RAINIS
ĪSPROZA
SUSUTIS
(NOSLĒPUMAINS, BET PATIESS STĀSTS, SASTĀDĪTS PĒC DOKUMENTIEM)
Viņa dzīvē viss gāja šķērsām un ačgārni; pār visu klājāš nezināšana un
noslēpums.
Tas parādījās tūlīt pašā sākumā.
Ar ko citi mēdz nobeigt savu gaitu, ar to viņš iesāka: ar traģisku notikumu, ar
katastrofu, un visa viņa dzīve bija šīs katastrofas turpinājums - viens vienīgs
piektais un pēdējais bēdu lugas cēliens.
Tiklīdz viņš ieradās pasaulē, pie viņa vajadzēja tikt piemērotam sen pastāvošam
likumam par pirmo kucēnu slīcināšanu.
Viņš arī tika slīcināts, cik var spriest pēc aculiecinieku izteikumiem, kuri
vienīgi par to nebij saskaņā, vai slīcināšana notikusi pie Andrejdambja vai Mazajā
Daugavā, vai pie Baltā ezera un vai zināmais kucēns bijis tas pats, kurš vēlāk
ticis saukts par Susuti.
Bet nešaubāmi visi apliecināja, ka namiķis, viņu stiepdams, stipri bāries par
nejaukajiem kucēniem un tām bezkaunīgajām mātēm, kas tos nosviežot svešos
pagalmos, nevīžodamas audzēt.
Bet nevienā no minētām vietām jaunais kucēns galīgi nenoslīka. Kādēļ tas tā
notika, to viņš pats nezināja un laikam arī neviens cits; ar to iesākās noslēpums
un nezināšana viņa dzīvē.
Ir tādi neizskaidrojami gadījumi; un saka pat, ka taisni tie, kuriem noslīkt būtu
visizdevīgāk, nenoslīkstot ne ūdenī, ne dubļos. Toreiz viņam nebūtu bijis nekā,
ko iebilst pret noslīcināšanu.
Bet viņa dzīves katastrofai nu reiz bija lemts turpināties, - un turpināties
nezināšanā un noslēpumā.
Viņa īsto vārdu nezināja neviens, pat ne tie, kuriem itin viss bija pazīstams -
policijas kungi. Saukts viņš tika visvairāk ar tādiem nenozīmīgiem uzrunas vārdiem
kā: ē! vaidzi! tu! klausies! I3et tos nevarēja labi ieskatīt ne par krustāmiem, ne
saucamiem, ne uz-, ne pie-, ne priekšvārdiem.
Tā kā viņš bija reiz kā kucēns slīcināts ticis, tad ielas puikas kaitinādami
sauca viņu kā kucēnu: su! su!
No šī su! su! viņam ar laiku attīstījās zināms, ja arī ne vārds, tad vārda
surogāts, kā, piemēram, viņa dzīvē ieņēma kafijas vietu surogāts: grauzdētas
zīles.
Ielas puikas arī izdarīja pie viņa zināmu kristīšanas ceremoniju ielas grāvī;
aplaistīšanas ziņā tā bija pietiekoša, citādi to neviens, izņemot pašu Susuti,
negribēja atzīt par pilnu kristīšanu. It īpaši učastokā tā tika galīgi
uzskatīta par nenotikušu, kad Susutis uz to atsaucās un ieminējās, ka citādu
kristīšanu viņš nespējot samaksāt dārguma pēc.
Policijā viņu prasīja toreiz pēc trim vārdiem, kādus pēc likuma vajag nēsāt
katram godīgam pilsonim: pēc priekšvārda, uzvārda un tēva vārda, bet viņš varēja
pateikt tikai vienu pašu Susuti. Un šis pats vienīgais viņa vārds tiesas priekšā
izrādījās ne par viņa paša, bet par suņa vārdu.
Kādā gaismā nu viņš stāvēja likuma un taisnības
priekšā, kad nespēja izpildīt pat ne pirmo pavalstnieka pienākumu!?
«Ak tu suns!» tā skanēja Susuta raksturojums vienā vārdā, saņemts kopā no
priekšniecības.
Turpat policijā viņu vēl prasīja pēc tēva, pēc mātes, pēc krustāmās zīmes un
pases, pēc piederības, pēc sievas un bērniem, pēc ticības un tautības, pēc
kustamas un nekustamas mantas un pēc daudz citām lietām, par kurām Susutim nebija ne
jausmas, un viņš zināja tik to, ka viss tas maksā lielu naudu. Tā kā tādas naudas
viņam acumirklī nebija klāt, tad viņam viss tas izlikās vienaldzīgs.
