RAINIS
VIRPUĻI
«VIRPULIS». 1908.G.
1908
«Kāds būs šis deviņsimtsastotais gads?»
- Viņš bijušam septītam tuvākais rads,
Un, ja es labi viņā ieskatos, -
Viņš būs tāds pats:
Miera velti tam prasīsi,
Viņš neaplaimos vēl dzimteni,
Un tomēr viņš tev dos pēc nopelna -
Cik paņemsi.
«Vai dome gan labklāju ievedīs?»
- Jā, tauta kad pati to sastādīs
Un pati savu dzīvi iekārtos,
Tad brūces dzīs.
«Vai mīļai Latvijai atdusa būs?»
- Kad taisnību tauta vai nāvi gūs;
Kas negrib dzīvot savu likteni,
Tas drūp un rūs.
«Bet kad visu dzīvi nakts atkal mums žņaugs?»
- Kas gūts, tas mums paliks un stiprāks tik augs:
Jauns gars mums jaunā gadā, jaunā laimē -
Nu sveiks, mans draugs!
* * *
CIK DAUDZ DOMES BŪS LĪDZ ĪSTAI?
Triju draugu saruna
- Diezin, cik daudz domes vēl būs līdz īstai, kura varēs palikt?
- Visas labas lietas trīs, - un tātad šī trešā dome būs tā īstā un paliks.
- Jā, bet namu ceļ četriem stūriem, un tā arī konstitūcijas ēkai jābūt četrām
stūru domēm.
- Ne tā, pilsoņi! Rokai vajaga piecu pirkstu, lai tā varētu sagrābt visu, ko vēlas.
- Mīļie draugi! Sešu dienu dievam vajadzēja priekš pasaules satversmes radīšanas,
tad ministrim, kurš taču zemāks par dievu, jādod vismaz arī sešas domes.
- Nieki - jūsu laicīgās un garīgās gudrības! Tā lieta ir tautiska lieta, un tā
jāapspriež pēc tautas uzskatiem: es saku, septiņas reizes būs dome jāpārvēl! Jo
tautas uzskats tāds: kad kāpostus vāra septiņas reizes, tik tad tie top par gaļu.
- Kungi, jūs esat nogriezušies no vienīgi pareizā redzes stāvokļa, no politiskā. Un
tad man jums vēl jāpiezīmē, ka jūs, kā jau savā aprobežotā redzes aplokā,
rēķinājaties ar pārāk sīkiem skaitļiem.
Ņemat piemērus iz politiskās dzīves!
Japāņu valdība padzina desmit domes, līdz kamēr dabūja īsto; un, tā kā Krievijai
ir trīsreiz vairāk pavalstnieku, tad viņai arī vajadzēs trīsreiz desmit domju,
kamēr beigās caur tām būs izsijāti cauri visi pavalstnieki, - un labi domātāji būs
ielikti domē. - Tāds ir mans politiskais uzskats uz domes vēlēšanu jautājumu. Dixi!
- Man jāizsaka pilnīga atzinība mūsu politiķim par viņa skaisto runu un labi
pamatotiem uzskatiem. Bet, tā kā viņš dibinājas tikai uz analoģijas slēdzieniem,
tad jāatzīst, ka ar to viss jautājums vēl nau galīgi izšķirts. Man arī šķiet, ka
galīga jautājuma izšķiršana nau iespējama no politiskā vien redzes stāvokļa. Kā
visu, tā arī šī jautājuma patiesi galīgu izšķiršanu iespēj dot vienīgi
filozofija. Un filozofija saka: īstā dome būs tad, kad būs iestājusies kadetu lolotā
kapaklusēšana, kuru tie līdz šim tomēr vēl nau paspējuši panākt; kad visi nemieri
būs apspiesti, visi runātāji mēmi palikuši, ar vārdu sakot, kad būs iestājusies
opozīcijas opozīcija jeb, teiksim, negācijas negācija, Tā būs tā īstā dome. Quod
erat demonstrandum.
Šinī brīdi uznāca policija, kura tik bija nogaidījusi pēdējā runātāja
apklušanu. Policija uz vietas izklīdināja mītiņu no šiem trim vīriem un
apcietināja visus trīs runātājus.
* * *
MŪSU LAIKU SAKĀMI VĀRDI
Visu aizmaksāt ir visu piedot.
*
Kas naudu sēj, tas kapitālu pļauj.
*
Klusuciešana ir klusa ciešana.
*
Labāk turēt muti nekā runu.
*
Kas lūdz dievu, tam nevajag strādāts un, kam ir darbs, tam nevajag dievu lūgt.
* * *
EPIGRAMMAS
SVĒRTI
Jūs ļaužu plecos sēdat tik ērti -
Jūs esat svērti, svērti;
Un par smagu jūs atrasti,
Ļaužu pleci vai līkuši?
To smagumu pleci vairs nevar ciest,
Atliek tikai jūs zemē sviest,
Kas ļaužu plecos sēdat tik ērti, -
Tā jūs esat s v ē r t i!
* * *
TAUPĪT NEPRATĒJS
«Tik taupīt liek! Kā to lai daru,
Kad tik vien ir, ka iztikt varu?
Tāds naudnieks gan ne ēd, ne dzer,
Kas miljonus sev taupīt cer!»
Nē, redzams, taupīt tev nau jaudas:
Tāds taupa, brāl, no citu naudas.
* * *
LĒNA DABA
Ko daudz no viņiem cerēt laba?
Tiem liberāļiem lēna daba;
Uz tiem ir ilgi jāgaida,
Tik drīz tie nepieslejas: -
Kad šodien viņus kutina,
Tad rītu tie tik smejas.
* * *
REFORMISTI
Daudz prātīgāka maza priekšrocība,
Kas mūsu veikalam var peļņu nest,
Ne liela visas dzīves pārgrozība,
Kas visus veikalus var postā vest;
Nekur mums nevajaga iet par strauju.
Ar viltu labāk, ne ar cīņu, kauju.
* * *
KĀPURS PAR VANAGU
«Tur vanags laižas augstos lokos, -
Ko tukšā gaisā šis gan rod?!
Es labāk treknā zemē rokos,
Kad paceļos, tad augļu kokos,
Kas drošu pārtiku man dod.
Tāds gaisa grābslis, skrien sev, skrien,
Kad nošaus, es tik smiešos vien.»
* * *
DOMES DOMAS
Arvien jūs gaidāt, lai dome ko dara, -
Bet tāda jau nau nemaz domei tā vara:
Ko darīt - nau domes lomā,
Tā tikai bailīgi visu ņem omā
Un tikai vienu domu domā:
Kad gan tie melnie ņems bomi
Un padzīs domi?
* * *
IZLĪDZINOŠĀ TAISNĪBA JEB: LĀCIS UN GOVS
Tu, lāci, greizi darīji;
Ka govi mežā saplēsi;
Bet govij notika pēc taisnības,
Kas viņai mežā bija jāblandās?
Morāle:
Gan labi nau, ka tauta tiek tā kauta, -
Bet, ko tā brīvi ņem, kas nau tai ļauta!?
* * *
BĒGOT NOŠAUTI
Tad mežabrāļi visbiežāk bēdza,
Kad rokas un kājas tiem dzelžos slēdza -
«Mels, - stāsti to kādam neprātim!»
- «Nē, bēdza tie gan, bet - uz debesīm!»
* * *
SODA NAUDAS
Kur liks tās soda naudas,
Ko piedzen no pagastiem?
- Jūs prasāt kā bez jaudas: -
Priekš labiem nolūkiem:
Tiem viņas kā godalgas izmaksās,
Kas piedzīt visvairāk pūlējās.
* * *
POZITĪVS DARBS
Valsts intereses prasa pozitīvu
darbu; nevajaga ļaut sludināt
fantastiskas mācības un tērzēt par to,
kas būs, - vajaga strādāt pozitīvu darbu.
Melnās balsis.
Kas pozitīvs darbs? jūs šā tā minat,
Jums šķiet, ka grūti to pareizi zināt. -
Te nau daudz ko gudrot un svērt:
Pozitīvs darbs ir - dumpniekus tvert!
Visus, kas ceļā, - pērt!
Pozitīvs darbs nau gudrot un svērt -
Īsi un aši: ej tik un cērt!
* * *
LAIMĪGAIS
Laimīgs kā muļķis,
Paruna saka:
Tiešām, uz muļķi
Laime kā traka.
Kaut tikai vēderam
Netrūktu maizes -
Garīga barība:
Maz viņam raizes.
Centieni, virzieni
Nemoca viņu.
Nejūt viņš šaubu,
Cīņu un dziņu.
Muižkungs, pat barons
Palaiž to liegi,
Laipnis tam baznīckungs,
Laipni i spiegi.
Mierīgs viņš pilsons,
Valstij viņš - stute:
Dzīvo tik silti
Kā kažokā ute.
Laimīgi būšot
Tie nabagie garā
Arī vēl debesīs,
Svētīto barā.
Zemē un debesīs
Muļķiem vien labi, -
Kur tad nu, lasītāj,
Iesim mēs abi?
* * *
KĀDA VALSTSVĪRA UN ATKLĀTĪBAS DARBINIEKA 70-GADĒJAS DARBĪBAS JUBILEJA
Viņš bij sācis strādāt jau no 10. dzīves gada; ik dienas no 6 rītā līdz 7 un 8
vakarā. Priekš skolas apmeklēšanas viņam atlika maz vaļas, viņu no darba atlaida,
lai tas apmeklētu skolu, tikai pulksten 4 pēc pusdienas. Skolas naudu viņam vajadzēja
sapelnīties pašam.
