KAUDZĪTES REINIS
IZJURIEŠI
Ceturtā nodaļa
Tiesas ļaudis Dundurā. Ko Uzkreklis bij ieraudzījis braukdams no draudzes
tiesas, un cik saltus melus viņš Dundurā par to stāstīja. Kā Cīruļvējputenis
piebrauc pie Dundura un kādēļ izkrita caur ratu pakaļu. Cīruļvējputeņa un Apzarņa
plēšanās ar matiem, un kādēļ Cīruļvējputeņa gredzeni palika Apzarņa matos. Ko
Apzarnis atrada sava gurna mīkstumā. Kā Cīruļvējputenis izbēga, un kādēļ viņam
kūpēja zābaka stulms.
Priekšpusdiena bij gandrīz jau klāt, un tiesas ļaudis lasījās...
Vai tiesas māja?
No kurienes tad tu esi? Laikam malenietis neesi, ka nezini. Kurš izjurietis būs tik
traks un skries jau pirms uz tiesas māju! Dundurā lasījās ļaudis, un tas ir viss.
Bij jau labs pulciņš salasījies. Ikkurš runāja savu valodu, nostājušies vairāk pa
pāriem vien. Bet, ja noklausījās, tad runāja visi to pašu valodu: kāpēc nākuši uz
tiesu, ar ko jāiet pie tiesas un cik daudz taisnības ikkatram, un kuras te esot nu
jāmeklē pie tiesas. Visiem tad bij taisnības ne vien tik, cik pašiem ikkatram
vajadzēja, bet palika vēl daudz, daudz taisnības pāri. Un gaiss zin kur tie
grēcinieki, tie netaisninieki bij palikuši? Vai pavisam mājās vai arī vēl nebij
atnākuši, jeb arī sagājuši lejā tiesas mājā glūnēt uz šo taisnajo dvēselēm?
Kas to lai skaidri zina! Citi, kas jau savu taisnību bija pārcilājuši kā ādmiņi
ādas no viena rauga kubula otrā, - tie stāvēja jau pie stoikas, skatījās tukšajās
glāzēs vai mīļajās neizdzertās pudelēs. Brīžam viens vai otrs pāris iedzēra pa
čarkai, prasīja cits citam tabakas, izdauzīja pīpes pelnus pie stoikas stūra,
nosveibināja ar svārku stūri uzkritušos pelnus no stoikas galda un runāja stiprā
balsī, smējās pilnā kaklā... Un ko tad malenietis savā Malienas krogā arī gan
darītu citu? Kāda jau tā vieta, tādi tie smiekli tādas tās runas.
Pazīstamu izjuriešu mums nebūs vai neviena vēl te Dundurā? Jāapskatās! Tiesas tēvu
ar neviena vēl nav, un pusdiena jau klāt. Brīnums! Kas tad gan tiem lēcies, ka nav
atnākuši te? Ā, te mums ir gan kāds pazīstams: Apzarnis, mūsu teļādu lasītājs.
Redz, kur viņš ar vienu otru pašlaik spiežas pie stoikas un, paņēmis tur vienu
paresnu, plakanu veci pie pleca, uzgriež uz kantes to, pārrādams: ko stāvot te pie
stoikas, kad nedzerot? Tad paņem korteļa mēru, to lepni uzliek krodziniekam priekšā,
sacīdams: «Ieber!» - un tad paņem pats kādu glāzi un lej tai no korteļa, to
paslīpi turēdams, tā ka brandvīns, tecēdams gar korteļa sāniem, - puļ, puļ, puļ,
puļ! - jokodamies tek glāzē. Nu Apzarnis, pamezdams ar glāzi otrām, saka strupi:
«Ņem!» Šis, paņēmis glāzi, maziem, maziem malkiem dzerdams, brandvīnu lēni, lēni
satecina mutē un tecinājot galvu tāpat lēni, lēni liec atpakaļ. Apzarnis, ar vienu
roku turēdams savu ielieto korteli pie ostiņas, noskatās brīnum jauki un vērīgi, kā
otram brandvīns tek kaklā, mazus burbulīšus mezdams atpakaļ glāzē. Apzarnim
skatoties arī mute pamazām vaļā un galva gāžas tāpat atpakaļ. Un, kad otrais
izdzēris, Apzarnim galva atgāžas savā vietā, arī lūpas saveras un aplaizās. Viņš
nu salej palikušo brandvīnu glāzē, pēdējo pilīti izpilinādams, un nosaka ar lielu
zināšanu: «Pilna! Tā kā nomērīta! Es jau zinu, ka no korteļa šitās divas tiek.»
Apzarnis pats nu satecina savu mēru vēl smalkāki kaklā un atgāž galvu tik tāļu
atpakaļ, ka glāzei kājiņas ripiņa stāv gluži taisni augšā. Gāž nu gāž visi
izjurieši, Dundurā čarku dzerdami, galvas atpakaļ, bet neviens tik tāļu kā
Apzarnis. Neviens arī kroga likumu nezina tik smalki kā Apzarnis. Tas ieplakanais vecis
tur pie stoikas, kuru Apzarnis iegrieza uz kantes, arī nebij vis gluži nieks krogu
lietās, un vai domā, ka viņš tik viegli ļautos tā, ja nezinātu, ka Apzarnis stoikas
likumus zina labāki kā neviens cits visā Izjurā. Redzi, kā Apzarnis pats ar dara:
līdzko aizmaksājis un izdzēris savu korteli sausu, tā viņš līdz ar otru, tāpat kā
stāvējuši, tā tūliņ ar iesāk tāpat sāņus, abi kāj' pie kājas likdami,
virzīties nost no stoikas un pamīšus savu vārdu katrs runādami tā:
Apzarnis: «Kad izdzēris...»
Otrs: «...un samaksājis.»
Apzarnis: «....tad vajaga tūliņ iet nost no stoikas.»
Otrs: «...lai citiem tiek vieta.»
Apzarnis: «...kas arī grib dzert.»
Tā runādami, viņi, zināms, gan nekur neaizgāja, bet abi turpat platiski palika
stāvot, un Apzarnis, atstiepis roku atpakaļ, izdauzīja pīpi turpat uz stoikas galda un
tad augstā, pilnvarīgā balsī prasīja otram:
«Uzkrekli, dod šurp tabaku!»
Ak tad šis ir tas Uzkreklis! Kamēr no saimnieka amata izputējis, tikmēr nebij izdevies
redzēt. Gandrīz vairs nepazītu. Palicis krietni brangāks.
Tiesa gan, šis ir Uzkreklis, agrākais jeb izputējušais Izjuras saimnieks. Izskatā
viņš ļoti kupliem matiem un ļoti lielu virslūpu, samērā vēl daudz lielāku nekā
jaunai tiesas mājai zimzes, uz kurām bezdelīgas mūrē savus perēkļus. Dabā
Uzkreklis ir tas cilvēks, kas taisnības vien pasaulē nevar it nekur atrast, nedz savu
netaisnību un pārestību, ko pasaule tam darījusi un ko darot, citiem izstāstīt.
Vienā tiesāšanā, kā birzītājs no vienas tīruma malas uz otru, tā viņš braukāja
no vienas tiesas uz otru tiesu; vienīgi ar tādēļ bij izputējis no mājas. Uzkreklis
turēja arī tagad savu zirgu, ar ko braukāt pie tiesām. Bet braucam viņa neredzēja
citādi braucot kā vien soļiem. Citi gan sacīja, ka Uzkreklis to darot tādēļ, lai
neviens nedabūjot redzēt, cik ātrs viņa zirgs. Bet, kad vien citi neredzot, tad to
perot gan, bet zirdziņš paliekot tomēr vēl jo domīgāks un skaitot tikai sitienus,
lai pastarā dienā tie būtu visi zināmi. Turklāt Uzkreklis bij mūžam savu nebeidzamo
noslēpumu pilns, un viņa dzimtais ieradums tad arī bij - čukstēt ar citiem. Pavilka
vien tad otram pie svārkiem, lai noietu piemalā čukstēt.
Bet, kamēr no mājas izputējis, Uzkreklis par neko nesapņoja tik mīļi un nemeloja tik
daudz kā par zemes dalīšanu jeb šņorēšanu. Nezin cik reizes un no kādām
nedzirdētām pilsētām un nezin cik brīnumīgi mērnieki nebij atbraukuši; ka visur
jau zeme izšņorēta šņorēm - gan tur, gan šur - un ka tūliņ jaunnedēļ būšot
arī te, Izjurā, «šņorēt». Muižas pagalmā viņš esot jau redzējis zirgus
sajūgtus. Tā stāstīdams, Uzkreklis, zināms, meloja tos saltākos melus un tā meloja,
ka ir pats tiešām nezināja, ka melo.
Tā aizvakar, braucot no draudzes tiesas, Uzkreklis bij ieraudzījis kādu salmu slotu,
kārtī piesietu, kuru mežasargs uzcēlis kādā sēta meža gabalā. Slotu ieraudzījis,
Uzkreklis bij tūliņ sarāvis zirdziņam grožus un tad turpat ratos uzlēcis kājās kā
sviests, lai varētu ieraudzīt ir vēl citas tādas slotainas kārtis. Un, kad bija vēl
dažas citas ieraudzījis otrā meža malā, tad, atkrizdams ratos, iesaucās tādā
savādā balsī: «Mērnieki! Nudien nekas cits kā mērnieki!» - un tad iesāka grožus
raustīt un zirdziņu pleitēt, it kā mērnieki būtu vai diezin kā jānoķer.
Par šo visu Uzkreklis bij jau stāstījis mājā un kuru vien saticis un tagad ar
gaidīja vien, kā iesākt. Tādēļ ar vien viņš tik tiešām bij šodien nācis te uz
muižu. Un, kad Apzarnis viņam prasīja tabakas, tad tūliņ sacīja:
«Kungi sabraukuši!» Uzkreklis laipni iesāka, tabakas maku sniegdams. «Tāda mīksta
gan ir... nebāz vien visai cieti pīpē, citādi lāgā nedegs. Šorīt vēl griezu ar
visu nevaļu, un nebij laika ne pakaltēt... Jā, kungi sabraukuši!... Tituļbos desmit
gabalu.»
«Kādi kungi?» ieplakanais vecis vaicāja, vēl turpat stāvēdams, kur Apzarnis to bij
iegriezis.