Bet ne tā policijai; tā stingri noteica, ka pēc likuma tāda vienaldzība un
nezināšana neesot atjauta, un, pie tām pieturēdamies, viņš kritīšot sodā, par
blandonību.
Tad Susutis tik daudz atzina, ka bērni, sievas un kustamas mantas viņam gan šad un tad
esot bijuši, bet ne skaita, ne kādu tuvāku apstākļu par tiem viņš nespēja pievest.
Visu citu prasīto lietu viņam neesot bijis nekad.
Kad tiesa piezīmēja, ka ne vien pēc valsts, bet arī pēc dabas likumiem katram
dzīvniekam vismaz vajagot būt tēvam un mātei, tad Susutis arī tur stūrgalvīgi
gribēja palikt pie liegšanās.
Bet tas viņam netika piejauts; viņam uzdeva triju dienu laikā pievest savus vecākus,
piedraudot ar stingru sodu.
Un viņam neatlika nekas cits, kā par pāris šņabjiem sadzīt sev kādu tēvu, kurš uz
sava rēķina dabūja arī pienācīgo māti.
Bet Susuta dzīvē skaidrība caur to netika.
Par viņa dzīves noslēpuma atklāšanu vispār rūpējās visvairāk daždažādas
priekšniecības un valdības iestādes; daudz vairāk, nekā Susutim likās patīkami un
vajadzīgi.
Viņš būtu labāk vēlējies, ka būtu rūpējušies par viņa miesīgu ēšanu un
dzeršanu un citu laicīgu labklājību, bet visas iestādes stingri un noteikti
izskaidroja, ka privātdzīvē viņas neiejaucoties un atstājot tur viņam pašam
pilnīgi brīvas rokas.
Tikai Susutis savā prātā nekādi nevarēja saprast, kādēļ teica b r ī v
a s rokas, kur taču viņu acīm redzot atstāja ar t u k š ā m
rokām.
Visbiežāk Susutis tika padots pētījumiem pēc tā sauktās piederības, kur viņš
esot dzimis. Tas Susuti varēja sadusmot: viņam likās, ka no svara bija tik tas, ka
viņš vispār dzimis, mi nevis kur dzimis.
Valdībai turpretirn, taisni otrādi, bija no svara tik tas, kur viņš dzimis, un ne, ka
viņš vispār dzimis; viņa zināja, ka tādu Susutu vēl leģions ir rezervē.
Tādās reizēs Susutis mēdza teikt, ka viņš dzimis aiz sētmalas un tur arī pieder;
kā savu dzimšanas ielu viņš mēdza uzdot Purva ielu.
Ne uz dokumentiem, ne liecinieku izteikumiem tādas ziņas viņš nepamatoja, bet tikai uz
to, ka viņa bērnībā visi viņu sūtījuši laikam uz apzīmēto vietu, teikdami: «Ej
uz purvu!» vai: «Ej uz elli!» vai: «Ej, kur tu nācis.» Un, tā kā viņš zināja
tikai Purva un Elles ielu, tad viņš piesauca to.
Tiesa ar to nevienu reizi no daudzajām, kad Susutis tika tā prašināts,
neapmierinājās, un katrreiz iznākums bija, ka Susuti sodīja.
Pirmkārt, par dzimšanu bez pienācīgiem un likumā stingi noteiktiem dokumentiem.
Otrkārt, par likumiskas un noteiktas piederības vietas neizvēlēšanu.
Treškārt, par spītīgu un atkārtotu liegšanos un atrunāšanos ar nezināšanu par
savu likumisku personību, kā arī par tiesas vairākkārtēju maldināšanu un
tādējādi izdarītu valdības darbības traucēšanu.
Turklāt ierēdņi viņam personiski aizvien piemetināja biedinājumu, ka, ja viņš
nelabošoties, tad jaušot vaļu visai likumu stingrībai un ievadīšot izmeklēšanu par
to, ka viņš no paša sākuma izvairījies no kucēnu slīcināšanas likuma
izpildīšanas, kaut gan viņš apgalvoja, ka tas noticis bez viņa gribas.
Pēdējais ierēdņa vārds bija: «Ak tu suns tāds!»
Susuta sodi bija dažādi, sākot no spērieniem pa stilbiem un uzkāpjot līdz galvai vai
otrādā kārtā: no galvas līdz Stilbiem.
Bet viņš to īsti nevarēja uzskatīt par sodu, jo tādus spērienus līdzīgā kārtā
un virzienā viņš dabūja aizvien arī citos gadījumos un arī bez gadījumu. Še
spērieni bija tikai vairāk sistemātiski.
