāja - ar «valgiem», «maisiem», «kaņepājiem», olām,
zušiem, cāļiem utt. Arī malenietes visus savus apģērbus pašas vien izstrādāja un
pūriņos pielocīja. Tāpat goda un skaistuma ratas viņas pašas izdarināja un
izrakstīja saviem pašiem dzīpariņiem, saviem pašiem pirkstiņiem skaistu skaistos.
Pat ar savu pašu uguni viņi iztika. Mājasmāte ik vakarus pavardos aprausdama
paglabāja vienu pašu uguni vai visu gadu, tāpat kā to neizdziestošu paglabāja apakš
veco dievu ozoliem vecos laikos vecās altāru uguņu sargātājas.
Tāpat arī visās naudas vajadzībās, kur dažkārt naudu aizdevās un aizņēmās
malenieši paši cits citam, - tur to visur izdarīja bez kādiem aizdeviem jeb pagaidiem.
Viņi neņēma pagaidus, viņi bijās ņemt pagaidus, jo tie zināja no dieva vārdiem, ka
pagaidu ņēmēji esot grēcinieki dieva acīs. Tāda toreiz bij visa naudas būšana
Malienā. Viņi tad runāja daudz vairāk no maizes un no maizes trūkuma, un tādēļ
tiem arī nebij nekāda visai liela dzīšanās naudas dēļ, nekāda liela kārestība
pēc tās. Bet ap Kodes laikiem lieta jau sāka grozīties, un skrīveris Kode gan bij
viens no visupirmajiem Izjurā, kuru varēja nosaukt par naudas kārīgu. Viņš bij arī
viens no visupirmākiem, kas iesāka naudu aizdot uz pagaidiem. Pirmais, ko izjurieši tā
pabailīgi cits citam iečukstēja, tad arī bij tas, ka skrīveris par naudas aizdošanu
ņemot pagaidus un ļoti lielus. Turklāt skrīveriš Kode ieskatīja tikai tos par
cilvēkiem, kuriem bij cik necik naudas, bet citus visus jau tādēļ vien par
nevērtīgiem un dumjiem. Naudas dēļ skrīveris Kode, kā arī to ļaudis paslepus cits
citam čukstēja, rakstot tiesas grāmatās arī citādi, nekā taisnība esot. Kas nu to
visu izmeklēšot, bet esot gan tā.
Bet jo bīstamākas īpašības Kodem bij, ka tas nerādīja, nedz pavisam pats juta kādu
žēlastību vai cilvēcību pret saviem līdzcilvēkiem un turklāt bij ļoti atriebīgs
pret saviem iedomātiem pretiniekiem. Par cita neizdevību vai postu viņš allaž tikai
smējās savus ellīgos smieklus. Var gan iegadīties ikkatrim cilvēkam savi pretinieki,
kas tiešām pelnījuši kādu atdarīšanu, bet Kode turēja un tūliņ ieraudzīja par
saviem pretiniekiem tos visus, kas kaut kurā darīšanā tam ko pretī runājuši, - un
lai tā nebij nebūt viņa paša, bet tikai viņa amata darīšana. Saviem pretiniekiem
Kode tad arī lūkoj atriebties, sākot nevis ar saviem paša spēkiem vien, bet, ja kur
bij tas paspējams, tur viņš lietoja visur arī amata un likuma spēku visās tādās
lietās, pat savus citus amata biedrus uz to pavezdams. Un kā jau arī to laiku pagastu
skrīveri Malienā bij no visiem amata vīriem tie, kas varēja ko vairāk izdarīt un
esošās lietas pagriezt tai vai citā ceļā, īsti ja citi amata vīri bij vieglāki par
skrīveri, kas arvien tā arī notika. Īpaši Kodes laikā par visu lielāko daļu tas
tā ar Izjuras amata vīriem bij, ka skrīveris Kode bij visu viņu dvēsele un tie citi
visi, kā tiesas priekšnieks un tiesas vīri, šās dvēseles miesā. Tikai pēdīgos
gados izgadījās Izjuras valstī daži pretspēki Kodem, kurus tad viņš raudzīja
visiem spēkiem apkarot un izdabūt no ceļa, kas mūžam viņa dabā bij.
Īstā vārdā: Kode bij cilvēks bez sirds. Zināms gan, Justs Kode bērnības gados bij
visas šās necilvēcības dzēris kā ūdeni līdz dibenu dibenam ar visām mielēm.
Rādījās, ka visus tos ļaunumus un briesmīgās pārestības, ko cilvēki bij iesituši
viņa bērna dvēselē, - ka viņš tos visus gribēja cilvēkiem atkal atdarīt ar
saspaidītu un sakratītu mēru. Bet tomēr patiesība bij arī tā, ka visu šo
īpašību dīgļi bij arī viņa iedzimtā dabā un cietais dabas tērauds caur zināmo
uguni bij norūdīts jo ciets.
Ievērojamā Kodes laikmetā izjuriešiem viņu tiesas priekšnieks bij J u k u m s un
tiesas vīri, kā jau lielākiem pagastiem, bij gabal' seši: Aizbars, Kalācis,
Trejukungudiena, Krūteža, Linums un Dobiņš.