«Prasa vēl tāpat!...» Uzkreklis lepni pār plecu atbildēja. «Vai tu nezini? Tie
paši ar zvaigznēm uz pierēm, kuru nezin cik ilgi neesi gaidījis: mērnieki
sabraukuši! Piebraucis tā kā gružu un iesākuši ar to pašu galu šņorēt.»
«Ak tu Dieviņ!» ieplakanais iesaucās, cimdus pasizdams padusē. «Tad nu pēdīgi
Dievs ieraudzījis un ķeizars apžēlojis mūs, tos bezzemniekus! Un Uzkreklis paliek un
paliek pirmais Izjurā, kas mērniekus ieraudzījis...»
«Uzkreklim mērnieki brauc un šņorē zemi jau kādus astoņus gadus, un nu būs šim
piešņorējuši kādu tūkstošu šņoru vienam pašam,» kāds pajauns cilvēks runāja,
stāvēdams piespiedies pie krāsns stūra. «Cik tad, Uzkrekli gluži atbraukuši to
mērnieku? Es dzirdēju, ka esot braukuši kādi četri simti četradesmit.»
Ieplakanajam vecim, kā rādījās, it sevišķi nepatika jaunā cilvēka runa, un
tādēļ viņš, it kā pavisam nedz dēdams, runāja otrreiz to pašu jau izrunāto:
«Tad nu vienreiz slavēts Dievs! Tas daudzinātais daudzināts, tas ilgi gaidītais
sagaidīts!»
Turpretī Uzkreklis, it kā šā visa ne dzirdēt nedzirdējis, atkal pār otru plecu,
jaunajam cilvēkam atbildēdams, sacīja:
«Redz, ka atbrauks un atbrauks! Un jūs, saimnieki, tur nepadarīsit itin neko! Aha! Ahai
Jums, saimniekiem, ūzas sāk trīsēt, ka jūsu zemi arī nu izšņorēs lupatu lupatām
un atdos mums - vaļiniekiem un kalpiem!»
«Atdos, jā, atdos! Ko tur nu citu vairāk? Es tikai sacīju, ka tavi mērnieki vien
braukā par daudz ilgi, - nodiluši jau, braukājot gadu gadiem, un nevar vien kapa vietas
izšņorēt.»
«Nu tad tu ar neesi vis man nekāds kapa vietas izsolītājs! Citam solīsi, pats
iegulsies - to es tev pasaku! Neesi vis nekāds manis izzobotājs. Es pats zinu, ko es
runāju. Mēs arsim un arsim jūsu, saimnieku, tīrumos, ka zem vien putēs,» Uzkreklis
runāja, ir vairs ne pār plecu nepaskatīdamies uz jaunā cilvēka.
Jaunais cilvēks gardi pasmējās un izgāja, bet Uzkreklis tam noskatījās pakaļ ar
savādām baltām acīm.
Ļaudis, vairāk ielasījušies, sāka appulcēties ap Uzkrekli un kā gaidīdami vēl
tāļāko brīnuma lietu iznākumu, lai nu ar kādu prātu kurais. Brītiņu visi bij
klusu, tad kā nosirmojis vīrs, nosēdies uz piemūriņa stūra, iesāka nopietnā,
palēnā balsī runāt:
«Ak tad, Uzkrekli, nu tevim būs gan atkal iegribējies art! Kad māja un zeme bij, tad
nevīžoji art. Kad māju biji atdevis, pats manā ausī sacīji: nu esot vienreiz vaļā
no tās nastas! Nu esot reiz visas saimnieka bēdas nobēdājis, nu varēšot reiz dzīvot
par sevi, kā gribēšot. Visi cilvēki un tā es ar kā savam kaimiņam sacīju: neesi
jele tik nejēdzīgs! Lai ko dari pasaulē, tikai tēva pelnu neizputini Sak; apdomā
jele, kur tu iesi ar bērniņiem, palicis bez sava pajumtiņa? Kam nu nav savas vietiņas,
tas nu neko nevar darīt, un mazākais, ka viņam nav ko nožēlot, ka tīšām
izputinājis savu perēklīti. Bet ko tad tu? Tev bērni rūgosies, tev kapa smiltīm
metīs ļaunus vārdus līdz, ka izputinājis viņu tēvutēvu mājiņu. Ak nu gan būtu
šņorīte zemes laba! Bet tad nederēja visa māja neko. Redz, kā tas ir pasaulē
cilvēkam: kad mājiņu pametis, tad vien pazīsti, tad vien atmani, cik paša mājiņas
siltuma silta, cik paša mājiņas aizvējiņa laba; kad palicis bez savas zemītes, tad
vien zini, kas zeme ir. Bet ko tas viss līdz palaidnim! Tas viņam tam brīžam.»
Uzkreklim gan vārījās iekšā, dzirdot sirmā runātāja nopietnos vārdus un,
gribēdams izrādīties, ka tam visam nav nekāda svara pie viņa, tas tīrīja un pūta
savu pīpes kātu uz priekšu uz atpakaļ, gan no viena gala, gan no otra gala, to
izpūzdams un sevī ņurdēdams, ka vēsmas nevarot nemaz dabūt viegli cauri. Te skaidri
bij redzams, ka Uzkreklim pret tik taisni sacītiem vārdiem nebij itin nekāda prātīga
vārda, ko atbildēt, un tikai tad, kad sirmgalvis beidz runāt, - tikai tad viņš
atsacīja un to pašu tikai ar tādu pusbalsi: «Kas kuram bēdas par mani vai par manu
māju!...»
Lai gan Uzkreklis ļaužu pulkam gribēja izrādīties, ka viņš paliek tas pats
Uzkreklis, kas bijis, ar tiem pašiem saviem mērnieku saltiem meliem, tomēr viņš no
šo abējo pēdējiem joku un nopietnības vārdiem bij dabūjis tā kā kāda maza
kauniņa acīs, un mērnieku saltie meli negribēja vairs lāgā tecēt, lai gan Dundurs
bij īsti tā vieta, kur viņa meli varēja tecēt vislabāk kā nekur un citi tos
gaidīja ar pusatplestām mutēm. Pēc brītiņa ar ieplakanā veča un Apzariņa
piepalīdzību un, kad sirmgalvis bij izgājis, tad tikai iesāka Uzkreklis atkal atžirgt
un itin kā par atlīdzināšanu meloja uz to trakāko.
«Es pats izrunājos ar pašu mērnieka vecāko lielkungu,» Uzkrekls meloja. «Viņš
man, ar roku par krūtīm sizdams, sacīja, lai nemaz nebīstoties.»
«Kas tev parādīja? Kā tu iepazini pašu mērnieka lielkungu?» kāds iz pulka
jautāja.
«Kas tur ko nepazīt mērnieka lielkunga! Paskaties vien, kam divas zvaigznes uz pieres!
Tas ir pats mērnieka lielskungs, un citiem visiem mērniekiem tikai viena zvaigzne. Es ar
mērnieka lielkungu izrunājos tāpat; priekšas kopā sagriezuši, kā te ar Apzarni. Man
vēl cieti noprasīja, vai es esot gan vaļinieks, vai man neesot gan zemes? Es sacīju:
cienīgs, augsti žēlīgais mērnieka lielskungs, čisti vaļinieks es esmu, tāds ka
labāka vairs nevajaga. Sak, man nav zemes ne tik, kā ko pīpē iebāzt. Nudien, ja grib,
es varu vai desmit dievvārdu no vietas minēt, ka man nav zemes. Tad sacīja: šis ticot
gan, ka es esot vaļinieks un ka man neesot zemes. Viņš man iemērīšot vienu šņori
vairāk nekā citiem. Lai es sakot citiem visiem, lai neviens nebīstoties, dabūšot visi
savu šņori kurš. Kronis uztaisīšot ikkatram malenietim mājiņu savas šņores galā:
sarkaniem logiem, zaļām durvīm...»
«Tāpat kā mūsu jaunajai tiesas mājai, baltu skursteni vis,» Apzarnis iekrita
valodā.
«Jā, tāpat, gluži tāpat kā mūsu jaunajai tiesas mājai,» Uzkreklis jo jautrāki nu
mina projām. «Tad vēl sacīja, ka iedošot ikkatram divas govis, zirgu; būšot brīv
malku cirst kungu mežos, cik kuram vajadzēšot - - un tā visu, visu tikai, kā to jau
agrāk esam vai nezin cik reiz pārrunājuši un nopriecājušies.»
Visulielākā daļa tikai klausījās; un dažiem bij gan arī vaigi drusku ietvīkuši
klausoties, bet nezin skaidri, no kā. Īstie runātāji, kā zināms, bij Apzarnis,
Uzkreklis un tas ieplakanais vecis. Šie ir tādi vīri ne vien te, Izjurā, bet arī
visā Malienā, ja pat visā pasaulē, kuri tā mēdz dzīvot, ka allaž kādus gadus
aizēd un aizdzer uz priekšu un tādēļ tad vienmēr gatavi stāv - visu savu izdzīvoto
mantu pirmie kopā mest pie citu mantas un tad kopā šodien dalīt, lai rītu varētu
atkal no jauna kopā mest un priecāties uz jaunu dalīšanu. Tie ir, kas priecājas,
diena vai nakts, uz zemes šņorēšanu un tā tāļāk.
Cik ilgi Uzkreklis, Apzarnis un ieplakanais vecis tā vis zemes šņorēšanas šņorētu
un cik tāļu trakuma purvā sabrauktu ar visiem saviem mērniekiem, to nezinām, bet, ka
vēl nemestu gan miera no tā visa, tas ir tiesa - ja kāds neienāktu un nepasludinātu,
ka kazaks esot no lejas kliedzis: ja kādi tiesas ļaudis esot Dundurā, lai tūliņ nāk
lejā. Visi tad arī tūliņ iesāka kustēties un cits citam sacīt: iesim gan! ir gan
laiks iet! jāiet, jāiet, tur nekā! Kad esi priekšā bijis, tiesai parādījies, tad
vari pēc nākt un dzīvot!
Tiesas ļaudis nu iesāka visi iziet, un kāds iziedams uz otru sacīja, bet Uzkreklis
tomēr tā nedzirdēja: «Nu, ar visu savu zemes šņorēšanu nogaidīsit gan kā avenam
bērnu! Bet lai nu izpriecājas, tas jau nevienam ļauna nedara. Labi, ka dažam labam
jele cerība paliek, ja arī pašas šņorēšanas nesaredz.»