Tad viņš strādāja vienā darba nodaļā 30 gadus, pēcāk citā vēl 40 gadus.
Jūs jau nepacietīgi prasāt, kā tad viņu sauc un kas tā par valsti un atklātības
darbību?
Viņam vārds - Leģions vai Milijons (sarakstos min arī viņa privātvārdu) un viņa
darbība - fabrikā. Viņš ir jaunlaikos lielākais valsts un atklātības darbinieks,
bet par tādām jubilejām nemēdz vēl neviens runāt.
Jubilārs tagad ir 80 gadu vecs, bet strādā tāļāk, jo arī pēc jubilejas grib ēst.
Avīzes vēl ziņoja, ka viņš ticis jubilejā apbalvots no fabrikanta ar «labrītu» un
no strādniekiem ar puķēm.
Mēs visu šo piezīmi izņemam - ar maz klātpielikumiem - iz kādas avīzes vietējās
nodaļas.
* * *
TAUTAS BALSIS
Kādēļ mani bāleliņi
Tik nabagi palikuši?
Kungi prasa lielas tiesas,
Smilgas auga tīrumā.
*
Uz robežu galvu liku,
Tēvu zemi sargādams, -
Labāk manu galvu ņēma
Nekā manu tēvu zemi!
*
Kara vīrs, kara vīrs
Mans jaunais bāleliņš -
Tas varēja roku cirst
Uz asajo zobentiņu,
Ne tas kungiem ceļu grieza,
Ne noņēma cepurīti.
*
Raudādama nostāvēju
Liela ceļa maliņā:
Redzu savu bāleliņu
Garu ceļu aizejot.
*
Ai dieviņi, ai dieviņi -
Kur man citi bāleliņi?
Cits krievos, cits leišos,
Cits dziļā Vāczemē.
*
To vietiņu gan zināju,
Kur māmiņa šūpli kāra;
To vietiņu nezināju,
Kur mūžiņu nodzīvošu:
Vai prūšos, vai leišos,
Vai celiņa maliņā.
*
Kalnā kāpu raudzīties;
Kas ar manu tēva zemi -
Vai ar kungi vai bāliņi;
Vai irbīte purināja?
Ne ar kungi, ne bāliņi;
Irbe vien purināja.
* * *
TAISNAM SODAM NEIZBĒGSI
P a g a s t a k a z a k s (uz kalpa sievu).
Še, saņemat zīmi par soda spriedumu jūsu vīram, kurš vakar bez ievērojama iemesla
nau ieradies muižā.
K a l p a s i e v a. Mans vīrs ir vakar nomiris un tadēļ nau
ieradies muižā.
P a g a s t a k a z a k s. Tā, tā, jūsu vīrs nomiris! tad viņa
vietā jums vajadzēs samaksāt naudas sodu.
* * *
NĒĢERI IEDOMĀJAS KRISTĪGO DIEVU
Jauns misionārs otru nedēļu ir- vācu Āfrikas kolonijā un ir ļoti nopietns savā
amatā. Viņš jautā nēģeru zēniem: kā tie iedomājas mīļo dieviņu? Nēģeri
pārdomā un atbild: «Kā lielu, baltu vācu vīru.»
«Labi,» saka misionārs, kurš ļoti priecājas, ka nēģers iedomājies dievu kā
vācieti, «labi, un ko viņš, tas visuvarenais, tura savā labā rokā - nu?»
«Es zinu, zinu, mvamba,» ātri atteic nēģers, «pātag no upeszirga ādas!»
* * *
REKLĀMA UZ KAPA AKMEŅIEM
Uz Ņujorkas kapenēm redzami ļoti savādi kapu uzraksti, kuri vairāk dod liecību par amerikāņu tautas veikalniecisko garu nekā par viņu cienību pret mirušiem. Tā, piemēram, lasāms uz kāda kapa akmeņa: «Zem šī akmeņa kādā dienā dusēs Džons Beltons, bet tagad vēl viņš vada spīdošā veidā t. u. t. ielā Nr. 53 vispār pazīstamo kurpju un ādu veikalu J. Beltons u. komp.» Uz cita kapa rakstīts: «Še dus Džons Smiss; viņš pats uz sevi izšāva revolveri pēc «Colt» sistēmas un bija acumirklī beigts. Revolvers «Colt» ir vislabākais ierocis priekš pašslepkavām.»
* * *
MŪŽĪGAIS MIERS
Lapsa dzirdēja, ka tikšot nodibināts vispārējs pasaulsmiers kustoņu starpā. Smaidot viņa teica: «Tas man liels prieks; nu taču reiz varēs droši no cilvēku vajāšanām mierīgi ēst savus zaķīšus.»
*
LIELSKUNGS UN ZEMNIEKS
Birgera
L i e l s k u n g s
To tu, bauri, nesaproti:
Mēs iz vecu vecās sēklas!
Z e m n i e k s
Vai man! lielskungs, tas nau labi;
Veca sēkla maitājas.
*
PIETRA ARETINA KAPA UZRAKSTS
E. Mērikes
Ļaunu vien runāja viņš par visiem, izņemot dievu.
«Ej jel?!» - viņš mēdza tik teikt: «Tāda es nezinu vēl!»
*
NELAIMĪGA MĪLESTĪBA
G. Hērvēga
Karaļi vainīgi nava, - tie brīvību mīlē pārlieku, - Brīvība pati diemžēl karaļus nemīl nemaz.
PAR MELNĀ CIRKULĀRA IZPILDĪŠANU
D i e n a s p a v ē l e u n p a t e i c ī b a
Melnais cirkulārs «Visiem kārtības nodibinātājiem», kurš nodrukāts
«Virpuļa» likumu krājumā, 1907. g. 20. lp. p., un piekodina nemiernieku pamatīgu
izskaušanu, līdz šim ir devis tik labus panākumus, ka uz visstingrāko tiek atkārtota
šī cirkulāra tālāka ievērošana; bet jāaizrāda arī uz pamanītiem pārpratumiem.
Tā, piem., melnā cirkulāra 7. pants, kurš dod n o t e i k u m u s
p a r g a r i e m m a t i e m, ir vietām
ticis iztulkots šaurākā nozīmē un piemērots tikai pie sievietēm, kas ir nepareizi.
7. pants skaidri nosaka: «gari mati ir piesavināti tai šķirai, kurai pēc likuma īss
padoms,» - neminēdams sievietes vien, jo bieži arī vīrieši, kuriem īss padoms,
nēsā garus matus. Par pareizu šī panta iztulkošanu visplašākā nozīmē
izpelnījušies mūsu pateicību daži apcietinātāji, kuri nogādājuši cietumā garo
matu dēļ Andreju Rinkusu un palaiduši viņu tikai otrā dienā, kad tas izskaidrojis,
ka gari mati esot simbols arī māksliniekiem, kuri izpildot 7. panta augšminēto
prasījumu. Nau tik minēts, ka būtu tikusi pie A. Rinkus izdarīta 7. pantā minētā
garo matu izplēšana, bet, tā kā domājams, ka tas izdarīts un tik nau minēts, - tad
kā pateicības zīmi par cītīgu melnā cirkulāra piemērošanu tiek apcietinātājiem
caur šo dāvāts: lielais I šķiras ēzeļa ordens, nēsājams uz pieres.
Melnās sotņas priekšnieks + + +
* * *
PAR DAUDZ ĀTRA KARJERA
Noklausīta saruna
Parīzes «Gil-Blas» ziņotājs noklausījies šādu ierēdņa sarunu pašam ar sevi:
«Lieta iet par daudz ātri, par daudz ātri! Neviens gan negribēs ticēt, ka ir
ierēdnis, kurš atrod, ka viņa karjera ir par daudz ātra, bet tomēr tā ir, es pats
esmu tāds ierēdnis! Un tomēr vēl ne pilnu mēnesi atpakaļ es pats domāju, ka mana
karjera ir pārāk gausa.
Lai tik iedomājas, ka mēnesi atpakaļ es biju gaidījis veselus astoņus gadus uz kādu
augstāku vietu administrācijā un jau biju nodomājis, ka nekad nepiedzīvošu to
laimīgo dienu; te vienu rītu dabonu ukazu, kur man pavēl būt par pilsētas policijas
apakšinspektora palīgu. Ar lielu prieku es pasteidzos iestāties jaunajā amatā. Es
viņā nebiju vēl sabijis divas dienas, kad jau tiku paaugstināts par īstu
apakšinspektoru. Par izskaidrojumu piezīmēšu: ka ģenerālgubernators mira; viņa
vietā nāca policijas priekšnieks, tā vietā policijas priekšnieka biedris, kurš savu
amatu bij atstājis galvenajam komisāram, uz kura amatu tika aicināts inspektors, un tas
savu vietu atbrīvējis priekš apakšinspektora, kurš gods pēc likuma piekrita man kā
tuvākam činā. Es nodomāju: «Labi, lieta iet gluži teicami!»