Tos laikos pagastu valdību Malienā vēl nemaz nebij un visa tiesāšana, pagasta
saimošanas, pagasta pārvaldīšanas, viss, viss piekrita tad vienīgi pagasta
tiesnešiem jeb pagasta tiesām, un tad varam gan arī saprast, ka pagasta tiesnešiem bij
diezgan liels svars pie saviem pagasta locekļiem. Tādēļ tad izjurieši, godādami
savus tiesnešus, saukāja tos tikai par tēviem: Jukuma tēvs, Aizbara tēvs,
Trejukungudienas tēvs, Krūtežas tēvs un tā visus.
Visai tiesnešu rindai, no gala ņemot, pats priekšnieks bij arī miesās
visupilnīgākais, lai ne augumā jeb slejā visugarākais. Izjurieši, kā jau gudri
visur tai vai šai ziņā, lika lielu svaru uz miesas stāvu. Viņi sacīja: ja tik
ievērojamiem ļaudīm kā mēs, izjurieši, - ja tiem pašiem būšot niecīgs tiesas
priekšnieka tēvs kā īkstītis, kādus gan tad tie mazākie, tie malas ļaudis lai
vēlot? Kad tikai laba būda esot, kas par iekšu tad bēdas! Salasīšoties pa lielumu ir
tur sava tiesa. Ikkurš tak redzot tikai ārpusi.
Visā savā apģērbā un citā būšanā Jukuma tēvs bij tiešām glīts vīrs. Bārdu
Jukuma tēvs nodzinās pavisam un neatstāja nekādu sevišķu nieku nedz uz virslūpas,
nedz kādu krūmmalu žokļu galos vai pakaklī. Viņš sacīja: kad dzeni, tad dzeni visu
bārdu, kad nedzeni, tad nedzeni nemaz; ko tur tā mānīties! Jukuma tēvam nebija
nekādu sevišķu pazīšanas zīmju: glītu, spirgtu, ikdienišķu ģīmi un stipri
kupliem matiem. Kā vienīgā pazīšanas zīme būtu tas, ka zābaki viņam nominās jeb
nogriezās mūžam uz iekšu. Dabā Jukums bij, gan var sacīt, labs un taisns cilvēks,
bet tomēr gan ar tāds cilvēks, kura pašspēcībai, patstāvībai nevarēja itin nekā
uzticēt. Viņš gribēja gan visu labu, iekarsās ātri vien priekš lietas, bet, līdzko
tika cita rokās, īpaši skrīvera Kodes nagos, tad viss atkal izsvila kā pakulas, ka ir
pelnu nepalika pāri, kam pats priekš pāra acumirkļiem bij piekritis ar visu sirdi, bij
apņēmies aizstāvēt ar visu spēku. Vainīga pie Jukuma šai nebūšanā gan bij viņa
pabailīgā dabiņa, bet gan vēl vairāk lietas nezināšana un nepārspriedīgais
prāts, kas pa daļai ir lielākā kļūda pie Malienas amata vīriem, kur tad pagastu
skrīveri, īsti ja tādas dzelzs dabas kā Kode, šos vadā, kā un kur grib. Daži amata
vīri, zināms, gan pēdīgi iestrādājas un paliek patstāvīgi, bet pie Jukuma kas
nebij šodien, tas nebij arī rītu, nedz parītu un tā nekad. Kaut gan Jukuma tēvam
nebij patstāvības ir ne adatas acī ko ievērt; tomēr kāda viena lieta bij gan, kur to
nevarēja lāgā pievārēt ir ne pats Kode. Šī lieta bij, ka Jukums negribēja krietni
neviena sodīt, īsti pērt ne. Tiesas vīri - Aizbars un Krūteža - gan liecināja, ka
tas esot tādēļ, ka Jukuma tēvam esot briesmīgi mīksta sirds, jo viņš nevarot pat
jēlā, nesālītā gaļā skatīties, kur nu vēl cilvēka sasistā miesā; bet
patiesībā tas gan bij pašas Jukuma sievas jeb Jukuma mammas nopelns. Jukuma mamma, jo
pats Jukums allaž tā saukāja savu sievu, bij krietna sieva un gandrīz vairāk nekā
četras reizes gudrāka par pašu Jukumu.
«Lai nu visās citās būšanās, kādos nekādos spriedumos un parādu piedzīšanās
būtu vēl kā būdams,» viņa sacīja, «bet, mīļais, labais vecīti, ar cilvēku
kulšanu un cietumiem gan nudien neielaidies! Par Kodi jau cilvēki vaimanas vien kliedz,
un, ja nu vēl tu darīsi tāpat līdz, kur tad gan cilvēki lai grieztos? Tevi jau
tādēļ vēlēja, ka tu būšot mīkstāku sirdi un cilvēki varēšot būt jele
drošāki. Ja citādi nevari, tad tādos gadījumos ieliec labāk Aizbaru savā vietā,
lai sēd tavā priekšnieka krēslā, kamēr nospriež, ja viņi grib tik daudz tā
cilvēka soda; bet pats gan nespriedi nevienam soda. Nudien, vecīt, es ar bailēm
ikreizes palieku mājās, tevī noskatīdamās, kad tu aizej tur uz tiesas māju.» Tā
runādama, viņa lūkoja Jukumu pievārēt savā pusē. Jukuma mamma, sava «vecīša»
vājumus labi pazīdama, negribēja viņa vairs laist par priekšnieku, kad viņu otrajos
amata gados vēlēja; bet Kode vien viņu pierunāja, lai paliekot, jo viņam šitāds
Jukuma vecītis bij īsti pa prātam.