Tā visi izgāja, un Dundura durvis tos pavadīja - ņi, ņi, ņi, ņi - čīkstēdamas,
kur piesietais ķieģeļa svars tās vēra cieti. Krogā vēl palika Apzarnis un
Uzkreklis. Lai gan bez viņiem tur palika tikai krodzinieks ar savu mazo puisēnu, tomēr
Uzkreklis Apzarnim ar savu noslēpumaino ziņu pavilka pie svārku piedurknes, un abi tad
iznāca lielā krogā, aizlīzdami aiz kādas kāpostu baļļiņas čukstēt.
Laukā izgājušie tiesas ļaudis, viss pūlis, iesāka, kā nu kurais varēdams, pa
dubļaino Dundura priekšu laipoties un virzīties uz leju. Citi, kam bij zābaki, - tie
lika pa pašu ceļa vidu, stāstīdami, ka veci ļaudis sakot: kājas glābdams, galvu
apmērcējot. Tomēr tie, kam bija pastalas, - tie šās vecu ļaužu runas nevarēja vis
gan ievērot un lēkāja gan gar sētmaļiem, gan pār nomaukto kāpostu dobēm, kā
kurais varēdami. Pret stadula galu tikušiem, kur ceļš griezās stāvā leņķī,
nākdams no Plenča kroga, tur viens no pulka paskatījās uz Plenča kroga ceļu un
apstājās. Citi, šo ieraudzījuši, arī apstājās un sāka turpat skatīties, kamēr
pēdīgi visi apstājās un skatījās. Visi redzēja, ka tur no viņas pakalnītes kādu
pusversti tāļumā kāds balts zirdziņš savādiem klēpiem lēca uz leju, ka krēpes
vien viļņoja, un ratos sēdēja, cik varēja saredzēt, divi braucēji, muguras
sagriezuši kopā.
«Tas skrien gan laikam ar kādu vecmātes skriešanu,» daži iesaucās. Bet citi
sacīja: «Nē, tas ar labu neskrien! Tur ir kāda nediena! Mēs nedrīkstam aiziet. Mums
jāiet atpakaļ un jāgaida.»
Un tā visi, kur kurais atradās, no tām pašām pēdām griezās un slampāja atpakaļ
pa tiem pašiem dubļiem. Brizdami viņi to pašu gudroja, ka būtu slikti izdevies, ja
būtu gājuši projām un cilvēku atstājuši, jo nezinot, ar kādu nelaimi kurais
skrienot. Viņi sastājās zināmā rindā pie zirgu sienamā slita, dubļu dēļ
nodibinādamies uz kādiem ķieģeļu gabaliņiem vai saplīsušiem pudeļu dibeniem. Bet,
tikko vēl bij iesākuši skatīties uz savu jauno tiesas māju ar sarkaniem logiem un
lielām zimzēm, kad zināmais baltiņš ar jau apsviedās ap stadula stūri un, tāpat
klēpiem lēkdams, bij ar acumirklī pret stāvētājiem. Ratos bij tik kāds siena
kušķītis, jēla, nupat kā dīrāta melna zirga āda ar visām krēpēm un asti, un tur
virsū sēdēja divi vīrieši, kā to jau pirmīt bij saredzējuši. Pirmais sēdēja,
kājas izstiepis caur ratu priekšu, un šā rokās bij visa braukšanas tiesība; otrais
sēdēja atmuguriski, kājas un gurnus caur ratu pakaļu pārkāris, turēdamies pie ratu
uzkalām ar abām rokām. Abi braucēji bij visai daudzināti cilvēki visā Izjurā -
saprotams, ikkatrs gan savā ziņā.
Priekšējais sēdētājs bij tā saucamais Gremoklis. Viņš bij plecīgs, biezs vīrs
melnēju, rētainu ģīmi. Mugurā viņam bij gari, salāpīti svārki, ar striķi
apjozti, galvā saburzīta platmalas cepure ar augstu dibenu un kājās čabatu zābaki ar
sabrukušiem stulmiem uz leju. Gremoklis bij, kā mēdza teikt, Izjuras apkopējs. Visā
pagastā, kur vien bij sasniedzams, tur visur viņš dīrāja un apraka nobeigušos māju
kustoņus, īpaši rudeņos vecos, nevajadzīgos zirgus viņš sakopa. Tad Gremoklis
darīja rāmus arī nerātnīgus sivēnus un jērus, kā arī pat runčus un suņus, kuri
nevaldāmi vazājās kaimiņos apkārt jeb, kā pats Gremoklis mēdza teikt, meitās
gāja. Tādēļ, kur vien varēja tur izjurieši atdeva Gremoklim visus šos darbus.
Tā arī šoreiz viņš kādu auzainīti bij atsvabinājis no šās viņa pātagu
Kānaānas un vārgu dzīves un ar steigšanos vien par atmaksu tā ādu veda uz ādmini.
Visgalā izjurieši par Gremokli vēl tikai to runāja, ka Gremokļa nepieņemot pie
vakariņa zināmo darbu dēļ, un tad visā Izjurā nu sprieda, ka nezinot, kur gan tad
Gremokli likšot pastarā dienā: nedz pie vienas, nedz pie otras rokas viņa varēšot
stādīt. Pie vakariņa viņa gan neņemot, bet nekāds īpašs grēcinieks ar viņš
neesot; vienam tomēr esot visi tie darbi jādara, ko Gremoklis darot.
Otrs braucējs bij Cīruļvējputenis, daudzinātais Izjuras skroderis, lai to apskatīja,
no kuras puses apskatīdami. Augumā viņš bij vairāk garš nekā tievs un caurcauri
ļoti kalsnējs cilvēciņš iesārtu, retu bārdiņu un vēl retākiem zobiem. Ka viņam
esot reti zobi, tur, Cīruļvējputenis pats stāstīja, neesot nemaz viņa vaina, bet pie
viņa retiem zobiem esot visa tikai kūmnieku vaina. Ja krūmnieki reti izstājoties pie
bērnu kristīšanas, tad bērniem tiekot tikpat reti zobi, cik reti kūmi stāvējuši.
Tādēļ tad ar Cīruļvējputenis kūmniekus pie altāra, kur viņam, tik ievērojamam
pagasta skroderim, bij gandrīz ikkatru svētdienu līdzdalība, allaž kārtot kārtoja.
«Ciešāk, kūmnieki, ciešāk, lai bērnam aug cieši zobi!» - viņš tad mēdza
runāt. Īpaši sieviešu kūmniekus viņš jo gādīgi nostādīja. Un, ja citādi to
nevarēja, tad pēdīgi pats iespiedās ar spiešanos meitu vidū, rādamies: kad
neklausot, tad esot jāstājas pašam vidū, lai būtu tik cieši, kā vajaga, lai bērnam
augtu ciešāk zobi kopā. Cīruļvējputenim bij arī daudz un dažādu nosaukumu, ar ko
viņu, kā jau ievērojamu vīru, saukāja - gandrīz ikkatrā Izjuras stūrī citādi:
Vējavanadziņš, Sienāzītis, Miroņmērītājs u. v. c. Īpaši pēdējo nosaukumu
viņš ņēma ļoti ļaunā. Bet zīmīgāk gan būtu, ja to nosauktu par
vējarādītāju. Tiešām vecais vējarādītājs savā garā kārtī tur muižas
pagalmā no 1816. gada nespēja tik piepēži un daudzkārt grozīt savu laika gaitu,
nekā Cīruļvējputenis to grozīja pie sevis savā izskatā. Te viņam vienreiz galviņa
līdz ādai nocirpta kā oliņa, te otrreiz mati sasukāti visi uz augšu kā pastardienas
rītā; te atkal citā svētdienā, laulībniekiem līdz ejot, pielieti ar mašīneļļu
un noglausti kā baltās maizes kukulītis, kā - lai puikas Meteņdienā laižas, ja
grib, ar ragaviņām no kalna lejā; tad citu reizi šķirtne pār pašu galvas vidu, tad
atkal galvas sānos gar pašām ausīm; šodien sasukāti matiņi gar deniņiem uz
priekšu kā vecam rātskungam, tad rītu atkal tie visi sasukāti atpakaļ kā šuvējas
mamzelei. Ja šodien Cīruļvējputenis sastapās, parādus dzenādams, ar kādu
ķīļbārdaino vanderzelli, jaunnedēļ viņam ķīlītis zoda galā dīgst - pa trim
četrām spalviņām uz kvadrātcollas; ja aizbrauc uz pilsētu adatu pirkt, redz bodes
zellim skaistas, melnas ūsiņas, tas tūliņ kā fotogrāfa stiklā iedegas:
Cīruļvējputenim ūsiņa virslūpā; ja redzēja kādam ievērojamam kungam lielus
gredzenus pirkstos, drīz Cīruļvējputenim pirksti tāpat pilni gredzeniem ar visādām
pogām. Bet jo grozīgs, neizsakot grozīgs Cīruļvējputenis bij savā apģērbā -
skaidrs modes ķēmu hercogs!
Pie sava skrodera amata jo ievērojama bij Cīruļvējputeņa mērīšana, ar kuru tas
drēbēm mēru ņēma. Toreiz skroderi vēl visus mērus ņēma ar diega mēru, zināmās
vietās iesiedami mezglus. Īsti mākslas pilna mērīšana bij, ja meitām vai jaunām
sievām viņš mēru ņēma un turklāt tik rūpīgi, tik pamatīgi, ka ne noskatīties
vien nevarēja. Ap krūtīm vien tad viņš ņēma mēru, vismazais, četras reizes un,
augstākās jeb mīkstākās vietās mēru piespiedis, to turēja labu laiku, «lai miesa
nostājas», viņš sacīja, tad atkal dažās vietās ar roku pārglāstīja vai
apspaidīja, «jo vajagot zināt, kā kauli guļ», viņš sacīja. Garām viņš ņēma
mēru dažreiz no trim pusēm un arī saviem zināmiem mākslas jeb amata piespiedumiem,
kā pats sacīja. Par sakāmo vārdu bij tapis: kāpostu podu varot izvārīt, kamēr
Cīruļvējputenis noņemot mēru vienam meitiešam. Bet Cīruļvējputenis sacīja pats
pie sevis, ka tie esot viņam tie laimīgākie brīži dzīvībā.