Garām ejot še jāpiezīmē, ka Susutis ar vārdu s i s t e m ā t i s k s
savienoja gluži citādu jēdzienu, nekā vispār parasts: viņam likās, ka
tam vārdam vistuvākais sakars ar «s i s t», ko viņš
pierādīja ar saviem novērojumiem pie citiem tamlīdzīgiem un savas pašas muguras
piedzīvojumiem.
Tādēļ viņš arī jo tāļāk, jo vairāk izvērtās par visas vecās s i s
t ē m a s niknu pretinieku.
Bet visi Susuta sodi bija pavadīti no viena soda veida, kurš viņam nebija tik pretīgs
kā policijas s i s t ē m a.
Viņš tika vienmēr mests cietumā un tur dabūja vienmēr mierīgi izgulēties vietā,
no kuras viņu neviens nevarēja padzīt, kā tas notika allaž brīvajā stāvoklī; bez
tam viņš tur arī dabūja drupaklas, kuras, ja tās iemestas ūdenī un netīrā
traukā, tiek dēvētas par «konsomē», «ragū» utt. jeb cietuma barību.
Tomēr šādu dzīvi Susutis nekad nedabūja baudīt pārāk ilgi un jau reti kad ziemā;
jo drīz priekšniecība nomanīja viņa ļaunprātīgo nolūku izlietot cietumu par
patversmi un drupaklas par mitināšanos.
Viņu tad tūdaļ padzina un nosauca pakaļ: «Tu suns!» Nu viņš bija atkal brīvs un
varēja nokārtot savu dzīvi uz pašdarbības, taupības, krietnības un savstarpēja
brīva līguma pamata.
To tad viņš arī mēģināja darīt un sāka meklēt darbu uz savstarpēja brīva
līguma pamata, lai dabūtu, ko ēst.
No dabas Susutis bija labsirdīgs, kā tas būs redzams bijis iz līdzšinējiem datiem,
bet ēst viņam t o m ē r gribējās, tātad viņš pēc
savstarpēja un brīva līguma no laba prāta, atrazdamies turklāt pie pilnīgas apziņas
un veselas sajēgas, noslēdza kontraktu un uzņēmās z i r g a
darbu.
Darbs bija labs, savā ziņā pat varēja spēcināt muskuļus, vismaz skatoties uz
jautājumu principiēli un teorētiski; un visādā ziņā darbs bija no liela morāliska
svara, un viņam bija nenoliedzama pedagoģiska un ētiska, un vēl dažas tamlīdzīgas
nozīmes priekš tā, kas viņu spēja izturēt.
Bet Susutis viņu nespēja izturēt.
Darba devējs teica, ka vainīga, pirmkārt, Susuta nepietekoša audzināšana uz
paklausību un uz uzupurēšanos priekš nesavtīgiem un cēliem mērķiem, otrkārt,
spītīga barošanās ar nepietiekoši brodīgām un barojošām barības vielām, lai
tikai varētu atsaukties uz vājumu un tā padoties kūtrībai, kura visa jaunuma un
dumpja sakne.
Toreiz Susutis vēl no dumpja nekā nezināja, bet, pateicoties darba devēja
neatlaidīgiem brīdinājumiem un pūliņiem un sava paša vēdera tukšumam, viņš sāka
pie sevis prātot un meklēt pēc iemesliem, kādēļ cēlušies pārpratumi starp viņu
un brīvo savstarpējo līgumu.
Nepietiekoša audzināšana, kā teica darbdevējs, likās Susutim nevainīga, jo, pēc
viņa domām, viņš bija pilnīgi pietiekoši audzināts ar spērieniem un cietumiem;
spītīgo barošanos ar nepietiekoši brodīgām vielām viņš nesaprata labi, jo viņa
vēders rēja pārāk skaļi pretī. Visu viņa prātojumu iznākums bija tikai tas, ka
viņš neesot zirgs un viņa mugura nepanesot zirga darbu, nedz viņa māga zirgā,
barību.
Viņš izteica vēlēšanos aiziet.
Te nu darbdevējs viņam it pareizi aizrādīja uz savstarpējo brīvo līgumu, pēc kura
ir gan brīv strādāt, bet nau brīv aiziet.
Tā kā Susutim tika pierādīts, ka nau brīv aiziet, tad viņš aizbēga.
Darbdevējs, to izdzirdis, noteica tikai «tas suns!», jo viņš bija aizņemts no
steidzīgām darīšanām.
Susutis, protams, tika noķerts, sodīts un atkal palaists.
Pēc šiem notikumiem viņam bija brīv no jauna slēgt brīvu savstarpēju līgumu vai
neēst nekā.