No tiesas vīriem tie visu pirmākie bij Aizbars un Krūteža. Viņi mūžam un viens par
otru steigdamies, bij tie pirmie, kas skrīverim sacīja pakaļ savus: jā, jā, jā! jā,
jā, jā! Un, kad Kode vai arī Jukuma tēvs kādu reizi sacīja: «Mēs tā domājam,» -
tad Aizbars un Krūteža sacīja: «Mēs jau aizvakar tā domājām.» Arī pie tiesas
galda šie abi sēdēja pirmie no priekšnieka Jukuma: Aizbars pa labo roku, Krūteža pa
kreiso roku. Un tiesas vīrs Trejukungudiena, kas allaž visu salīdzināja ar Bībeli,
sacīja, ka Aizbara tēvs un Krūtežas tēvs sēdot kā Cebedeja mācekļi dieva
valstībā - viens Jukuma tēvam pa labo roku un otrs pa kreiso roku. Tāpat bij arī
Dundurā: Aizbars ar Krūtežu bij visupirmie pie stoikas, tā ka daudzreiz ir pats
priekšnieka tēvs palika šo pakrēslī stāvot.
Lai gan A i z b a r s ar Krūtežu bij pirmākie Izjuras tiesas vīri, tomēr Aizbars
vislabāk satika ar Kalāci. Aizbars ar Kalāci nudien bij kā sajūgti, kā salaulāti,
kauču gan ir visā savā izskatā un dabā tie šķīrās un stāvēja taisni viens otram
pretī. Aizbars bij gan pamazs no auguma, bet toties atkal resnāks, kā žīda olekts.
Viņš bij brīnum plats jeb, kā pats mēdza sacīt, viņš esot no tiem plakaniem
cilvēkiem un nemaz neesot tik resns, kā izskatoties. Tomēr izjurieši tā vis
nedomāja. Viņi patiesi šaubījās un nebija skaidrībā, vai Aizbara tēvs neesot vien
tikai resnāks nekā garāks, jo, kad Aizbars nostājas Dundurā pie stoikas, tad dažreiz
viņa pakrēslis esot un esot platāks nekā garāks. Aizbara tēva pakrēslī varot
nobēgt nudien vai pus' Izjuras pagasta. Aizbara tēva ģīmis bij, var sacīt, ļoti
skaists; vaigi patīkamā sārtumā, ieapaļi, kā mīksti auguši kāļi. Aizbars dzinās
allaž bārdu un atstāja, tāpat kā lielākā izjuriešu daļa to darīja, tikai žokļa
galos bārdas vīkšķus jeb, kā izjurieši sacīja, «utu noietnes» - «bakinus» un
tā vēl citādi. Ai, kas tie bij par bakiniem Aizbaru tēvam! Slavēti visā Izjurā,
auguši tik mīksti virza kāpostu dārzā un tik skaisti, tik gari kā sukāti
kaņepāji! Izjurieši tiešām bij lepni ar sava Aizbara tēva bakiniem.
Turpretī K a l ā c i s bij pavisam citāds: pagarš augumā un it kā no diviem
savādiem cilvēkiem salikts. Miesās un vēderā Kalācis izskatījās diezgan brangs,
pakārbainu seju un lieliem, lieliem žokļu kauliem. Bakinu Kalācis gan neaudzināja,
bet totiesu viņam neredzēja neviens jele kad tīri, glīti nodzītas bārdas; tā bij
tiešām kā raustīt izraustīta, kā plucin izplucināta. Īstais cēlonis te bij tas,
ka Kalācim, cilvēkam, nebij nekāda lāga bārdas dzenamā naža klaji tikai bārdas
naža asmenis, iesiets kociņos, aptīts ar piķotu zābakus šujamo drāti. Glabāt
Kalācis šo bārda nazi glabāja gan rūpīgi, aizbāzdams aiz apkvēpušās griestu
sijas, un bērniem piekodinādams piekodināja, lai dievs sargot, ja tur kāds pirkstu
pieliktu vai maizi grieztu ar viņa bārdas dzenamo nazi. Bērni, zināms, gan tā
neaizskāra, bet turpretī pati Kalāča vecene gan dažu labu reizi pielavījās un
nogrieza maizi vai kādus ielāpus ar zinām Kalāča nazi. Tādās reizēs tad Kalācis,
savu bārdas nazi pārpārim slīpēdams uz veca čabatu stulma, brīnījās: viņdien tak
nazis vēl ņēmis, bet tagad vairs nemaz. Vai circeņi esot bārdas nazim zobus
nograuzuši, vai? Bij nu Kalācis ieradis tādu bārdas dzīšanos, tomēr nereti ar
asarainām acīm žēlojās: cik labi gan esot tiem žīdiem, ka tiem neesot bārdas
jādzen tā kā viņiem, tiem kristīgiem.
