MĀTERU JURIS
SADZĪVES VIĻŅOS
OTRĀ DAĻA
10. PĒC PĒRKONA
Negaiss bija visai piepeši nācis un izgāzies pār tās partijas galvu, kas Uplejas
sadzīves likteni pie slepeniem pavedieniem turēja savās rokās un tik daudz posta., tik
daudz nelaimes bija sējusi un citiem uzlikusi. Drošā miegā snauda šīs partijas
locekļi; un kas zin, vai taisnais sods viņus vēl tik ātri būtu aizgrābis, ja viņu
pašu neaprobežotā nekaunība un augstprātība pārpilno grēku trauku tik spēji
nebūtu sadauzījušas, taisnību ar varu piespiedušas uz atriebšanos. Un tomēr, kad
atkal ievēro visas tās sapuvušās un tārpainās būšanas, to smirdoši netīro gaisu,
to netaisnību un kalpināšanu, tos melus un visu to ļaunumu, iekš kam šīs partijas
spēks pastāvēja, uz ko viņa tik nekaunīgi droši palaidās un allaž tāļāki un
tāļāki gāja savā daudzkārtīgā un briesmīgā noziedzībā, tad liekas, ka ar tādu
spirgtu sadzīves vēju, kā Felzenberģa atnākšana to sacēla, jau pilnīgi būtu
pieticis Uplejas slimo sadzīves organismu tīrīt un izvēdināt; ka būtu pieticis
minētās partijas drošības namiņa satrenējušos un ķirmjiem izlodātos pamatiņus
jau pie pirmās drošākās kustināšanas izārdīt un viņa iemītniekus atsegt viņu
pilnā noziedzības kailībā. Un, kad tas priekš Felzenberģa atnākšanas nebija
noticis un bez viņa atnākšanas arī tik ātri nebūt nevarēja notikt, tad caur to
tikai pierādās, ka Uplejas sadzīves būšanas šinī ziņā nebija labākas nekā simts
citās vietās, kur labsirdība un iesnaušanās pārdrošā uzticības un glaimošanas
miegā sataisa nekaunībai mīkstu guļu - daudzkārt uz tikumu rēķinumu. - No visa, ko
mēs, p. p., zinām par Uplejas teicamo dzimtskungu un viņa famīliju, it lēti var
noģist, ka viņš pasauli aplūkoja vairāk no ideāliska stāvokļa, t. i., kā viņai
vajadzētu vai kā viņa varētu būt, nekā no reāliska stāvokļa, t. i., kā viņa
īsti ir. Un, cik cieti viņš ar visu savu politisko un filozofisko attīstību bija
satīts «savu uzticīgo sulaiņu» tīklos, mēs atzīstam no tam, ka viņš uz Priedes
denunciāciju pat savu uzticīgo muižkungu Ozolu bez jo plašākas izmeklēšanas atlaida
no dienesta un ka viņš pat Felzenberģim cieti piekodināja, lai tas cienījot Priedes
lieliskos nopelnus. It kā matemātikā viens vienīgs nepareizs loceklītis, viens
vienīgs neīsti izlietāts likumiņš visu aprēķinumu padara par nepareizu un
rēķinātāju aizved uz neaprēķināmi greiziem spriedumiem, tā arī praktiskā dzīvē
daudzreiz viens vienīgs nepareizs pamata spriedums var aizvest uz tūkstots netaisniem
spriedumiem. Tā arī barons Kronšilds gluži nezinādams, negribēdams dienu mūžu
izrēķināja nepareizi, Fihtenberģi vienu par visām reizēm pieņemdams par pareizu
rēķināšanas faktoru. Fihtenbergs viņam bija tas visuzticīgākais; no tam viņš bija
pārliecināts. Bet vecais Ozols viņam tik tuvu nestāvēja, jebšu tas Uplejas
saimniecībā bija daudz svarīgāks. - Ar Freimani baronam gāja gandrīz tāpat. -
Baronietei v. Kronšild bija Anlīze Potivar tas pats, kas viņas laulātam draugam
Priede. Potivariene skaitīja pātarus, apmeloja meitas un citus, uzmetās citiem par
tiklības tiesnesi, tādēļ viņa pati slikta nevarēja būt! Lielmāte kā diemžēl
simts tūkstoši arī mudīgu pātaru skaitītāju turēja par dievbijīgu; bet, par kādu
briesmīgu noziegumu apsegu tāds lieks svēts ģīmis var kļūt izlietāts, to mēs jau
esam redzējuši. Daudz citādi lielmātei negāja ar veco Volgeruhu. Viņa zināja, ka
tā laba nekā nedara un melo, un postu saceļ, bet viņa nevarēja atsacīties vec un
vecam ieradumam, nevarēja šo veco vienzobi aizsūtīt kādā klusā kaktā, kur viņa
mazāk varētu skādēt un ļaudis apmelot, it kā tā labiem cilvēkiem no paša likteņa
būtu nolemta par vajadzīgu sodu.
