MĀTERU JURIS
SADZĪVES VIĻŅOS
OTRĀ DAĻA
23. ZEME BEZ KUNGA
Vecā barona Kronšilda karaktera pamats, kā laipnais lasītājs jau būs atzinis,
bija taisnības un patiesības mīlestība, un tādēļ viņš arī, Felzenberga tiesības
pilnīgi atzīdams, sevi jutās par viņa parādnieku un vēlējās šo parādu tiešām
atlīdzināt. Viņa lepnais un taisnais prāts citas domas, citas izlīdzināšanas
neatļāva, pat ja viņam visa Upleja būtu jāatdod. Tāds taisnības un goda prāts bija
visu Kronšildu neaiztiekamā un jaukākā rota, un šinī ziņā viņi ar veco baronu
Drahenklau bija gluži vienādi. Arī jaunais barons Lauenšteins, kā jau zināms,
taisnību un patiesību cienīja augstāki nekā visu citu, tādēļ sarunāšanās starp
visiem trijiem veda pie gala sprieduma, ka Eduarda prāts vispirms jāloka uz pazīstamā
testamenta iznīcināšanu, un tad ar viņu jāsāk sarunāties par to jautājumu, ar
kādu atlīdzināšanu viņš būtu mierā. Zināms, ka tas nebija izdarāms, kad
nezināja, kur Eduards mīt. Tādēļ Baham bija jāapsolās, Eduarda adresi, tiklīdz kā
tas to būs dabūjis, darīt zināmu.
Visai ilgi uz to nebija jāgaida. Viņa pirmā vēstule bija rakstīta no Pēterburgas un
pārplūda no mīlestības vārdiem pret Elzu, no pateicības pret Bahu un Mariju.
Kronšildu viņš ne ar vārdiņu nebija minējis. Ka Elza nekavējās atbildēt un savu
pilno sirdi atklāt Eduardam, ko viņa tik neizsakāmi karsti un dziļi mīlēja, īpaši
gan nebūs jāpiemin. Bahs un Marija arī tūdaļ atbildēja un nožēloja spējo
šķiršanos, pie kam ziņodami, kas pēc Eduarda aiziešanas Uplejā noticis; arī barona
Kronšilda domas par visu šo notikumu Bahs neslēpa. Gandrīz reizā ar šīm vēstulēm
Eduards arī dabūja šādu no vecā barona:
«Mans mīļais fon Felzenberģa kungs!
It pareizi Jūs piezīmējāt savā man atstātā vēstulē, ka starp Kronšildu un
Felzenberģu famīlijām jau no gadu simteņiem ir pastāvējušas neiznīcināmas
satikšanās saites, un, uz tām atsaukdamies, es tagad ar Jums pilnā uzticībā gribu
parunāt kādu vārdu, cerēdams, ka Jūs ticēsiet, ka manas domas saskan ar to, ko es
rakstu.
Ka Jūsu spējā šķiršanās no Uplejas mani un - atļaujat to sevišķi piezīmēt -
visu manu namu zināmā mērā satricinājusi, no tam Jūs jau paši būsiet
pārliecinājušies, un to Jums gan arī Jūsu teicamā brūte un mans draugs Bahs būs
ziņojuši, un viss tas izsaka jo gaišāki, kā es to spētu, cik daudz iemeslu man ir
nožēlot savu pārsteigšanos. Cēlonis, kas mani uz to dzina, ir mazāk meklējams manā
neuzticībā pret Jums nekā mūsu sadzīves vājībās. Es domāju, mūsu sabiedrība
zināmā mērā ir slima un šī slimība ir jo jaunāka un ķeras jo dziļāki sadzīvē
tādēļ, ka tā ir slepena kaita, kas jo grūti dziedējama. Es esmu nopietni
pārdomājis, kas pie tās vainīgs, kas to uztura un pasniedz barību, un pie tam nācis
pie atzīšanas, kas satricina un sirdi pilda ar žēlabām. Tik tālu mēs savos gaišos
un kristīgas mīlestības laikos jau esam nākuši, ka to, kas mums visu svētāks,
izlieto par apsegu ļaunprātīgai denunciācijai un kaislai atriebšanai! Ka vīri, kam
vajadzētu arī dzīvē staigāt visiem par labu priekšzīmi, vīri, no kam to var
prasīt, savu uzticības stāvokli izlieto grēcīgiem, noziedzīgiem centieniem, ko
kristīga mīlestība vismazāk pielaiž! Un kādēļ viņi to dara? Viņi grib valdīt
pār zināmo sirdi, valdīt pār cilvēka prātu, un tādēļ viņiem jāapkaro viss, it
viss, kas šai garīgai valdīšanai stāv ceļā, un tas īpaši ir gaisma, prāta
attīstība. Tā ir šo liekuļu visu lielākā ienaidniece, tā tos dzen uz tādu
noziedzību, uz līdzekļiem, ko nolūks svētī. Šaušalas mūs pārņem, šo jaunmodes
jezuītismu ieraugot savā nejaukākā, riebīgākā sejā. Kas tad mums vēl gan ir un