Otrās nedēļas beigās saņēmu jaunu pavēli, caur kuru tapu iecelts par inspektoru, jo
mans priekšgājējs inspektors bij ticis aizdzīts uz galvenā komisāra amatu, tas atkal
uz policijas priekšnieka biedra, tas uz policijas priekšnieka un policijas priekšnieks
uz ģenerālgubernatora vietu, kurš pēdējais bija atkal miris. Es nodomāju pie sevis,
likdams uzšūt uz savu uniformu jaunus čina uzšuvumus: «Kāds muļķis tad iedrīkstas
apgalvot, ka dienestā nevarot tikt uz priekšu!»
Atkal pagāja nedēļa, un atkal atnāca pavēle, kur mani iecēla par galveno komisāru,
kā jau augšā aprādīts. Nu es pārliku: «Tagad es varētu precēties, vieta ir
laba.» Un es noņēmos bildināt kādu jaunkundzi iz tirgotāju šķiras, kad tiku atkal
paaugstināts par policijas priekšnieka palīgu, tādēļ ka - nu tas jau zināms.
Smaidīdams es nodomāju: «Nu es varu precēt jaunkundzi iz lielgruntnieku
šķiras.»Bet, kad es taisni jau gāju ar precības priekšlikumu pie nodomātās brūtes
vecākiem, - piepeši es tiku iecelts par policijas priekšnieku, jo jaunais
ģenerālgubernators utt. «Labi,» es sacīju, «nu es varēšu pacelt savas acis uz
kādu dāmu iz augstākās muižniecības.» Bet vakar jaunā ģenerālgubernatora, tā,
kas vienmēr bija mans priekšgājējs, nebija vairs... Nujā, arī vinš... tātad es
nezinu, vai mani pareizi sapratīs, bet es sāku domāt, ka mana karjera taču drusku par
ātru! Visādā ziņā es taisīšu savu testamentu.»
* * *
JAUNS PROJEKTS
No birokrātu aprindām
Birokrātu aprindās, kurām tagad ir noteicējs vārds, esot tikusi griezta nopietna
vērība uz kādu lielislcu plānu.
Līdz šim pie visiem mēģinājumiem valsti glābt ticis gluži izlaists iz acīm kāds
apstāklis, kurš nupat tikai ticis atgādināts caur nejaušu un vēl neizskaidrotu
dīvainu gadījumu. Proti, kādā dzemddēšanas patversmē no bērnu saņēmējas tikuši
saņemti divi - nevis cilvēku bērniņi, bet - divi bumbas, turklāt vēl viens revolvers
un patronas.
Par tādu dīvainu dzemdēšanas .(?) panākumu ticis paziņots medicīniskai
priekšniecībai, bet tā negriezusi uz to nekādas vērības un visu nosaukusi par
pārpratumu un joku. Tādēļ policija, kurai jau sen pazīstams medicīnas dumpīgais
raksturs, tūdaļ par visu devusi ziņas arī augstākām iestādēm, kuras uz vietas
aptvērušas visu šo t. s. joka nopietnību.
Sen jau gudrots un prātots par jautājumu: kur dzimst dumpis un nemiers?
Izrādās, ka tur, kur būtu visdabiskāk bijis to meklēt jau no paša sākuma: - proti,
dzemdēšanas patversmēs.
Un tomēr uz šo atradumu nāca tik vēlu un vēl turklāt nejauši! - Toties sparīgāka
rīcība nospriesta tagad, un jaunajam vadošam teicienam jābūtot: apkarot pašu dumpja
dzimšanu!
Vērība griezta arī uz to apstākli, ka taisni mazturīgāko un līdz ar to
nemierīgāko šķiru sievietes visvairāk dzemdējot; aristokrātu kundzes no tā
sargājoties tanī pārliecībā, ka ikviens jauns pasaulspilsons varot būt nākošais
revolucionārs. Tagad nu izrādījies, kāds nolūks esot šīm mazturīgām sievām,
dodoties uz dzemdēšanas patversmēm: - bumbas un revolveri, un nevis nevainīgi
bērniņi.
Ievērojot šādu lietas stāvokli, vispareizākais būtu, ka pa visu nemieru laiku ar
vienkāršu administrācijas rīkojumu - uz domi, pat uz «īsto» un trešo nevarētu
palaisties - tiktu apturēta katra dzemdēšana. Ja tas nebūtu iespējams visur, tad
vismaz tur, kur pastāv karastāvoklis, t. i., nomalēs. Tādējādi tiktu arī
aprobežota nevēlamo opozicionālo tautību, kā, piem., latviešu, vairošanās.
Sevišķi Latvijā būtu diezgan brīvprātīgu goda policistu baronu, kas uzlūkotu, ka
aizliegums netiek pārkāpts; jo viņi kā kultūras nesēji sen jau meklē līdzekļus,
kā pavairot vāciešu un pamazināt latviešu skaitu.
Ka lielais plāns neesot neiespējams, to norādot jau nelaiķa ķēniņa Eroda sarīkotā
bērnu nokaušana, bet šis plāns aizliegt pašu dzemdēšanu vēl radikālāks un tātad
pilnīgāks. Ja laimētos viņu. izvest, tad revolūcija būtu galīgi ar sakni izrauta.
Tad katru dienu jauni dumpinieki nenāktu klāt.
Tāds plāns būtu ieteicams arī vēl tādēļ, ka darītu apmierinošu iespaidu uz tik
grūti savaldāmo presi; jo tad avīzēm nebūtu ko kliegt par asiņaino kontrrevolūciju,
pogromiem un par soda ekspedīcijām, - viss norisinātos gluži mierīgi.
Lielo reformu varētu arī pamazām izvest un priekš pirmā iesākuma likumā noteikt, ka
priekšniecībai jāpārlūko un jākontrolē tik svarīga valstsdzīves parādība kā
jaunu pavalstnieku ierašanās lielā skaitā caur stārku vidutājību. Tādā nolūkā
tad vajadzētu vispirms noteikt, ka pie minētās ierašanās jābūt klāt ne vien jau
līdz šim likumā paredzētām bērnu saņēmējām, bet arī vietējai policijas
priekšniecībai.
Mēs varam pie šī tiešām ģeniālā plāna piezīmēt tikai to, ka viņš visiem
birokrātiem ļoti paticis, bet tikai lielāko daļu sabaidījis ar savu lieliskumu un
radikālību.
«Tad jau labāk diktatūra!» daži teikuši.
Jeb vai vēl labāk kolera, jo tā iznāk lētāk un strādā tikpat gludi!» citi
piemetinājuši.
Bet bijuši arī tādi, kuri apdomīgi norunājuši zem sevis, ka ar sievām iesākt esot
bīstami. Un pie balsošanas izrādījies, ka viņiem bijis pārsvars.
* * *
ĀRSTI MALDĪJUŠIES
Avīzes ziņo, ka ārsti, izmeklēdami ģenerāļa Trepova nāves cēloņus, atraduši, ka viņš miris no s i r d s k a i t e s. Visādā ziņā ārsti būs maldījušies, jo vispār taču pazīstams fakts, ka ģenerālim Trepovam n e m a z n e b i j a s i r d s.
* * *
BRĪVĪBAS CĪŅAS IZMAKSA
Pēdējā kongresā Londonā tika klajā laisti sekošie skaitļi, kuri apgaismo
apstākļus, kādos krievu proletariāta partijai jāstrādā. Kongresa visi 140 locekļi
bija cietumā pavadījuši 138 gadus un 3 1/2 mēnešus un trimdā 148 gadus un 6 1/2
mēnešus. Iz cietuma bija izbēguši 22 locekļi, četri starp tiem pat pa divām
reizēm. Iz Sibīrijas bija izbēguši 23 locekļi pa vienai reizei, pieci pa divām un
viens pat pa trim lāgam. Šos skaitļus bija sastādījis N. Trockis, kurš, kā zināms,
bija viens no priekšsēdētājiem strādnieku deputātu padomē un šinī amatā nācis
bija tūlīt pēc Hrustaļova Nosara.
T. nodomājis laist klajā grāmatu «Turp un atpakaļ», kurā tas grib tēlot savu
bēgšanu iz Sibīrijas, kas izmaksājusi sociāldemokrātu partijai trīsdesmit
tūkstoši rubļu. Kādā jau drukātā nodaļā iz savas grāmatas tas dod dažus
statistiskus datus iz sava paša pagātnes. Pirmo reizi viņš ticis apcietināts
janvārī 1898., pēc tam, kad tas 10 mēnešus nodarbojies Nikolajevas strādnieku
aprindās. Viņš sasēdējis 2 1/2 gadu cietumā un ticis tad nosūtīts trimdā uz
Sibīriju uz 4 gadiem, bet izbēdzis jau pēc diviem gadiem. Otrreiz viņš ticis
apcietināts 16. decembrī 1905. kā Pēterburgas strādnieku deputātu padomes loceklis.
Visi, kas bija apsūdzēti kā strādnieku deputātu padomes locekļi, sēdēja kopā 400
dienas cietumā. Pēc tam tie tika transportēti uz Obdorsku uz nometināšanu uz visu
mūžu. T. nobeidz savu artiķeli ar sekošiem vārdiem:
«Katrs krievu sociāldemokrāts, kas partijā 10 gadus ir strādājis, varēs par sevi
pastāstīt apmēram to pašu.»
* * *
TIESA UN TAISNĪBA
Patiess stāsts
Sekošais gadījums notika Varšavas apgabaltiesā, p a r a s t a j ā
v i s p ā r ē j ā apgabaltiesā, nevis k a r a
apgabaltiesā, ko še tūlīt piezīmējam. Notikums pilnīgi raksturo mūsu
p a r a s t o v i s p ā r ē j o tiesu un taisnību;
viss notika pilnīgā likumiskā kārtībā, - un ziņo par to -«Duna Zeitunga».