Aizbars runāja ļoti daudz un ātri, kā bērt bērdams, bet Kalācis turpretī runāja
maz un lēņi, pagari vilkdams. Tiešām grūti bij noskatīties, kamēr Kalācis dabūja
kādu vārdu no mutes. Aizbars ejot rokas nēsāja gandrīz vienādi uz muguras, Kalācis
tās turēja vienmēr svārku kabatās. Ja kādureiz gribēja ar roku ko rādīt, vai nu
citam ceļu, vai, ir tad viņš nevilka roku laukā no svārku kabatas, bet cēla to ar
visu svārku sleju augšā. Turklāt Kalācim bij tas retais ieradums - vienmēr kādu
ēdamo jeb, labāk sacīt, gremojamo nēsāt svārku kabatās, kad vien kur no mājas
gāja laukā, kā - zirņus, pupas, maizi, pat dažureiz kaņepes. Tur tad viņš pa
zirņam, pa drusciņai drupinādams, meta mutē un tā vienmēr gremoja. Tādēļ nebij
nekāds brīnums, ka izjurieši sacīja: Kalāča tēvam no tādas gremošanas vien esot
viņa lielie Simsona ēzeļa žokļu kauli. Priekš ēdmaņas nēsāšanas Kalācim tad
bij arī svārkiem sava īpaša kabata, daudz lielāka nekā otrā. Ar skrodera šūtām
kabatām vien Kalācis nebij nekad īsti mierā, bet, kad jauni svārki bij pašūti, tad
tas pats, ik reizes kaut kur klusumā nolīzdams, tādu kabatu pāršuva, piešūdams
galā vai nu kādu ūzu gurna galu, vai citu drēbes gabalu, ko bij vecenei paslepen
nolavījis. Mērs tādai kabatai garumā bij līdz lielajam ceļagala skriemelim un
platumā tā, ka nelauzts plācenis gāja viegli iekšā. Piebāztā kabata tad daudzreiz
izskatījās kā stampas gals un ejot sitās ap gurniem: biks - bauks! biks - bauks!
Tomēr dzīve Kalāci drīz vien izmācīja, ka nav vis labi, ja visai platas svārkiem
kabatas. Dundurā viņam citi, īpaši Krūteža, grāba zirņus vai citu ēdamo laukā,
tā ka daudzreiz pats Kalācis tā nemaz nepamanīja, bet atrada vien, ka kabata tukša,
un viņam tikai nesums. Kalācis gan šūtu mazāku svārku kabatu, bet, par nelaimi,
viņam roka nebij nemaz mazāka nekā Krūtežam. Tātad Kalācis nekad nebij drošs
Krūtežas dēļ. Gan nu viņš Dundurā manījās nostāties vai kaut kurā kaktā vai
nosēsties tā, ka viņa ēdmaņas kabata stāvēja gar sienas pusi, bet ir tas daudzreiz
nelīdzēja nekā.
Tomēr vienā lietā Aizbars ar Kalāci bij ļoti vienos prātos: savu lietu mainīšanā
viens ar otru. Tur nebij gandrīz nevienas lietiņas, ko tie abi nebūtu kādreiz
pārmijuši savā starpā. Viņi mainījās ar nažiem, šķiltavām, pīpēm, cepurēm,
cimdiem, prievietēm, ar kumeļiem, bišu bērniem, pat ar ūzām. Citās lietās Kalācis
bij tik nemodīgs, tik lēns kā avens; bet, līdzko nāca runa par mainīšanu, tad
Kalācim radās cita dzīvība. Tādēļ viņam, ar Aizbaru satiekoties, pirmais vārds
bij: nu, kā mīsim? cik pieliksi? cik pieprasi? un tā - šmauks kopā!
Daudzreiz viņi norunāja, cik labi būtu bijis, kad būtu varējuši pārmīt arī
sievām. «Ak, vilks, tavu kaklu,» Kalācis tad sacīja, «ka mācītāji izdevuši senos
laikos mums, zemniekiem, tādu likumu par sievām, ka vajagot palikt pie tās pašas, kā
sākušam, lai tur vai kāds gals esot.» Viņš nesaprotot, kas tur nu kuram būtu
pietrūcis, ja būtu bijis brīv mīties. «Nudien, Aizbara veci,» Kalācis tad ik reizes
aizgrābts sacīja, «man tādas zemas, apaļas kā tava mamma labi patīk. Ē, kā mēs
samītu, kā ar sakām, noklaudzētu vien! Bet nudien, Aizbara tēv, tā tu neizrunā
nekad, citiem dzirdot, tad viņi mūs izzākās, un, ja vēl ieies mācītāja ausīs, tad
esam tīrā velnā.»
Tāpat jāsaka, ka visu mainīšanu Aizbars ar Kalāci izdarīja arī tikai paši vien
savā starpā un arī klusu ka neviens tā nezināja, runādami, lai dievs pasargot mīt
ar citiem, tur varot vēl pievilkties viens vai otrs.
Kalācis, saprotams, sēdēja arī pie tiesas galda līdzās Aizbaram. Un tālāk sēdēja
tiesas vīrs T r e j u k u n g u d i e n a. Viņš bij kalsnējs ne vien no seja, tāpat
kā Kalācis, bet arī kalsnējs visā savā slejā, ar lielām, uz āru izspiestām plecu
lāpstiņām. Bakinus Trejukungudiena audzināja tāpat kā Aizbars, kā Izjuras
mācītājs un citi lielie izjurieši; bet, cik Aizbaram viņa bakini bij kupli, tik
Trejukungudienam tie bij reti un gluži melni, noklēpājušies ap žokļiem kā sniega
auzas un izskatījās tā, kā dzelzceļu landkārtes ar savām melnām ceļu līnijām
būtu apvilktas ap Trejukungudienas žokļiem. Ejot vai stāvot Trejukungudiena allaž bij
trīs līkumos izlocījies jeb, kā izjurieši sacīja, tāds kā «latenču» S burts.