Viņš vēlreiz izvēlējās to pašu pirmo ceļu, bet ar tām pašām sekmēm.
Tad viņš izvēlējās otro ceļu: neēšanu.
Pāris dienas gāja gluži labi; viņš, nestrādādams un apkārt staigādams, krietni
paplašināja savu redzes aploku un pārliecinājās, ka citiem iet tāpat un ka tādu kā
viņš ir ļoti liels vairums. Bet tad viņš redzēja arī lielu pulku desu, kuru bija
tik daudz, ka viņas sāka maitāties, tādēļ ka laikam nebija neviena, kas tās ēd.
Vienu no šīm nevienam nevajadzīgām, liekām un pārmērā sataisītām desām viņš
paņēma no viņas vietas un to apēda.
Bet sekas bija tādas, kādas viņš nebija cerējis.
Vispirms pārmērīgi daudzo desu taisītājs iekliedzās: «Ak tu suns!», un to Susutis
bija cerējis. Bet tad piepeši, nezin kur gadījies, suņu ķērējs uzmeta viņam cilpu
kaklā, - un to Susutis nebija cerējis.
Lai viņš kā raustījās un svaidījās, ķērējs ievilka viņu suņu ratos un veda
projām uz to vietu, no kuras tiek dzīvi ārā tikai smalki un bagāti suņi, kuriem
sakari ar lieliem kungiem, kas tos caur galvošanu, izpirkšanu un kukuļošanu izglābj
no tās bēdu vietas.
Rati bij pilni suņu, kas visi sēdēja nokārtām galvām, jo tie zināja, kāds gals tos
sagaida un ka katra pretestība ir veltīga.
Susutis bija vienīgais, kurš arī šoreiz bija nezināšanā par savu likteni un
tādēļ nevīžoja tam padoties.
Viņam bij daudz bijis darīšanu ar likumu un policiju visādos veidos, tādēļ viņš
vispirms likās uz likumisku aizstāvēšanos. Viņš gribējis desu taisītājam vēl
labu darīt un palīdzēt viņam apēst par daudz saražotās desas.
Bez tam desas bijušas jau maitājušās un taisītas no vielām, kas no dabas nebijušas
nolemtas priekš desām, kā vecām zābaku zolēm, zirgu un kaķu gaļas un kapsētu
izrakumiem. To viņš varot pierādīt ar sava vēdera pastiprinātām graizēm.
Še nu pierādījās pie Susuta, ko katrs izglītots lasītājs jau pats būs nomanījis:
liela kapitālistiskās tautsaimniecības likumu nezināšana, jo, pēc tiem spriežot,
desas nebūt netop ražotas priekš tā, lai tiktu ēstas no tiem, kam taisni gribējās
ēst, bet priekš tā, lai tiktu kā prece pirktas un nestu profītu jeb peļņu desu
ražotājam.
Starpība te tā, ka katrs, kas desas grib dabūt, ir gan pēc likuma piespiests tās
pirkt par iespējami dārgu cenu, bet nau pēc likuma piespiests tās ēst; galvenā lieta
pie desām kā preces ir profīts, blakus lieta ir ēšana.
Susutis, kā mēs redzējām, bija rīkojies taisni otrādi, pārmainīdams galveno lietu
ar blakus lietu, un tā bija pārkāpis loģikas, tautsaimniecības un pastāvošās
sistēmas likumus.
Nau tādēļ brīnums, ka suņu ķērējs Susutim uzsauca atbildes vietā tikai: «Turi
muti, suns tāds!»
Arī to Susutis nedarīja, bet protestēdams pacēla savu balsi atklātības priekšā,
kas izdarīja uzmusinošu iespaidu uz viņa līdzbiedriem, tā ka tie arī sāka vaimanāt
par savu suņa mūžu, kas tiem nu jābeidz arī vēl tādā negoda kārtā, - un par ko?
Ķērējs gan metās klāt un par musināšanu un neatļautu saucienu. lietošanu gribēja
grābt Susuti, bet suņu gauošana un troksnis bija jau ticis tik liels, ka atskrēja
ducis gorodovoju, kas tūdaļ nošāva trīs garāmejošas sievietes un pa telefonu un ar
zelbstšuca trokšņa svilpēm paziņoja tuvākai priekšniecībai, ka še izdevies labs
gadījums apspiest nemiernieku demonstrācijas gājienu, kas gribējis protestēt pret
pastāvošo valsts kārtību un traucēt gaidāmās reformas un domnieku vēlēšanas,
kavēdams tādā kārtā labi domātos valdības nolūkus tēvijas atjaunošanas
veicināšanā.