No cietuma tika vesti apgabaltiesas priekšā divi vīri - Francs Novakovskis un Lucians
Zimnijs. Novakovskis bij priekš 14 dienām notiesāts dēļ zādzības, un viņam
gribēja pasludināt pamatotu spriedumu; Zimniju gribēja tiesāt par ielaušanos.
Novakovskam nolasīja spriedumu; tad tika ievests Zimnijs.
Viss notika pilnīgi likumiskā kārtībā, ar visām stingri priekšā rakstītām
formām: tika izmeklēts, vai apsūdzētais ir arī tiešām tā persona, kura tiek
sūdzēta; tad tika nolasīts apsūdzības raksts, un, tā kā apsūdzētais neatzinās
par vainīgu, tad tika noklaušināti liecinieki. Pēc tam prokurors teica apsūdzības
runu, uz ko atbildēja - no tiesas puses apsūdzētam piedotais - aizstāvis, un galā
priekšsēdētājs noprasīja apsūdzētam, vai viņam neesot vēl kas ko iebilst par šo
lietu.
Uz to apsūdzētais atbildēja: «Man jālūdz daudzreiz piedošana no tiesas kungiem, -
bet visa lieta ir tik joks, jo es nemaz neesmu tas Zimnijs!»
Tiesneši pārsteigti lūkojās viens uz otru. «Kā tā? Kā tad jūs še gadījāties?
Kas tad jūs esat?» jautāja priekšsēdētājs.
«Es esmu Novakovskis, tas, kuru jūs notiesājāt divas nedēļas atpakaļ un kuram
šodien bija jānoklausās pamatots spriedums; un tas otrs, kuram jūs nolasījāt to
pamatoto spriedumu, tas ir Zimnijs. Ceļā uz tiesu mēs norunājām šo joku, lai tiesai
pierādītu, ka lieciniekiem nevar ticēt. Jūs jau paši dzirdējāt, ka viņi mani
pazina par Zimniju un to apliecināja ar zvērastu.»
Priekšsēdētājs tūdaļ iesāka lietu izmeklēt un izrādījās, ka viss tā bij, kā
Novakovskis to bij stāstījis. Lieta tad tika atlikta, un par to paziņoja
priekšniecībai. Tāda lieta nau nebūt neparasta; tāds pats gadījums nāca klajā
šoruden Pēterburgā.
* * *
TAUTAS LABOTĀJI
Stāsts, no vācu valodas tulkots
Sodi noder tikai pamācībai, un tiesas nolūks ir zemākās šķiras labot un
izglītot. Kad šo mērķi var kaut cik sasniegt ar tēvišķas stingrības lietošanu,
tad tas top darīts ļoti labprāt; bet netrūkst arī mēģinājumu pārrunāt ar labu
lēnību. Dažs jau ir mēģinājis izskaidrot tādam spītīgam strādniekam, ka viņa
apstākļi nebūt nau tik ļauni, kā viņš tos mācījies pazīt no piedzīvojumiem. Es
varen apbrīrv:oju vienu jaunu juristu, kas iztiesāja mūrnieka Jāņa Plekšahera lietu.
Noziedznieks - mūrnieks bija svētdienu ticis aizsaukts uz valdi, lai tur saņemtu savu
karti par apdrošināšanu uz vecuma dienām un samaksātu nodokļus; jo Vācijā valsts
apdrošina strādniekus darba nespējības un vecuma gadijumā, bet strādniekiem
jāsamaksā.
Pletšahers bija tanīs domās, ka šāda aizsaukšana uz valdi svētdienas laikā
traucējot viņa atpūtu, un to viņš bija valdē visiem ierēdņiem izteicis tik
skaidros vārdos, ka nu sēdēja uz apsūdzēto sola.
Tiesa tūdaļ ieskatīja, ka še darīšana ar sociālo jautājumu, un tiesnešu sejas uz
vietas pieņēma drūmu izskatu un balss tapa asāka. Noklaušinot tiešām izrādījās,
ka mūrnieka nozieguma cēlons bijis nevis dvēseles uzbudinājums, bet visa viņa
rakstura īpatnība. Mūrnieks spītīgi palika pie tās pārliecības, ka viņam bijusi
taisnība; viņš runāja par to, ka strādnieks, kas darbojies visu nedēļu, gribot
svētdien atpūsties; viņš izsacīja pat tādu uzskatu, ka ierēdņi esot ļaužu dēļ
un ne ļaudis ierēdņu dēļ; viņš lūkoja pierādīt, ka viņam nevajagot paciest
nekādu pārestību; vārdu sakot, viņš visur mēģināja lietā iemaisīt politiku.
Turklāt viņš arī formālā ziņā neizturējās, kā pienācās. viņa balss bija
rupja un tādēļ izaicinoša: viņš arī domāja, ka viņa pierādījumi tiek
svarīgāki, jo biežāki un jo plašāk viņš tos atkārtoja. Priekšsēdētājs tam
pretī pūlējās paskaidrot, ka taču esot liels labums, kad valsts gādājot par
strādnieku vecuma dienām, bet mūrnieks atteica svinīgi, ka šis tik nospļaujoties par
to un ka atdodot savu vecuma renti katram, kas to gribot.
Es jau domāju, ka tādai pārdrošībai būs ļaunas sekas, bet priekšsēdētājs palika
mierīgs; viņam piepeši uzausa kādas domas.
«Pletšaher,» viņš teica lēnā balsī, «vai jūs tikai neesat sociāldemokrāts?»
«Nu, to es domāju gan,» tas atteica, «kopš sākās tā lieta, es biju līdzi.»
«Ā, nu es daudz ko saprotu,» iesaucās tiesnesis; viņa vaigā nebija dusmu, bet tikai
dziļa līdzcietība ar nelaimīgo. Viņš atkāsējās kā uz garu runu un jautāja
lēnprātīgi:
«Pletšaher, vai jūs neredzat, cik gudris ir šis likums, kurš nodrošina jums
laimīgas vecuma dienas?»
«Nē, tā es neredzu.»
«Nu, Pletšaher, uzklausaties labi, ko es teikšu: jūs kļūsat vecs, noguris, slimīgs,
jums būs septiņdesmit gadu...»
«Nē, to es neticu...»
«Ko jūs neticat?»
«Ka es tikšu septiņdesmit gadus vecs, to es neticu.»
«Par ko tad ne? Vai tad tas ir neiespējams?»
«Nē, es to neticu.»
«Tā, jūs to neticat? Labi! Bet pieņemsim, ka jūs nesasniegsat šo vecumu, tad taču
citi, jūsu līdzstrādnieki, baudīs šo labdarību...»
«Kādēļ tad man priekš citiem jāmaksā? To es nedarīšu.
«Nu, lūk nu!» teica tiesnesis, «te jums trūkst ieskata, uzupurēšanās priekš
vispārības, priekš citiem, priekš valsts. Valsts taisni ir priekš vispārīgā laba,
valsts ir, kā lai es jums to saku, valsts ir kā bišu kolonija, kā bišu strops; katrai
bitei sava kanniņa, savs darbs, bet visas strādā kopā, visas priekš vispārības. Vai
jūs saprotat?»
«Nē, un ticēt es to arī neticu.»
«Ko tad jūs neticat?»
«Ka valsts ir kā bišu strops, to es neticu.»
«Par ko tad jūs to neticat?»
«Par to, ka pie bitēm tie, kas nestrādā, top padzīti, bet pie mums tiem ir
vislabākā dzīve. Tas ir gluži otrādi.»
Tiesneša seja aptumšojās, lēnprātība nozuda; viņš redzēja, ka ar labu nekas nau
izdarāms, un piesprieda viņam augstāko sodu, kāds Vācijā iespējams.
* * *
NOVECOJUSIES PARUŅA
«Ēstgriba,» teic, «nāk ar ēšanu.»
Tavu nepatiesu paruņu!
Sen jau ēstgriba še atnāca,
Tikai nenāk vis vēl ēšana.
* * *
NESAKI NEKAD MELUS!
Kāda jaunkundze lūdza Marku Tvenu, pazīstamo amerikāņu humoristu, lai ieraksta tai ko albumā par piemiņu. Viņš ierakstīja: «Nesaki nekad melus!» un parakstīja savu vārdu, bet zem tā piezīmēja pēcrakstā: izņemot gadījumu, kad tu gribi vingrināties, lai neaizmirstu savu mākslu.»
* * *
SODA MĪKSTINĀJUMS
T i e s n e s i s. Kad ielauzāties grāmatu tirgotavā, jums nau kauna
bijis un jūs esat dažas pātaru grāmatas arī vēl līdz paņēmuši!
A p s ū d z ē t a i s. Jā, - nu es gribētu augstu tiesu lūgt man to
pierēķināt kā iemeslu sodu mīkstināt.
* * *
VINŠ TO NEDARA
M ā t e. Fricīt, Fricīt, vai tu nevari tapt drusku rātnāks?
F r i c ī t s. Jā, māmiņ, es katru vakaru lūdzu mīļo dieviņu par to -
bet viņš to nedara.
*
PEĻŅAS DĒĻ
S k o l o t ā j s. Par tavu bezkaunību tu pelni pērienu.