Viņš bij brīnum ticīgs, kā saka, pār mēru ticīgs. Visu, kas vien notika, kas vien
gadījās, un pat to, kam vēl vajadzēja notikt, kam vajadzēja gadīties, - to visu
viņš ticēja un noteica par dieva noliktu. Nekādu citu sevišķu zīmju viņam nebij,
tikai vēl tas, ka bij tēvs svētīts ar bērniem, gan dzīviem, gan mirušiem, kā jau
allaž ticīgs cilvēks. Amatā Trejukungudiena bij arī pērminderis un tad mācītāju
ņēmās visur par savu priekšzīmi, kā tas visur Malienā iedzimts - pie sulaiņiem,
kučieriem, suņu puišiem, istabas meitām utt. Ja kādreiz runa nāca par bērniem, ar
cik kuru dievs esot svētījis, tad Trejukungu - diena ar saviem netika nekad īstā
skaidrībā, bet nosacīja tikai to, ka mīļā dieva ziņā jau visi esot un viņš tikai
to zinot, ka viņam par divi bērniem vien esot mazāk nekā mācītājam, jo viņš
mācītāju itin visās vietās ņēmās par priekšzīmi.
Pie sava kalsnējuma Trejukungudienas tēvam bij arī tas miesas vājums, ka bij visai
snaudulīgs. Snauda nu gan Kalācis arī, bet Trejukungudiena bij tomēr pārāks, kā to
zināja visā Izjurā. Tā reiz Trejukungudiena bij Kalāci kā savu tiesas tēva amata
biedri ievedis savos baznīcas pērmindera sēdekļos, un tas bij iegadījies tā ap pašu
siena laiku, kas Malienā ir tas visupirmākais snaušanas laiks baznīcās - pat pie
nesnaudējiem. Tur tad Trejukungu - diena ar Kalāci bij, tā sakot, visas Izjuras
draudzes priekšā izspēkojušies: kurš vairāk varot snaust? Kamēr Kalacis reiz meta
švunku kā lielais baznīcas zvans, tikmēr Trejukungudiena divreiz - kā mazais
baznīcas zvans. Tā viņi visu sprediķa laiku bij sazāģējuši vienā stundīgā
klanīšanā, kā zirgi linu raujamā laikā ar sīkoņām kaudamies, un izjurieši tad no
tā visa bij dabūjuši skaidri zināt, ka Trejukungudiena snaušanā vēl pārāks par
Kalāci.
Otrpus tiesas galda, kā jau redzams, sēd pirmais no priekšnieka tiesas vīrs K r ū t e
ž a. Šis dažādā ziņā līdzinājās ar zināmo Izjuras mirušo lielmani - ar
Desukalna Ješku - un bij pilnīgi vien pēdējā pēctecis. Augumā Krūteža bij audzis,
kā tornī skatīdamies, un visos kaulos brangs kā no māliem samests. Desukalna Ješka
bij bijis viņa dzīves ideāls, kam viņš bija dzinies pakaļ. Un, kad bij vēl dzīvs,
tad Krūteža allaž bij atsaucies: «Mēs ar Desukalna Ješku,» - «Mēs abi,» - un tā
joprojām. Bez visām Desukalna Ješkas dabas īpašībām Krūtežam bij vēl tie
sevišķie spēki - tiesas ļaudis savest pie miera. Cik Krūteža nebij savienojis, kas
bij gājuši sūdzēties, un bez kāda tiesas sprieduma, kā pats sacīja: salaulājis par
pusstopu brandvīna. Stiprs un liels cilvēks būdams, viņš saņēma vien ar vienu roku
vienam, ar otru roku otram sūdzētājam uz kakla, saspieda tos kopā vienu pret otru un
nelaida vaļā, kamēr nebija pievārdojis, kamēr tie nebij apsolījušies izpirkt
pustopu brandvīna katrs Dundurā un palikt mierā. Tad pavēlēja abiem nomutēties, un
ar to bij visa lieta beigta.
Krūteža runāja vēl vairāk nekā Aizbars un turklāt vēl ar savādu pilnmutīgu balsi
un tādiem pašiem blankšķīgiem jokiem. Visur, kur vien viņš gāja, tur arī viss
skanēja vien un brīkšķēja, bet tomēr, kā arī viņš pats par sevi liecināja, tam
neesot vēl nekur sējies, neesot klupis nekādā ļaunumā. Tas arī bij gan tiesa, jo
Krūteža nedarīja nekā ļaunā prātā. Tāpat bij arī tiesa, ka Krūteža stāstīja
par daudz melus, bet ir še tas nebij nekāds sevišķs ļaunums, kas šim vai tam
uzbruktu. Krūteža meloja tikai, kā izjurieši sacīja, pats par savu ādu, meloja par
neticamām, par nāvīgi lielām lietām, īsi sakot - meloja lielības melus, kā jau tas
gandrīz pie lielākās daļas mums, cilvēkiem, visā Malienā un pasaulē. Tikai nu
Krūtežam viss tas lielākā mērā un izdevīgāki nāca klajā.