Un tā kā šinī ziņā, tā arī dažā citā nemanot tikums kļuva nievāts, netikums
pacelts.
Puišiem pierēķināja par grēku, ka tie ripas kāva un, labāka prieka nepazīdami,
krogos plītēja un dancoja; bet Priedem neviens par grēku nepierēķināja, kad tas
vārtījās nešķīstības dubļos un pēc īpašas sistēmas vajāja nevainību, un
laupīja pagasta meitu godu. Jā, pie visa tā viņš vēl stāvēja ļoti augstā
cieņā!
Pašā kungu namā neviens nerunāja, kad Freimanis ar viltīgām kārtīm citiem
nolaupīja naudu, bet, kad kādai meitai notika tā nelaime, kad kāds puisis to godam
bildināja un Freimanim tā arī patika, tad to ar negodu izdzina no muižas - Potivariene
visu zināja notaisīt par netiklu, par «liderīgu».
Ko palīdzēja visas brīvības, viss tas labums, ko dzimtskungs savam pagastam tik
daudzkārt parādīja, kad šis smaka zem tik necienīga jūga, kā pagasta tiesas
priekšsēdētājs to tik skaidri prata atklāt!
Barons mīlēja savus ļaudis, vēlēja tiem visu labu, bet atļāva saviem algādžiem
tos garīgi apspiest un viņus atkal un atkal iemīt atpakaļ sadzīves dubļos.
Vai tas bija cits kas nekā necienīgs jūgs un apspiešana, kad Priede uz savu galvu
uzdrīkstējās laist pavēli, ka dziedātājiem un mūzikas korim bez viņa atjaušanas
neesot brīv sanākt; ka viņš šo koru teicamo vadoni Pētersonu pēc patikšanas
varēja tramdīt un viņam visādus šķēršļus likt?
Tikai drusciņ mazāk mīlestības un taisnības no kunga puses - un Uplejas pagasts būtu
bijis viens no sliktākiem tanī apgabalā!
Bet, ja pagasts šo necienīgo jūgu būtu nokratījis, kā tas to jau daudzreiz
vēlējās; ja tās patriarhāliskās saites tad būtu satrūkušas, kas caur gadu
simteņiem bija vītas starp kungu un ļaudīm, - kas tad tās gan būtu sarāvis? Vai
pagasts? Nē - viņš tikai būtu darījis, ko viņam spieda darīt. Priede un biedri pie
tam būtu bijuši vainīgi, bet ārīgi, zināms, pagasta vadoņiem tā vaina būtu
kļuvusi uzkrauta.
Bet uzņemsim atkal sava stāsta pavedienu.
Stiprs pērkons un vareni zibeņi bija tīrījuši Uplejas sadzīves gaisu. Likās, it kā
pati taisnības dieve būtu nokāpusi no debešiem un reiz bargu tiesu turējusi par
veciem, bezdievīgiem grēciniekiem. Ļaudis dvašoja vieglāki, visa muiža, viss pagasts
jutās atsvabināti no grūta lietuvēna, no riebīgiem zvēriem cilvēku sejā. Jauna
dzīvība radās un līdz ar to - drošākas cerības uz nākotni.