S k o l n i e k s. Vai es, skolotāja kungs, peļņas dēļ eju skolā?
*
SKOLĒNS SPAILĒS
S k o l ē n s: «Kad ticības mācības stundā runā par Darvinu, tad dabū sodu, un, kad dabas vēstures stundā atstāsta pasaules radīšanu pēc Mozus, tad pelna izsmieklu.»
IESVĒTĪŠANAS STUNDĀ
M ā c ī t ā j s. Kas ir tas augstākais, pēc kā dzīvē vajag
censties?
I e s v ē t ā m ā m e i t a. Kad dabon drīz apprecēties.
*
KO VIŅŠ NOŽĒLOJA UZ NĀVES GULTAS
No E. Heidmaņa
Kādā nomaļus novadā dzīvoja astoņdesmit gadus vecs mežsargs. Viņš bija ilgi
uzturējies stiprs un vesels, bet beigās bija taču pienākusi arī viņam mirstamā
stundiņa.
Vecis guļ slimības gultā, un apkārt stāv viņa daudzie bērni un bērnu bērni. Viena
no meitām prasa, vai neatsaukt mācītāju. «Ak, bērni, ko man tas vīrs palīdzēs?»
atraida vecis. Bet meitas neatlaižas, un beigās slimais ir ar mieru: «Kad jau jūs
domājat, ka tas vajadzīgs, tad vedat vien viņu šurp.»
Pēc maza brīža ienāk arī mācītājs, kurš jau iepriekš bij atvests. «Nu, mans
mīļo mežsarg, vai jūs esat gatavi stāties tā visuaugstā troņa priekšā?» saka
mācītājs.
«Jā gan, mācītāj' kungs,» atbild vecis.
«Vai jums varbūt ir vēl kāds grēks uz sirds, ko jūs gribētu man atzīties un
biktēt?» - «Nē, mācītāj' kungs, nau man neviens grēks zināms!» - «Bet vai tad
nu jūs savā garā dzīves gaitā nekā nebušot nodarījuši, ko jūs tagad nožēlotu?
Atceraties taču, mīļo mežsarg!» - «Ak dievs, mācītāj' kungs, tur ir gan viena
veca lieta, kura man nekad neiziet iz prāta; nu jau ir daudz gadi pagājuši, bet man
arvien vēl dikti žēl.» - «Nu, mīļo mežsarg, tad pastāstat man taču to lietu un
atvieglinājat savu sirdi, pirms jūs stājaties tā visaugstākā soģa priekšā!» -
Vecis gan sākumā negribēja, bet, kad mācītājs to pierunā, viņš sāk arī
stāstīt.
«Nu, mācītāj' kungs, kad jau jūs domājat, ka tas ir vajādzīgs, tad es
pastāstīšu ar: tas jau būs nu vairāk nekā sešdesmit gadu atpakaļ un man arvien
vēl neiziet no prāta. Es toreiz biju tāds puika, astoņpadsmit gadu vecs, un biju vecā
mežkunga dienestā. Vecais mežkungs svinēja savu septiņdesmito dzimumdienu un bija
arī mani ielūdzis. Mēs, jaunie ļaudis, bijām ļoti jautri, un tur bija visvairāk
vainīgas mežkunga divas jaunas māsīcas. Ak, kas tās bija par divām smukām, glītām
skuķēm, mācītāj' kungs, to jūs nemaz nevarat iedomāties! - Bet nu tas bija taisni
ziemā, un visu dienu sniga un putināja, ka zem' ar debesīm griež kopā.
Kad nu es tā ap pulkstens vienpadsmitiem gribēju iet mājās, tad mežkungs nelaida
nelāga laika dēļ. Jo mežkunga muiža ir viena pati dziļi mežā. Nu, es arī labprāt
palieku tur, un man ierāda mazu istabiņu, kur gulēt.
Drīz tad nu arī ejam gulēt, un es tikko sāku noģērbties, kad kāds klauvē pie
manām durvīm. «Iekšā,» es saucu. Un kas ienāk iekšā? - Viena no tām smukajām,
glītajām skuķēm! - un ko viņa saka? - «Vai jūs arī nesalstat, mežkungs?» -
«Nē, es atbildu, es nesalstu.» Un tā viņa atkal aiziet. Bet nepaiet liels laiks, un
es gribu patlab iemigt, kad atkal klauvē pie durvīm. «Iekšā,» es saucu. Un kas
ienāk iekšā? Tā otra no tām smukajām, glītajām skuķēm! - un ko viņa saka? -
«Vai jums arvien vēl nau auksti?» - «Nē, es saku, man vēl nau auksti.» - Un tā
viņa aiziet.
Un redzat nu, mācītāj' kungs, - ka man toreiz nebija auksti, par to man vēl tagad pēc
sešdesmit gadiem ir ļoti žēl.»
* * *
IZ VĀCU DZIESMU GRĀMATAS
Dziesmas, kuras tiek no vāciešiem dziedātas dažādos gadījumos:
Es streit't fur uns der rechte Mann,
Den Gott selbst hat erkoren -
(Priekš mums cīnās īstais vīrs,
Kuru dievs pats ir izvēlējis) -
dziedāta, kad vācieši izraudzīja par savu runātāju un aizstāvi - melnsimtnieku Puriškeviču.
Wer nur auf Gott vertraut,
Hat niclit auf Sand gebaut -
(Kas vien uz dievu paļaujas,
Tas ne uz smiltīm būvējas) -
dziedāta, kad vācu baroni no jauna sāka būvēt savas pilis Latvijā.
* * *
IZ KAPITĀLISTU ĢIMENES DZĪVES
Pēc viņu pašu avīžu ziņām
KAPITĀLISTS PATS
Lasa savu nupat saņemto pasi.
«Palūk vien, sieva, kāda bezkaunība! Tur tas skrīveris uzrakstījis: Sevišķas zīmes - nekādas - - un man taču ir vesels milijons rubļu!»
*
«Dzirdat, bērni, kas šonedēļ labi izturēsies, tas svētdien dabūs 30 rubļu un varēs uz dzelzceļa nobremzēt vilcienu.»
* * *
KAPITĀLISTA CIENĪGĀ
«Cienīgā kundze, vai jūs pati nezīdat savu mazo?»
- «Ko jūs iedomājaties! - es taču neiešu izpildīt emmas dienestu?!»
KAPITĀLISTA MEITIŅAS
M a m m a. Nu, meitiņ, vai tu labi izpriecājies savā kāzu ceļojumā?
M e i t a. Ļoti labi; iedomājies vien, ka Edgars dzelzceļa braucienā trīs
reizes tīšu prātu apturēja vilcienu ar notesbremzi; mēs jau to spējam samaksāt.
* * *
LABI AUDZINĀTA
J a u n k u n d z e. Bet, kungs, kā jūs man iedrošināties tādas lietas
stāstīt par manu draudzeni! Kaunaties!
K u n g s. Es vēl neko neesmu stāstījis, tas sliktākais tik tagad nāk.
J a u n k u n d z e. Nu, tad stāstat!
*
P i r m ā j a u n k u n d z ī t e. Kas īsti ir
nepieklājīgi?
O t r ā j a u n k u n d z ī t e. Nepieklājīgi ir, kad kāds to
redz.
* * *
KAPITĀLISTA DĒLIŅI
Dēlēns lieto pret kalponi visādus lamu vārdus. Tante, kas pienāk klāt, jautā:
«Kur tad mācījies tā lamāties?» -
«Tas viss nāk no manis paša,» atbild pašapzinīgi dēlēns.
*
«Kārlīt, tu jau esi apgāzis tintes pudeli un aplējis visu rakstāmgaldu!»
K ā r l ī t i s: «Jā, Anna ir atkal nolaidīga bijusi un nau uz mani
uzmanījusies.»
*
Dēliņš pārnāk mājā no sava pirmā skolas apmeklējuma.
«Kā tad nu bija skolā?» jautā māte.
«Ērmoti,» atbild ,mazais veikalnieks, «tur bija liela zāle, pilna ar maziem zēniem,
un priekšā pie k a s e s (skolas katedra) sēdēja viens vīrs
un lasīja.»
* * *
KAPITĀLISTA MAZĀ MEITIŅA
V e c m ā t e. Lūk, mīļo meitiņ, kad es reiz miršu, tad tu dabūsi
šo gredzenu, šo skaisto brošu un arī šo pulksteni.
M e i t i ņ a. Kad tu mirsi?
* * *
KAPITĀLISTA LIELIE DĒLI - STUDENTI
O n k u l s. Tu mani apmeklē tikai tad, kad tev vajaga naudas!
S t u d e n t s. Jā, vai tad lai es tevi apmeklēju vēl biežāk?!
* * *
N a k t s s a r g s. Ko jūs še sēdat pie laternas?
I e d z ē r i e s s t u d e n t s. Kur tad lai es eju? Neviens
cilvēks jau nezina, kur es dzīvoju!
*
S t u d e n t s (no rīta pēc komersa žūpošanas uzmozdamies): «Tavu brīnumu, te jau es guļu gluži svešā gultā!... Nu, naktssargs, kurš mani šurp atvedis, būs gan bijis krietni iedzēries!»
*
S t u d e n t s (uz savu kolēģi, kurš licies pārvesties mājās no
naktssarga). «Vai tad tu tam vīram nedod dzeramnaudu?»
O t r s s t u d e n t s. «Tagad ne - man ir abonements uz majā
pārvešanu!»