Uz šī ziņojama pamata tika bez kavēšanās izsūtīta rota zaldātu un palaisti vajā
zelbstšuca pulki ar revolveriem, dunčiem un nagaikām.
Visas ielas, kas veda uz notikumu vietu, tapa tūdaļ militāriski noslēgtas, četri
nami, kuri tika pamanīti nozieguma vietā, tika sašauti drupās no ātri klāt
piegādātiem lielgabaliem, un apcietinātas tika 357 personas, kuras caur izmanīgu kara
plānu izpildīšanu, tas ir, caur ziņkārības modināšanu viņu ļauni domājošos
prātos, bija pievilktas taisni tanīs vietās, kur karaspēks viņas varēja netraucēti
padarīt nekaitīgas un tad saņemt ciet.
Susutis ar saviem bēdu brāļiem tika no notikumu neparasti ātrās norisināšanās un
kara disciplīnas nelokāmi stingrās piemērošanas tā pārsteigti un apmulsināti, ka
tika aizbīdīti gluži uz citu pusi, kur nemaz nebij karaspēka.
Kad viņi cik necik atjēdzās, tad viņi atradās jau Biķeru mežā.
Tur viņi arī palika un tapa par mežabrāļiem.
Kādu darbību te attīstīja Susutis, to nevaram še attēlot, jo mūsu stāsts ir
stingri patiess un dibinājas uz dokumentiem, bet par šo laikmetu trūkst no
priekšniecības puses jebkādu dokumentu, jo tai bija pavēlēts rīkoties ne ar papīru,
bet ar svinu.
Tik daudz tikai varam atzīmēt, ka dīkā še Susutis laikam nebūs stāvējis, bet
griezis uz sevi nepelnītu vērību, ko pierāda jau daudzās klaburjaktis, kas uz viņu
tika sarīkotas.
Kā mežabrālis Susutis arī nobeidza savu mūžu, un te nu izrādījās kas gluži
negaidīts.
Desu taisītājam bija savs palīgs uz laukiem, vēršu audzētājs; tas bija saimnieks un
priekšniecības piekritējs. Tādēļ viņš tika par spiegu un nodeva Susuti.
Pārspēks sakrita Susutim virsū, sašāva un nogāza gar zemi.
Susutis ar pēdējiem spēkiem vēl pacēla roku un nošāva dzinēju virsnieku. «Ak tu
suns tāds!» iesaucās virsnieka palīgs.
Bet virsnieka palīga palīgs brīnīdamies un klusi noteica: «Nē, jūsu godība, man
liekas, te ir noticis pārpratums. Tas nau nemaz suns, bet ir cilvēks, un mēs ar viņu
visu cauru mūžu esam apgājušies kā ar suni.»
«Ak, ko nu!» atrūca virsnieka palīgs, «likums un dokumenti rāda, ka viņš ir suns,
un, ja viņš arī simtreiz būtu cilvēks, tad pēc likuma viņš tomēr ir un paliek
suns, jo likumam ir spēks.»
«Bet viņam taču brauniņš rokā, un suns nemūžam neuzdrīkstēsies pretī šaut, Ja
pēc likuma viņš ir suns, tad likumu vajaga pārgrozīt, jo pēc patiesības viņš nau
suns.»
«Ko??!» iekliedzās virsnieka palīgs, kurš bija barons, uz virsnieka palīga palīgu,
kurš bija krieviņš.
Ar to jautājums bija pilnīgi izšķirts.
Kas notika ar virsnieka palīga palīgu, krieviņu, tas ir zināms: viņš tika nodots
baltiešu rokās, kuri viņu nostādīja bedres malā kā biedinošu piemēru krievu
ierēdņu nespējībai aizstāvēt baronu intreses un tad parādīja viņam standrehta
žēlastību, ka viņš, nepiedzīvodams sirmus matus, iebrauca bedrē.
Bet nezināšana un noslēpums par Susuti arī šoreiz vēl palika galīgi neatklāts,
tikai tas bija panākts, ka sāka šaubīties par Susuta sunību arī tādi, no kuriem tas
nebija gaidāms; protams, še runa nau par baroniem.
Susutis pats neizlaida no rokām brauniņu par spīti visām pūlēm to atņemt un
labvēlīgu un mierīgu iemītnieku prātīgām pierunām, lai jel atmetot stūrgalvību.
Ar brauniņu un negodu Susutis tad arī tika iemests bedrē; citi runā, ka viņš vēl to
pašu nakti izcēlies.
Pie Susuta jau viss bija nezināšana, un no tāda dumpinieka jau arī visu var sagaidīt.