Vecais barons Drahenklau bez kavēšanās bija laidis ziņu Uplejas lielkungam par visu,
kas noticis, un nebija diezgan spējis uzteikt Felzenberģa taisnu prātu, drošu dūšu
un izmanību, kā arī citu iedzīvotāju uzticību pie noziegumu atklāšanas.
Ērmīgu iespaidu šīs ziņas padarīja uz veco baronu un viņa famīliju. Nu abi vecie
it kā no miega atmodās, kurpretim Klotilde šīs ziņas uzņēma it kā kādu jau sen
gaidītu vēsti. Arī tas, kas no Felzenberģa bija ziņots un ko viņai bez
aizturēšanas stāstīja, viņu nebūt nepārsteidza. Felzenbergs, viņas ideāls, jebšu
gan nesasniedzams ideāls, citādi nebūt nevarēja darīt; tas bija pats par sevi
saprotams, it kā viņa arī nekad nebija šaubījusies, ka atsegtie noziedznieki ir
ļauni cilvēki.
Arī vecās Volgeruhas izturēšanos barons Drahenklau nebija piemirsis ziņot.
Pēc kādām nedēļām no Itālijas atnāca šāda pavēle no vecā lielkunga.
«1) Manim nozagtās lietas un nauda, kā protams, jāņem atpakaļ, turpretim tā cita
pie Fihtenberģa atrastā nauda - jāapķīlā. Kad viņš to nevar pierādīt par godīgi
iemantotu, tad tā ir zagta, - un krīt mana pagasta nabagiem par labu.
2) Pagasts lai vēlē skrīveri pēc savas patikšanas, algu viņam maksā muiža kā
līdz šim, ja pagasta vietnieku pulks caur īpašu spriedumu to pieņem; bet pagasta
skrīveris nevar reizā būt arī muižas amatā.
3) Priedes vietā par ekonomijas grāmatu vedēju un tamlīdz par Felzenberģa kunga
palīgu divu dienu laikā no tā brīža, kad šī vēstule manā muižā aiziet,
jāieceļ vecais Ozols, ar savu senāko algu un visām savām citreizējām tiesībām,
cik tās uz viņa dzīvi zīmējas.
4) Annu Volgeruh tanī ad 3 minētā laikā ar visu savu mantību aizvest uz malas muižu
Raupeni, kur viņai pie moderes ēšana un īpaša istabiņa ierādāma.
5) Zūze tiek apstiprināta par saimnieci, Bērziņš - par vecāko vagari un jaunais
kučieris - par jaunāko vagari.
6) Felzenberģa kunga alga tiek paaugstināta uz 1500 rubļiem, visi viņa nosacījumi, ko
tas sapulcētiem muižas ļaudīm izsludinājis, no manim pilnīgi tiek apstiprināti, es
tos atrodu par ļoti derīgiem.
7) Pagasta amata vīriem un visiem, kas muižas valdei pie minēto noziedznieku
saņemšanas nākuši palīgā, es izsaku savu īpašo atzīšanu un pateicību.
8) Bez kavēšanās, kur un kā vajadzīgs, jārūpējas, ka Grieta un Kārlis kā gluži
nevainīgi pārnāktu atpakaļ. Tad viņiem jāatdod Lauksargu mājas - tas vecais neris
nekam neder. Ja vajadzīgs, tad abiem jādod palīdzība, es domāju, tas vecais žūpa ir
parādos. - Grietas kāzas lai notiek uz manu rēķinumu.
Barons v. Kronšilds, Uplejas dzimtskungs.
N e a p e l ē, 5./17. jūlijā 1869.»