Lai gan Cīruļvējputenis tik rūpīgi gādāja par visiem jauniem sieviešiem, lai tām
drēbes būtu kā audzin uzaugušas uz kauliem; bet tomēr pasaule, kā bijusi, tā paliek
nepateicīga līdz kapa malai, kad tu vai kausēta zelta cilvēks būtu. Tāpat mētājās
ar Cīruļvējputeņa tik labo sirdi ar. Nezin kas par savādu lielību bij uzgājis, ka
jaunā sieviešu paaudze īsā laikā atrāvās tā no Cīruļvējputeņa, ka tam labprāt
nedeva drēbju šūt, un tā tad viņš, nabags, nepietika ar pie pamatīgās
mērīšanas, nedz ar varēja nosvērt miesas nostāšanos.
Tas viss Sāpēja Cīruļvējputeņa sirdī ļoti, un, klaji no lielām bēdām spiests,
kā pats to apliecināja, viņš tad iesāka precēties. Bet arī te nabaga
Cīruļvējputeni jādīja tas pats neizdevības velns. Gandrīz ceturtu daļu mūža
viņš precējās vienā precēšanā, vienu laizdams, otru ņemdams, kā ķieģeļu
dancī, bet ka ar viena būtu ķērusies. Ak tu nabaga Cīruļvējputeni! Nudien, svešam
paliek tevis žēl.
Šis viss Cīruļvējputeni padarīja ļoti īgnu, var sacīt, pat ļaunīgu. Tādās
reizēs, īpaši kāzās, kur tas redzēja saprecējušos jaunlaulātos nu atklāti
skaustoties; - tur viņš tad palika gandrīz nevaldāms. Tā reiz vienās kāzās, kas
Cīruļvējputenim arvienu iegadījās (skroderi un skolotāji kāzās; vecmātes un
pērminderi kristībās; bērēs sarodas visi), viņš redzēja, ka pirmajā vakarā
jaunajā pati no sevis nu iesēdās klēpi savam pielaulātam tik droši un tik vaļīgi,
tad apskāvās tam ap kaklu un to mutēja reiz no reizes, ka skanēja vien.
Cīruļvējputenis iesākumā noskatīdamies domāja tāpat kā ikkurš cilvēks: kas gan
nu ko nesēsties klēpī? Kādēļ neapskauties ap kaklu? Kādēļ nemutēties? Nu ir
salaulāti, nu viss atļauts. Kas tad tur ko kaunēties nu var mutēties, ja vien sirds
ņem pretī, vai visa tirgus priekšā... Arī pat lūpas Cīruļvējputenim ikreiz, kad
jaunajā nu savu mutēja, stiepās, pašam negribot, līdz un tāpat līdz noklakšķēja,
lai gan tukšā, kā mīstīklas bez linu saujas. Un tad viņš reizi pēc reizes tā
garši laizījās. Bet pēdīgi tomēr nekā! Jo skatījās, jo savādi sāka griezties ap
sirdi.
Sievieši Cīruļvējputeni bij kaitinājuši un tam sirdi gluži siltu rāvuši ārā vai
bez gala - gandrīz visu mūžu, no puikas gadiem sākot. Tādēļ nekāds brīnums, ka
viņam, skatoties tai bildē, kur jaunajā tā skaustījās un mutējās, nu iesāka
griezties savādi ap sirdi un viņš iesāka filozofēt pār sieviešu dabu. Kas, velns,
tā par dabu tāda, - Cīruļvējputenis domāja. Šī pati jaunā priekš laulāšanās
spārdītos kā nepilnīga, ja gribētu nosēdināt uz ceļgala skriemeļa vien jau; bet
nu iesēstas pati klēpī! Ja tad gribētu viņu nomutēt, papriekšu pieci deguni vienam
pašam būtu nodauzīti šķībi, nekā vienu pusmutītes būtu dabūjis. Un te nav nekas
vairāk noticis kā salaulāšana, gredzenu pārmīšana. Kas tas par savādu spēku - tai
gredzenu pārmīšanai! Viņš iesāka tad savos gredzenos skatīties un domāt: kaut
varējis jele pats nemanot kādai gredzenus pārmaukt: savu gredzenu viņas pirkstā un
viņas gredzenu savā pirkstā; redzētu vai neietu tad gudrāk ar mutēšanos?
Cīruļvējputenim jau iesāka pašam vaigi tvīkt par savām domām, un viņš laikam
atrastu un izdomātu vēl ko nedzirdētu, bet viņu acumirklī no tā iztraucēja. Jaunā
sieva, vai nu savas sasniegtās dzīves laimes dēļ, vai tādēļ, ka Cīruļvējputenis
viņos ar tādu labu gaumi skatījās, vai ar, taisni kaitinādama viņu, sacīja:
«Cīruļvējputeni, skaties, cik labi mums iet, - un tu dzīvo tik dumi viens!»
Tas bij kā karstas pirkstis aiz kakla. «Es dumji dzīvojot!» Cīruļvējputenis
iesaucās, sizdams ar dūri pa galda stūri. «Cik es neesmu precējies, un tevi pašu ar
precēju, - tad jums nav kāju nākt nevienai pašai; nu, saka, es esot dums, dzīvodams
viens pats! Kas jūs tādas esat? Blēdnieces, nekas cits! Baznīcā vai citur kur, tur
zina gan acīs skatīties, un, kad ieskaties pretī, tad atkal nezin vai kur būtu acis
grūdušas. Priekš precēšanās tad spiedz un spārdās, ja jau pirkstu vien pieliksi;
pēc tam sēstas pašas klēpī, kā tu pati te. Ak tad nav brīv, tad esot kauns!
Cilvēkam vajaga būt visur vienādam - to es saku! Velns lai norauj visu tādu būšanu,
kur sieviešu sievas vien drīkst pieglausties un iesēsties klēpī visu ļaužu
priekšā. Tādas jūs esat, blēdnieces, un vairāk nekas cits! Ak velns, būtu es gājis
precēties tūliņ pie tām, kuras pēdīgās precēju, - desmit sievu būtu dabūjis.
Lupata es biju, ka gāju pie lielmanīšām pirmām. Posta pasaule un vairāk nekas, kur
prātīgs cilvēks nevar ne sievas dabūt!» - Visi viesi tad smējās pilnos kaklos
Cīruļvējputenim, bet viņš tad iekarsās vēl vairāk, un tā tas gadījās viņam
arvienu vien:
Tas pats negals Cīruļvējputenim bij arī ar parādiem: dzina viņš parādus no citiem,
dzina citi vēl vairāk no viņa; jeb, kā pats sacīja, tie parādnieki esot uz viņa kā
uzmesti, kā uzkratīti. Gan nu viņš ņēmās aizbildināties: man tikai četras galvas
naudas parādā - man tāda pati tiesība valstī kā citiem visiem. Bet nelīdzēja neko
- tiesa staipīja viņu, kad vien dabūja valsts mājā, ir ar visām četrām galvas
naudām un valsts tiesībām. Kādos visai bēdīgos brīžos Cīruļvējputenis tad
izsacījās: «Sen dienas es būtu no pasaules aizgājis jau vai nezin kur, ja es ar
ievērojamiem vīriem; ar studentiem un ģimnāzistiem nebūtu varējis sastapties, - tie
ir cilvēki vēl pasaulē, kas mani aptur, kas cilvēku pazīst.» Nabaga
Cīruļvējputeni, paldies Dievam, ka tev vēl tomēr ir tavi atspaidi pasaulē!
Šie tad ir tie ievērojamie braucēji, kuri nupat piebrauc ar baltiņu pie Dundura pret
zirgu sienamo slitu un kur mūsu zināmie izjurieši tos sagaida. Tiklīdz ko baltiņš
bij dalēcis taisni pret stāvēdamiem tiesas ļaudīm, tā Gremoklis - nu jau to visi
pazīstam - sarāva grožus, izgrūzdams rupju - tprūū! Baltiņš ar tūliņ apstājās,
kā miets zemē miets, priekškājas šļūtiski dubļos sagrūzdams uz priekšu. Tai
pašā acumirklī pakaļējais sēdētājs - Cīruļvējputenis - nu jau arī šo
pazīstam gluži labi -, «ēē!» izgrūzdams, izskrēja kā prapis pa ratu pakaļu un
samēja visus četrus dubļos. Gremoklis tā nemaz neredzēja, bet, tāpat sēdēdams un
uz stāvētājiem paskatīdamies, sacīja:
«Ei, kas pirks turamo bulvēnu ziemai?»
Stāvētāji iesāka pilnā kaklā smieties: lai nu pats jele paskatoties, kur turamais
bulvēns esot; tik radziņu vien un valdziņa vajagot, tad ar varēšot piesiet ratu
pakaļā un vest uz Tituļba tirgu pat vēl šodien.
Gremoklis nu, paskatījies pār plecu un ieraudzījis Cīruļvējputeni mīcoties pa
sīkstiem dubļiem, iesaucās:
«Ei, vai adatas izbira? Ko tur meklē? Nekā... viegls kā viegls! Nes vējš vēl
projām. Jālej būs vai svins, vai ūzās,» - un, tā runādams, tad trausās no ratiem
zemē.
Cīruļvējputenis mīcījās vēl pa dubļiem. Pirkstainiem cimdiem samauktās rokas un
tieviem purniem zābaciņi bij dziļi samējušies dubļu kārtā, un, kā vienu no
četriem vilka laukā, tā tie trīs mijās atkal dziļāki iekšā. Beidzot rokas bij gan
izdabūjis no dubļiem, un, ķepainos pirkstus karcinādams, viņš izgrūda kādus
četrus nesaprotamus lamāšanas vārdus un tad iesāka brist uz ceļa otro pusi - kādā
cūku rakumā mazgāties.