Visi šie četri tiesas vīri - Aizbars, Kalācis, Trejukungudiena un Krūteža - līdz ar
savu zināmo priekšnieku Jukumu nebij, kā to nopratām, gan neviens ļauna gara
cilvēks, nedz gribēja īsti ar nodomu kaut kam darīt ļaunu vai lietu tīšā netaisnā
prātā griezt neceļā. Nē, tie viņi nebij. Bet viņi bij visi, kā saka, bez pašu
kājām, un tādēļ tiem arī trūka augstās un tik vajadzīgās patstāvības un lietas
pašsaprašanas. Un šis trūkums, kur tas ir, atsaucas gan jo sāpīgi visu cilvēku
dzīvē, tā pašā Malienā kā visur. Bet jo sāpīgi, jo manāmi pie tiem, kas sēd
amatu vietās, no zemākā pagasta amata vīra un tā joprojām pieaugot pēc saviem amata
augstuma pakāpieniem - līdz troņa sēdekļiem. Kur šiem bij visus citus rīkot, tur
paliek nu paši citu rīki. Ja nu tādiem cilvēkiem gadās, ka viņu vadītāji vēji
laiviņas purnu iegriež un dzen uz labo pusi, tad nu, zināms, vēl nekas, bet, ja uz
ļauno pusi, tad dievs lai žēlo tos, kuru dēļ tādi paši bezkājnieki sper kādu
soli. Tā tas bij arī te šos laikos jeb Kodes laikos ar Izjuras amata vīriem. Otrkārt:
ja šie visi savā Dundurā vai arī kur citur dzēra no saviem pagasta ļaudīm no tiesas
ļaudīm visādas miera dzeršanas, norakstīšanas dzeršanas un nezin kādas nekādas
dzeršanas, tas nebūs vēl nekāds sevišķs ļaunums, jo kur gan cilvēki neatrod
iemeslu dzeršanai un dāvanām, ja tas viņu pašu apziņā nebij ar kādu ļaunu ziņu.
Šis bij vispārīgs ļaunums iedzimts ieraduma ļaunums, kas pēc pārgriezies par kādu
pienākumu ļaunumu, t. i., ka tiesnešiem vajaga tapt dzirdītiem no savu ļaužu
pulkiem. Un tā tas nebij un nav ir šodien Izjurā vien, bet kā ar vienu sauju sēts -
visā Malienā. Un arī visur dieva radītā pasaulē esot tāpat, kā to stāsta.
Pēc Krūtežas sēdēja tai galda pusē skrīveris Kode, tad tiesas vīrs Dobiņš, un
pēdējais, kas te sēdēja, bij tiesas vīrs Linums. Abi pēdējie bij gan pavisam sava
gara cilvēki, bet bij mazā pusē pret citiem pie tiesas galda esošiem un tādēļ savā
laikā maz vien ko iespēja.
Tiesas vīrs D o b i ņ š visā savā dienišķā dzīvē bij tas patiesākais cilvēks.
Pat lielākos dzīves straujumos un bailīgākos klinšu kritumos mīļais Dobiņš prata
savu dzīves laiviņu tā izvadīt, ka tur no viņa puses nedzirdēja nekādas
bangošanās, nedz kādas pārsteigtas viļņošanās vai putošanās, bet tas viss
aiztecēja savā brīnuma pacietībā, vesela prāta padevībā un gudras pamācības
pilnā mierā, it kā tecētu tikai pa skaistām puķu palejām. Dobiņa dzīves pamats
bij - visu, pat lielāko dzīves netaisnību saņemt mūžam neaizskartā nesakarsētā
prātā. «Par ko tad cilvēkam kam jāskaistas, par ko jāerrojas?» Dobiņš mēdza
allaž sacīt. «Tur ir skaidra dumība! Es jau savu lietu varu izrunāt un izdarīt
lēnā prātā daudz labāk nekā ar visām dusmām. Ja kāds saskaities, tādam nesaki
vien nekā pretī, kamēr dusmas pāriet un viņš pats tiek pilnā .prātā. Redzēsi, ka
tādam būs pašam ik reizes kauns par savu nesaprātību. Lai saka - kurš gan nav
nožēlojis savu dusmu? Ja kāds lamājas, vai tu gudrāks tiksi, lamādamies pretī? Vai
arī tāds jau paliksi, kā tevi nolamā? Kad es redzu tādus cilvēkus, es viņiem
griežu ik reizes ceļu, un tā neesmu nekad nožēlojis. Sava laba dēļ neesmu nekad
vēl un ne pie vienas tiesas piegājis - nedz citu sūdzēt, nedz ar citi mani
sūdzējuši. Un es dzīvoju tai pašā pasaulē kā tie, kas brauc no vienas ķildas
otrā kā rati no vienas grambas otrā. Lai skatās ceļa galā, tad redzēs, kas visu
tādu mantojums būs? Ka pats, pret šiem vai tiem akmeņiem sizdamies, sevi sadraiskājis
un apšļakstinājis visuvisādiem dubļu netīrumiem.»
