MĀTERU JURIS
SADZĪVES VIĻŅOS
OTRĀ DAĻA
19. SLEPENI SKAUĢI
Felzenbergs bija atkal pilnīgi iestājies sava daudzkārtīgā, plašā amata
darīšanās. Kā senāk, tā viņš arī tagad strādāja un rūpējās ar visiem
spēkiem, ka saimniecība visās daļās ietu pēc kārtas. Ļoti maz viņam bija vaļas
nodarboties ar ko citu; tikai paviršus viņš lasīja avīzes, un svarīgākus notikumus
tēvijā, kas tanīs nebija ziņoti, viņš tikai no barona Drahenklau un Lauenšteina
dabūja zināt. Kā pazīstams, tanī laikā dažu galvās sacēlās veltīgas bailes.
Daži šīs māksliski un ar sevišķu nodomu radītās bailes izlietoja pret saviem
pretiniekiem, kam citādi nekā nevarēja piekļūt. Visiem gan būs zināms, ka toreiz
daudz gluži nevainīgu cilvēku nāca lielās nepatikšanās, bet beidzot taču
izrādījās, ka visas pret tiem celtās denunciācijas bija viltīgas un tikai
izdomātas. Toreiz arī tā sauktie «jaunlatvieši» jo sekmīgāki spokoja dažu vīru
galvās, jebšu vēl ne tagad nav pierādīts, ka tādi «jaunlatvieši», kā tie toreiz
spokoja dažu vīru galvās, tiešām esot. Tagad - gods cilvēku veselam prātam! -
ikkatrs zin, ka latviešu tautā, it kā visās citās, ir attīstīti un neattīstīti
cilvēki, kuriem kopā ir tikai uzticīgu un nesaderīgu pavalstnieku, bet nevis kaitīgi
centieni, kā no dažiem pasaulē izpauda un latviešu attīstītiem locekļiem gribēja
uztiept. Aiz šiem centieniem parādījās it kā bijāts ķēms, tā vēl šodien
neizprotamā māņticība, ka kāds mūsu tik slaveni pazīstamais un visiem latviešiem
tikpat augsti cienītais, kā karsti mīļotais tautietis un tāpat arī «Pēterburgas
Avīzes» esot sataisījuši izdevīgu zemi un tanī iesējuši to sēklu, kuras augļi
tagad parādoties «jaunlatviešos» un viņu centienos. Katru gaismas darbu, jā pat tos,
kuru noziedzība pastāvēja tikai iekš tam, ka tie neaizliedza savu tēvu valodu,
zināmi vīri bez žēlastības denuncēja par skādīgiem iedzīvotājiem un kārtības
pretiniekiem.
Šī denunciācijas sērga, zināms, arī pārgāja uz Uplejas apgabalu; ir tur, tā
sakot, dienas laikā ar vējlukturi meklēja pēc «skādīgiem jaunlatviešiem», jebšu
tos neviens pats cilvēks nebija redzējis, nedz arī kādus skādīgus centienus
pamanījis. Bet sērga, kas pārvēršas par vispārīgu, zināms, paģēr savus upurus.
Par tādu upuri arī Felzenberģis bija izredzēts, jebšu tam vismazāk ko varēja
pārmest. Bet slepeni skauģi akurāt viņa vislabākos darbus un to augļus grieza un
izlietoja pret viņu. Barons Kronšilds, pēc tam kad slepkavība pret Felzenberģi nebija
izdevusies, bieži vien dabūja gan no «uzticamas puses» parakstītas, gan
neparakstītas vēstules, kurās visi uplejieši un Felzenbergs, zināms, kā tas
visulielākais grēcinieks bija denuncēti par «jaunlatviešiem», kuru centieni drīz
vien atnesīšot skādīgus augļus, kas «visu zemi» samaitāšot. Felzenbergs esot
ietaisījis «slepenu grāmatu krātuvi un lasīšanas vietu», tur ļaudis sanākot un
lasot «jaunlatviešu laikrakstus», kuri bez tam vēl esot izplatīti pa visu Upleju.