Labu laiku Cīruļvējputenis nevarēja nekā krietni atjēgties. Viņš skatījās
savādām miglainām acīm apkārt, un, kad ieraudzīja Gremokli ar savām čabatām
staigājot ap saviem ratiem, kur tas cilāja zirgādu, rādīdams, cik tā esot smaga un
ka esot Trejukungudienas tēva melnās ķēves āda, tad tikai Cīruļvējputenim nāca
atjēgums atpakaļ, kas tagad īsti noticis ar viņu. Īsa lieta: viņš bij braucis tagad
ar Gremokli tā ratos, sēdējis uz nodīrātās ķēves ādas, braucis ar to Gremokli,
kas zirgus dīrāja un par kuru visā Izjurā neviens nesaprata, kur to pastardienā liks;
braucis, jā, braucis un tā piebraucis taisni pašā Dundura priekšā un tur izkritis pa
ratu pakaļu dubļos. Ak velns, tavu neredzētu kaunu! Tavu kaunu un negodu priekš
Cīruļvējputeņa smalkās sirds! Priekš viņa; tā cilvēka, kas pasaules dzīvi tā
puzina, kas ar studentiem un ģimnāzistiem vienbalsīgi kopā dziedāja, kopā dzēra...
tavu briesmīgu kaunu! Redz, kā tam cilvēkam ar neizdodas kuro reizi pasaulē!
Cīruļvējputenis gan nebūtu nemūžam braucis ar Gremokli un, ja arī būtu braucis,
tad tikai tur, kur neviens cilvēks neredzētu. Tur vajaga gan tad svarīgiem iemesliem
būt, kādēļ tas tā izdevies. Un tiešām bij ar tā.
Labu gabalu viņpus Dundura Gremoklis bij, mierīgi dūdodams, braucis ar savu baltiņu,
kur no kāda kāju celiņa viņam sauc pakaļ: «Gremokli! Ēj, Gremokli! Pagaidi!» Šis
atskatās, aptur baltiņu un redz: Cīruļvējputenis skrien elsu elsdams un pieskrējis
prasa: «Kur tu, Gremokli braukdams?» - «Uz ādmini, jaunskungs,» atsaka. - «Vai gar
Dunduru, vai?» - Un, kad Gremoklis atbildēja, ka braukšot gan gar Dunduru, tad
Cīruļvējputenis sacīja: - «Nu tad tev vajaga mani pavest, bet brauc labi ātri!»
Ja Cīruļvējputenis te tik cieti jeb, kā sacīt, prasti runā ar Gremokli, tam tik
strupi pavēl, tad to lai neviens nedomā Cīruļvējputenim pārmest vai sacīt:
Cīruļvējputenis prasts kā zeķe, tā, tik strupi izturēdamies pret otru - un kad ar
viņš būtu tikai Gremoklis. Redziet, tad mēs Cīruļvējputeņa nepazītu. Lieta te bij
gluži otrāda. Tas nāca taisni tādēļ, ka Cīruļvējputenis ļoti smalki zināja un
pazina pasaules sadzīvi. Ja te būtu braucis kāds Izjuras labākais saimnieks un
Cīruļvējputenis gribētu no šā to pašu, ko no Gremokļa, tad viņš būtu sacījis:
«Lūdzu, vai nevarētu mani ar pavest līdz Dunduram?» Ja brauktu kādi ģimnāzisti un
studenti, tad Cīruļvējputenis tai pašā vajadzībā smalki, tik smalki paceltu cepuri
jau par gabalu un sacītu: «Vai drīkstu cienīgiem studentu kungiem laipni izsacīt savu
lūgumu?» - utt. Bet kas tad Gremoklim, zirgu dīrātājam; tādus vārdus teiks, kas
runās ar viņu - lai Dievs pasarg! Kas tā darītu, tas smalkās dzīves pasaulē nemaz
nepazītu. Diezgan liels gods Gremoklim, ja Cīruļvējputenis tam uzsauc: kur tu brauksi?
Tev vajaga mani pavest! Un nedzirdēta lieta jau tā, ka sēstas Gremokļa ratos pavisam!
Gremoklis arī gan zināja un pazina šo smalko pasaules dzīves likteni, bet tādēļ tas
viņam nepakustināja ne pusmata. Turklāt Gremoklis bij jau arī tai saprašanā
iedzīvojies, ka turējās pie tā pamata: lai sauc vai par vilku vai par lāci, ka tik
mežā nedzen. Gremoklis arī visus, ar ko vien viņam bij satikšanās, godāja, slavēja
vai desmitreiz augstāk; nekā tiešām būtu bijuši. Turklāt Gremoklis, kur vien
derēja, tur tas bij arī diezgan kodīgs pret šādiem pasaules smalkajiem. Tādēļ
viņš, zirgādu vīkstīdams un sataisīdams, kur Cīruļvējputenim sēdēt, sacīja:
«Nu, skrodera lielskungs, sēdiet nu te virsū. Pats mūsu lielākais lielskungs nebūs
sēdējis uz tāda spilvena, kā jūsu skrodera cienīgais dibens sēdēs.»
Cīruļvējputenis ielēca atmuguriski ratos, saturējās abām rokām pie uzkalām un tad
sacīja: «Brauc labi ātri un; ja redzi kādu nākot pretī, tad man saki!» - «Gan,
gan, skrodera lielskungs!» Gremoklis sacīja un sāka baltiņam laistīt ar grožu
līkumu.
Īstais iemesls, kamdēļ Cīruļvējputenis elsdams tā bij skrējis un sēdies Gremokļa
ratos, bij tas, ka viņu bij jau vairāk reizes sūtījuši un tvarstījuši, lai dabūtu
pie tiesas, bet nekad tas nebij izdevies. Tādēļ šai veļu laika tiesas dienā nu tam
aizsūtīja īpašus cilvēkus pakaļ, kas lai to vedin atvestu, jo nu pa dubļaino laiku
tam būšot grūti izbēgt. Tomēr Cīruļvējputenis to bij pamanījis laikāk un
izmaucies pa logu. Tikko, tikko knapi bij iespējis mašīnas eļļu ieliet delnās un
sasmērēt matus un tad ar vieniem plāniem svārciņiem, tievām ūziņām maucies
projām pa otrpus mājai, kamēr gūstītāji vēl runājuši pagalmā ar mājas
saimnieku. Lai nu ķērāji viņa nepanāktu un lai viņš jau daudz agrāki tiktu
Dundurā un tiesai varētu pierādīt, ka pats no sevis nācis uz tiesu un bijis
paklausīgs, tādēļ tad šai nedienā viņam bij jāsēstas Gremokļa ratos, kad arī
diezin kā negribētu; jo, ja ķērāji to panāktu un vedin ievestu pie tiesas, tad bez
liktas dienas āda zārdā - to Cīruļvējputenis labi zināja. Lai vēl tie citi
valdnieki, kur tie citi valdnieki, bet sevišķi Kode viņā bij iekodies pavisam.
Par visu to braukšanu ar vēl nekas gluži nebūtu; Cīruļvējputenis bij nodomājis
šaipus Dundura izlēkt no ratiem vai ar; ja kāds nāktu pretī, arī lēkt laukā, un
tādēļ Gremoklim pieteica: ja kāds nākot pretī, lai viņam tad pie laika to sakot.
Bet, par nelaimi, šaipus Dundura gar kādu pļavmalu gāja kāds meitietis ar briesmīgi
sarkaniem brunčiem, kā ar ugunsgrēku. Cīruļvējputenis bij iesācis tai meitieti
skatīties un nezin ko tur domāt, kamēr atmodies tikai tad, kad bijis ar visiem četriem
dubļos iekšā.
Tā, redz, bez kāda pašnodoma Cīruļvējputenis bij nodots ļaužu apsmieklam. Šis
viss grieza Cīruļvējputeņa sirdi kā ar šķērēm, tā ka viņš pat čirkstēšanu
skaidri varēja sadzirdēt, kad galvu bij noliecis, mazgādamies tur cūku rakumos.
Tomēr, jāsaka, Cīruļvējputenis nesa savu krustu ar diezgan stipru dūšu, cik vien no
tik kalsnēja cilvēka var prasīt. Viņš tagad brida ar visiem saviem šauro purnu
zābaciņiem un tievām ūziņām šķērsu pār pašiem lielajiem dubļiem,
neskatīdamies, lai tur tūkstoši krīt vienā pusē vai tūkstoši otrā pusē. Zobus
sakodis, viņš grieza savos pirkstiņos cimdus ar dzeltainiem vaļņiem un, pāra reizes
tos izpleitējis pie pussapuvušā trepju staba, uzkāpa tad ar to pašu cienību uz
trepēm, kā bij bridis pa dubļiem.
Pa to starpu bij Apzarnis ar Uzkrekli iznākuši, bet no visa notikuma nezināja vēl itin
neko. Viņi abi stāvēja līdzās uz trepēm, un Apzarnis, varbūt no prieka par zemes
šņorēšanu un neko ļaunu nedomādams, iesaucās uz Cīruļputeņa tā pa ieradumam:
«Ei, prieka brāl, kā ir ap sirdi?»
Jau pašā labā dūšā Cīruļvējputenis nepaskatītos uz Apzarņa un ne vēl tagad ko
teiktu tam pretī, bet gan, garām iedams pa trepēm, tam iegrūda ar elku krietnu
grūdienu pašā vēdera uzkalnī.
Apzarnis, cilvēks, labi ieturējies, lai visu dienu varētu iztikt, grūdienam kā par
atbildi izgrūda pretī smagu tosienu un, atsizdamies pret Uzkrekli, arī to krietni
salīgoja, ka tas tikko nepakrita uz lielā pudeļu gabala un mēslu blāķa sāņus
trepēm. Abi sacīja, ka esot briesmīgi nobijušies; jo cik vajadzējis, kad būtu
uzkrituši uz pudeļu blāķa un būtu iedūries vēl kāds tikla gabals. Turpretī ātri
vaidēdamais ķieģeļa gabals - i, i, i, i - un durvju blikšķējiens paziņoja, ka
Cīruļvējputenis jau krogā iekšā.
«Nāc, Uzkrekli! Iesim krogā un prasīsim skroderim laba sūra brandvīna par tādu
iegrūdumu vēderā,» Apzarnis runāja, un, spriezdami, ka tas neesot veselīgi - tā
grūst ar elku pašā vēderā, abi iegāja krogā.
Gremoklis pa tam arī bij iečāpojis krogā, un tiesas ļaužu pūlis skatījās
Trejukungudienas tēva melnās ķēves ādā, pārrunādami: cik gan viņa neesot darbos
braukusi, cik šķūšu noskrējusi, cik simtu reizes te gar Dunduru vien nepagājusi
garām, bet galā tikai pati āda vien paejot Dunduram garām. Redz, cik iznīcīga esot
tā pasaule! Tāpat to piedzīvošot ikkatrs pasaulē.