Dobiņš pat ļoti izsargājās no parādiem. Viņš nēsāja naudu, tā sakot, pakaļ
saviem gājējiem vai citiem, kam pienācās izmaksāt, un tā visās maksāšanās. «Kam
man cita naudu glabāt?» viņš sacīja. «Ja kāds nostrādājis, es viņam tūliņ
nomaksāju. Kad nu sacītu: nebūs jāmaksā; bet reiz tomēr jāmaksā, kam tad vilcināt
un vai vienu pašu stundu? Kad es ar citiem līdzens, lai tad es velkos, kā varu, - man
prāts allaž priecīgs un mierīgs. Es mierīgāk ar vienu ēdienu dienā iemu gultā
nekā ar mazāko tās dienas parādu. Tādēļ es arī dzīvoju un pavadu katru dienu tā,
kā mana ienākšana atvēl, nesniegdamies nekad pāri par to.»
Dobiņš ar gan dzēra savu glāzīti alus vai brandvīna, bet mūžam tai ceļā
uzturēdamies; kā pats mēdza sacīt: «Tik vien, cik pats apzinos sevī. Citi saka tā,
ka viens viņš nevarot lāga dzert, nedz ar viens pats kaut kad iereibties, ja tikai
pulkā ar draugiem. Man tā nava. Man viena alga, vai viens pats vai pulkā. Nei es dzertu
mazāk, kad viens, nei arī vairāk, kad pulkā, lai vai simtiem tur līdzās dzertu.
Uzspiežot citi dzert, un tā pieviļoties! Es tam smejos. Kas man var uzspiest, ja pats
negribu? Kaklā liet tak neviens nelej! Es pasaku tādam: «Dzer pats, kad gribi!»» Šie
bij Dobiņa dzīves pamati.
Ir zināms, ka ļaužu valodas, ļaužu spriedumi par citu cilvēku iet mūžam garām
viņa gaišām un labām pusēm un, ja ar tur ieskatās, tad tikai tā kā ar pusaci; bet
turpretī citu sliktumos mīlē rakņāties ar lielāko prieku un tos stiept un plātīt,
cik vien var tumšākus darīt. Bet par Dobiņa tēvu ļaužu valodām bija jāklus gribot
negribot, un, ja ko liecināja par viņa dzīvošanu, tas runāja tikai par viņa
skaidrsirdību: «Dobiņa tēvu gan var likt dzīvot uz naudas blāķa, uz zelta gabaliem;
tur viņam nepielips ne kaila deņiška no tā, kas nav viņa. Dobiņa tēvs gan savā
dzīvībā laikam nav izrunājis neviena ļauna, vārda nei uz cita cilvēka, nei uz sava
lopiņa; nav arī redzēts, ka tas būtu saskaities kādu reizi. Nezin kā gan cilvēks
tā var izdzīvot! Bet redzam, ka izdzīvo un var gan izdzīvot, un tiek pasaulei vēl
labāk cauri.» Tā liecināja ļaužu mute par Dobiņu. Bet Dobiņa patstāvība bij
darbodamās tikai pašpersonībā, bet neraudzīja neko vilkt līdz ar sevi. Tas ir:
Dobiņš negāja nevienam pakaļ, nedz arī lūkoja, lai kāds cits ietu tam pakaļ.
Tādēļ Dobiņš arī nebij pulka, nebij partijas cilvēks, kuru kā tādu ievērotu
Izjurā, bet sava paša ceļa gājējs vien. Tā pie tiesas galda arī viņš izsacīja
īsi, kā viņš to lietu redzēja, kā domāja par to, savu prātu, savu piekrišanu vai
nepiekrišanu īsi: «Es tam piekrītu, es tam nepiekrītu,» - un ar to lieta no viņa
puses bij beigta. Nedz viņš lūkoja, kādu vārdu teicot, citu kādu pierunāt savai
pusei, nedz arī pats bij kaut kad nogrozāms no sava ceļa ne pirksta platumā, pat ir no
Kodes nekad ne.
Tiesas vīrs L i n u m s dažā labā ziņā līdzinājās Dobiņam. Arī viņš bij gan
sirdsskaidrs cilvēks un nejāja nebūt Kodem līdz kā tie visi citi. Tomēr jāsaka, ka
visā dabā Linums bij gluži savādāks nekā Dobiņš vai visi citi. Nevarēja zināt
skaidri, kā viņam būtu pietrūcis vai kas pāri būtu palicis. Viņš neticēja, var
sacīt, nekam vai arī, var sacīt, ticēja visam. Par katru lietu viņam bij savas paša
domas un nevis cita. Visi viņa izteikumi un lietas ieskati bij allaž tik dabīgi, tik
bērnīgi nevainīgi, ka reti kur nebūtu jāsmejas tiem. Bet, līdzko pamatīgi tos
pārdomāja, tad tur visur bij vairāk patiesības nekā daudz citiem. Ar vārdu, Linums
bij viens no visupirmākiem dabas dzīves filozofiem, kura ir pat Dobiņš nepanāca. No
Linuma stāviem izteicieniem un tik ļoti vientiesīgiem jautājumiem visi un ir pats Kode
sarāvās un vairījās. Bet tur bij vēl kāda īpaša lieta, kurā Dobiņš ar Linumu
ļoti sakrita.