Jebšu ģenerālpilnvaris barons Drahenklau citādu atbildi no sava vecā drauga gan
nebija sagaidījis, tad tā viņam dažā labā ziņā taču darīja īstu prieku;
tādēļ viņš, to izlasījis, tūdaļ lika aizjūgt un brauca pie Felzenberģa un it kā
jauns virsnieks uzvarēto karogu tam spulgainām acīm rādīja barona Kronšilda
vēstuli. Felzenbergs mazāk priecājās par pieliktiem 500 rubļiem nekā par to, ka
viņa kungs te izrādījās pilnīgi par to, par ko viņš to turēja. Arī uz muižas
ļaudīm tas darīja ļoti labu iespaidu. Nu tik tie pilnīgi ticēja, ka vecais
lielskungs tiešām labu vien grib, blēžus bez žēlastības soda un tiem atkal labu
dara, kam netaisnība notikusi. - Tā arī Zūzei nu tik nozuda beidzamās bailes no
Potivarienes - tik dziļi tās bija iesakņojušās.
Pavārs, visu to dabūjis zināt, noņēma savu balto cepuri, nosvieda to sev priekšā
zemē un tad, abas rokas padusēs ielicis, sacīja:
«Ich habt aber immer gesagt, der Felsenberg is firer Kerl.»
Ļoti grūti nācās, līdz vecai Volgeruhai varēja iestāstīt, ka tiešām tāda
pavēle nākusi, ka viņai jāiet uz malas muižiņu.
«Jūs tāde vece kungs man tik tais tāde aprils, bet tagad jau april nav un precet es
vairs negrib,» viņa, nejauki ņirgādama, atbildēja baronam Drahenklauam. - Drīz,
zināms, izrādījās, kā tiešām aprīļa nav.
Vecais Ozols, gluži jauns tapis, ierūmējās atkal savā vecā mājasvietā, kur Priede
pa tam bija mitis.
Dienu pēc tam Birkhāns ienāca kukņā un noprasīja: «Pavār, vai jūs neziniet, vai
barona kungs mani nav licis iecelt par pagasta skrīveri? Kas tad cits to vietu varēs
izpildīt.»
«Ak du solcher Teter,» Pētersile iespurcās, «ich dir schon werde geben Schreiber!»
To sacījis, pavārs pakampa pavārnīcu, iesmēla tanī ūdeni un uzlēja Teterim to uz
galvu.
Nopurinājies šis devās augšām pie Felzenberģa un sacīja tā:
«Augsti cienīts kungs un Uplejas glābējs! Araberu sakāms vārds saka: kāda kunga
maizi ēdi, tādu dziesmu dziedi. Es līdz šim ēdu Fihtenberģa maizi, un, ko mēs abi
ņēmām rokā, tas vairs necēlās. Bet Fihtenbergs man lāga nepatika, un es varētu
daudz ko no viņa stāstīt, ja jums patiktos. No jums viņš arī daudz ļauna runājis,
es jums visu izstāstīšu. Mēs divi iztiksim ļoti labi, cienīts Felzenberģa kungs.
Jo, pēc manām domām, neviens tik labi neizdarīs tanī skrīvera vietā kā es. Un tās
lones dēļ redziet, man jau tik daudz nevajaga, es jau katru reizi varu pakvitēt, ka es
visu esmu saņēmis. Es domāju, šī lieta varētu iet. Ko jūs domājiet, cienīts
Felzenberģa kungs?»
«To jūs tūdaļ dabūsit zināt,» Felzenbergs atbildēja un paskandināja.
«Laikam jūs mani liksiet izsviest?»
«Jā!»
«Kādēļ tad tā, cienīts muižkungs? Mani jau diezgan moca un sviež ārā! - Jūs
taču esiet tik mīlīgs un labs kungs, un es jums it nekā ļauna neesmu darījis.»
Pa tam ienāca Ošu Juris un jautāja, ko jaunskungs gribot?
«Tagad vairs nekā - mīļo Juri - man ar Tetera kungu vēl jāizrunājas,» Felzenbergs
atbildēja.