Bet te ar reizi krogā iesāka celties savāds troksnis. «Kas tur? Kas tur?» visi
iesaucās. «Tas nav labs troksnis! Mēs nedrīkstam aiziet projām! Jāiet atpakaļ
iekšā!» Un tā visi bira atkal Dundurā.
Saspiedušies stoikas durvīs, viņi, cits par citu paceldamies pirkstu galos, skatījās
stoikas kambarī. Tur stāvēja Gremoklis, cimdus pasities padusē, mierīgi viļādams
savu tabakas ķenci pa vienu vaigu un otru vaigu. Uzkreklis stāvēja kambara vidū,
savādi acis mirkšķinādams, bet Apzarnis ar Cīruļvējputeni bij gluži tuvu
saspiedušies ap stoikas galdu un likās viens otram īkšķus zem deguniem, un lamājās
viens par otru. Krodzinieks sēdēja mierīgi aiz stoikas galda, kasīdams ar skrīpstu
kādai karotei iekšu, un viņa mazais puisēns stāvēja, iespiedies viņa gurnu starpā,
stīvām actiņām skatīdamies uz trokšņa cēlējiem ārpus stoikas.
«Tu, Izjuras teļādu magazīna, tu, teļa purns, tu!» Cīruļvējputenis lamājās,
nemaz ir nepaskatīdamies uz Apzarni.
«Tu, siseņu gans! Kam gan pasaulē tu deri? Ej labāk izlaid tarakānus ganos un salāpi
circeņiem ūzas!»
«Un kam tu deri; tu, kraukļu barība, tu, zirgu kapsēta, tu? Gan tu švirkstēsi ar
visām savām teļādām pa elli!»
«Tevis jau ir ellē neņems, tu, plikadīda ar savām tievām starķa ūzām. Ej nu
labāk ar godu un nomēri kādam mironim kreklu!»
«Tu pats plikadīda! Tev nav naudas, ir ne teļa astes, ko nopirkt.»
«Un tev nav naudas, ko aklas adatas nopirkt.»
«Tevi parādu dēļ izklapēja no mājas kā baltu suni, ka spalvas vien apputēja. Tu -
parādu vērsi!»
«Tevi parādu dēļ šodien pērs kā raibu kranci!»
«Tu nomirsi nabagu mājā!»
«Tu nomirsi purvā, silā, lielceļa grāvī!»
Tagad bira bērtin tie taukākie lamāšanās vārdi bez nekādas apstāšanās no abām
pusē, un deguni no lamāšanās magnēta bij savilkušies gluži kopā. Jo nu abi trakāk
lamājās, jo klausītāji ar zināmo izslāpumu klausījās; mutes papletuši. Bet tomēr
pēdējā eļļa vēl nebij izlieta ugunī, un tai vajadzēja ar gan drīz vien tur izlīt
no vienas, kā no otras puses, jo degunu gali pašlaiku metās jau kopā.
Redziet, lai lamājas, kas vien grib, visā Malienā vai kur citur un nevis Apzarnis ar
Cīruļvējputeni te, Dundurā, - lamāšanai paliek visas lamāšanās īpašības tās
pašas. Tā lamāšanās jeb lamātie vārdi, lai tie būtu vai tie visu ķepainākie,
bet, ja tie neaizņem lamātam viņa iedzimtās dabas īpašības, viņa ķermeņa izskata
un it sevišķi lamātā smieklīgās un tumšuma puses neaizskar, tad tādi lamāšanās
vārdi noiet allaž glumi gar lamātā sirdi un tā tāļāk. Bet, līdzko lamāšanās
vārdi aizskar lamātā greizumu, sakot, atlamā vaļā to, kas viņa ir, kas pašu
cilvēku jau tā kodin koduši diezgan no sevis; tad tie ir sitieni par čūlājošiem
trumiem, tā ir urkņāšanās, sakot, ar stikla gabalu pa vātīm. Vislabāk to
noģidīsim tai stāstiņā par kādu meldera zelli.
Kādreiz vecos laikos nezin kurā zemē - Malienā gan nebijis - nodomājuši izrādīt ar
rādīšanu Kristus krustā piesišanu. Kāds meldera zellis uzņēmies būt par krustā
sitamo. Kad tas nu bijis pie krusta, tad ikkatram bijis brīv to lamāt, kā vien grib, un
lamātais panesis visu ar brīnuma pacietību. Bet, līdzko viens iesaucies: «Tu miltu
ragli!» - tā meldera zellis kā sviests no krusta zemē un ar lamātāju vai kauties, jo
tā bij bijusi melderzeļļa patiesā vāts, ko lamātājs aizķēris. Nu; pagaidīsim
vien - tas pats būs galā arī ar Cīruļvējputeni un Apzarni.
Mīļā Apzarņa kaitīgākā dzīves vāts bij viņa apsievošanās ar ļoti vecu sievu.
No lozēm bēgdams, viņš to tā bij, kā pats sacīja, aplam izdarījis un, iegātņos
ieiedams, tā veceni apprecējis jeb, labāk sacīt, vecene apprecējusi Apzarni.
Daždažādas nastas Apzarnis bij nesis pasaulē, pat dažreiz līdz trīs dēķeni
teļādu uz reizi, bet pielaulātā vecā sieva jeb, kā pats vienatnē sacīja, piesietā
vecā grabaža bij nasta par visām nastām smagākā, daudz smagāka par visām
lielgabalu lodēm un svinu. Teļādas lasīdams pa ciemiem, Apzarnis visur redzēja
vīriem jaunas, mīksnējas sievas kā plūmes; visur zaļoksnas meitas un nereti jau ap
desmito, divpadsmito stundu brīvā bez darba stāvam kā vīna kalna kāzās uz tirgus;
bet nabaga Apzarnim viņa laulāts draugs - ak, nē! Apzarnis tā nekad nesacīja un
nevarēja izsacīt, lai viņam, ja grib; pīpēt aizliegtu, - bet mana nebeidzamā
grabaža, mans saslaistītais kaulu kambaris, viņš sacīja, - dzisin izdzisusi kā rija
pēc kuļamā laika. To tikai Apzarnis varēja iedomāties no savas nastas, redzot citiem
vīriem viņu miesīgos laulātos draugus. Bet nu pie visām mokām Apzarnim piekrāvās
vēl klāt tas, ka viņa vecene, lai viņš ilgojās, lai skatījās, cik vien grib, -
tomēr viņa vecene nepalika vairs līkāka, nekā bij, neizkalta sausāka, nekā bij
izkaltusi, nepieņēmās kāss nemaz vairāk, nekā viņa jau bij kāsējusi, un tomēr
dzīvība maldījās pa šām kaulu stalažām, tā ka būtu tik tāļu apmaldījusies, ka
nu beidzot nezina nemaz vairs, kur laukā tikt. Apzarnis zināja vectēvu sakāmo vārdu,
ka tās ragavas, kas visvairāk čīkst, tās ragavas vissīkstāk lūst. Un tā nabaga
Apzarnis bij pametis jau pavisam dūšu un ticību, ka viņa veceni dzīvība varētu
kādreiz atstāt, ka viņa čīkstošās ragavas varētu kādu reizi pavisam salūzt. Bet
turklāt vecene - lai pats Dievs, ja grib, pats mīļais Dievs lai tiesā! - kāsu
kāsēdama, Apzarni sargāja un allaž biksnīt biksnīja, ka tas nedrīkstēja ne ar
kādu citu sievieti ir ne vārda pārmīt, par ko nedabūtu izrājiena, ja vien vecene to
sajustu... «Velns viņu sazina! Te viņai, pagānam, paliek gandrīz vēl smalkākas
nāsis, jo vecāka nāk.»
Reiz Apzarnis bij devis vienai mājas meitai, lai izmazgātu kāju autus, un nezin kā tur
pirksti, pašam nezinot, pieķērušies pie meitas pleca un to drusku pagrandījuši. Šī
vecene, nāves sērga, to redzējusi un nedevusi nabaga Apzarnim kāju autu vairs visu
ziemu. Nostaigājis šo ziemu ar basu kāju čabatās, un, ja nebūtu no laika gala
kājām tāda dūšīga āda, nezin kas tad nebūtu noticis.
Tātad nabaga Apzarni nu visu galu galā mocīt mocīja tās visu domu domas, ka savu
laiku netiks no vecenes vaļā, ka viņš pats papriekšu nomirs un nedabūs vairs otrreiz
apprecēties, ka netiks, kā pats īsā vārdā mēdza teikt, vairs savu laiku pie kā
silta. Visgalā Apzarnis visu, visu atlaistu, kas vien piederētu pasaulē un pie sievas
dzīves pašā labā, bet lūdzās un vaimanāja tikai par to, kaut dabūtu pasaulē
zināt to, kāda dzīve ar jaunu sievu, lai tad mirtu vai tūliņ otrā rītā. Ak, tu
nabaga, nabaga Apzarni!
Un tomēr par šo tik strutojošo Apzarņa augoni Cīruļvējputenis vilka ar visu dūri,
ka strutas vien apšļakstēja:
«Ej nu labāk aizkrāsnē, palīdzi savai vecenei izkāsēt! Ej sastutē tai kaulus, ka
nesabrūk, un nevis te ar mani, smalku cilvēku, gānīties!» Cīruļvējputenis nu
pēdīgi ar to lielāko spītību un turklāt, uz citiem paskatīdamies, tā runāja.
Apzarnis stīvs vien palika, to dzirdot, un labu laiku tikai suts vien kāvās viņam pa
muti, kamēr tad pēdīgi grūda to pašu sēru atpakaļ:
«Tu! Tu! Man vecu sievu piemest te Dundurā! Tu Izjuras bļodu laiža! Tu - ielāpu
zagli!» - Redz, nu šī bij atkal Cīruļvējputeņa vārīgā vieta.