būs svēts, ja šis slepenais jezuītisms nekļūs atklāts un iznīcināts? Cilvēku,
politiski neattīstītu un kaislīgu partijas cilvēku prāts stāsies Dieva svētā
prāta un vārda vietā, un beidzot .mums atnāks laiki, kur atkal kāda vīra vajadzēs,
kas samaitāto gaisu lai tīrītu. - Šim skādīgam jezuītismam jāstrādā ar visiem
spēkiem pretim, un Dievs lai ir mans liecinieks, ka es no savas puses to darīšu ar
visiem spēkiem! Rūpīgi es esmu pārbaudījis visas denunciācijas, kas man pret Jums un
citiem piesūtītas un - kā liekas - nāk no vienas un tās pašas puses, allaž no šī
jezuītisma kopējiem un viņa biedriem, un esmu atradis, ka visas viņas iziet uz tam, ka
manā muižā un pagastā kļūtu apspiesta gaisma un prāta attīstība un ka to vietā
atkal iestātos vecā gara kalpināšana, tumsība, nezināšana, lodāšana. Tiesa gan
tikai uz tādu vīzi ir panākams minēto jezuītu gala mērķis; bet kādi būs tie
augļi? Saviem ļaudīm, kas mani sauc par savu tēvu un uz kuru vārdu es esmu lepns, -
tiem es paliktu par apspiedēju un vajātāju; tās mīlestības saites, kas jau no gadu
simteņiem vijas starp manu namu un viņiem, kļūtu saraustītas, un to vietā iestātos
īgnums, neuzticība un nesatikšana. Ļaužu izglītība, mūsu laiku jaukākais auglis,
zustu, un tās vietā iestātos vecā krogu dzīve, plītēšana un netiklība. Dārgās
ticības mācības vairs neparādītos ļaužu dzīvē, bet paliktu nedzīvs burts, kā
tas jau senāk bijis. Un kādēļ visam tam tā būs būt? Tādēļ, ka pie mums viens
vīrs grib kalpināt un valdīt mūs visus, jo es tad būtu tāpat viņa garīgais vergs,
un, visu manu pagastu ļaunu padarījis, samaitājis, viņš tad, zināms, atkal būtu tas
vienīgais glābējs. Tas ir viņa nodoms un gala mērķis. - Kad jele tikai viena viņa
denunciācija būtu pierādījusies par taisnu! Viss ir meli, apmelošana, ļaunprātība.
Un kāda nekaunība! Potivariene, šī bezdievīgākā liekule, kas savas noziedzības tik
ilgus gadus prata apsegt ar pātariem un Dieva vārda nelietīgu valkāšanu - Potivariene
esot bijusi dievbijīga sieva! Zināms, viņa ik svētdienas divi reiz skaitīja pātarus.
Neumanis, kas mani pēc īpaša sistēma aplaupījis, esot goda virs! Zināms - mežkunga
muižā gāja visiem liekuļiem ļoti labi. Priede, kas tik daudz netaisnības darījis,
kas gadiem taisnību ar kājām minis un mani tik lieliskam apzadzis, - Priede esot
kārtīgas valdīšanas grožus turējis rokā! Zināms, Priede bija slepenā jezuītisma
vislabākais ierocis.
Nē, nē - tas ārīgais jezuītisms, kas Krievijā pēc valsts likumiem ir aizliegts un
citās zemēs tik daudz soda atnesis, ir tikai ēna pret mūsu jaunmodes slepeno
jezuītismu, ar kuru viņš nevar līdzināties nedz nekaunības, nedz pārdrošības un
rupjuma ziņā. Ja mums reiz būs jācieš, tad mēs cietīsim par to vīru grēkiem, kuru
ļaunā prāta un valdības kārības vergi mēs esam. Un kad mēs atzīsim vispārīgi,
kādu ļaunu sēklu šie vīri sadzīvē izkaisa, sava īstā uzdevuma robežas
pārkāpdami un savu degunu bāzdami, kur tiem nav nekādas daļas? Tad mēs to atzīsim,
kad no mums būs novērsušās, ar visādiem līdzeklīšiem atbaidītas tās sirdis, kas
mums tik uzticīgas bijušas, kas mums pieķērās ar bērnišķīgu mīlestību un
uzticību, ciek mēs, kungi, saviem ļaudīm esam tēvi, draugi, garīgi vadoņi!
Tā ir mana pārliecināšanās šinī lietā, un no tās Jūs atzīsiet, ka es no
denunciāciju sērgas, gods Dievam, esmu izdziedēts, un tātad tas darbs, ar ko es Jūs
tik dziļi esmu ievainojis, arī labus augļus ir nesis. Es ticu, ka Jūs jau tādēļ
manu pārsteigšanos piedosiet un neturēsiet jaunu prātu uz mani.
Un nu man jārunā par savas vēstules nolūka otro, priekš mums abiem svarīgāko daļu.