*
I e d z ē r i e s s t u d e n t s (kuru viņa dzīvokļa saimnieks ar saviem ļaudīm velti pūlējies pa trepēm uzgādāt augšā): «Nē, tā neiet. Nonesat man labāk gultu lejā.»
* * *
KAPITĀLISTA DEVĪGAIS ONKULS
M a z a i s M a k s ī t s. Onkulīt, es šonakt sapņoju, ka
tu man dāvāji ratu.
O n k u l s. Nu labi, paturi vien to ratu, bet pielūko ka tu nenokristu un
nesasistos.
* * *
KAPITĀLISTS PIE ĀRSTA
«Vai jūsu ģimenē ir bijuši ārprātības gadījumi?» - jautāja ārsts kungu,
kurš gribēja likt apdrošināt savu dzīvību.
«Jā,» atbildēja kapitālists, - «mana māsa reiz atraidīja precinieku ar 500 000
rubļiem!»
* * *
KAPITĀLISTS KĀ BRŪTGĀNS
B r ū t g ā n s (uz brūti): «Manu zelta gabaliņ, manu dimantiņ, manu naudas skapīt, manu vērtspapīriņ - -!»
*
P r e c i n i e k s (uz namamāti). «Mans kompliments,
cienījamā kundze! Tik labi es jau sen neesmu ēdis.»
M a z a i s A n s ī t s. «Mēs arī ne.»
* * *
ZNOTS
B r ū t e s t ē v s. Man jums diemžēl jāsaka, ka mana
meita dabūs savu mantojumu izmaksātu tikai pēc manas nāves.
Z n o t s. Tā, cik vecs tad jūs esat?
* * *
NĀKOŠAIS KAPITĀLISTS
Mazais Vilīts dabūja no savas mātes ik dien' pāris kapeiku priekš saldumiem. Bet reiz viņa tam izskaidroja, ka viņš esot par vecu priekš tā, - lieliem pulkam vajagot pašiem pelnīt naudu, kad gribot pirkt saldumus. Vilīts no sākuma bija ļoti domīgs, bet drīzi apmierinājās, un, kaut gan no mātes nekā nedabūja, tomēr bija vairāk pārticis nekā jebkad. Kādu dienu māte redz pulka bērnu, kuri klaigodami un apbrīnodami apstājuši Vilīti, kurš uz sienas izlicis izkārtni:
Vilīts ēd vienu mazu zaļu tārpu par 1 kapeiku
Vilīts ēd vienu lielu zaļu tārpu par 15 kapeiku
Vilīts ēd vienu mazu slieku par 25 kapeiku
Vilīts ēd vienu lielu slieku par 30 kapeiku
Vilīts ēd vienu mazu zaļu vardi par 80 kapeiku
Vilīts ēd vienu lielu zaļu vardi par 1 rubli.
* * *
PAR KRIETNIEM SAIMNIEKIEM
RŪPĪGAIS
S a i m n i e k s a p t i e k ā: «Bet uzrakstat labi skaidri, kuras zāles ir priekš govs un kuras priekš kalpones, ka mana govs nedabū vēl neīstas zāles.»
* * *
AIZGĀDĪGAIS
K r o g a s a i m n i e k s. ... Un to ievēro, dēls - esi aizgādīgs, ka
neprātīgi ļautiņi nedara sev kādu ļaunumu caur pārmērīgu dzeršanu; kad kāds ir
diezgan dzēris; tad nepārdod viņam vairs degvīna.
D ē l s. Un, kā lai es zinu, kad viņš ir diezgan dzēris?
S a i m n i e k s. Kad viņam nau vairs naudas.
* * *
TAUPĪGAIS
Saimnieks piektdien aizgājis pie baznīckunga, lai tam paziņotu par sievas miršanu.
«Un kad tad būs bēres?» prasīja baznīckungs.
«Pirmdien, cienīgstēvs. Žēl, ka nelaiķe nenomira pāris dienas agrāk, tad būtu
varējuši viņu paglabāt svētdien un nebūtu darbdiena jākavē un kalpi jāatlaiž.»
* * *
LAIPNAIS
N a m a s a i m n i e k s. Kādēļ jūs īsti gribat iziet no
dzīvokļa?
Ī r e n i e k s. Mana sieva mantojusi un grib ņemt dārgāku dzīvokli.
N a m a s a i m n i e k s. Ah, ja tik vien tā iemesla, tad jau es
arī varu jums dot šo pašu dzīvokli par dārgāku īri.
* * *
PAR MUIŽNIEKIEM
«Vai jūs nemaz nedomājat precēties, grāfa kungs?»
- «Nezinu vēl, šimbrīžam es vēl spēju pats sevi uzturēt.»
*
M a z a i s P a u l i ņ š (uz baronu): «Tas taču savādi; jūs esat gluži gaišiem matiem, un papiņš nesen teica, ka jūs esot tumšs goda vīrs.»
*
«Ļoti nožēloju, bet savu meitu es nevaru jums dot, barona kungs.»
- «Eh - hm! - ļoti nepatīkami, tad vismaz izlaižat mani laukā pa blakus durvīm - jo
tur pie lielajām durvīm stāv daži no maniem parādu devējiem.»
*
S k r ī v e r s. Nu, kad jūs nemākat rakstīt, tad uzvelkat paraksta
vietā trīs krustus.
M i ķ e l s. (Paņem spalvu, bet pārskatīdamies uzvelk četrus krustus.)
S k r ī v e r s. Jā, kas tad tas - četri krusti! ... Vai tad jūs esat muižnieks?
* * *
IZ VISAS PASAULES
ROKFELLERA AUTOGRĀFS
Rokfellers, kad tas pēdējo reizi bija Francijā, bija sev pie kāda Parīzes matu mākslinieka apstellējis parūku. Rēķins par to tika uzstādīts 600 franku liels. Miljardiers nepakustināja ne plakstienus, kad viņam šis krietna apmēra rēķins tika priekšā likts. Bet friziers gribēja vēl ko. Viņš izlūdzās sev par piemiņu rokrakstu no visbagātākā vīra pasaulē. Rokfellers izvilka papīra lapu un uzrakstīja: «Šās lapas nonesējam izmaksājami 600 franku.» «Te jums būs,» viņš sacīja frizieram. «Bet,» pēdējais iebilda vilcinādamies, «ja es pret šo čeku saņemu naudu, tad jau man nebūs rokraksta?» «Nu,» atteica Rokfellers vienkārši,«tad neejat naudai pakaļ.»
* * *
SMALKJŪTĪGS VEIKALNIEKS
Kādam litogrāfijas īpašniekam Briselē kunde bija atsūtījis drukātu paziņojumu
par nāves gadījumu viņa ģimenē. Litogrāfijas īpašnieks aizrakstīja viņam šādu
līdzjūtības vēstuli:
«Paziņojums par smago zaudējumu, kurš jācieš Jūsu ģimenei, mūs pildīja ar
neliekuļotām sāpēm, un mēs izsakām Jums dziļāko līdzjūtību. Mēs ievērojām,
ka cirkulārs, ar kuru Jūs paziņojāt par D. kga nāvi, ir drukāts no N. firmas, un
ļoti nožēlojam, ka Jūs negriezāties pie mums papriekšu šī drukas darba dēļ.
K a d J ū s u ģ i m e n ē n o t i k t u
a t k a l k ā d s nāves gadījums, mēs ar prieku
nosūtīsim Jums savu cenu rādītāju, un esam pārliecināti, ka varēsim Jums lētāk
pakalpot nekā mūsu konkurents.
Cerēdami, ka drīz būs tāds g a d ī j u m s, mēs paliekam
visā cienībā... XX.»
* * *
KĀ VAR ATDABŪT PATĒRĒTU NAUDU
Francijā kādā rietumu departamentā noticis gadījums, kurš varētu derēt par
vispārīgu priekšzīmi, jo viņš rāda, cik vienkārši var iegūt atkal patērētu
naudu...
Kāds prefekts uzdevis savam vecajam nodaļas priekšstāvim saņemt rentejā priekš
sevis mēnešalgu un pielikumus. Viņš devis līdz kvīti par 3000 frankiem un dabūjis
pret to savu naudu. Tā tas gājis ik mēneša, jo prefekts negribējis pats pūlēties ar
staigāšanu uz renteju. Nodaļu priekšniekam tas arī izlicies par apgrūtināšanu, un
viņš reizi savā vietā aizsūtījis kādu jaunu ierēdni, uzticēdams tam kvīti un
naudas saņemšanu priekš prefekta. Jaunais cilvēks gan saņēma naudu, bet nospēlēja
to kārtīs, un pats aizbēdza.
Prefekts, kā jau domājams, nodaļas priekšnieku darīja atbildīgu par iztrūkstošo
naudu; nabaga vīram vajadzēja iz savas kabatas samaksāt tos 3000 frankus. Bet tanī
vietā prefekts viņam atkal deva iespēju tikt pie izliktās summas, un līdzeklis, kādu
viņš še izlietoja, bija tik vienkāršs: aizbēgušais ierēdnis personu sarakstā tika
tālāk vests, un nodaļas priekšnieks ik mēneša saņēma aizbēgušā algu.
Prefekts, kā avīzes piezīmē, esot pat aizbēgušā algu paaugstinājis, lai ātrāki
tiktu atmaksāti tie 3000 franki.