Saprotams, ka te nu bij gana un beigts ar vārdiem vairs ko šauties. Cīruļvējputenis,
pēdīgo nodedzināto bultu saņēmis un nesamanīdams, ko krietni iesākt, rāva adatu no
svārku krūtīm un to visu sadūra Apzarnim gurna mīkstumā. Apzarnis gribēja vilkt ar
tabakas maku, kas tam bij rokā, Cīruļvējputenim par zobiem, bet tad apdomājās,
nolika pīpi un tabakas maku uz stoikas galda, noņēmās cepuri un tad ar vienu roku
saņēma Cīruļvējputenim pie viena spārna, iespļāva delnā un, sev apkārt laizdams,
iemeta par tupekli reizes četras, ka puteklis vien skrēja gaisā. Cīruļvējputenis; ar
gariem lēcieniem apkārt skriedams, ar vaļējo roku sāka gramstīt pa Apzarņa galvu
un, ieķēries tā sprogainās pinkās, iesāka vilkt pilnu sauju. Apzarnis stiepa savu
roku pretī Cīruļvējputeņa galvā, bet, līdzko iesāka vilkt, tad Cīruļvējputenis
atsita galvu atpakaļ, un mati izšļuka Apzarnim no rokas. Viņš ķēra vēl,
brīnīdamies, kas tas esot, ka šļūkot vaļā, lai viņam tik stipri pirksti kā
krampji, kur zirgu būtu noturējis pie krēpēm, bet nu nelīdzēja nekā un izšļuka ik
reizes. Turpretī Cīruļvējputenis vilka, kā vilcis.
Kāpēc Cīruļvējputeņa mati Apzarnim tik viegli šļuka no pirkstiem? Tas bij
tādēļ, ka Cīruļvējputenis matus bij bagātīgi salējis ar eļļu, steigdamies no
ķērājiem izmukt, kā to labi zinām. Viņš, smalks cilvēks būdams, pasaules sadzīvi
labi pazina un tādēļ, gribēdams visur glīts stāties priekšā, arī bij steidzies
matus iesvaidīt - un kas nu pēdīgi ar dažā citā ziņā tā labumam līdzēja.
Turpretī Apzarņa matos, kas bij sarežģījušies kā krusas nosisti rudzi, ielika kā
aiz celma un, vienumēr vilkdams, bij novilcis Apzarņa galvu gluži zemu, un šis nu,
leņķī saliecies, gāja, smagi tosdams; pakaļ, kad to vilka uz kambara dibenu.
Bet te nu Uzkreklis, kas līdz šim pie ikkatra smagāka lamāšanās vārda bij
mirkšķinājis tikai acis, nu laikam no bailēm iesāka tādā savādā teļa balsī
kliegt.
Ar Uzkrekļa kliegšanu atmodās atmaņa arī pie visiem citiem - saukt valdīšanu:
«Tiesas vīri! Tiesas vīri! Nāciet skatīties, nāciet, ekur cilvēki plēšas ar
matiem! Ei, ei, cilvēki kaujas, un pašu tiesas vīru neviena klāt. Krūteža! Aizbara
tēv! Ļaudis krogā, pašu neviena! Ejiet, skrieniet ap krogu, ap stadulu, vai tur nav
kāds! Tik traka lieta, ka trakākas vairs nevajaga! Tad, kad valdīšanas vajaga, tad
valdīšanas nav! Ļaužu pilns krogs, un tiesas vīra neviena, neviena paša!» kliedza
viss pūlis cits par citu:
Tā kliedzot savā mutē kuram, tikai krodzinieks palika mierīgs, kā bijis. Viņš
pacēlās, uzstādīja mazo puisēnu uz stoikas, tam rādīdams, lai skatoties, kā
cilvēki plūcoties; kā Cīruļvējputenis plēšot Apzarni. Mazais puisēns
plaukšķināja rociņām, priecādamies tēva vārdiem pakaļ, - «kā cijvēki pūcas»
- un tad pamazām iesāka tecināt uz stoikas galda. Krodzinieks, dzirdēdams
plīkšķējienu; paskatījās uz puisēna kājiņām, iesita tam un nocēla no stoikas
galda, sacīdams: «Ak tu palaidni! Necelšu nemaz otrreiz vairs uz stoikas, kad tā
dari.» Gremoklis, cilvēks, atkal gribēdams izlīdzēt, slapjumu nošļauca ar cimdiem,
noņurdēdams: «Nekas, kroga tēv, nekas! No tā paša grauda vien, jau viss nāk, un vai
nu bērniņš zina, ko viņš dara?»
Krodzinieks; gribēdams kliegšanu pievaldīt, izsaucās stiprā balsī:
«Klusu! Ko jūs te ķērcat kā kovārnas ap maitu! Vai tad šorīt kāds tiesas vīrs
pavisam bijis te - krogā?»
«Kā tad nav bijuši tiesas vīri krogā? Ir gan bijuši tiesas vīri krogā šorīt!
Laikam tad šodien vien krogs būtu bijis bez tiesas vīriem!» gandrīz visi atrunāja
krodziniekam pretī.
«Redz, ka nav un nav bijis neviena tiesas vīra te krogā šodien!» krodzinieks atcirta.
«Un, ja tiesas vīri ir bijuši krogā, tad sakāt - kurš no jums ir pircis tiesas
vīriem čarku? Redz, nu nevienam nav mutes, ko sacīt!»
Un tā ar bij. Visi nu atplēta acis kā telēķa dibenus un, cits citā skatīdamies,
samanījās, ka nebij gan neviena te visā krogā, kurš būtu pircis tiesas vīriem
šodien čarku. Visi tūliņ ar skaidri zināja, ka nebij un nebij šodien bijis neviena
tiesas vīra krogā. Tavu traku lietu! Tiesas diena ir, un nav vēl šodien bijis neviena
tiesas tēva krogā! Tur labi vairs neesot, tur vajagot būt kādai lēkmei - tā visi
pusizbijušies nu gudroja un Cīruļvējputeni ar Apzarni gandrīz pavisam aizmirsa. Arī
šie, to nedzirdēto sadzirdējuši, nobijās, un Cīruļvējputenis sakampto matu sauju
atlaida vaļā. Apzarnis pamazām iesāka liekties atpakaļ, kā no sarmas noliektais koks
slapjdraņķī, sūdzēdamies, ka mugura bijusi pavisam nolīkusi. Bet Cīruļvējputeņa
roku cēlās arī līdz, un, kad Apzarnis bij gluži taisni uzcēlies, tad izskatījās
tā, ka Cīruļvējputenis rautu ābolus no Apzarņa galvas. Viņš gribēja gan roku
atsvabināt, bet nevarēja nekādi: mati bij sapinkājušies un saķērušies ap viņa
gredzeniem, īpaši ap lielā gredzena pogu. Cīruļvējputenis gribēja matus atrežģīt
ar labu no gredzeniem un sacīja Apzarnim, lai paliecoties. Šis jau palieca arī galvu,
bet te viens no pulka iekliedzās: «Apzarni, neesi lupata! Nelaid rokas vaļā no matiem,
kamēr neesi piesaucis lieciniekus!» Acumirklī Apzarnis arī apķērās un saturēja
abām ķepām Cīruļvējputeņa roku, un sauca:
«Gremokli! Uzkrekli! Jūs redzat: te ir Cīruļvējputeņa roka manos matos! Jūs redzat,
jūs esat abi liecinieki! Režģī nu gredzenus vaļā no matiem, ja gribi! Nu vairs nav
bēda, nu liecinieki piesaukti.»
Cīruļvējputenis nu iesāka atkal režģīt matus vaļā, bet bij grūti attaisīt, un
Apzarnis sacīja:
«Ko tik ilgi mānies! Ja nevari citādi, tad rauj šķipsnām matus nost! Diezgan viņu
tur ir! Man gribas čarkas. Tev nu jāpērk kortelis.»
Bet atkal iz pulka iekliedzās: «Apzarni, muļķi, nedod gredzenu no matiem laukā! Lai
tie stāv tur par liecību, kamēr iztiesā. Tas labi, ka gredzeni tur
iepiņķējušies.»
Apzarnis saķēra atkal otrreiz Cīruļvējputeņā roku un kliedza:
«Ei, ļautiņi, sanāciet šurp un izņemiet Cīruļvējputeņa pirkstus no gredzeniem,
lai gredzeni paliek matos par liecību, kamēr iztiesā!»
Labs pūlis nu sagula un iesāka vilkt Cīruļvējputeņa pirkstus no gredzeniem laukā.
Bet šis tagad sāka raustīties, negribēdams gredzenu atdot, lai ar vai kas, un tā
raustīja Apzarņa galvu līdz. Apzarnis turējās, zobus sakodis, runādams:
«Nubūs nekā! Nudien neizrausi! Izcietīšu, ka lai velns rauj.»
Pēdīgi tomēr izdevās pirkstus izdabūt no gredzeniem, lai viņš kliedza, cik vien
gribēja.
Bet Apzarnis nebij vēl matu sapurinājis ar visiem gredzeniem, te Cīruļvējputenis
palēcās un izrāva lielo gredzenu ar visiem matiem, ka novirkšķēja vien, un Apzarnis
tik vien iesaucās: «Ak tu, saltais, tāda rāviena! Vai zini, ka vilkšu pa zobiem!...»
Tomēr nelīdzēja nekā; gredzenu Cīruļvējputenim atņēma ar spēku un iesēja ar
siešanu matos tai pašā vietā, kur tas bijis. Cīruļvējputeni nu nošķīra pavisam
no Apzarņa, nostādīja savā kaktā, kur citi aizstājās tam priekšā.
Cīruļvējputenis nāvīgi dusmojās; ka viņš visus nodošot kakla tiesām. Ņemot
cilvēku dienas laikā un ļaužu pulkā aplaupot! Tie viņam bijuši laulības gredzeni,
un amata lielu nedrīkstot noņemt nevienam cilvēkam; tos likumus viņš zinot gluži
labi. Tomēr uz Ciruļvējputeņa runāšanas neviens neklausījās, bet visi bij
sagājuši ap Apzarni kā ap kādu uzvarētāju; visi bij, sakot, Apzarņa pusē un
sacīja, ka tam nu esot liecību diezgan savā lietā. Uzkreklis, kā pirmāk, stāvēja
Apzarnim vistuvāk, gribēdams patlaban Apzarnim pirkt čarku. Te Apzarnis palēcās ātri
uz augšu un iesaucās:
«Kas, purvs, te man gurna mīkstumā ieknieba? Uzkrekli, vai tu, vai?»
Uzkreklis, cilvēks, tūliņ nodievojās: «Kā tu gan, Apzarni, runā! Nudien, tas nav
nemūžam manā dabā - otram kniebt.»