Juris atkal izgāja, un Felzenbergs uzsāka:
«No jūsu vientiesīgās jautāšanas es atzīstu, ka jūs tiešām neapzināties tā
ļaunuma, kas jūsu priekšlikumā. Vienkārt, godprātīgs cilvēks sevi tā neuzslavē,
otrkārt, godīgs cilvēks nekad neuzaicinās uz tādu blēdību, kā jūs to darījuši.
Es domāju, ka tāda izturēšanās pilnīgi attaisno izsviešanu pa durvīm. Bet, kā jau
minēju, es atzīstu, ka jūs to bez īpašas izskaidrošanas nebūtu sapratuši un
varbūt vēl domātu, ka jums liela netaisnība notiek. Tādēļ es savu pirmo nodomu
neizpildīju un nu gribētu dzirdēt, kā jūs sevi cerējiet attaisnoties?»
Teteris sašļuka, acumirklī viņam nekā nebija, ko atbildēt, bet, atzīdams, ka viņam
taču kas jāsaka, viņš visai nedroši uzsāka:
«Redziet, cienīgs Felzenberģa kungs, kad cilvēks slīkst, tad tas ķeras arī pie
pucnaža; un es tiešām vairs nezinu, ko darīt, kad es vietas nedabonu, t. i., kad mani
neieceļ par Uplejās skrīveri, jo citur jau mani neņems. Prastu darbu strādāt es tak
nevaru - -»
«Kādēļ ne?»
«Nu, es taču esmu bijis par skrīvera palīgu un esmu mācīts cilvēks, un ļaudis mani
sauc par jaunkungu, kā es nu lai ar viņiem atkal kopā strādāju? Man taču ir kauns,
un no darba es arī esmu atradinājies.»
«Tātad, pēc jūsu domām;, tāda skrīvera palīga vieta cilvēku padara gluži
nelaimīgu.»
«To es nesaku, bet, kad cilvēks ko mācījies, tad viņš taču dodas uz augšu, ne
atpakaļ,» Teteris atbildēja.
«Bet kā tad, kad tas neizdodas, kā, par piemēram, jums tagad?»
«Tad - - tad - - jā, es nezinu, ko tad!»
«Es domāju, ka tad jāstrādā, ko spēj, lai savu maizi godam nopelnītu,» Felzenbergs
piezīmēja. «Jūsu mācība, par piemēru, nav tik dziļa un pamatīga, ka tā jums
atdarītu ceļu uz kādu patstāvīgu vietu - jūs protiet norakstīt, rēķināt,
nepilnīgi vāciski - tas ir viss! Bet ar šo mazumiņu īsti derīgs skrīveris nenāk
cauri, tam jāzin vairāk, un, par visām lietām: tam jābūt prātīgākam, nekā jūs
esiet. Priede jūs ir samaitājis, jo viņš pats bija samaitāts cilvēks; nu jums
jāuzsāk gluži no jauna dzīvot un nevis par skrīvera palīgu. Ir es domāju, ka pie
mūsu tagadējām būšanām jums nāktos grūti arī tikai prasta strādnieka vietu
dabūt. Bet tas arī nebūt nav vajadzīgs, mums netrūkst tādu vietu, kur jūs savu
mazumiņu mācības pareizi variet izlietāt. Kā, par piemēram, būtu, kad jūs
iestātos mācībā pie Puķes kunga? Vēlāk, ja jūs čakli un pareizi izturēsities, es
jums palīdzēšu tikt Rīgā pie jo lielākiem dārzniekiem. Puķes kungs ir mācīts un
saprātīgs vīrs, viņš jūs labprāt pamācīs un - audzinās!»
Teteris apdomājās. Viņa galvā palika skaidrāki un skaidrāki - viņš atzina ne vien,
ka Felzenberģim pilnīga taisnība, bet arī savu bēdīgo stāvokli. Viņa acīs
parādījās asaras, kad viņš sacīja:
«Jums taisnība, cienīgs kungs, man jāpaliek par dārznieku. Es jums no sirds dibena
pateicos!»
«Es priecātos, ka no jums reiz izvirstu krietns vīrs.»
«To es apsolos un jums būšu mūžam pateicīgs.»