* * *
IZDEVUMI PAR VIENU BOMBARDAMENTU
Attiecoties uz Kasablankas (Marokā) bombardamentu kāda franču lapa ņemas aprēķināt izdevumus, cik francūžiem varētu iznākt par viena paša lielgabala izšaušanu. Šāviens iz viena 305 milimetru liela lielgabala iznāk 5333 fr. dārgs, iz 274 mil. lielgabala 2420 franku, iz l00 mil. lielgabala 147 fr. Priekš mazākiem lielgabaliem iznāk daudz mazāk: par 65 mil. lielgabalu tikai 30 fr. par vienu šāvienu, par 43 mil. lielgabalu 12 fr. un par 33 mil. lielgabalu pat 8 fr. Tas viss kopā tomēr iztaisa briesmīgas summas, kad aprēķina, cik daudz tādu lielāku un mazāku šāvienu vajadzēja, lai saspārdītu dumpīgo marokāniešu perēkli. Nabaga francūži tiešām nožēlojami par tādiem lieliem izdevumiem. Marokāņiem, kuri vienkārši liekas nošauties, tā lieta nemaksā nekā.
* * *
AK TĀ!
Klemanso, tagadējais franču ministru priekšnieks un bijušais radikāls sociālists, kurš par labu valdošai pilsonībai tik «šneidīgi» apspiež strādnieku kustību, tomēr maz iemantojis piekrišanas un zemē sacēlis daudz nemiera. Par viņu «Figaro» pasniedz raksturisku anekdoti; Pie ministru priekšnieka ienāk tautas vietnieks un tiek saņemts ar laipnu jautājumu: «Nu, mīļais deputāt, vai jūs pa savām brīvdienām esat sakrājuši daudz patīkamu iespaidu?» - «Teicamus iespaidus, ministra kungs!» atbild deputāts, «visa zeme atrodas plaukstošā stāvoklī; tautas gars ir pacilāts, ikviens ir apmierināts ar savu likteni...» - «Ak, cik jauki» iesaucas iepriecinātais ministru priekšnieks, «un kur tad jūs pavadījāt savas brīvdienas? - «Šveicē,» atbild deputāts. «Ak tā!» noteic ministru priekšnieks, nepatīkami pārsteigts; viņš bija domājis viņa vadīto Franciju.
* * *
JŪRAS NODAĻA
Portugāles karaļa māte Maria Pia, Itālijas karaļa tante, atstāšot savu tautu un tēviju un pārcelšoties uz pastāvīgu dzīves vietu uz Itāliju (varbūt drīz arī dēls tai sekos). Karaliene Maria Pia, par spīti savam 60 gadu vecumam, ir ļoti jautra sieva un, kopš viņas vīrs karalis Ludvigs 13 gadus atpakaļ nomiris, pastāvīgi ir devusi vielu dažādām valodām un jautriem nostāstiem. Viņa dzīvoja ļoti plaši, un milzīgās summas, kādas aprija šāda dzīve, tika samaksātas iz valsts kases. Kad tautasvietnieku namā par to valdībai sīvi uzbruka un noprasīja, uz kāda pamata nauda viņai maksāta, - tad izrādījās, ka nauda bij maksāta iz j ū r a s l i e t u ministrijas summām, jo ū d e n ī i e m e s t a nauda pieder j ū r a s nodaļā.
* * *
JAUNS ATRADUMS NOZIEDZNIEKU TIESĀŠANĀ
Iz Ņujorkas tiek ziņots laikrakstam «Echo de Paris»: Notiesājot uz nāvi kādu Veitu Kolumbus pilsētā, norisinājās diezgan uztraucošs skats. Nonāvēšana notika caur elektricitāti. Ar pirmo lādējumu nepietika, lai iestātos nāve, tika dota vēl otra, stiprāka straume. Zem šīs jaunās straumes iespaida iz notiesātā miesas šāvās liesmas ārā. Šī operācija tika turpināta vairāk sekundes, neraugoties uz liesmām, ne arī uz ceptas gaļas smaku. Notiesātais mira vārda pilnā ziņā - cepamā nāvē.
* * *
ARĪ JĀPAAUGSTINA CENA
«Še jums būs pieci kapeikas dzeramnaudas.»
N e s ē j s. «Nē, kungs, par pieci kapeiki nevar nekā dabūt dzert, -
brūveri alus cenu paaugstinājuši.»
PELĒKAIS UN MELNAIS BARONS
Kas barors, tas barons un paliek par tādu,
Lai velk tam vai melnu, vai pelēku ādu;
Tas vāciets un lielāks, šis latviets un mazāks,
Mūs vieno viens tēvijas mētels un zābaks.
Lai krogā šķir vācu un zemnieku galus, -
Mūs vieno viens kopīgs tēvijas alus;
Lai melnais barons uz pelēko spļauj,
Mūs vieno tās jūtas, kas viņam to ļauj.
Ja reizēm mums gadās kāds strīdiņš, kāds nieks, -
Mūs vieno viens tēvijas ienaidnieks:
Tas ubags bez naudas, bez zemes, bez vaļas,
Tas strādnieks, kas pieprasa ar savas daļas;
Mums pieder gan kapitāls, zeme un vara,
Kas mūs par tēvijas kungiem dara.
Bet tās mums abiem tās kopīgās raizes,
Ka kalps arī prasīs reiz zemes un maizes.
Un tādēļ mums, pelēkiem, kopā ar melniem,
Ir jāved karš pret tiem dumpības velniem.
Mūs vieno intrese: kalpus valdīt,
Tik dalīšana - tā vien mūs var skaldīt.
Bet barons ir barons un paliek par tādu,
Lai mauc tam vai melnu, vai pelēku ādu.
* * *
IZ SLAVENU VĪRU DZĪVES
Vendelīns Veisheimers, pazīstams komponists un R. Vāgnera draugs, atstāsta savos
«Piedzīvojumos ar Vāgneru, Listu un citiem laika biedriem» sekošo anekdoti par
Lasālu, kura to ļoti jauki raksturo.
Lasāls, pirmais lielais cīnītājs modernā strādnieku kustībā, bija jau uztraucis
visu pasauli. Kādās viesībās pie Veisheimera viņš sēdēja blakus Veisheimera
mātei, kura gan daudz par slaveno vīru bija dzirdējusi, bet nebija varējusi izprast,
kas tā īsti ir par cīņu, ko tas ved. Viņa noņēmās savā vientiesībā viņam
pašam par to noprasīt.
«Kad nu mēs še sēdam tik omulīgi kopā,» teica mamma, «tad sakat man taču, Lasāla
kungs, ko tad jūs īsti gribat?»
Lasāls vienu acumirkli bija pārsteigts, bet tad aši apkampa veco kundzi un
izsaukdamies: «Ak jūs mīļā, dārgā kundze!» deva viņai skaņu skūpstu, kurš
noklusināja visu tāļāko jautāšanu. Par tādu neparedzētu un ātru atbildi visus
pārņēma lielākā jautrība. Pat vecā kundze smējās līdzi. Uz tādu grūtu
jautājumu nebija nemaz iespējams dot acumirklī labāku atbildi.
* * *
Bekers, Lasāla pēcnācējs priekšsēdētāja vietā «Vispārējā vācu strādnieku
biedrībā», atstāsta, ka Lasāls viņam reiz teicis draudzīgā sarunā:
«Ir sevišķi divas ļaužu šķiras, kuras es nevaru ciest: literāti un žīdi - un
diemžēl es piederu pie abām.»
* * *
Kad Heine bija vēl mazs, māte reiz deva viņam pazīstamo mācību: «Ko tu vari šodien, padarīt, neatliec uz rītdienu,» un atjautīgais zēns tūdaļ atbildēja: «Dod man tad vēl šodien apēst kūku, kas palika pāri.»
* * *
Beranžē bija jau vecs, kad augstais valsts vīrs Tjērs un slavenais naudnieks Lafits
aicināja viņu nākt līdzi uz pilsgalmu un likt sevi priekšā stādīt karalim Luijam
Filipam. Vecais republikānis atteica smiedamies:
«Es daudzreiz pateicos jums, mani dārgie draugi; bet es tagad esmu jau par vecu, lai
iegūtu sev jaunus pazīstamus!»
* * *
Pēc 1848. g, revolūcijas Francijā Beranžē lika no tautas pašas puses, bez kādas aģitācijas, ievēlēts parlamentā ar 204 430 balsīm, kaut gan dzejnieks bija tūdaļ izskaidrojis, ka nepieņems deputāta vietu, jo viņš vispār negribēja ieņemt politisku stāvokli. Pēc ievēlēšanas viņš arī tūdaļ atsacījās no deputāta vietas, un, kad kāds draugs viņam aizrādīja, ka dzejnieks Viktors Igo taču arī esot pieņēmis ievēlēšanu un dienot arī tanī pašā brīvības pulkā kā viņš, tad Beranžē atteica: «Ak, ar viņu ir gluži cita lieta; viņš gan ar mani vienā pulkā, bet pieder pie kara mūzikas.» - Viktors Igo prata par sevi taurēt.
* * *
Beranžē bija pilnīgs «atturībnieks», nekad nedzēra reibinošus dzērienus, arī ne vīnu. Kādai dāmai, kura par to brīnījās, dzejnieks atbildēja: «Tas ir itin vienkārši; visu vīnu dzer mana Mūza.»