Jūs esiet atsacījušies no savām divkārtīgām tiesībām, ko Baloža atrastie
dokumenti Jums piešķir. Cik augsti es arī cienīju tos iemeslus, kuru dēj Jūs to
darāt, un to īstā vīra un goda prātu, kas atspīd Jūsu tā sauktā testamentā un
Dr. Baha atstāstījumā par viņa sarunāšanos ar Jums, tik dziļi man būtu
jānožēlo, ka Jūs arī turpmāk pie šīs savas apņemšanās gribat palikt. To
pateicību, ko Jūs man bijāt parādā - manis dēļ es esmu mierā, ka Jums tāds
parāds bijis - Jūs jau sen esat atlīdzinājuši caur savās teicamās valdīšanas
augļiem, ko Jūs Uplejā atstājuši. Un, ja pat arī tas nebūtu, tad Jūsu pateicības
parāds taču nekad nav un nevar būt tik liels kā tā manta, kas Jums pēc tiesas un
taisnības no manim nākas tā sniedzas mazākais līdz 150 000 rubļu. Kad es Jums šo
savu parādu vai naudā, vai ar zemi atlīdzinu, tad man un manam vienīgam bērnam paliek
vēl diezgan, ar ko kārtīgi iztikt. Tādēļ man nebūt nenākas grūti sava sentēva
Uldriķa prātu un zvērestību izpildīt. Tas ir mans pienākums, kas man jāizpilda, un
es ceru, ka Jūs man šo izpildīšanu nepadarīsiet visai grūtu, palikdami pie savas
reiz izteiktās atsacīšanās. Lai Jūs nebūt nešaubītos, tad es jau tūlīt te
izsaku, ka es nekad nebūšu mierā, ka Klotilde Jūsu testamentu pieņemtu. Uzspiest
viņai to tak nevar, un es ticu, ka ir viņa to nepieņems. Kas tad nu panākts? Lieta
paliek tikai raibāka un nokavējas bez jebkura iemesla. Tādēļ es ceru, ka Jūs vairs
nekavēsaties ar manim sarakstīties par to jautājumu, ar kādu naudas summu jeb zemes
gabalu Jūs būtut mierā.
Sirsnīgi sveicinādams,
Jūsu padevīgais draugs
Leonards Kronšilds.
U p l e j ā, 5. decembrī 1869. »
Pēc kādas nedēļas barons Kronšilds lasīja šādu vēstuli no Felzenberģa:
«Augsti cienīts barona kungs!
Es ļoti priecājos par Jūsu laipnās vēstules pirmo daļu. Tā saietas pilnīgi ar
manām domām. Turpretī man jānožēlo, ka es Jūsu vēlēšanos mana testamenta dēļ
nevaru vis piepildīt. Kā es reiz esmu nolēmis un darījis šinī lietā, tā viss
paliek. Citādi es nevaru. Arī man nevar uzspiest mantu saņemt, ko es negribu. Mana
vēlēšanās un lūgšana ir tā, ka Jūs un cienītā Klotildes jaunkundze cienītu
manas svētākās jūtas, manu nepārgrozāmo prātu, un, cerēdams, ka tas notiks, es
esmu un palieku
Jūsu pateicīgais
E d u a r d s F e l z e n b e r g s.
P ē t e r b u r g ā, 12. decembrī 1869.»
Vecais goda vīrs, šo vēstuli izlasījis, bija gluži bez padoma. Ko te nu būs
darīt? Jāaprunājas atkal ar Drahenklau un Lauenšteinu. Abus jau otrā dienā
ataicināja. Barons Drahenklau, Felzenberga vēstuli izlasījis, savā parastā vīzē
ātri un dzedri izsaucās:
«Tas tak vairāk nekas nav kā stūrgalvība! Žēl, ka tik pilnīgiem cilvēkiem kā
Felzenbergs arī savas vājības. Ko tagad nu ar viņa mantu un testamentu lai dara? Pēc
manām domām, šis jāsaplēš un Felzenberģa manta uz viņa paša vārdu jānoliek uz
augļiem - basta!»
«Tik īsa tā procedūra šinī lietā nevar būt,» Lauenšteins, gardi pasmiedamies,
atbildēja. «Vispirms, Felzenberģa testamentu nedrīkst vis iznīcināt - tas pēc
likumiem nav atļauts. Otrkārt, viņa prāts, kā redzams, ir nelaužams un viņš paliks
pie sava nolēmuma. Tātad rastos zeme bez kunga, ja barons fon Kronšilds «Plehne
Bezitzlichkeit» atšķirtu no savas zemes. Mans padoms būtu, ka šo lietu tagad atliktu
pie malas un ka Kronšilda barona kungs savu parādu raudzītu izlīdzināt savā
testamentā, kurā tas pēc Felzenberģa priekšzīmes varētu ielikt kādu nosacījumu,
kas atkal Felzenberģiem jācienī. Citāda gala es šinī savādā strīdā neparedzu.»
Šo padomu beidzot pieņēma.