Uplejā esot dibināta slepena biedrība, zem tā vārda «vingrošanas biedrība» taču
nevis vingrošana tanī tiekot kopta. Dieva kalpošana pilī, kā tā senāk
pastāvējusi, esot atcelta un tās vietā iecelta «jaunas modes» Dieva kalpošana, kas
iznīcinot ticību un labus tikumus. Kamēr senāk uplejieši bijuši čakli baznīcas
gājēji, tamēr tie tagad baznīcas laikā vazājoties pa laukiem un dārziem un svinot
«nekārtīgus» svētkus, no kuriem ticīgam cilvēkam esot ar īgnumu jānogriežas.
Esot arī nodomāts dibināt svētdienas skolu, kurā mācīšot, ka Dieva nebūt neesot.
Uplejas abi kori svētas dziesmas un meldijas pavisam ienīdot un dziedot tikai «velna
dziesmas». Godīgus vīrus, kā par piemēru, sirmo goda vīru Neumani, kas nepūšot
šai taurē, «visu varenais» Uplejas muižkungs atceļot no amata. Jā, cik tālu
bezdievība un pat slepkavība ievirtušās, to pierādot tas, ka pats «galva» kritis
slepkavu rokās. Neviens vairs neesot drošs - vispārīga nedrošība esot cēlusies,
ticība un Dieva bijāšana pavisam zudušas. Felzenberģa īstie palīgi esot paši
«neticīgie» pagasta amata vīri, to starpā Balodis, kas tikai sevim ticot un valdības
grožus neturot vis tik stipri kā citreiz Felzenberģis. - Par muižas saimnieci tagad
esot iecelta meitene, kas dzenot netiklības un no pātariem nekā negribot zināt, kamēr
Potivariene taču ārīgi esot bijusi dievbijīga sieva. - Felzenbergs sevi jau
uzlūkojoties par Uplejas dzimtskungu. Viņš braucot tikai ar četriem zirgiem, viņam
ceļot goda vārtus, ar saviem «pavalstniekiem» viņš dienām un naktīm dzīvojot pa
kungu namu un zāli vīns plūstot kā ūdens. Puiši un meitas brūtējoties bez ziņas
un neejot pie baznīckunga, kā tas līdz šim noticis.
Felzenbergs gandrīz ik dienas saņemot papīrus, kuros «nekas labs nevar būt».
Beidzot, viņš tīkojot pēc pašas Uplejas, - esot uzmeklējis jeb taisījis kādu
viltīgu dokumentu, pēc kura viņš sevi dēvējot par īsto Uplejas dzimtskungu. Drīz
viņš sākšot vest procesi, un tā būšot tā zīme, lai nu it visi saimnieki ar savu
dzimtskungu sākot procesēties.
Arī barons Drahenklau dabūja tādas vēstules, bet tas tās prasti iemeta papīru kurvī
vai ugunī. Viņam it labi bija pazīstams, ka tās ir bezprātīgas, viltīgas
denunciācijas. It par lielu brīnumu viņš arī no kādas ievērojamas puses dabūja
rakstu, «lai paturot stingri acīs jaunlatviešu aģitatoru Eduardu Plēne, tā saukto
Felzenberģi».
«Vai jau visi ārprātā?» barons Drahenklau iesaucās un arī šo papīri aizraidīja
pie tiem citiem.
Ļoti pārsteigts viņš bija, kādā novembra dienā no sava vecā drauga, barona
Kronšilda saņēmis vēstuli, rakstītu Liepājā, ka viņš otrā dienā būšot mājās
un lūdzot viņu tanī dienā atbraukt uz Upleju - abiem esot ļoti steidzama
sarunāšanās.
«Te nu lai cilvēks paliek pie prāta,» sirmais barons noņurdēja. «Kas tā var būt
par steidzamu sarunāšanos? Un tā piepeši pārbraukt, ka es neko neesmu dabūjis
zināt! Man liekas stipri vien, ka arī manam vecam draugam tādas jaukas vēstules būs
piesūtītas.»
Otrā rītā viņš lika aizjūgt un aizbrauca uz Upleju.