Apzarnis nu pieliecās un iesāka tur berzēt ar visām ūzām to vietu, bet uzlēca atkal
vēl augstāki un izsaucās:
«Nudien te nav labs! Vai lapsenes pielīdušas ūzās, vai?»
Cīruļvējputenis, to redzēdams, tā savādi smīnēja, bet Apzarnis, netapdams te
gudrs, nu atrāva ūzas no tās vietas un, skatīdamies tur, iesaucās tik priecīgā
balsī, it kā brandvīna muciņu būtu atradis kur kādās pelavās iekastu:
«Uzkrekli! Uzkrekli, nudien, skaties! Vei, vei, kur vēl viens liecinieks:
Cīruļvējputeņa adata mīkstumā kā iedurta, tā... Nudien, Cīruļvējputeni, nu gan
tu netiksi vaļā, lai diezin ko dara!»
Un tiešām bij ar adata - zobainā kažoku adata iedurta līdz pašai acij.
«Paskaties, paskaties!» Apzarnis sacīja, tāļāk pagriezies pret gaismu. «Nāciet
vien droši, skatāties! Kas jums bēdas, kad es atļauju? Ekur stāv, ka acs vien spīd!
Jau es brīnījos: kur man tur kreisā gurna mīkstumā reizēm iekniešas vien,
iekniešas vien - jau tad, kad Ciruļvējputenis man vilka pie matiem. Kas tur iedomāja
vairs par to, ka Cīruļvējputenis man adatu tur iedūra jau pašā pirmā galā. Tā,
vēl, šis Uzkreklis piespiedās, un es domāju, ka iekniebj vien kas. Nebūtu Uzkreklis
piespiedies, nezin kad vēl uzietu. Nudien, Uzkrekli, tu man esi labs draugs!»
«Kas nu tur mīkstumā uzietu, kamēr pati no sevis izrūsētu?» Gremoklis pazoboja.
«Jā; tā gan: kamēr pati no sevis izrūsētu, kā nagla kapsētas krustā. Tā ir
dzelzoņas daba,» Uzkreklis pielika.
Pēdīgi visi vienojās, ka adata esot tas visupirmākais liecinieks. Viņa esot taisni
pašā miesā. Bet nu ar vajagot paglabāt, ka ne dziļāki, ne seklāki neieliedot.
Apzarnim kājas vajagot tā cilāt, ka tā vieta nedabūjot nemaz pakustēt. Ar dzelzoņu
iet pie cita miesas - tas esot briesmīga lieta.
Lai gan, runājot par dzelzoņu, viņi visi skatījās uz Cīruļvējputeni, tomēr tas,
kaktā stāvēdams, nesacīja it neko, bet domāja pie sevis, kā izliegties, un vairāk
neko citu; jo kurš esot redzējis, ka viņš adatu iedūris Apzarnim?
Šai acumirklī ienāca trīs vīri, nosvīduši, un prasīja, vai Cīruļvējputeņa te
neesot manījis kāds. Viņiem esot uzdots to saņemt un ievest tiesas mājā. Bijis jau
tepat rokā, bet, pagāns, atkal izbēdzis.
Ļaudis nu cits par citu, kā jau tas cilvēku dabā, ņēmās rādīt ķērājiem, kur
Cīruļvējputenis kaktā esot un par daudz lielākām lietām te apcietināts nekā tas;
par ko uzdots Cīruļvējputeni noķert. Šie paši viņu tūliņ ar vedīšot uz leju.
Bet ķērāji pastāvēja, ka viņiem pienākoties to aizvest; tas viņiem esot tā uzdots
no pašas tiesas.
Turpretī pats Cīruļvējputenis sāka tagad mesties pavisam citādā krāsā,
ieraudzīdams savus ķērājus, kas runāja par viņa aizvešanu uz tiesas māju. Lai ko
Cīruļvējputenis zināja smalki, bet to viņš zināja ļoti smalki, ka ar tiem; ko
vedin ved uz muižu vai tiesas māju, - ka ar tiem vairs nav labi. Pats savām kājām
aiziet - ir pavisam cita lieta, lai būtu vai trīsreiz vainīgāks, nekā ir. Šis viss
tad Cīruļvējputeni pārvērta gandrīz gluži pelēkā krāsā. Lai būtu ar visu vai
kas būdams, tur lūkotu vēl izliegties - kaut vien savām kājām varētu nosprukt uz
tiesas māju. Vai nevarētu kaut kādi lūkot izbēgt, viņš pēdīgi domāja.
Pa tam ļaužu un ķērāju starpā izcēlās stipra domu starpība par Cīruļvējputeņa
aizvešanu un galā - cieta ķilda. Viss pūlis saspiedās ap ķērājiem, kuri,
apzinādamies savu ķērāju uzdevumu, atzinās jau par pagasta amata vīriem, vismazais,
tūliņ pēc pašiem tiesas tēviem un, pie krūtīm dauzīdami, nosacījās, ka nevienam
neļaušot Cīruļvējputeņa aizvest uz leju, bet viņi paši to aizvedīšot. Ļaužu
pulks atkal pastāvēja, ka viņiem visu to lietu dēļ, kas te Dundurā notikušas,
vajagot Cīruļvējputeni aizvest papriekšu uz tiesas māju un tad ķērāji varot to
vest no jauna, kā tiesa uzdevusi, un, ja grib, vai desmit reizes.
Ķildai un troksnim cietāki savelkoties, Cīruļvējputenis; pagumies iesāka virzīties
ļoti klusu un pamazām, roku aiz mutes aizlicis, uz durvju pusi. Aizvirzījies līdz
stoikas durvīm, viņš pārklupa pār slieksni tik viegli kā zaķis lielā krogā un no
turienes, kājas augsti cilādams, izspruka pa stadula durvīm stadulā. Te viņš
iesviedās pār aiztaisīto sētu sivēnu aizgaldā, pagrāba kādu kūli jekulas, kas tur
migas dēļ bij ielikts; notupās tumšākā stūrī un, kūli aizvilcies sev priekšā,
tur nu tupēja kādu laiciņu. To Cīruļvējputenis darīja visu ar labu apdomu: ja
pamanītu un dzītos tam pakaļ, tad visi skrietu tikai pa lauku viņa meklēt, bet kuram
gan nāktu prātā Cīruļvējputeni meklēt te - cūku aizgaldas migā? Brītiņu
pabijis, viņš dzirdēja, ka tas pats ķildas troksnis par viņa aizvešanu nebūt
nemitējās, bet tapa vēl jo lielāks. Cīruļvējputenis vilkās no sivēnu migas laukā
un pārsviedās atkal pār aizgaldas sētu. Bet te, kā par nelaimi, kroga meita bij
nolikusi karstas sivēnu dziras spaini, un, lēkdams pār aizgaldu, Cīruļvējputenis
iemina taisni spaiņa vidū, ka kartupeļu mizas vien apjuka, un tā piesmēla pilnu
stulmu smalkajam zābaciņam. «Ak tu velna dziras spainis!» Cīruļvējputenis gan
iesaucās, tomēr, tāļāk neko nedarījis, viņš saliecies, pa zirgu pasilēm līzdams,
tika no stadula laukā. Nu gar kroga pakaļu aizstiepa, ka dubļi vien plīkšķēja, uz
tuvējo egļu mežiņu. Skrejot piesmeltais smalkais zābaciņš - žļurgs, žļurgs,
žļurgs! - mēdījās un katrā solī kādu mutuli suta izgrūda gar gurnu. Krūmos
ieskrējis, viņš norāva zābaciņu un izlēja dziru, kura bij jau krietni vien
saputojusi skrienot. Tad, notīrījis tievo bikšu gurnu no ēdoša, noslaucījās
sviedrus ar sarkano mutautiņu, sasukājās matus un gribēja tūliņ sākt iet. «Vai tad
pats velns man sastūmis šodien visas nelaimes uz kakla! Nudien, ka vien tur lejā ar
iziet labi...» Nu viņš, ar lielu līkumu iedams un, kur vien domāja, ka neredzēs, tur
teciņus skriedams, lai pirmais tiktu tur, nonāca tiesas mājā.
Ļaužu pūlis vēl labu brīdi ķildojās tāpat par Cīruļvējputeņa novešanu, un,
kad nu izsūtītie ķērāji pēdīgi tiešām ar spēku izspiedās ļaužu pūlim cauri
ņemt Cīruļvējputenim aiz krūtīm, tad rokas vien visi nosnaicīja, ka no
Cīruļvējputeņa neatrada vairs ir ne vietas tur kaktā. Visi palika nu kā no linu
mārka izkāpuši. Cīruļvējputenis viens pats bij izjājis viņus visus. Tik bij kā
pie lielām ķildām, un nu vajadzēja iet visiem ar tukšām rokām lejā - ir pat visiem
lepnajiem ķērājiem.
Tūliņ visi ar izgāja, nekā vairs nerunādami. Ārā izgājuši, viss pūlis Apzarni
tomēr ieņēma vidū vest to uz leju, lai tak kas būtu bijis no tā visa lielā tītaru
kara, ko tur lejā atrādīt. Apzarnis nu arī taisīja pa vidu ar visu dzelzoņu gurnā
un gredzenotiem matiem. Bet laba dūša jau nebij nevienam. Un Uzkreklis, Apzarnim
līdzās iedams, runāja, ka; pēc viņa domām, Cīruļvējputenis neesot darījis labi
bēgdams. Tas esot visiem nu par kaunu.
Krogā no visiem viesiem palika Gremoklis tas vienīgais, kad citi visi izgāja. Viņš
paprasīja, lai tam ielejot korteli; naudas gan viņam neesot, bet vakarā, atbraucot no
ādmiņa, viņam būšot nauda, un tad viņš aizmaksāšot. Izdzēris garā un gardā
vilcienā korteli, tūliņ izgāja, vēlreiz krodziniekam piekodinādams, lai nebīstoties
par to korteli. Uz trepēm iznācis, Gremoklis, aizgājēju pūlim pakaļ noskatīdamies,
pats pie sevis norunāja:
«Redz, kā tas iet tai pasaulē! Tīri par blēņām un niekiem sacēla tādu lērumu. Un
ko nu katrs dabūja, ko iemantoja? Abi viens otra netīrumus izsvieda pasaules acīs un
vairāk nekā cita.»
Tad ietrausās savā baltiņā un aizbrauca lēniem soļiem un tabaku viļādams pa vienu
un otru vaigu.