* * *
Parīzes arķibīskaps, monseners Libūrs, lika reiz Beranžejam priekšā, lai viņš izdarot izlasi no savām dziesmām, tā ka varētu tās dot rokā visiem, arī bērniem. Dzejnieks uz to atbildēja: «Un ko tad lai es daru ar savām pārējām dziesmām? Vai lai es tās noliedzu un sūtu pamestu bērnu patversmē?»
* * *
SAUCĒJU BALSIS
K. M a r k s s.
Līdzās ar moderniem ļauniem apstākļiem mūs spiež vesela rinda mantotu ļaunu apstākļu, kuri ceļas no tā, ka joprojām pastāv veclaiku pārdzīvojušies ražošanas veidi ar saviem pavadoņiem: laikam pretīgiem sabiedriskiem un politiskiem apstākļiem. Mēs ciešam ne vien no dzīvajiem, bet arī no mirušiem. Le mort saisit le vif! (mirušais grābj dzīvo).
*
K. M a r k s s.
Vienai tautai vajga un viņa var mācīties no otras. Arī tad, kad sabiedrība ir sadzinusi savas kustības dabas likuma sliedēs, - - viņa nespēj dabai piemērotās attīstības posmas ne pārlēkt, ne caur lēmumiem projām aizlemt. Bet viņa spēj gan dzemdēšanas sāpes paīsināt un pamīkstināt.
*
K. M a r k s s.
Rūpnieciski vairāk attīstīta zeme rāda mazāk attīstībai tikai viņas pašas nākotnes ainu.
*
F e r d. L a s ā l s.
Katru reizi, kad kāds liels zinātnes vīrs lūkoja atrast līdzekļus un ceļus, kā
uzlabot strādnieku šķiras stāvokli, - katru reizi raudzīja viņu nosist gar zemi ar
vienu vārdu: sociālists! -- Nu, mani kungi, kad to sauc par sociālismu, ka mēs
meklējam darba ļaužu stāvokli pārlabot un viņu trūcību novērst - nu tad 33 000
velnu vārdā - tad mēs esam sociālisti.
Runa
Frankfurtā 1863.g.
*
Š e l l i j s
Liela bagātība ir kauns priekš tā, kam viņa pieder.
*
Ko bagātie no savas pārpilnības dod nabagiem; - tā nau pilnīga žēlastība, bet ir nepilnīga pienākuma izpildīšana.
*
I. K a n t s.
Es atzīstos, ka nevaru apmierināties ar teikumu, kuru gan lieto arī gudri cilvēki, - ka zināma tauta neesot nogatavojusies priekš brīvības, muižas īpašnieku klaušu ļaudis neesot gatavi priekš brīvības, un tā arī vispār cilvēki neesot gatavi priekš ticības brīvības. Bet, kad uzstāda tādu prasījumu, tad brīvība nekad nenāks, jo priekš brīvības nevar nogatavoties, kad brīvība papriekš nau dota; vajaga būt brīvam, lai savas brīvības varētu lietderīgi lietot. Pirmie mēģinājumi būs varbūt neizdevušies, savienoti ar grūtāku un bīstamāku stāvokli nekā tad, kad vēl ļaudis stāvēja zem citu pavēlēm; bet arī zem citu aizgādības. Bet uz prātu nekad citādi nevar nogatavoties, nekā caur p a š u mēģinājumu, un, lai tādus varētu izdarīt, tad vajaga būt brīvam. Kas dara to par pamatlikumu, ka tiem, kuri reiz ir kalpināti, vispār neder brīvība un ka ir tiesība viņus katrā laikā atturēt no brīvības, - tas aizskar pašas dievības priekšrocības, kura cilvēku radīja uz brīvību. Vieglāk gan ir valdīt valstī, mājā un baznīcā, kad var ievest tādu pamatlikumu, bet vai tas arī ir taisnīgāki?
*
I z S v. J ē k a b a v ē s t u l e s, b ī b e l ē, 5. 1-6. P a r b a g ā t ī b a s a l o š a n o s
Un jūs, bagātie, raudat un kaucat par savu postu, kas nāks pār jums!
Jūsu bagātība ir sapuvusi, jūsu drēbes ir no kodēm saēstas.
Jūsu zelts un sudrabs ir no rūsas saēsts, un viņu rūsa būs liecība pret jums un
ēdīs jūsu miesu kā uguns. Jūs esat sev mantas krājuši šinīs pēdējās dienās.
Lūk, to strādnieku alga, kuri ir apkopuši jūsu zemi, tā ir no jums ieturēta tikusi,
un tā alga brēc, un to pļāvēju saukšana ir nākusi ausīs tam kungam Cebaot.
Jūs esat slaidi dzīvojuši virs zemes un savu kārību kopuši, un jūsu sirdis ir
uzganījušās uz kaujamo dienu.
Jūs esat notiesājuši taisno un nokāvuši, un viņš nau jums pretī turējies.
*
V e i t l i n g s.
Kāda mīlestība mūsu dienās var būt pret tā saukto tēviju tam, kam tur nau nekā ko pazaudēt, ko viņš nespētu atkal atrast visās svešās zemēs.
*
V e i t l i n g s.
Patriotiskie meli noder progresa un visu ļaužu brīvības niknākiem ienaidniekiem par pēdējo enkuru viņu maldībās, par glābšanas baļķi viņu priekšrocībām... tie ir nometami, lai mēs varētu patversmi meklēt zem cilvēcības karoga, kurš savu aizstāvju starpā nepazīs ne augstus, ne zemus, ne nabagus, ne bagātus, ne kungus un kalpus.
*
Dr. D ž o n s o n s.
Patriotisms ir blēžu pēdējā patversme.
*
P. G a r i n s.
Maziskums ir neģēlīga, visu sagrābjoša vara. Neļauties no viņa sagrābties ir jau lielums, bet viņam par spīti ko paveikt - ir jau varonība.
*
E r a s m s.
Ir ļaudis, kam tik greizi uzskati par reliģiju, ka viņi labāk panes visbriesmīgāko Kristus zaimošanu nekā vismazāko joku par pāvestu vai savu zemes valdnieku, - it sevišķi tad, kad viņu pašu materiālās intereses tiek caur to aizskārtas.
*
K M a r k s s.
Angļu valsts baznīca drīzāk piedos uzbrukumus uz 38 no viņas 39 ticības artiķeļiem nekā uz vienu trīsdesmit devītu daļu no viņas naudas ienākumiem. Mūsu dienās pat ateisms (dieva noliegšana) ir viegls noziegums, salīdzinot ar vēsturisku īpašumu attiecību kritiku.
*
V o l t ē r s. J ū d e j a
Es, paldies dievam, neesmu bijis Jūdejā un arī nekad turpu neiešu. Es esmu redzējis visādu tautību ļaudis, kuri, no turienes pārnākuši, man teica, ka Jeruzalemes stāvoklis esot briesmīgs, visa zeme apkārt akmeņaina, kalni kaili. Jūdeja, saka, esot bijusi tā «solītā zeme». Dievs teicis uz Ābramu: «Es tev došu visu to zemi no Ēģiptes upes līdz Eifratam.» Ak, mani draugi, jums nekad nau piederējuši auglīgie Eifrata un Ēģiptes upes krasti. Jūs esat tikuši apmuļķoti. No Eifrata un Nīla upes kungiem ir drīz viens, drīz otrs bijis j ū s u kungs.
*
F r ī d r i h s II.
Visiem cilvēkiem vajadzētu dzīvot mierā; zeme ir diezgan liela visus aptvert, barot un nodarbināt. Divi nelaimīgi vārdi ir visu samaitājuši: m a n s un t a v s. No tiem cēlies pašlabums, skaudība, netaisnība, vardarbība un visi noziegumi.
*
Labāk atstāt dzīvu vienu vainīgu nekā notiesāt vienu nevainīgu.
*
Ēzelis pakrīt zem nastas, kad viņš pārāk apkrauts, bet māņticīgais nes visas nastas, ar kādām viņa priesteris viņu nospiež, nemaz nemanīdams, ka top pazemots.
*
N ī č e.
Mani brāļi! Kur gan ir lielākās briesmas visai cilvēku nākotnei? Vai ne pie tiem «labiem un taisniem»? - pie tiem, kuri saka un sirdī jūt: «Mēs zinām gan, kas ir labs un taisns, mums tas arī i r a; vai tiem! kuri še vēl meklē!» - Un lai ļaunie nodara cik lielu ļaunumu, labo ļaunums ir ļaunāks ļaunums! Un lai pasaules apmelotāji nodara cik lielu ļaunumu: labo ļaunums ir lielāks ļaunums! Mani brāļi: tam labajam un taisnajam reiz viens ieskatījās sirdī un teica: «Tie ir tie varizeji!» Bet viņu neviens nesaprata. Tie labie un taisnie nedrīkstēja viņu saprast: viņu gars ir iesprostots viņu labā sirdsapziņā, to labo muļķība ir neizmērojami gudra. Bet patiesība ir šāda: tiem labiem jābūt varizejiem, viņi nevar būt citādi! Labajiem vajaga to sist krustā, kurš rada pats savu tikumību, tā ir tā patiesība.
*
G ē t e.
Katram paliek aizvien vēl tik daudz spēka? izvest līdz galam to, no kā viņš ir pārliecināts.
Š o p e n h a u e r s.
Jo vairāk kāds cilvēks ir spējīgs priekš pilnīgas
nopietnības, jo sirsnīgāk viņš spēj smieties.
*