Daudz izjuriešiem, redzat, īpaši viņu amata vīriem un pat tēraudainam Kodem, bij tas
riebīgais ieradums, ka viņi, līdzko ar kādu cienīgāku un augstāk stāvošu vīru
runāja, tā pieņēma zināmu savādu teļa purna smīnēšanu, tādu suņa jēlpienā
mīcītu balsi un pat acis tad pieņēma tā, it kā nupat vergu tirgū pirktas par
piecumārku gabalā. Jukumam un Aizbaram no tādas teļa dziras smīnēšanas bij īpašas
grumbas ielocītas mutes kaktiņos, kā pastalām no vienmērīgas kājas locīšanas pie
iešanas. Dažreiz viņi iesāka smīnēt jau trešā verstī šaipus muižas, mācītāja
muižas vai draudzes tiesas mājas vietas. Saprotams, cik nu kāda lietas aizstāvēšana
var būt no tā smīnēdamām lišķu paurēm. Bet Dobiņa un Linuma ģīmjos tā nekad
tā neredzēja. Viņi palika tādi paši, kā bijuši, lai tie runāja ar augstu, lai
runāja ar zemu: tur nepārgrozījās ne tas mazākais vilcieniņš, tur skanēja viņu
balss, kā skanējusi, lai augstu vai zemu priekšā stāvot.
Turklāt Linums bij rets cilvēks arī tai ziņā, ka viņš sacīja ik katram rūgto
patiesību acīs itin strupi un taisni, kā ar vadzi sienā. Tad vēl - ko viņš bij
atzinis par patiesību, tur tas palika kā klints siena jūrā, lai dauzītos vai kādi
viļņi ap to. Ja Dobiņa un Linuma izskatus salīdzinājam tāpat kā viņu dvēseles
spējas, tad arī te atspīd tā pati strupība, dibinājoties uz viņu dvēseļu spējām
un īpašībām. Dobiņa ģīmis bij vairāk kā vientulības pilns, kaut ko ciezdams vai
nožēlodams, un viņa acis spīdēja lēna un skaista pavasara vakara mierā. Mati viņam
nebij jau iesirmojuši, nebij vēl savas iedzeltainās jaunības krāsas nemaz mainījuši
ar sirmumiem, lai gan Dobiņš bij jau krietni iesoļojis otrā pusmūža daļā.
Turpretī Linuma ģīmis bij iemelnēji sārts un tik tiešām tik ciets, kā būtu no
lieta tērauda. Acis bij padziļas un spīdēt spīdēja savā asā brūnumā, bet mati
bij pakupli un melni. Linums izskatījās visā ziņā kāda savāda spēka cienīgs un
bijājams.
Linums tad arī bij tas īpašais pretspēks Izjuras skrīvera Kodes pārspēkam, sakot,
tas pretasmens pret Kodi un ja ne tik vēl kodīgāks nekā šis. Šie pretspēki tad arī
Izjurā cīnījās un nedomājot saraudzēja ikkatrs savu pusi. Lai gan Dobiņš gandrīz
nekad nepiekrita Kodes spriestiem nodomiem, tad tomēr par šo Kodem nebij neko daudz
bīties, jo Dobiņš, kā jau zināms, dzīvoja gandrīz klaji tikai savai patstāvībai,
bet Linums bij Kodem pavisam kas cits visā viņa ceļā. Tādēļ tad arī Kode gudroja
un gādāja visādiem līdzekļiem Linumam kaitēt, lai jau šo grauzdamo skatu dabūtu
laukā no savas acs. Bet līdz šim nebij vēl neko paspējis, un Linumā tas bij vēl jo
vairāk stiprinājies un dien' no dienas Kodem palicis bīstamāks. Ja Linuma nebūtu, kā
to visi prātīgākie izjurieši ieskatīja un sacīja, tad Kode mums te Izjurā būtu
viss viens pats - tēvs, dēls un gars -, jo tie citi viņam bijuši vai ne. Vienīgais,
kas viņam stāv pretī, tas ir Linums. Redzēsim, kas dzīvosim, vai Kode nelūkos
visādā ziņā viņa izkost. Tā sprieda arī paši izjurieši par šiem abiem pēdīgi
minēti Izjuras vīriem. «Nuja, tad nu redzēs, redzēs!»
Tomēr visā tiesas būšanā, visā Izjuras sadzīvē šiem nebij nekāds pretsvars, lai
gan viņi nekad nepiekrita tā akli un bezpamatīgi, kā tie visi citi zināmie tiesneši
ar savu priekšnieku un skrīveri. Viņiem nebij pretsvara ne vien tādēļ, ka to bij
mazākais skaits, bet arī tādēļ, ka viņu stāvība, viņu labie ieskati bij klaji
tikai pašiem, bet kad strādājoši spēki uz citiem kādiem, nekad vispārī nekad
pievelkoši un pulcējoši citus līdzspēkus savā pusē. Tādēļ arī Kode maz ko par
šiem bēdāja, pat labprāt neievēroja. Tādēļ arī viņi abi Izjuras vispārībai
palika kā ēnā.
Tādi bija Izjuras amata vīri tolaiku, kad izjurieši taisīja savu jauno tiesas māju
Dunduram pretī Lietuvēna purviņā. Tas bij viss «Izjura krējums», kā Krūteža
mēdza sevi un savus amata brāļus nosaukt. Zināms, bez šā Izjuras krājuma bij vēl
diezgan ir citu ievērojamu vīru Izjurā visādām dzīves krāsām. Ar tiem jau ar var
izdoties ikkatram sastapties šur vai tur un visdrīzāki turpat jaunajā tiesas mājā,
bet vēl gan jo drīzāk Dundurā. Domājams, izdosies arī mums jo drīz vien sastapties
ar šo vai to.